eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
633 عکس
217 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 از مرگ عایشه تا مرگ مهسا❗️ عمرو بن عاص به عائشه می‌گوید: آرزو داشتم كه تو در جنگ جمل کشته می شدی! می‌گوید: اى بى‏ پدر براى چه اینگونه سخن می گویی؟! عمرو ابن عاص می‌گوید: چون تو بخاطر هدف خودت كشته شده و به بهشت میرفتى!!! و من تو را بزرگترين دلیل برای رسوائى و سرزنش عليه علىّ(ع) قرار می‏دادم!!! 📗ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج6، ص322. @MaarefHadith
امام علی علیه السلام: اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيْرِكَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ؛ با ريشه كن كردن بدى از سينه خود، بدى را از سينه ديگران، بيرون كن. 📚 نهج البلاغه، ح۱۶۹، ص۱۱۷۰. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
💢اولین کتاب درایه در شیعه در اینکه اولین کتاب #درایه در شیعه توسط چه کسی نوشته شده اختلاف نظر وجود
📚تطور تدوین کتب علم درایه در شیعه هر چند قدماء از علما در کتب خود مباحث و قواعدی پیرامون علم درایه را بیان کرده‌اند اما تالیف اولین کتاب مستقل در این زمینه بدست متاخرین از علما بوده است(فرسته قبل). در ادامه به تطور تالیف کتابهای علم درایه در قرون مختلف اشاره می‌شود. 🔹قرن ششم: «رسالة فی احکام الاخبار» قطب الدین راوندی. 🔹قرن هفتم: «حل الاشکال فی معرفة الرجال» احمد بن موسی بن جعفر بن طاووس حلی، برادر سید بن طاووس. 🔹قرن هشتم: «شرح اصول درایة الحدیث» علی بن عبدالحمید النیلی النجفی 🔹قرن دهم: «درایة الحدیث» علی بن حسین کرکی/ «البدایة فی علم الدرایة» و «غنیة القاصدین فی معرفة اصطلاح المحدثین» شهید ثانی/ «وصول الاخیار الی اصول الاخبار» حسین بن عبدالصمد عاملی. 🔹قرن یازدهم: «مشرق الشمسین» و «رسالة الوجیزة» شیخ بهایی/ «منتقی الجمان فی الاحادیث الصحاح و الحسان» حسن بن زین الدین عاملی(صاحب معالم)/ «الرواشح السماویه» میر داماد/ «جامع المقال» فخر الدین طریحی. 🔹قرن دوازدهم: «الکفایة فی علم الدرایة» عبدالله سماهیجی/ «فائق المقال و المقنعة الانیسه» مهذب الدین احمد بن عبدالرضا البصری. 🔹قرن سیزدهم: مقدمه کتاب «جامع المعارف و الاحکام» سید عبدالله شبر/ «شجرة درایة الحدیث» و «صحیفه الصفا» و «مصادر الانوار» میرزا محمد اخباری/ «لب اللباب» و «الایجاز» ملا محمد جعفر استرآبادی/ «سبل الهدایة فی علم الدرایة» ملادعلی رازی. 🔹قرن چهاردهم: «منبع الاحکام» میرزا محمد تنکابنی/ «توضیح المقال فی علم الدرایة و الرجال» ملا علی کنی/ یکی از مهمترین کتب این عصر کتاب «مقباس الهدایة» شیخ عبدالله مامقانی است که اثری گرانسنگ در شیعه است. «نهایة الدرایة» سید حسن صدر کاظمی. 🔹عصر حاضر: «اصول الحدیث و احکامه» آیة الله سبحانی/ «درایة و حدیث شناسی» سید موسی شبیری زنجانی/ «درایة الحدیث و علم الحدیث» کاظم مدیر شانچی. ⚠️البته در این ادوار کتب مختلف دیگری نیز نوشته شده که برخی شروحی بر کتب شهید ثانی و شیخ بهایی است. آنچه در این نوشته آمده ذکر مواردی از تالیفات شیعه در هر قرن می‌باشد. @MaarefHadith
🔔پیوسته نشست‌های علمی سید مرتضی (۲۱) ✅ مطالعات اجتماعی بر پایه قرآن و سنت از دیرباز تا امروز؛ کاستی ها و آسیب ها ـــــــــــــــــــــ با ارائه: 👤حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم عبدی 🔖(عضو هیئت تحریریه مجله آموزه ها و دانش های قرآن و حدیث و استاد حوزه) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ✅ دبیر جلسه: حجت الاسلام علی فرهمندیان زمان: 🗓 پنجشنبه ۲۶ مردادماه ۱۴۰۲ ⏰ ساعت: ۱۷ 🏢 برگزارکننده: دبیرخانه پیوسته نشست های علمی سید مرتضی (ره) - مجله دانش‌ها و آموزه‌های قرآن و حدیث مکان: بلوار جمهوری، کوچه دوم، فرعی اول، سمت چپ، انجمن های علمی حوزه، سالن همایش 📡لینک مجازی https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah/
💰راه حل تنگدستی 🔸امام علی علیه السلام: هر گاه تهی دست شدید، به وسیلۀ صدقه دادن با خدا تجارت کنید (تا بی نیاز شوید). 🔹إذَا أَمْلَقْتُمْ، فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَةِ. 📗نهج البلاغه، ح ۲۵۸. @MaarefHadith
🔴 گزارش مسعودی از جنگ تبلیغاتی معاویه 🔻مسعودی در گزارشی تاریخی می نویسد: يكى از دوستان ما كه اهل علم بود مي گفت: در انجمنى درباره ابو بكر، عمر، علی و معاويه سخن مي گفتيم و سخنان اهل علم را ياد مي كرديم؛ جمعى از عامه مي آمدند و سخنان ما را مي شنيدند. 🔻يكى از آنان كه از ديگران خردمندتر بود و ريش بزرگتری داشت، روزى به من گفت: چقدر در باره على و معاويه و فلان و فلان حرف ميزنيد. 🔹گفتم: تو در اين باب چه نظر دارى؟ گفت: در باره كى؟ گفتم: درباره على چه ميگوئى؟ گفت: مگر او پدر فاطمه نيست؟ گفتم: فاطمه كى بود؟ 🔸گفت: زن پيامبر و دختر عايشه و خواهر معاويه بود. گفتم حكايت على چگونه بود؟ گفت: در جنگ حنين با پيامبر كشته شد.😳😭 📗مسعودی، مروج الذهب، ج2، ص33. @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
پنداره نحوست ماه صفر .pdf
606.6K
🔴آیا ماه صفر نحس است؟ روایت بشارت دادن به خروج از در مجموعه­ های روایی شیعه نقل نشده و تنها در دو - سه کتاب معاصر آمده است. هیچ کدام از این کتاب­ها سندی برای آن ذکر نکرده و منبع حدیثی کهن یا معتبری برای آن نیاورده ­اند. در میان اهل سنت نیز، محدثانِ مشهور به این خبر تصریح کرده ­اند. حدیث مشابه این خبر با متن: «مَنْ بَشَّرَنِی‏ بِخُروجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ» نیز نقل شده که اهل تسنن آن را هم ساختگی دانسته­ اند، اما محدثان شیعه هرچند آن را ساختگی نخوانده­ اند، ولی با توجه به فضا و ، با موضوع و ماه صفر مرتبط ندانسته ­اند. 📋مقاله: (پنداره نحوست ماه صفر) به بررسی این موضوع و روایات مرتبط پرداخته است. 👆👆👆 @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
💢گله‌مندی صاحب معالم از بی اعتنایی به حدیث! 📝 محدث نوری ذیل سخن #صاحب_معالم که از بی اعتنایی به حدی
🔰 تمام استصحاب شرح یک حدیث است! 🔸محدث نوری ره: لنِعْمَ ما قال بعض العلماء : إنّ مسألة الاستصحاب مسألة شريفة ، لها فوائد كثيرة ، قد توجّه أنظار العلماء إليها ، وعكفت همهم عليها ، فكُتب فيها رسائل عديدة فيها فوائد جمّة ، إذا حقّقت النظر وجدت كلّها شرح حديث واحد ، تراكم عليه الأفكار ، وترادف إليها الأنظار ، فاستخرجوا منه هذه الفوائد الكثيرة ، والقواعد المتينة ، وكم لهذا الحديث من نظائر لا تحصى ، لو فعلوا بها ما فعلوا به لوجدوا منها ما حصلوا منه. 📗مستدرک‌الوسائل،ج ۹ص۳۳۸. @MaarefHadith
⚡️فرمایش کمر شکن 🔴 از توصیه های عارف کامل مرحوم آیت الله العظمی میرزا محمد علی شاه آبادی ، به نقل از چهل حدیث مرحوم امام خمینی ▪️به مناسبت سوم صفر سالروز وفات عارف کامل مرحوم آیت الله العظمی شاه آبادی 🔸و از مفاسد بسيار بزرگ تعلق قلب به دنیا، چنانچه حضرت شيخ عارف ما، روحى فداه ، میفرمودند آن است كه اگر محبت دنيا صورت قلب انسان گردد و انس به او شديد شود، در وقت مردن كه براى او كشف شود كه حق تعالى او را از محبوبش‏ جدا میكند و ما بين او و مطلوباتش افتراق می اندازد با سخطناكى و بغض به خداوند از دنيا برود. 🔹 و اين فرمايش كمر شكن بايد انسان را خيلى بيدار كند كه قلب خود را خيلى نگاه دارد. خدا نكند كه انسان به ولي نعمت خود و مالك الملوك حقيقى سخطناك باشد كه صورت اين غضب و دشمنى را جز خداى تعالى كسى نمیداند. 📚شرح چهل حديث ، ص ۱۲۳ @seyyed_hossein_kashfi @varesoon @MaarefHadith
💢 با دست خود دفع بلا کنید 🔸راوی (مُحَمَّدِبْنِ‏ عُمَرِبْنِ‏ يَزِيد) گوید: به امام رضا (ع) عرض کردم که دو پسر داشتم که از بین رفتند و یک پسر کوچک دیگر باقی مانده است. امام ع فرمودند: از طرف او صدقه بدهد. راوی می‌گوید زمانی که خواستم بروم امام فرمودند: به فرزندت امر کن به دست خودش صدقه بدهد، یک تکه نان یا یک مشت گندم هرچند کم باشد زیرا هر چیزی در راه خدا باشد هرچند کم، اگر نیت صادق باشد بزرگ است. 🔹أَخْبَرْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع أَنِّي‌ أُصِبْتُ‌ بِابْنَيْنِ‌ وَ بَقِيَ لِي بُنَيٌّ صَغِيرٌ فَقَالَ تَصَدَّقْ عَنْهُ ثُمَّ قَالَ حِينَ حَضَرَ قِيَامِي مُرِ الصَّبِيَّ فَلْيَتَصَدَّقْ بِيَدِهِ بِالْكِسْرَةِ وَ الْقَبْضَةِ وَ الشَّيْ‌ءِ وَ إِنْ قَلَّ فَإِنَّ كُلَّ شَيْ‌ءٍ يُرَادُ بِهِ اللَّهُ وَ إِنْ قَلَّ بَعْدَ أَنْ تَصْدُقَ النِّيَّةُ فِيهِ عَظِيمٌ[8] 📗الکافی، ج4، ص4. @MaarefHadith
⭕️گذاشتن دست بر سر هنگام شنیدن نام امام زمان عج ⬅️ آیا حدیثی براى قيام و همچنين گذاشتن دست بر سر به هنگام بردن نام امام مهدى عليه السلام با لقب «قائم» وجود دارد؟ در رابطه با این مسئله دو گزارش از معصومان علیهم السلام وجود دارد؛👇 👈 1⃣ گزارش اوّل كه در كتاب تنقيح المقال آمده، اين گونه است : فى مشكاة الأنوار: أنّ دعبلاً لمّا قرأ قصيدته المعروفة على الرضا عليه السلام و ذكر الحجّة عليه السلام،......وضع الرضا عليه السلام يده على رأسه و تواضع قائماً و دعا له بالفرج.(۱) موقعى كه دعبل، قصيده معروفش را براى امام رضا عليه السلام خواند، هنگامى كه به نام امام زمان عليه السلام رسيد،.......امام رضا عليه السلام با تواضع ايستاد و دستش را بر سرش نهاد و براى فَرَج امام زمان عليه السلام دعا فرمود. 👈 2⃣ گزارش دوم ، حديثى است كه كتاب إلزام الناصب از كتاب تنزيه الخاطر نقل كرده و متن آن، اين است : سئل الصادق عليه السلام عن سبب القيام عند ذكر لفظ القائم من ألقاب الحجّة .قال: لأنّ له غيبة طولانية و من شدّة الرأفة إلى أحبّته ينظر إلى كلّ من يذكره بهذا اللقب المشعر بدولته و الحسرة بغربته ومن تعظيمه أن يقوم العبد الخاضع لصاحبه عند نظر المولى‌ الجليل إليه بعينه الشريفة فليقم وليطلب من اللَّه جلّ ذكره تعجيل فرجه.(۲) از امام صادق عليه السلام در باره علّت ايستادن هنگام ياد شدن نام «قائم» - كه از القاب حجّت است - ، سؤال شد. فرمود: «زيرا او غيبتى طولانى دارد و از بسيارى محبّت و رأفت نسبت به دوستان خود، بر هر يك از آنان كه او را با اين لقب بخواند، نظر مى كند؛ چرا كه اين نام، يادآور شُكوه دولت او و افسوسى بر غربتش خواهد بود. و از رسوم ادب، اين است كه غلام به هنگام نظر انداختن مولاى بزرگوار خود به او بايستد و خضوع كند و از خداوند، فَرَج (ظهور) او را تمنّا دارد». 💠چند نکته درباره این دو گزارش حائز اهمیت است. الف) هیچکدام از این دو گزارش دارای سند قابل توجهی نمی‌باشند. ب) این دو روایت در هیچ منبع کهن و معتبر حدیثی به چشم نمی‌خورد. ج) اصل گزارش شعرخوانى دعبل در محضر امام رضا عليه السلام در منابع معتبر آمده؛ ليكن به لقب «قائم» و نيز آنچه در كتاب تنقيح المقال آمده، اشاره اى نشده است . 📗منابع (۱)تنقیح المقال، ج۱، ص۴۱۸ (۲)الزام الناصب، ج۱، ص۲۴۲ @MaarefHadith