حدیث الغدیر مع سیدنا علی بن ابی طالب فی غدیر خم .pdf
1.6M
#کتاب_بخوانیم
#غدیرخم
کتاب: حدیث الغدیر مع سیدنا علی بن ابی طالب فی غدیر خم
نویسنده: عبدالوهاب هریری
📝📝توضیح در مورد کتاب «حدیث الغدیر مع سیدنا علی بن ابی طالب فی غدیر خم»
👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆
✍✍رسول جعفریان
در حج سال 1396 که این اثر را در باره غدیر از مکه خریدم، این یادداشت را در باره آن نوشتم:
امروز از مکتبة الاسدیه، کتابی درباره حدیث غدیر خریدم که به تازگی در ریاض منتشر شده است. عنوان دقیق آن این است: حدیث الغدیر مع سیدنا علی بن ابی طالب علیه السلام فی غدیر خم، عبدالوهاب الطریری، دار وجوه للنشر و التوزیع، 1437، 132 صفحه.
کتاب بسیار همدلانه با غدیر نوشته شده، و فارغ از این که موالات رو به معنای دوستی و ولاء گرفته، حدیث غدیر را از هرجهت بحث و شکلهای مختلف روایتی آن را مورد تأیید و بررسی قرار داده است. بلافاصله باید گفت در سعودی که همه علمای آن همه وقتشان را روی حدیث و ارزیابی آن میگذارند، فکر میکنم اولین بار است که کتابی درباره حدیث الغدیر منتشر میشود.
برخی از عناوین آن: غدیر خم، ما قبل الغدیر، غیر خم.. الزمان و المکان، ذاکرة المکان، خطبة الغدیر، اثر خطبة الغدیر، مولی کل مؤمن، روایات اخری لحدیث الغدیر، تأملات فی روایة الوصیة، الغدیر و فریضة التفکیر، تکوین الکتاب، شکر و تقدیر، اهداء، الخرائط و الصور، الهوامش.
مولف میگوید بیست سال قبل فکر تألیف این کتاب در ذهنش آمده، و روش آن را مثل کتاب دیگرش «کأنک تراه» و «قصص نبویه» که هر دو درباره رسول خدا (ص) است، تنظیم کرده است. (ص 101).
وی یک لیست بلند بالا از کسانی که در این کار کمکش کردند، از مورخ و محدث، در صفحه 103 ارائه کرده که شیخ حمد الغطاس که فکر تألیف این اثر رو در او پدید آورده، نخستین آنهاست.
در بخش نقشهها و تصاویر، بجز یک نقشه کلی از راه مکه ـ مدینه و تعیین موقعیت غدیر خم در حجة الوداع، چند تصویر قدیمی از غدیر که بر اثر مرور زمان، آثار آن تغییر کرده، تصویری همراه چند تن از دوستانش از جمله سالم الغانمی و دیگران که در جای فعلی غدیر خم گرفته «عند مکان الغدیر»، موقعیت فعلی غدیر که نزدیک مسیر قطار تازه تأسیس مکه ـ مدینه است، تصویری از برخی از درختان وادی غدیر، جایی که رسول زیر درختی مانند آن خطبه خواند، و تصویری از مورخ دکتر احمد النعمانی که دقیقا در جایی ایستاده که گفته میشود مصلای رسول در غدیر خم بوده به صورت رنگی منتشر کرده است.
یکی از صفحات شیرین آن ذیل عنوان «ولی کل مؤمن» هست که با عبارتی رسا، ویژگیهای امام علی علیه السلام را برای شایستگی رسیدن به این مقام از ولاء و موالات نشان میدهد. این ستایش به معنای تأیید هر آنچه در این اثر آمده نیست، اما به نظرم در این شرایط کار جالبی صورت گرفته و شایسته تأمل است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#عید_غدیر
#عید_ولایت
💠عَن رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : وَلاَيَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَلاَيَةُ اَللَّهِ وَ حُبُّهُ عِبَادَةُ اَللَّهِ وَ اِتِّبَاعُهُ فَرِيضَةُ اَللَّهِ.
