💠 گاهی روایتی به چند طریق به دست مؤلّف کتاب می رسد که بعضی از قسمت های آن طرق، متحّد است. معمولاً در چنین مواردی، مؤلّفین با حذف قسمت های تکراری سند و عطف بخش های تکراری، سند را به اختصار ذکر می کنند. اصطلاحاً می گویند در این گونه اسناد «تحویل» یا «حیلوله» صورت گرفته است.
🔸سابقاً برای وضوح، هر جا در اجازه یا سند، حیلوله واقع می شد، رمز «ح» می گذاشتند.
🔸در یکی از چاپ های کتاب اربعین شیخ بهایی، برای اینکه زیباتر چاپ کنند، مواردی را که #حاء_حیلوله در میان اسناد بوده، به گمان اینکه رمز «حدّثنا» است، تغییر داده و عبارت «حدّثنا» را به جای آن گذاشته و مرتکب اشتباه فاحشی شده اند.
چون معنا ندارد. مثلاً بگوييم... عن الشهيد الاول قال حدثنا الشهيد الثانى! (جرعه ای از دریا، ج۴، ص۳۸۳).
🔻حرف (ح) در برخی از نسخ خطیِ کتب فقهی به معنای «حینئذٍ» است. تشخیص معنی اینگونه علائم، در فهم متون اثرگذار است به نحوی گاه معنایی متضاد از معنای ابتدایی را ارائه میدهد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
7.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیت الله جوادی آملی: از غریبترین ایام زندگی ما همین روز مباهله است، مباهله از واجبات رکنی است.
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
پیامبر اسلام طبق ایه مباهله امام علی و حسن و حسين و فاطمه عليهم السلام را برای مباهله بردند و فرمودند اینها اهل بیت من هستند.
📚صحیح مسلم، کتاب فضائل الصحابه، ح۳۲.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بزرگترین فضیلت امیرالمومنین ع
🔹روزی مأمون به امام رضا (علیه السلام) عرض کرد: #بزرگترین_فضیلت امیر مؤمنان (علیه السلام) که قرآن بر آن دلالت کند چیست؟ امام رضا (علیه السلام) فرمود: همانا آیه مباهله است.
🔸قالَ اَلْمَأْمُونُ يَوْماً لِلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَخْبِرْنِي بِأَكْبَرِ فَضِيلَةٍ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَدُلُّ عَلَيْهَا اَلْقُرْآنُ؟
قَالَ فَقَالَ لَهُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَضِيلَتُهُ فِي اَلْمُبَاهَلَةِ.
#استوری
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
4_5792112824310303189.mp3
2.13M
میزنه قلبم، داره میاد دوباره باز بوی محرم...
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
💠 دعای حضرت رضا علیهالسلام در قنوت برای فرج امام زمان عجّل الله فرجه الشریف
مُقاتل گوید:
روزی امام أبالحسن الرّضا صلوات الله علیه از من پرسیدند:
در قنوت نماز جمعههایتان چه میگوئید؟
عرض کردم:
آنچه مردم میگویند.
حضرت فرمودند:
در قنوت نماز (ظهر) جمعه این دعا را بخوان:
🔸«اللَّهُمَّ أَصْلِحْ عَبْدَكَ وَ خَلِيفَتَكَ بِمَا أَصْلَحْتَ بِهِ أَنْبِيَاءَكَ وَ رُسُلَكَ وَ حُفَّهُ بِمَلَائِكَتِكَ وَ أَيِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ مِنْ عِنْدِكَ وَ اسْلُكْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً يَحْفَظُونَهُ مِنْ كُلِّ سُوءٍ وَ أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْناً يَعْبُدُكَ لَا يُشْرِكُ بِكَ شَيْئاً وَ لَا تَجْعَلْ لِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ عَلَى وَلِيِّكَ سُلْطَاناً وَ ائْذَنْ لَهُ فِي جِهَادِ عَدُوِّكَ وَ عَدُوِّهِ وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ إِنَّكَ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.»
🔹«خدایا! امر ظهور بنده شایسته و خلیفهی راستینت حضرت بقیه الله الأعظم عجّل الله تعالی فرجه الشریف را اصلاح فرما، همانگونه که کار پیامبران و فرستادگانت را اصلاح نمودی، و از فرشتگانت نگهبانانی بر او بگمار، و از سوی خویش با روح القدس او را یاری و پشتیبانی فرما، و دیدهبانانی از پیش رو و پشت سر همراه وی گردان، تا از شرّ هر سوئی نگاهش دارند، ترس و هراس او را به امن و امان مبدّل ساز، که او تو را میپرستد و هیچ چیز را همتا و همانند تو نمیداند، و برای هیچ یک از آفریدگانت برتری و غلبه بر ولیّت قرار مده، و او را در جهاد با دشمنت و دشمنش اجازه فرما، و مرا از یاران او قرار ده، که همانا تو بر هر امری توانایی.»
📚جمال الأسبوع، ص ۴۱۳.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
14.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙مدح زیبا در وصف امام
زد اگر کسی در خانهات
دل ماست کرده بهانهات...💔
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
🔰 🔻حدیث در گذر تاریخ حديث در گذر زمان و در طى مسير طولانىاش براى رسيدن به مخاطبان امروز، از دستكا
🔰
⭕️ اختلاف نُسخ و اختلاف نقلها، گرهگشای بدفهمی حدیث
دیر فهمی یا بدفهمی یک حدیث گاه ناشی از اشتباه در قرائت و کتابت متن حدیث است.
از اینرو یکی از مراحل اولیه و مهم در فهم حدیث بررسی همه نقلها و نسخه های در دسترس از متن یک حدیث است.
به عنوان مثال کسی که با این متن مواجه می شود: «وَيْلٌ لِلَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ الدُّنْيَا بِالدِّين»[۱] برای فهم صحیح و حل ناسازگاری صدر و ذیل آن ناگزیر از توجیهات گوناگون است.
اما اگر به نسخه ای دیگر دست یابد که به جای کلمه (یجتنبون)، واژه (یختلون) [۲] از ماده (ختل) به معنای نیرنگ و یا واژه (یجتلبون) [۳] از ماده (جلب) به معنای کشاندن، قرار گرفته باشد، مسیر فهم حدیث کوتاه شده و معنای دقیقتری از حدیث را بدست می آورد.
با طی این مرحله از مراحل فهم حدیث بسیاری از احادیثی که در نگاه اول متنی غیرقابل پذیرش یا غیرقابل فهم و توجیه دارند را می توان به راحتی فهمید.
📗منابع
[۱]نزهة الناظر، ص50، ح93.
[۲]الکافی، ج2،ص299.
[۳]جامع الأحادیث قمی، ص129.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
safinahjrn-v20n78p35-fa.pdf
603.1K
📕مقاله
〽️ "واکاوی تحلیلی _ انتقادی دادههای راویشناسانه مدخل محمدبنعیسیبنعبید در فهرست شیخ طوسی"
✍️ سید علیرضا حسینی شیرازی- محمد لطفی پور
🖇 فصلنامه سفیه، دوره 20، شماره 78
📝 ابوجعفر محمد بن عیسی بن عُبید عُبَیدی، از راویان فعال در عرصه انتقال تراث حدیثی امامیه و پر روایت در منابع حدیثی شیعه است. بیشتر روایات وی، موضوعات فقهی شیعه را دربرگرفتهاست. به گاه کاوش در مدخل محمد بن عیسی با صراحتگویی نسبت به تضعیف او توسط شیخ طوسی روبرو هستیم. هیچیک از دانشیان رجال در بازههای زمانی گوناگون و حوزههای متنوع جغرافیایی (بغداد، کش، بصره، نیشابور)، شیخ را در این دیدگاه همراهی نمیکنند.
دیدگاه شیخ طوسی نسبت به شخصیت روایی محمد بن عیسی موجب پیدایش نگرشهای متعدد از سوی فقیهان شیعه پیرامون پذیرش یا نپذیرفتن روایات نقل شده از محمد بن عیسی در فرایند استنباط احکام شرعی شدهاست. از این رو بازخوانی تحلیلی_ انتقادی دیدگاه شیخ طوسی در این پژوهه اهمیت چندانی مییابد. دستاورد مقاله حاضر این است که با توجه به قرینهها و شواهد مختلف میتوان در درستی دادههای راویشناختی راهیافته به مدخل محمد بن عیسی بن عبید در کتاب فهرست تردیدکرد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
⭕️ آزمون شیعه❗️
امام صادق(ع):
اِمتَحِنوا شيعَتَنا عِنْدَ ثَلاثٍ: عِندَ مَواقيتِ الصَّلاةِ، كَيْفَ مُحافَظَتِهِمْ عَلَيْها؛ وَ عِندَ أسْرارِهِمْ، كَيْفَ حِفْظِهِمْ لَها مِنْ عَدُوِّنا، وَ إلى أمْوالِهِمْ كَيْفَ مُواساتِهِمْ لاِِخْوانِهِمْ فيها؟
❇️ شيعيان ما را، در سه جا امتحان كنيد.
۱ ـ در اوقات نماز؛ ببينيد چگونه اوقات نماز را حفظ مى كنند.
۲ ـ پيش اسرارشان؛ ببينيد چگونه از دشمنان ما، آن ها را حفظ مى كنند.
۳ ـ در مورد ثروت هايشان ببينيد چگونه نسبت به برادران خود، تعادل را حفظ مى كنند. (به آن ها مى رسند)
📗بحارالانوار، ج۴۰، ص۲۲
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✨روایتی عجیب در فضیلت علم حدیث
🔻مرحوم محدث نوری در خاتمه مستدرک الوسائل، ذیل فضیلت حدیث و علم حدیث مینویسد:
▫️و أعجب ما ورد في المقام ما رواه الشيخ الجليل أبو جعفر الطبري في كتاب دلائل الإمامة مسنداً عن ابن مسعود قال: جاء رجل إلى فاطمة (سلام الله عليها) فقال: يا بنت رسول الله، هل ترك رسول الله صلى الله عليهوآله عندك شيئاً تطرفينيه؟
فقالت علیها السلام: « يا جارية هات تلك الجريدة » فطلبتها فلم تجدها.
⬅️ فقالت : « ويحك اطلبيها فإنّها تعدل عندي حسناً وحسيناً»
📗خاتمة مستدرك الوسائل، ج۹، ص۳۳۳.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🖤السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَقیةَ اللَّهِ أَحْسَنَ اللَّهُ لَكَ الْعَزَاءَ فِي جَدِکَ الْحُسَيْنِ🖤
امام رضا علیه السلام فرمودند:
▪️چون ماه #محرّم مىرسيد كسى پدرم (امام کاظم) را خندان نمىديد. غم و اندوه بر او چيره بود تا آن كه ده روز مىگذشت، روز دهم (عاشورا) روز سوگوارى و اندوه و گريه او بود.
▪️كانَ أبي عليهالسلام إذا دَخَلَ شَهرُ الُمحَرَّمِ لا يُرى ضاحِكا، وكانَتِ الكَآبَهُ تَغلِبُ علَيهِ حَتّى تَمضِيَ عَشرَةُ أيّامٍ، فإذا كانَ يَومُ العاشِرِ كانَ ذلكَ اليَومُ يَومَ مُصيبَتِهِ وحُزنِهِ وبُكائهِ.
📚ألأمالي( للصدوق)، النص، ص: 128
@MaarefHadith