#اربعین
#زیارت
🎙مصاحبه خواندنی خبرگزاری بین المللی قرآن کریم(ایکنا) با حجتالاسلام والمسلمین هانی زعفرانی پیرامون مقاله تالیفی ایشان با عنوان «روایات زیارت امام حسین علیه السلام با پای پیاده؛ گونه شناسی و دلالت سنجی»
برای مطالعه مصاحبه اینجا کلیک کنید
....
🖌متن کامل مقاله را در 👈اینجا بخوانید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
💢 محدث نوری و پیاده روی زیارت حسینی
🔸محدث جلیل القدر مرحوم حاجی نوری (قدس سره) با پیاده روی مستمر خود در ایام اربعین از نجف به کربلا، به همراه بزرگان علماء، به این مراسم، شکوهی ویژه بخشید.
🔹 این عالم بزرگوار اولین بار در عید قربان به پیادهروی از نجف تا کربلا اقدام کرد که ۳ روز در راه بود و حدود ۳۰ نفر از دوستان و اطرافیانش وی را همراهی میکردند. «محدث نوری» از آن پس تصمیم گرفت هر سال این کار را تکرار کند.
💠 ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری قمری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین(علیه السلام) رفت و سر انجام در مسیر بازگشت پیاده روی، به دیار باقی شتافت.
برگرفته از کانال:
🕌 @mazaresheikhan
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
💢 محدث نوری و پیاده روی زیارت حسینی 🔸محدث جلیل القدر مرحوم حاجی نوری (قدس سره) با پیاده روی مستمر خ
برخی از اعضای محترم کانال این عکس را متعلق به مرحوم میرزا جواد تبریزی و یا مرحوم آل آقا کرمانشاهی رحمت الله علیهما می دانند نه مرحوم محدث نوری رحمت الله علیه.
#معرفی_کتاب
✅ عبدالرزاق الصنعانی شخصیته و تراثه العلمی
✍️ پديدآورنده : سید حمیدرضا محمودزاده حسینی
محمد جعفر محمودتبار
🔖 کتابی است در شرح حال عبد الرزاق صنعانی (۱۲۶ ـ ۲۱۱ق) و معرفی تفصیلی کتاب المصنف. عبدالرزاق صنعانی ـ صاحب المصنف ـ از محدثان برجسته ای است که خدمات ارزنده ای در حفظ و نشر احادیث اهل بیت(ع) دارد. وی افتخار معاصرت با امام صادق(ع) و امامان بعدی تا امام جواد(ع) را دارد.
برخی وی را در زمره ی اهل سنت به شمار می آورند اما این کتاب با ذکر قرائن و شواهد، تشیع او را نشان داده است و نیز اقوال صاحب نظران شیعه و سنی را در مورد تشیع او، نقل کرده است؛ شخصیت هایی چون: آیت الله خویی، شرف الدین، آقابزرگ تهرانی، شیخ عباس قمی، ذهبی، ابن اثیر و...
مطالب کتاب در دو فصل سامان یافته است. فصل اول با بیان ولادت و درگذشت عبدالرزاق، زندگی، آثار علمی، دلایل تشیع او، اشاره به روایاتش در فضایل اهل بیت(ع) و امور اعتقادی، مثالب برخی صحابه، به شرح حال او پرداخته است.
نویسندگان در فصل دوم، از جهات مختلف به معرفی کتاب المصنف پرداخته اند. به این منظور از نسخه های خطی، اساتید عبدالرزاق و شاگردانش (با توجه به المصنف) و ابواب کتاب و احادیث ائمه(ع) در این اثر، سخن به میان آمده است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
برگرفته از سایت حدیث نت
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
نشست علمی «عصریسازی سیره پیامبر(ص)؛ چیستی و چرایی»
🎙حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی
🔻عصریسازی باید همراه با روش و تحلیل درست و استخراج معیارها باشد.....
🔻مهمترین کار در عصریسازی آن است که بتوانیم رفتار حضرات را دقیقا بررسی و تحلیل کنیم و معیارهای حاکم بر رفتار حضرات را استخراج کنیم. در این بین گفتار معصومین(ع) و عرضه بر قرآن خیلی مفید خواهد بود و با این روش تا حد زیادی استخراج این معیارها برای ما ممکن است و وقتی معیار روشن باشد میتوان رفتارهای امروزی را بر آن رفتارها منطبق کنیم...
