eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.3هزار عکس
32هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ها، افرادی ظاهرا مروج ؛ اما در حقیقت در تقابل با حجاب! @bayan_media ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏷 سلسله مباحث تبیین فریضه؛ امر به معروف و نهی از منکر 🔸قسمت پانزدهم 💥 مومنین عذاب آور👹 🔹️علت مشکلات اقتصادی را در خودمان جستجو کنیم😞 🔸️از بیرون انداختن مو از روسری، رسیدیم به بیرون انداختن اندام😱 🔹️میخواهند ایران را تبدیل به جنگل کنند😱 🔸️ما همه سرنشینان یک کشتی هستیم، بی تفاوت‌ نباشیم @omidreza_sattari 📼 قسمت اول | دوم | سوم | چهارم | پنجم | ششم | هفتم | هشتم | نهم | دهم | یازدهم | دوازدهم | سیزدهم | چهاردهم ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جای شهید بودی چیکار میکردی؟! 🔸️بنظرتون خانومها از مردها خوششون میاد؟ شهدا را یاد کنیم با ذکر صلوات🌱 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مباحث
شانزدهم در اخبار آن حضرت است به جناب ابوبصیر 📖 شیخ مفید در ( ارشاد) روایت کرده از ابوبصیر که گفت :
🏷️ فصل پنجم : ذکر بعضی از ستمها که از منصور دوانیقی به امام جعفر صادق علیهالسلام رسید. 📖 مؤلف گوید: که ما در این فصل اکتفا می کنیم به آنچه علامه مجلسی رحمه اللّه در ( جلاءالعیون) ذکر فرموده : در روایات معتبره مذکور است که ابوالعباس سفّاح که اول خلفای بنی العباس بود که آن حضرت را از مدینه به عراق طلبید و بعد از مشاهده معجزات بسیار و علوم بی شمار و مکارم اخلاق و اطوار آن امام عالی مقدار، نتوانست اذیتی به آن جناب رساند و مرخص ساخت و آن حضرت به مدینه معاودت فرمود. چون منصور دوانیقی برادر او به خلافت رسید و بر کثرت شعیان و اتباع آن حضرت مطلع شد بار دیگر آن حضرت را به عراق طلبید و پنج مرتبه یا زیاده اراده قتل آن مظلوم نمود و هر مرتبه معجزه عظیمی مشاهده نمود و از آن عزیمت برگشت ؛ چنانچه ابن بابویه و ابن شهر آشوب و دیگران روایت کرده اند که روزی ابوجعفر دوانیقی حضرت امام جعفر صادق علیه السلام را طلبید که آن حضرت را به قتل آورد و گفت که شمشیری حاضر کردند و نطعی انداختند و ربیع، حاجب خود را گفت : چون او حاضر شد و با او مشغول سخن شوم و دست بر دست زنم او را به قتل آور. ربیع گفت که چون حضرت را آوردم و نظر منصور بر او افتاد گفت : مرحبا خوش آمدی ، ای ابوعبداللّه ! ما شما را برای آن طلبیدیم که قرض شما را اداء کنیم و حوائج شما را برآوریم و عذرخواهی بسیار کرد و آن حضرت را روانه نمود و مرا گفت که باید بعد از سه روز آن حضرت را روانه مدینه کنی . چون ربیع بیرون آمد به خدمت حضرت رسید و گفت : یابن رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلم ! آن شمشیر و نطع را که دیدی، برای تو حاضر کرده بود! چه دعا خواندی که از شرّ او محفوظ ماندی ؟ فرمود که این دعا خواندم و دعا را تعلیم او نمود. و به روایت دیگر ربیع برگشت و به منصور گفت : ای خلیفه ! چه چیز خشم عظیم تو را به خشنودی مبدل گردانید؟ منصور گفت : ای ربیع ! چون او داخل خانه من شد اژدهای عظیمی دیدم که به نزدیک من آمد و دندان بر من می خایید و به زبان فصیح می گفت که اگر اندک آسیبی به امام زمان برسانی گوشتهای تو را از استخوان ها جدا می کنم و من از بیم آن چنین کردم. ________________
