طراحی و تولید نرم افزار اندرویدی پیامبر مهربانی
پیامبر مهربانی شامل شامل 420 پرسش و پاسخ پیرامون شخصیت والای پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم می باشد که توسط کارشناسان بخش مکتوب مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی تهیه شده است.
همچنین این نرم افزار شامل بخش های زندگانی، سیره و سنت، ویژگی ها و فضائل، معجزات، همسران و فرزندان، اصحاب و یاران، حوادث پس از رحلت، کلام و سخنان، قرآن و پیامبر اسلام و سایر مباحث می باشد.
از دیگر مزایای این نرم افزار می توان به ذکر منابع پاسخ ها، گرافیک زیبا، کاربری آسان و تنظیمات مورد نیاز کاربر اشاره کرد.
https://pasokhgoo.ir/content/طراحی-و-تولید-نرم-افزار-اندرویدی-پیامبر-مهربانی
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#معرفی_کتاب
#قاموس_الرجال
#شوشتری
📚«قاموس الرجال»، نام اثری انتقادی در علم رجال، به زبان عربی، تالیف شیخ محمدتقی شوشتری متوفای ۱۴۱۶ ق، عالم و رجالی امامی معاصر است.
◀️این کتاب در اصل، تعلیقات انتقادی بر «تنقیح المقال» شیخ عبدالله #مامقانی است که #شوشتری در سفر اجباری خود به نجف (سالهای ۱۳۵۴- ۱۳۶۰ ق)، با مطالعه رجال مامقانی و ملاحظه کاستیها و آشفتگیهای آن، نخست، در حاشیه «تنقیح» و سپس به صورت کتاب مستقل، در مدت قریب به شش سال نگاشته است.
◀️«قاموس الرجال» همچون «تنقیح المقال»، شامل مقدمه و متن اصلی و خاتمه است. شوشتری در مقدمه، نخست، به اختصار برخی اشکالات و اشتباهات «تنقیح المقال» را ذکر کرده و سپس در ۲۸ فایده، مبنای انتقادات رجالی خود درباره آرا و نظرات رجالی مامقانی و دیگر رجالیان را یادآور شده و مثالهایی برای هریک ذکر کرده است.
📜متن اصلی، همانند «تنقیح» متشکل از چهار بخش است:
🔸نامها (که عمده کتاب بدان تخصیص یافته)؛
🔸کنیهها؛
🔸لقاب ؛
🔸 نام زنان راوی حدیث.
👤شوشتری در هر بخش راویان را به ترتیب الفبا آورده و پس از ذکر بخشهایی از قول مامقانی، تعلیقات خود را بعد از تعبیر «اقول» بیان کرده و اشتباهات وی را در زمینههای مختلف، از بحث لغوی گرفته تا استنباط رجالی یادآور شده و بر مبنای دیدگاه رجالی خود تصحیح کرده است.
او همچنین در مواردی که مامقانی شرح حال راوی را ذکر نکرده، از کتابهای رجال و تاریخ، مطالبی در باره فرد آورده و طبقه او را مشخص کرده و گاه عناوین جدیدی افزوده است.
@Rejal_science
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#درمحضرمعصوم
#شب_زنده_دار
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
«[جبرئيل] پيوسته مرا به شب زنده دارى سفارش مى كرد، چندان كه گمان كردم نيكان امّت من هرگز نمی خوابند».
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
🔸 «مَا زَالَ يُوصينِي [جَبرَئیلُ] بِقِيامِ اللَّيلِ حَتَّىٰ ظَنَنتُ أَنَّ خِيارَ أُمَّتي لَن يَناموا».
📚 من لا يحضره الفقيه،ج۴، ص۱۳.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#درمحضرمعصوم
#منتظران_امام_زمان
امام علی علیه السلام فرمودند:
«آن كه منتظر فرج ما است، همچون كسى است كه در راه خدا در خون خود تپيده باشد».
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
«المُنتَظِرُ لأِمرِنا كَالمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ في سَبيلِ اللّهِ».