🔸از رسول خدا(صلّى الله عليه و آله) روایت شده: ولايت و دوستى على ابن ابى طالب(عليه السّلام) ولايت خداست و محبت او عبادت خداست و متابعت او فريضه خداست.
📗بشارةالمصطفی،ج۱،ص ۱۵۳
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#عید_غدیر
#عید_ولایت
#فضیلت_روز_غدیر.
💐#پنج_فضیلت از فضائل روز غدیر💐
🌸🌹🌸
۱_ روزی که در آن دعا مستجاب میشود.
💠یَومُ یُستَجَاب فِیهِ الدُّعَاءُ
۲_روز بخشش و گذشت از گناهکاران شیعۀ امیرالمؤمنین علیهالسلام است.
💠یَومُ الصَّفحِ عَن مُذنِبِی شِیعَةأمِیرِ المُؤمِنیِن.
۳_کسی که مؤمنی را طعام دهد، گویا تمام انبیا و صدّیقین را طعام داده است.
💠مَنْ اَطْعَمَ مُؤْمِناً کَانَ کَمَنْ اَطْعَمَ جَمِیعَ الْاَنْبِیَاءِ وَ الصِّدِّیقِینَ.
۴_روزی است که (اعمال شیعیان علی) و دوستان آل محمد علیهم السلام پذیرفته می شود.
💠یَوْمُ تَقَبُّلِ اَعْمَالِ الشِّیعَةِ وَ مُحِبِّی آلِ مُحَمَّدٍ.
۵_ روز صلوات فرستادن بر محمد و آل اوست، و روز خشنودی و روز عید اهل بیتِ محمد صلی الله علیه و آله
💠یَومُ اِکثار الصَّلاةِ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ یَومُ الرّضا وَ یَوم عِیدِ اَهلِ بَیتِ مُحَمَّدٍ .
📗اقبال الاعمال، ج۱، ص۴۶۴.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#نمازعیدغدیر
🔖🔖نماز عید غدیر، عمل مستحبی مورد تأکید فقیهان
✍️✍️رضا عطائی
بر اساس روایات شیعه، عید غدیر همواره جزء مهمترین اعیاد مسلمانان بهحساب میآید؛ (1) آداب و اعمالی برای این روز مبارک سفارش شده؛ یکی از آن آداب، برگزاری نماز عید غدیر است که اکثر علمای شیعه قائل به استحباب نماز عید غدیر شدهاند. (2)
مرحوم صاحبجواهر در استحباب این نماز میگوید: «در این نماز اختلافی میان فقهای قدیم و جدید شیعه ندیدم».(3)
نماز جماعت عید غدیر
بسیاری از فقیهان شیعه قائل به اقامه نماز عید غدیر بهصورت جماعت هستند؛ شیخ مفید نماز جماعت عید غدیر را مستحب میداند و دلیل خودش را سنّت نبوى مطرح میکند و دراینباره میگوید: «در این روز با اقامه دو رکعت نماز و اقتداء بر رسول الله(ص) سنّت جارى شد و فعلِ پیامبراکرم (ص) و عمل به سنّت ایشان، در میان امّت رواج یافت.»(4)
«ابوالصلاح حلبی» نیز دراینباره میگوید: «از سنتهای سفارش شده، پیروی از رسولالله (ص) در روز غدیراست؛ که این پیروی، با خروج از شهر و برگزار کردن نماز غدیر در قبل از زوال خورشید بهوسیله کسی که دارای شرایط امامت جماعت است، تحقق مییابد». (5)
«ابن زهره حلبی» از دیگر فقهای شیعه است که نظر بر استحباب نماز جماعت عید غدیر دارد و در توضیح آن میگوید: «مستحب است این نماز به جماعت و قرائت نماز با صدایی بلند باشد و قبل از نماز، خطبه کوتاهی شامل حمد و ثنای الهی، صلوات بر محمد و آل محمد و فضیلت این روز و مأموریت رسول خدا در انتصاب امیر مؤمنان به امامت بیان شود». (6)
محقق کرکى نیز دراینباره مىگوید: «نماز غدیر دو رکعت است که اندکی قبل از زوال خورشید خوانده مىشود ... این نماز پس از خطبه خطیب است که فضیلت آن روز را بیان مىکند». (7)
مقدس اردبیلی مینویسد: «مشهور میان اصحاب، جواز خواندن نماز -عید غدیر- به جماعت است و این سخن بعید نیست؛ زیرا خواندن نمازهای نافله به جماعت منع مطلقی ندارد که ظاهر این مورد را شامل شود و اجماعی نیز بر منع تحققنیافته است. علاوه بر این، جماعت در نمازها، بخصوص در نماز این روز، مورد تشویق شرع قرارگرفته است».(8)
در بین علمای معاصر، حضرت آیتالله صافی گلپایگانی با تأکید بر اهمیت این روز میگوید: «نماز غدير به كيفيتي كه در كتب ادعيه واردشده است به جماعت مستحب است و اينجانب نيز در مجلس درس بهطور تفصيل از همه جوانب فقهي و با اشاره به بعض روايات عامه بحث نموده و نوشتهام». (9)
همچنین حضرت آیتالله بهجت میگوید: «بعید نیست استحباب جماعت در نماز غدیر که به امید مطلوبیت خوانده شود». (10)
حاصل کلام این است که عید غدیر از مهمترین اعیاد مسلمانان است که آدابی هم در روایات برای آن بیانشده است؛ اقامه نماز عید غدیر، مستحب تاکید شده در بین فقیهان شیعه است. اقامه این نماز به جماعت در طول تاریخ، همواره بین فقهای شیعه مطرح بوده است اما گاهى به دلایلی ازجمله حکومتهای جور، کمرنگ بوده است و هرگاه دشمنیها و تهدیدها بیشتر بوده، این مسئله کمتر مطرحشده است حتی ائمه (ع) نیز امکان برگزارى نماز جماعت عید غدیر را نداشتهاند بلکه فقط –آنچنانکه از شیخ مفید- نقلشده است که رسولالله (ص) در روز عید غدیر نماز جماعت غدیر را برگزار کردهاند و حضرت على (ع) نیز، درزمانی که عید غدیر و روز جمعه همزمان بوده، خطبه مفصلی ایراد فرمودند و در ابتدای این خطبه به معرفی اهلبیت پیامبر (ص) اقدام نموده و سپس به معرفی خویش پرداخته و از اینکه جامعه اسلامی چند سالی از وی رویگردان بوده، بهشدت انتقاد مینمایند و سپس با لحنی دیگر، اقدام به معرفی این روز بزرگ کرده را و در همین زمینه، در چندین مورد هم نامی از روز غدیر میبرند و بدین ترتیب، همگان را به شناخت و درک این روز مهم دعوت مینمایند؛ آنگاه حضرت نماز جمعهشان را نماز عید قراردادند. (11)
لازم به ذکر است که هماکنون این نماز در مراکز متعدد عبادى و با حضور مردم برگزار میشود. ادله فقهی و تاریخی استحباب نماز عید غدیر نیز در قالب کتابی با عنوان «سنت جماعت در نماز عید غدیر میثاق با ولایت» منتشرشده است.
پینوشتها:
1-شیخ صدوق، الأمالي، ص125.
2- ر.ک: شهید اول، ذكرى الشيعة في أحكام الشريعة، ج4، ص281.
3- محمد حسن نجفی جواهری، جواهر الكلام في ثوبه الجديد، ج6، ص540.
4- شیخ مفید، المقنعة، ص203.
5- ابوصلاح حلبی، الكافي في الفقه، ج1، ص160.
6- ابن زهره، غنية النزوع إلى علمي الأصول والفروع نویسنده، ج1، ص108.
7- محقق کرکی، جامع المقاصد، ج2، ص 485.
8- مقدس اردبیلی، مجمع الفائدة والبرهان في شرح إرشاد الأذهان، ج3، ص32.
9- برگرفته از سایت: https://www.hawzahnews.com 15 مرداد 1399.
10- محمدتقی بهجت، توضیح المسائل ، مسئله ۱۱۳۲، ص۲۲۲.
11- شیخ طوسی، مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص752.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#طریقه_خواندن_نمازعیدغدیر
#نمازعیدغدیر
طریقه قرائت نماز عید غدیر
بر اساس روایت امام صادق (ع)، قبل از زوال خورشید –نزدیک ظهر- غسل انجام داده شود و سپس دو رکعت نماز خوانده شود، در هر رکعت بعد از قرائت سوره حمد، سوره توحید، قدر و آیتالکرسی، هرکدام ده مرتبه قرائت شود. ثواب اين نماز در نزد خداوند با یکصد هزار حج و یکصد هزار عمره برابر است و شخص از خدا حاجتى از حاجتهاى دنيا و آخرت را نخواهد مگر اينكه برآورده شود (البتّه) تا زمانى كه آن حاجت وجود داشته باشد. اگر در روز عید این نماز فراموش شد، بعداً قضا شود. (1)
پی نوشت:
1- شیخ طوسی، تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج3، ص143.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#عید_غدیر
#ثواب_روزه_عیدغدیر
#ثواب_روزه_عمر_دنیا
🔹از امام صادق عليهالسلام روایت شده: #روزه_روز_غدير خم، برابر #روزه_عمر دنياست. اگر انسانى به درازاى عمر دنيا زندگى كند و [ همه] آن را روزه بدارد، #ثواب_روزه_روزغدير را دارد.
💠عن الإمام الصادق عليهالسلام: صِيامُ يَومِ غَديرِ خُمٍّ يَعدِلُ صِيامَ عُمُرِ الدُّنيا ؛ لَو عاشَ إنسانٌ ثُمَّ صامَ ما عَمَرَتِ الدُّنيا لَكانَ لَهُ ثَوابُ ذلِكَ.
📗تهذیب الاحکام، ج۳، ص۱۴۳
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#درمحضرمعصوم
قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
اِنَّ عَلیّاً مِنّی و اَنَا مِنهُ وَ هُوَ وَلیُّ کُلِّ مُؤمنٍ بَعدی.
................................................
ترجمه: همانا علی از من است و من از علی هستم، هر مؤمنی بعد از من، علی مولی و صاحباختیار او است.
📚 منبع: خصائص نسائی،ص٢٣.
@ziiaossalehin
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
میلاد با سعادت #امام_کاظم_علیهالسلام مبارک باد.
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
💠امام کاظم علیه السلام: هر کس میانهروی و قناعت کند، نعمت بر او باقی میماند. و هرکس ولخرجی و اسراف کند نعمت از دستش می رود.
🔶الإمامُ الكاظمُ عليهالسلام: مَنِ اقتَصَدَ و قَنَعَ بَقِيَت علَيهِ النِّعمَةُ و مَن بَذَّرَ و أسرَفَ زالَت عنهُ النِّعمَةُ.
📗تحف العقول، ج۱،ص۴۰۳
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
روشهای علم الحدیثی.pdf
256.8K
#مقاله_بخوانیم📋
#روشهای_علمالحدیثی_امام_موسیبنجعفر_علیهالسلام
____________________________
مقاله (روشهای علمالحدیثی امام موسی بن جعفر علیهالسلام) به جمع آوری قواعد و گزارههای #علمالحدیثی از دیدگاه امام کاظم علیهالسلام پرداخته است.
نگارنده در این مقاله با ارائه دستهای از روایات در صدد استخراج قواعدی است که این قاعدهها در اعتبارسنجی روایات و سنجش راویان مورد استفاده قرار گیرد.
در بخش پایانی این مقاله، فهرستی از قواعدی که نویسنده از روایات امام کاظم علیهالسلام استخراج کرده بیان شده است.
فایل دانلود مقاله👆👆👆
❗️نکته: نوشتهای با عنوان (نقدی بر مقاله روشهای علمالحدیثی امام موسی بن جعفر) در نقد مقاله فوق نوشته شده است (مجله حدیث اندیشه، شماره۱۱، زمستان ۸۳).
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#اختلاف_نسخه
#نسخههای_الکافی
🔹منبع و مصدر کتاب الصوم "من لا یحضره الفقیه" شیخ صدوق، کتاب "الکافی" مرحوم کلینی میباشد، و نسخه کافی که نزد صدوق بوده افضل و اصح از نسخههای موجود نزد ما است.
🔸بدین جهت در موارد اختلافی، نسخه کتاب فقیه مقدم است.
📗أضواء على علمي الدراية و الرجال، ص۳۲۱. به نقل از کتاب الصوم آیةالله سیستانی.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#کتاب_شناسی
#نصیحة_اهل_الحدیث
#خطیب_بغدادی
📝📝نصیحة اهل الحدیث، نگاشته ای در آداب الحدیث
✍️✍️ احمد براریان
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کتاب «نصیحة اهل الحدیث» نوشتۀ ابوبكر احمد بن علی بن ثابت، معروف به «خطیب بغدادی» از دانشمندان مشهور شافعی است. سال ۳۹۳ق و اطراف بغداد، زمان و مکان تولّد وی بوده و بیشتر عمر خود را در همین شهر گذراند. او برای اخذ حدیث به شهرهای گوناگونی مانند نیشابور، اصفهان، بصره ،دمشق و ... سفر کرد. در پایان به بغداد بازگشت و سال 123ق در همان شهر، وفات یافت.
خطیب بغدادی از استادانی چون ابوحامد اسفراینى (406ق)، (ابوبكر برقانى (425ق) و ابونعیم اصفهانی (430ق) بهره برد. او نگاشتههای بسیاری در تاریخ، حدیث، فقه، اصول، عقاید، اخلاق و ادبیات دارد؛ اما نوشتارهای تاریخی و حدیثی وی مشهورتر و كتاب «تاریخ بغداد»، شاید، مهمترین و بزرگترین اثرش باشد. بیشتر کسانی که شرح حال خطیب را نوشتهاند بر جایگاه والای علمی او بهویژه در قلمرو حدیث اهل سنّتّ ،تأکید کردهاند. «تاریخ بغداد» او نیز پُر از آموزهها و گزارههای حدیثی است.
در روزگار خطیب، آداب الحدیث، از مهمترین موضوعات علم الحدیث بوده، شرط ورود دانشپژوهان به میدان حدیث، شمرده میشد. این دانشمند پُرکار، کتابهای متعدّدی در این زمینه نگاشت که «الکفایة فی علم الروایه»، «الجامع لاخلاق الراوی و آداب السامع»، «الفقیه و المتفقّه» و «نصیحة اهل الحدیث» از آن جمله است.
«نصیحة اهل الحدیث» سال ۸۰۴۱ق، توسّط انتشارات «مكتبة المنار، الزرقاء» در 47 صفحه، با تحقیق عبد الكریم احمد الوریكات چاپ شد. نویسنده، هدف نگارش این کتاب را بیان نکات عملی و نظری ضروری برای دانشپژوهان حدیث، شمرده است. او این نکات را در قالب 25 حدیث و گزارش منقول از رسول الله صلّی الله علیه و آله، خلیفه دوم، شافعی، ابوحنیفه و برخی دیگر از بزرگان اهل سنّتّ ذکر میکند. همو، پس از نگارش کتاب، چکیدهای از آن را با عنوان «مختصر نصیحة اهل الحدیث» در پنج صفحه نگاشت. بیشتر آموزههای کتاب، دربردارندۀ سفارشهای کاربردی برای دانشپژوهان بوده؛ امّا برخی از نکات، جنبۀ نظری داشته و با هدف تبیین جایگاه حدیث و افزایش اشتیاق فراگیران، آمده است؛ نمونه آن، گزارش هجدهم یعنی گفتگویی بین ابوحنیفه و وکیع است. در این گزارش، وکیع، حدیث را جامعِ تمام فقه دانسته ولی ابوحنیفه دیدگاه دیگری دارد؛ در پایان، ابوحنیفه مغلوب میشود.
با تحلیل روش کتاب، روشن میشود که خطیب بغدادی، خواسته، افزون بر دادن پیام به مخاطب مبتدی، او را با آداب عملی فعالیتهای حدیثی، آشنا کند. این شواهد عبارتند از:
الف) نویسنده با وجود گزیدهنگاری، سلسله راویان هر حدیث یا گزارش را با عباراتی مانند: «فُلانٌ عَن فُلان»، «فُلانٌ اَنا»، «فُلانٌ نا»، «فُلانٌ ثَنا» آورده است. او حتّی برای برخی از گزارشها مانند گزارش سوم، چندین طریق ذکر میکند .
ب) برخی از پندهای کتاب، تنها یک متن دارند؛ مانند گزارش نخست و برخی دیگر، دارای چندین متن هستند؛ مانند گزارشهای یازدهم و دوازدهم. برخی در مقام تفسیر گزارش دیگری است؛ مانند گزارش پنجم نسبت به گزارش چهارم و برخی از مفاهیم، به همپیوستگی روشنی دارد؛ مانند حدیث نهم که روایتی سلسلة الذهب از امام رضا علیه السلام نسبت به گزارش دهُم است. گویا برخی از پندها در دیدگاه نویسنده، اهمّیت بیشتری داشته یا نیازمند تبیین بوده است. در حقیقت از 25 متنی که در این کتاب آمده، حدود 11 پند بهدست میآید که عبارتند از: لزوم پرهیز از ریاستطلبی برای طالب فهم دین (1)، طلب علم در سنین جوانی (2و3و4و5و6)، اهتمام به آموختن دانش از بزرگان مورد اعتماد (7و8)، پرهیز از مراجعه به انسانهای شرور برای کسب دانش (7)، پرهیز از مراجعه به افراد کمدانش (7و8)، اکتفانکردن به اخذ و نقل حدیث و توجّه به فهم آن (9و10و14و15و17و19و20و22)، پرهیز از طلب احادیثِ گمراه کننده پیش از دستیابی به توان فهم درست حدیث (11و12)، لزوم پیروی افراد کمدانش از بزرگان(13)، لزوم مقابله بزرگان با تفسیر دین توسّط افراد کمدانش (13)، پرهیز از عرضه خود به مردم پیش از رسیدن به دانش کافی (16) و لزوم مراجعه به استاد برای یادگیری روش فهم حدیث و حلّ اشکالات (21).
ج) نویسنده، پندهای خود را در قالب نقل قولهای دیگران آورده و از زبان خویش مطلبی بیان نکرده است. این روش نیز مانند بقیۀ روشهای بهکاررفته در کتاب، جنبۀ تربیتی دارد. در حقیقت، خطیب، خواسته به مخاطبان بیاموزد که چگونه بر سخنان بزرگان، تکیه کرده و حتّی برای حرفهای درست خویش به دنبال مستندی از دانشمندان بگردند.
منبع: مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث، ش اول.
مطالعه فایل کتاب: http://pdf.lib.efatwa.ir/90469/1/9
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith