eitaa logo
حلقه های مطالعاتی معارف انقلاب اسلامی
678 دنبال‌کننده
272 عکس
95 ویدیو
7 فایل
دوره آموزشی مطالعاتی معارف انقلاب اسلامی @Maaref_Enghelab_Eslami مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر قم ۰۲۵۳۷۷۴۴۲۴۳ فروشگاه و نمایشگاه محصولات انقلاب اسلامی ۰۲۵۳۷۷۰۲۸۵۲ برادران: @Ba_Maaref_Enghelab 09927270034 خواهران: @Kh_Maaref_Enghelab 09927400982
مشاهده در ایتا
دانلود
آزادی به معنای یعنی اینکه انسان هر کاری که مایل بود، هر چیزی که اراده کرد ،برایش مباح باشد، یله باشد، رها باشد ا این نه منطقی است، نه ممکن است و نه هیچکس در دنیا از آن طرفداری کرده است. 📚 آزادی ، ص ۲۳ @Maaref_Enghelab_Eslami
اخلاقی در غرب ،هیچ مانعی برای آزادی نیستند. مثلا نهضت هم‌جنس‌بازی در آمریکا، یکی از نهضت‌های رایج است! افتخار هم می‌کنند؛ در خیابانها تظاهرات هم راه می‌اندازند؛ ...بالاتر از این، بعضی از اشخاصی که با این نهضت مخالفت میکنند، مورد شدید بعضی از مطبوعات و روزنامه‌ها واقع میشوند که ایشان با نهضت هم‌جنسبازی مخالف است! یعنی ارزش اخلاقی، مطلقاً حدّ و مرزی برای آزادی معین نمی‌کند. 📚 آزادی، ص ۲۵ @Maaref_Enghelab_Eslami
...آزادی اسلام ریشه‌اش آزادی انسان از هر آنچه خداست. در حالی که آزادی غربی ریشه‌اش عبارت بود از تمنّیات و تمایلات و خواستهای پست انسانی یا همه جور خواست انسانی؛ این فرق دوم میان آزادی در فرهنگ اسلام. پس ریشه‌ی آزادی در اسلام عبارت است از شخصیت و ارزش ذاتی انسان که بنده‌ی هیچ کس غیر خدا نمی‌شود و در حقیقت ریشه‌ی آزادی انسان توحید و معرفت خدا و شناخت خداوند است. 📚 آزادی، ص ۲۵ @Maaref_Enghelab_Eslami
من به شما عرض می‌کنم که درهیچ کشوری ازکشورهای دنیا همان امضاءکنندگان اوّلی اعلامیه‌ی حقوق بشر وکسانی که دم از آزادی هم می‌زنند، شما یک کشور را سراغ ندارید که آنچه را که در منشورجهانی حقوق بشر نوشته شده و امضا شده، پیاده کرده باشند؛ ...چون با اصطکاك داشته حتی همان را هم که خودشان قبول دارند بنامش شعار میدهند، پیاده نکردند. 📚 آزادی ،ص۲۸ @Maaref_Enghelab_Eslami
اسلام و ادیان الهی علاوه بر اینکه به فکر حفظ حقوق و آزادیهای دیگران هستند و می گویند یک انسان نباید به بهانه‌ی آزاد بودن حقوق دیگران را تهدید کنند و به خطر بیاندازد، همچنین می‌گویند که یک انسان به بهانه‌ی آزاد بودن و اختیار داشتن حق ندارد و نمی تواند منافع شخص خودش را هم به خطر بی‌اندازد. خودِ او هم نباید از قِبَل آزادی او ضرر ببیند. لذا ضرر زدن به خود در اسلام ممنوع است. خودکشی ممنوع است. 📚 آزادی ، ص ۳۲ @Maaref_Enghelab_Eslami
بر اساس فکر اسلامی هیچ کس نمیتواند بگویدکه من آزادم، پس اموال خودم را از بین می‌برم، جان خودم را نابود میکنم یا به سلامتی خودم ضرر میزنم. او همانطور که موظف است که با حرکات خود و اعمال خود و رفتار خود و گفتار خودحقوق دیگران و آزادی آنها را محدود نکند و به خطر نیاندازد، است آزادی خود و حدود خود و خود را هم به خطر نیاندازد.این یک اساسی و اصلی بین آزادی از دیدگاه اسلام و آزادی از دیدگاههای دیگر و در فرهنگ‌های بشری است. لذا در اسلام انظلام هم جایز نیست. یعنی زیر بار زور رفتن هم ولو به خود یک شخص مربوط بشود حرام است. 📚 آزادی ، ص ۳۲ @Maaref_Enghelab_Eslami
آزادی عقیده به این معنا نیست که اسلام اجازه می‌دهد و جایز می‌شمارد و روا میداند که انسانها از حق از بینش درست منحرف بشوند و یک اعتقاد غلط و نادرست را در قلب و فکر خود بپذیرند . آزاد است؛ یعنی مؤاخذه‌ای دنبال این کار نیست. مجازاتی نمی‌کنند کسی را که در جامعه‌ی اسلامی عقیده‌ی غیراسلامی را داشته باشد، مادام که آن عقیده درصدد و با و نباشد. اگر اعمالی مخالف با عقیده نظام اسلامی سر بزنداینجا نظام اسلامی تحمل نمی‌کند و با او معارضه می‌کند این به معنای مخالفت با آزادی عقیده نیست، این به معنای از مرزهای جامعه است. مرزهای فرهنگی، مرزهای اقتصادی، مرزهای سیاسی و این وظیفه‌ی دولت اسلامی است و بایستی آن را رعایت کند. در همه‌ی عقاید و سلایق دیگر هم همینطور است. 📚 آزادی، ص۳۷ @Maaref_Enghelab_Eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عقیده‌ی یک انسان پایه‌ی زندگی اوست، عقیده‌ی یک انسان سرنوشت‌ساز حرکت اوست. به انسان که در اسلام یک امر مسلّم هست اجازه نمی‌دهد که اسلام راضی بشود که انسانها در ورطه‌ی عقاید باطل غرق بشوند و به کمک آنها نشتابد، اسلام کمک می‌کند؛ منتها این کمک کردن، کمک کردن به زور نیست.بلکه آنها را به وسیله‌ی ، بوسیله‌ی ، بوسیله‌ی و بیان حقیقت به سمت ایمان صحیح، جلب و جذب میکند 📚 آزادی، ص ۳۸ @Maaref_Enghelab_Eslami
به قرائن و شواهد زیادی انسان این را می‌داند که اسلام علی الاصول طرفدار آزادی اظهار عقیده است؛ و طبیعتاً هم اسلام باید همین‌طور باشد؛ زیرا که آنجایی از اظهار عقیده خوف و ترسی هست که نظام حاکم یا آن مکتبی که سیاست را در اختیار دارد در خود احساس ضعف کند. اگر منطق، قوی است؛ اگر سیاستی که اظهار میشود سیاست قابل دفاعی است، اگر فکر و مکتب، یک فکر و قابل جذب برای افکار عمومی هست، دلیلی ندارد که از حرف مخالف انسان بترسد. ...سیاستهای حکومت اسلامی یک سیاست‌های مردمی است، سیاست‌های و صریحی است. بنابراین هیچ ابایی در اسلام نیست که افکار مخالف، نظرات مخالف مطرح بشود ص۴۰ @Maaref_Enghelab_Eslami
زن به یك جایگاه مصنوعی و تشریفاتی که دون شأن، متانت، سکینه و آرامش روحی اوست احتیاج ندارد.در زن، آنچنان لطافت و زیبایی و گرمای محبتی وجود دارد که می‌تواند هم خود را و هم محیط پیرامون خود را ـ چه در داخل خانه، چه در هر محیطی که باشد ـ به طرف ، و مقامات علمی و عملی سوق دهد. 📚زن و خانواده، ص ۱۸ @Maaref_Enghelab_Eslami