📚 كمال الدّين، ص۶۴۵.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرح_حدیث #آیت_الله_جوادی
👆👆👆👆👆👆👆
شرح صوتی حدیث «بِالنَّصِيحَةِ لِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِين».
#بِالنَّصِيحَةِ_لِأَئِمَّةِ_الْمُسْلِمِين
✍️ مفهوم «النصیحة لائمة المسلمین» یکی از تعابیری است که در جملات معصومان علیهم السلام به عنوان یکى از مسئولیت هاى امت اسلامى مورد تاکید قرار گرفت است.
محدثان شیعه نیز همواره در جوامع روایی، فصلی را به این عنوان اختصاص داده اند مثلا در کتاب «الکافی» بابی با عنوان «بَابُ مَا أَمَرَ النَّبِيُّ ص بِالنَّصِيحَةِ لِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ وَ اللُّزُومِ لِجَمَاعَتِهِمْ وَ مَنْ هُم» وجود دارد.
مرحوم مجلسی «باب ما أمر به النبي صلى الله عليه و آله من النصيحة لأئمة المسلمين و اللزوم لجماعتهم و معنى جماعتهم و عقاب نكث البيعة» را به این روایات اختصاص داده است.
به عنوان نمونه به یک روایت اشاره می شود:
امام صادق علیه السلام می فرماید رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند:
سه خصلت است كه دل هيچ فرد مسلماني با آن خيانت نكند: ۱. خالص نمودن عمل براي خدا ۲. خيرخواهي پيشوايان مسلمين، ۳. همراه بودن با جماعت مسلمين.
«ثَلَاثٌ لَا يُغِلُّ عَلَيْهِنَّ قَلْبُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ إِخْلَاصُ الْعَمَلِ لِلَّهِ وَ النَّصِيحَةُ لِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ وَ اللُّزُومُ لِجَمَاعَتِهِمْ»
حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله در شرح حدیث «بِالنَّصِيحَةِ لِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِين» می گوید:
👆👆👆👆👆👆👆👆👆
📚 الكافي، ج1، ص403.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
رسول خدا در سفارش خود به معاذ، هنگامی که وی را به ولایت یمن گماشت:
✅ يا مُعَاذُ عَلِّمْهُمْ كِتَابَ اللَّهِ وَ أَحْسِنْ أَدَبَهُمْ عَلَى الْأَخْلَاقِ الصَّالِحَةِ .....
اى معاذ! قرآن را به ايشان بياموز و تربيت آنان را بر اساس اخلاق شايسته قرار ده.....
✅ أمِتْ أَمْرَ الْجَاهِلِيَّةِ إِلَّا مَا سَنَّهُ الْإِسْلَامُ وَ أَظْهِرْ أَمْرَ الْإِسْلَامِ كُلَّهُ صَغِيرَهُ وَ كَبِيرَهُ وَ لْيَكُنْ أَكْثَرُ هَمِّكَ الصَّلَاةَ فَإِنَّهَا رَأْسُ الْإِسْلَامِ بَعْدَ الْإِقْرَارِ بِالدِّينِ...
كارهاى عصر جاهليّت را، جز آنچه اسلام تأييدش نموده، ريشه كن ساز. امر اسلام را، چه كوچك و چه بزرگ، علنى ساز و بيشتر همّت خود را معطوف نماز نما كه پس از اعتراف به دين، سر لوحه مسلمانى است....
✅ از ضمیر «هم» در کلمه «علمهم» و «ادبهم» به دست می آید که مراد آن حضرت در دستور خود به معاذ، این است که حضرت وی را به عنوان حاکم و پیشوای مردم در نظر گرفته است؛ به این معنا که به شخص ایشان، به عنوان شخص حقیقی توصیه نمی فرماید، بلکه وی را به عنوان حاکم و سائس مردم، مورد خطاب قرار داده و توصیه می فرماید که در جامعه اسلامی یک حاکم باید چنین باشد.
📚تحف العقول، ص25.
