#آزادی_در_اسلام
...آزادی اسلام ریشهاش آزادی انسان از #عبودیت هر آنچه #غیر خداست. در حالی که آزادی غربی ریشهاش عبارت بود از تمنّیات و تمایلات و خواستهای پست انسانی یا همه جور خواست انسانی؛ این فرق دوم میان آزادی در فرهنگ اسلام.
پس ریشهی آزادی در اسلام عبارت است از شخصیت و ارزش ذاتی انسان که بندهی هیچ کس غیر خدا نمیشود و در حقیقت ریشهی آزادی انسان توحید و معرفت خدا و شناخت خداوند است.
📚 آزادی، ص ۲۵
@Maaref_Enghelab_Eslami
#آزادی_تضاد
من به شما عرض میکنم که درهیچ کشوری ازکشورهای دنیا همان امضاءکنندگان اوّلی اعلامیهی حقوق بشر وکسانی که دم از آزادی هم میزنند، شما یک کشور را سراغ ندارید که آنچه را که در منشورجهانی حقوق بشر نوشته شده و امضا شده، پیاده کرده باشند؛ ...چون با #منافعشان
اصطکاك داشته حتی همان را هم که خودشان قبول دارند بنامش شعار میدهند، پیاده
نکردند.
📚 آزادی ،ص۲۸
@Maaref_Enghelab_Eslami
#حدود_آزادی
اسلام و ادیان الهی علاوه بر اینکه به فکر حفظ حقوق و آزادیهای دیگران هستند و می گویند یک انسان نباید به بهانهی آزاد بودن حقوق دیگران را تهدید کنند و به خطر بیاندازد، همچنین میگویند که یک انسان به بهانهی آزاد بودن و اختیار داشتن
حق ندارد و نمی تواند منافع شخص خودش را هم به خطر بیاندازد. خودِ او هم نباید از
قِبَل آزادی او ضرر ببیند. لذا ضرر زدن به خود در اسلام ممنوع است. خودکشی ممنوع
است.
📚 آزادی ، ص ۳۲
@Maaref_Enghelab_Eslami
#مرز_آزادی
بر اساس فکر اسلامی هیچ کس نمیتواند بگویدکه من آزادم، پس اموال خودم را از بین میبرم، جان خودم را نابود میکنم یا به سلامتی خودم ضرر میزنم. او همانطور که موظف است که با حرکات خود و اعمال خود و رفتار خود و گفتار خودحقوق دیگران و آزادی آنها را محدود نکند و به خطر نیاندازد، #موظف است آزادی خود و
حدود خود و #حقوق خود را هم به خطر نیاندازد.این یک #مرز اساسی و اصلی بین آزادی از دیدگاه اسلام و آزادی از دیدگاههای دیگر و در فرهنگهای بشری است. لذا در اسلام انظلام هم جایز نیست. یعنی زیر بار زور رفتن هم ولو به خود یک شخص مربوط بشود حرام است.
📚 آزادی ، ص ۳۲
@Maaref_Enghelab_Eslami
#آزادی_عقیده
آزادی عقیده به این معنا نیست که اسلام اجازه میدهد و جایز میشمارد و روا میداند که انسانها از #عقیدهی حق از بینش درست منحرف بشوند و یک اعتقاد غلط و نادرست را در قلب و فکر خود بپذیرند .
آزاد است؛ یعنی مؤاخذهای دنبال این کار نیست. مجازاتی نمیکنند کسی را که در جامعهی اسلامی عقیدهی غیراسلامی را داشته باشد، مادام که آن عقیده درصدد #معارضه و #مبارزهی با #نظام_اسلامی و #عقیدهی_اسلامی نباشد.
اگر اعمالی مخالف با عقیده نظام اسلامی سر بزنداینجا نظام اسلامی تحمل نمیکند و با او معارضه میکند این به معنای مخالفت با آزادی عقیده نیست، این به معنای #حراست از مرزهای جامعه است.
مرزهای فرهنگی، مرزهای اقتصادی، مرزهای سیاسی و این وظیفهی دولت اسلامی است و بایستی آن را رعایت کند. در همهی عقاید و سلایق دیگر هم همینطور است.
📚 آزادی، ص۳۷
@Maaref_Enghelab_Eslami
#نحوه_برخورد_اسلام_با_عقاید_مخالف
عقیدهی یک انسان پایهی زندگی اوست، عقیدهی یک انسان سرنوشتساز حرکت اوست. #محبت به انسان که در اسلام یک امر مسلّم هست اجازه نمیدهد که اسلام راضی بشود که انسانها در ورطهی عقاید باطل غرق بشوند و به کمک آنها نشتابد،
اسلام کمک میکند؛ منتها این کمک کردن، کمک کردن به زور نیست.بلکه آنها را به وسیلهی #حکمت، بوسیلهی #موعظه، بوسیلهی #تبلیغ و بیان حقیقت به سمت ایمان صحیح، جلب و جذب میکند
📚 آزادی، ص ۳۸
@Maaref_Enghelab_Eslami
#آزادی_بیان_اظهار_نظر
به قرائن و شواهد زیادی انسان این را میداند که اسلام علی الاصول طرفدار آزادی اظهار عقیده است؛ و طبیعتاً هم اسلام باید همینطور باشد؛ زیرا که آنجایی از اظهار عقیده خوف و ترسی هست که نظام حاکم یا آن مکتبی که سیاست را در اختیار دارد در خود احساس ضعف کند. اگر منطق، قوی است؛ اگر سیاستی که اظهار میشود سیاست قابل دفاعی است، اگر فکر و مکتب، یک فکر و #مکتب قابل جذب برای افکار عمومی هست، دلیلی ندارد که از #طرح حرف مخالف انسان بترسد. ...سیاستهای حکومت
اسلامی یک سیاستهای مردمی است، سیاستهای #روشن و صریحی است. بنابراین هیچ ابایی در اسلام نیست که افکار مخالف، نظرات مخالف مطرح بشود
ص۴۰
@Maaref_Enghelab_Eslami
#جایگاه_زن
زن به یك جایگاه مصنوعی و تشریفاتی که دون شأن، متانت، سکینه و آرامش روحی اوست احتیاج ندارد.در #طبیعت_الهی زن، آنچنان لطافت و زیبایی و گرمای محبتی وجود دارد که میتواند هم خود را و هم محیط پیرامون خود را ـ چه در داخل خانه، چه در هر محیطی که باشد
ـ به طرف #معنویت،#پیشرفت و #علوّ مقامات علمی و عملی سوق دهد.
📚زن و خانواده، ص ۱۸
@Maaref_Enghelab_Eslami
#الگو دانستن #زنان برای تمام انسانها
خداوند در قرآن کریم برای کوبیدن اندیشههای جاهلی، زن را از مرد بالا میکشد و چهار زن را به عنوان نمونه و الگوی تمام بشر معرفی میکند. آسیه همسر فرعون و مریم دختر عمران به عنوان #نمونه_ایمان معرفی میشوند. همسر نوح و همسر لوط به عنوان #نمونه_کفر معرفی میشوند. در زمان حضرت موسی، مؤمنان زیادی بودند که در راه ایمان تلاش و فداکاری کردند، اما خداوند نام یك زن را به عنوان #الگو ذکر میکند.
📚 زن و خانواده، ص ۱۹
@Maaref_Enghelab_Eslami
#جایگاه_زن _در_اسلام
امّا در محیط اسلامی ما -چه در داخل کشور ما، چه در بعضی محیطهای اسلامی دیگر- برای اینکه از زن #حمایت بکنند، یك چیزهایی را، یك وظایفی را، توقّعاتی را برای زن مطرح میکنند که این تحقیر زن است، این کوچك کردن زن است. مثلا میگویند چرا اجازه نمیدهید زن در بیرون از منزل کار کند؛ اوّلا چه کسی اجازه نمیدهد؟ چه اشکال دارد؟ ثانیاً کار کردن در بیرون منزل، یعنی فرض کنیدماشین نویسیِ فلان اداره، یك شأن است برای زن که ما برای او یقه بدرانیم؟معنای #عدالت این است؟ معنای #عدالت این است که آنچه را خدای متعال در کُمونِ ذات هر موجودی قرار داده، آن را بشناسیم، قدر بدانیم و آن را پرورش بدهیم؛ #عدالت_این_است.
📚 زن وخانواده، ص ۲۱
@Maaref_Enghelab_Eslami
#ذات_روشنی_بخش
همه ارزشهای معنوی را میتوان از درون کانون گرم خانواده که #محور آن زن خانواده است بیرون کشید.امیدواریم دختران و زنان جامعه ما در الگوی #زینب_کبری (سلام الله علیها )دقت کنند.
#جوهر_ذات یک انسان اگر تعالی و روشنایی پیدا کند، همه چیز در مقابل او کوچک میشود و #قدرت او برای همه کارهای دیگر تأمین میشود.
رهبر معظم انقلاب( مدظله العالی)
۸۹/۳/۲۵
@Maaref_Enghelab_Eslami
#برابری_و_تفاوت_زن_و_مرد_عرصه_خانواده
اسلام مرد را #قوّام و زن را #ریحان میداند. این نه جسارت به زن است نه جسارت به مرد. نه نادیده گرفتن حق زن است و نه نادیده گرفتن حق مرد؛ بلکه، #درست_دیدن_طبیعت آنهاست. مرد حقوقی دارد، زن هم حقوقی دارد و این حقوق به شدّت عادلانه و متوازن ترتیب داده شده است. ترازوی آنها هم اتفاقاً برابر است؛
یعنی وقتی #جنس_لطیف و زیبا و عامل آرامش و آرایش معنوی محیط زندگی را در یك کفه میگذاریم، و #جنس_مدیریت و کارکرد و محلّ اعتماد و اتکا بودن و تکیه گاه بودن برای زن را هم در کفهی دیگر ترازو میگذاریم، این دو کفه با هم برابر میشود.
📚زن و خانواده، ص ۲۷
@Maaref_Enghelab_Eslami
#برابری_تفاوت_زن_و_مرد_عرصه_اجتماعی
دین هرگز برای تحصیل علم، میان دختر و پسر فرقی نمیگذارد. اگر پسر تحصیلات عالیه میکند، دختر هم باید به تحصیلات عالیه
بپردازد. زیرا وقتی در جامعه، هم مرد تحصیل میکند و هم زن، جمعیت تحصیل کرده، دو برابر آن زمانی است که فقط مردان تحصیل میکنند. آن وقتی که زنان در جامعه تدریس میکنند، معلّم در جامعه دو برابر تعداد آن وقتی است که فقط مردان تدریس میکنند.
در فعّالیت سازندگی و اقتصادی، در طرّاحی و فکر کردن و برای امور کشور و یك شهر و یك روستا و یك مجموعه و امور شخصی خانواده مطالعه کردن، میان زن و مرد تفاوتی نیست و همه مسئولند. در حرکت و تلاش در راه خدا، زن و مرد فرقی ندارند؛ هر دو موظفند، هر دو باید تا آنجا که میتوانند و در هر نقطهیی که میتوانند،در راه سازندگی کشور دوشادوش یکدیگر تلاش کنند، البته باید #حدود_الهی و احکام
الهی در #روابط زن ومرد حفظ شود.
📚زن وخانواده، ص ۲۸
@Maaref_Enghelab_Eslami
#ارزش_خانه_داری
امروز #نیازجامعهی ما به این است که بداند #مادری یعنی چه؟ زنِ خانه بودن یعنی چه؟ کدبانو بودن یعنی چه؟ #فاطمهی_زهرا (سلام الله علیها) با آن شأن و با آن رتبه و با آن مقام و با آن عظمت، یك خانم خانهدار است؛ این تحقیر او نیست؛ او که با آن #عظمت قابل تحقیر نیست، مگر این عظمت را میشود کوچك شمرد؟
این عظمت به جای خود محفوظ است، امّا یکی از شئون و یکی از مشاغل همین عظمت عبارت است از همسر بودن یا مادر بودن و خانهداری کردن است با این چشم به این #مفاهیم نگاه کنیم.
📚 زن و خانواده، ص ۴۸
@Maaref_Enghelab_Eslami
#کنترل_چشم
اینکه اسلام بر #کنترل چشم تاکید کرده است از این جهت است که وقتی چشم زن یا مرد یك طرفی رفت، بخشی از #سهم-همسر او به آن طرف میرود. و وقتی برای همسر کم گذاشته میشود، محبت ضعیف و بنای خانواده #متزلزل خواهد شد و آن وقت آنچه برای انسان لازم است از دست میرود و آنچه برایش مضر است را بدست می آورد.
مردی که با زنان نامحرم سر و کار دارد، دو جا برای او امکان اشباع غرایزش وجود دارد؛ این دیگر به زن خودش آنجور #پایبند نیست. مثل مردی که به هیچ زنی نگاه نمیکند نیست. زن هم نباید در محیط های اجتماعی خودش را با نامحرم #مخلوط کند تا دلبستگی اش به مرد خودش باشد . اگر این زن به جایی رسید که مرد خودش برایش عادی شد،این مسئله بنیان خانواده را متلاشی میکند و این به ضرر زنهاست.
📚زن وخانواده ، ص 36
@Maaref_Enghelab_Eslami
#فرزند_آوری
میل به کم بودن فرزند، یك عارضه است؛ و الّا انسان به طور طبیعی فرزند را دوست دارد. #پیر_شدن کشور، کم شدن نسل جوان در چندین سال بعد، از همان چیزهائی است که اثر آن در #آینده ظاهر خواهد شد و آن روز دیگر قابل علاج نیست؛ اما امروز قابل علاج
است.
#فرزندآوری یك مجاهدت بزرگ است. فرزندآوری یکی از مهمترین مجاهدتها و وظائف زنان است؛ چون فرزندآوری در حقیقت هنر زن است؛ اوست که زحماتش را تحمل میکند، اوست که رنجهایش را میبرد، اوست که خدای متعال ابزار پرورش فرزند را به او داده است.
خدای متعال ابزار پرورش فرزند را به مردها نداده، در اختیار بانوان قرار داده؛ صبرش را به آنها داده، عاطفهاش را به آنها داده، احساساتش را به آنها داده، اندامهای جسمانیاش را به آنها داده؛ در واقع این#هنر_زنها است. اگر چنانچه ما اینها را در جامعه به دست فراموشی نسپاریم ،آن وقت پیشرفت خواهیم کرد.
📚زن و خانواده، ص ۵۱ و ۵۲
@Maaref_Enghelab_Eslami
#کار_زن
در کل دو نوع کار وجود دارد: یکی کار داخل خانه و یکی کار بیرون خانه، هر دو کار است؛ اگر زنی در کارهای بیرون منزل استعداد دارد، باید انجام دهد، منتها باید جوری باشد که این #اشتغال حتی در داخل خانه به پیوند زن و شوهر #لطمهای نزند.
نه تنها کار بیرون از خانه بلکه کار داخل خانه هم نباید به انجام وظایف اصلی زن ضربه بزند، این بد است که بعضی از خانمها خودشان را از صبح تا شب داخل خانه میکشند،
بعد که مرد به خانه میآید، حوصله یك لبخند زدن به او را هم ندارند. کار خانه را هم باید کرد اما نه آنقدری که انجام این کار به انهدام خانواده منتهی شود.
یک اصل لزوم #هماهنگی شغل با صفات و ویژگیهای #ذاتی زن است. خداوند متعال گنجینه با ارزش لطف، آرامش و رحمت را در وجود زن قرار داده است و زنان در جامعه باید در مسئولیتها و مشاغلی انجام وظیفه نمایند که در #تعارض با این صفات و ویژگیهای ذاتی زن نباشد.
📚زن و خانواده، ص۵۵
@Maaref_Enghelab_Eslami
#علم_آموزی
دختران جوان #باید-درس بخوانند، علم بیاموزند، آگاهی پیدا کنند، به شأن خودشان واقف شوند و قدر خود را بدانند، تا بفهمند که تبلیغات استکبار جهانی در #خصوص زن، چقدر بیپایه و اساس و پوچ است ... کسانی که اهل تجمّل و چسبیدن به زر و زیورآلات هستند و یا کورکورانه و چشم بسته میخواهند از الگوهای غربی در لباس و پوشاک و وضع زندگی تقلید کنند، غالباً از سواد و معلومات و معرفت کافی بهره ندارند. کسی که معلومات داشته باشد، میتواند رفتار خود را #کنترل کند و آن را با هر چه حقّ و حقیقت و خوب است، تطبیق دهد.
بنابراین، در میدان علمی، همه راههای فعّالیت باید برای زنان باز باشد. اگر زن در جامعه بتواند به علم و معرفت و کمالات معنوی و اخلاقی که خدای متعال و آیین الهی برای همه انسانها به طور یکسان در نظر گرفته است، برسد،
تربیت فرزندان بهتر خواهد شد، محیط خانواده گرمتر و با صفاتر خواهد شد، جامعه #پیشرفت بیشتری خواهد کرد.
📚 زن وخانواده، ص۵۷
@Maaref_Enghelab_Eslami
#نظر_اسلام_درباره_اشتغال_زن
نظر اسلام درباره اشتغال زن یك نظر میانه است، اسلام نه معتقد است که باید زن را از فعالیتهای اجتماعی ممنوع و محروم کرد و نه معتقد است که باید زن را به کارهای سنگین و تلاش های دشوار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مجبور کرد.
مثلا طبق نظر اسلام نباید زن را #مجبور کرد که حتما شغلی داشته باشد و با درآمد زایی در تامین هزینه های خانوار سهم داشته باشد، زیرا زن از لحاظ جسمی از مرد ضعیف تر است و ضروتهایی دارد، بنابراین #تحمیل کار سنگین به زن #ظلم است، بنابراین اینکه بعضی مردان وقتی میخواهند ازدواج کنند،
#شرط قائل میشوند که زن باید حتماً کار کند و شغل و درآمدی داشته باشد، خطاست. گرچه خلاف شرع نیست، اما اسلام به چنین کاری هم توصیه نمیکند
📚زن و خانواده، ص۵۷
@Maaref_Enghelab_Eslami
#تضعیف_نقش_مادری_به_بهانه_حمایت_از_زن
دنیای غرب که زن را از داخل خانواده جدا میکند و با وعدههای #توهمآمیز بیرون میکشد و او را در مقابل نگاه و حرکت هرزه جامعه بی پناه و بی دفاع میکند و میدان را برای #تعرض به حقوق او باز میکند، هم زن را تضعیف میکند ، هم خانواده را نابود میکند و هم نسل های آینده را به خطر می اندازد. در غرب سستی بنیان خانواده به حدی نگران کننده شده است که فریاد رهبران جوامع به آسمان رسیده است. غرب به زن اجازه نمیدهد که به طور طبیعی مهر و پیوند و عواطف مادری خود را بروز داده و با آن رشد کند.
دنیای غرب این #جرم بزرگ را دارد که نقش مادر را #تضعیف کرده و در مواردی نادیده گرفته است. بخشی از بزرگی این گناه به این مربوط است که این حرکت فاجعه آمیز را با نام "حمایت از زن" انجام میدهد، در حالی که حمایت از زن نیست بلکه خیانت به زن و خیانت به انسان است.
📚زن و خانواده، ص ۶۵
@Maaref_Enghelab_Eslami
#حق_رأی_زن
حق رأی برای زن تا اوایل قرن کنونی، در اروپا وجود نداشت. البته حق رأی کلًا برای جوامع اروپائی وجود نداشت، حتی بعد از رنسانس و نهضت صنعتی و علمی در اروپا.
بعد از انقلاب فرانسه در اواخر قرن هجدهم تدریجاً حق داده شد به کارگران و زحمتکشان، یعنی مردم، تودهی مردم، آحاد مردم که رأی بدهند و انتخاب بکنند. بعد هم بتدریج در بعضی جاهای اروپا این رأی داده شد. در کشورهای اروپائی و در آمریکا، پس از جنگ اول جهانی به زنها حق رأی داده شد؛ یعنی تا ۱۹۱۸ پایان جنگ جهانی اول در آمریکائی که #دم_از_آزادی و دفاع از حقوق زن و اینها میزنند و در اروپا، حق رأی به زنها داده نمیشد و زنها حق انتخاب کردن نداشتند و تازه بعد از ۱۹۱۸ که حق رأی به زنها داده شد، به زنهای بالاتر از #سی_سال حق رأی داده شد.
در فاصلهی بین دو جنگ جهانی در بسیاری از کشورهای اروپائی از جمله در فرانسه، در ایتالیا و همچنین در ژاپن زنها حق رأی نداشتند.
📚 زن وخانواده ، ص ۶۶
@Maaref_Enghelab_Eslami
#حق_انقلاب_بر_گردن_زن
اسلام و انقلاب و امام آمدند و زن را در مرکزفعالیتهای سیاسی قرار دادند و #پرچم انقلاب را به دست زنان سپردند؛ در حالی که زن در همان حال توانست #حجاب و #وقار
و متانت اسلامی و عفاف و دین و تقوای خودرا حفظ کند. کسی حقی از این #بزرگتر برگردن زن ایرانی و مسلمان ندارد ... به برکت انقلاب، زن ایرانی در راه بسیار خوبی افتاد.
امروز، زن ایرانی میتواند در میدان علم وارد بشود و مدارج علمی را طی کند؛ در حالی که دین و عفاف و تقوا و وقار و متانت وشخصیت و حرمت زن مسلمان را هم #حفظ کرده باشد. #انقلاب و #جنگ، زنان ما را در جامعه از آگاهی و رشد سیاسی برخوردار کرد.
📚زن و خانواده، ص ۷۱
@Maaref_Enghelab_Eslami
#زنان_پشتوانه_مردان
زنان کشور ما در طول مدت انقلاب، پشتوانه حرکت مردها بودند. اگر احساسات و #ایمان_قوی زنها نبود، شاید بسیاری از مردهای مااین قدرت را پیدا نمیکردند که در میدان-های سخت مبارزات گوناگون حضور داشته باشند زنان علاوه بر اینکه کمیت خودشان، یعنی آن پنجاه درصد را دارند، در به صحنه آمدن پنجاه درصد دیگر هم که مردان
باشند، موثرند. البته مردان هم احیاناً در آمدن زنان به صحنه موثرند؛ اما تاثیر زن بر
روی حضور مرد، بمراتب بیشتر است. مثلًا شاید #سه_برابر_تاثیر مرد نسبت به آمدن زن باشد.
📚 زن و خانواده، ص۷۳
@Maaref_Enghelab_Eslami