و سید بن طاووس رضی اللّه عنه روایت کرده است که چون منصور در سالی که به حج آمده به ربذه رسید، روزی بر حضرت صادق علیه السلام در خشم شد و ابراهیم بن جبله را گفت : برو و جامه های جعفر بن محمّد را در گردن او بینداز بکش و به نزد من بیاور، ابراهیم گفت چون بیرون رفتم آن حضرت را در مسجد ابوذر یافتم و شرم مرا مانع شد که چنانچه او گفته بود حضرت را ببرم و به آستین او چسبیدم و گفتم بیا که خلیفه تو را می طلبد، حضرت فرمود: اِنّا للّهِ وَ اِنّا اِلَیْهِ راجِعُون مرا بگذار تا دو رکعت نماز بکنم پس دو رکعت نمار ادا کرد و بعد از نماز، دعایی خواند و گریه بسیار کرد و بعد از آن متوجه من شده فرمود: به هر روش که تو را امر کرده مرا ببر! گفتم : به خدا سوگند که اگر کشته شوم تو را به آن طریق نخواهم برد و دست آن حضرت را گرفته و بردم و جزم داشتم که حکم به قتل او خواهد کرد، چون به نزدیک پرده منصور رسید دعای دیگر خواند و داخل شد چون نظر منصور بر آن حضرت افتاد شروع به عتاب کرد و گفت : به خدا سوگند که تو را به قتل می رسانم ! حضرت فرمود که دست از من بردار که از زمان مصاحبت من با تو چندان نمانده است و زود مفارقت واقع خواهد شد. منصور چون این خبر را شنید آن حضرت را مرخص گردانید و عیسی بن علی را از عقب حضرت فرستاد که برو و از آن حضرت بپرس که مفارقت من از او به فوت من خواهد بود یا به فوت او؟ چون از حضرت پرسید فرمود که به موت من، برگشت و به منصور نقل کرد و او از این خبر شاد شد. _________
و ایضا روایت کرده است که روزی منصور در قصر حمرای خود نشست و هر روز که در آن قصر شوم می نشست آن روز را ( روز ذبح ) می گفتند؛ زیرا که نمی نشست در آن عمارت مگر برای قتل و سیاست(تنبیه). و در آن ایام حضرت صادق علیه السلام را از مدینه طلبیده بود و آن حضرت داخل شده بود؛ چون شب شد و بعضی از شب گذشت ربیع حاجب را طلبید و گفت : قرب و منزلت خود را نزد من می دانی و آن قدر تو را محرم خود گردانیده ام که بسیار است تو را بر رازی چند مطلع می گردانم که آنها را از اهل حرم خود پنهان می دارم ، ربیع گفت : اینها از وفور اشفاق خلیفه است نسبت به من و من نیز در دولتخواهی تو مانند خود کسی را گمان ندارم؛ گفت : چنین است می خواهم در این ساعت بروی و جعفر بن محمّد را در هر حالتی که بیابی بیاوری و نگذاری که هیئت و حالت خود را تغییر دهد. ربیع گفت : بیرون آمدم و گفتم ( اِنّا للّهِ وَ اِنّا اِلَیْهِ راَجِعُونَ ) هلاک شدم ؛ زیرا که اگر آن حضرت را در این وقت به نزد منصور بیاورم با این شدت و غضبی که او دارد البته آن حضرت را هلاک می کند و آخرت از دستم می رود و اگر مداهنه کنم و نیاورم مرا می کشد و نسل مرا بر می اندازد و مالهای مرا می گیرد؛ پس مردد شدم میان دینا و آخرت و نفسم به دنیا مایل شد و دنیا را بر آخرت اختیار کردم. ادامه دارد ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۴۳۳ 🏷️ زود گذر بودن لذت ها ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام اُذْكُرُوا اِنْقِطَاعَ اَللَّذَّاتِ وَ بَقَاءَ اَلتَّبِعَاتِ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: پايان لذّت‌ها، و بر جاى ماندن تلخى‌ها را به ياد آوريد‌. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ بياد مرگ بودن) فرموده است: بياد داشته باشيد بريده شدن لذّتها و خوشيها و بر جا ماندن گناهان را (بياد مرگ باشيد كه با رسيدن آن خوشی‌هاى چند روزه از بين مى‌رود و كيفر گناهان همواره مى‌ماند در). 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكتۀ قابل توجهى دربارۀ گناهان اشاره كرده، مى‌فرمايد: «به ياد داشته باشيد كه لذات (معاصى به‌سرعت) پايان مى‌گيرد و تبعات و آثار سوء آن باقى مى‌ماند»؛ (اذْكُرُوا انْقِطَاعَ‌ اللَّذَّاتِ‌، وَ بَقَاءَ‌ التَّبِعَاتِ‌). اين يك واقعيت است كه معاصى و گناهان لذت‌بخش، لذاتى ناپايدار و زودگذر دارند؛ يك فرد شراب‌خوار چقدر از آنچه مى‌نوشد لذت مى‌برد و يا زناكار لذتش از اين گناه چقدر زمان مى‌برد؟ و اين در حالى است كه آثار و تبعات آن بسيار طولانى و پايدار است. اما تبعات اخروى آن تا دامنۀ قيامت و در عرصۀ قيامت باقى و برقرار است و حتى تبعات و آثار سوء دنيوى آن نيز غالباً طولانى است؛ شراب‌خوار، به‌خصوص با تكرار اين گناه، انواع بيمارى‌ها را براى خود خريدارى مى‌كند. افرادى را مى‌بينيم كه چند صباحى با استعمال مواد مخدر چنان خود را اسير و ذليل مى‌كنند كه اين ذلت و اسارت تا آخر عمر بى‌ثمرشان از آن‌ها دست‌بردار نيست. شخص ظالمى ممكن است در يك لحظه مرتكب قتلى شود و لذت انتقام از مخالف خود را بچشد؛ اما ناراحتى وجدان، يك عمر باقى است اضافه بر اين گاه زندان طويل المدتى به‌سبب آن دامنگيرش مى‌شود و عذاب الهى كشتن مؤمنان بى‌گناه طبق صريح قرآن مجيد، خلود در جهنم و عذاب جاويدان است. بنابراين هركَس در لحظۀ فراهم شدن اسباب گناه بايد مراقب اين نكته باشد كه لذاتش بسيار زودگذر و آثار سوئش بسيار درازمدت است. اضافه بر همۀ اين‌ها آن‌گونه كه از آيات و روايات اسلامى برمى‌آيد يكى از آثار گناهان، سلب نعمت‌ها و مواهب الهى است كه گاه زمان‌هاى بسيار طولانى اين محروميت ادامه مى‌يابد. همان‌گونه كه در خطبۀ 178 مى‌خوانيم: «ايمُ‌ اللَّهِ‌ مَا كَانَ‌ قَوْمٌ‌ قَطُّ فِى غَضِّ‌ نِعْمَةٍ‌ مِنْ‌ عَيشٍ‌ فَزَالَ‌ عَنْهُمْ‌ إِلَّا بِذُنُوبٍ‌ اجْتَرَحُوهَا؛ به خدا سوگند هرگز ملتى كه در ناز و مى‌زيستند نعمتشان زوال نيافت مگر براثر گناهانى كه مرتكب شدند. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
پس منصور باز شمشیر را به قدر یک ذراع از غلاف کشید در این مرتبه عزم کردم که اگر من را امر کند به قتل آن حضرت من شمشیر بگیرم و بر خودش بزنم هر چند باعث هلاک من و فرزندان من گردد و توبه کردم از آنچه پیشتر در حق آن حضرت اراده کرده بودم ، پس منصور باز آتش غضبش مشتعل گردید و شمشیر را تمام از غلاف کشید و آن حضرت نزد او ایستاده بود و مترصد شهادت بود و عذر می فرمود و منصور قبول نمی نمود ، پس ساعتی سر به زیر افکند و سر برداشت و گفت : راست می گویی و به من خطاب کرد که ای ربیع ! حقه غالی مخصوص مرا بیاور ، چون آوردم حضرت را نزدیک خود طلبید و بر مسند خود نشانید و از آن غالیه محاسن مبارک آن حضرت را خوشبو گردانید و گفت بهترین اسبان مرا حاضر کن و جعفر را بر آن سوار نما و ده هزار درهم به او عطا کن و همراه او برو تا به منزل او و آن حضرت را مخیر گردان میان آنکه با ما باشد با نهایت حرمت و کرامت و میان برگشت به مدینه جد بزرگوار خود.
هدایت شده از مباحث
📿 نماز مهم و با برکت یکشنبه های ماه ذیقعده: 🔸 برای نماز در روز یکشنبه این ماه روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است. 🔸در فضیلت این نماز، آمده است که هر کس آن را بجا آورد: ➖ توبه اش پذیرفته می‌شود ➖ و گناهانش آمرزیده می‌گردد ➖ و سبب برکت برای نمازگزار و خانواده اش خواهد بود، ➖ و در روز قیامت کسانی که از او طلبی و یا حقّی دارند، از وی راضی گردند ➖ و با ایمان از دنیا می‌رود ➖ و قبرش برای او وسیع و نورانی گردد ➖ و پدر و مادرش از او راضی شوند، ➖ و آنها نیز مورد مغفرت خداوند قرار گیرند، ➖ ذریّه او نیز بخشیده شوند ➖ و روزی او وسیع گردد. ➖ فرشته مرگ به هنگام مردن، با او مدارا کند و به آسانی جانش را بگیرد. 🔸 رسول خدا صلی الله علیه و آله کیفیّت نماز را این گونه بیان فرمودند که: 🔹 در روز یکشنبه غسل کند و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز بخواند (هر دو رکعت به یک سلام) ➖ در هر رکعت، سوره «حمد» یک مرتبه، سوره «قل هو الله» سه مرتبه و سوره‌های «فلق» و «ناس» را یک مرتبه بخواند؛ ➖ و بعد از نماز (اتمام چهار رکعت) هفتاد مرتبه استغفار کند، ➖سپس بگوید: «لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ الَّا بِالله الْعَلیِّ الْعَظیم»ِ (و توان و نیرویی جز برای خداوند بلندمرتبه و باعظمت نیست) ➖ آنگاه بگوید: «یا عَزیزُ یا غَفَّارُ اغْفِرْ لی ذُنُوبی وَ ذُنُوبَ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ و َالْمُؤْمِناتِ، فَانَّهُ لا یَغْفِر الذُّنُوبَ الَّا انْت» (ای نیرومند ای بسیار آمرزنده بیامرز گناهانم را و گناهان همه مردان مؤمن و زنان با ایمان را که نیامرزد کسی گناهان را جز تو) 📚مفاتیح الجنان (اعمال ماه ذیقعده) @ostadelahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💊 در شرایطی هستیم که دارو با گرانی و تحریم گره خورده ... 🔬 الحمدلله جوان های کشورمون با فناوری دانش بنیان تونستن داروی ایرانی سرطان رو با قیمتی پایین تر از نمونه های خارجی تولید کنن تا گوشه‌ای از دغدغه های این بیماران عزیز رو کاهش بدن. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 درمان سرطان با خون بیمار در 🇮🇷✌️ 🔸️ محققان کشورمان علاوه بر بومی‌سازی دانش فنی روش درمان سرطان با خون محیطی، تجهیزات مورد نیاز آن را هم تولید کردند.
⭕ استخوان لای زخم 🔸️فرآیند تاریخی شکل‌گیری اختلافات مرزی با افغانستان و نتایج آن در دوره پهلوی اول 🔹️"استخوان لای زخم" حکایت جدایی بخش مهمی از سرحدات ایران در دوره به دستور رضاشاه است، مناطقی که به جهت اهمیت سر منشأ تقسیم آب می‌توانست منافع ملی ایرانیان را تأمین کند‌. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────