ر.ک: مقاله «حاکم اسلامی و اقامة شعائر دینی»
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#اذان #شعائر
✅ شیخ طوسی در خصوص ضرورت اهتمام حاکم به امر اقامه شعائر دینی میگوید:
در هر آبادی یک اذان کافی است و اگر شهری باشد که دارای محلههایی می باشد، در این صورت، باید در هر محلهای اذان گفته شود تا صدای اذان در تمام شهر آکنده گردد و اگر تمامی اهل قریه به اهل یک شهر بر ترک اذان اتفاق نمایند، با آن گروه برخورد خواهد شد، تا اذان بگویند. (1)
✅ مرحوم کاشف الغطاء در ضمن اجازه نامه رسمی به فتحعلی شاه قاجار، دستوراتی را به وی گوشزد میکند و در آنجا تاکید میکند:
«اقامه شعائر اسلامی از وظیفه اصلی تو به شمار میآید، مانند آنکه مؤذنینی را معین کنی و ائمه جماعات را در لشگر اسلام مقرر کنی». (2)
📚 پی نوشت ها:
1.الخلاف، ج1، ص258
2.کشف الغطاء، ج4، ص333.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
❓❓شب ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله افضل است یا شب قدر؟
#افضلیت_ولادت_پیامبر
#شب_قدر
✅ علامه قسطلانی (از علمای اهل تسنن)، قائل است که شب ولادت حضرت رسول از سه جهت افضل است:
1️⃣ شب ولادت، شب ظهور آن حضرت است و شب قدر هديه به آن حضرت و فضيلت شب ظهور آن حضرت، بيشتر از فضيلتي است كه به يمن وجود آن حضرت به مسلمانان داده شده است. و شكي در اين مطلب نيست، به همين دليل شب ولادت آن حضرت به اين اعتبار افضل است.
2️⃣ شب قدر با نزول ملائكه، ارزش پيدا كرده است ، و شب ولادت، با ظهور آن حضرت، و كسي كه سبب فضيلت شب ولادت است، طبق نظر صحيح ، از ملائكه كه سبب فضيلت شب قدرند بالاتر است ، با اين ترتيب شب ولادت افضل است .
3️⃣ شب قدر ، فضيلتي براي امت پيامبر (ص) است و شب ولادت فضيلتي براي تمامي عالميان! زيرا خداوند رسول خدا (ص) را رحمة للعالمين فرستاده است، و بركت شب ولادت ايشان بيشتر است.
📚 المواهب اللدنيه بالمنح المحمديه، ج1، ص88.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#معرفی_کتاب
#رجال_شیخ_انصاری
📗کتاب #رجال_شیخ_انصاری کاری از مرکز تراث کربلا در ۳ جلد با تحقیق دکتر شیخ حسین حلبیان.
@ijtihadnet_net
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
📖 إنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً
✅ نزول آیه تطهیر و داستان کساء در ماه ذی الحجه بوده است.
#آیه_تطهیر #سوره_احزاب_آیه_33 #اهل_بیت
📝 میان فرقین مورد وفاق است که آيه تطهير فضيلت بزرگي براي اهل بيت است اما در تعيين مصداق آن، اختلاف نظر وجود دارد، شیعه به صورت اجماع و با تکیه بر روایاتی که از طرق گوناگون وارد شده مصداق آیه را وجود مبارک حضرت رسول، امیرالمؤمنین، فاطمه زهرا، امام حسن و حسین(ع) در زمان نزول آیه و ائمه اطهار بعد از نزول می داند. اهل سنت با وجود روایات متعدد، اختصاص آيۀ تطهير به اصحاب کساء را انكار ميكنند و بر اين باورند كه افزون بر خمسۀ طیبه، افراد ديگري نیز مصداق این آیه هستند حتی برخی، اصحاب کساء را از مصادیق آیۀ تطهیر ذکر نمی کنند.!
✅ حال آنکه برخي از علماي اهل سنت در جواب منکرین اختصاص آیه تطهیر به خمسه طیبه می نویسند: «جمهور علما با ادله و براهين استوار، به اختصاصِ اهل بيت به علي، فاطمه و فرزندان ايشان قائلند و اگر پيامبر آنها را به اين امر (اهل بيت) اختصاص داده است، به دستور خداوند و وحي آسماني بوده است».
