eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
635 عکس
220 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 غیر از علی(ع) کسی را در تمام دنیا سراغ دارید که بگوید «هرچه می‌خواهید از من بپرسید تا پاسخ بدهم». @MaarefHadith
بفاطمة الهی العفو ... التماس دعا 🤲🤲 @MaarefHadith
ملا محسن فیض کاشانی در کتاب بشارة الشیعه درباره علیه السلام: ▪️قال "الخلیل بن أحمد": احتیاج الکلّ إلیه واستغناؤه عن الکلّ دلیلٌ علی‏ أنّه إمام الکلِّ. ▪️و سئل [خلیل بن احمد] عن مدحه، فقال: ما أقول فـى مدح امرى‏ء کتمتْ أحبّاؤه فضائله خوفاً، وأعداؤه حسدا،ً ثمّ ظهر ما بین الکتمین ما ملأ الخافقین. (1) پ‌ن: (1) أقول: فی روایة قال رسول الله (ص) لعلیّ (ع): إنّ فیک شبها من عیسی بن مریم ولولا أن تقول فیک طوائف من اُمّتی ما قالت النصاری فی عیسی بن مریم لقلت فیک قولاً لاتمرّ بملأ من الناس إلاّ أخذوا التراب من تحت قدمیک یلتمسون بذلک البرکة... الخ. فلعلّ رسول الله (ص) أیضاً أخفی فضائله خوفاً من کفر الناس، و راجع قرّة العیون فی أعزّ الفنون: 132. @MaarefHadith
بر امام علی علیه‌السلام سخن عدی بن حاتم طائی که اشک معاویه را در آورد؛👇  لقد رأیته لیلة و قد مثل فی محرابه و ارخی اللیل سرباله و غارت نجومه، و دموعه تتحادر علی لحیته و هو یتململ تململ السلیم و یبکی بکاء الحزین فکأنی الآن اسمعه و هو یقول: یا دنیا، أ بی تعرضت ام الی اقبلت؟ غرّی غیری، لا حان حینک، قد طلقتک ثلاثاً لا رجعة لی فیک، فعیشک حقیر و خطرک یسیر، آه من الزاد و بعد السفر و قلة الانیس. ◀️معاویه پس از شنیدن این سخنان عدی گریه کرده و اشکهای خود را با آستین لباسش پاک می کند و می‌گوید: یرحم اللَّه اباالحسن کان کذلک، فکیف صبرک عنه؟ @MaarefHadith
چقدر این نقل تاریخی زیباست رَأَيْتُ عَلِيّاً علیه السلام يَدعُو الْيَتامي فَيُطعِمَهُمُ الْعَسَلَ، ‌حَتّي قالَ بَعضُ أصحابِهِ: لَوَدِدْتُ أنّي كُنتُ يَتيماً. علي علیه السلام را ديديم كه يتيمان را فرا مي‌خواند و به آنان، عسل مي‌خوراند تا آنجا كه يكي از يارانش گفت: كاش من هم يتيمي بودم! @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
ثواب قرائت سوره و عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ الْعَنْکَبُوتِ وَ الرُّومِ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَیْلَهًَْ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ فَهُوَ وَ اللَّهِ یَا بَا مُحَمَّدٍ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّهًِْ وَ لَا أَسْتَثْنِی فِیهِ أَبَداً وَ لَا أَخَافُ أَنْ یَکْتُبَ اللَّهُ عَلَیَ فِی یَمِینِی إِثْماً وَ إِنَّ لِهَاتَیْنِ السُّورَتَیْنِ مِنَ اللَّهِ مَکَاناً. ابوبصیر نقل می‌کند: امام صادق (علیه السلام) فرمود: هرکس سوره‌ی عنکبوت و روم را در شب بیست‌وسوّم ماه رمضان بخواند، به خدا سوگند ای ابامحمّد! از بهشتیان است و هرگز هیچ استثنایی هم قائل نمی‌شوم و از آن بیم ندارم که بابت این سخن، گناهی بر من نوشته شود؛ زیرا این دو سوره نزد خدا جایگاهی والا دارند. 📗وسائل الشیعة، ج۱۰، ص۳۶۱ @MaarefHadith
چقدر این جماعت مصداق این روایت هستند: قال أبو عبداللّه(ع): لمّا ضُرب الحسین بن علی(ع) بالسیف فسقط... ثمّ ابتُدِرَ لیقطع رأسه نادی منادٍ من بُطنان العرش: «ألا أیّتها الأُمّة المتحیّرة الضالّة بعد نبیّها! لا وفّقکم اللّه لأضحی ولا لفطر»... فلا جرم واللّه ما وفِّقوا ولا یُوفَّقون حتّی یَثْأرَ ثائرُ الحسین(ع)؛ امام صادق (ع) فرمودند: وقتی که امام حسین (ع) با ضربه شمشیر از پا افتاد... و سرش را بریدند یک منادی از میان عرش این ندا داد «ای اُمتی که بعد از پیامبرش سرگردان و گمراه شدید خداوند شما را به انجام اعمال هیچ عید قربان و عید فطری موفق نگرداند». و به خدا قسم دیگر نه موفق بر آن شدند و نه موفق خواهند شد تا آن که خون خواه امام حسین (ع) قیام کند. @MaarefHadith
۳۱ اردیبهشت 😳😳
5.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
و اکنون پس از سه سال... ➕ لحظاتی از شعاردادن شهید سلیمانی در ابتدای خطبه‌های رهبر انقلاب در آخرین حضور در نماز عید فطر سال۱۳۹۸ 📣 اقامه نماز عید فطر به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مصلای امام خمینی (ره) تهران روز عید فطر؛ ساعت ۸ صبح
شش روز، روزه بعد از عید فطر مکروه یا مستحب؟ ✍️ رضا عطائی در روایتی منسوب به رسول الله صلی الله علیه و آله چنین آمده است که «مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثم صَامَ سِتَّهً أیام مِنْ شَوَّالٍ فَکَأَنَّمَا صَامَ السنهَ» (1) یعنی هر کسی که ماه رمضان را روزه بگیرد سپس شش روز از ماه شوال را هم روزه بگیرد چنان است که یک سال تمام روزه داشته است. اولین منبع حدیثی شیعه که این حدیث را نقل کرده است کتاب «الغارات» است و سپس منابع حدیثی متاخر مانند «عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية»، «البلد الأمين و الدرع الحصين»، «مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل» و «بحار الأنوار» نیزآن را بیان کرده اند، اما این منابع، حدیث مورد نظر را یا از طریق کتاب الغارات نقل کرده اند و یا از طریق کتاب های اهل سنت آورده اند. ابراهيم بن محمد بن سعيد بن هلال‏ ثقفى (متوفی 283ق) در کتاب «الغارات»، نامه ای را از امیرالمؤمنین علیه‌السلام آورده است؛ بنابر نقل ایشان، حضرت نامه را برای محمد بن ابی بکر نوشته است. این نامه منسوب به حضرت علی علیه السلام از جهت سند ضعیف است. از جهت محتوا نیز دارای اشکالات اساسی می باشد از جمله این که در قسمتی از آن، کیفیت وضو گرفتن برخلاف عقیده مذهب شیعه، بیان شده است. نکته دیگر این که نویسنده کتاب در پایان نامه می گوید: بعد از کشته شدن محمد بن ابی بکر، این نامه به دست عمرو عاص و معاویه افتاد. معاویه از این نامه بسیار شگفت زده شد و از خواندش لذت برد، در نتیجه آن را از بین نبرد بلکه دستور داد به همگان بگویند که این نامه از نوشته‏هاى ابوبكر است كه در نزد پسرش محمد بود و ما بر طبق آنها قضاوت مى‏كنيم و فتوا مى‏دهيم. با توجه به این دو اشکال یعنی «وجود مطالبی مخالف عقائد شیعه و همچنین تسلط معاویه بر این نامه»، نمی شود اطمینان حاصل کرد که تمام متن حدیث از امیرالمومنین علیه السلام باشد. بلکه احتمالا قسمتی از نامه توسط دشمنان حضرت به این نامه اضافه شده باشد. از سوی دیگر روایات متعدد و معتبری در کتاب های حدیثی شیعه وجود دارد که روزه گرفتن در روزهای ابتدایی ماه شوال (بعد از عید فطر) را مکروه می دانند و آن ایام را برای خوردن و آشامیدن معرفی کرده‌اند. (2) به