eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.2هزار عکس
31.9هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
مباحث
نهج البلاغه | #نامه_ها ✉️ نامه 20 - نامه به زياد بن ابيه در مورد مصرف بیت المال ┄┄┅┅┅
نهج البلاغه | ✉️ نامه 21 - نامه به زياد بن ابيه در سفارش به ميانه روى ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ✉️ و من كتاب له عليه‌السلام إلى زياد أيضا 📃 فَدَعِ اَلْإِسْرَافَ مُقْتَصِداً وَ اُذْكُرْ فِي اَلْيَوْمِ غَداً وَ أَمْسِكْ مِنَ اَلْمَالِ بِقَدْرِ ضَرُورَتِكَ وَ قَدِّمِ اَلْفَضْلَ لِيَوْمِ حَاجَتِكَ اى زياد، از اسراف بپرهيز، و ميانه روى را برگزين. از امروز به فكر فردا باش و از اموال دنيا به اندازۀ كفاف خويش نگهدار و زيادى را براى روز نيازمنديت در آخرت پيش فرست. أَ تَرْجُو أَنْ يُعْطِيَكَ اَللَّهُ أَجْرَ اَلْمُتَوَاضِعِينَ وَ أَنْتَ عِنْدَهُ مِنَ اَلْمُتَكَبِّرِينَ وَ تَطْمَعُ وَ أَنْتَ مُتَمَرِّغٌ فِي اَلنَّعِيمِ تَمْنَعُهُ اَلضَّعِيفَ وَ اَلْأَرْمَلَةَ أَنْ يُوجِبَ لَكَ ثَوَابَ اَلْمُتَصَدِّقِينَ آيا اميد دارى خداوند پاداش فروتنان را به تو بدهد در حالى كه از متكبّران باشى‌؟ و آيا طمع دارى ثواب انفاق كنندگان را دريابى در حالى كه در ناز و نعمت قرار دارى‌؟ و تهيدستان و بيوه زنان را از آن نعمت‌ها محروم مى‌كنى. وَ إِنَّمَا اَلْمَرْءُ مَجْزِيٌّ بِمَا أَسْلَفَ وَ قَادِمٌ عَلَى مَا قَدَّمَ؛ وَ اَلسَّلاَمُ همانا انسان به آنچه پيش فرستاده، و نزد خدا ذخيره ساخته، پاداش داده خواهد شد. با درود. ═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: از نامه‌هاى آن حضرت عليه السّلام است نيز بزياد ابن ابيه (كه در آن او را به اقتصاد و ميانه روى و تواضع و فروتنى امر مى‌فرمايد): پس (در صرف مال) زياده روى مكن، ميانه رو باش (بيشتر و كمتر از آنچه نيازمندى صرف مكن) در امروز بياد فردا باش و باندازۀ نيازمندى خود از دارائى پس انداز نما و زيادۀ (بر آن) را بجهت روز نيازمنديت (آخرتت) پيش فرست (در راه خدا به درويشان و مستمندان ببخش) ...
