#ایمان_ابوطالب (2)
✅ ابن ابیالحدید معتزلی، در ضمن شرح فداکارىهاى حضرت ابوطالب، مىگوید: «یک نفر از علماى شیعه درباره ایمان ابوطالب کتابى نوشت و نزد من آورد که من تقریضى بر آن بنویسم. من به جاى تقریض این اشعار را که شماره آنها به هفت بیت مىرسد، در پشت کتابش نوشتم، که مضمون بخشى از آنها چنین است: « هرگاه ابوطالب و فرزندش على(ع) نبودند، هرگز اسلام قد راست نمىکرد؛ پدر در مکه از آن حمایت کرد و فرزند در یثرب (مدینه)، جانش را نثار کرد.»(1)
✅ همچنین ایشان در باره علت کتمان ایمان ابوطالب می نویسد: «ابوطالب، بدین جهت ایمانش را در میان دشمنان اسلام اظهار نکرد، تا آمادگى دفاعى بیشترى در یارى از رسول خدا داشته باشد، و اگر خود را مسلمان نشان مىداد، همانند سایر صحابه، نمىتوانست در برابر خیانتهاى قریش کارى از پیش ببرد...» (2)
📚 پی نوشت ها:
1. شرح نهج البلاغه، ج 14، ص84.
2. همان، ج14، ص81.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
13980129178757-F.pdf
155K
#مقاله_بخوانیم
📝ناقدان حدیث شیعه در اردن؛ کتابشناسی جدیدترین کتب اهل سنت اردن درباره حدیث شیعه
✍مهدی غلامعلی
🔰از دیرباز برخی نویسندگان اهل سنت بامطالعه متون روایی شیعه به نقد روایات شیعی پرداخته اند. در سال های اخیر حجم نگارش های این چنینی نسبت به قبل افزایش یافته است. در #مقاله (ناقدان حدیث شیعه در اردن؛ کتابشناسی جدیدترین کتب اهل سنت اردن درباره حدیث شیعه) با سه اثر جدید از کتاب های منتشرشده در اردن آشنا می شویم که هر یک از زاویه ای به احادیث امامیه توجه کرده اند. کتاب های «کافی السنه من کافی الشیعه» و «صریح الإمامه» هر دو اثر محمد الصالح الضاوی است. نویسنده در کتاب اول مجموعه احادیث نبوی در اصول کافی را ارزیابی می کند و در کتاب دوم احادیث مربوط به اثبات امامت را نقد کرده است. کتاب «دراسات فی طرق الحدیث عن الائمه» اثر سودد الالوسی به ارزیابی طرق روایات اهل بیت پرداخته و گمان کرده که بسیاری از راویان اهل بیت انسان های فاسد و غیرقابل اعتماد هستند. هر سه کتاب از پژوهش ضعیف نویسندگان، بیگانه بودن ایشان با شیوه های ارزیابی شیعه و عدم تتبع کافی حکایت دارد. مولفان بیشتر به منابع اینترنتی یا واسطه اعتماد کرده و به نظرمی رسد این آثار تنها قابل استفاده برای جوانان عامه ای است که امکان مطالعه منابع شیعی را ندارند.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
مجله؛ حدیث حوزه، شماره دوم(پیاپی۱۷)، سال ۱۳۹۷.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🔴 دوره تخصصی #مهارتهای_پژوهش_موفق از مسأله یابی تا انتشار برگزار می شود
🌐 در 10 دوره آموزشی مجزا
👈با حضور 15 تن از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه
💻 برگزاری به صورت مجازی آنلاین
📆 زمان دوره: از 23 بهمن لغایت 18 اسفند
🔖با اعطای گواهینامه معتبر دانشگاهی
🔘مخاطبان دوره: اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان کارشناسی، ارشد و دکتری، طلاب سطح دو، سه و چهار و دبیران نشریات علمی
❇️ برگزارکنندگان و حامیان: دانشگاه ارومیه، مرکز پژوهشیار، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه کوثر، حوزه علمیه خواهران، جامعة المصطفی، انجمن علمی دانشگاه فردوسی، قم و دانشگاه معارف اسلامی، دانشگاه معارف قرآن و عترت، دانشکده علوم قرآنی مشهد، خوی و آمل، مرکزتخصصی آخوند خراسانی، انجمن مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی و ...
📌لینک ثبت نام و اطلاعات بیشتر:
https://survey.porsline.ir/s/AKSicNu/
🆔 شناسه پشتیبانی: @pajoohesh_20
✅ سر ولایت و جریان ظهور ولایت با زهرا سلام الله علیها
#مقام_حضرت_زهرا
🎙 آیت الله فرحانی
ائمه علیهم السلام سه مقام دارند:
♻️ ۱. مقام نورانیت و وحدت
در بعضی از روایات داریم که «اَوّلُ مَا خَلَقَ اللهُ» یعنی اولین چیزی که خدا خلق کرد نور نبی اکرم ص است.
در این مقام نورانیت، معصومین(ع) وحدت دارند.
♻️ ۲. مقام امامت و کثرت
در این مقام اطاعت از هر امام حتی بر امام بعدی واجب است.
♻️ ۳. مقام ظهور ولایت
در این مقام هر چه جلوتر می رویم، این ظهور و تجلی معصومین (ع) بیشتر می شود، امام اول پنهان تر از امام بعدی می باشد و بر این اساس امام دوازدهم ظاهرترین ایشان می باشد.
🔆لذا ائمه(ع) در یک مقام جمع و وحدت دارند . در یک مقام کثرت دارند و به این اعتبار است که امام بعدی تابع قبلی است.
👈🏻اما به اعتبار سوم، ظهور امام بعدی از قبلی بیشتر است.
بنابر این اعتبار امام زمان(عج) أفضل ائمه ماست، چون ظهور ائمه(ع) در اوست و به اذن الله ایشان ظاهر می شود و کمالاتشان عالم گیر خواهد شد.
✅مقام حضرت زهرا صدیقه کبری(سلام الله علیها) در این سلسله
در این مقام سوم (یعنی ظهور کمالات ولایت) علم اهل بیت (ع) با زهرا (س) است.
چون مصحف، متعلق به زهرای اطهر است و لذا ظهور علم ائمه (ع) با فاطمه (س) است.
سِر ولایت و جریان ظهور ولایت با زهرا (س) است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
با تشکر از آقای نواب بهرامی دشتکی
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
#ایمان_ابوطالب (3)
#معرفی_کتاب
گروهى از بزرگان شیعه پیرامون «ایمان ابوطالب» به تفصیل سخن گفته اند؛ مثل مجلسى در «بحار الانوار» جلد 9، صفحه 14-33؛ ابوالحسن شریف فتونى در کتاب با ارزش «ضیاء العالمین»، و این کتاب بهترین کتابى است که در این موضوع نگارش یافته است؛ چنان که کتاب سیّد برزنجى، و تلخیص آن که توسط احمد زینى دحلان نگاشته شده، بهترین کتابى است که از طرف بزرگان اهل سنّت در این موضوع نگارش یافته است.
⬅️ پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به آدرس: https://makarem.ir
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
#ملاصالح_مازندرانی
#حجت_بر_طالبان_علوم_دینی
🔰مرحوم محدث نوری در خاتمه مستدرکالوسائل بنقل از ملاصالح مازندرانی مینویسد: من حجّت بر طالبان علم هستم، زیرا کسی از من فقیرتر نبود و گاه اوقاتی بر من میگذشت که جز نور مستراح نوری [برای مطالعه] نداشتم.
▪ذهن و حافظه ام از همگان بدتر بود، به صورتی که گاهی راه خانه ام را گم می کردم و نام فرزندانم را فراموش می کردم. سی سال از عمرم گذشته بود که به آموختن الفبا پرداختم! آن قدر کوشش کردم تا خدا آن چه را دارم به من تفضّل فرمود.!!!
📗خاتمه مستدرکالوسائل، ج۲، ص۱۹۷.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
📚مصطلح الغلو في مصادر أهل السنة
✍️محمدباقر ملکیان
🔰قد اختلفت أنظار أهل السنّة في #مصطلح_الغلو عن هذا المصطلح في مصادر الشيعة.
فنحن في هذا الأمر نذكر ملاكات أهل السنّة في رمي بعض الرواة بالغلو ونردفها بذكر شواهد من استعمال الغلو في هذه الملاكات.
1️⃣سبّ الخلفاء والصحابة
قال ابن الجوزي: كما لبس إبليس علی هولاء الخوارج حتّی قاتلوا عليّ بن أبي طالب حمل آخرين علی الغلو في حبّه، فزادوه علی الحدّ، فمنهم ... من حمله علی سبّ أبي بكر وعمر حتّی أنّ بعضهم كفّر أبا بكر وعمر.
وقال الذهبي: الشيعي الغالي في زمان السلف وعرفهم هو من تكلّم في عثمان والزبير وطلحة وطائفة ممّن حارب عليّاً وتعرّض لسبّهم، والغالي في زماننا وعرفنا هو الذي كفّر هؤلاء السادة وتبرّأ من الشيخين أيضاً فهذا ضالّ مفتر.
وقال أيضاً: إنّ البدعة على ضربين : فبدعة صغرى كغلو التشيّع ، أو كالتشيّع بلا غلو، ثمّ بدعة كبرى ، كالرفض الكامل والغلو فيه ، والحط على أبي بكر وعمر والدعاء إلى ذلك.
وقال أيضاً: كلّ من أحبّ الشيخين فليس بغال ، بلى من تعرّض لهما بشيء من تنقص فإنّه رافضي غال ، فإن سبّ فهو من شرار الرافضة.
وعن ابن حمّاد يقول : قال السعدي: حسين الأشقر غال من الشتامين للخيرة.
وحكی ابن حجر عن صالح بن محمّد أنّه قال في عباد بن يعقوب الرواجني ـ بعد رميه بالغلو ـ: كان يشتم عثمان. قال: وسمعته يقول: الله أعدل من أن يدخل طلحة والزبير الجنّة لأنّهما بايعا عليّاً ثمّ قاتلاه.
وقال في يونس بن خباب: قال الحاكم أبو أحمد: تركه يحيى وعبد الرحمن وأحسنا في ذلك، لأنّه كان يشتم عثمان ومن سبّ أحداً من الصحابة فهو اهل أن لا يروي عنه. وقال العقيلي: كان يغلو في الرفض. وقال يعقوب بن سفيان ومشتهر عنه أنّه كان يتناول عثمان. وقال العجلي: شيعي غال.
2️⃣إظهار المحبّة إلی أمير المؤمنين
فعن عطاء بن السائب قال: سمعت عبد الله بن شداد يقول : وددت أنّي قمت على المنبر من غدوة إلى الظهر ، فأذكر فضائل عليّ بن أبي طالب ثمّ أنزل ، فيضرب عنقي.
قال الذهبي ـ معلّقاً علی هذه الحكاية ـ : هذا غلو.
وقال ابن عدي: عباد بن عبد الصمد عامة ما يرويه في فضائل عليّ وهو ضعيف منكر الحديث ومع ذلك غالي في التشيّع.
وقال أيضاً : عامة ما يروي زياد بن المنذر هذا في فضائل أهل البيت وهو من المعدودين من أهل الكوفة الغالين.
وقال: عباد بن يعقوب معروف في أهل الكوفة وفيه غلو فيما فيه من التشيّع وروى أحاديث أنكرت عليه في فضائل أهل البيت وفي مثالب غيرهم.
3️⃣القول بتقديم أمير المؤمنين علی أبي بكر وعمر
قال ابن حجر: التشيّع محبّة عليّ وتقديمه على الصحابة، فمن قدّمه على أبي بكر وعمر فهو غال في تشيّعه ويطلق عليه رافضي.
وقال الذهبي في عبد الرزّاق بن همام: ما كان يغلو في التشيّع وقد قال سلمة بن شبيب : سمعت عبد الرزّاق يقول : والله ما انشرح صدري قط أن أفضّل عليّاً على أبي بكر وعمر .
وقال ابن حجر في عمرو بن أبي المقدام الحداد: قال عبد الله بن أحمد عن أبيه: كان يشتم عثمان. ترك ابن المبارك حديثه. وقال الساجي: مذموم وكان ينال من عثمان ويقدّم عليّاً على الشيخين. وقال العجلي: شديد التشيّع غال فيه واهي الحديث.
4️⃣القول بالرجعة
قال ابن حجر في عمرو بن ثابت بن هرمز البكري: قال إبراهيم بن عرعرة عن أبي أحمد الزبيري: كان الحارث بن حصين وأبو اليقظان يؤمنان بالرجعة ويقال: كان يغلو في التشيّع .
وقال ابن عدي: عثمان بن عمير أبو اليقظان هذا ردئ المذهب غال في التشيّع يؤمن بالرجعة
🌐https://malekian.kateban.com/post/4521
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#ایمان_ابوطالب (4)
ابوالقاسم راغب اصفهانى (متوفاي502ه) در محاضرات الأدباء مينويسد:
وقال سفيان بن عيينة من أبغض أبا طالب فهو كافر فقيل لمه قال لأن النبي كان يحبه ... ومن أبغض من يحبه رسول الله فهو كافر .
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
سفيان بن عيينه گفت: هركس ابوطالب را دشمن بدارد، كافر است. از او سؤال كردند دليل اين مطلب چيست؟ در جواب گفت: زيرا رسول خدا او را دوست دارد و كسى كه دشمن بدارد فردى را كه رسول خدا او را دوست دارد، كافر است.
📚 محاضرات الأدباء ومحاورات الشعرء والبلغاء، ج 2 ص 498.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
عن رسولالله صلیاللهعلیهوآله: أسعَدُ العَجَمِ بِالإسلامِ أهلُ فارِسَ.
پيامبرصلي الله عليه وآله: خوشبخت ترين ملّت غير عرب به واسطه اسلام، ايرانيان اند.
🇮🇷🇮🇷سالروز پیروزی #انقلاب_اسلامی مبارک باد.🇮🇷🇮🇷
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📗كنز العمّال، ج۱۲، ص۹۰.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
r64710a8920.pdf
476.9K
#مقاله_بخوانیم
📝نقش علمای شیعه در علم تخریج
✍عباس محمودی
🔰تخریج یعنی خارج کردن متن ها، موضوعات، محتواها، منابع و طرق متعدد حدیث از مصادر آن. این موضوع، ابتدا زیر مجموعه قواعد الحدیث یا درایه الحدیث بوده و اکنون، دانشی مستقل محسوب می شود. اهل سنّت در روشمندسازی این دانش، فعالیت هایی انجام داده اند. عالمان شیعه گرچه در مباحث نظری تخریج اثری تألیف ننموده اند، به شیوه های مختلف به تخریج احادیث پرداخته اند. #مقاله (نقش علمای شیعه در علم تخریج) نقش موثر عالمان شیعه در توسعه و برجسته سازی فایده های دانش تخریج را تبیین کرده است. فایده این پژوهش، علاوه بر تبیین جایگاه تخریج، شناسایی گونه ها و طرق تخریج حدیث است. این نوشتار توانسته با مطالعه و تحقیق آثار حدیثی شیعه، علاوه بر رد شبهه اختصاصی بودنِ دانش تخریج به اهل سنت، نقش مؤثر شیعه در توسعه این دانش را نشان داده و ضمن شناسایی گونه های مختلف تخریج به تحلیل و بررسی آن بپردازد.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
مجله؛ پژوهشنامه علومحدیث تطبیقی، شماره هفت، سال ۱۳۹۶.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🔆علم الحدیث علم شریف
🔰من إفاداة الشيخ عزالدين حسين بن عبدالصمد العاملي
اعلم أن #علم_الحديث علم شريف جليل، و هو من علوم الاخرة، من حرمه حرم خيراً عظيما ومن رزقه رزق فضلا جسيماً. قال بعض العلماء: لكل دين فرسان وفرسان هذا الدين أصحاب الاسانيد. و قال بعضهم: ليس في الدنيا مبتدع الا وهو يبغض أهل الحديث، وإذا ابتدع الرجل بزغت حلاوة الحديث من قلبه. و قال بعض الفضلاء: ليس أثقل على أهل الالحاد ولا أبغض إليهم من سماع الحديث وروايته.
📗وصول الأخيار إلى اصول الأخبار، ص۱۲۱.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#السلام_علیک_یا_ابا_عبدالله
به تو از دور سلام
عَنِ الْهَيْثَمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الرِّضَا عَلِيِّ بْنِ مُوسَى ع عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ ع:
🍃«إِنَّ أَيَّامَ زَائِرِي الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع لَا تُعَدُّ مِنْ آجَالِهِمْ.»
امام رضا از پدرشان از امام صادق (علیهالسلام) نقل فرمودهاند:
«بهراستی که روزهای زیارتکنندگانِ امام حسین (علیهالسلام)، از عمرشان محسوب نمیشود.»
📚 تهذيبالأحكام، ج۶، ص۴۳.