eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
631 عکس
215 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
💠امير المؤمنين عليه السلام در خطبه روز عيد قربان فرمود: 🔹إنَّ هَذَا يَوْمٌ حُرْمَتُهُ عَظِيمَةٌ وَ بَرَكَتُهُ مَأْمُولَةٌ وَ اَلْمَغْفِرَةُ فِيهِ مَرْجُوَّةٌ فَأَكْثِرُوا ذِكْرَ اَللَّهِ تَعَالَى وَ اِسْتَغْفِرُوهُ وَ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ اَلتَّوّٰابُ اَلرَّحِيمُ 🔸حرمت امروز زياد و آرزوى بهره ورى از بركات آن بجا و اميد مغفرت الهى در آن پسنديده است. پس ذكر خداى بزرگ را زياد گوييد و استغفار كنيد و توبه نماييد كه او توبه پذير و مهربان است. 📗من لا یحضره الفقیه ج1 ص518 @MaarefHadith
6.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۸ روز تا عید الله الاکبر عید غدیر پیامبر اکرم ص: یاعلی محبت تو تقوا و ایمان، و دشمنی با تو کفر و نفاق است. @MaarefHadith
طرق شناسی روایات غدیر خم و پاسخ به شبهات ...pdf
351.7K
✅ طرق شناسی روایات غدیر خم و پاسخ به شبهات؛ نگاهی روایی به شأن و مکان نزول آیه اکمال ✍️ سیدلقمان حکیمی – محمدعلی رضایی اصفهانی 📃 روایات اهل سنت که بیانگر شان و یا مکان نزول آیه اکمال هستند به طور کلی به دو قسم، روایات عرفه و روایات غدیر تقسیم می شوند. در این مقاله ابتدا طرق روایات غدیر خم به طور کامل شناسایی می شود و سپس منابع و مآخذ هر کدام از روایات بیان می شود. در ادامه برخی از شبهات نسبت به متن و سند این سلسله از روایات مطرح گردیده و پاسخ دهی می شود. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۷ روز تا عید سعید غدیر پیامبر اکرم: یا علی تو همچون کعبه هستی، همه بسوی تو روی می‌آورند و تو بسوی کسی روی نمی‌آوری. یَا عَلِیُّ أَنْتَ بِمَنْزِلَةِ الْکَعْبَةِ تُؤْتَى وَ لَا تأْتی @MaarefHadith
👆👆 عمری پدرم گفت که فرزند خلف باش یعنی که فقط بنده سلطان نجف باش @MaarefHadith
✨غدیر مبلغ امامت امام مهدی (عج) 🔰بخشی از خطبه غدیر رسول خدا ص درباره امام مهدی عجل‌الله تعالی فرجه است، در غدیر تنها ابتدای ولایت و امامت مشخص نشد بلکه آغاز و انجام این شجره طبیه برای اکمال دین و اتمام نعمت بیان شد. در ایام غدیر، را فراموش نکنیم؛ 👇 أَلا إِنَّ خاتَمَ الْأَئِمَةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِی. أَلا إِنَّهُ الظّاهِرُ عَلَی الدِّینِ. أَلا إِنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ. أَلا إِنَّهُ فاتِحُ الْحُصُونِ وَهادِمُها. أَلا إِنَّهُ غالِبُ کُلِّ قَبیلَةٍ مِنْ أَهْلِ الشِّرْکِ وَهادیها. أَلا إِنَّهُ الْمُدْرِکُ بِکُلِّ ثارٍ لاَِوْلِیاءِالله. أَلا إِنَّهُ النّاصِرُ لِدینِ الله. أَلا إِنَّهُ الْغَرّافُ مِنْ بَحْرٍ عَمیقٍ. أَلا إِنَّهُ یَسِمُ کُلَّ ذی فَضْلٍ بِفَضْلِهِ وَ کُلَّ ذی جَهْلٍ بِجَهْلِهِ. أَلا إِنَّهُ خِیَرَةُالله وَ مُخْتارُهُ. أَلا إِنَّهُ وارِثُ کُلِّ عِلْمٍ وَالُْمحیطُ بِکُلِّ فَهْمٍ. أَلا إِنَّهُ الُْمخْبِرُ عَنْ رَبِّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ الْمُشَیِّدُ لاَِمْرِ آیاتِهِ. أَلا إِنَّهُ الرَّشیدُ السَّدیدُ. أَلا إِنَّهُ الْمُفَوَّضُ إِلَیْهِ. أَلا إِنَّهُ قَدْ بَشَّرَ بِهِ مَنْ سَلَفَ مِنَ الْقُرونِ بَیْنَ یَدَیْهِ. أَلا إِنَّهُ الْباقی حُجَّةً وَلاحُجَّةَ بَعْدَهُ وَلا حَقَّ إِلاّ مَعَهُ وَلانُورَ إِلاّعِنْدَهُ. أَلا إِنَّهُ لاغالِبَ لَهُ وَلامَنْصورَ عَلَیْهِ. أَلا وَ إِنَّهُ وَلِی الله فی أَرْضِهِ، وَحَکَمُهُ فی خَلْقِهِ، وَأَمینُهُ فی سِرِّهِ وَ علانِیَتِهِ. @MaarefHadith
تبلیغ و رساندن پیام غدیر تکلیفی بود که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در همان خطبه غدیر بر عهده مخاطبان قرار داده و افزون بر آنها، نسل‌های بعدی را نیز بر این کار، تکلیف نموده است. حضرت در بخشی از خطبه چنین می‌فرمایند: مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنِّی أَدَعُهَا إِمَامَهً وَ وِرَاثَهً فِی عَقِبِی إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ وَ قَدْ بَلَّغْتُ مَا أُمِرْتُ بِتَبْلِیغِهِ حُجَّهً عَلَى کُلِّ حَاضِرٍ وَ غَائِبٍ وَ عَلَى کُلِّ أَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْ لَمْ یَشْهَدْ وُلِدَ أَوْ لَمْ یُولَدْ فَلْیُبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَه؛ (1) اى گروه مردم! من امامت را در ذرّیّه خودم تا روز قیامت باقى گذاشتم، و من هر آنچه گفتنى بود گفتم و مأموریتم را کاملاً به انجام رساندم، تا آنجا که براى هیچ‌کسی؛ چه حاضر و چه غایب، چه آنان که متولّد شده‌اند و چه آیندگان جاى عذر و بهانه‌اى باقى نماند، پس سفارشات مرا به دیگران ابلاغ کنید، ، و پدر به فرزندِ خود تا روز قیامت برسانند. 📚 الإحتجاج على أهل اللجاج، ج1، ص62. @MaarefHadith
45497.mp3
3.79M
✅ اجرای زیبا در وصف امیرالمومنین علیه السلام 👆 بی روی علی شعر من آرایه ندارد بی اذن علی، نطق، درونمایه ندارد بی نام علی قرآن یک آیه ندارد بی حب علی دین بخدا پایه ندارد عمری پدرم گفت که فرزند خلف باش یعنی که فقط بنده ی سلطان نجف باش یاسین رخ و رحمان دل و توحید مقام است با حکم غدیر آمده، پس کار تمام است “سلطان جهانش به چنین روز غلام است” ذکر لب مولا صلوات است و سلام است هم شان علی کیست؟ اگر هست بیاید! بالاتر از این دست محال است بیاید هم جاذبه هم دافعه دارد، به تعادل توصیف گر روی گل او شده بلبل نقل است که شاعر شده حافظ به توسل “لاحول و لاقوه الا بتغزل” ایجاز رباعی ست، بلندای قصیده ست در دفتر اشعار خدا، بیت گزیده ست @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۶ روز تا برترین عید الهی رسول خدا ص: دوستی علی، گناهان را میخورد، چنانچه آتش هیزم را. حُبُّ عليٍّ يأكُلُ الذُّنوبَ كما تأكُلُ النّارُ الحَطَبَ @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
🔰 ⭕️ بی پروایی در نقل برخی امور، در نشر و بازگویی حدیث، اثر منفی دارند. محدّث، نمی تواند روایتی برس
🔰 💢 مبغوضترین خلائق‌ () 🔻امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ۱۷ نهج البلاغه را دو صنف معرفی می‌کنند: إنَّ أَبْغَضَ الْخَلَائِقِ إِلَى اللَّهِ [تَعَالَى] رَجُلَانِ. در بخشی از این خطبه حضرت به بیان اوصاف این دو دسته پرداخته و یکی از صفتهای این افراد را اینگونه بیان می فرمایند؛ يَذْرُو اَلرِّوَايَاتِ ذَرْوَ اَلرِّيحِ اَلْهَشِيمَ همانند بادهاى تندى كه گياهان خشك را بهم مى‌شكند، او نيز و را در هم مى‌ريزد، تا به خيال خود از آن نتيجه‌اى بدست آورد. 🔻ابن میثم در ذیل این بخش خطبه می‌نویسد: فانّ‌ هذا الرّجل المتصفّح للرّوايات ليس له بصيرة بها و لا شعور بوجه العمل عليها بل هو يمرّ على رواية بعد اخرى و يمشى عليها من غير فائدة، كما أنّ‌ الرّيح التي تذري الهشيم لا شعور لها بفعلها و لا يعود إليها من ذلك نفع. @MaarefHadith