... ادامه آيا اميدوارى كه خدا پاداش فروتنان (كه بدنيا و كالاى آن دل نبسته و بدستور او رفتار ميكنند) را بتو بدهد و حال آنكه تو نزد او از گردنكشان (كه دل بدنيا بسته و خلاف دستور او را انجام مى‌دهند) هستى‌؟ و آيا آزمندى كه پاداش صدقه دهندگان (كه از بينوايان دست مى‌گيرند بدون بزرگى و خود نمائى) را براى تو واجب و لازم گرداند در حاليكه تو در عيش و خوشگذرانى غلطيده ناتوان و بيچاره و بيوه زن و درويش را از آن بهره نمى‌دهى‌؟ و جز اين نيست كه مرد پاداش داده ميشود بكار پيش كرده و وارد مى‌گردد بر آنچه پيش فرستاده است، و درود بر آنكه شايستۀ درود است (ابن ابى الحديد در اينجا مى‌نويسد: خدا خير و نيكوئى را از زياد دور گرداند؛ زيرا نعمت و نيكوئى و تعليم و تربيت علىّ‌ عليه السّلام را نسبت بخود تلافى كرد به چيزى كه حاجت ببيان آن نيست از قبيل كردارهاى زشت دربارۀ پيروان و دوستان آن حضرت و زياده روى در ناسزا گفتن و تقبيح كردار آن بزرگوار و كوشش در اين امور بآنچه را كه معاويه به كمى از آن راضى بود، و اين براى بدست آوردن رضاء و خوشنودى معاويه نبود؛ بلكه اين كارها را طبعا انجام مى‌داد و در ظاهر و باطن با آن حضرت دشمنى مى‌نمود و خدا نمى‌خواست مگر آنكه به مادرش باز گشته، معلوم نبودن پدرش را هويدا نمايد، و از هر ظرفى آنچه در آنست تراوش ميكند، و پس از او فرزندش «عبيد اللّٰه كه براى كشتن حضرت ابا عبد اللّٰه الحسين عليه السّلام از كوفه لشگر به كربلا فرستاد» آمده بد كرداريهاى پدر را باتمام رسانيد، و بازگشت كارها بسوى خدا است؛ يعنى ايشان را به بدترين عذاب و كيفر خواهد رسانيد. فهرست نامه‌های نهج‌البلاغه
از تاريخ يعقوبى استفاده مى‌شود كه امام عليه السلام در آغاز اين نامه چنين مرقوم داشت: « ان رسولى اخبرنى بعجب زعم انك قلت له فيما بينك و بينه: ان الاكراد هاجت بك فكسرت عليك كسيرا من الخراج و قلت له: لا تعلم بذلك امير المؤمنين ؛ فرستادۀ من چيز تعجب آورى را به من خبر داد او مى‌گويد: تو اين سخن را به عنوان يك راز به او گفته‌اى كه كردهاى منطقه سركشى كردند و از پرداختن بسيارى از خراج خوددارى ورزيدند و گفته‌اى: اين سخن را به امير مؤمنان عليه السلام نگو (شايد به گمان اينكه امام عليه السلام از مقدار خراج كه قرارداد شده دقيقا خبر نداشته باشد و هر چه براى او بفرستند مى‌پذيرد)». از اين قسمت نامه به خوبى استفاده مى‌شود كه زياد براى تقليل خراج توطئه كرده بود و به عنوان اينكه اكراد از پرداختن خراج به طور كامل خوددارى كردند مى‌خواست بخشى از خراج را به نفع خود بردارد و براى بيت المال نفرستد. امام عليه السلام از توطئۀ او آگاه شد و اين نامۀ شديد اللحن را براى او فرستاد و فرمود: «صادقانه به خداوند سوگند ياد مى‌كنم اگر به من گزارش رسد كه از بيت المال مسلمين چيزى كم يا زياد به خيانت برداشته‌اى آنچنان بر تو سخت مى‌گيرم كه در زندگى تو را كم‌بهره، سنگين‌بار و حقير و ذليل سازد. والسلام»؛ (وَ إِنِّي أُقْسِمُ‌ بِاللّٰهِ‌ قَسَماً صَادِقاً، لَئِنْ‌ بَلَغَنِي أَنَّكَ‌ خُنْتَ‌ مِنْ‌ فَيْ‌ءِ‌ الْمُسْلِمِينَ‌ شَيْئاً صَغِيراً أَوْ كَبِيراً، لَأَشُدَّنَّ‌ عَلَيْكَ‌ شَدَّةً‌ تَدَعُكَ‌ قَلِيلَ‌ الْوَفْرِ، ثَقِيلَ‌ الظَّهْرِ ضَئِيلَ‌ الْأَمْرِ، وَ السَّلَامُ‌). تعبير امام عليه السلام به اينكه قسمى را ياد مى‌كند كه قسم صدق است مفهومش اين نيست كه ممكن است كه قسم غير صادقانه‌اى از امام عليه السلام صادر شود، بلكه نوعى تأكيد بر جدى بودن اين قسم است. نكتۀ ديگر اين است كه امام عليه السلام به او صريحا نفرمود تو خيانت كرده‌اى، بلكه سخن را به نحو مشروط بيان كرد كه «اگر به من برسد كه مرتكب چنين خيانتى شده‌اى» زيرا در اين گونه موارد اگر پرده را از روى كار شخص متخلف كنار بزنند او جسورتر مى‌شود
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| 🏷️ ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• ┅───────────────┅ ☜ ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ خداشناسى) فرموده است: خداوند سبحان را شناختم ببهم خوردن اراده‌هائى كه شخص در آنها پايدار است و بباز شدن گره‌ها (ى انديشه‌ها و كارها؛ پس بهم خوردن اراده‌ها دليل است كه آدمى را مالك و آفريننده‌اى است كه عنان اختيار او در چنك خود دارد و اينكه گاهى ارادۀ شخص انجام ميشود براى آنست كه يك باره از تصميم گرفتن دست نكشد). 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 امام عليه السلام در اين كلام نورانى‌اش به يكى از دلايل توحيد اشاره كرده مى‌فرمايد: «خداوند را به‌وسيلۀ بَر هم خوردن تصميم‌ها، فسخ پيمان‌ها و نقض اراده‌ها شناختم»؛ (عَرَفْتُ‌ اللّٰهَ‌ سُبْحَانَهُ‌ بِفَسْخِ‌ العَزَائِمِ‌، وَ حَلِّ‌ الْعُقُودِ، وَ نَقْضِ‌ الْهِمَمِ‌) اشاره به اين‌كه، بسيار مى‌شود انسان تصميم محكمى به انجام كارى مى‌گيرد؛ اما ناگهان ارادۀ او تغيير پيدا مى‌كند بى‌آن‌كه عاملى براى آن تغيير بشناسد! اين نشان مى‌دهد كه اراده‌اى از بيرون به آن تعلّق گرفته بود كه ارادۀ اين شخص فسخ شود وگرنه دليلى ندارد كه انسان با داشتن تصميم قوى بر كارى ناگهان منصرف شود. اين تفسير مطابق همان روايت صدوق است كه در شرح سند اين حكمت آمده است. تفسير ديگرى نيز براى اين كلام نورانى شده است كه بسيار مى‌شود انسان تصميم محكمى بر كارى مى‌گيرد؛ ولى تقديرات الهى مانع از آن مى‌گردد و انسان ناچار عقب‌نشينى مى‌كند و از آن چنين مى‌فهمد كه مافوق ارادۀ او ارادۀ ديگرى است كه اگر تعلق به چيزى گيرد هرچه برخلاف آن است دَرهم مى‌ريزد و از بين مى‌رود. كوتاه سخن اين‌كه اگر انسان، فعّالٌ‌ ما يَشاء بود و هرچه مى‌خواست، مى‌توانست انجام دهد، ممكن بود در وجود خدا شك كنيم؛ اما اين‌كه مى‌بيند مافوق ارادۀ او، اراده‌اى است كه در بسيارى از مواقع ارادۀ او را بَر هم مى‌زند يا مانع تحقق مراد او مى‌شود مى‌فهمد عالَم، مدبّر قادر و توانايى دارد كه آن را بر طبق ارادۀ حكيمانه‌اش تدبير و اداره مى‌كند. در اين‌كه آيا واژه‌هاى «عزائم» و «عقود» و «همم» مترادف است و همه به معناى ارادۀ انسان است يا با هم تفاوت دارد، در ميان شارحان نهج‌البلاغه اختلاف نظر است؛ بعضى هر سه را به يك معنا مى‌دانند و بعضى معتقدند «عزائم» اراده‌هاى بسيار قوى است و «عقود» مرحله‌اى پايين‌تر و «همم» مرتبۀ نازله است. در بعضى از منابع لغت، «عزم» را به معناى تصميم محكم گرفته‌اند در حالى كه «همم» جمع «همت» را به معناى تصميمى كه انسان گرفته و آن را عمل نكرده ذكر نموده‌اند و «عقود» معناى وسيعى دارد كه مى‌تواند تصميم و غير تصميم را شامل شود؛ بنابراين بعيد نيست كه تفاوت اين سه واژه با يكديگر بر حسب درجات قوت و ضعف باشد و امام عليه السلام مى‌خواهد بفرمايد گاهى مى‌شود اراده‌هاى عادى و يا اراده‌هاى قوى بر انجام كارها، بدون عامل شناخته شده‌اى فسخ مى‌شود و اين نشانۀ وجود ارادۀ قوى‌ترى بالاتر از ارادۀ ماست. ادامه مطالعه ... عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تیم ملی ایران مقابل ولز پیروز شد و مردم ایران ریختن بیرون دارن شادی می‌کنند؛ و آقای پرویز پرستویی که با ۶.۵ میلیون فالور هرچی از دهنت درومد به بازیکنان تیم ملی گفتی و گفتی مردم با شما همراه نیستند! مردم برای شما تره هم خرد نکردند | ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
