امام صادق عليه السلام :
و تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِيعَتي الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم
همه شيعيان من با شفاعت او (فاطمه معصومه عليها السلام) وارد بهشت خواهند شد.
بحار الأنوار ، ج ۶۰ ، ص ۲۲۸ .
وفات #حضرت_معصومه_سلاماللهعلیها تسلیت باد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
عنِ الصَّادِقِ علیه السلام قَالَ: أَلَا وَ إِنَّ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ، أَلَا وَ إِنَّ قُمَّ الْكُوفَةُ الصَّغِيرَةُ، أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِيَةَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ، تُقْبَضُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى، وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِيعَتِي الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ.
از حضرت امام صادق علیه السلام روایت است که فرمود: آگاه باشید که برای امیرالمؤمنین علیه السلام، حرمی است و آن حرم، کوفه است. آگاه باشید که قم، کوفه کوچک است. بدانید که از هشت در بهشت، سه در آن به قم باز میشود. بانویی از فرزندان من در قم از دنیا میرود که اسمش فاطمه بنت موسى (علیهما السلام) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت میشوند.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هفته_کتاب
به همت جناب آقای ملکی کتابدار محترم دانشکده به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی کارگاه معرفی پایگاه های پژوهشی و درگاه های جستجو در حوزه قرآن و حدیث برگزار می گردد.
ارائه دهنده:
دکتر سید مجید نبوی
زمان: دوشنبه 1 آذر ساعت 10
🌐لینک ورود به جلسه :
http://meet2.quran.ac.ir/qom
کتابخانه دانشکده علوم قرآنی قم
❇️خوشا بحال علی بن مهزیار اهوازی
نامه زیبا با تعابیر بلند از امام جواد علیهالسلام خطاب به علی بن مهزیار اهوازی
✅بسم الله الرحمن الرحیم یا علی احسن الله جزاک و اسکنک جنته و منعک من الخزی فی الدنیا والآخرة و حشرک الله معنا، یا علی قد بلوتک و خبرتک فی النصیحة والطاعة والخدمة والتوقیر والقیام بما یجب علیک، فلو قلت انی لم أر مثلک رجوت ان أکون صادقا فجزاک الله جنات الفردوس ولا خفی علی مقامک و خدمتک فی الحر والبرد فی اللیل والنهار فاسئل الله اذا جمع الخلائق للقیامة أن یحبوک برحمة تغتبط بها انه سمیع الدعاء.[۱]
◀️ای علی بن مهزیار خداوند به تو جزای نیکو عنایت فرماید، و جایگاه ترا بهشت قرار دهد و از خواری دنیا و آخرت مصون دارد و تو را با ما محشور بگرداند. خداوند تو را به پند و اندرز و اطاعت و خوف و وقار و مسکنت آزموده است و در آنچه واجب است امتحان خوبی داده ای، اگر بگویم #مانند_تو را در میان اصحاب ندیده ام، امیدوارم راست باشد، خداوند جزای اعمال نیک تو را بهشت برین قرار دهد، البته مقام تو بر ما پنهان نیست و خدمت تو هم پوشیده نیست که در سرما و گرما و شب و روز به واجبات قیام کردی، من از پیشگاه خداوند تقاضا دارم روزی که همۀ خلائق را جمع می کنند تو را به پاس دوستی ما به رحمت خویش متنعّم سازد به طوری که مورد غبطۀ دیگران گردد، او خداوندی است که شنوندۀ هر دعائی است.
⚠️بزرگانی چون علی بن مهزیار چه میکردند که اینگونه مورد ستایش امام زمان خود بودند و ما به چه مشغولیم؟!!!
۱)کتاب الغیبة شیخ طـوسی،ص ۶۲۲
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
دعای #عصر_غیبت امام زمان (عج)
امام صادق علیهالسلام: ای زرارة اگر آن زمان[غیبت امام قائم] را درک کردی بر این دعا ملتزم باش:
يا زُرارَةُ! اِنْ اَدْرَكْتَ ذلِكَ الزَّمانَ فَاْلزِمْ هذَا الدُّعآءَ:
اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِفْ نَبِيَّكَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ، حُجَّتَكَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى.
📗الکافی، ج۱، ص۳۳۷.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
نشست علمی:
یکصدمین سال حوزه و عرصه های حدیث پژوهی
🎤سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد غلامعلی
دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین عباس محمودی
⏰ زمان: دو شنبه اول آذر
ساعت: 19
لینک نشست:
https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/
«ارائه گواهی حضور به شرکت کنندگان»
تحلیلی انتقادی بر روایت انگاره سر به محمل کوبیدن حضرت زینب سلام الله علیها.pdf
427.7K
#مقاله_بخوانیم
✅تحلیلی انتقادی بر روایت انگاره سر به محمل کوبیدن حضرت زینب سلام الله علیها
✍️محسن رفعت
#قمه_زدن
🔖 روایت سر به محمل کوبیدن حضرت ز ینب (س) در منابع روایی امامیه با پیشینه ای اندک، نقشی مؤثر در مبناسازی عزاداری ویژهای در فرهنگ شیعی داشته است. طر یحی نگارنده «المنتخب» با نقل از « مسلم جصاص» ،یگانه گزارشگر این روایت، نقشی اساسی در چهره پرداز ی و بُعد عاطفی عاشورا ایفا کرده است. ملافاضل دربندی نیز به عنوان یکی از مقتل نو یسان عاشورایی توجیهاتی خاص درباره این روایت بیان کرده و علیرغم اشکالاتش به ظاهر روایت ،آن را پذیرفته و مبنایی برای انواع عزادارای ها مانند قمه زنی و زنجیرزنی قرار داده است. در این مقاله به بررسی و نقد داستان مذکور پرداخته شده است.
برای مطالعه لینک مستقیم مقاله به 👈 اینجا مراجعه کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
#قطره_دربرابر_دریا
🔸عن امیرالمومنین علیهالسلام: وَ مَا أَعْمَالُ اَلْبِرِّ كُلُّهَا وَ اَلْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ عِنْدَ اَلْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنَّهْيِ عَنْ اَلْمُنْكَرِ إِلاَّ كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ وَ إِنَّ اَلْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنَّهْيَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ لاَ يُقَرِّبَانِ مِنْ أَجَلٍ وَ لاَ يَنْقُصَانِ مِنْ رِزْقٍ.
🔹تمام اعمال نيك و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر بمعروف و نهى از منكر همچون #قطرهاى است در مقابل يك درياى پهناور امر بمعروف و نهى از منكر نه مرگ كسى را نزديك ميكنند و نه از روزى كسى مىكاهند.
📗نهج البلاغه، حکمت ۳۷۴
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
«بررسی طلوع خورشید از مغرب در روایات اسلامی»،.pdf
869.1K
#طلوع_خورشید_از_مغرب
یکی از علامت هایی که برای آخر زمان نقل شده، طلوع خورشید از مغرب است. این موضوع در روایات متعددی از شیعه و اهل تسنن وجود دارد. برخی تعداد این روایات را با حذف مکررات، حدود 20 مورد می دانند. دو دیدگاه در این مورد وجود دارد: 1. برخی این علامت را نشانه قیامت می دانند 2. برخی از علائم ظهور امام زمان علیهم السلام دانسته اند.
هر کدام از این دو دیدگاه دو تحلیل متفاوتی ارائه کرده اند: 1. عده ای آن را یک علامت حقیقی می دانند یعنی همان گونه که «رد الشمس» اتفاق افتاد، طلوع خورشید از مغرب هم صورت می گیرد. 2. برخی دیگر آن را نمادین می دانند به عنوان مثال آن را کنایه از ظهور حضرت دانسته اند.
مقاله ای در این زمینه وجود دارد به نام «بررسی طلوع خورشید از مغرب در روایات اسلامی»، در این نگاشته تا حدودی به روایات مورد بحث اشاره شده و مورد بررسی قرار گرفته اند. برای مطالعه،اصل فایل 👆و آدرس مقاله (👈اینجا) بارگذاری می شود.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
⏪دسته بندي منابع رجالي - معرفي رجال برقي از رجال اوليه (۷) 🎧محمدکاظم رحمانستایش #دانش_رجال #دسته
r43525a2083.mp3
2.45M
⏪بررسي رجال ابن غضائري از منابع اوليه رجالي(۸)
🎧محمدکاظم رحمانستایش
#دانش_رجال #منابع_رجالی #رجال_ابن_غضائری
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
#برنامه_ریزی
🔹عن موسی بن جعفر علیهالسلام: اِجْتَهِدُوا فِي أَنْ يَكُونَ زَمَانُكُمْ #أَرْبَعَ_سَاعَاتٍ سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اَللَّهِ وَ سَاعَةً لِأَمْرِ اَلْمَعَاشِ وَ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ اَلْإِخْوَانِ وَ اَلثِّقَاتِ اَلَّذِينَ يُعَرِّفُونَكُمْ عُيُوبَكُمْ وَ يُخْلِصُونَ لَكُمْ فِي اَلْبَاطِنِ وَ سَاعَةً تَخْلُونَ فِيهَا لِلَذَّاتِكُمْ فِي غَيْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ اَلسَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى اَلثَّلاَثِ سَاعَاتٍ.
🔸تلاش كنيد كه وقت شما #چهار_ساعت باشد: ساعتي براي مناجات با خدا، ساعتي براي كار زندگي، ساعتي براي معاشرت با برادران و اشخاص مورد اعتماد كه شما را از عيب هايتان آگاه نمايند و از دل با شما خالص و يك رو باشند و ساعتي كه در آن براي لذت هاي غير حرام خويش خلوت كنيد و با اين ساعت، براي سه ساعت ديگر نيرو مي يابيد.
📗بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۲۱.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
یکی از سخنان تامل برانگیز حضرت علی علیهالسلام در نهجالبلاغه که در آن به توصیفات کم نظیری از شخصی پرداخته شده این کلام حضرت است:
لِلَّهِ بَلَاءُ [بِلَادُ] فُلَانٍفَلَقَدْ قَوَّمَ الْأَوَدَ وَ دَاوَى الْعَمَدَ وَ أَقَامَ السُّنَّةَ وَ خَلَّفَ الْفِتْنَةَ ذَهَبَ نَقِيَّ الثَّوْبِ قَلِيلَ الْعَيْبِ أَصَابَ خَيْرَهَا وَ سَبَقَ شَرَّهَا أَدَّى إِلَى اللَّهِ طَاعَتَهُ وَ اتَّقَاهُ بِحَقِّهِ رَحَلَ وَ تَرَكَهُمْ فِي طُرُقٍ مُتَشَعِّبَةٍ لَا يَهْتَدِي بِهَا الضَّالُّ وَ لَا يَسْتَيْقِنُ الْمُهْتَدِي. (خطبه ۲۲۸)
در اینکه منظور حضرت در خطبه مذکور چه کسی است بین شارحین نهجالبلاغه اختلاف وجود دارد، این اختلاف گاه در شخص مورد نظر و گاه در مراد و انگیزه حضرت است.
🔹ابنابیالحدید معتزلی فرد مورد ستایش حضرت در این خطبه را خلیفه دوم دانسته و مدعیست نسخهای به خط سید رضی به او رسیده که ذیل خطبه تصریح عمر میکند: فلان المكنى عنه عمر بن الخطاب و قد وجدت النسخة التي بخط الرضي أبي الحسن جامع نهج البلاغة و تحت فلان عمر حدثني بذلك فخار بن معد الموسوي. (شرح نهجالبلاغه،ج۱۲،ص۴)
🔹صاحب منهاج البراعة، این کلام ابنابیالحدید را مورد انتقاد قرار داده و احتمال میدهد شخص مورد نظر در این خطبه مالک اشتر باشد.
وی در ادامه با فرض پذیرش سخن شارح معتزلی مینویسد: الحاصل أنّه على كون المكنّى عنه عمر لا بدّ من تأويل كلامه و جعله من باب الايهام و التّورية على ما جرت عليها عادة أهل البيت عليهم السّلام في أغلب المقامات فانّهم لما رأوا من النّاس جمهورهم إلّا النّادر من خواصّ أصحابهم الافتتان بمحبة صنمى قريش، و أنّهم اشربوا قلوبهم حبّ العجلين، و ولعوا بعبادة الجبت و الطاغوت سلكوا في كلماتهم كثيرا مسلك التّورية و التقيّة حقنا لدمائهم و دماء شيعتهم، حيث لم يتمكّنوا من إظهار حقيقة الأمر.(منهاجالبراعهة، ج۱۴، ص۳۷۲)
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith