eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
633 عکس
217 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
1⃣الإمامُ الصادق عليه السلام :نَيْروزُنا كُلُّ يَومٍ . 🔸امام صادق عليه السلام: هر روز ما است(الفقيه،ج۳،ص۳۰۰) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 2⃣الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إذا كانَ يَومُ النَّيروزِ فَاغتَسِلْ وَ البَسْ أنظَفَ ثِيابِكَ ، و تَطَيَّبْ بِأطيَبِ طِيبِكَ ، و تَكونُ ذلكَ اليَومَ صائما . 🔸امام صادق عليه السلام : چون   فرا رسد، بدن خود را بشوى و پاكيزه ترين جامه هايت را بپوش و با خوش بوترين عطرها خودت را معطّر كن و در آن روز روزه دار باش.(وسائل الشيعة،ج۱،ص۳۴۶) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 3⃣رسول الله صلی الله علیه و آله: فَنَيرِزُوا إن قَدَرتُم كُلَّ يَومٍ يَعني تَهادَوا و تَواصَلُوا فِي اللَّهِ. 🔸پيامبر صلي الله عليه و آله :اگر مى توانيد هر روز را كنيد ؛ يعنى در راه خدا به يكديگر هديه بدهيد و با يكديگر پيوند داشته باشيد.(دعائم الإسلام ، ج 2 ، ص 326) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 4⃣ عن الامام الصادق علیه‌السلام: ما مِن يَومِ نَيروزٍ إلاّ و نَحنُ نَتَوَقَّعُ فيهِ الفَرَجَ لِأنَّهُ مِن أيّامِنا و أيّامِ شيعَتِنا، حَفَظَتهُ العَجَمُ و ضَيَّعتُموهُ أنتُم. 🔸امام صادق‌علیه‌السلام: هيچ   نيست مگر اين كه ما در آن روز منتظر فرج هستيم؛ زيرا   از روزهاى ما و شيعيان ماست. ايرانيان آن را حفظ كردند و شما آن را از دست.(بحارالانوار، ج۱،ص۹۲) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 5⃣ عن الامام الصادق‌علیه‌السلام: هُوَ أوَّلُ يَومٍ طَلَعَت فيهِ الشَّمسُ. 🔸امام صادق علیه‌السلام:  نخستين روزى است كه خورشيد در آن.(همان) @MaarefHadith
6.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امام خامنه ای در خصوص غریب ماندن حضرت خدیجه فرمودند: قرآن درباره‌ی کسانی که قبل از فتح و بعد از فتح مدینه انفاق می کنند نام حضرت خدیجه را به عنوان انفاق کننده ذکر می کند. @MaarefHadith
💠پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم : « أَيْنَ مِثْلُ خَدِيجَةَ صَدَّقَتْنِي حِينَ كَذَّبَنِي النَّاسُ‏ وَ وَازَرَتْنِي عَلَى دِينِ اللَّهِ وَ أَعَانَتْنِي عَلَيْهِ بِمَالِهَا إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَنِي أَنْ أُبَشِّرَ خَدِيجَةَ بِبَيْتٍ فِي الْجَنَّةِ مِنْ قَصَبِ الزُّمُرُّدِ لَا صَخَبَ فِيهِ وَ لَا نَصَب » مثل خديجه پيدا نخواهد شد. خديجه در آن هنگام كه مردم مرا تكذيب كردند، مرا تصديق نمود ، و مرا با ثروت خود براى پيشرفت دين خدا يارى نمود. خدا به من دستور داد خديجه را به قصر زمرّدى كه در بهشت دارد و هيچ رنج و زحمتى در آن نيست بشارت دهم. 📗 بحار الأنوار ، ج ‏۴۳ ، ص ۱۳۱ @MaarefHadith
✅ آیت‌الله محمدی ری‌شهری؛ صاحب انقلابی بزرگ در علوم حدیث شیعه 🏴 نخستین روز فروردین ۱۴۰۱ سالروز رحلت آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی «برای کسانی که از تقوا و سلامت نفس و مجاهدت مستمر این روحانی انقلابی با خبر بودند، فقدان وی ضایعه‌ای تلخ و اندوهبار بود.» ایشان علاوه بر مسئولیت‌های خطیر در جایگاه‌های مختلف مدیریتی و سیاسی، آثار گرانسگ علمی نیز از خود بر جای گذاشته است. 👈 به همین مناسبت، خبرنگار ایکنا از قم در این خصوص با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی احسانی‌فر، مدیرمسئول مجله دانش‌ها و آموزه‌های قرآن و حدیث که از شاگردان آن مرحوم بودند، گفت‌وگویی انجام داده است که در لینک زیر می توانید مطالعه کنید https://iqna.ir/00HeDj @MaarefHadith
عن رسول الله صلى الله عليه و آله: ... إنّ الشَّقِيَّ مَن حُرِمَ غُفرانَ اللّه ِ في هذا الشَّهرِ العَظيمِ. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: كسى است كه در اين از آمرزش خداوند محروم ماند. 📗عيون أخبار الرِّضا، ج۱، ص۲۹۵. @MaarefHadith
از آداب نقل حديث آیة‌الله محمدی ری‌شهری: 🔻یکی از آداب مهم نقل حدیث چگونگی نسبت دادن آن به پیامبر و اهل بیت است. کلینی، از امام علیه روایت کرده است که فرمود: إذا حَدَّثْتُم بِحَدِيثٍ فَأسندوهُ إِلَى الَّذِي حَدَّثَكُم ؛ فَإِن كَانَ حَقًّا فَلَكُمْ وَإِن كَانَ كَذِباً فعليه . هنگامی که حدیثی را نقل میکنید آن را به کسی که آن را روایت نموده ، نسبت دهید، که اگر درست باشد به سود شماست و اگر دروغ باشد، به زبان راوی است. بنا بر این، برای رعایت احتیاط، توصیه اکید داریم که هر کس میخواهد از این کتاب (میزان الحکمة) یا سایر کتب روایی، حدیثی را نقل کند آن را مستقیماً به پیامبر و اهل بیت نسبت ندهد؛ بلکه حدیث را از طریق منبعی که آن را روایت کرده است به آنان منسوب نماید. برای نمونه نگوید: «پیامبر چنین فرمود یا امام چنین فرموده؛ بلکه بگوید: «فلان کتاب از پیامبر چنین روایت کرده است و یا بگوید: «از پیامبر چنین روایت شده است. @MaarefHadith
أمیر و نظیر و أسیر 🔻عن علی علیه السلام: احْتَجْ إلى مَن شِئتَ تَكُن أسيرَهُ ، و اسْتَغْنِ عَمَّن شِئتَ تَكُنْ نَظيرَهُ ، و أفْضِلْ على مَن شِئتَ تَكُن أميرَهُ . 🔻امام على عليه السلام: دست نياز به سوى هر كه خواهى دراز كن، تا اسير او شوى ؛ و از هر كه خواهى بى نيازى جوى، تا همتاى او گردى؛ و به هر كه خواهى خوبى كن، تا فرمانرواى او باشى. 📗ارشاد، ۳۰۳. @MaarefHadith
🔷عن رسول الله: لَوْ كَانَ اَلْفَضْلُ شَخْصاً لَكَانَ اَلْحَسَنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ. 🔶پیامبر اکرم ص: اگر فضیلت یک شخص می بود، آن شخص حسن علیه السلام است . 📗مائة منقبة، ص ۱۳۵. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
از جمله نام‏ها و صفات‏ #ماه_رمضان بر پایه روایات معصومان علیهم‌السلام 1. ماه خدا: إنَّهُ قَد أقبَ
❓آيا «رمضان» نام خداست؟ شمارى از احاديث شيعه و اهل سنّت، صراحت دارند كه «رمضان» از نام‏هاى خداى سبحان است.[۱] از اين رو، نهى شده كه آن را بدون افزودنِ واژه «ماه» به كار برند، همان گونه كه سزاوار نيست انسان بگويد: اين، رمضان است؛ رمضان آمد؛ رمضان رفت؛ رمضان را روزه گرفتم؛ و... و هر كه چنين بگويد، بايد به عنوان كفّاره اين سخن، صدقه بدهد و روزه بگيرد[۲]. ❗️ليكن اين روايات، با مشكلات متعدّدى رو به رويند؛ زيرا هم سندشان مخدوش‏ است و هم دلالتشان نارساست، با اين توضيح كه: ✅اوّلًا، هيچ يك از روايات مورد اشاره، از نظر سند، معتبر نيستند. ✅ثانيا، با مراجعه به رواياتى كه به شمارش نام‏هاى خداوند پرداخته‏‌اند، ديده مى‏شود كه چنين نامى در ميان آنها نيست. ✅ثالثا، در بسيارى از رواياتى كه از پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام نقل شده است، كلمه «رمضان» بدون آن كه واژه «ماه» در اوّل آن باشد، به كار رفته است و بسيار بعيد است كه راويان، از پيش خود، مضاف را از همه اين روايات، حذف كرده باشند. 1⃣رک: الكافى: 4/ 70/ 2، كتاب من لا يحضره الفقيه: 2/ 172/ 2050. 2⃣الجعفريّات: 241 و ص 59، النوادر، راوندى: 208/ 407، الإقبال: 1/ 29. @MaarefHadith
1_3614202591.pdf
21.4M
📖 کتاب رمضان در تاریخ کتابی درباره مناسبت‌های تاریخی . نوشته: آیت الله العظمی(ره) @MaarefHadith
✅ به گزارش ایکنا از قم، سلسله نشست‌های علمی موسسه فرهنگی قرآن و عترت سید مرتضی(ره) با موضوع آشنایی با جریان‌ها، اندیشه‌ها و تلاش‌های حدیثی معاصر در موسسه سید مرتضی (ره) قم برگزار شد. 🟣 گزارش این نشست را می توانید در آدرس زیر مطالعه کنید: https://iqna.ir/00HeP4 @MaarefHadith
آیا علم آموزی در شب قدر فضیلتش بیشتر است یا عبادت؟ ✍️ رضا عطائی شب قدر بافضیلت ترین ایام سال است. قرآن کریم می فرماید: «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛ شب قدر، بهتر از هزار ماه است. شیخ صدوق در کتاب امالي، پس از بيان نوافل شب هاى ماه رمضان و صد ركعت نماز براى هر يك از شب هاى بيست و يكم و بيست و سوم، درباره شب های قدر «مذاکرة العلم» را افضل از اعمال مستحبی ديگر می داند و مى گويد: «من أحيا هاتين الليلتين بمذاكرة العلم فهو أفضل» هر كس اين دو شب را با گفتگوى علمى احيا بدارد، بهتر است». (1) وی این سخن را به معصوم نسبت نمی دهد بلکه این سخن، نظر شخصی شیخ صدوق است. در نتیجه هیچ روایتی نسبت به «برتری گفتگوی علم نسبت به دیگر اعمال مستحبی در شب قدر» نیست. از سوی دیگر در روایات متعدد، معصومان علیهم السلام برای شب های ماه مبارک رمضان اعمال خاصی را بیان کرده اند. فضیل بن یسار می گوید: «امام باقر عليه السلام در شب بیست و یکم و بیست‏ و سوم ماه رمضان مشغول دعا مى‏ شد و چون شب از نيمه مي گذشت نماز مي خواند». (2) بررسى و تأمّل در این روایات به روشنی نشان می دهد که معصومان علیهم السلام سفارش ویژه ای به عبادت و ذکر در شب قدر داشتند و تاکید بر این داشتند که شب قدر به عبادت و راز و نیاز با خداوند پرداخته شود. بنابراین برای شب قدر، ادعیه، اذکار و نماز های خاصی از سوی معصومان علیهم السلام توصیه شده است و هیچ تاکیدی بر برتری علم آموزی نسبت به این اعمال در روایات وجود ندارد. در نتیجه نبايد در شب قدر، از بركات اُنس با خداوند و بهره بردن از تضرّع در پيشگاه او غافل شد، بلکه باید بر انجام اعمال اختصاصی شب های قدر همت گماشته شود. البته می توان در شب های قدر علاوه بر عبادت های اختصاصی، به تأليف يا بيان معارف و علومى نیز پرداخت به عبارت دیگر هیچ منافاتی میان علم و عبادت در شب قدر نیست چنان که برخی از علما در این شب، به دعا و عبادت می پرداختند در عین حال بخشی از آن شب را به تألیف نیز اشتغال داشتند. به عنوان نمونه علامه طباطبائی تفسیر «المیزان» را در شب 23 ماه مبارک رمضان به اتمام رساند. یا مرحوم اربلی، نگارش کتاب «كشف الغمة في معرفة الأئمة» و صاحب جواهر کتاب «جَواهرُ الکَلام فی شَرحِ شَرایعِ الاسلام» را در شب 21 به پایان رسانده اند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📗 1. الأمالي، ص 649. 📗 2. الکافي (دارالکتب الإسلامية)، ج‏4، ص 155. @MaarefHadith