49.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎼 موزیک ویدیوی | هم قسم 🎙️ میلاد هارونی منم اون عاشقی که دل به عطر خاک تو داده تو اون باغی که رو خاکش هزاران لاله افتاده فدای خاک تو خونه م فدای نام تو جونم من این روزای آروم رو به مردای تو مدیونم می شم آبی تا دریاهات می کوبم صخره رو با موج می شم سبز و سفید و سرخ می رم تا قله ها تا اوج درود ای سرزمین پاک من ایران سلام ای عشق من ای خاک من ایران خروش غیرتم با تو دماوندم کنار تو شکوهی بی همانندم همه در راه ابادیت با هم همراه و هم کیشیم همه با هرزبون هررنگ واسه تو هم قسم می شیم همیشه تو روزای سخت مثل کوه پشت هم هستیم تو راه سربلندی تو با هم هم قدم هستیم می خوام همراه این رودا واسه ت دریا بشم دریا عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه 🇮🇷 ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هر چقدر ما از بُرد تیم ملی ایران 🇮🇷 خوشحال بودیم، رسانه‌های معاند ناراحت؛ گویا تیرشان به سنگ خورده است. باید گفت: از این عصبانیّت بمیرید😁 🏆 جام_جهانی_۲۰۲۲ عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه 🇮🇷 ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | پیام امید به ملت ایران 🔻 رهبر انقلاب: دستگاه‌های زیادی مشغول برنامه‌ریزی‌اند، در کارند برای اینکه جوان ایرانی را از امید و نشاط دور کنند، دچار افسردگی کنند، دچار ناامیدی کنند. شما در یک چنین فضائی این پیام را تزریق میکنید به کل جامعه؛ این بسیار ارزشمند است. ۱۴۰۰/۶/۲۷ 💕 🇮🇷 💻 Farsi.Khamenei.ir عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
مباحث
📊 اطلاع‌نگاشت | فن بدل دشمنی‌ها 🔻 حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدّظله العالی در دیدار مردم اصفهان
🎙 | فنّ بدل دشمنی‌ها 🔻 حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدّظله العالی در دیدار مردم اصفهان با اشاره به جمع شدن بساط اغتشاش، فرمودند: «طبیعت یک ملّتِ باایمان همین است... حادثه برایش پیش می‌آید امّا از حادثه که ممکن است تهدید باشد، برای خودش فرصت درست میکند.» ایشان در ادامه برخی موارد تبدیل تهدید به فرصت توسط ملت ایران را برشمردند که در این کلیپ صوتی مرور میشود. عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰────────── 🎧 بشنوید👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 کلیپ استوری | حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدّظله العالی: شیعه یاد گرفته است که با فضیلت‌ترین اعمال، است. معناى این جمله آن است که در هر شرایطى ــ ولو سخت‌ترین شرایط باشد ــ شیعه حق ندارد مأیوس بشود و ناامید بشود؛ [چون] منتظر است؛ منتظر فرج، منتظر گشایش، منتظر بازشدن افق و نَفْس این انتظار به او نیرو میدهد و او را قدرتمند میکند و به او نشاط میدهد؛ و نیرو و نشاط و هر جا بود، زندگى به طرف سامان پیش میرود؛ به‌ طرف اصلاح حرکت میکند. این یک ابزار عمده‌اى است در دست شیعه که از متن اعتقادات تشیّع سرچشمه میگیرد و این بسیار چیز باارزشى است. 💻 Farsi.Khamenei.ir
پست بوفون کاپیتان سابق ایتالیا در تمجید ایران: شما به خاطر شجاعتتان به یاد خواهید ماند. برای بسیاری از مردم شما قهرمان هستید، برای مثال، برای من 🏆 جام_جهانی_۲۰۲۲ عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه 🇮🇷 ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────