#در_محضر_معصوم
الإمامُ الجوادُ عليه السلام : نِعمَةٌ لا تُشكَرُ كَسَيِّئَةٍ لا تُغفَرُ .
امام جواد عليه السلام : نعمتى كه سپاسگزارى نشود، مانند گناهى است كه آمرزيده نشود .
📚 الدرة الباهرة من الأصداف الطاهرة (ط - القديمة مع الترجمة )، النص، ص: 41
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
نشست مشترک علمی گروه قرآن و حدیث مرکز ملی پاسخگویی و مؤسسه سید مرتضی (ره) موضوع جلسه: کارکردهای دا
برگزاری نشست امروز ساعت چهار به صورت مجازی 👆👆👆👆
#در_محضر_معصوم
و من كلام له عليهالسلام لما أظفره الله بأصحاب الجمل وَ قَدْ قَالَ لَهُ بَعْضُ أَصْحَابِهِ وَدِدْتُ أَنَّ أَخِي فُلاَناً كَانَ شَاهِدَنَا لِيَرَى مَا نَصَرَكَ اَللَّهُ بِهِ عَلَى أَعْدَائِكَ فَقَالَ لَهُ عليهالسلام أَ هَوَى أَخِيكَ مَعَنَا فَقَالَ نَعَمْ قَالَ فَقَدْ شَهِدَنَا وَ لَقَدْ شَهِدَنَا فِي عَسْكَرِنَا هَذَا أَقْوَامٌ فِي أَصْلاَبِ اَلرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ اَلنِّسَاءِ سَيَرْعَفُ بِهِمُ اَلزَّمَانُ.
از سخنان امیرالمومنین علیهالسلام است «به وقتى كه در نبرد جمل پيروز شد يكى از يارانش گفت: «دوست داشتم برادرم در اين صحنه بود و مىديد چگونه خداوند تو را بر دشمنانت يارى داد». امام به او فرمود: آيا ميل برادرت با ماست گفت: آرى فرمود: بىشك با ما حضور داشته بلكه اقوامى با ما در اين لشكر حضور داشتند كه هم اكنون در صلب پدران و رحم زنان هستند آنان كه زمانهاى آينده ظهورشان مىدهد.
#یا_لیتنا_کنّا_معکم
📗نهجالبلاغه، خطبه۱۲.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
امام جواد علیه السلام: الثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غَالٍ، وَ سُلَّمٌ إِلَى كُلِّ عَالٍ.
اعتماد به خدای متعال،بهای هر چیز گران بها و نردبانی به سوی بلندی هاست.
ولادت #امام_جواد علیهالسلام مبارک باد🌸
📗بحار الأنوار ج۷۵ص۳۶۴
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
صلوات بر امیرالمومنین حضرت علی علیهالسلام
میلاد با سعادت حضرت #امیرالمومنین علی علیهالسلام مبارک باد🌸
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
عن رسول الله صلیاللهعلیهوآله: زيِّنُوا مَجَالِسَكُمْ بِذِكْرِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
پیامبر اکرم: مجالس خود را با یاد علی علیهالسلام، زینت دهید.
📗بحار الأنوار، ج۳۸، ص۱۹۹.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
از سلسله نشستهای علمی #شناسه_شیعه گروه حدیث پژوهی پژوهشکده معارف اهلبیت علیهم السلام به صورت حضوری و مجازی برگزار میشود"
📝موضوع نشست:
فهرست نجاشی به مثابه ی حاشیه ای بر فهرست طوسی
🎙ارائه هنده:
حجت الاسلام والمسلمین مصطفی بارگاهی
🕕 زمان:
یکشنبه مورخ 1400/12/1 ساعت 19
🏢 مکان:
خیابان شهدا (صفائیه)، کوچه ۲۱، کوچه ۳، پلاک ۵۰، سالن کنفرانس مرکز تخصصی معارف اهلبیت علیهم السلام
🔻لینک حضور مجازی در جلسه:
https://lms.maaref.org/hadith/
🔸 رمز بیننده: ۱۲۳۱۳۴۵۶۷۸
🎥پخش زنده از اینستاگرام
https://www.instagram.com/hadith_maaref
✨ظرفیت پذیرش حضوری محدود می باشد و جلسه با رعایت دستورالعملهای بهداشتی (استفاده از ماسک و فاصله گذاری) برگزار خواهد شد.
🆔 @hadith_maaref
عن رسولالله (ص): من بَكى عَلى مُصابِ هذِهِ البِنتِ (زَينَبَ بَنتِ عَلِيٍ عليهاالسلام) كانَ كَمَن بَكى عَلى أخَوَيهَا الحَسَنِ و الحُسَينِ عليهماالسلام
پیامبر اکرم (ص): هر كس بر مصيبت هاى اين دختر (زينب عليهاالسلام) بگريد ، همانند كسى است كه بر برادرانش ، حسن و حسين عليهماالسلام ، گريسته باشد .
📗وفيات الأئمه ، ص ۴۳۱.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
حدیثی به نقل از پیامبر اکرم (ص) از طریق شیعه و اهل تسنن در منابع حدیثی بیان شده است که «إِنَّ أَكْثَرَ أَهْلِ الْجَنَّةِ الْبُلْهُ».
كهنترين كتاب حديثى شيعه كه اين حديث را نقل کرده قرب الاسناد اثر ابوالعباس عبداللَّه بن جعفر حميرى (1) و بعد از آن کتاب «معانى الاخبار» (2) است. در قرن های بعدی این حدیث به منابع حدیثی متأخّر شيعه مانند بحارالانوار (3) و وسائل الشيعه (4) راه يافته است.
در منابع متعددی از اهل تسنن نیز این حدیث وجود دارد، اما مهمترين منابع حديثى اهل سنّت مانند صحاح ششگانه، مسند ابن حنبل ، موطأ مالك و سنن دارمى اين حديث را ذکر نکرده اند.
متن حدیث
متن حدیث در «قرب الاسناد»
«دَخَلْتُ الْجَنَّةَ فَرَأَيْتُ أَكْثَرَ أَهْلِهَا الْبُلْهَ- يَعْنِي بِالْبُلْهِ الْمُتَغَافِلَ عَنِ الشَّرِّ الْعَاقِلَ فِي الْخَيْرِ- وَ الَّذِينَ يَصُومُونَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ فِي كُلِّ شَهْر».
ترجمه: امام صادق علیه السلام فرمود پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: وارد بهشت شدم و بیشتر اهل بهشت را ابلهان یافتم یعنی کسانی که در شرور خود را به غفلت و نادانی میزنند و در خوبیها عاقل روزگارند، کسانی که سه روز از هر ماه را روزه میگیرند.
در این جا مشخص نیست ادامه روایت که می گوید: «یعنی بالبله ...» سخن امام است و یا سخن حمیری یا شخص دیگر که در سلسه سند این حدیث قرار دارد.
صدوق نیز چنین نقل کرده است:
حدّثنا ابى رحمةاللَّه عليه قال: حدَّثنا عبداللَّه بن جعفر الحميرى عن هارون بن مسلم عن مَسعَدة بن صدقه عن جعفر بن محمد عن ابيه عن آبائه علیه السلام قال: قال النبى صلی الله علیه وآله: «دَخَلْتُ الجَنَّةَ فَرَأَيْتُ اكثَرَ اهلِها البُلْه و قال: قلت: ما البلهُ؟ فقال: العاقل فى الخير، الغافل عن الشر الذى يصومُ فى كل شهرٍ ثلاثةَ ايامٍ»؛
ترجمه: امام صادق علیه السلام فرمودند که رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: داخل بهشت شدم پس ديدم اكثر اهل بهشت از ابلهان هستند. پرسیده شد: بُله و ابلهان چه کسانی هستند؟ گفت: منظور من از ابله، عاقل در امور خير و غافل از كارهاي شرّ است، كسي كه در هر ماه سه روز، روزه مي گيرد.
در نقل صدوق، قسمت «یعنی بالبله ...» نقل به معنا شده و به صورت پرسش و پاسخی آمده است.
«ابن ادريس حلّى» حدیث را با سند «قرب الاسناد» به صورت متفاوت، این گونه بیان کرده: «أَكْثَرُ أَهْلِ الْجَنَّةِ الْبُلْهُ قَالَ قُلْتُ هَؤُلَاءِ الْمُصَابُونَ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ فَقَالَ لِي لَا الَّذِينَ يَتَغَافَلُونَ عَمَّا يَكْرَهُونَ يَتَبَالَهُونَ عَنْهُ»؛ (5)
بر اساس این نقل از حضرت سوال شده است که آیا مراد از آن افرادی هستند که دچار مشکل عقلی هستند و چیزی نمی فهمند فرمود: خیر این گونه نیست مراد از آنها کسانی هستند که از چیزهایی که نمیپسندد و خوششان نمیآید خود را به بیراهه میزنند.
ابن ابى جمهور احسايى متن حديث را به نقل از منابع اهل تسنن به شكل زير نقل كرده:
«أَنَّهُ قَالَ اطَّلَعْتُ فِي الْجَنَّةِ فَرَأَيْتُ أَكْثَر أَهْلِهَا الْبُلْهَ وَ اطَّلَعْتُ عَلَى النَّارِ فَوَجَدْتُ أَكْثَرَ أَهْلِهَا النِّسَاءَ». (6)
برخی نیز کلمه مجانین را اضافه کرده اند و چنین نقل نموده اند: «إِنَّ أَكْثَرَ أَهْلِ الْجَنَّةِ الْبُلْهُ وَ الْمَجَانِينُ». (7)
معنا کلمه «بَلَه»
معانی متعددی برای این کلمه بیان کرده اند مثلا رویگردانی از بدی، غافل از تحصیل رضای خدا و عاملان به ظواهر دین از جمله نظراتی است که بیان شده است، اما ظاهرا بهتر است معنای آن را در حدیث مستضعف فکری دانست به دلیل این که در شماری چند از روایات ،همین معنای به کار رفته است:
مثلاً در روایتی به نقل از زراره آمده است که به امام باقر علیه السلام عرض کردم من بیم دارم که ازدواج با کسی که هم عقیده و هم مسلک من نیست بر من روا نباشد.
«فَقَالَ مَا يَمْنَعُكَ مِنَ الْبُلْهِ مِنَ النِّسَاءِ قُلْتُ وَ مَا الْبُلْهُ قَالَ هُنَّ الْمُسْتَضْعَفَاتُ مِنَ اللَّاتِي لَا يَنْصِبْنَ وَ لَا يَعْرِفْنَ مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ»؛
امام فرمود: چه چیز تو را از ازدواج با زنان بُله باز میدارد؟ گفتم: بله چیست؟ فرمود: زنان مستضعفی که نه با شما دشمن هستند و نه با عقیده شما آشنایی دارند. (8)
در حدیث دیگری آمده است که حُمْران بن اعین گفت: یکی از خویشاوندانش میخواست ازدواج کند و زن مسلمانی که موافق با مذهب او باشد نمییافت، من این مشکل را با امام صادق علیه السلام در میان گذاشتم. امام فرمود: «أَيْنَ أَنْتَ مِنَ الْبُلْهِ الَّذِينَ لَا يَعْرِفُونَ شَيْئاً»؛ یعنی چرا از زنان بُله که چیزی -از مسائل و اختلافات مذهبی وعقیدتی-ش نمیدانند غافل هستی)؟ (9)
پس حدیث «أَكْثَرُ أَهْلِ الْجَنَّةِ الْبُلْه» به معنای نابخرد و ضعف عقلی مقصود نیست، بلکه واژه «بُلْه» مستضعف فکری است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
پی نوشت ها:
1. قرب الإسناد، محقق، ص75-2. معاني الأخبار، ص203- 3. بحار الانوار، ج67، ص9- 4. وسائل الشيعة، ج10، ص426- 5. السرائر الحاوي لتحرير الفتاوي( و المستطرفات)، ج3، ص566- 6. عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية، ج1، ص119 -7. عمدة عيون صحاح الأخبار في مناقب إمام الأبرار، ص159 -8. الکافي، ج5، ص349- 9. همان، ج5، ص349.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
تحلیل فاصله زمانی نگارش منابع حدیثی فریقین.pdf
457.9K
✅ تحلیل فاصله زمانی نگارش منابع حدیثی فریقین
✍️ احسان سرخهای
🔖 بررسی شروح و آثار پیرامونی منابع حدیثی، تأکیدی بر ضرورت شرح و حل مشکلات فهم احادیث تلقی میشود. مروری بر آثار شرح الحدیثی فریقین از وجود تفاوت معناداری در زمان آغاز تألیف چنین آثاری میان شیعه و اهل سنت حکایت میکند. بررسی آثار پیرامونی دو اثر مهم حدیثی عامه یعنی «صحیح بخاری» و «صحیح مسلم» از یک سو و «الکافی» و «تهذیب الأحکام» از دیگر سو نشان میدهد که عالمان امامی بسیار دیرتر از محققان عامه به نگارش آثار شرح الحدیثی این کتب مهم خود اقدام نمودهاند، در حالی که این رخداد درباره «نهج البلاغه» اتفاق نیفتاده است. این مقاله در تلاش است با نشان دادن تفاوت موجود، محققان را به بررسی عوامل تأخیر امامیه در نگارش شروح متمایل نماید.
برای مطالعه مقاله با لینک مستقیم به 👈 اینجا مراجعه کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith