#معرفی_کتاب
#کتاب_العروس
#فضيلت_روز_جمعه
کتاب حدیثی "العروس" نوشته أبی محمد جعفر بن احمد قمی از علماء قرن چهارم است. این کتاب مشتمل بر 78 روایت از اهل بیت علیهم السلام می باشد که در فضیلت، آداب، اعمال و مباحث مرتبط با #روز_جمعه توسط نگارنده جمع آوری شده است.
#کتاب_العروس مشتمل بر 42 باب است که باب اول در علت نامگذاری کتاب به العروس و باب آخر از این کتاب باب النوادر است
_مولف در مقدمه این کتاب می نویسد: أن الله خص یوم الجمعة بخصال جمّة و بیّن فضلها علی سایر الایام فی العبادة و زینها مثل العروس المهداة ألی زوجها و أنا ذاکر بعضها لیکون عندک تذکرة للعبادة فیه و یزداد لک فی فضله إن شاء الله و سمیته "کتاب العروس".
کتاب #العروس به همراه چند کتاب حدیثی دیگر از مؤلف همچون کتب "جامع الأحاديث" با تصحیح و تعلیق آقای سید محمد حسینی نیشابوری و تخریج روایات آن از دیگر منابع و مصادر روایی در پاورقی کتاب، توسط انتشارات آستان قدس رضوی در سال ۱۴۱۳ قمری به چاپ رسیده است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
إِنَّكَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ اَلْعَظِيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ زَارَ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ .
۱۵ شوال سالروز وفات عبدالعظیم حسنی امامزاده واجب التعظیم و راوی بزرگ شیعه است که در کتب حدیثی و متون روایی، بیش از صد روایت از ایشان آمده است.
امام هادی(ع) وی را اینگونه خطاب میکند: یا اباالقاسم! تو به حق ولی ما هستی... تو همان دینی را که پسندیده خداست، انتخاب کردهای... خداوند تو را با گفتار ثابت در دنیا و آخرت تثبیت کند[۲].
این گفتگو میان امام و عبدالعظیم به #حدیث_عرض_دین مشهور است.
📗[۱]مستدرک الوسائل،ج۳،ص۶۱۶
📗[۲]التوحید(صدوق)،ص۸۲_۸۱.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#نمازیک_شنبه_ماه_ذی_القعده
#نمازبافضیلت_یک_شنبه_ها
نمازبافضیلت روزهای یکشنبه هرماه
سید بن طاووس در کتاب اقبال الاعمال، بخش اعمال ماه ذی القعده روایتی را از رسول خدا صلیالله علیه وآله نقل می کند که حضرت در آن روایت، چگونگی خواند و همچنین فضیلت این نماز را بیان می فرماید.
مختصر فضیلت این نماز چنین است «که هرکه آن را بجا آورد، توبهاش پذیرفته حق و گناهش آمرزیده میشود و طلبکاران او در قیامت از وی راضی گردند و با ایمان از دنیا برود و ایمانش از او گرفته نشود و قبرش وسیع و نورانی گردد و پدر و مادرش از او راضی شوند و آمرزش حق نصیب پدر و مادر و فرزندان و نژاد او گردد و روزی او توسعه یابد و فرشته مرگ در وقت مردن با او مدارا کند و جانش را به آسانی بستاند».
کیفیت آن نماز نیز چنین است: روز یکشنبه غسل به جا آورد و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز بخواند، در هر رکعت سوره «حمد» را «یک مرتبه» و سوره «توحید» را «سه مرتبه» و سوره «فلق» را «یک مرتبه» و سوره «ناس» را «یک مرتبه» بخواند و پس از نماز «هفتاد مرتبه» استغفار کند و استغفار را با «لَاحَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» ختم نماید، سپس بگوید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت» یعنی ای توانا، ای آمرزنده، گناهان من و همه مردان و زنان مؤمن را بیامرز که گناهان را جز تو کسی نمیآمرزد.
زمان این نماز یکی از یکشنبههای ماه ذیالقعده -در هر ساعتی از روز میتوان آن را خواند- است اما با توجه به فراز پایانی این روایت که از حضرت سوال می شود «يَا رَسُولَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ عَبْداً يَقُولُ فِي غَيْرِ الشَّهْرِ» -یعنی اگر کسی در غیر ماه ذیالقعده این نماز را بخواند چگونه است؟ حضرت فرمود همان فضیلت را دارد-؛ اگر در یکشنبه سایر ماهها نیز بهجای آورده شود، همین پاداش را خواهد داشت. (1)
پی نوشت:
1-سید ابن طاووس، رضی الدین علی، الاقبال بالاعمال الحسنة، تهران: دار الكتب الإسلاميه، چاپ دوم، 1409ق، ج2، ص20.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
عن رسول الله صلي الله عليه وآله:
إنّ حمزة عمی یُنَحّی جهنّم مِن مُحِبِّیه[1].
پیامبر اکرم (ص)
همانا در قیامت عمویم #حمزه جهنم را از دوستدارانش دور خواهد کرد».
[1]📗تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام، ص 176، چاپ 1314
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم(۱۳)
#تملق
رسول اللّه صلى الله عليه و آله :
لَيسَ مِن أخلاقِ المُؤمِنِ المَلَقُ إلاّ في طَلَبِ العِلمِ.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : تملّق(چاپلوسی)، خوى مؤمن نيست ، مگر در جستجوى دانش .
📗نثر الدرّ : ج 1 ص 112 ، عدّة الداعي : ص 71.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#علم_دراية
#علم_رجال
#تفاوت_رجال_دراية
در تفاوت علم رجال با علم درایة گفته شده: موضوع #علم_درایه، کلّی است؛ زیرا موضوع آن، حدیث از جهت سند و یا متن و یا هردو است و غایت آن، قبول و ردّ خبر است.
ولی موضوع #علم_رجال، جزئی و فرد فرد افرادِ سند است و با متن و مجموع سند، ارتباطی ندارد و غایت آن، شناخت افراد ضعیف و ثقه و مانند آن است.
برای مثال، بحث از راستگویی و دروغگویی، ضابط بودن و ضابط نبودن، غالی بودن و نبودن شخص خاص که در سند واقع شده (مانند محمدبن مسلم و یا محمدبن سنان)، بحث رجالی است.
و بحث از صحیح و یا حسن و یا موثّق و یا ضعیف بودن سند و یا بحث از متصل و یا منقطع بودن و معنعن و یا مسلسل بودن آن، اگرچه مربوط به سند است، ولی چون راجع به مجموع سند است، داخل در علم درایه است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#حدیث_صحیح
#تفاوت_مکتب_قدماء_ومتاخرین
#صحیح_قدمائی
حدیث صحیح نزد قدما همچون صاحبان کتب اربعه و شیخ مفید و دیگر محدثان قرون اولیه با معنای آن در نزد علمای حدیث دوره بعد که از ابنطاووس (م673 ه) و علامه حلی (م726ه) آغاز میشود متفاوت است. آنان نه به صرف صحت سند به درستی حدیث حکم میکردند و نه به صرف ضعف سند آن را کنار میگذاشتند، قوت و درستی سند تنها یکی از شیوهها و گاه تنها یکی از قرینهها برای حکم به اعتبار و بی اعتباری روایت بود.
بخش دیگر کار در بررسی متن به انجام میرسید آنان پس از کاوشهای دقیق و عمیق و به دست آوردن اطمینان عرفی و عقلائی از مراد نهائی متن به سنجش آن با قرآن و سنت قطعی و اجماعات فقهی و دیگر موازین مقبول و عقلائی میپرداختند و در پی قرینههای گوناگون دلالت کننده بر درستی و ضعف حدیث به هر سو روان شده کتابهای متعددی را میکاویدند، این شیوه گاه به کنار نهادن حدیثی و گاه به قبول کردن و معتبر دانستن آن منجر میشد.
#مقاله: (تبیین شرائط قبول خبر از منظر قدما و متاخرین) نوشته سیدمحمد کاظم طباطبایی که در ادامه میآید به بررسی این دو روش پرداخته است.👇👇👇
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
کلثوم ننه.pdf
1.23M
فایل pdf کتاب "#کلثوم_ننه" نوشته مرحوم آقا جمال خونساری، با طراحی بیژن اسدی پور.
این کتاب پیشتر در بخش معرفی کتابِ #کانال_علوم_ومعارف_حدیث معرفی گردید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
حدیث بُکش بُکش❗️
در برخی از سایت ها و سخنرانی های سالیان اخیر به روایتی اشاره شده است که «مسلمانان به بيت المقدس که يهوديان در آنجا فساد مي کنند حمله کرده و شعار آنها #بُکش_بُکش» است.
حال آن که بر اساس جستجوهای انجام شده، چنین حدیثی در منابع روایی شیعه یافت نشدبلکه تنها یک حدیث با مضمون ذیل در کتب اهل سنت آمده است:
#ابوهريره عن علي بن ابي طلحه قال: يدخلون دمشق برايات سود عظام فيقتتلون فيها مقتله عظيمه شعارهم بُکش بُکش.(1)
یعنی گروهي با پرچم هاي سياه بزرگي وارد دمشق مي شوند و در آن جا کشتاری عظيم به راه مي اندازند، شعار آنان #بُکش_بُکش خواهد بود.
این روایت در کتاب «الفتن» آمده است. نویسنده کتاب: نعیم بن حماد مروزی است. علمای اهل سنت در باره شخصیت وی اختلاف نظر دارند. برخی او را توثیق و برخی تضعیف کرده اند.
البته برخی می گویند اين خبر با آن چه در تاريخ رخ داده مطابق است، چون پس از استقرار لشکر خراسان در کوفه، سفاح اولين خليفه عباسي، آنان را به فرماندهي عمويش عبدالله بن علي به شام فرستاد و کشتار عظيمي از بني اميه به راه انداختند. از آن جا که بسياري از اين لشکريان ايراني بودند شعار آنان به فارسي بيان شده است. ●▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬●
پن:
1-الفتن، صفحه 134.
برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله «تاملی در روایت های علایم ظهور» نویسنده: مصطفی صادقی، مجله انتظار موعود، دوره 1، شماره 162، پاییز 1393، مراجعه کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
https://eitaa.com/MaarefHadith