eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
633 عکس
217 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
در برخی از نگاشته های منتشر شده این جمله را به عنوان حدیث نقل می کنند که حضرت زهرا سلام الله علیها «آنقدر براى عبادت خدا برپا مى‏ايستاد كه پاهايش ورم مى‏كرد.» در حالی که ظاهرا این جمله حدیث نیست بلکه بر گرفته از کلام حسن بصری است که می گوید: «مَا كَانَ فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ أَعْبَدَ مِنْ فَاطِمَةَ كَانَتْ تَقُومُ حَتَّى تَوَرَّمَ قَدَمَاهَا» ترجمه:هيچ كس در بين اين امّت عابدتر از حضرت فاطمه عليها السّلام نبود، او آنقدر براى عبادت خدا برپا مى‏ايستاد كه پاهايش ورم مى‏كرد. آدرس: مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏3، ص: 341. @MaarefHadith
✅ به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) و خبرگزاری رسمی حوزه، دوازدهمین شماره از فصلنامه علمی_اختصاصی «دانش‌ها و آموزه‌های قرآن و حدیث» منتشر شد. 👈 در این شماره نگاشته‌هایی در قالب‌های: سرمقاله، مقاله سفید، مقاله شناختی، مقاله نقد، مقاله فهرستی، مقاله پایان نامه، یادداشت آزاد با این عناوین ذیل چاپ شده است: 👇👇👇 · نگاهی به وضعیت حدیث در فضای مجازی · مفهوم شناسی «کرسی» در لغت و روایات تفسیری عترت علیهم السلام و مقایسه آن با روایات تفسیری اهل سنت · بررسی ادبی کلامی نوع خبر مقدّر در جمله «لا اله الّا الله» · مقایسه دو چاپ از کتاب «مصباح الشّرّیعه» با روش مقابله · نقد گزارش‌های مربوط به مصداق‌های ادّعایی اهل سنّت برای ایثارگران در آیه «اِطعام» · حوزه واژگانی «احساس تنهایی» در قرآن کریم و مقایسه آن با تعابیر روان شناسی · شناخت کلیدواژه‌های سیاسی بیانیه گام دوم و تطبیق آن با واژگان معادل قرآنی و حدیثی · گزارشی از پایان نامه «مدیریت مواجهه با استکبار بر پایه آموزه‌های قرآن و حدیث» · نقش ادبیات عرب در خوانش واژگان حدیث با تطبیق بر حدیث «اَبخَلُ النّاسِ بِعَرضِهِ اَسخاهُم بِعِرضِه» ‼️ لازم به ذکر است: این مجله نگاشته‌های علمی را در ۲۸ قالب مختلف چاپ می‌کند؛ تعریف و توضیح این قالب‌ها در شماره یکم و ششم مجله منتشر گردیده است. همچنین امکان انتشار نگاشته‌های عربی، مقالات پیوسته و یادداشت‌های آزاد قرآنی و حدیثی هم در این فصلنامه علمی وجود دارد. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📖 برای مطالعه متن مقالات به آدرس زیر مراجعه کنید: http://majaleh-a.ir/current @MaarefHadith
⭕️اهمیت گزارش در تصحیح متون حدیثی ✍ آیة‌الله العظمی شبیری زنجانی (دام‌ظله) النسخ التی تبدو أنّها غیر مؤثّرة علی المعنی لأوّل وهلة، قد تکون مؤثّرة علیه عند البحث الدقیق. من المفید ذکر بعض الأمثلة للاختلافات التی یبدو عدم تأثیرها علی المعنی، مع أنّ الواقع بخلافه: 1⃣ فی کتابة اسم«محمّد بن علی بن الحنفیة»ربما یغفل عن وجود الفرق بین کتابته بهذا الشکل أو بالشکل التالی: «محمّد بن علی ابن الحنفیة» (أی بالألف)، مع أنّ«ابن الحنفیة» فی العنوان الثانی وصف لمحمّد لا لعلی، و بما أنّ«الحنفیة»لیس اسماً لاُمّ علی علیه السلام بل هو وصف لاُمّ محمّد، فالصحیح أن یکتب«محمّد بن علی ابن الحنفیة»بالألف. و بهذا تتبیّن أهمّیة ذکر الاختلافات فی مثل ذلک فیما لو وردت کلتا العبارتین فی النسخ المخطوطة. 2⃣المثال الآخر شبیه بالمثال السابق و هو عنوان«أحمد بن محمّد بن سعید ابن عقدة» فاللازم إثبات الف ابن-قبل عقدة-حیث أنّ«عقدة»لقب محمّد (والد أحمد) و لیس اسماً لوالد سعید کما یبدو لأوّل وهلة، فلو حصلنا علی نسخة لهذا العنوان مع إثبات الألف فاللازم الاهتمام بها. 3⃣نقرأ فی باب أصحاب الصادق من کتاب رجال الشیخ الطوسی (ص ۱۳۳، الرقم ۵۵/۱۳۷۶) العبارة التالیة: «الحجّاج بن أرطاة أبو أرطاة النخعی الکوفی، مات بالری فی زمن أبی جعفر»و قد نقله الشیخ المامقانی رحمه الله فی تنقیح المقال، ج ۱۸، ص ۱۱ مضیفاً إلی أبی جعفر عبارة«علیه السلام» علیه فی قاموس الرجال، ج ۳، ص ۱۱۰ بقوله: «لیس فی رجال الشیخ رمز«علیه السلام»و کیف؟ و المراد بأبی جعفر فیه المنصور، لا الباقر علیه السلام... ». ففی النظر البدوی قد یتصوّر عدم أهمّیة نقل اختلافات النسخ فی التحیات، و لکن بالنظر الدقیق تظهر أهمّیة نقلها، و لهذا نلاحظ فی إحدی نسخ الاستبصار (التی تمّ مقابلتها علی نسخة المؤلّف) الخط علی لفظة«علیه السلام»غالباً؛لعدم وجودها فی النسخة الأصلیة. 📗مقدمه کتاب الکافی، چاپ دارالحدیث. @MaarefHadith
🔴 آشنایی با عرصه ها و روش های حدیث پژوهی 👈 نشست اول: ساختار نوین مطالعات حدیثی / ۲ بهمن ساعت ۱۷:۳۰ - ۱۶ 👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین محمد الهی خراسانی 🔶 نشست دوم: عرصه های نوین حدیث پژوهی / ۲بهمن ساعت ۲۰- ۱۸:۳۰ 👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی 🔶 نشت سوم: چالش‌های سند پژوهشی /۳ بهمن ساعت ۲۰ - ۱۸:۳۰ 👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین محمد کاظم رحمان ستایش 🔶 نشست چهارم: چالش‌های متن پژوهی / ۴ بهمن ساعت ۱۷:۳۰ - ۱۶ 👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی 🔶 نشست پنجم: در آمدی بر روش شناسی حدیث پژوهی مستشرقان / ۴ بهمن ساعت ۲۰ - ۱۸:۳۰ 👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین علی راد ⏪ ثبت‌نام از ۲۷ دیماه ۱۴۰۰ از طریق Paziresh.dte.ir ✅گواهی معتبر برای حاضرانی که ثبت نام کرده اند صادر خواهدشد. 🔗 لینک حضور در نشست ها پس از ثبت نام برای متقاضیان ارسال خواهد شد. @MaarefHadith
✅عن امیرالمومنین عَلَیْهِ السَّلاَمُ: لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ لاَ تَجْعَلَنَّ أَکْثَرَ شُغُلِکَ بِأَهْلِکَ وَ وَلَدِکَ فَإِنْ یَکُنْ أَهْلُکَ وَ وَلَدُکَ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ لاَ یُضِیعُ أَوْلِیَاءَهُ وَ إِنْ یَکُونُوا أَعْدَاءَ اللَّهِ فَمَا هَمُّکَ وَ شُغُلُکَ بِأَعْدَاءِ اللَّهِ؟ ❇️اكثر مشغولیت خود را براى اهل و فرزندت قرار مده، اگر آنها از دوستان خدايند كه خداوند دوستانش را ضايع نمى‌كند، و اگر از دشمنان خدايند اندوه و شغل تو در راه دشمنان خدا براى چيست‌؟ 📗نهج‌البلاغه، حکمت۳۵۱. @MaarefHadith
روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمودند: هَلاَكُ نِسَاءِ أُمَّتِي فِي اَلْأَحْمَرَيْنِ اَلذَّهَبِ وَ اَلثِّيَابِ اَلرِّقَاقِ وَ هَلاَكُ رِجَالِ أُمَّتِي فِي تَرْكِ اَلْعِلْمِ وَ جَمْعِ اَلْمَالِ یعنی نابود شدن زنان امت من در دو چيز است يكى طلا و ديگرى لباسهاى نازك و بدن‌نما و نابود شدن مردان امت در ترك علم و جمع آورى مال است. مقاله در تبیین این روایت منتشر شده است به عنوان: «معناشناسی روایت احمرین از منظر فریقین» این مقاله در مجله پژوهشنامه علوم حدیث تطبیقی چاپ گردیده، برای مطالعه آن به 👈اینجا 📖 مراجعه کنید. @MaarefHadith
✅ کارگاه مجازی «اعتبار سنجی منابع حدیث» ویژه روحانیان، استادان، معلمان و دانشجویان 📣 با ارائه: استاد حجت الاسلام و المسلمین سید محمدکاظم طباطبائی اعطای گواهینامه الکترنیکی شرکت در دوره از سوی دانشگاه قرآن و حدیث ثبت نام و .سب اطلاعات بیشتر از طریق سایت دانشگاه قرآن و حدیث qhu.ac.ir 🗓 مهلت ثبت نام: تا ششم بهمن ماه 1400 شروع دوره: نهم تا پایان بهمن ماه 1400 مدت دوره: 6 ساعت (چهار جلسه آنلاین) هزینه کارگاه: 50 هزار تومان @MaarefHadith
🌺 میلاد با سعادت حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها بر همگان مبارکباد. 🌺 ان‌شاءالله که زیارت حضرت صدیقه طاهره(س) در این دنیا و شفاعت ایشان در آخرت نصیب همه عزیزان شود. @MaarefHadith
دلالت حدیث «اثنا عشر خلیفه» بر ولادت امام عصر(عج).pdf
363.6K
✅ دلالت حدیث «اثنا عشر خلیفه» بر ولادت امام عصر(عج) 📖 اعتقاد به منجی موعود از نسل پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و همنام با آن حضرت، باور مشترک میان همه فرق اسلامی است که البته در جزئیات این موضوع اختلافاتی وجود دارد، از جمله مسائل اختلافی مسأله ولادت امام زمان علیه السلام است، یکی از دلایل شیعه بر اثبات ولادت امام زمان احادیث «دوازده خلیفه» می‌باشد. این احادیث در منابع کهن و معتبر شیعی به گونه های مختلفی گزارش شده است، در منابع کهن و معتبر اهل سنت نیز تعبیر «اثْنَا عَشَرَ خَلِیفَةً» گزارش شده است. پیام اصلی روایات دوازده خلیفه، استمرار امامت دوازده جانشین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تا قیامت است و دلالت این احادیث بر ولادت امام مهدی علیه السلام به دو صورت قابل توجیه و اثبات است که در این مقاله👆 به آن پرداخته شده است. برای مطالعه مقاله با لینک مستیقم👈 اینجا کلیک کنید. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
⭕️اهمیت گزارش #اختلاف_نسخ در تصحیح متون حدیثی ✍ آیة‌الله العظمی شبیری زنجانی (دام‌ظله) النسخ التی
اهمیت گزارش اختلاف نسخ و مصادر حدیث ✍آیة‌الله العظمی شبیری زنجانی (دام ظله) من مشاکل النقل فی بعض الجوامع الحدیثیّة هو عدم إشارتها إلی جمیع اختلافات نسخ الحدیث و مصادره، ففی وسائل الشیعة لا تذکر غالباً اختلافات الکتب الأربعة فی نقل الروایة فضلاً عن غیرها من الکتب، و فی جامع أحادیث الشیعة تذکر خصوص اختلافات الکتب الأربعة فی نقل الروایة دون غیرها من المصادر، فالاعتماد علی هذه الجوامع فی نقل الروایة و عدم الرجوع إلی أصل المصدر ربما یصیر سبباً لاستنتاج خاطئ. فمثلاً وردت هذه الفقرة فی الصحیحة الثانیة لزرارة: «قلت: فهل علیّ إن شککت فی أنّه أصابه شیء أن أنظر فیه؟ قال: لا... »فربما استنتج منها عدم لزوم الفحص -حتی الیسیر منه- فی الشبهات الموضوعیة، إلّاأنّ هذا الاستنتاج-علی فرض صحّته-مبنی علی هذه النسخة، مع أنّ الروایة وردت فی علل الشرائع، ج ۲، ص ۳۶۱، و فیها بعد عبارة«أنظر فیه»زیادة قوله: «فاقلبه»و لا یصحّ الاستنتاج المتقدّم بناء علی هذا النقل، کما هو ظاهر. راجع: وسائل الشیعة، ج ۳، ص ۴۶، ح ۴۱۹۲، باب ۳۷ من أبواب النجاسات، ح ۱؛ جامع أحادیث الشیعة، ج ۲، ص ۱۶۵، ح ۱۵۸۸، باب ۲۳ من أبواب النجاسات، ح ۶. 📗مقدمه الکافی دارالحدیث ص۵. @MaarefHadith
عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ علیهما السلام يَقُولُ‏ إِذَا مَاتَ‏ الْمُؤْمِنُ‏ بَكَتْ‏ عَلَيْهِ الْمَلَائِكَةُ وَ بِقَاعُ الْأَرْضِ‏ الَّتِي كَانَ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَيْهَا وَ أَبْوَابُ السَّمَاءِ الَّتِي كَانَ يُصْعَدُ فِيهَا بِأَعْمَالِهِ وَ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْ‏ءٌ لِأَنَّ الْمُؤْمِنِينَ الْفُقَهَاءَ حُصُونُ الْإِسْلَامِ كَحِصْنِ سُورِ الْمَدِينَةِ لَهَا. امام هفتم علیه السلام فرمود چون مؤمن بميرد فرشتگان و قطعات زمينی که خدا را در آن عبادت می‌کرده و درهای آسماني که اعمالش از آنها بالا می‌رفته بر او گريه کنند و در اسلام رخنه‌ای افتد که چيزی آن را ترمیم نمی کند، زیرا فقهای مؤمن دژهای اسلامند و برای اسلام نقش حصار مدینه‏‎ ‎‏را برای مدینه دارند. @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
📖فضائل الأشهر ألثلاثة کتاب "فضائل الأشُهر الثلاثة" نوشته شیخ صدوق (ره) در فضیلت سه ماهِ رجب، شعبان و رمضان می‌باشد. مرحوم صدوق در این کتاب احادیثی در فضائل این سه ماه و فضیلت عبادت، روزه و دعا در این ماهها گردآوری کرده است. این کتاب در مجموع حاوی قریب به ۱۶۰ روایت در فضیلت ماههای مذکور است. صدوق، در مواردی از این کتاب‌ها به طور مستقل نام برده، ولی این سه کتاب، به دلیل کتابت همراه با هم، به نام «فضائل الأشهر الثلاثة» مشهور شده و به عنوان یک کتاب مطرح گردیده است. این کتاب از سه بخش تشکیل میشود در بخش اول احادیث مربوط به ذکر شده که از آنجمله به حدیث ام‌داوود اشاره میشود در بخش دوم احادیث مربوط به ماه شعبان و در بخش سوم احادیث مربوط به ماه رمضان ذکر شده است. مرحوم صدوق در این کتاب از برخی اهل‌سنت نیز روایت میکند. @MaarefHadith‌