ادامه👈http://hadith.net/post/74548/
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
اعتبارسنجی روایات تفسیری فریقین دربارۀ ایمان ابوطالب.pdf
657.8K
✅ اعتبارسنجی روایات تفسیری فریقین دربارۀ ایمان ابوطالب
✍️ سید مهدی احمدی نیک- محمد امامی
📝 یکی از راههای شناخت درست تاریخ اسلام و نیز شخصیتهای تأثیرگذار صدر اسلام، واکاوی روایات واردشده دربارۀ آنهاست. جناب ابوطالب یکی از شخصیتهای این دوره بوده که روایات متعدد دربارۀ او گزارش شده است. دربارۀ ایشان دو دیدگاه متفاوت مطرح شده: گروهی با استناد به برخی از روایات در مورد سه آیه از قرآن کریم، چنین پنداشتهاند که وی بدون ایمان از دنیا رفته است. گروهی دیگر بر این باورند که این روایات، نمیتواند شاهد قابل اعتمادی بر این پندار باشد. اکنون مسئله مطرح دربارۀ ایشان این است که آیا ایشان به پیامبر اسلامa ایمان آورد و با ایمان از دنیا رفت؟ مقاله پیش رو با استفاده از منابع کتابخانهای و به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی به بررسی این روایات پرداخته و با بیان اشکالات اساسی و بنیادین آنها، از قبیل ضعف سندی، دلالی، تعارض با روایات دیگر، ناسازگاری با مفاد و سیاق آیات و... بیاعتباری آنها را اثبات نموده و با استناد به روایات متواتر، اتفاق اهلبیتb، اجماع امامیه، اشعار صریح ابوطالب و درنظرگرفتن معیار تشخیص حق، ایمان وی را از مسلّمات تاریخ اسلام و غیر قابل تردید دانسته است.
🖌همچنین متن کامل مقاله را در 👈اینجا بخوانید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در__محضر_معصوم
#دعای_خروج_از_منزل
ابو حمزه می گويد: از حضرت باقر عليه السلام اجازه خواستم که خدمتش بروم، آن حضرت بيرون آمد و لبانش به هَم می خورد، به او عرض كردم (كه آنچه مي فرمودى چه بود؟) فرمود: آن را متوجه شدى؟ عرض كردم: آرى فدايت شوم.
فرمود: همانا به خدا سوگند من به كلامى تكلم كردم كه هيچ كس بدان لب نگشايد جز اينكه خداوند از كار دنيا و آخرت آنچه كه او را اندوهگين ساخته، کفایت کند
عرضكردم: مرا از آن آگاه فرما، فرمود: آرى هر گه بگويد هنگامى كه از خانهاش بيرون آيد:
بِسْمِ اللَّهِ حَسْبِيَ اللَّهُ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ خَيْرَ أُمُورِي كُلِّهَا وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ خِزْيِ الدُّنْيَا وَ عَذَابِ الْآخِرَة
خداوند او را از كارهاى دنيا و آخرتش که او را اندوهگين کند، كفايت كند
📚 الکافی، (ط-اسلامیه) ، ج 2، ص 541
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
📣 شماره 15 فصلنامه «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» منتشر شده است.
✅ از مزیتهای بی نظیر مجله انتشار نگاشته ها در 28 قالب متنوع است.
❓ توضیح این قالب ها در شماره یکم و ششم مجله منتشر گردیده است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
◀️ در شماره 15 نگاشته هایی در چهار قالب سرمقاله، مقاله سفید، مقاله شناختی و مقالۀ گزارش پروژه چاپ و منتشر شد.
