eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
633 عکس
217 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
13970714164770-F (1).pdf
332.2K
مقاله《اهمیت اجازه حدیث در دوران گذشته》نوشته آقایان رسول طلائیان و مهدی لاهیجی است. این مقاله در سال۱۳۹۷ توسط قرآن و حدیث به چاپ رسید. : اجازه حدیث در روزگار پیشین، دروازه ورود به قلمرو نشر حدیث بود. حتی کسانی که از این دروازه وارد شده بودند، برای ادامه کار، نیاز به اجازه های گوناگون داشتند. این گواهی علمی چنان اهمیت داشت که بزرگان حدیث هم نیازمند آن بودند. شیخوخیت، فقاهت و استادی برخی از محدثان، موجب بی نیاری آنها از اجازه و حتی اجازات موردی نمی شد. 👆👆 👇👇 http://majaleh-a.ir/Article/13970714164770 @MaarefHadith
در منابع رجالی که درباره شخصیت محمد بن اورمه سخن گفته اند، پیرامون وثاقت و مقام او سه نظریه دیده می شود: بعضی از بزرگان او را از نظر روایتی ضعیف شمرده اند(۱). جمعی دیگر در قبول و یا عدم قبول روایاتش دچار تردید شده اند(۲). و عده زیادی از  دانشوران و بزرگان شیعه به این محدث توانمند اعتماد کرده اند و ضمن قبول اخباری که از او نقل می شود به بزرگی شخصیتش اعتراف دارند(۳). وی دارای تالیفات زیادی بوده و از بزرگانی همچون و یحیی بن یحیی روایت نقل کرده است. از مهمترین شاگردان او نیز می توان به اشاره کرد. 📗 (۱)رجال شیخ طوسی، ص392 (۲)خلاصة الاقوال، علامه حلی، ص253. (۳)تنقیح المقال، علامه ممقانی، ج2، ص84 و معجم رجال الحدیث، آیه الله خوئی، ج15، ص115 @MaarefHadith
یکی از جملاتی که در ایام کرونایی مورد سوال واقع می شود، عبارت «لا عدوی» در حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله است. برخی با استناد به این جمله، می گویند که ویروس کرونا و... یک توطئه سیاسی است و اصلا قابل سرایت نمی باشد بلکه مافیای صهیونیستی پشت این قضیه است و.... حدیث مورد نظر این است امام صادق علیه‌السلام فرمود: «إِنَّ أَعْرَابِيّاً أَتَى رَسُولَ اللَّهِ ص فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي أُصِيبُ الشَّاةَ وَ الْبَقَرَةَ وَ النَّاقَةَ بِالثَّمَنِ الْيَسِيرِ وَ بِهَا جَرَبٌ فَأَكْرَهُ شِرَاءَهَا مَخَافَةَ أَنْ يُعْدِيَ ذَلِكَ الْجَرَبُ إِبِلِي وَ غَنَمِي فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص يَا أَعْرَابِيُّ فَمَنْ أَعْدَى الْأَوَّلَ ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا عَدْوَى وَ لَا طِيَرَةَ وَ لَا هَامَةَ وَ لَا شُؤْمَ وَ لَا صَفَرَ وَ لَا رَضَاعَ بَعْدَ فِصَالٍ وَ لَا تَعَرُّبَ بَعْدَ هِجْرَةٍ وَ لَا صَمْتَ يَوْماً إِلَى اللَّيْلِ وَ لَا طَلَاقَ قَبْلَ النِّكَاحِ وَ لَا عِتْقَ قَبْلَ مِلْكٍ وَ لَا يُتْمَ بَعْدَ إِدْرَاك‏» این حدیث علاوه بر «روضه الکافی» با عبارت های دیگر از معصومان دیگر نیز ذکر شده است در منابع اهل سنت نیز با عبارت های مختلف در صحاح سته آمده است در مورد این که مراد از عبارت «لاعدوی» چیست، مؤلفان و شارحان شیعه و سنی سعی کرده‌اند معنایی قابل‌پذیرش برای آن ذکر کنند و توجیهی نیز در جمع بین این حدیث و احادیثی که