#علم_رجال
#علم_تراجم
#تفاوت_رجال_وتراجم
درباره تفاوت بین علمرجال و علمتراجم گفته شده؛
چنانچه بحث از تاریخ و زندگی رجال دینی، از این جهت که در سند حدیث واقع شدهاند باشد، و بحث از صفات دخیل در قبول و ردّ حدیث باشد (مثل راستگویی و دروغگویی)، این بحث، مربوط به #علم_رجال است و غایت آن، قبول و ردّ خبر اوست.
و چنانچه بحث درباره رجل دینی، از آن جهت باشد که وی در زندگی اجتماعی و سیاسی و فرهنگی، دارای اثر وجودی و منزلت اجتماعی است و بحث فراتر از صفات دخیل در قبول و ردّ خبر باشد،این بحث داخل در #علم_تراجم خواهدبود و اثرش نیز آشنایی با شخصیّتهای دینی و الگوپذیری از آنها میباشد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
May 11
#عکس_نوشته_حدیثی
#فرصت_شناسی
امام علی علیه السلام
إِذَا أَمْكَنَتِ اَلْفُرْصَةُ فَانْتَهِزْهَا فَإِنَّ إِضَاعَةَ اَلْفُرْصَةِ غُصَّة
اگر فرصتی برایت پیش آمد، به سرعت از آن بهره بگیر؛ چرا که از دست دادن فرصت ها اندوه، در پی خواهد داشت.
📗غررالحکم، حدیث 4124
@MaarefHadith
#اقسام_علوم_حدیث
#دانشهای_حدیثی
مباحث مربوط به حدیث و سنّت، با گذشت زمان به دانش های گوناگونی منتهی و منشعب شد. صبحی صالح در این باره می نویسد:
_ لقد کانت المباحث المتعلقة بعلم الحدیث، انواعا مختلفة فی نشأتها الاولی وکانت علی کثرتها مستقلة فی موضوعها وغایتها ومنهجها، حتی إذا شاع التدوین وکثر التصنیف اتّجه کلّ عالم الی ناحیة فکثرت العلوم المتعلّقة[1]
_ مباحث مربوط به دانش حدیث، در مرحله اوّل شکل گیری، انواع گوناگونی داشته و در عین کثرت مباحث، در موضوع و نتیجه و روش از همدیگر جدابودند. با زیادشدن تدوین و تصنیف حدیث، هر عالمی به بخشی از مباحث حدیث روی آورد و درنتیجه، علوم مربوط به حدیث فراوان شد.
_ وی، سپس از میان علوم مربوط به حدیث، شش علم را برمی شمارد. آن شش علم عبارتند از: 1 علم جرح و تعدیل، 2 علم رجال الحدیث، 3 علم مختلف الحدیث، 4 علم علل الحدیث، 5 علم غریب الحدیث، 6 علم ناسخ الحدیث ومنسوخه.
_برخی نیز علوم مربوط به حدیث را چنین گفتند علوم مربوط به حدیث، عبارت اند از: 1 درایه (درایت)، 2 روایت، 3 فقه الحدیث، 4 رجال، 5 تراجم، 6 مشیخه شناسی، 7 فهرست شناسی.
📗[1]علوم الحدیث ومصطلحه، صبحی صالح، دارالعلم للملایین، ص180
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم(۱۲)
رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله: يَخرُجُ ناسٌ مِن المَشرِقِ فَيُوَطِّئونَ للمَهدِيِّ سُلْطانَهُ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مردمى از مشرق قيام مى كنند و زمينه حاكميت مهدى را فراهم مى آورند.
📗كنز العمّال: ج 14 ص 263 ح 38657
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#واژه_شناسی
#فهم_حدیث
واژه شناسی در فهم آیات قرآن و احادیث معصومان علیهم السلام بسیار مهم است. به همین جهت، در حوزه های علمیه قدیم، طلاب در بدو ورود، «نصاب الصبیان» می خواندند و با لغت آشنا می شدند همچنین برای این که با لغت به صورت تخصصی آشنا شوند، «معلقات سبع» با شرح «زوزنی» و مقامات حریری را می خواندند.
ابن رشد اندلسی -فقیه و فیلسوف- علل اختلاف نظر فقیهان را بر شش وجه می شمارد که یکی از آن ها، همین برداشت از واژگان است.
به عنوان مثال حدیث «الْحَسُودُ لَا يَسُودُ» را این گونه ترجمه می کنند:
«حسود سودی نمی برد»
حال آن که با دقت در واژگان این حدیث، یعنی کلمه «لَا يَسُودُ» متوجه می شویم که «یسود» از واژه «سود» نیست چون «سود» فارسی می باشد بلکه از واژه «سؤدد» به معنای بزرگی و آقایی است.
بنابراین معنای صحیح حدیث چنین است: حسود، بزرگ و آقا نمی شود.
مثال دیگر: الْإِيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ.
برخی واژه «عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ» را به معنای عمل به ارکان دین معنای کرده اند، حال آن که منظور«عمل با اعضا و جوارح» است.
برگرفته از کتاب «در آینه فقه-تاثیر ادبیات عربی و دانش کلام بر فقه-» محمد حسن ربانی
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
#معرفی_کتاب
#کتاب_العروس
#فضيلت_روز_جمعه
کتاب حدیثی "العروس" نوشته أبی محمد جعفر بن احمد قمی از علماء قرن چهارم است. این کتاب مشتمل بر 78 روایت از اهل بیت علیهم السلام می باشد که در فضیلت، آداب، اعمال و مباحث مرتبط با #روز_جمعه توسط نگارنده جمع آوری شده است.
#کتاب_العروس مشتمل بر 42 باب است که باب اول در علت نامگذاری کتاب به العروس و باب آخر از این کتاب باب النوادر است
_مولف در مقدمه این کتاب می نویسد: أن الله خص یوم الجمعة بخصال جمّة و بیّن فضلها علی سایر الایام فی العبادة و زینها مثل العروس المهداة ألی زوجها و أنا ذاکر بعضها لیکون عندک تذکرة للعبادة فیه و یزداد لک فی فضله إن شاء الله و سمیته "کتاب العروس".
کتاب #العروس به همراه چند کتاب حدیثی دیگر از مؤلف همچون کتب "جامع الأحاديث" با تصحیح و تعلیق آقای سید محمد حسینی نیشابوری و تخریج روایات آن از دیگر منابع و مصادر روایی در پاورقی کتاب، توسط انتشارات آستان قدس رضوی در سال ۱۴۱۳ قمری به چاپ رسیده است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
إِنَّكَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ اَلْعَظِيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ زَارَ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ .
۱۵ شوال سالروز وفات عبدالعظیم حسنی امامزاده واجب التعظیم و راوی بزرگ شیعه است که در کتب حدیثی و متون روایی، بیش از صد روایت از ایشان آمده است.
امام هادی(ع) وی را اینگونه خطاب میکند: یا اباالقاسم! تو به حق ولی ما هستی... تو همان دینی را که پسندیده خداست، انتخاب کردهای... خداوند تو را با گفتار ثابت در دنیا و آخرت تثبیت کند[۲].
این گفتگو میان امام و عبدالعظیم به #حدیث_عرض_دین مشهور است.
📗[۱]مستدرک الوسائل،ج۳،ص۶۱۶
📗[۲]التوحید(صدوق)،ص۸۲_۸۱.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#نمازیک_شنبه_ماه_ذی_القعده
#نمازبافضیلت_یک_شنبه_ها
نمازبافضیلت روزهای یکشنبه هرماه
سید بن طاووس در کتاب اقبال الاعمال، بخش اعمال ماه ذی القعده روایتی را از رسول خدا صلیالله علیه وآله نقل می کند که حضرت در آن روایت، چگونگی خواند و همچنین فضیلت این نماز را بیان می فرماید.
مختصر فضیلت این نماز چنین است «که هرکه آن را بجا آورد، توبهاش پذیرفته حق و گناهش آمرزیده میشود و طلبکاران او در قیامت از وی راضی گردند و با ایمان از دنیا برود و ایمانش از او گرفته نشود و قبرش وسیع و نورانی گردد و پدر و مادرش از او راضی شوند و آمرزش حق نصیب پدر و مادر و فرزندان و نژاد او گردد و روزی او توسعه یابد و فرشته مرگ در وقت مردن با او مدارا کند و جانش را به آسانی بستاند».
کیفیت آن نماز نیز چنین است: روز یکشنبه غسل به جا آورد و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز بخواند، در هر رکعت سوره «حمد» را «یک مرتبه» و سوره «توحید» را «سه مرتبه» و سوره «فلق» را «یک مرتبه» و سوره «ناس» را «یک مرتبه» بخواند و پس از نماز «هفتاد مرتبه» استغفار کند و استغفار را با «لَاحَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» ختم نماید، سپس بگوید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت» یعنی ای توانا، ای آمرزنده، گناهان من و همه مردان و زنان مؤمن را بیامرز که گناهان را جز تو کسی نمیآمرزد.
زمان این نماز یکی از یکشنبههای ماه ذیالقعده -در هر ساعتی از روز میتوان آن را خواند- است اما با توجه به فراز پایانی این روایت که از حضرت سوال می شود «يَا رَسُولَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ عَبْداً يَقُولُ فِي غَيْرِ الشَّهْرِ» -یعنی اگر کسی در غیر ماه ذیالقعده این نماز را بخواند چگونه است؟ حضرت فرمود همان فضیلت را دارد-؛ اگر در یکشنبه سایر ماهها نیز بهجای آورده شود، همین پاداش را خواهد داشت. (1)
پی نوشت:
1-سید ابن طاووس، رضی الدین علی، الاقبال بالاعمال الحسنة، تهران: دار الكتب الإسلاميه، چاپ دوم، 1409ق، ج2، ص20.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
عن رسول الله صلي الله عليه وآله:
إنّ حمزة عمی یُنَحّی جهنّم مِن مُحِبِّیه[1].
پیامبر اکرم (ص)
همانا در قیامت عمویم #حمزه جهنم را از دوستدارانش دور خواهد کرد».
[1]📗تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام، ص 176، چاپ 1314
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith