eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
631 عکس
215 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
🌺 به حکم عشق بنا شد در آسمان علی 🌺 علی از آن تو باشد، تو هم از آن علی عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ‌اَلسَّلاَمُ قَالَ: «لَوْ لاَ أَنَّ اَللَّهَ خَلَقَ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لَمْ يَكُنْ لِفَاطِمَةَ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ كُفْوٌ عَلَى ظَهْرِ اَلْأَرْضِ آدَمُ فَمَنْ دُونَهُ. امام صادق عليه السلام: اگر خداى تبارك و تعالى امير المؤمنين عليه السلام را براى فاطمه نمى‌آفريد، در روى زمين، از آدم گرفته تا هر بشرى بعد از او همسرى براى او نبود. 📗  الکافي،جلد۱، صفحه۴۶۱ @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
🔰 متاسفانه برخی از افراد به دلائل کاملا واهی و دلسوزی جاهلانه سخنانی را به معصومان نسبت داده اند که
🔰 آداب نشر حدیث 👇  از آداب نشر حدیث، دقّت در نقل بدون کم و کاست است. راوی، اگر چه در نقل به معنا مجاز است، ولی باید دقّت کند تا در انتقال روایات، نه چیزی به سخن معصوم بیفزاید و نه از آن بکاهد. بر روایات راویان دقیق، همواره بیش از دیگر راویان توجّه شده است. پیامبر خدا(ص) و اهل بیت ایشان، همگی در گفتار خویش، دقیق بودند و حکیمانه در استخدام واژگان می کوشیدند. بنابر این، محدّث باید با زبان عربی و ادبیات عرب به صورت کامل، آشنا باشد و با احتیاط فراوان در نقل واژگان حدیث، رعایت امانتداری را بنمایند. بهترین راوی، کسی است که روایت را همان گونه که شنیده، گزارش کند. در این صورت، وی مشمول دعای خیر پیامبر(ص) و به تعبیر امام صادق(ع)، آیه شریف«الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» خواهد بود. 📗شناخت نامه قرآن و حدیث ج 1 ص 333 ـ 341. @MaarefHadith
تملق ممنوع ❌ رسول اللّه صلى الله عليه و آله : لَيسَ مِن أخلاقِ المُؤمِنِ المَلَقُ إلاّ في طَلَبِ العِلمِ. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : تملّق(چاپلوسی)، خوى مؤمن نيست ، مگر در جستجوى دانش . 📗 عدّة الداعي : ص 71. @MaarefHadith
در روایتی إمام باقر علیه‌السلام فرمودند: هر که می‌خواهد به یقین بداند که از اهل بهشت است، محبّت ما را به قلبش عرضه کند، پس اگر آن را پذیرفت، مومن است. وَ مَنْ کَانَ لَنَا مُحِبّاً فَلْیَرْغَبْ فِی زِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ علیه‌السلام 🔹 و هر که محبت ما را در دل دارد، باید که به زیارت قبر مطهر امام حسین علیه‌السلام نیز مشتاق باشد. فَمَنْ کَانَ لِلْحُسَیْنِ علیه‌السلام زَوَّاراً عَرَفْنَاهُ بِالْحُبِّ لَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ کَانَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ 🔻و هر که مکرّر به زیارت امام حسین علیه السلام برود، ما اهلبیت، او را از محبان و دوستداران خودمان می‌شناسیم و او اهل بهشت خواهد بود. وَ مَنْ لَمْ یَکُنْ لِلْحُسَیْنِ علیه‌السلام زَوَّاراً کَانَ نَاقِصَ الْإِیمَانِ 🔹و هر که مکرّر به زیارت امام حسین علیه‌السلام نرود، ایمانش ناقص است. 📚 کامل الزیارات، ص۱۹۳. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
🔰 آداب نشر حدیث 👇  از آداب نشر حدیث، دقّت در نقل بدون کم و کاست است. راوی، اگر چه در نقل به معنا مج
🔰 ⭕️ بی پروایی در نقل برخی امور، در نشر و بازگویی حدیث، اثر منفی دارند. محدّث، نمی تواند روایتی برساخته را تنها به دلیل نام حدیث داشتن، نقل کند، خواه آن روایت به پیامبر(ص)منسوب شده باشد یا به اهل بیت(ع). او همچنین نمی تواند بدون اطمینان از صدور حدیث، آن را به معصومان، منتسب و سپس نقل کند. کاری که شاید بتوان آن را گونه ای تخریص دانست که مورد حمله کوبنده قرآن قرار گرفته است:«قُتِلَ الْخَرَّ صُونَ» و می توان حدیث«اِتَّقُوا الحَدیثَ عَنّی إلاّ ما عَلِمتُم» را بر آن، گواه دانست. گفتنی است در چنین مواردی، اگر اطمینان به کذب و ساختگی بودن حدیث نداشته باشیم، نقل آن به صورت احتمالی و غیر قطعی، یا با انتساب به شخص ناقل و منبع گزارش دهنده حدیث، اشکالی ندارد. این، همانند نقل حدیث غیر قطعی در حالت روزه داری است که در صورتی جایز است که به صورت احتمالی به شخص یا مأخذ و منبعی منتسب شود. 📗شناخت نامه قرآن و حدیث ج 1 ص 333 ـ 341. @MaarefHadith
امام باقر علیه السلام فرمودند: اِعْرِفِ اَلْمَوَدَّةَ فِي قَلْبِ أَخِيكَ بِمَا لَهُ فِي قَلْبِكَ. مهر قلبي برادرت نسبت به تو را با ارزيابي مهر قلبي تو به برادرت بشناس. علیه السلام تسلیت باد.🏴 📚 كشف الغمّة، ج2، ص331. @MaarefHadith
امام محمد باقر علیه السلام: اَحَبُّ الاَعمالِ إلَى‏ اللّه‏ِ تَعالى أدوَمُهـا وَ اِنْ قَلَّت؛ محبوبترين كارها نزد خداى متعال آن كارى است كه دوام بيشـترى دارد، گرچـه انـدك باشـد. @MaarefHadith
8.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥اهمیت تبلیغ و توصیه‌هایی به مبلغین 🎙 آیت‌ الله العظمی بهجت @MaarefHadith
💠پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : در هيچ روزى به اندازه  ، خداوند بندگان را از آتش دوزخ ، آزاد نمى كند. 🔸عن رسول الله صلى الله عليه و آله: ما مِن يَومٍ أكثَرَ أن يُعتِقَ اللّه ُ فيهِ عَبدًا مِنَ النّارِ مِن . 📗السنن الكبرى : ج 5 ص 192 ح 9480. @MaarefHadith
❓یکی از سوالات مهم پیرامون دعای عرفه صحت انتساب یا عدم انتساب بخش پایانی این دعا نسبت به امام حسین علیه السلام است. بخش پایانی دعای عرفه از جمله «إِلَهِی أَنَا الْفَقِیرُ فِی غِنَایَ» تا جمله «وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَحْدَهُ» مورد بحث و گفتگو زیادی قرارگرفته است. برخی این بخش را از دعای عرفه امام حسین علیه السلام می‌‌دانند، ولی بعضی انتساب این فقرات از دعا به امام حسین علیه السلام را انکار می کنند. 👈این بخش، نخستین بار در إقبال مرحوم سیّد بن طاوس قدس سره آمده است و در کتاب‌های دیگر این دعا نیامده است. در مصباح کفعمی دعای عرفه مذیّل به این ذیل نیست و حتی در مصباح الزائر که کتاب دیگر سیّد بن طاوس در موضوع دعاست، دعای عرفه بدون این ذیل آمده است. جالب است که حتی برخی چون مرحوم علامه مجلسی مدّعی هستند که در برخی از نسخ قدیمی إقبال هم این بخش پایانی نیامده است. 📒در مجله شماره ۵۱ مقاله ای با عنوان «» به قلم فاضل ارجمند جناب آقای حسن ترابی به چاپ رسیده که به نقد بخش پایانی دعای عرفه پرداخته و انتساب این بخش را به امام حسین علیه السلام انکار می کند. 📋متن این مقاله در آدرس زیر قابل مشاهده است: 🌐http://miqat.hajj.ir/article_37789.html مقاله فوق الذکر از سوی برخی نویسندگان (فاضل ارجمند جناب آقای مهدی حسینیان)مورد نقد قرار گرفته است، از اینروی در نوشته ای با عنوان 《دفاع از بخش پایانی دعای عرفه امام حسین علیه السلام》به دفاع از فقرات پایانی دعای عرفه پرداخته و مقاله مذکور را مورد نقد قرار داده است. ✍متن این نوشته در آدرس زیر قابل مشاهده است: 🌐https://ebnearabi.com/2603?amp=1 @MaarefHadith