💠تقابل فلسفه غرب و حکمت اسلامی در جامعه شناسی و تاریخ تمدن انسانی
#فلسفه_غرب_و_حکمت_اسلامی #ولایت
🎤 آیت الله فرحانی
👈🏻پاسخ آیت الله فرحانی به پرسشی که در مورد ساختگی بودن مسأله ولایت از ایشان کرده بودند.
🔰شرقی ها راجع به دین می گویند که دین، افیون است. دین نمی تواند کاری کند. دین مانند تریاک است و کسی که از آن استفاده کند بیحال در گوشه ای می افتد و اثری در فرد ایجاد نمی کند
🔹اما در غرب دوتفکر فلسفی حاکم است:
🔸 یکی تفکر پوزیتویستی
🔸و دیگری هم اگزیستانسیالیستی.
👈🏻 مخرج مشترک این دوتا تفکر یک جمله است: غربی ها معتقدند که تاریخ سه دوره دارد. تاریخ مانند یک آدم است که سه دوره ی کودکی، جوانی و بلوغ دارد.
🔺 دوره کودکی تاریخ، دوره خداست. دوره ی دین است. لذا می گفتند بشر آن موقع که جاهل بود هرکار اشتباهی که می کرد می رفت پیش خدا.
🔺 اما بعد از دوره جهل در دوره جوانی، بشر بجای دنبال خدا رفتن، به دنبال فلسفه رفت. لذا به این دوره، دوره ی علیت می گویند. علت یعنی فلسفه...
🔺اما دوره سوم، دوره ی علم است. در دوره ی علم ما نه با دین کارداریم نه با فلسفه. بشر با علم مسلح شده و نیازی به دین ندارد.
✅اما شیعیان این سخن غربی ها را که می گویند تاریخ سه دوره دارد را قبول دارند. اما نه با آن کیفیت بلکه سه دوره ی تاریخی که قرآن به آن اشاره دارد.
💢قران معتقد است دوره ی اول تاریخ، دوره ی جهالت است. دوره جهالت را خداوند به بدأ نبوت از آن نام برده است.
💢دوره ی دوم تاریخ، دوره ی ختم نبوت است.
💢دوره سوم تاریخ در قرآن دوره ی ولایت است.
🔅 یعنی بدأ نبوت، ختم نبوت و ولایت سه دوره تاریخ طبق ایات قران کردیم است.
📌 دوره ی سوم تاریخ دوره ی ولایت و غدیر است📌
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
با تشکر از آقای نواب بهرامی دشتکی جهت ارسال این مطلب
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
#غربت_امام_زمان
دَاوُدَ بْنِ كَثِيرٍ الرَّقِّيِّ می گوید: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ ع عَنْ صَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ قَالَ هُوَ الطَّرِيدُ الْوَحِيدُ الْغَرِيبُ الْغَائِبُ عَنْ أَهْلِهِ الْمَوْتُورُ بِأَبِيهِ علیه السلام.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
از امام كاظم عليه السّلام پرسيدم صاحب الامر كيست؟
حضرت فرمود: «او همان آوارهی یکتای غریب و پنهان از خاندانش میباشد، که خونخواه پدرش میباشد».
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
جعل حدیث و چند نکته
✍محمدباقر ملکیان
چنان که ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه اعتراف کرده است، دستگاه خلافت به کمک محدثان و صحابه درباری اش، سعی در نظیره سازی احادیث فضائل اهل بیت علیهم السلام داشت، ولی هر حدیث نامربوطی را تنها از این دیدگاه نمیتوان بررسی کرد. بلکه گاه بعضی از این احادیث نامربوط و جعلی، تنها ساخته و پرداخته یک جعال نابخرد است، بدون اینکه مثلا توطئه و دسیسهای در کار باشد ، از این رو هیچ گاه، نه تنها با اقبال جامعه رو به رو نمیشود، بلکه از همان ابتدا مهر جعلی بودن توسط محدّثان بزرگ عامه بر آن زده میشود.
به نظر میرسد احادیثی از قبیل: «عمر و ابوبکر سیدا کهول اهل الجنة» و... از این دست باشد.
از این رو ائمه معصومین علیهم السلام، که معمولا در مورد انحرافات سازمان یافته ( چه فقهی و چه عقیدتی) حاشیهای دارند، در مورد این گونه احادیث کمتر به اظهار نظر میپردازند.
اما در مورد احادیث مهدویت، بحث فرق میکند، چرا که از سویی با اقبال جامعه رو به رو شده و مهر جعلی بودن هم توسط محدثان بزرگ عامه بر آن زده نشده، و از سوی دیگر حاشیهای توسط ائمه اطهار علیهم السلام هم در اصل ثبوت آنها زده نشده است. بنابراین به نظر میرسد نمیشود به همین راحتی، به جعلی بودن این احادیث (به معنای معهود جعل حدیث)، حکم کرد. تنها کاری که توسط اربابان قدرت پیرامون این احادیث صورت گرفته، جعل در تطبیق است.
مثلا احادیث مرتبط با موضوع خراسانی توسط عباسیان جعل نشده است، بلکه تطبیق دادن این احادیث به بنی عباس، جعلی بوده که توسط عباسیان صورت پذیرفته است. ( البته در این که احادیث خراسانی و رایات سود اصلا ربطی به مبحث مهدویت دارد یا نه خود فصلی مفصّل میخواهد، ولی به قول معروف در مثل مناقشه نیست.)
به نظر میرسد نوع جعل در دوران بنی عباس به بعد از همین نوع است، چرا که با وجود محدثان بزرگ، نمیشود به همین راحتی حدیثی را جعل نمود به گونهای که هم جامعه آن را بپذیرد و هم مورد مناقشه محدثان قرار نگیرد.
نگاهی به احادیث اهل بیت علیهم السلام هم نشان میدهد مناقشات آنها در این دوران بیشتر پیرامون همین تطبیقات جعلی بوده نه در اصل احادیث، و به قول ما طلبه ها بحث حول جهت صدور است نه اصل صدور.
پرداختن به احادیث جعلی، تاریخچه، گونه ها و... در کتب علوم حدیث (خصوصا مصادر اهل سنت) بسیار مورد توجه قرار گرفته است، اما در این میان، مبحث تطبیقات جعلی از مباحثی است که کمتر بدان پرداخته شده است.
دامنه این مبحث (و بالتبع اهمیت آن) تا روزگار ما هم کشیده شده است، که مستند «ظهور نزدیک است» تنها نمونهای از آن است.
🌐https://malekian.kateban.com/post/4511
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
6.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ام_البنین
#مادر_شهیدان
🔊 روضهخوانی مقام معظم رهبری در مصیبت حضرت اُمّالبَنین سلاماللهعلیها
🗓 شب تاسوعا ۱۳۵۲/۱۱/۱۲
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✳️ نشست حدیثی در آمدی جامعه شناختی بر ادوار علم حدیث
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🏢 برگزارکننده: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی«ره» با همکاری دبیرخانه پیوسته نشستهای علمی «سید مرتضی» و مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث
🎙سخنران: حجت الاسلام دکتر قاسم ابراهیمی پور
〽️ ناقد اول: حجت السلام محمد مهدی احسانی فر
〽️ ناقد دوم: حجت الاسلام دکتر صادق گلستانی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🗓 شنبه 11 بهمن ۱۳۹۹
⏰ ساعت 10
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🔗 لینک ورود به جلسه:
🔹 ورود میهمان: iki.ac.ir/su/?u=1
🔹 ورود اعضای پورتال: iki.ac.ir
❗️با توجه به رعایت دستورالعمل های بهداشتی این نشست به صورت مجازی و آنلاین برگزار میگردد .
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
🔰عبدالله بن عباس گوید بعد از سخن رسول خدا صلیاللهعلیهوآله از هیچ سخنی همچون این کلام امیرالمومنین علیهالسلام که بر من نوشت، بهرهمند نشدم.
💠فَإنَّ المَرءَ قَد يَسُرُّهُ دَركُ ما لَم يَكن لِيَفوتَهُ ، ويَسوؤه فَوتُ ما لَم يَكُن لِيُدرِكَهُ، فَليَكُن سُرورُكَ بِما نِلتَ مِن آخرتِك ، وليكُن أسَفُك عَلَى ما فاتَكَ مِنها ، وما نِلتَ مِن دُنياكَ فلا تُكثِر به فَرَحا ، وما فاتَك مِنها فَلا تأسَ عَلَيهِ جَزَعا ، وليكن هَمُّك فيما بَعدَ المَوتِ.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️آدمى با دستيابى بر چيزى شاد مى شود كه از دست او رفتنى نبود و از دست رفتن چيزى ناخشنود مى شود كه هيچ گاه به دست او نمى آمد. پس شاد باش به آنچه از آخرتت به دست مى آوردى و اندوهگين باش بر چيزى كه از آن از دست داده اى. شادمانيت را بر آنچه از دنيا به دست آورده اى فراوان مكن و بر هر چه از آن از دست داده اى بى تاب و غمگين مباش، همّ و غم خود را براى پس از مرگ به كار گیر.
📗نهجالبلاغه، نامه۲۲.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
QKH_Volume 9_Issue 16_Pages 67-84.pdf
779.4K
#مقاله_بخوانیم
📝بررسی مقاله «نقد حدیث» رابسون در دایره المعارف اسلام
✍️مهدی رستمنژاد، محمدجواد اسکندرلو
🔰دایرةالمعارف اسلامی عظیمترین کار پژوهشی اسلامشناسی است که تا کنون جهان غرب و استشراق به خود دیده است. مدخل #حدیث در جلد سوم دایرةالمعارف اسلام توسط خاورشناس انگلیسی به نام (جان رابسون) تالیف شده است. رابسون، در جلد سوم دایره المعارف اسلام، مدخلی را به معرفی #حدیث اختصاص داده است. وی در این مدخل به موضوعاتی از قبیل واژهشناسی حدیث در لغت و اصطلاح، تدوین حدیث، معرفی جوامع حدیثی فریقین، نقد حدیث، تبیین اقسام و درجات احادیث صحیح، ذکر و تعریف اصطلاحات مختلف حدیثی مربوط به ماهیت سند، مرتبط با متن حدیث و سرانجام به طرق تحمل حدیث میپردازد.
#مقاله (بررسی مقاله «نقد حدیث» رابسون در دایره المعارف اسلام) به نقد و بررسی دیدگاههای او در خصوص «تدوین حدیث» اختصاص دارد که مینویسد سنت در آغاز جزء منابع دین نبوده و به تدریج از منابع دین شمرده شده است، ضمن آنکه در برخی از بلاد اسلامی، در آغاز، متن حدیثی وجود نداشته و تدوین حدیث به همراه سند به قرنهای بعد برمیگردد؛ نگارندگان در این مقاله، با بررسیهای تاریخی، نادرستی این ادعا را نشان دادهاند.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
مجله: قرآنپژوهی خاورشناسان، شماره۱ (پیاپی۱۶)، بهار و تابستان ۱۳۹۳.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#حدیث_انتظار
💠عَن حُمرانَ، قالَ: قالَ أبو عَبدِ اللَّهِ عليه السلام ألا تَعلَمُ أنَّ مَنِ #انتَظَرَ_أمرَنا، وصَبَرَ عَلى ما يَرى مِنَ الأَذى وَالخَوفِ، هُوَ غَداً في زُمرَتِنا؟
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️حمران از امام صادق عليه السلام روایت میکند که ایشان فرمود: «... آيا نمىدانى كسى كه #چشم_به_راه امر ما باشد و بر آزار و هراسى كه مىبيند، شكيب ورزد، فردا [ى قيامت] در زمره ما خواهد بود.
📗الکافی، ج۸، ص۳۶.
@MaarefHadith
#کذالک_الله_ربی
چرا بعد از قرائت سوره توحید، ذکر «کذالک الله ربی» گفته می شود؟
سورۀ توحید دارای مضامین بلندی است که به نوعی شناسنامه خداوند است، در این سوره خداوند را به توحید و بینیازی معرفی میکند؛ در روایتی آمده است که امام باقر(ع) بعد از قرائت سورۀ توحید، میفرمود: کذلک الله ربّی؛ یعنی خدای من همانگونه است که در این سوره بیان شده است.[1]
به همین خاطر عبارت «کذلک الله ربّی» تأکید و اعترافی است از طرف قاری و خواننده، که خداوند همین گونه است که این سوره مبارکه معرفی میکند.
لذا فقها در باب قرائت سوره توحید در نماز (فرقی ندارد که رکعت اول باشد و یا دوم) گفتهاند: مستحب است بعد از خواندن سورۀ «قل هو اللّه احد»، یک، یا دو، یا سه مرتبه «کَذَلِکَ اللّهُ ربّى» یا سه مرتبه «کَذَلِکَ اللّهُ رَبُّنا» بگوید.[2]
1. وسائل الشیعه، ج 6، ص 71.
2. توضیح المسائل(محشی)، ج 1، ص 560.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#کرسی_علمی_ترویجی
#اعتبارسنجی
#رجال
«علامه حلی، اعتبارسنجی رجال محورِ احادیث و پیامدهای آن»
ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین احسان سرخه ای (عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)
ناقد اول: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی غلامعلی
ناقد دوم: حجت الاسلام و المسلمین جمال الدین حیدری فطرت
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🗓زمان: پنجشنبه99/11/16
⏰ساعت 10
🏢مکان: قم، خیابان صفائیه، کوچه 19، مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
پخش زنده:https://www.instagram.com/mfeb.ir
———————————————————-
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
💠عن الامام علی عليهالسلام: اِحذَروا ضَياعَ الأعمارِ فيما لا يَبقى لَكُم، فَفائتُها لا يَعودُ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
✴️امام على عليه السلام: از #تباه_کردن عمر در آنچه ماندگار نیست، بپرهیزید؛ زيرا عمرهاى رفته بر نمىگردد.
📗غررالحکم، ح ۲۶۱۸.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✴️تفاوت "رُوِیَ" با "قال" در کلام مرحوم صدوق
👤آیةالله مددی دامظله
🔰فرق کلام مرحوم صدوق در این که بگوید #روی عن رسول الله یا #قال رسول الله صلی الله علیه و آله
مرحوم شیخ عبدالکریم حائری و بعضی از شاگردان ایشان بین این دو کلام مرحوم صدوق فرق گذاشته اند و فرمودهاند اگر صدوق بگوید رُوِیَ علامت ضعف است و اگر بگویند قال علامت اعتماد است.
⚠️این مطلب صحیح نیست و صدوق بر هردو اعتماد کرده است و ممکن است نکته دیگری در این تعابیر باشد
مثلاً شاید بتوان گفت جایی که میگوید قال یعنی مشایخ مرحوم صدوق این روایت را پذیرفتهاند و جایی که می گوید )رُوِیَ( یعنی من اعتماد میکنم ولو اینکه مشایخ نپذیرفته باشند.
🆔@rejaleMadadi
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith