eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
633 عکس
217 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
6.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊 روضه‌خوانی مقام معظم رهبری در مصیبت حضرت اُمّ‌البَنین سلام‌الله‌علیها 🗓 شب تاسوعا ۱۳۵۲/۱۱/۱۲ @MaarefHadith
✳️ نشست حدیثی در آمدی جامعه شناختی بر ادوار علم حدیث ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🏢 برگزارکننده: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی«ره» با همکاری دبیرخانه پیوسته نشست‌های علمی «سید مرتضی» و مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث 🎙سخنران: حجت الاسلام دکتر قاسم ابراهیمی پور 〽️ ناقد اول: حجت السلام محمد مهدی احسانی فر 〽️ ناقد دوم: حجت الاسلام دکتر صادق گلستانی ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🗓 شنبه 11 بهمن ۱۳۹۹ ⏰ ساعت 10 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🔗 لینک ورود به جلسه: 🔹 ورود میهمان: iki.ac.ir/su/?u=1 🔹 ورود اعضای پورتال: iki.ac.ir ❗️با توجه به رعایت دستورالعمل های بهداشتی این نشست به صورت مجازی و آنلاین برگزار می‌گردد . @MaarefHadith
🔰عبدالله بن عباس گوید بعد از سخن رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله از هیچ سخنی همچون این کلام امیرالمومنین علیه‌السلام که بر من نوشت، بهره‌مند نشدم. 💠فَإنَّ المَرءَ قَد يَسُرُّهُ دَركُ ما لَم يَكن لِيَفوتَهُ ، ويَسوؤه فَوتُ ما لَم يَكُن لِيُدرِكَهُ، فَليَكُن سُرورُكَ بِما نِلتَ مِن آخرتِك ، وليكُن أسَفُك عَلَى ما فاتَكَ مِنها ، وما نِلتَ مِن دُنياكَ فلا تُكثِر به فَرَحا ، وما فاتَك مِنها فَلا تأسَ عَلَيهِ جَزَعا ، وليكن هَمُّك فيما بَعدَ المَوتِ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ❇️آدمى با دستيابى بر چيزى شاد مى شود كه از دست او رفتنى نبود و از دست رفتن چيزى ناخشنود مى شود كه هيچ گاه به دست او نمى آمد. پس شاد باش به آنچه از آخرتت به دست مى آوردى و اندوهگين باش بر چيزى كه از آن از دست داده اى. شادمانيت را بر آنچه از دنيا به دست آورده اى فراوان مكن و بر هر چه از آن از دست داده اى بى تاب و غمگين مباش، همّ و غم خود را براى پس از مرگ به كار گیر. 📗نهج‌البلاغه، نامه۲۲. @MaarefHadith
QKH_Volume 9_Issue 16_Pages 67-84.pdf
779.4K
📝بررسی مقاله «نقد حدیث» رابسون در دایره المعارف اسلام ✍️مهدی رستم‌نژاد، محمدجواد اسکندرلو 🔰دایرةالمعارف اسلامی عظیم‌ترین کار پژوهشی اسلام‌شناسی است که تا کنون جهان غرب و استشراق به خود دیده است. مدخل در جلد سوم دایرةالمعارف اسلام توسط خاورشناس انگلیسی به نام (جان رابسون) تالیف شده است. رابسون، در جلد سوم دایره المعارف اسلام، مدخلی را به معرفی اختصاص داده است. وی در این مدخل به موضوعاتی از قبیل واژه‌شناسی حدیث در لغت و اصطلاح، تدوین حدیث، معرفی جوامع حدیثی فریقین، نقد حدیث، تبیین اقسام و درجات احادیث صحیح، ذکر و تعریف اصطلاحات مختلف حدیثی مربوط به ماهیت سند، مرتبط با متن حدیث و سرانجام به طرق تحمل حدیث می‌پردازد. (بررسی مقاله «نقد حدیث» رابسون در دایره المعارف اسلام) به نقد و بررسی دیدگاه‌های او در خصوص «تدوین حدیث» اختصاص دارد که می‌نویسد سنت در آغاز جزء منابع دین نبوده و به تدریج از منابع دین شمرده شده است، ضمن آنکه در برخی از بلاد اسلامی، در آغاز، متن حدیثی وجود نداشته و تدوین حدیث به همراه سند به قرن‌های بعد برمی‌گردد؛ نگارندگان در این مقاله، با بررسی‌های تاریخی، نادرستی این ادعا را نشان داده‌اند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ مجله: قرآن‌پژوهی خاورشناسان، شماره۱ (پیاپی۱۶)، بهار و تابستان ۱۳۹۳. @MaarefHadith
💠عَن حُمرانَ، قالَ: قالَ أبو عَبدِ اللَّهِ عليه السلام ألا تَعلَمُ أنَّ مَنِ ، وصَبَرَ عَلى‌ ما يَرى‌ مِنَ الأَذى‌ وَالخَوفِ، هُوَ غَداً في زُمرَتِنا؟ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ❇️حمران از امام صادق عليه السلام روایت میکند که ایشان فرمود: «... آيا نمى‌دانى كسى كه امر ما باشد و بر آزار و هراسى كه مى‌بيند، شكيب ورزد، فردا [ى قيامت‌] در زمره ما خواهد بود. 📗الکافی، ج۸، ص۳۶. @MaarefHadith
چرا بعد از قرائت سوره توحید، ذکر «کذالک الله ربی» گفته می شود؟ سورۀ توحید دارای مضامین بلندی است که به نوعی شناسنامه خداوند است، در این سوره خداوند را به توحید و بی‌نیازی معرفی می‌کند؛ در روایتی آمده است که امام باقر(ع) بعد از قرائت سورۀ توحید، می‌فرمود: کذلک الله ربّی؛ یعنی خدای من همان‌گونه است که در این سوره بیان شده است.[1] به همین خاطر عبارت «کذلک الله ربّی» تأکید و اعترافی است از طرف قاری و خواننده، که خداوند همین گونه است که این سوره مبارکه معرفی می‌کند. لذا فقها در باب قرائت سوره توحید در نماز (فرقی ندارد که رکعت اول باشد و یا دوم) گفته‌اند: مستحب است بعد از خواندن سورۀ «قل هو اللّه احد»، یک، یا دو، یا سه مرتبه «کَذَلِکَ اللّهُ ربّى» یا سه مرتبه «کَذَلِکَ اللّهُ رَبُّنا» بگوید.[2] 1. وسائل الشیعه، ج 6، ص 71. 2. توضیح المسائل(محشی)، ج 1، ص 560. @MaarefHadith
«علامه حلی، اعتبارسنجی رجال محورِ احادیث و پیامدهای آن» ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین احسان سرخه ای (عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) ناقد اول: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی غلامعلی ناقد دوم: حجت الاسلام و المسلمین جمال الدین حیدری فطرت ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🗓زمان: پنجشنبه99/11/16 ⏰ساعت 10 🏢مکان: قم، خیابان صفائیه، کوچه 19، مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام پخش زنده:https://www.instagram.com/mfeb.ir ———————————————————- @MaarefHadith
💠عن الامام علی عليه‌السلام: اِحذَروا  ضَياعَ الأعمارِ فيما لا يَبقى لَكُم، فَفائتُها لا يَعودُ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ✴️امام على عليه السلام: از عمر در آنچه ماندگار نیست، بپرهیزید؛ زيرا عمرهاى رفته بر نمى‌گردد. 📗غررالحکم، ح ۲۶۱۸. @MaarefHadith
✴️تفاوت "رُوِیَ" با "قال" در کلام مرحوم صدوق 👤آیة‌الله مددی دام‌ظله 🔰فرق کلام مرحوم صدوق در این که بگوید عن رسول الله یا رسول الله صلی الله علیه و آله مرحوم شیخ عبدالکریم حائری و بعضی از شاگردان ایشان بین این دو کلام مرحوم صدوق فرق گذاشته اند و فرموده‌اند اگر صدوق بگوید رُوِیَ علامت ضعف است و اگر بگویند قال علامت اعتماد است. ⚠️این مطلب صحیح نیست و صدوق بر هردو اعتماد کرده است و ممکن است نکته دیگری در این تعابیر باشد مثلاً شاید بتوان گفت جایی که می‌گوید قال یعنی مشایخ مرحوم صدوق این روایت را پذیرفته‌اند و جایی که می گوید )رُوِیَ( یعنی من اعتماد می‌کنم ولو اینکه مشایخ نپذیرفته باشند. 🆔@rejaleMadadi @MaarefHadith
📜نگاه تاریخی به روایات 🔰نگاه تاریخی به مسأله موجب می شود تا به جای صرف فکر در تجریدیات و انتزاعیات، به واقعیتهای خارجی بپردازیم. یک مرحله از این واقعیات خارجی، نگاه تاریخی است. بحث های تاریخی زاویه ها و ریشه های یک بحث، نقطه تأثیر آن بحث در کل تفکر دینی، و چگونگی شکل گیری معارف دینی را روشن می کند و بر نتیجه نهایی کاملاً تأثیر می گذارد. نگرش تاریخی نه تنها در فقه و اصول، در شکل گیری نیز دخالت دارد، مثلاً روایات طبی نقل شده از پیامبر اکرم (ص) اگر با خصایص تاریخی و جغرافیایی در نظر گرفته شود، با روایات امام رضا و یا عسکریین (ع) که در سامرا بودند، متفاوت است؛ چرا که مدینه و مکه گیاهان دارویی کمی دارند. مکه وادی غیر ذی زرع است و طبیعتاً اقتضا می کند که داروهای گیاهی زمان رسول الله بسیار محدود بوده باشد. بر این اساس باید را در نظر گرفت. 📗نگاهی به دریا، ص۶۱۵. @MaarefHadith
💠عن رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله: الدُّنيا دُوَلٌ؛ فَما كانَ لَكَ مِنها أتاكَ عَلى ضَعفِكَ ، وما كانَ مِنها عَلَيكَ لَم تَدفَعهُ بِقُوَّتِك ، ومَن انقطَعَ رَجاؤه مِمّا في أيدي الناسِ استراح بَدَنُه ومَن قَنِعَ بِما رَزَقَهُ اللّهُ قَرَّت عَيناهُ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ❇️دنيا دست به دست مى چرخد ، هر چه سهم تو باشد ، با وجود ناتوانى ات به تو مى رسد و هر چه به زيان تو باشد با نيرويت، رانده نمى شود و هر كس كه اميدش به آنچه در دست مردم است نباشد ، جانش آسوده گردد و هر كه به آنچه خدا روزيش كرده خرسند باشد ، چشمانش روشن شود. 📗الخصال، ص۲۵۸. @MaarefHadith
💠فاطمةُ الزَّهراءُ عليها السلام: مَن أصعَدَ إلى اللّهِ خالصَ عبادَتِهِ أهبَطَ اللّهُ عزّ و جلّ له أفضَلَ مَصلَحَتِهِ. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ✴️فاطمه زهرا عليها السلام : هر كه عبادت خالصانه خود را به درگاه خدا فرا برد ، خداوند عزّ و جلّ بهترين كارى را كه به صلاح اوست برايش فرو فرستد. مبارک باد 📗تبیه‌الخواطر، ص۱۰۸. @MaarefHadith