عنوان مثال حَرِيزٍ به نقل از ائمه علیهم السلام روایت می کند که فرمودند: «هنگامی که ماه رمضان را (در پایان آن) افطار نمودی، پس بعد از روز عید فطر روزه تطوع (مستحبی) نگیر مگر بعد از اینکه سه روز (از ماه شوال) بگذرد». (3) بسیاری از فقها و محدثان شیعه نیز با تمسک به این روایات، بیان کرده اند که روزه گرفتن در سه روز ابتدایی ماه شوال هیچ فضیلتی ندارد و اولی این است که ترک شود. مثلا مرحوم کاشف‌الغطاء در این رابطه می‌نویسد: «‌صوم ستّة أيّام بعد عيد الفطر وتركه أولى» (4) ملاصالح مازندرانی نیز روایات استحباب شش روز، روزه اول ماه شوال را به دلیل این که از طریق اهل سنت وارد شده اند و علاوه بر آن روایات معتبر بر مخالفت آن وجود دارد، مردود می داند. (5) مجلسی اول نیز استحباب روزه در شش روز اول شوال را مشهور بین اهل سنت می داند و روزه گرفتن بعد از دو یا سه روز بعد از عید فطر را افضل می داند. (6) شیخ حر عاملی نیز اعتقاد به کراهت را در «بَابُ كَرَاهَةِ صَوْمِ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ بَعْدَ عِيدِ الْفِطْر» نقل می کند. (7) بنابراین روزه گرفتن در شش روز ابتدایی ماه شوال (بعد از عید فطر) بر اساس دیدگاه اهل سنت است و بر اساس دیدگاه احادیث شیعه، روزه گرفتن در سه روز ابتدایی ماه شوال (بعد از عید فطر) مکروه است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📚 1. الغارات، ج 1، ص 250. 📚2. الکافي، ج‏4، ص148. 📚3. ‏تهذيب الأحكام، ج‏4، ص 298. 📚4. کشف الغطاء عن مبهمات الشریعه الغرّاء، ج 4، ص 51. 📚5. شرح الکافی، ج‏4، ص 92. 📚6. روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص 235. 📚7. وسائل الشيعة، ج‏10، ص519. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
شش روز، روزه بعد از عید فطر مکروه یا مستحب؟ #کراهت_روزه_بعد_از_عید_فطر ✍️ رضا عطائی در روایتی منسوب
الروايات الدالة على استحباب صيام ستة أيام من شوال غير نقية السند ومن أراد الاتيان به رجاءاً ـ متتابعاً أو متفرقاً ـ فليبدأ فيه بعد مضي ثلاثة أيام من يوم العيد فإنّه قد رود في بعض النصوص المعتبرة النهي عن الصيام بعد الفطر ثلاثة أيام معللاً أنها أيام أكل وشرب. *مكتب السيد السيستاني* @MaarefHadith
_حدیث قدسی، نوعی حدیث است که به ذات مقدّس  الهی منسوب است و به آن حدیث ربانی و الهی نیز گفته می‌شود. _درباره وجه تسمیه احادیث قدسی، چند احتمال داده‌اند که براساس قوی‌ترین آن‌ها، انتساب این احادیث به ذات مقدّس الهی موجب این نام‌گذاری شده است. _در تعاریفِ گوناگونِ حدیث قدسی، این نقطه مشترک وجود دارد که حدیث قدسی سخنی است که آن را پیامبراکرم صلی‌اللّه‌علیه وآله از قول خدا گزارش کرده، اما مانع نبودن این  تعریف موجب شده است که محدّثان برای آن شاخص‌هایی معین و وجوه افتراق آن را از قرآن بیان کنند. تعداد، اهمیت و جزئیات این شاخص‌ها و وجوه افتراق در منابع به‌طور متفاوت ذکر شده است. مثلا شیخ بهائی  در این باره تنها به یک مورد اشاره کرده، حال آن‌که بلوشی  چهارده مورد ذکر کرده است. _سید حسن صدر در تعریف حدیث قدسی می نویسد: و من الحديث ما يسمى حديثا قدسيا وهو: ما يحكي كلامه تعالى غير متحدي بشئ منه نحو قوله قال الله تعالى: الصوم لي وانا أجزي عليه 📗نهایة الدراية، ج۱،ص۸۶ @MaarefHadith