معارض آن به نظر می‌رسد ارائه دهند آقای کریمیان در مقاله حدیث «لا عدوی»: انتساب و مفهوم شناسی (پژوهشی درباره خاستگاه واگیردار نبودن بیماری‌ها در اسلام)، نظرات متعدد را جمع آوری کرده است و نتیجه آن را با استناد به ضعف سند گرفته است . یاداشت دیگری با عنوان ایضاحی بر حدیث «لا عدوی»، توسط آقای علی امیری نگاشته شده است که با نگاهی متفاوت، حدیث را پذیرفته و تحلیل کرده است این دو نگاشته در ادامه ارسال می شود. @MaarefHadith
✨(۸) امام باقر علیه السلام: َإِذَا دَعَتْکَ نَفْسُکَ إِلَى کَبِیرَةٍ مِنَ الْأَمْرِ فَارْمِ بِبَصَرِکَ إِلَى السَّمَاءِ فَإِنْ لَمْ تَخَفْ مَنْ فِیهَا فَانْظُرْ إِلَى مَنْ فِی الْأَرْضِ لَعَلَّکَ أَنْ تَسْتَحْیِیَ مِمَّنْ فِیهَا فَإِنْ کُنْتَ لَا مِمَّنْ فِی السَّمَاءِ تَخَافُ وَ لَا مِمَّنْ فِی الْأَرْضِ تَسْتَحِی فَعُدَّ نَفْسَکَ فِی الْبَهَائِم. زمانی که نفس تو به گناه کبیره ای دعوتت کرد، به آسمان نگاه کن! پس اگر از کسی که در آسمان است، نترسیدی، به کسی که در زمین است، نگاه کن! شاید از کسانی که در زمین هستند، شرم کنی. پس اگر کسی هستی که از خدا و مردم حیا نمی کنی، خودت را در شمار چهارپایان به حساب آور. 📗نزهه الناظر و تنبیه الخاطر، ص۱۶۲ @MaarefHadith
منظور از اينكه هر عملي براي خود انسان است به جز روزه كه براي خداست چيست؟ این مفهوم در روایات متعددی ذکر شده است مثلا از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَقُولُ الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أَجْزِي عَلَيْهِ» (1) همچنین رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أَجْزِي بِهِ وَ لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ حِينَ يُفْطِرُ وَ حِينَ يَلْقَى رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَخُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ عِنْدَ اللَّهِ أَطْيَبُ مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ.(2) ترجمه: خداى تبارك و تعالى فرموده است: روزه براى من است و من پاداش آن را مي دهم، و روزه ‏دار دو شادى دارد، يكى آنگاه كه افطارمي كند، و ديگر آنگاه كه به لقاء پروردگارش عزّ و جلّ نائل مى‏شود، و به آن خدايى كه جان محمّد در قبضه قدرت او است، هر آينه بوى دهان شخص روزه‏دار، نزد خدا از بوى مشك خوشتر است. توضیحات مختلفی برای این حدیث بیان شده است که به برخی از آنها اشاره می شود: 1- برخی علت این اختصاص را به این دلیل می دانند که چون روزه عبادتی است که تمام لذت‌ها و شهوات و لذت های فرج و بطن در آن ترک می‌شود و این امر بزرگی است که سبب شرافت این عبادت شده است.(3) 2- مرحوم مجلسی در مرآة العقول این وجه را نقل می‌کند «أن الاستغناء من الطعام صفة الله تعالى فإنه يطعم و لا يطعم فكأنه يقول: إن الصائم يتقرب بأمر هو صفة من صفاتي» چون انسان در صوم غذا نمی‌خورد پس با این صفت به خدا نزدیک می‌شود.(4) 3- ابن اثیر می‌گوید جمیع عباداتی که بندگان به خدای عزوجل تقرب پیدا می‌کنند در میان مشرکین هم بوده و از تعظیم و رکوع و سجده و دعاء و توسل و قربانی به یک نحوی برای عبادت آلهه‌ی خود استفاده می‌کردند. تن‌ها عبادتی که در بین مشرکین رایج نبوده روزه است. روزه را ادیان آسمانی و خدای تبارک و تعالی آورد. از این جهت خداوند می فرماید الصوم لی (5) 4- برخی از محققان گفته اند که منظور روایت این است که روزه عبادت قابل اهداء به خداوند است. توضیح این عبارت چنین است: با توجه به روایت دوم که فرمودند: «كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ هُوَ لَهُ غَيْرَ الصِّيَامِ هُوَ لِي وَ أَنَا أَجْزِي بِهِ» باید جمله «أَنَا أَجْزِي بِهِ» را به مجهول بخوانیم یعنی «أَنَا اُجْزي بِهِ» بخوانیم در آن صورت معنای روایت چنین می شود «در میان تمام عبادات آنچه قابل اهدای به خداست روزه است». به دلیل این که اگر معلوم خوانده شود معنایش اختصاص به روزه ندارد بلکه مثلا جزای شهید نیز فقط به دست خداوند است. بنابراین اُجزَی به (مجهول) یعنی پاداش و شکر من صوم است. اگر بنده‌ی من بخواهد هدیه‌ای به من بدهد، و شکر نعمتهای من را بجا آورد روزه جزای من است به عبارت دیگر در مقابل این همه نعمت بی شمار که به خداوند داده اگر بخواهیم پاداشی به او بدهیم، فقط روزه است که برای خداوند است.(6) 5- ابو حامد غزّالى نیز در شرح این حدیث، می گوید: روزه، سركوبى دشمن خداست؛ چون ابزار شیطان ملعون، شهوت‏ها هستند و شهوات با خوردن و آشامیدن، نیرو مى‏یابند؛ از این رو، پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرموده است: «إنَّ الشَّیطانَ لَیَجرى مِنِ ابنِ آدَمَ مَجرَى الدَّمِ؛ فَضَیِّقوا مَجارِیَهُ بِالجوعِ» شیطان، همچون خون، در وجود آدمى جارى مى‏شود، پس گذرگاه‏هاى او را با گرسنگى، تنگ كنید. از آن جا كه به خصوصِ روزه، سركوبى شیطان و بستن و تنگ ساختن گذرگاه‏هاى اوست، شایسته است كه ویژه خدا گردد؛ زیرا سركوبى دشمن خدا، یارى نمودن خداست، و یارى‏رسانىِ خداوند به بنده‏اش، در پىِ یارى كردن بنده به خداست. خداوند فرموده است: «إِن تَنصُرُواْ اللهَ یَنصُرْكُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ» اگر خدا را یارى كنید، خدا یارى‏تان مى‏كند و گام‏هایتان را استوار مى‏سازد . پس شروع تلاش، از بنده است و پاداش دادن به هدایت، از خدا . (7) پی نوشت ها: 1- الكافي، جلد‏4، صفحه 63. 2- من لا يحضره الفقيه، جلد ‏2، صفحه 75. 3- الشهيد الأول، القواعد و الفوائد‌، جلد ،2 صفحه 37. 4- مرآة العقول، جلد ‏16، صفحه 200. 5- النهاية جلد ‏1، صفحه 270. 6- فاضل لنکرانی، http://fazellankarani.com/persian/news/20464/ 7- إحياء علوم الدين، جلد 3، صفحه. 34 @MaarefHadith
، اصطلاحى است كه بيانگر نوعى نگرش در شيوه دريافت، انتقال و نقد حديث است. در دو سده چهارم و پنجم، دو نوع نگرش به حديث و تعامل با آن، وجود داشته است: 1- نگرشى كه بيشتر به متن حديث، اهمّيت میداد و از نقد عقلى احاديث، كمتر استفاده میكرد كه به «مدرسه حديثى قم»، مشهور شد؛ 2- نگرش ديگر، براى عنصر عقل در ارزيابى احاديث، اهمّيت ويژه اى قائل بود كه به «مدرسه حديثى بغداد»، مشهور شد. @MaarefHadith
 عن الامام الصادق عليه السلام: يا أبا بَصيرٍ ، طُوبى لِشِيعَةِ قائمِنا المُنتَظِرِينَ لِظُهورِهِ في غَيبَتِهِ ، وَالمُطيعينَ لَهُ في ظُهورِهِ ، اُولئكَ أولِياءُ اللّهِ الَّذينَ لا خَوفٌ عَلَيهِم وَلا هُم يَحزَنونَ. امام صادق عليه السلام : اى ابوبصير! خوشا به حال پيروان قائم ما كه در زمان غيبت او منتظر ظهورش هستند و در زمان ظهورش فرمانبردار اويند.آنان، دوستان خدايند كه نه بيمى بر آنان است و نه اندوهگين مى شوند. 📗کمال الدین، ص۳۵۷ @MaarefHadith
(۹) عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ: مَا فِي الْمِيزَانِ شَيْ‏ءٌ أَثْقَلَ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ إِنَّ الرَّجُلَ لَتُوضَعُ أَعْمَالُهُ فِي الْمِيزَانِ فَتَمِيلُ بِهِ فَيُخْرِجُ الصَّلَاةَ عَلَيْهِ فَيَضَعُهَا فِي مِيزَانِهِ فَيَرْجَحُ بِهِ. در ترازوی سنجش اعمال چیزی سنگین تر از صلوات بر محمّد و آل محمّد نیست، کسانی هستند که اعمالشان را در ترازوی سنجش عمل می گذارند، سبک و ناچیز است سپس صلوات بر آن حضرت را بیرون آورده و بر آن می نهند سنگینی می کند و برتری می یابد 📙 الكافي: ج 2، ص494 @MaarefHadith
در أسناد روایات کتاب الکافی مرحوم کلینی گاه به این عبارت بر میخوریم، (عِدَةُ مِن أصحابِنا عَن....) منظور از این عِدَةُ مِن أصحابِنا مشایخ حدیثی کلینی می‌باشد. که به ۲ دسته معلوم و مجهول تقسیم می‌شوند. عده های معلوم خود به ۴ دسته تقسیم می‌شوند که در نمودار فوق به آنها اشاره شده است. @MaarefHadith
یکی از کتاب هایی که با هدف تصحیح کتاب «مفاتیح الجنان» نوشته شده، کتاب «صحیح الدعوات» است. نویسنده این کتاب «الشّيخ ياسر عودة» از روحانی های شیعه لبنانی است. ایشان نظرات خاصی دارد و با بحث های به ظاهر اصلاح طلبانه و آزاد اندیش، به نقد و رد برخی از مسائل فقهی و اعتقادی شیعه می پردازد و ظاهرا همین ویژگی او باعث شده است که حتی وهابی ها در شبکه های خود برخی از قطعه های مختلف سخنرانی های ایشان را بازتاب دهند و با آن به مذهب شیعه حمله کنند. کتاب «صحیح الدعوات» تقریبا همانند کتاب «مفاتیح الجنان» گردآوری شده است؛ «یاسر عوده» خود را شاگرد مرحوم «سید محمدحسین فضل‌الله» می داند و اعتقاد دارد که در کتاب «مفاتیح الجنان» برخی موارد بی سند و کفر آمیز وجود دارد و به همین جهت به اعتقاد خود، در کتاب «صحیح الدعوات» آن موارد را حذف کرده و ادعیه و زیارت نامه هایی را آورده است که سند صحیح دارند و کفر آمیز نیز نیستند. وی در مقدمه کتاب چنین می گوید: أيها الأحبة، لمّا رأينا كَثرة كتب الأدعية والزيارات وما تحويه من الغَثّ والسّمين من أدعية نسجها خيال مؤلّفها، أو لم تثبت بسند مُعتبر عن الأئمة الطاهرين (ع) أو زاد على فقرات الأدعية والزيارات المتصوّفةُ والحشويّون، وفي بعضها فقرات تخدش التوحيد وتخالف أصول العقيدة، کما فی دعاء الفرج من قولهم: یا محمد یا علی انصرانی فانکما ناصران، و اکفیانی فانکما کافیان، الی غیرها من ادعیه و زیارات تخالف فی بعض فقراتها القران صراحع، کما فی فقرات الزیاره الجامعه من القول: وایاب الخلق الیکم، و حسابهم علیکم. والله تعالی یقول فی سوره الغاشیه: «إِنَّ إِلَيْنا إِيابَهُمْ* ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنا حِسابَهُمْ» .... @MaarefHadith