📏 احاديث فراوان دلالت می کنند که این آیه در شان اصحاب کساء می باشد و در حین نزول حتی پیامبر اجازه نداد که همسران در جمع آنها وارد شوند.
پایاننامه «نویافتههایی در تحلیل محتوایی آیه تطهیر با بهرهگیری از سیاق روایات، مبانی زبان و ادبیات عرب و تطبیق منابع شیعه و سنی» با تتبع گسترده در اقوال موجود و در دسترس به بازپژوهی تفسیری آیه تطهیر پرداخته است.
📒 در این پایان نامه، مفهوم شناسی «اهل، بیت، رجس، اراده و تطهیر» بررسی شده است. همچنین با مطالعه بیش از 380 کتاب و مقاله و... به جمع بندی نظرات شیعه و سنی در مورد مصداق اهل بیت و همچنین مفهوم رجس، تطهیر و اراده پرداخته شده است. در پایان با بهرهگیری از سیاق روایات، مبانی زبان و ادبیات عرب و تطبیق منابع شیعه و سنی، تحلیل و نظریه جدید در مورد آیه تطهیر ارائه گردیده است.
🎤 گزارشی از این پایان نامه در مجله: «علوم و معارف قرآن و حدیث»، شماره 6، بهار 1395 منشر شده است.
✅ مقالات متعددی نیز از آن استخراج و در مجلات مختلف چاپ شده که در پایگاه مجلات تخصصی نور (نور مگز) قابل دسترسی است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
#ذکر_خدا #شب_زنده_داری
عثمان بن عبد اللَّه از قول معصوم عليه السّلام نقل مىكند كه: هنگامى كه فصل زمستان مىآيد منادى ندا مىدهد: اى اهل قرآن! شب طولانى شد به خاطر نماز (شب) خواندن شما و روز كوتاه شد براى روزه گرفتن شما، اگر قادر نيستيد كه در شب با خواب مبارزه كنيد (بر شب زنده دارى توان نداريد) و در مقابل دشمن توان استقامت و مبارزه را نداريد، و نسبت به مالتان بخل مىورزيد كه آن را انفاق نماييد، پس ذكر خدا بسيار بگوييد.
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
مِنْ كِتَابِ الزُّهْدِ، عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عَبْدِ [عُبَيْدِ] اللَّهِ رَفَعَهُ، قَالَ: إِذَا كَانَ الشِّتَاءُ نَادَى مُنَادٍ: يَا أَهْلَ الْقُرْآنِ! قَدْ طَالَ اللَّيْلُ لِصَلَاتِكُمْ، وَ قَصُرَ النَّهَارُ لِصِيَامِكُمْ، فَإِنْ كُنْتُمْ لَاتَقْدِرُونَ عَلَى اللَّيْلِ أَنْ تُكَابِدُوهُ، وَ لَاعَلَى الْعَدُوِّ أَنْ تُجَاهِدُوهُ، وَ بَخِلْتُمْ بِالْمَالِ أَنْ تُنْفِقُوهُ، فَأَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّه
📚مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، النص، ص56.
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
article_12781_111102d586c94b2c1f636ca479ee1d09.pdf
777.7K
#مقاله_بخوانیم
📋روایات اعتراض امام حسین(ع) به صلح امام حسن(ع) در ترازوی نقد
#صلح_امام_حسن_علیهالسلام
#روایات_اعتراض_امام_حسین_علیهالسلام
#نقد_الحدیث
از حوادث مهم صدر اسلام - که گاه در غبار تحریف فرو رفته - صلح امام حسن علیه السلام است. یکی از چالشهای مربوط به این صلح روایات نسبتا فراوانی است که از #اعتراض_امام_حسین علیه السلام به این صلح سخن میگویند.
#مقاله(روایات اعتراض امام حسین(ع) به صلح امام حسن(ع) در ترازوی نقد) این روایات را از دو جهتِ سندی و محتوایی مورد نقد قرار داده است.
بررسی ها صورت گرفته در این مقاله از وجود دو آسیبِ ضعف سند و جعل در روایات مورد بحث حکایت میکند.
#فایل_دانلود👆👆👆
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith