#معرفی_کتاب
#تفسیر_اثری
📕تفسیر صوافی الصافی
عنوان کتابی ۴ جلدی به زبان عربی در تفسیر قرآن است که به قلم «شیخ یعقوب بختیاری حویزی» در ۱۱۴۰ق به پایان رسیده است.
کتاب در بردارنده احادیثی از اهل البیت ع در تفسیر آیات است و از منابع مهم تفسیر ماثور شیعی شناخته می شود.
🔹این کتاب، نوعی تفسیر ترتیبی قرآن است که از ابتدای قرآن شروع میشود و تا انتهای آن ادامه می یابد اما از آنجا که به روش روایی (ماثور) نوشته شده است، تنها آیاتی را ذکر و تفسیر کرده که در رابطه با آن حدیثی رسیده است.
🔹از آنجا که این کتاب تحریر و بازنویسی تفسیر الصافی و الاصفی اثر فیض کاشانی (و احتمالا سایر آثار وی) است لذا صوافی الصافی نام نهاده شد. البته روش مولف در نقل احادیث کمی با فیض کاشانی متفاوت است و سعی کرده است تا جایی که ممکن است از ذکر مطالب کلامی عرفانی و ادبی در متن پرهیز نماید و ذیل هر آیه، احادیث بیان شان نزول، احادیثی که به نظر می رسد تفسیر و ترجمانی برآیه اند( هرچند به انگیزه تفسیر آیه از امام معصوم صادر نشده باشد) و احادیث بیانگر تاویل و مصداق یا تطبیق و فضائل اهل البیت را با ذکر منبع و بدون ذکر سند ذکر کرده و نکات ادبی و لغوی خود را در حاشیه یا لابه لای سطور بیاورد.
🔹در سال ۱۳۹۳ ش درقم، توسط مجمع الذخائر الاسلامیه در چهار جلد و تعداد محدود به چاپ رسیده است.
—————————-
✍️حجت الاسلام رضا حیدری
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
نماز حضرت زهرا سلام الله علیها
پرسش از آیت الله شبیری زنجانی در باره نماز استغاثه به حضرت زهرا «سلام الله علیها»؛ یکی از آداب این نماز آن است که در سجده صد مرتبه «يا مَوْلاتى يا فاطِمَةُ أَغيثينى» گفته شود. آیا چنین ذکری در سجده صحیح است با این که سجده مخصوص خداوند است؟!
پاسخ:
کاری که از دیگری درخواست می شود اگر مربوط به عمل مستقیم وی باشد که تحت اختیار و قدرت اوست، معنایش این است که مستقیماً این کار را انجام بده، و اگر مستقلاً تحت اختیار او نیست معنایش این است که برای آن کار، واسطه شوید و مشکل مرا حل کنید.
معنای آن عبارت در سجده این است که یا فاطمه، از خداوند بخواهید، که آن حاجت من برآورده شود و گره از مشکل من باز شود. اگر کاری مربوط به خداوند است، باید از ناحیه خدا درست بشود.
اگر کسی عقیده اش این باشد که افراد مستقل هستند، علت تامه هستند برای ایجاد، آن وقت حتی درخواست امور عادی نیز از افراد معمولی، شرک است. امور عادی هم تا خداوند اجازه ندهد و تقدیر و تدبیر نکند تأثیر نمی گذارد. درمان طبیب، اثرگذاری دارو و .. نیز مستقل از مشیّت و اراده خداوند نیست. بنابراین ذکر آن سجده، نه تنها شرک نیست بلکه از مصادیق امر خداوند است که «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ».
http://zanjani.ir
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#علامه_مجلسی
🏴 27 رمضان؛ سالروز درگذشت علامه مجلسی
▪️محمدباقر بن محمدتقی مجلسی (۱۰۳۷ - ۱۱۱۰ق) معروف به علامه مجلسی یا مجلسی دوم، از محدثان و فقیهان مشهور شیعه در قرن یازدهم هجری بود. علامه مجلسی از میان شاخههای علوم اسلامی بیش از همه به حدیثنگاری علاقه داشت و به اخباریان نزدیک بود. مشهورترین کتاب او، مجموعه پرحجم حدیثی به نام بحارالانوار است که نقش بارزی در احیای جایگاه حدیث در منظومه معرفت دینی داشت.
▪️محمدباقر مجلسی در شب ۲۷ رمضان سال ۱۱۱۰ق و در ۷۳ سالگی در اصفهان از دنیا رفت. آقا جمال خوانساری بر وی نماز گذارد. وی بنا بر وصیتش در کنار مسجد جامع اصفهان و در جوار پدرش به خاک سپرده شد.
🆔@ahlolbait
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
❗️برتری مذاکره علمی بر دعا در لیالی قدر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی: ◀️شیخ صدوق متفرداتی دارد که
"مذاکرة العلم" در شب های قدر
✍حسن انصاری
#شيخ_صدوق در کتاب امالي چنانکه مشهور هم هست درباره شب های قدر "مذاکرة العلم" را #افضل از اعمال مستحبی ديگر دانسته: "إلا في ليلة إحدى وعشرين وليلة ثلاث وعشرين، فإنه يستحب إحياؤهما، وأن يصلي الانسان في كل ليلة منهما مائة ركعة، يقرأ في كل ركعة الحمد مرة و (قل هو الله أحد) عشر مرات، ومن أحيا هاتين الليلتين بمذاكرة العلم فهو أفضل." (امالی، ص 747).
معمولا عبارت "مذاکرة العلم" در اين عبارت درست فهميده نشده. مقصود از "العلم" در لسان محدثان روايت حديث و سنت است و نه مطالعه انواع ديگر علوم دینی و يا غير دينی. در واقع شيخ صدوق اينجا #مذاکره_حديث را از افضل اعمال شب های قدر دانسته. "مذاکرة" از اصطلاحات محدثان برای نقل و روايت حديث است.
🆔https://t.me/azbarresihayetarikhi
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#علامه_مجلسی
🎤 آیت الله شبیری (20 آبان 1383ش)
🔰شاهان صفوی اگر نبودند، شاید هیچ گاه تشیّع در میان مردم ایران فراگیر و رسمی نمی شد. شاه سلیمان موقوفه ای را برای استنساخ و نشر بحارالأنوار مرحوم مجلسی قرار داده بود و اینكه كتب مرحوم مجلسی دركشور منتشر و در منازل مردم كتاب های مجلسی وارد شده بود، در سایه حمایت همین شاهان بود و اگر آنها نبودند، این كار عملی نبود.
در سال 1098 شاه سلیمان تصمیم می گیرد مقام شیخ الاسلامی را به مرحوم مجلسی اعطا كند. در «وقائع السنین والأعوام» خاتون آبادی كه در زمان حیات شاه سلیمان نوشته شده، آمده است كه شاه چند مرتبه كلمه التماس را به زبان خود جاری كرد، با اینكه این گونه تعابیر از زبان شاهان به ندرت خارج می شد. همچنین نوشته است كه هندی ها در دولتخانه شاهی بت می پرستیدند و مجلسی حدود دو ماه بعد از تصدّی شیخ الاسلامی، بتخانه آنها را خراب كرد.
در آن زمان مقام شیخ الاسلامی مقام اول روحانی كشور بود كه همه تصرّفات مربوط به امور دینی به دستور او بود و مرحوم مجلسی تصدّی این مقام را پذیرفته بود، مشروط به اینكه مظاهر كفر را از بین ببرد و احكام شرع و تشیّع را بر ایران حاكم كند. در آن اوضاع اگر علمای شیعه و از جمله مرحوم مجلسی شاهان شیعی را تقویت نمی كردند، حكومت عثمانی كه متصل به ایران بود، ایران را نابود می كرد.
شهادت ثالثه هر چند جزء اذان نیست، ولی در عین حال چون شعار شیعه شده، این شعار باید محفوظ بماند. ناصرالدین شاه بعد از اینكه با سختی بسیار شهر هرات را گرفت، همان روز اول دستور داد در آنجا اذان شیعی گفته شود؛ زیرا علامت حیازت آن جا همین اذان شیعی بود.
شاهان قاجار و صفویه، بی دین نبودند و نباید فسادشان سبب شود كه ما بر تمام اعمال آنها خط بطلان بكشیم. در زمانی كه عثمانی می خواست ایران را ببلعد، اگر این علما در صفی، مقابل حكومت قرار می گرفتند یا كوتاه می آمدند و حكومت شیعی را تأیید و تأكید نمی كردند، عثمانی غلبه می كرد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#طمع
#حرص
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله:
لاَ يُدْرِكُ حَرِيصٌ مَا لَمْ يُقَدَّرْ لَهُ
آزمند ( طمع کار و حریص) به آنچه برايش مقدّر نشده، دست نمىيابد.
📚امالی طوسی، ص525
—————————-
❗️فیلم " سوراخ سیاه " محصول سینمای انگلستان با محوریت "طمع انسان" است.
این فیلم ۳دقیقهای، با پایانبندی تکاندهندهاش، مخاطب را میخکوب میکند.
این فیلم برنده ۴جایزه بینالمللی شد.
سوراخ سیاه در مغز انسان یا همان سیاه چاله طمع است که هرگز پر نمیشود.
———————————
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
#درمحضرمعصوم
در حكمت 390 نهجالبلاغه از امیر المومنین عليهالسلام نقل شده است که فرمودند:
«لِلْمُؤْمِنِ ثَلاَثُ سَاعَات فَسَاعَةٌ يُنَاجِي فِيهَا رَبَّهُ وَسَاعَةٌ يَرُمُّ مَعَاشَهُ وَسَاعَةٌ يُخَلِّي بَيْنَ نَفْسِهِ وَبَيْنَ لَذَّتِهَا فِيمَا يَحِلُّ وَيَجْمُلُ وَلَيْسَ لِلْعَاقِلِ أَنْ يَكُونَ شَاخِصاً إِلاَّ فِي ثَلاَث مَرَمَّة لِمَعَاش أَوْ خُطْوَة فِي مَعَاد أَوْ لَذَّة فِي غَيْرِ مُحَرَّم»
یعنی انسان با ايمان ساعات زندگى خود را به سه بخش تقسيم مى كند:
1️⃣ بخشى را صرف عبادت و مناجات با پروردگارش مى نمايد.
2️⃣ بخش ديگرى را در طريق اصلاح معاش و زندگى به كار مى گيرد
3️⃣ بخش سوم را در راه بهره گيرى از لذت هاى حلال و دلپسند صرف مى كند.
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
#احادیث_انتخاباتی
#راستگویی_اداءامانت
ِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَا تَغْتَرُّوا بِصَلَاتِهِمْ وَ لَا بِصِيَامِهِمْ فَإِنَّ الرَّجُلَ رُبَّمَا لَهِجَ بِالصَّلَاةِ وَ الصَّوْمِ حَتَّى لَوْ تَرَكَهُ اسْتَوْحَشَ وَ لَكِنِ اخْتَبِرُوهُمْ عِنْدَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ.
امام صادق عليه السّلام فرمودند: به روزه و نماز مردم فریب نخوريد، زيرا بسا انسان به نماز و روزه شيفته مى شود تا آنجا كه اگر ترك كند به هراس افتد، ولى آنها را به راستگوئى و اداء امانت بيازمائيد.
الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 104
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
چنان رونق اقتصادی ایجاد میکنم که مردم به یارانه نیاز نداشته باشند.
قضاوت در وعدهها 👈
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1392/05/13/110968/
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith