eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
635 عکس
220 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
عايشه می گوید پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «خير اخوتي عليٌّ و ذكر عليٍّ عبادةٌ». يعني بهترين برادران من علي ـ عليه السّلام ـ است و ياد علي عبادت است. 📚 فضائل الخمسه من الصحاح السته،ج2،ص145.
✅تعیین شب قدر رواياتى كه از اهل بيت عليهم السلام در تعيين شب قدر نقل شده، به پنج دسته قابل تقسيم اند: دسته اوّل: رواياتى كه شب قدر را در دهه آخر ماه رمضان تعيين مى كنند. دسته دوم: رواياتى كه مى گويند: شب قدر را در يكى از سه شبِ: نوزدهم ، بيست و يكم و بيست و سوم بجوييد. دسته سوم: رواياتى كه مى گويند: شب قدر ، در يكى از دو شبِ بيست و يكم و بيست و سوم است. دسته چهارم: رواياتى كه شب بيست و سوم را به طور معيّن ، شب قدر مى دانند. دسته پنجم: رواياتى كه دلالت مى كنند بر اين كه شب هاى: نوزدهم ، بيست و يكم و بيست و سوم ، هر كدام به گونه اى در تعيين سرنوشت انسان ها و امور آنان نقش دارد؛ ولى نقش اساسى و نهايى ، مربوط به شب بيست و سوم است. تأمّل در اين پنج دسته از روايات ، نشان مى دهد كه نه تنها ميان آنها تعارضى نيست ، بلكه مؤيّد يكديگرند. توضيح ، اين كه: از ديد روايات اهل بيت عليهم السلام و شمار قابل توجّهى از روايات اهل سنّت ، شب قدر ، شب بيست وسوم است. از اين رو ، ابن بابويِه صدوق (م ۳۸۱ ق) مى فرمايد: اتّفق مشايخنا رضي الله عنهم [ في ليلة القدر ] على أنّها الليلة الثالثة والعشرون من شهر رمضان ؛ بزرگان ما درباره شب قدر ، همه يك سخن اند كه: شب بيست و سوم ماه رمضان است. روايات دسته اوّل ، دوم و سوم كه براى درك فضيلت شب قدر ، به احيا و كارهاى خوب در دهه آخر ماه رمضان توصيه دارند ، همچنين رواياتى كه به اِحياى شب هاى: نوزدهم ، بيست و يكم و بيست و سوم سفارش دارند ، همگى به دو نكته بر مى گردند: نخست . مسلمانان از شب زنده دارى شب هاى ماه رمضان ، بيشترين بهره را از عطايا و دستاوردهاى آن داشته باشند. از اين رو ، در روايتى كه رازِ پوشيده بودن شب قدر را ميان شب ها بيان مى كند ، آمده است: إنَّ اللّهَ إنَّما يَستُرُها عَنكم نَظَرا لَكم ؛ خداوند ، آن را از شما پنهان داشته تا عنايت بيشترى به شما كند. دوم . گرچه شب قدر شب بيست و سوم است ، امّا به آن معنا نيست كه آن دو شب ، ديگر هيچ نقشى نداشته و در تقدير امور و سرنوشت انسان ، بى اثر باشند. 🌐برگرفته از سایت حدیث نت @MaarefHadith
ثواب قرائت سوره و عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ الْعَنْکَبُوتِ وَ الرُّومِ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَیْلَهًَْ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ فَهُوَ وَ اللَّهِ یَا بَا مُحَمَّدٍ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّهًِْ وَ لَا أَسْتَثْنِی فِیهِ أَبَداً وَ لَا أَخَافُ أَنْ یَکْتُبَ اللَّهُ عَلَیَ فِی یَمِینِی إِثْماً وَ إِنَّ لِهَاتَیْنِ السُّورَتَیْنِ مِنَ اللَّهِ مَکَاناً. ابوبصیر نقل می‌کند: امام صادق (علیه السلام) فرمود: هرکس سوره‌ی عنکبوت و روم را در شب بیست‌وسوّم ماه رمضان بخواند، به خدا سوگند ای ابامحمّد! از بهشتیان است و هرگز هیچ استثنایی هم قائل نمی‌شوم و از آن بیم ندارم که بابت این سخن، گناهی بر من نوشته شود؛ زیرا این دو سوره نزد خدا جایگاهی والا دارند. 📗وسائل الشیعة، ج۱۰، ص۳۶۱ @MaarefHadith
قَالَ علی علیه السلام: مَنْ لٰآنَ عُودُهُ كَثُفَتْ أَغْصَانُه‏ آنکه خلق و خوی نرم دارد، دوست و آشنا فراوان دارد 📚نهج البلاغه، حکمت 214 @MaarefHadith
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 علامه مجلسی با بحار، دین و مذهب را زنده کرد 👤 آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی @Manahejj
❗️زکات فطره و ترس از مرگ 🔷عَنْ مُعَتِّبٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: اذْهَبْ فَأَعْطِ عَنْ عِيَالِنَا الْفِطْرَةَ- وَ عَنِ الرَّقِيقِ وَ اجْمَعْهُمْ وَ لَا تَدَعْ مِنْهُمْ أَحَداً- فَإِنَّكَ إِنْ تَرَكْتَ مِنْهُمْ إِنْسَاناً تَخَوَّفْتُ عَلَيْهِ الْفَوْتَ- قُلْتُ وَ مَا الْفَوْتُ قَالَ الْمَوْتُ. 🔸معتّب خدمتکار حضرت امام صادق علیه السلام مي گوید: امام صادق علیه السلام به من فرمودند: برو و زکات فطرهٔ عیال و غلامانم را بپرداز و هیچکدام را از قلم نیانداز، زیرا اگر فطریه یکی را ندهی از فوت او بیم دارم! پرسیدم: منظور از فوت چیست؟ حضرت فرمودند : مرگ 📗الکافی ج ٤،ص ١٧٤. @MaarefHadith
شش روز، روزه بعد از عید فطر مکروه یا مستحب؟ ✍️ رضا عطائی در روایتی منسوب به رسول الله صلی الله علیه و آله چنین آمده است که «مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثم صَامَ سِتَّهً أیام مِنْ شَوَّالٍ فَکَأَنَّمَا صَامَ السنهَ» (1) یعنی هر کسی که ماه رمضان را روزه بگیرد سپس شش روز از ماه شوال را هم روزه بگیرد چنان است که یک سال تمام روزه داشته است. اولین منبع حدیثی شیعه که این حدیث را نقل کرده است کتاب «الغارات» است و سپس منابع حدیثی متاخر مانند «عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية»، «البلد الأمين و الدرع الحصين»، «مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل» و «بحار الأنوار» نیزآن را بیان کرده اند، اما این منابع، حدیث مورد نظر را یا از طریق کتاب الغارات نقل کرده اند و یا از طریق کتاب های اهل سنت آورده اند. ابراهيم بن محمد بن سعيد بن هلال‏ ثقفى (متوفی 283ق) در کتاب «الغارات»، نامه ای را از امیرالمؤمنین علیه‌السلام آورده است؛ بنابر نقل ایشان، حضرت نامه را برای محمد بن ابی بکر نوشته است. این نامه منسوب به حضرت علی علیه السلام از جهت سند ضعیف است. از جهت محتوا نیز دارای اشکالات اساسی می باشد از جمله این که در قسمتی از آن، کیفیت وضو گرفتن برخلاف عقیده مذهب شیعه، بیان شده است. نکته دیگر این که نویسنده کتاب در پایان نامه می گوید: بعد از کشته شدن محمد بن ابی بکر، این نامه به دست عمرو عاص و معاویه افتاد. معاویه از این نامه بسیار شگفت زده شد و از خواندش لذت برد، در نتیجه آن را از بین نبرد بلکه دستور داد به همگان بگویند که این نامه از نوشته‏هاى ابوبكر است كه در نزد پسرش محمد بود و ما بر طبق آنها قضاوت مى‏كنيم و فتوا مى‏دهيم. با توجه به این دو اشکال یعنی «وجود مطالبی مخالف عقائد شیعه و همچنین تسلط معاویه بر این نامه»، نمی شود اطمینان حاصل کرد که تمام متن حدیث از امیرالمومنین علیه السلام باشد. بلکه احتمالا قسمتی از نامه توسط دشمنان حضرت به این نامه اضافه شده باشد. از سوی دیگر روایات متعدد و معتبری در کتاب های حدیثی شیعه وجود دارد که روزه گرفتن در روزهای ابتدایی ماه شوال (بعد از عید فطر) را مکروه می دانند و آن ایام را برای خوردن و آشامیدن معرفی کرده‌اند. (2) به عنوان مثال حَرِيزٍ به نقل از ائمه علیهم السلام روایت می کند که فرمودند: «هنگامی که ماه رمضان را (در پایان آن) افطار نمودی، پس بعد از روز عید فطر روزه تطوع (مستحبی) نگیر مگر بعد از اینکه سه روز (از ماه شوال) بگذرد». (3) بسیاری از فقها و محدثان شیعه نیز با تمسک به این روایات، بیان کرده اند که روزه گرفتن در سه روز ابتدایی ماه شوال هیچ فضیلتی ندارد و اولی این است که ترک شود. مثلا مرحوم کاشف‌الغطاء در این رابطه می‌نویسد: «‌صوم ستّة أيّام بعد عيد الفطر وتركه أولى» (4) ملاصالح مازندرانی نیز روایات استحباب شش روز، روزه اول ماه شوال را به دلیل این که از طریق اهل سنت وارد شده اند و علاوه بر آن روایات معتبر بر مخالفت آن وجود دارد، مردود می داند. (5) مجلسی اول نیز استحباب روزه در شش روز اول شوال را مشهور بین اهل سنت می داند و روزه گرفتن بعد از دو یا سه روز بعد از عید فطر را افضل می داند. (6) شیخ حر عاملی نیز اعتقاد به کراهت را در «بَابُ كَرَاهَةِ صَوْمِ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ بَعْدَ عِيدِ الْفِطْر» نقل می کند. (7) بنابراین روزه گرفتن در شش روز ابتدایی ماه شوال (بعد از عید فطر) بر اساس دیدگاه اهل سنت است و بر اساس دیدگاه احادیث شیعه، روزه گرفتن در سه روز ابتدایی ماه شوال (بعد از عید فطر) مکروه است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📚 1. الغارات، ج 1، ص 250. 📚2. الکافي، ج‏4، ص148. 📚3. ‏تهذيب الأحكام، ج‏4، ص 298. 📚4. کشف الغطاء عن مبهمات الشریعه الغرّاء، ج 4، ص 51. 📚5. شرح الکافی، ج‏4، ص 92. 📚6. روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه، ج‏3، ص 235. 📚7. وسائل الشيعة، ج‏10، ص519. @MaarefHadith
الكافي عن علي بن محمّد النوفلي :قُلتُ لِأَبِي الحَسَنِ عليه السلام: إنّي أفطَرتُ يَومَ الفِطرِ عَلى طينٍ وتَمرٍ، فَقالَ لي: «جَمَعتَ بَرَكَةً وسُنَّةً». نوفلی می گوید: به امام کاظم علیه السلام عرض کردم من روز عید فطر را با تربت امام حسین علیه السلام و خرما افطار کردم حضرت فرمود: جمع کردی بین (تربتی که) برکت است و (خرمایی که) سنت پیامبر است. 📚الکافی، ج۴ ص ۱۷۰ @MaarefHadith
⬇️سنت های حديثی و فکری نصيريه: از خصيبی تا طبراني. مختصری برای آشنایی با سنت‌های حدیثی نصیریه👇👇 🌐https://ansari.kateban.com/post/4423 @MaarefHadith
🔻متاعی که شیطان هم خریدار آن نیست! 🔶عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قـَالَ: قـَالَ لِي أَبـُوعـَبـْدِاللَّهِ (علیه السلام):مَنْ رَوَی عَلَی مُؤْمِنٍ رِوايَة يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِيـَسـْقـُطَ مـِنْ أَعـْيـُنِ النَّاسِ أَخـْرَجـَهُ اللَّهُ مـِنْ وَلَايـَتِهِ إِلَي وَلَايَةِ الشَّيْطَانِ فَلَا يَقْبَلُهُ الشَّيْطَان. 🔸مفضل گويد: امام صادق(علیه السلام) به من فرمود: کسی که بر مطلبی بگويد و قصدش عيب او و ريختن آبرويش باشد كه از چشم مردم بيفتد، خداوند او را از دوستی خود به دوستی شيطان براند و هم او را نپذيرد! 📗الکافی ج٢، ص٣٥٨. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
#اهمیت_علم_حدیث محدث نوری در «الفائدة الثانية عشر» می گوید: ✴️اعلم أنّ علم الحديث علم شريف، بل هو أ
شهید ثانی (رحمة‌الله‌علیه): و أما علم الحدیث فهو أجل العلوم قدرا و أعلاها رتبة و أعظمها مثوبة بعد القرآن و هو ما أضيف إلى النبي ص أو إلى الأئمة المعصومين علیهم السلام قولا أو فعلا أو تقريرا أو صفة حتى الحركات و السكنات و اليقظة و النوم و هو ضربان رواية و دراية. فالأول العلم بما ذكر. و الثاني و هو المراد بعلم الحديث عند الإطلاق و هو علم يعرف به معاني ما ذكر و متنه و طرقه و صحيحه و سقيمه و ما يحتاج إليه من شروط الرواية و أصناف المرويات ليعرف المقبول منه و المردود ليعمل به أو يجتنب. و هو أفضل العلمين فإن الغرض الذاتي منهما هو العمل و الدراية هي السبب القريب له‌. 📗منیة المرید، ص۳۶۹. @MaarefHadith
✅صد هزار دعای پذیرفته شده! 🔶الامام الصادق عليه السلام: إِذَا دَعَا الرَّجُلُ لِأَخِیهِ بِظَهْرِ الْغَیْبِ نُودِیَ مِنَ الْعَرْشِ وَلَكَ مِائَةُ أَلْفِ ضِعْفٍ مِثْلِهِ، وَإِذَا دَعَا لِنَفْسِهِ كَانَتْ لَهُ وَاحِدَةٌ، فَمِائَةُ أَلْفٍ مَضْمُونَةٌ خَیْرٌ مِنْ وَاحِدَةٍ لَایَدْرِى یُسْتَجَابُ لَهُ أَمْ لَا. 🔸امام صادق علیه‌السلام: هنگامی که شخص برای برادرِ مؤمن خود دعا کند، از عرش ندایی می‌آید كه برای تو صدهزار برابر آن دعا مقدّر است. این در حالی است كه اگر برای خودش دعا می‌كرد، فقط به اندازه همان یک دعایش به او داده می‌شد، پس شده بهتر از دعایی است که پذیرش آن معلوم نیست. 📗من ‏لایحضره ‏الفقیه، ج٢، ص ٢١٢. @MaarefHadith