eitaa logo
مباحث
1.6هزار دنبال‌کننده
34.6هزار عکس
30.3هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 «خبیث هایی که شیطان را درس می دهند❗️» ◼️ پاسخِ رئیسِ سازمانِ شیطانی بهداشت جهانی، به سؤال خبرنگاری که پرسید چه زمانی اولین دُز را زدید⁉️ ◼️ پاسخ رییس سازمان صهیونیستی بهداشت جهانی نشان می دهد که طراحانِ نظم نوین شیطانی، به حق ایشان را در چنین جایگاهی قرار داده اند. ◼️وی در سخنی فریبکارانه ، علتِ عدمِ تزریق واکسن را یک حرکتِ اعتراضی عنوان می نماید. ◼️ تدروس آدهانوم در خصوص علت عدم تزریق واکسن چنین می گوید : بدلیل اینکه در زادگاهش اتیوپی و قاره آفریقا در واکسن زدن کوتاهی شده، وی به عنوانِ حرکتی اعتراضی از تزریق واکسن خودداری کرده است! ◼️همانطور که در تصویر مشهود است، جناب تدروس که پس از گذشت دو سال از ی هنوز واکسن نزده به همراه خبرنگار از هم استفاده نکرده اند. 🔴 دلیل به این منطقی، جایی شنیده بودید⁉️ در حقیقت این خبیث ها، شیطان را هم درس می دهند. @ammar_enghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۱۴۳ 🏷️ تأثیر منفی غم و غصه ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام اَلْهَمُّ نِصْفُ اَلْهَرَمِ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: اندوه خوردن، نيمى از پيرى است. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: و گرفتارى و اندوه، نصف پيرى است (و نيم ديگر فزونى مى‌باشد. 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 امام عليه السلام در اين گفتار كوتاه و حكيمانه تأثير غم و اندوه را در جسم و روح انسان بيان مى‌دارد و مى‌فرمايد: «غم و اندوه نيمى از پيرى است»؛ (الْهَمُّ‌ نِصْفُ‌ الْهَرَمِ‌) 👈 اشاره به اين‌كه بسيار مى‌شود كه غم و اندوه، انسان را پير مى‌كند، هرچند انسان به حسب سن و سال پير نشده باشد؛ موهاى او تدريجاً سفيد مى‌شود، قامت وى خميده و قواى بدن رو به تحليل مى‌رود و از نظر فكرى و روحى نيز احساس پيرى مى‌كند. منظور امام عليه السلام اين است كه انسان تا مى‌تواند غم و اندوه را به خود راه ندهد و از آثار سوء آن بپرهيزد؛ البته انكار نمى‌توان كرد اسباب غم و اندوه مختلف است و بخشى از آن قابل اجتناب نيست؛ گاه مربوط به مسائل دينى و معنوى است كه انسان به هر حال با آن دست به گريبان خواهد بود. حتى در حديث معروفى از ابن عباس مى‌خوانيم كه مى‌گفت: هيچ آيه‌اى شديدتر و مشكل‌تر از اين آيه «فَاسْتَقِمْ‌ كَمٰا أُمِرْتَ‌ ...» بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل نشد و از اين رو هنگامى كه اصحاب آن حضرت پرسيدند: اى رسول خدا! چرا به اين زودى موهاى شما سفيد شده و آثار پيرى نمايان گشته فرمود: «شَيَّبَتْني هُودُ وَ الْواقِعَةُ‌ ؛ سورۀ «هود» و «واقعه» مرا پير كرد». گفته شده علت همان دستورى است كه خداوند به پيغمبرش دربارۀ استقامت در مقابل دشمنان سرسخت و كينه‌توز و بى‌رحم داده است. (و مى‌دانيم سورۀ «هود» و «واقعه» هر دو در مكه نازل شده در زمانى كه پيامبر صلى الله عليه و آله سخت از طرف مشركان در فشار بود و گفته‌اند: سورۀ «هود» بعد از وفات «ابوطالب» و «خديجه» نازل شد كه امواج غم و اندوه از هر سو قلب پاك پيامبر صلى الله عليه و آله را احاطه كرده بود). ولى به هر حال بسيارى از عوامل غم و اندوه امورى است كه انسان مى‌تواند خود را از آن دور دارد يا نسبت به آن بى‌اعتنا باشد، از اين رو در حديثى آمده است كه زيارت اهل قبور غم و اندوه را زايل مى‌كند؛ زيرا سرچشمۀ بسيارى از اندوه‌ها امور مادّى است؛ هنگامى كه انسان به اهل قبور مى‌رود و پايان كار دنيا را مى‌بيند كه ثروتمند و مسكين همه در يك جا خفته‌اند و هيچ كدام جز كفنى با خود از اين دنيا نبرده‌اند آرامش پيدا مى‌كند.
81 - وظائف ششگانه زنها و رؤیای صادقانه در چند سال قبل، محترمه علویه ای که مداومت بر نماز جماعت مسجد جامع داشت به بنده گفت مدتهاست که به جده ام صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام اللّه علیها متوسل شده ام برای نجاتم تا اینکه شب گذشته در عالم رؤیا آن حضرت را دیدم عرض کردم بی بی ما زنان چه کنیم که اهل نجات باشیم ؟ فرمود شما زنان به شش چیز مواظبت کنید تا اهل نجات شوید و من غفلت کردم از پرسش آن شش چیز و از خواب بیدار شدم و تو بگو آن شش چیز کدام است. بنده به نظرم رسید که در قرآن مجید آخر سوره ( الممتحنه ) وظایف زنان و شروط پذیرفته شدن بیعت آنها با رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله را بیان فرموده است . پس به آیه دوازده از سوره مزبوره مراجعه نموده و شماره کردم دیدم شش چیز است به آن علویه تذکر دادم که قطعا مراد صدیقه کبری (سلام الله علیها) همین شش چیز است و برای اینکه زنان مسلمان وظایف خود را بدانند آیه مزبوره با مختصر ترجمه ای نقل می گردد : ( یا اَیُّهَاالنَّبِیُّ اِذا جائَکَ الْمُؤْمِناتُ یُبایِعْنَکَ عَلی اَنْ لا یُشْرِکْنَ بِاللّهِ شَیْئاً وَ لا یَسْرِقْنَ وَ لا یَزْنینَ وَ لا یَقْتُلْنَ اَوْلادهِنَّ وَ لا یَأْتینَ بِبُهْتانٍ یَفْتَریَنهُ بَیْنَ اَیْدیهنَّ وَ اَرْجُلِهِنَّ وَ لا یَعْصینَکَ فی مَعْرُوفٍ فَبایِعْهُنَّ وَ اْستَغْفِرْ لَهُنَّ اللّهَ اِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ )¹ یعنی : ای پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله چون زنان مؤمنه پیش تو آیند خواهند که با تو عهد کنند که شش چیز را ترک کنند؛ نخست آنکه : برای خدا هیچ چیز را شریک قرار ندهند ( یعنی در ذات و صفات و افعال و عبادت به تفصیلی که در کتاب گناهان کبیره است ) ( دوم ) وَ لا یَسْرِقْنَ ؛ دزدی نکنند از مال شوهران و غیر ایشان ( سوم ) وَ لا یَزْنینَ ؛ زنا نکنند ( چهارم ) ولا یقتلن اولادهن ؛ فرزندان خود را نکشند ( و از کشتن فرزند است بلکه ماده تکوین بچه یعنی نطفه و علقه و مُضغه که سقط آنها هم حرام و موجب دیه است به تفصیلی که در کتاب گناهان کبیره است ) ( پنجم ) وَ لا یَأْتینَ بِبُهْتانٍ ؛ یعنی بهتان و دروغی از پیش دست و پای خود نبافند و بر کسی نبندند مانند اینکه بچه ای را از سر راه بردارد و بگوید آن را زاییده ام و فرزندم هست و مانند اینکه زنان پاکدامن را قذف کند و بهتان زنا بر آنها ببندد و به طور کلی هر بهتانی را باید ترک کند ( ششم ) وَ لا یَعْصینَکَ فی مَعْرُوفٍ ؛ و ای محمد صلّی اللّه علیه و آله مخالفت تو را نکنند در هر چه به آن فرمان دهی ( مانند نماز، روزه، حج، زکات و مانند لزوم اطاعت از شوهر و پرهیز از نظر و لمس با أجنبی و غیره ). فَبایِعْهُنَّ ؛ یعنی پس با این زنان بر شرطهایی که گفته شد بیعت کن و برایشان از خدا آمرزش خواه که خدا آمرزنده و مهربان است. ---------------------------------------- 1- سوره الممتحنه ، آیه 12. https://eitaa.com/mabaheeth/68573 ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
هدایت شده از فقه و احکام
😔 تشنگی علی اصغر علیه‌السلام اگر ما را به درد می‌آورد ولی برای هیچ احساس بدی نداریم، باید به چیزی شک کنیم. چگونه برای تشنگی علی اصغر علیه‌السلام اشک می‌ریزیم و با اختیار و رضایت تن به سقط جنین‌هایی می‌دهیم که هیچ توجیه شرعی و عقلی ندارد؟!
4_6017251148791028290.mp3
2.46M
🏴به سمت گودال ازخیمه دویدم من... شمر جلوتر بود... دیر رسیدم من... 😭 سر تو دعوا بود😭 اخ..... ناله کشیدم من... سرتو رو بردن... دیررسیدم من.. 😭 🎤 حاج محمود کریمی
1_1666114301.mp3
7.69M
روضه ❌ تذکر: این صوت شامل روضه‌ بسیار سنگینی از علیه السلام می‌باشد. ضمن تاکید بر شنیدن این صوت، توصیه می‌شود با حال مناسب و در خلوت گوش کنید 📝 یا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ کُنْتَ بَاکِیاً لِشَیْ‏ءٍ فَابْکِ لِلْحُسَیْنِ 🎤 حجت‌الاسلام میرزامحمدی ◼️ ویژهٔ 🏴 ماه
1_1666113951.mp3
6.77M
روضه ❌ تذکر: این صوت شامل روضه‌ بسیار سنگینی از علیه السلام می‌باشد. توصیه می‌شود با حال مناسب و در خلوت گوش کنید 📝 ماه افتاد آه در گودال... 🎤 حاج‌محمود ◼️ ویژهٔ 🏴 ماه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام | 💠 حسّاسیت حضرت ولی عصر علیه السلام 🔻حضرت امام زمان (عج‍ّل الله تعالی فرحه الشریف و علیه السلام) روي دو جريان حساس هستند: يکي جريان سلام الله عليها و يکي هم جريان . حضرت صباحا و مساءًا عظمت‏ قضيه و توجه حضرت را مي‏ رساند که بعد از هزار و اندی سال هنوز گرم گريه بر جدّ مظلومشان هستند. 🔸 جريان کربلا، يک دوره تمام و يک جريان کامل است مثل يک قرآن تمام، که تمام مشکلات انسان را توانائي دارد حل کند. ‏اين لطمه هائي که در طول روز و روزگار، انسان می‌خورد براي اين است که جنس دل او، جوهره جانش عالي نيست و آفت‏ دارد. 🔹 ميل به شهوات جنسي و غيره و پايبندي انسان به شهوات، اکثرش براي اين است که جنس عالي نيست و پايين‏ است؛ عُلقه ايجاد مي‏شود گرفتار مي‏شود. اگر کسي سراغ جریان کربلا برود خيلي از مشکلاتش حل مي‏شود، گاهی ‏ما بايد با يک شهوت سال ها مبارزه کنيم و آخرش هم معلوم نيست موفق بشويم. ولي وقتي يک جنسي عالي شد راهش‏ خيلي نزديک است. به (علیه السلام) و گریه بر حضرت جنس انسان را عالی می کند. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ @Nasery_ir
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری دام عزّه 🔻یک چیزی که این چند سال اتفاق افتاد «آلودگی رزق» بود. آلوده کرده‌اند همه را... حضرت در فرمودند: «مُلِئَتْ بُطُونُهُمْ مِنَ الْحَرَامِ » [یعنی دل‌های ایشان از حرام پر شده است]. (بحار الأنوار (ط - بيروت) ، ج‏45 ؛ ص8) این‌ها بار را قبلاً بسته‌اند. الآن موقعی شده است که آن محتوا، نیست؛ گذاشته می‌شود یا دعاهای دیگر، [ولی] حسّ در آن نیست، حال در آن نیست، توجّه در آن نیست... 🔸فقط ذخیرۀ شیعه مانده دو چیز: ۱_ و ۲_ و علیه السلام این‌ها یک جورایی است که وصل می‌کند، در این چینش و دستور، اعجاز الهی است. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ @Nasery_ir
علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب: خداوند جواب را در همین دنیا داد. ◽ فیلم حضور اسلامی در منزل سردار شهید Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبرانقلاب: اونهایی که در با لودگی و بی حیایی جوان بسیجی رو لخت کردند و کتک زدند ملت بااینها آشتی نمیکند. 🗓️ ۹۵/۱۱/۲۷ --------------------------------- ♦️ «ترحم بر سرانِ فتنه ، جفا به ملت خواهد بود.» ◼️ با گذشت نزدیک به 13 سال از فتنه ی 1388، فتنه گران نه تنها متنبّه نشده اند؛ بلکه از هر فرصتی برای ریختنِ زهر خود به نظام اسلامی استفاده می کنند. ◼️ روزی ، فائزه هاشمی چون سگی درنده و وحشی وارد صحنه شده و همنوا با دشمنان انقلاب اسلامی بر علیه آرمان های امام و شهدا سخن می گوید. ◼️ روزی دیگر ، ستونِ دیگری از (خاتمی) بر زخم های بجا مانده از مدیریتِ لیبرالی همقطارانِ خود، نمک پاشیده و به مانند جُغدی شوم و بد صدا نقش دایه ی مهربان تر از مادر به خود می گیرد. ◼️و امروز یکی دیگر از سران فتنه (موسوی) بر علیه اسوه های جهاد و مقاومت بیانیه صادر کرده و در سقوطی باور نکردنی به حمایت از داعش می پردازد. https://www.tasnimnews.com/fa/news/1401/05/18/2755212/ 🔴 انحطاط و سقوطِ سیاسی و اخلاقی ، نتیجه ی عملکردِ سیاست بازانِ تشنه ی قدرت خواهد بود. ✍️ سید ابراهیم میرپورفرد @ammar_enghelabi
🔰 هم‌اکنون؛ Khamenei.ir 🔻 رهبر انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین: 👈 ثابت کردید هر بخش از مقاومت به تنهایی می‌تواند بینی دشمن را به خاک بساید 🔺 شما با پیوند زدن مجاهدت در غزه باکرانه، و دیگر نیروهای مقاومت با حمایتشان از حرکت جهاد، توانستید یکپارچگی جهاد ملت فلسطین را به رُخ دشمن خبیث و خدعه‌گر بکشید. 💻 Farsi.Khamenei.ir
📢 رهبر انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین: 👈 ثابت کردید هر بخش از مقاومت به‌تنهایی می‌تواند بینی دشمن را به خاک بساید ◽ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به نامه آقای زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، مقاومت شجاعانه جهاد اسلامی را موجب ارتقاء جایگاه این جنبش در مقاومت و خنثی شدن خدعه رژیم صهیونیستی و به خاک ساییدن بینی آن دانستند و با تأکید بر لزوم حفظ یکپارچگی همه گروه‌های فلسطینی، خاطرنشان کردند: دشمن غاصب رو به ضعف، و مقاومت فلسطین رو به قوت است. 📝 متن پاسخ رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم برادر مجاهد جناب آقای زیاد النخاله دام توفیقه سلام علیکم نامه‌ی متین و مژده‌بخش جنابعالی را دریافت کردم. خداوند به شما پاداش نیک دهد و پیروزی نهائی ملت سربلند و مظلوم را نزدیک فرماید. حادثه‌ی اخیر، افتخارات جنبش جهاد اسلامی فلسطین را مضاعف ساخت و جایگاه جهاد اسلامی را در حرکت مقاومت شکوهمند ملت فلسطین ارتقاء بخشید. شما با مقاومت شجاعانه‌ی خود، سیاست خُدعه‌آمیز رژیم غاصب را خنثی کردید. شما ثابت کردید که هر بخش از مجموعه‌ی مقاومت، به‌تنهائی هم میتواند بینی دشمن را به خاک بساید. شما با پیوند زدن مجاهدت در غزه با کرانه، و دیگر نیروهای مقاومت با حمایتشان از حرکت جهاد، توانستید یکپارچگی جهاد ملت فلسطین 🇵🇸 را به رُخ دشمن خبیث و خدعه‌گر بکشید. همه‌ی سعی گروههای فلسطینی در همه‌ی سرزمین فلسطین باید برای حفظ این یکپارچگی باشد. دشمن غاصب رو به ضعف است و مقاومت فلسطین رو به قوت است، و لا حول و لا قوة الا بالله. ما همچنان در کنار شمائیم. سلام علیکم و العهود بحالها.. سیّدعلی خامنه‌ای ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ ◽ زیاد نخاله در نامه خود به حضور گسترده مجاهدان فلسطینی بخصوص جنبش جهاد اسلامی و شاخه نظامی سرایا القدس در سراسر فلسطین به ویژه در غزه و کرانه قهرمان غربی اشاره و خاطرنشان کرد: با حضور گردانهای مقاومت جهاد، هیچ روزی نمی‌گذرد مگر آنکه در کرانه غربی درگیری‌هایی با رژیم صهیونیستی به‌وقوع می‌پیوندد. دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در تشریح وضعیت غزه، به ایستادگی مقتدرانه این منطقه در مقابل رژیم اشغالگر اشاره کرد و درباره درگیری‌های سه روزه اخیر افزود: ما این درگیری‌ها را «وحدة الساحات» (اتحاد میدان‌ها) نامیدیم تا بر اتحاد ملت‌مان در برابر دشمنی تأکید کنیم که با تمام قدرت و توطئه‌هایش سعی بر نابودی این اتحاد دارد. زیاد نخاله با تأکید بر اینکه در این جنگ سراسر سرزمین اشغالی فلسطین تحت بُرد شلیک موشک‌های مقاومت جهاد اسلامی قرار داشت، گفت: این نبرد برآوردهای رژیم صهیونیستی را مختل کرد به شکلی که آنها ظرف سه روز مجبور به تقاضای آتش‌بس و تن دادن به شروط مقاومت شدند. دبیرکل جهاد اسلامی، نقشه دشمن را ایجاد تفرقه در میان نیروهای مقاومت خواند و افزود: آنها اعلام کردند که هدف از جنگ فقط جهاد اسلامی است اما جهاد اسلامی با مبارزه مقتدرانه و شجاعانه خود، حیرت و حمایت کلیه نیروهای مقاومت در منطقه و جهان را برانگیخت و از سوی ملت فلسطین و همه تشکیلات مقاومت و در رأس آن جنبش حماس، مورد تأیید و حمایت قرار گرفت. دبیر کل جهاد اسلامی این دستاورد مقاومت را مقدمه پیروزی‌های بزرگ‌تر ملت فلسطین در آینده خواند و با تشکر از نقش جنبش حزب‌الله به رهبری جناب سیّد حسن نصرالله و همچنین حمایت و تأییدهای ایران در همه ابعاد به رهبری و هدایت رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: اگر این حمایتها و ایستادگی مستمر و همیشگی شما نبود، این پیروزی و پیروزی‌های گذشته به دست نمی‌آمد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۱۴۴ 🏷️ تناسب بردبارى با مصيبت ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام يَنْزِلُ اَلصَّبْرُ عَلَى قَدْرِ اَلْمُصِيبَةِ وَ قَالَ عليه‌السلام يَنْزِلُ اَلصَّبْرُ عَلَى قَدْرِ اَلْمُصِيبَةِ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: صبر به اندازه مصيبت فرود آيد و آن كه در مصيبت بى‌تاب بر رانش زند، اجرش نابود مى‌گردد. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (در شكيبائى) فرموده است: شكيبائى باندازۀ اندوه مى‌رسد (مصيبت هر چه بزرگ باشد خداوند برابر آن، شكيبائى عطا مى‌فرمايد) و كسيكه در مصيبت دست خويش به رانش زند (بيتابى كند) پاداشش (كه براى او در آن مصيبت مقرّر گشته) تباه مى‌گردد. 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به دو نكته اشاره مى‌كند. نخست توازن در ميان صبر و مصيبت و سپس بر باد رفتن اجر انسان به خاطر بى‌تابى و جزع. مى‌فرمايد: «صبر و شكيبايى به اندازۀ مصيبت نازل مى‌شود و كسى كه دستش را (به عنوان بى‌تابى و ناشكرى) به هنگام مصيبت بر زانو زند اجر او ضايع مى‌گردد (و پاداشى در برابر مصيبت نخواهد داشت)»؛ (يَنْزِلُ‌ الصَّبْرُ عَلَى قَدْرِ الْمُصِيبَةِ‌ وَ مَنْ‌ ضَرَبَ‌ يَدَهُ‌ عَلَى فَخِذِهِ‌ عِنْدَ مُصِيبَتِهِ‌ حَبِطَ عَمَلُهُ‌) شك نيست كه در زندگى دنيا هميشه مشكلاتى بوده و خواهد بود. اين طبيعت حيات دنياست؛ ولى خداوندى كه انسان را براى زندگى در اين جهان آفريده نيروهايى در وجود او براى مقابلۀ با مشكلات خلق كرده از جمله صبر و تحمّلى است كه به انسان داده تا بتواند مصائب را برتابد. گاه ديده‌ايم مادرى كه فرزند عزيزش را در جوانى از دست مى‌دهد، لحظات اول چنان بى‌تابى مى‌كند كه گويى مى‌خواهد جان به جان‌آفرين تسليم نمايد؛ اما ساعات يا ايّامى مى‌گذرد، كم كم آرامش بر وجود او مسلّط مى‌شود؛ گويى نيرويى از درون او مى‌جوشد و با آن مصيبت بزرگ به مبارزه بر مى‌خيزد و تدريجاً آن را مهار مى‌كند و هر قدر مصيبت سنگين‌تر باشد اين نيروى مقاومت كه نامش صبر و شكيبايى است قوى‌تر است؛ البته افرادى هم پيدا مى‌شوند كه بر خلاف اين اصل كلى رشتۀ صبر را از دست مى‌دهند؛ يا دست به خودكشى مى‌زنند و يا ناگهانى به زندگى آنها پايان مى‌دهد. اين بيان امام عليه السلام در واقع مايۀ تسلّى خاطر براى تمام مصيبت‌ديدگان است كه وقتى با مصيبت روبرو مى‌شوند بى‌تابى نكنند و بدانند خدا صبر لازم را به آن‌ها مرحمت خواهد كرد. بعضى از مفسران نهج البلاغه تفسيرى براى اين جمله ذكر كرده‌اند كه به ظاهر مراد امام عليه السلام نيست و آن اين‌كه تلخى صبر هميشه به اندازۀ تلخى مصيبت است و اين خود واقعيتى است. اما اين‌كه امام عليه السلام مى‌فرمايد: كسى كه دست خود را به هنگام مصيبت به زانو بزند أجر او ضايع مى‌گردد به سبب چيزى است كه در روايات اسلامى آمده است كه اگر انسان در مقابل مصيبت صبور و شكور باشد خداوند به او پاداش مى‌دهد و اگر ناشكرى و بى‌تابى و جزع كند اجر و پاداشى نخواهد داشت، چنان‌كه در ضمن حكمت 291 خواهد آمد كه امام عليه السلام به هنگام تسليت به «اشعث بن قيس» دربارۀ مرگ فرزندش فرمود: «إنْ‌ صَبَرْتَ‌ جَرىٰ‌ عَلَيْكَ‌ الْقَدَرُ وَ أنْتَ‌ مَأْجوُرٌ وَ اِنْ‌ جَزِعْتَ‌ جَرىٰ‌ عَلَيْكَ‌ الْقَدَرُ وَ أنْتَ‌ مَأْزورٌ ؛ اگر صبر كنى مقدّرات انجام مى‌شود و تو اجر و پاداش خواهى داشت و اگر بى‌تابى كنى باز هم مقدّرات انجام مى‌شود و تو گناه‌كار خواهى بود». اين مطلب در بحار الانوار نيز با اندك تفاوتى از امام عليه السلام نقل شده است. البته گريه و عزادارى براى مرگ عزيزان در اسلام ممنوع نيست؛ زيرا سرچشمه‌هاى عاطفى دارد و هرگز با عواطف مردم مبارزه نكرده است؛ آنچه ممنوع است بى‌تابى و اظهار ناشكرى و حركات و سخنانى است كه دليل بر شكايت از تقديرات الهى باشد. حديث معروف پيامبر صلى الله عليه و آله كه به هنگام وفات فرزندش ابراهيم در كتب مختلف نقل شده نيز اشاره به همين معناست؛ هنگامى كه خبر وفات فرزند به او رسيد اشك در چشمان حضرت حلقه زد و سرازير شد. شايد بعضى به آن حضرت ايراد كردند، فرمود: «تَدْمَعُ‌ الْعَيْنُ‌ وَ يَحْزَنُ‌ الْقَلْبُ‌ وَ لا نَقُولُ‌ ما يُسْخَطُ الرَّبُ‌ ؛ چشم مى‌گريد و قلب محزون مى‌شود؛ اما چيزى كه موجب خشم خدا شود نمى‌گويم».