#داغ_برادر
اَلاُن اِنکَسَرَ ظَهری وَ قِلَّت حِیلَتی
عباسم! (از داغ تو) کمرم شکست.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
دست و
مشک و
اسب و
آب و یک سوار...
انتظار جرعه آبی از
فرات.....
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#حضرت_عباس_علیه_السلام
◾️ حال و روز مخدّرات در عزای علمدار سپاه حسین علیهالسلام...
صاحب "ریاض المصائب" مینويسد:
فَلَمَّا رَأَتِ النّساءُ ما فُعِلَ بِالْعبَّاسِ، شَقَقنَ الْجُیوبَ و خَمَشنَ الْخُدودَ و نادَینَ بِالْوَیلِ و الثّبُورِ
▪️وقتی که زنان حرم از شهادت حضرت عباس با خبر شدند، گریبان ها دریدند و صورت ها را خراشیدند و ناله بیچارگی سر دادند. (۱)
⚡️باز نقل کرده اند:
وقتی که حضرت زینب علیهاالسلام خبر شهادت حضرت عباس علیه السلام را شنید، با صدای بلند ضجه میزد:
وا أخاه! وا عبّاساه! وا ضَيعَتاهُ مِن بَعدِكَ.
▪️ای وای برادرم! ای وای عباسم! ای وای از بیچارگی و آوارگی بعد از تو...
سیدالشهداء عَلَيْهِ السَّلَام که ناله های خواهر را شنید، رو به حضرت زینب علیهاالسلام کرد و فرمود:
إي و اللّهِ: وا ضَيعَتاهُ! وا انْقِطاعَ ظَهراهُ بَعدَك أباالفضلِ! يَعِزُّ عَلَيَّ و اللّهِ فَراقُكَ.
▪️آری به خدا!
چه بیچارگی است بعد از عباس...
چه آوارگی است بعد از عباس...
چگونه کمرمان شکست از داغ عباس...
به خدا سخت است بر ما فراقت ای عباس...
فَاجْتَمَعَتِ النِّساءُ حَولَهُ و جَعَلْنَ يَبكينَهُ و يَندُبنَهُ، و الْحسينُ يَبكي مَعَهُنَّ، أغميٰ عليه مِن شِدَّةِ الْبُكاءِ
▪️پس زنان و اطفال، دور تا دور سیدالشهداء عَلَيْهِ السَّلَام را گرفتند و همگی گریه کردند و ناله سر دانند و آن قدر حضرت سیدالشهدا علیه السلام گریست که از هوش رفت. (۲)
📚 ۱. بحرالمصائب ج۴ص٢٧۴
📚 ۲. مقتل الحسين عليه السّلام، بحرالعلوم، ص۳۱۷.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
امشبی را شه دین در حرمش مهمان است🖤
امام حسین علیهالسلام خطاب به حضرت عباس علیهالسلام: (نزد آنان برگرد، چنانچه توانستى از آنان بخواه که جنگ را تا سپیده دم فردا به تأخیر بیاندازند و یک امشب را مهلت بگیر، تا در این شب به درگاه خداوند نماز بگذاریم و به راز و نیاز و استغفار بپردازیم. خدا مى داند که من #نمازِ براى او و تلاوت کتابش (قرآن) و راز و نیازِ فراوان و استغفار را #دوست_دارم).
اِرْجَعْ اِلَیْهِمْ فَاِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تُؤَخِّرَهُمْ إِلى غُدْوَة وَ تَدْفَعَهُمْ عَنَّا الْعَشِیَّةَ لَعَلَّنا نُصَلِّىَ لِرَبِّنَا اللَّیْلَةَ وَ نَدْعُوهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ، فَهُوَ یَعْلَمُ أَنِّی کُنْتُ #أُحِبُّ_الصَّلاةَ لَهُ وَ تِلاوَةَ کِتابِهِ وَ کَثْرَةَ الدُّعاءِ وَ الاِسْتِغْفارِ»
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
Article.pdf
630.9K
✅ گزارش رویدادهای مرتبط با جراحات امام حسین علیه السلام در روز عاشورا
✍ سید حسن فاطمی _ محمد حسین فیض اخلاقی
📃 در روز عاشورا، مصائبی به صورت مستقیم بر امام حسین علیه السلام وارد شد و مصیبتهایی نیز به اطرافیان ایشان رسید. نگاشته کنونی زخمهایی را که بر خود امام علیهالسلام وارد شد، از منابع متقدّم یا کتابهایی که از آن منابع بهره گرفتهاند، بررسی میکند. همچنین در این نوشتار، قاتل امام حسین علیه السلام و نیز حملاتی که پس از شهادت ایشان به آن بزرگوار شده به بحث گذاشته میشود. مناجاتهای حضرت اباعبدالله علیه السلام پس از هر جراحت نیز، نقل میگردد.
برای مطالعه با لینک مستقیم 👈 اینجا کلیک کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
به دست خويش كندم قبر او را
كه اين قنداقه را مادر نبيند ...
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مادرم زهرا در این گودال مهمان من است.
السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَقیةَ اللَّهِ أَحْسَنَ اللَّهُ لَكَ الْعَزَاءَ فِي جَدِکَ الْحُسَيْنِ.
فرارسیدن عاشورای حسینی تسلیت باد.🖤
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
بخشی از قصیده زیبای عمان سامانی در رثای سیدالشهدا علیهالسلام.
قصهْ کوته شمر ذیالجوشن رسید🖤
گفتگو را، آتش خرمن رسید
از شنیدن، دیده بیتابست و گوش
شد سخنگوی از زبان من، خموش
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
9.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 یا ایتها النفس المطمئنة ارجعی الی ربک
خداحافظ ای برادر زینب
بخون غلتان در برابر زینب
حسین جان ای آبروی دو عالم
نگین سلیمان به حلقه خاتم
برادر جان بی تو در دل صحرا
شده تنها خواهرت گل زهرا
ز زخم تنت روی ریگ بیابان
به اشک دل و سوز و آه یتیمان
تنت بی سر مانده در دل صحرا
سرت هر دم روی نیزه اعدا
سرت بر نی خون چکد به بیابان
کند گریه خواهر تو به هر شب
شده محمل جای روضه ی زینب
تو ای سوره ی پاره در بر زینب
مزن دست و پا در برابر زینب
به شهر شام در هجوم نظر ها
کند خنده دشمنت به غم ما
زند سیلی دشمنت به رخ من
دلم خون است از جسارت دشمن
حسین جان ای آبروی دو عالم
نگین سلیمان به حلقیه خاتم
🏴 آجرک الله یا بقیةالله...
#عاشورا
@MaarefHadith
10.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽روضه خوانی آیت الله العظمی جوادی آملی برای شهادت امام حسین سلام الله علیه.
امام حسین علیه السّلام به شمر فرمود:
«لقد ارتقیت مرتقیً عظیماً طالما قبّله رسول الله»
كیستی جای بلندی نشستی، اینجا كه تو الآن پا گذاشتی، مكرّر پیغمبر بوسید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
⁉️یزید بر علیه امام کودتا کرد یا امام علیه یزید قیام کرد؟
📝 تحلیلی جدید پیرامون ماهیت قیام سیدالشهداء
🖋آیت الله سیداحمد مددی
❌نفی ادعای قصد بیعت با یزید
با قرائن متنی که ما داریم، این که امام قصد بیعت با یزید را در کربلا و بعد از قضایای مسلم داشته، نادرست و نامربوط است. در همان تاریخ طبری که معمولا مبنای بقیه نقلها از این کتاب است و یا در مقتل ابومخنف که این سه مطلب نقل شده است، در ادامه متن اسم عقبةبنقیاس ذکر شده است و مطلبی از او نقل شده که حقیقت امر را مشخص میکند. این فرد از نزدیکان امام بوده و روز عاشورا ترسیده و امام را تنها گذاشته است. وی آدم زرنگ و چابکی بوده و توانسته فرار کند و نقلهای زیادی از وقائع کربلا دارد و نقلهایش هم معمولا قابل استناد است، چرا که همیشه همراه امام بوده است. عقبةبنقیاس در ادامه روایت میگوید: من همیشه در کنار امام بودهام و هیچ وقت از این حرفها نزد. اصلا قصد بیعت با یزید را نداشت. طبری و دیگران، با این که آن نقل را آوردهاند، اما خودشان این عبارت را هم آوردهاند که مشخص میکند این عبارت را دقیق نمیدانستهاند. به خاطر این قضایا و قرائن زیادی که هست این عبارت نامربوط است و سندیت دقیقی ندارد و به احتمال زیاد توسط دیگران جعل شده است.
✅ تحلیلی جدید پیرامون قیام سیدالشهداء
🔹من تحلیلی از واقعه عاشورا دارم که قرائن تاریخی فراوانی هم برایش دارم و از صدر اسلام تاکنون کسی این تحلیل را بیان نکرده است. حتی یکی از محققان عاشورا ـ در تهران ـ که حدود 20 نظر در مورد عاشورا را جمع کرده است، با من تلفنی صحبت کرد و وقتی بنده تحلیل خودم را گفتم میگفت: ما با این همه تحقیق این نظر را تا به حال از کسی نشنیدهام. تحلیل بنده این است که امام حسین علیهالسلام علیه یزید قیام نکرد، بلکه یزید علیه امام قیام کرد. به عبارتی بعد از معاویه از یک سو امام حسین علیهالسلام، حاکم اسلامی را فردی میدانست که به احکام و شریعت عامل و عالم باشد و از سوی دیگر جامعه اسلامی نیز حاکمیت امام حسین علیه السلام را پذیرفته بود و امام حاکم بود. در زمان معاویه با صلحی که امام حسن انجام داد، جامعه اسلامی معاویه را پذیرفت ولی بعد معاویه، یزید به هیچ وجه جایگاه حاکم را نداشت و در همان زمان هم در کوفه بحثهای زیادی بر سر حاکمیت یزید بعد از معاویه مطرح شد. لذا قصد یزیدیان این بود که علیه امام کودتا و قیام کنند و ایشان را با محاصره ترور کنند و از بین ببرند تا بدون رقیب حاکمیت یزید را اثبات کنند. جو جامعه اسلامی به هیچ وجه یزید را به عنوان حاکم نمیپذیرفت و معاویه با ارعاب و پول میخواست جا برای یزید باز کند ولی جامعه اسلامی بعد از معاویه، یزید را در حد حاکم اسلامی نمیدانست لذا بیعت با او را خیلیها حرام میدانند چه برسد به امام حسین علیهالسلام که خود را حاکم به حق میدانست و جامعه اسلامی ایشان را حاکم میدانست، لذا ایشان بیعت با مثل یزید را حرام میدانست.
ادامه در فرسته بعد👇👇👇
ادامه از فرسته قبل 👆👆👆
🔹قرائنی هم برای این تحلیل داریم؛ مثلا یزیدیان در عاشورا، راه را بستند و نگذاشتند کسی بیاید و با ارعاب و پول، نیرو جذب کردند تا جلوی حرکت یاران امام حسین علیهالسلام را به کربلا ببندند. این نشان میدهد که امام یارانی داشت و جامعه اسلامی تا آخرین لحظه قصد داشت از حاکم اصلی خودش حمایت کند ولو به شمشیر و جنگ؛ برای مثال در تاریخ داریم که راههای کوفه را بستند و به زور از پیوستن به ایشان جلوگیری کردند و بعضیها هم به زور و از راه شط خود را به امام رساندند. یا در تاریخ نقل است فردی که در بعضی نقلها داماد امام هم معرفی شده است، با 12 هزار نفر از بصره به سمت کربلا راه افتاده بود و وقتی رسید که واقعه کربلا رخ داده بود. همچنین قضایای حر و غیره نشان میدهد که اینها قصد ترور امام را داشتند و حاکمیت خودشان را با وجود امام در خطر میدانستند؛ لذا حاکم جامعه اسلامی امام بود و میخواستند با حذف ایشان، با ارعاب حکومت خود را تشکیل دهند. علاوه بر بصره و کوفه، از مناطق مختلف اسلامی نیز گروههایی قصد پیوستن به امام را داشتند که خیلیها دیر رسیدند و بعدها قیامهایی را انجام دادند.
🔹همچنین امام در جاهای مختلف بیان کردند که « مَا الْإِمَامُ إِلَّا الْحَاكِمُ بِالْكِتَابِ الْقَائِمُ بِالْقِسْطِ الدَّائِنُ بِدِينِ الْحَقِّ الْحَابِسُ نَفْسَهُ عَلَى ذَاتِ اللَّهِ وَ السَّلَامُ.» این نشان میدهد که امام و حاکم جامعه اسلامی در نظر امام کسی بود که توانایی اجرای احکام الهی را داشته باشد و یزید را به عنوان حاکمی اینچنین نمیپذیرفتند.
🔹با توجه به قرائن فوق حاکم جامعه اسلامی امام بوده و این همان شجره طیبهای است که از زمان پیامبر بود؛ یزید نیز همان شجره خبیثهای است که علیه جریان حکومت اصیل کودتا میکند. همچنانکه ابوسفیان علیه پیامبر اقدام میکرد ولی هیچکس او را حاکم اسلامی نمیدانست یا معاویه علیه امیرالمومنین علیه السلام در جنگ صفین اقدام میکرد و باز هیچ کس او را حاکم اسلامی نمیدانست. در زمان امام حسین علیهالسلام هم یزید میخواست همین کودتا را رقم بزند و لذا راهها را بست، میخواست به زور برای خودش بیعت بگیرد تا به جامعه اسلامی بفهماند که امام با او بیعت کرده است و در نهایت در کربلا ایشان را محاصره و شهید کردند. در حالی که جامعه اسلامی امام را حاکم میدانستند. لذا عبارت درستتر در مورد حرکت امام حسین علیهالسلام این است که بگوییم امام قیام نکردند علیه یزید بلکه یزید با کودتا علیه امام حرکت کرد و به عبارتی یزید علیه امام قیام کرد و با ارعاب و نفوذی که داشت، ایشان را ترور کرد.
https://eitaa.com/Tanbiholomah
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith