eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
634 عکس
219 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
علوم و معارف حدیث
🔰 🔻حدیث در گذر تاریخ حديث در گذر زمان و در طى مسير طولانى‌‏اش براى رسيدن به مخاطبان امروز، از دستكا
🔰 ⭕️ چرا مردم روز عاشورا را می نامند؟ 🔻[جریان] حدیث سازی را [که] می توان با پیدایش حدیث، هم عصر دانست، پس از معاویه نیز ادامه یافت. روایت زیر، این وضعیت را در روزگار یزید بن معاویه، نشان می دهد. 🔻فردی به نام عبد اللّه هاشمی از امام صادق(ع) می پرسد: «چرا توده مردم روز عاشورا را روز برکت می نامند؟». 🔻امام(ع) می فرماید: هنگامی که حسین(ع) کشته شد، مردم در شام، خود را به یزید، نزدیک ساختند و برای او و جایزه می گرفتند و از جمله چیزهایی که برای او ساختند، درباره بود که آن را مبارک خواندند تا مردم را از گریه و بی تابی و غم و مصیبت به سوی شادی و شادمانی و جشن و سرور بکشانند، خدا میان ما و ایشان، داوری کند. 📗رجال النجاشی : ج ۱، ح ۸۲۸. برگرفته از کتاب: شناخت نامه حدیث ج 2 ص 412 ـ 427 @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
🔷گوشه‌ای از زندگی‌نامه خود نوشت سید #نعمت‌الله_جزائری.👆 ⬅️ کان الدم یجری من یدي من شدة البرد و كنت
🔰 ✅ شرح حال از زبان شاگرد خود سید نعمة‌الله جزائری ✍مرحوم سید نعمة الله جزایری در شرح حال استادش مرحوم علامه مجلسی (رحمه الله) چنین می‌نویسد: 🔻و لقد عاشرته أعواما كثيرة ليلا و نهارا فما رأيت منه فعل مباح فضلا عن المكروهات، لأنه كان ممتثلا قول النبي (صلّى اللّه عليه و آله) «يا أبا ذر! ليكن لك في كل شي‏ء نية حتى في النوم و الأكل». بل كانت أفعاله كلها طاعات. 🔻و كان مع شباب سنه الشريف قد تتبع العلوم تتبعا لم يقاربه أحد من فضلاء عصره، سيّما علم الحديث، و ما كنت أسأله في حلّ حديث الا و قد أجابني بحديث مفصل يشتمل على حلّ ذلك الحديث المجمل. 🔻و قد كان يعظ الناس في مسجد الجامع في اصفهان، فما رأيت أفصح منه و لا أحلى منه منطقا. 🔻و قد كانت الأخبار التي نطالعها في الليل اذا سمعناها منه في النهار نكون كأنّا لم نسمعها من حسن تقريره و عذوبة منطقه. 📗كشف الأسرار في شرح الإستبصار ؛ ج‏۲، ص۷۵،۷۶. @MaarefHadith
پدر و مادر همه خوبی ها، فکر کردن است الإمامُ الحسنُ عليه السلام : اُوصيكُم بتَقوَى اللّه ِ وإدامَةِ التَّفَكُّرِ ؛فإنَّ التَّفَكُّرَ أبو كُلِّ خَيرٍ واُمُّهُ . امام حسن عليه السلام فرمودند : شما را به تقواى الهى و تفکر هميشگى سفارش مى كنم؛ زيرا فکر کردن، پدر و مادر همه خوبي‌هاست. 📚تنبيه الخواطر، ج1، ص52 @MaarefHadith
7.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شب جمعه، شب زیارتی امام حسین علیه السلام همخوانی دسته جمعی شهدا با مهدی رسولی با هوش مصنوعی... یه عده پای حق که میرسه فراری و یه عده پای حق که میرسه فدایی ان...
✅برترین عمل در روز جمعه 🔹امام صادق عليه السلام: هیچ عملی در روز جمعه برتر از بر محمّد و آل محمد (عليهم السلام) نيست. 🔸ما مِن عَمَلٍ يوَمَ الجُمُعَةِ أفضَلَ مِن الصَّلاةِ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِهِ. 📗الخصال ، ص 394. @MaarefHadith
📜 نکته‌ای پیرامون مقاتل 🔰 آیة‌الله شبیری زنجانی 💢در میان کتاب‌های مقتـل، «مقتل أبی‌مخنف» قابل اعتناست. اصلا خیلی از روضه‌ها در این مقتل است. ابومخنف شاگرد حضرت امام صادق (علیه السلام) بود. در تاریخ طبری در قسمت تاريـخ کـربـلا عـمـده مـطـالـب از ايـن مـقـتـل نقل شده است. 🔸در باب مقتـل، «نفس المهموم» حاج شیخ عباس قمی نیز کتاب خوبی است. 🔹 برای آگاهی از احوال انصار اباعبدالله (علیه السلام)، «إبصار العين في أحوال أنصار الحسين علیه السلام» نوشته شیخ محمد سماوی کتاب خوبی است. وی خیلی متتبّع و متقن بود. 🔸 همچنیـن كـتـاب «فـداکاری هفتاد و دو تـن و يـک تـن» يـا «عنصر شجاعت» نوشته مرحوم حاج میرزا خلیل کمره‌ای کتاب خوبی است. وی در تألیف کتابش از مدارک مورد اعتنا نقل کرده است. کتاب دیگر ایشان در باب زندگانی مسلم بن عقیل از بهترین کتب درباره آن حضرت است. 🔹 «مـقـتـل لهـوف» يـا «مـلـهـوف» نیز کتاب خوبی است، منتهی حاجی نوری همه آن را قبول نکرده و معتقـد اسـت کـه سید بن طاوس ایـن مـقـتـل را در سنین جوانی و دوران نپختگی نگاشته است، ولی آقای استادی در نقد شهید جاوید به تناسبی از مقتل سيد دفاع کرده و نوشته است که خود سید در کتاب اقبال که از کتب اخیر و مهم اوست، از کتاب ملهوف به بزرگی یاد و مطالب آن را تأیید می‌کند. 📗جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۳ ص ۲۴۷ @MaarefHadith
27.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 بیانات آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر ◻️وقتی بی‌عفتی بیاد همه آسیب می‌بینند @MaarefHadith
کسی که به مسجد رفت و آمد دارد به یکی از هشت حقیقت می رسد: «مَنْ اخْتَلَفَ إلَی المَسْجِدِ أصَابَ إحدَی الثَّمَانِ: أخاً مُسْتَفَاداً فِی اللَّهِ أو عِلْماً مُسْتَطْرَفاً أَوْ آیةً مُحْکمَةً أوْ رَحْمَةً مُنْتَظِرَةً أوْ کلِمَةً تَرُدُّهُ عَنِ رَدی أوْ یسْمَعُ کلِمَةً تَدُلُّهُ عَلی هُدی أوْ یترُک ذَنْباً خَشْیةً أوْ حَیاءً». یافتن برادر دینی در راه خدا که از او سود معنوی و بهره الهی نصیبش می شود، یا دانشی جدید و تازه، یا آیه ای استوار و محکم، یا مهر و رحمتی قابل انتظار، یا سخنی که او را از گمراهی و ضلالت برگرداند، یا شنیدن حقیقتی که او را به سوی راه خدا راهنمایی نماید، یا گناهی را از ترس خدا یا شرم از او ترک کند. 📚 الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 389 @MaarefHadith
SaveInsta.App-2910543480971499886.mp3
4.89M
❇️سند زیارت عاشوراء 🎙استاد یوسفی غروی ▪️زیارت عاشورا در کتاب کامل الزیارات که از کهن‌ترین کتاب‌های زیارات و ادعیه مروی از ائمه است آمده است. ▪️علما پنج راه سندی برای تشخیص داده‌اند. ▪️در زیارت عاشورا و نسبت آن به امام باقر و صادق شکی وجود ندارد. ▪شیخ طوسی در کتاب مصباح المتهجد این زیارت را از کامل الزیارات نقل کرده ولی کتاب شیخ طوسی بیش از کامل الزیارات در دست مردم بوده لذا محدث قمی هم در مفاتیح زیارت عاشورا را ازمصباح المتهجد شیخ طوسی نقل کرده است. @MaarefHadith
مقایسه جمهوری اسلامی و حکومت امیر المومنین آیت الله جوادی آملی.mp3
14.73M
در این ایام برخی از بزرگواران در مورد مقایسه حکومت امیر المؤمنین عليه السّلام با جمهوری اسلامی نقدهایی داشتند. در همین زمینه سخنان آیت الله جوادی آملی در زمینه شنیدنی است. جمهوری اسلامی از حکومت امیر المومنین (ع) بهتر است... هر چند مانند مولا علی ع نیامده و نخواهد آمد. 👈چهار تا و چهارصد تا و چهار هزار تا فساد چیزی نیست که انسان بخواهد با آن اساس حکومت را بزند چرا که فساد در همه حکومت ها وجود داشته باید اصلاح کرد. @MaarefHadith
امروز، روز خبرنگار بود. عرصه خبرنگاری در درازای تاریخ بسیار با اهمیت بوده است. مثلا در صدر اسلام، جنگ رسانه‌ای که بنی امیه، علیه امیرالمومنین و امام حسن علیهما السلام به راه انداختند باعث شدند که مردم قربة الی الله به ایشان جسارت کنند حتی جریان غدیر خم در بین مردم با مشکل مواجه شود. اما در جریان کربلا این مشکل به وجود نیامد. حضرت زینب (س) به عنوان یک خبرنگار قوی، بصیر، خوش‌فکر و فهمیده‌ کار رسانه‌ای را به نفع اهل بیت انجام داد. @MaarefHadith
❖ ریشه یابی برخی جملات منسوب به امام حسین(علیه السلام) 🎙استاد یوسفی غروی «إنْ كان دينُ محمدٍ لَمْ يَستقِمْ إلا بقتلي، يا سُيوف خُذيني» «إنّ الحياةَ عقيدةٌ وجِهادٌ» این دو جمله علیرغم آنچه مشهور است که بعنوان سخنانی از امام حسین(علیه السلام) به ایشان نسبت داده میشود اما در واقع بریده‌هایی است از دو شعر، از دو شاعر متأخر. ● معنای جملۀ اول اینست: «اگر دین پیامبر برپا نمیگردد مگر با کشتن من، ای شمشیرها مرا بگیرید!» این جمله، بیت شعری است از مرحوم ملّا محسن أبوالحَب کربلایی، یکی از خطبای منبری که معاصر حاج سید مهدی بحرالعلوم بوده و دیوان اشعارش هم چاپ شده. مرحوم حاج سید محسن امین عاملی در «الدرّ النضيد في مراثي السبط الشهيد» که اشعاری از 150 دیوان در آن گلچین کرده این قصیدۀ مرحوم ابوالحبّ را نیز آورده است. در کتاب «مَعالي السبطين» اثر شیخ محمد مهدی حائری مازندرانی نیز بسیاری از اشعار میرزا محسن أبوالحَب کربلایی آورده شده. در این قصیده تصویری از امام(علیه السلام) ترسیم میشود که انگار نفس امام آمادۀ معرکه و قتال نبوده و امام با خود کلنجار میرفته است. به همین خاطر بعضی از علما به معنای این شعر اشکال نموده‌اند. ابیات منتهی به جملۀ مشهور، چنین است: في يوم ألقى للمهالكِ نفسَه * كيما تكون وقايةً للدين وبيوم قال لنفسه من بعد ما * أدّى بها حقّ المعالي بِيني أعطيتُ ربي موثقاً لا ينقضي * إلا بقتلي فاصعدي وذريني إن كان دينُ محمدٍ لمْ يستقمْ * إلا بقتلي يا سيوفُ خُذيني ● و اما جملۀ دوم: «إنّ الحیاةَ عقیدةٌ وجِهادٌ» این جمله نیز مصرعی است از یک بیت از یک شاعر سنی مصری، بنام احمد شوقي. بیت کاملش اینست: قِفْ دونَ رأيك في الحیاة مجاهداً *** إنّ الحیاةَ عقیدةٌ وجِهادٌ یعنی: بر سر رأی و عقیدۀ خویش مجاهد و رزمنده بایست که [ارزش و حقیقتِ] زندگی، عقیده داشتن و جهاد [در راه آن عقیده] است! در پایان کتاب «سُموُّ المعنی في سمو الذات أو أشعةٌ من حياة الحسين» اثر شیخ عبدالله العلايلي نیز چند قصیده در رثای امام حسین(علیه السلام) [و بعنوان زبان حال ایشان] آمده است که یکی از آنها همین قصیده است. حتی مرحوم امام خمینی هم یکبار این جمله را نقل نمود و به اشتباه آن را به امام حسین(علیه السلام) نسبت داد. اما مرحوم ‌شهید دکتر مفتح در بزرگداشت مرحوم شهید مطهری میگفت: «شهید مطهری اصرار عجیبی داشت که بگوید این جمله نه از امام حسین(ع) است و نه از هیچ معصوم دیگری. و وقتی از ایشان سؤال شد که چه ضرورتی دارد بر نفی این جمله اصرار کنید؟ فرمود: چون انحراف فکری بوجود میآورد و دستاویز گروههای منحرف شده است» به قول مرحوم میرزای نوری و شهید مطهری، برای برخی ساده‌انگارها یکی از بهترین ملاکهای مستند بودن یک کلام به معصوم، زیباییِ آن کلام است. و اصولاً طرز فکری در میان شیعه رواج دارد که میگویند مگر امکان دارد فلان خبر با این زیبایی در بیان از امام معصوم نباشد؟! یا مثلاً میگویند این حرف با این بلاغت جز از امام معصوم نمیتواند صادر شود!. این طرز فکر اشتباه است و منشأش ضعف بلاغتِ خود این افراد و نرسیدنشان به مراد نهاییِ آن عبارات است. @MaarefHadith