eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
631 عکس
215 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻رابطه بنی امیه و قبیله قریش (تبار بنی امیه) در نامه ۱۷ نهج البلاغه حضرت در مقایسه بین تبار خویش و اجداد معاویة می‌فرمایند: وَ أَمَّا قَوْلُكَ إِنَّا بَنُو عَبْدِ مَنَافٍ فَكَذَلِكَ نَحْنُ وَ لَكِنْ أُمَيَّةُ كَهَاشِمٍ وَ لاَ حَرْبٌ كَعَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ وَ لاَ أَبُو سُفْيَانَ كَأَبِي طَالِبٍ وَ لاَ اَلْمُهَاجِرُ كَالطَّلِيقِ وَ لاَ اَلصَّرِيحُ كَاللَّصِيقِ. در این نامه، حضرت علی علیه‌السلام، هاشم را در مقابل أمیة قرار دادند، در حالی که هاشم برادر عبدشمس است که هر دو فرزندان عبدمناف هستند. ابن ابی‌الحدید ذیل این نامه می‌نویسد: الترتيب يقتضي أن يجعل هاشما بإزاء عبد شمس لأنه أخوه في قعدد وكلاهما ولد عبد مناف لصلبه وأن يكون أمية بإزاء عبد المطلب وأن يكون حرب بإزاء أبي طالب وأبو سفيان بإزاء أمير المؤمنين عليه السلام ولما كان في صفين بإزاء معاوية جعل هاشما بإزاء أمية بن عبد شمس. ولم يقل ولا أنا كانت لأنه قبيح أن يقال ذلك كما لا يقال: السيف أمضى من العصا بل قبيح به أن يقولها مع أحد من المسلمين كافة نعم قد يقولها لا تصريحا بل تعريضا لأنه يرفع نفسه عن أن يقيسها بأحد. علامه مجلسی در بحار ذیل این سخن ابن ابی‌الحدید می نویسد: ابن ابى الحديد در اينجا براى ‍‌_ناموس_معاويه خود را به نادانى زده. علامه مجلسی در ادامه در شرح سخن حضرت می‌نویسد: وقد ذكر بعض علمائنا في رسالة في الإمامة أن أمية لم يكن عبد شمس وإنما هو عبد من الروم فاستلحقه عبد شمس ونسبه إلى نفسه وكانت العرب في الجاهلية إذا كان لأحدهم عبد وأراد أن ينسبه إلى نفسه أعتقه وزوجه كريمة من العرب فيلحق بنسبه قال: وبمثل ذلك نسب العوام أبو الزبير إلى خويلد فبنو أمية قاطبة ليسوا من قريش وإنما لحقوا ولصقوا بهم قال: ويصدق ذلك قول أمير المؤمنين عليه السلام جوابا عن كتابه وادعائه " إنا بنو عبد مناف ": " ليس المهاجر كالطليق ولا الصريح كاللصيق " ولم يستطع معاوية إنكار ذلك انتهى.(بحار، ج۳۳، ص۱۰۷) @MaarefHadith
شيخ طوسى در كتاب‏ «مصباح المتهجد» فرموده است: از امامان عليهم السّلام روايت شده: هر كه در روز جمعه پس از نماز ظهر دو ركعت نماز به جاى آورد، و در هر ركعت بعد از سوره «حمد» هفت بار «قل هو اللّه احد» بخواند و پس از نماز بگويد: اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ الَّتِي حَشْوُهَا الْبَرَكَةُ وَ عُمَّارُهَا الْمَلائِكَةُ مَعَ نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَبِينَا إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلامُ.  ترجمه: خدايا! مرا از اهل بهشت قرار ده، آن بهشتى كه انباشته از بركت و نعمت است و آبادكنندگانش فرشتگان هستند، در كنار پيامبر، محمّد (درود خدا بر او و خاندانش باد) و پدرمان ابراهيم بر او درود و سلام باد. تا جمعه ديگر دچار فتنه‏ اى نشود، و حق تعالى او را در كنار و به همراه محمّد صلى اللّه عليه و آله و اهل بيتش و ابراهيم عليه السّلام بگذارد.   @MaarefHadith
🔶عن امیرالمومنین علیه‌السلام:...وَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ إِلاَّ ذَلُّوا. 🔸امیرالمومنین علیه السلام: به خدا سوگند هيچ قومى در خانۀ خود مورد حمله و هجوم قرار نگرفت جز آنكه خوار و ذليل شد. 📗نهج البلاغه، خطبه ۲۷. @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
بمناسبت ۲۴ رجب، فتح قلعه بدست امیرالمومنین علیه‌السلام ◀️المصنّف لابن أبي شيبة عن جابر بن عبد اللّه: إنَّ عَلِيّا حَمَلَ البابَ يَومَ خَيبَرَ  حَتّى صَعِدَ المُسلِمونَ فَفَتَحوها، وأنَّهُ جُرِّبَ فَلَم يَحمِلهُ إلّا أربَعونَ رَجُلاً . ◀️ابن أبى شيبه ـ به نقل از جابر بن عبد اللّه: على عليه السلام در جنگ خيبر، در را [ روى خندق ]برد تا مسلمانان بالا رفتند و [ دژهاى ] خيبر را فتح كردند . آن در را آزموده بودند و تا چهل تن نشدند، نتوانسته بودند كه حركت بدهند . 📗المصنّف لابن أبي شيبة: ج ۷ ص ۵۰۷. @MaarefHadith
🏴امام موسی کاظم علیه‌السلام ◾️إنَّ أَبْدَانَكُمْ لَيْسَ لَهَا ثَمَنٌ إِلاَّ اَلْجَنَّةُ فَلاَ تَبِيعُوهَا بِغَيْرِهَا ◾️همانا بدنهای شما را بهایی جز بهشت نیست. پس آنها را به غیر بهشت نفروشید. 📕تحف العقول ص383 @MaarefHadith
✅ سرگذشت عالمان شیعه 🔖 شیخ عباس قمی از تراجم نگاران موفق بود که آثار متعدد در این زمینه از خود به یادگار گذاشت: الکنی و الالقاب، هدیة الاحباب فی المعروفین بالکنی و الالقاب و تحفة الاحباب فی تراجم الاصحاب. الفوائد الرضویة اثری دیگر و ارزشمند از همین نویسنده است که در آن شرح حال عالمان شیعه را از گذشته تا عصر مؤلف، با رعایت ترتیب الفبا، به قلم آورده است. نویسنده در کتاب خود مقید به فارسی نویسی یا عربی نویسی محض نبوده و حتی رعایت نکرده که یک شرح حال تماما فارسی یا تماما عربی باشد. بلکه گاه عبارات در بیان زندگی یک عالم، آمیخته ای از فارسی و عربی است. محقق کتاب، با کاری که بر کتاب انجام داده، به ارزش و اهمیت آن افزوده است. از جمله اقدامات او عبارت است از: 1️⃣ افزودن یادداشت های مؤلف، فرزند او، آیت الله سید مهدی لاجوردی و محقق اثر، در پاورقی 2️⃣ سعی در ارائه صحیح ترین و کامل ترین متن بر مبنای منابع اصلی کتاب. 3️⃣ افزودن منابع شرح حال ها در پاورقی، ذیل نام آنان، 4️⃣ استخراج آیات و روایات و اقوال، و..... ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ برگرفته از سایت حدیث نت @MaarefHadith
عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ علیه السلام طُوبَى لِشِيعَتِنَا الْمُتَمَسِّكِينَ بِحَبْلِنَا فِي غَيْبَةِ قَائِمِنَا الثَّابِتِينَ عَلَى مُوَالاتِنَا وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِنَا أُولَئِكَ مِنَّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ قَدْ رَضُوا بِنَا أَئِمَّةً وَ رَضِينَا بِهِمْ شِيعَةً فَطُوبَى لَهُمْ ثُمَّ طُوبَى لَهُمْ وَ هُمْ وَ اللَّهِ مَعَنَا فِي دَرَجَاتِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ. ترجمه: خوشا بر احوال شيعيان ما كه در غيبت قائم ما به رشته ما متمسّك هستند و بر دوستى ما و بيزارى از دشمنان ما ثابت قدم هستند، آنها از ما و ما از آنهائيم، آنها ما را به امامت و ما نيز آنان را به عنوان شيعيان پذيرفته‏ايم پس خوشا بر احوال آنها و خوشا بر احوال آنها بخدا سوگند آنان در روز قيامت هم درجه ما هستند. 📚 كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص: 361 @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
◾️عن الامام الباقر علیه‌السلام: لَوْ وُضِعَ اِیمَانُ اَبُوطَالِبٍ علیه السلام فِی کَفَّةٍ وَایِمَانُ هَذَا الْخَلْقِ فِی الْکَفَّةِ الاُْخْرَی، لَرَجَحَ اِیمَانُهُ. ◾️امام باقر علیه‌السلام: اگر علیه‌السلام را در یک کفّه ترازو بگذارند و ایمان این مردم را در کفّه دیگر، ایمان ابو طالب بر ایمان همه آنها برتری می یابد. 📗بحارالانوار، ج۳۵، ص۱۵۶. علیه‌السلام تسلیت باد.🏴 @MaarefHadith
حضرت ابوطالب، یکی از شخصیت های نامداری و مظلوم در تاریخ اسلام است. عالمان متعددی از شیعه و سنی درباره ایمان وی کتاب های مستقلی نوشته اند. اما متاسفانه برخی از اهل سنت، حامی بزرگ نبی مکرم اسلام صلی الله را کافر می دانند. در کتاب های اهل سنت از جمله صحیح بخاری و مسلم روایتی نقل شده است که به حدیث «ضَحْضَاحٍ» معروف است؛ بر اساس این حدیث قائل هستند که پیامبر فرموده است: ابوطالب در سخت ترین جاى آتش بود و من او را به ضحضاح (حوضچه ای از آتش) آوردم. (1) این حدیث دروغین با نص صریح قرآن کریم در تضاد است. اگر جناب ابوطالب کافر باشد، پیامبر نمی تواند او را شفاعت کند. چون قرآن کریم در سوره فاطر آیه 36 می فرماید: «کسانى که کافر شدند، آتش دوزخ براى آنهاست هرگز فرمان مرگشان صادر نمی شود تا بمیرند، و نه چیزى از عذاب آنان تخفیف داده می شود این گونه هر کفران کننده ای را کیفر می دهیم». همچنین در سوره بقره، آیه 161و162 می فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ کُفَّارٌ أُوْلَئِکَ عَلَیْهِمْ لَعْنَهُ اللهِ وَالْمَلاَئِکَهِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِینَ، خَالِدِینَ فِیهَا لاَ یُخَفَّفُ عَنْهُمْ الْعَذَابُ وَلاَ هُمْ یُنظَرُونَ». ترجمه: کسانى که کافر شدند، و در حالِ کفر از دنیا رفتند، لعنت خداوند و فرشتگان و همه مردم بر آنها خواهد بود! همیشه در آن (لعن و دورى از رحمت پروردگار) باقى مى‏مانند نه در عذاب آنان تخفیف داده می شود و نه مهلتى خواهند داشت. این دروغ گویی از زمان امیرالمومنین علیه السلام مطرح بوده است. روزی امیرمومنان علیه السلام در رحبه نشسته بود و مردم اطراف آن حضرت را گرفته بودند، شخصی پرسید ای امیر مومنان تو چنین مقام و جایگاهی داری در حالی که پدرت در دوزخ عذاب می کشد حضرت فرمودند: «ساکت باش! خداوند دهان تو را بشکند! سوگند به خدایی که محمد را به پیامبری برگزید اگر پدرم همه گناهکاران روى زمین را شفاعت کند خداوند شفاعتش را می پذیرد و از همه آنها درگذرد، آیا پدرم در دوزخ عذاب می کشد در حالی که پسرش قسمت‏کننده بهشت و جهنم است؟ (2) عبدالعظیم حسنی نامه ای به امام رضا علیه السلام نوشت و در آن از حدیث ضحضحاح درباره ابوطالب علیه السلام پرسش نمود امام علیه السلام در پاسخ فرمودند: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّکَ إِنْ‏ شَکَکْتَ‏ فِی‏ إِیمَانِ‏ أَبِی طَالِبِ کَانَ مَصِیرُکَ إِلَى النَّارِ».(3) به نام خداوند بخشنده مهربان، اگر در ایمان ابوطالب شک نمایی بدان جایگاه تو در آتش جهنم خواهد بود. بنابراین روایت ضحضاح علاوه بر آیات قرآن و سنت نبوی، با روایات شیعه نیز تناقض دارد؛ جایگاه کسی که اعتقاد به جهنمی بودن جناب ابوطالب علیه السلام دارند قطعا و به طریق اولی در جهنم است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📚 1.صحیح بخاری، ج 3، ص 1408، ح3670 و ص 1409، ح3672، صحیح مسلم، ج 1، ص 195، ح209. 2. إیمان أبی طالب (الحجه على الذاهب إلى کفر أبی طالب) همان، ج1، ص174. 3. همان؛ کنز الفوائد، همان، ج1، ص183. @MaarefHadith
سه نکته و بایستة پژوهشی در مورد حضرت ابوطالب علیه السلام نسخه PDF.pdf
464.7K
✅ سه نکته و بایستة پژوهشی در مورد حضرت ابوطالب علیه السلام ✍️ سید محمدکاظم طباطبایی -سید حسن افتخارزاده-غلامحسین تاجری نسب در این گفتار، سه نکته و بایستة پژوهشی در مورد حضرت ابوطالب7 از دکتر سید محمد کاظم طباطبایی، دکتر سید حسن افتخارزاده و دکتر غلامحسین تاجری نسب آمده است.نکته اول در این زمینه است که گفتارهایی که در زمینة اثبات ایمان حضرت ابوطالب7، رویکرد احتجاج را در پیش گرفته اند، باید نقد روایات صحیح بخاری و مسلم را هدف قرار دهند، یا به روش سنتی علم الحدیث یا به روش تحلیلی تاریخی. نکته دوم، خاطره ای است از استاد فقید مصری، عبدالفتاح عبدالمقصود، و اعتراض برخی از عالمان ایرانی به او در زمینة ایمان ابوطالب که منجر به نگارش کتاب ""السقیفة و الخلافة"" به دست او شد. نکتة سوم – که دل نوشته ای است به شیوه ادبی نوشته شده – تذکّری است به این مطلب که بعضی از مورخان اهل تسنن، یکی از نامهای ابوطالب علیه السلام (عبد مناف) را دلیل بر مشرک بودن حضرتش دانسته و ""مناف"" را نام یک بُت در دورة جاهلی دانسته اند، بدون اینکه مانند دیگر بتهای مشهور، منطقه و بتکده و پرده داران آن یاد شود. @MaarefHadith
💠پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله 🔸 إنَّ لِرَبِّكُمْ فِي أَيَّامِ دَهْرِكُمْ نَفَحَاتٍ أَلاَ فَتَعَرَّضُوا لَهَا 🔹همانا از سوى پروردگار شما در طول عمرتان ، نسيم هايى مى وزد . پس خود را در معرضِ آنها قرار دهيد 📗بحارالأنوار ج68 ص221 @ahlolbait @MaarefHadith
7.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در سامانه پاسخگو همراه ما باشید 🌺 app.mmpd.ir