eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
635 عکس
220 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
قال رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله: المُداوَمَةُ عَلَى العَمَلِ في اتِّباعِ الآثارِ و السُّنَنِ و إن قَلَّ ، أرضى للّه ِِ و أنفَعُ عِندَهُ فِي العاقِبَةِ مِنَ الاجتِهادِ فِي البِدَعِ و اتِّباعِ الأهواءِ. ترجمه: داومت بر عمل بر اساس آثار و سنّت، هر چند اندك، نزد خدا پسنديده تر و خوش فرجامتر است از سخت كوشى در عبادت بر اساس بدعت و هوس. 📚 الكافي، ج1، ص8. @MaarefHadith
جایگاه ابن اثیر و کتاب «النهایة فی غریب الحدیث و الأثر».pdf
633.4K
✅ جایگاه ابن اثیر و کتاب «النهایة فی غریب الحدیث و الأثر» ✍️ محمد ملکی نهاوندی ابن اثیر (م 606 ق)، یکی از تواناترین غریب نگاران حدیث است و کتاب وی، النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، یکی از مهم ترین کتاب های غریب الحدیث به شمار می رود. توانایی های فردی ابن اثیر، تسلّط او بر علوم مرتبط با غریب الحدیث هم چون لغت و حدیث و هم چنین بهره گیری از همه دستاوردهای گذشتگان، سه عنصر اساسی در موفّقیت او در این دانش و نیز توجّه زیاد صاحب نظران پس از او به کتاب النهایه نیز نشان گر قوّت کار وی در این عرصه است. @MaarefHadith
♨️ سلسله نشست‌های علمی امامت ✳️ جلسه اول: 〽️ "باورهای امامتی اصحاب تا قرن سوم" 🎙استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 🗓 سه شنبه ۴ آبان ⏰ بعد از نماز مغرب 🏢 مرکز تخصصی امامت اهل‌بیت علیهم‌السلام 📌 نشان 🔺حضوری: با رعایت پروتکل های بهداشتی 🔻آنلاین: نرم افزار اسکای روم 🌐https://www.skyroom.online/ch/emamat110/neshast 🔗 https://zil.ink/taraef 🆔 @taraef_ir
🔸گروه قرآن و حدیث مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، از خواهران و برادران طلبه واجد شرایط دعوت به همکاری می‏‏‌نماید. ❇️ شرایط: 1️⃣ دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی ارشد یا سطح سه در رشته‏ های قرآن و حدیث 2️⃣ قبولی در مصاحبه 🗓 زمان ثبت نام: 3 تا 13 آبان 1400 💳 هزینه ثبت نام: 30 هزار تومان ثبت نام به دو صورت: مجازی: به نشانی https://pasokhgoo.ir/hamkari حضوری: مراجعه به مرکز ملی پاسخگویی به نشانی قم، سه راه سالاریه شماره تماس جهت اطلاعات بیشتر( ساعت 9 تا 13): 02537174168 @MaarefHadith
الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام ـ كانَ يَقولُ ـ : إنّي لاَُحِبُّ أن اُداوِمَ عَلَى العَمَلِ ، و إن قَلَّ . ترجمه: امام زين العابدين عليه السلام ـ بارها ـ مى فرمود : من دوست دارم كه بر عمل مداومت داشته باشم، گر چه آن عمل اندك باشد. 📚الكافي، ج4، ص82. @MaarefHadith
روایتی در منابع شیعه و اهل تسنن نقل شده است که «أَكْثَرَ أَهْلِهَا الْبُلْهَ». اعضای محترم کانال، اگر در مورد این روایت، نکته یا توضیح ای دارید لطفا بیان کنید. 👇👇 قال رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله : مَثَلُ الّذي يَتَعلّمُ العِلمَ ثُمّ لا يُحدِّثُ بهِ كمَثَلِ الّذي يَكنِزُ الكَنزَ فلا يُنفِقُ مِنهُ . مَثَل كسى كه علم مى آموزد اما آن را آموزش نمى دهد، همچون مَثَل كسى است كه گنج مى اندوزد و از آن خرج نمى كند. @MaarefHadith
📝رساله اغلاط مشهوره، رساله ای در روايات جعلی ✍محمدباقر ملکیان علمای شيعه ـ أنار الله برهانهم ـ بر خلاف اهل سنّت، تأليفات مستقل چندانی در موضوع روايات جعلی ندارند. البته اين را نمی‌توان به سبب اهمال و کوتاهی آنها بر شمرد، علت و يا عللش مفصّل است که در نگاشته‌ای منتشر نشده بدان پرداخته‌ام. از سويی کم نيستند عالمانی که در مباحث علمی شان ـ چه اعتقادی، چه فقهی و چه تفسيری ـ حکم به جعل و يا تحريف رواياتی کرده‌اند. در ميان نگاشته های مستقلّی که عالمان شيعه در اين موضوع نگاشته‌اند رساله اغلاط مشهوره تأليف سيّد محمّد طباطبائي معروف به سيّد مجاهد کمتر ديده شده است، و چه بسا بسياری از حديث پژوهان تا کنون آن را نديده‌اند. اين رساله مختصر، که به همّت علیقلی دهخوارقاني در سال 1333 ق در مطبعه اسد آقا در 64 صفحه به چاپ رسيده است، رساله‌ای است به زبان فارسی، و به تعبير دهخوارقاني: «در بيان بعضی اخبار مجعوله از اهل سنّت و متصوّفه که در ميان احاديث شيعه رضي الله عنهم قاطی شده، و عوام از تشخيص و تميز آنها عاجز و قاصر بودند». آنچه مؤلّف در اين رساله نگاشته به تعبير خودش: «قليلی از اين رويات است که روی بی فکری بر زبان ها جاری می‌گردد». عنوان اين رساله ـ بر خلاف بسياری از نگاشته هايی که در اين موضوع تأليف شده ـ گويای اين امر است که مؤلّف از اين که اخبار دروغين را ـ و لو از باب مسامحه ـ روايت بخواند، اباء دارد. از سوئی آنچه در اين رساله به عنوان اغلاط مشهوره آمده بيشتر رواياتی است که در مصادر دست اول شيعی ـ از جمله کتب اربعه ـ نيامده است، گويا مؤلّف به زبان بی زبانی و در کنار بيان نمونه هايی از روايات جعلی، از اعتبار کتب معروف شيعه دفاع می‌کند. ادامه یادداشت را در صفحه زیر مطالعه کنید: 👇👇👇 https://malekian.kateban.com/post/4854 @MaarefHadith
✅شیعه جعفری 🔆عن جعفر بن محمد علیه‌السلام: فَإِنَّ اَلرَّجُلَ مِنْکُمْ إِذَا وَرِعَ فِی دِینِهِ وَ صَدَقَ اَلْحَدِیثَ وَ أَدَّى اَلْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ اَلنَّاسِ قِیلَ هَذَا جَعْفَرِیٌّ ، فَیَسُرُّنِی ذَلِکَ وَ یَدْخُلُ عَلَیَّ مِنْهُ اَلسُّرُورُ وَ قِیلَ هَذَا أَدَبُ جَعْفَرٍ! ، وَ إِذَا کَانَ عَلَى غَیْرِ ذَلِکَ دَخَلَ عَلَیَّ بَلاَؤُهُ وَ عَارُهُ وَ قِیلَ هَذَا أَدَبُ جَعْفَرٍ. 🔅 امام صادق علیه‌السلام: هر کس از شما که در دینش پارسا و راستگو باشد و امانت را به صاحبش برگرداند و اخلاقش با مردم خوب باشد گویند: این جعفرى است و این مرا شاد کند و از جانب او برمن شادی و سرور وارد شود و گویند: این ادب جعفر (بن محمد) است و اگر جز این باشد بلا و ننگ او بر من وارد شود و گویند: این ادب جعفر است.  📗الکافی، ج ۲، ص، ۶۳۶. @MaarefHadith
نماز استخاره برای درخواست نیکی و انجام کارهای خوب در روایات سفارش شده است. البته در برخی از آنها استخاره همراه با خواندن نماز و دعا توصیه شده و در بعضی روایات تنها به ذکر دعایی خاص بسنده شده است. روایاتی در این‌باره از امام صادق(ع) نقل شده است که چند نمونه از آنها ذکر می‌شود: 1️⃣ «هر گاه یکى از شما بخواهد کار مهمّى (که نیاز به مشاوره دارد) انجام دهد، در این صورت با هیچ یک از مردم درباره آن مشورت و نظرخواهى نکند، تا این‌که نخست با خداوند تبارک و تعالى مشاوره نماید». راوى از امام پرسید: فدایتان گردم مشاوره با خداوند تبارک و تعالى دیگر چیست؟ امام(ع) فرمود: نخست از خداوند متعال درخواست می‌کند که خیر او را در آن کار پیش آورد و کارش را درست کند آن‌گاه با دیگران به مشاوره پردازد، و هرگاه شخص با مشاوره خداوند تبارک‏ و تعالى کارش را آغاز کند، خداوند نیز خیر او را بر زبان هر یک از مردم که طرف مشورت او قرار گیرد جارى خواهد ساخت».[1] 2️⃣ «هر گاه یکى از شما بخواهد کار مهمى انجام دهد لازم است دو رکعت نماز بخواند آن‌گاه حمد و ثناى خداوند عزّ و جلّ بجا آورد و بر پیامبر خدا صلوات فرستد سپس این دعا را بخواند: «اللَّهُمَّ إِنْ کَانَ هَذَا الْأَمْرُ خَیراً لِی فِی دِینِی وَ دُنْیای فَیسِّرْهُ لِی وَ قَدِّرْهُ لِی وَ إِنْ کَانَ غَیرَ ذَلِکَ فَاصْرِفْهُ عَنِّی‏»؛ بار خدایا! اگر این کار خیر دین و دنیاى مرا در بردارد، پس انجام آن را برایم میسّر و مقدّر فرما، و اگر چنین نیست، پس آن را از من برگردان و دور ساز. سپس از آن حضرت پرسیده شد که در آن دو رکعت چه بخوانیم؟ امام صادق(ع) فرمود: «هر چه می‌خواهى بخوان، اگر خواستى «قل هو اللَّه احد»، و «قل یا ایها الکافرون» در آن دو رکعت بخوان. ولى «قل هو اللَّه احد» معادل یک سوم قرآن است».[2] 3️⃣ «در رکعت آخر نماز شب در حالى که سر بر سجده نهاده‌اى صد و یک بار از خداوند استخاره کن (خیر خود را درخواست کن)». از امام صادق(ع) پرسیده شد: با چه لفظى بگوییم؟ فرمود: «می‌گویى: «أَسْتَخِیرُ اللَّهَ بِرَحْمَتِهِ أَسْتَخِیرُ اللَّهَ بِرَحْمَتِهِ»؛ از خدا به مهربانی‌اش درخواست خیر می‌نمایم.[3] ✍️ برگرفته از سایت اسلام کوئیست 📚1. من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 562. 2. همان. 3. همان، ص 562 – 563. @MaarefHadith
1_1213229840.pdf
1.18M
📝 مصداق‌یابی و کارکردهای فرهنگی واژه "أَصْحَابُ‌ أَبِی" در کلام امام صادق علیه السلام. ✍سید علیرضا حسینی شیرازی ، محمد لطفی پور انقلاب علمی و فرهنگی شیعه، در عصر امامت امام محمدباقر علیه السلام، با مدیریت آن‌حضرت و توسط جمعی از شاگردان زبده و نخبه ایشان آغاز شد و جامعه شیعه را از فقر فرهنگی به مرحله شکوفایی و بالندگی رساند. .این لایه از اصحاب الباقر علیه السلام را می‌توان با کلیدواژه «أَصْحَابُ‏ أَبِی» در فرمایشات امام جعفر صادق علیه السلام بازشناخت. توصیه ویژه‌ای که امام باقر علیه السلام در آخرین لحظات عمر، به فرزندشان درباره یاران خود ابراز فرمودند، همچنین کارکردهای دین‌شناسانه و جامعه‌شناسانه‌ای که از سوی امام صادق علیه السلام در مواضع مختلف ایراد شده، ضرورت بازشناسی مصادیق و کارکردشناسی فرهنگی «أَصْحَابُ‏ أَبِی» را بیش از پیش، هویدا می‌سازد. این نوشتار، با شیوه تحلیل متون حدیثی شیعه، به این دو مهم پرداخته است. @MaarefHadith
✴️ کلامی از امام حسن علیه‌السلام در سالروز (۲۶ ربیع‌الاول) صلح ایشان 🔻ویلکم والله ان معاویة لایفی لاحد منکم بما ضمنه فی قتلی، و انی اظن ان وضعت یدی فی یده فاسالمه، لم یترکنی ادین لدین جدی صلی الله علیه و آله. و انی اقدر ان اعبدالله عزوجل وحدی، ولکنی کانی انظر الی ابنائکم واقفین علی ابواب ابنائهم یستسقونهم و یستطعمونهم بما جعل الله لهم، فلا یسقون و لا یطعمون، فبعدا و سحقا لما کسبته ایدیهم، و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون. 📗بحاراانوار، ج۴۴، ص۳۳. دانشنامه امام حسن، ج۱، ص۶۴۴. @MaarefHadith