عناوین مقالات این شماره بدین قرار است:
👇👇👇
1. شرایط کامیابی جهاد تبیین
2. تحلیل روایات «شهود معصومان وفاتیافته، در خواب»
3. الگوی تربیتی قرآن کریم در مواجهه با مخالفان و دشمنان (مطالعه موردی آیه 108 سوره انعام)
4. بازخوانی راهکارهای تربیتی در بهبود روابط اجتماعی با تکیه بر قرآن و احادیث
5. جلوه های کار و فواید آن در سیره و سخن پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله
6. دفاع از قرآن کریم و اعجاز آن در سخنان امام حسن عسکری
7. گونهشناسی آسیبهای یافتشده در مقابله با محوریت کتابهای الاصول الستّة عشر، مصباح الشریعة، جمال الاسبوع و فلاح السائل
8. مقالۀ گزارش پروژه (گزارشی از نشست کتاب «تحوّل گفتمان در گزارش واقعه کربلا» روششناسی و نتایج)
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
💻 رایانامه مجله majaleh.d.a@gmail.com
☎️ شماره تماس: 09214312651
سامانه مجله: http://majaleh-a.ir/
برای دریافت مقالات این مجله افزون بر سامانۀ اختصاصی می توانید به پایگاه اطّلاعات نشریات کشور (مگیران)، پایگاه مجلّات تخصّصی نور (نورمگز) و پرتال جامع علوم انسانی نیز مراجعه کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
9.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ جوانها را دریابید
🎥 استاد نجم الدین طبسی
♨️ حکایت تلخ غفلت حوزه نجف و به خاک و خون کشیدهشدن طلاب نجف!
#حوزه_نجف
#تبلیغ
〰〰〰〰〰〰
برگرفته از کانال تنبیه الامه
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#معرفی_کتاب
کتاب «مطلع انوار» دست نوشته های علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی(ره) است که به صورت موضوعی با مقدمه و تعلیقات فرزند ایشان منتشر می شود.
خاطرات جالبی است و ارزش خواندن دارد.
در این جا (آدرس سایت) می توانید به صورت رایگان تمام جلد های این کتاب را دانلود و یا مطالعه کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#ازدواج
✅ ازدواج با کسی که هم عقیده نیستی
📝 یکی از ملاکهای ازدواج کفو بودن زوجین است. ایمان و اسلام باعث میشود که مرد و زن در زمینه اعتقادی با یکدیگر کفو باشند، پس اسلام و ایمان باعث همطراز شدن زوجین میشود.
در روایت ذکر شده؛ امام صادق(ع) از زراره درباره وضعیت تأهلش میپرسد و میفرماید: «ای زراره! آیا متأهلی یا مجرّد؟» گفت: مجرّدم. آنحضرت فرمود: «چه باعث شده است که ازدواج نکنی؟» گفت: آنکه را میخواهم نمییابم و نمیدانم آیا ازدواج با دیگران جایز است یا نه؟ امام(ع) فرمود: «چگونه صبر میکنی با آنکه تو جوان هستی؟» گفت: کنیزی میخرم. فرمود: «از کجا پاکدامنی و اعتقاد نیک کنیزان را میدانی؟» گفت: کنیز را اگر نخواسته باشم و مطابق میل و اعتقادم نباشد؛ میفروشم ... آنحضرت فرمود: «میتوانی با کسانی [از زنان آزاد] ازدواج کنی که همعقیدهات نبوده اما ناصبی هم نیست، همانا پیامبر خدا(ص)، دخترانش را به ابوالعاص بن ربیع و عثمان بن عفان داد، همانطور که خودش نیز با عائشه و حفصه ازدواج کرد...».(1)
همانطور که در این روایت امام(ع) توضیح دادهاند، جوانان مؤمن (دختر یا پسر) اگر همسری که در امور اعتقادی همطرازشان باشد دست نیافتند، میتوانند با کسانی ازدواج کنند که با آنان از جهت اعتقادی کاملاً همطراز نیستند.
📗إختیار معرفة الرجال(رجال الکشی)، ص 141 – 142،
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
⁉️ آیا پیامبر اسلام(ص) از نژاد ایرانی بود؟!
🔖 با توجه به نکات زیر، میتوان به پاسخ رسید:
1. بر اساس منابع جغرافیایی، به منطقه خاصی از سرزمین فعلی عراق و یا به کل آن سرزمین، «بابل» میگفتند.[1] بعدها به مجموعه سرزمینهای عراق، فارس، جبال(مناطق کوهستانی شمال عراق)، خراسان و ...، «ایران شهر» گفته میشد.[2] یاقوت حموی ذیل نام «ایران» میگوید که مقصود از ایران شهر، همان ایران است.[3]
2. حضرت ابراهیم(ع) اهل سرزمین «بابِل» بود[4] و زبان گفتوگوی دوره حضرتشان در منطقه «بابل» زبان عربی نبود و بر همین اساس، نمیتوان ایشان را از نژاد اصیل عرب دانست.
3. هنگامی که ابراهیم(ع) به فرمان خدا، همسر و فرزندش را در بیابان حجاز رها کرد، اسماعیل(ع) در کنار طایفه «جُرهُم» در اطراف مکه ساکن شد و با آنان ارتباط خویشی برقرار کرد.[5]
4. در راستای بند قبلی، اعراب قبل از اسلام را به دو دسته تقسیم میکردند:
الف. قحطانیان؛ فرزندان «یَعرُب بن قَحطان» که «عرب عاربه»و یا (نژاد اصیل عرب) نامیده میشدند.[6]
ب. عدنانیان؛ فرزندان «اسماعیل بن ابراهیم(ع)» که نتیجه ازدواج حضرتشان با طایفه جرهم بوده[7] و طوایف فراوانی از آنان پدید آمد که معروفترین آنها همان «قریش» است که پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز از آن قبیله بوده است. به آنها «عرب مستعربه» گفته میشد. [8] آنان از نژاد عرب اصیل نبوده، بلکه بعدها به دلیل همجواری با اعراب با این زبان گفتوگو میکردند.
5. عرب بودن به دو معنا است: الف. با زبان عربی گفتوگو کردن؛ ب. نژاد عربی داشتن.
با توجه به مطالب فوق باید گفت:
پیامبر اکرم(ص) از این جهت که به زبان عربی، سخن میگفت، عرب به شمار میآمد، ولی چون نسل ایشان به پیامبری غیر عربی میرسید که در منطقه »بابل» زندگی میکرد،و بعدها بخشی از «ایران» شد، با اندکی تسامح میتوان پیامبر اسلام(ص) را دارای نژاد ایرانی دانست.
📚 پی نوشت ها
[1]. مؤلف مجهول، حدود العالم من المشرق الى المغرب، ص 160، قاهره، الدار الثقافیه للنشر، 1423ق؛ قزوینى، زکریا بن محمد بن محمود، آثار البلاد و اخبار العباد، ص 363، تهران، امیر کبیر، چاپ اول، 1373ش؛ حافظ ابرو، شهاب الدین عبد الله خوافى، جفرافیاى حافظ ابرو، ج 2، ص 74، تهران، میراث مکتوب، چاپ اول، 1375ش.
[2]. یاقوت حموى، بغدادى، معجم البلدان، ج 1، ص 289، بیروت، دار صادر، چاپ دوم، 1995م؛ بغدادى، صفى الدین عبد المؤمن بن عبد الحق، مراصد الاطلاع على اسماء الامکنة و البقاع، ج 1، ص 136، بیروت، دار الجیل، چاپ اول، 1412ق؛ البکرى، ابو عبید، المسالک و الممالک، ج 1، ص 496، بیجا، دار الغرب الاسلامى، 1992م.
[3]. معجم البلدان، ج 1، ص 289.
[4]. ابن کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج 1، ص 140، بیروت، دارالفکر، 1407ق.
[5]. ر. ک: قمى، على بن ابراهیم، تفسیر القمی، ج 1، ص 61، قم، دار الکتاب، چاپ سوم، 1404ق؛ البدایة و النهایة، ج 1، ص 193 و ج 2، ص 184؛ المقدسى، مطهر بن طاهر، البدء و التاریخ، ج 3، ص 60، بور سعید، مکتبة الثقافة الدینیة، بیتا.
[6]. خیر الدین زِرِکلى، محمود بن محمد، الأعلام (قاموس تراجم لأشهر الرجال و النساء من العرب و المستعربین و المستشرقین)، ج 8، ص 192، بیروت، دار العلم للملایین، چاپ هشتم، 1989م.
[7]. الأعلام، ج 1، ص 307 و ج 3، ص 28؛ البدایة و النهایة، ج 1، ص 121.
[8]. البدایة و النهایة، ج 1، ص 121؛ ابن خلدون، عبدالرحمن بن محمد، دیوان المبتدأ و الخبر فى تاریخ العرب و البربر و من عاصرهم من ذوى الشأن الأکبر(تاریخ ابن خلدون)، ج 2، ص 18، بیروت، دار الفکر، چاپ دوم، 1408ق.
برگرفته از سایت اسلام کوئیست
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith