مباحث
...نهج البلاغه | #نامه_ها ✉️ نامه ۳۸ - نامه به مردمِ مصر هنگام فرستادن مالک اشتر به آنجا
...نهج البلاغه | #نامه_ها
✉️ نامه ۳۹ - نامه به عمرو بن عاص در بیان علل انحرافش
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
📜 و من كتاب له عليهالسلام إلى عمرو بن العاص
📃 فَإِنَّكَ قَدْ جَعَلْتَ دِينَكَ تَبَعاً لِدُنْيَا اِمْرِئٍ ظَاهِرٍ غَيُّهُ مَهْتُوكٍ سِتْرُهُ يَشِينُ اَلْكَرِيمَ بِمَجْلِسِهِ وَ يُسَفِّهُ اَلْحَلِيمَ بِخِلْطَتِهِ
تو دين خود را پيرو دنياى كسى قرار دادى كه گمراهىاش آشكار است، پردهاش دريده، و افراد بزرگوار در همنشينى با او لكّه دار، و در معاشرت با او به سبُك مغزى متّهم مىگردند.
فَاتَّبَعْتَ أَثَرَهُ وَ طَلَبْتَ فَضْلَهُ اِتِّبَاعَ اَلْكَلْبِ لِلضِّرْغَامِ يَلُوذُ بِمَخَالِبِهِ وَ يَنْتَظِرُ مَا يُلْقَى إِلَيْهِ مِنْ فَضْلِ فَرِيسَتِهِ فَأَذْهَبْتَ دُنْيَاكَ وَ آخِرَتَكَ وَ لَوْ بِالْحَقِّ أَخَذْتَ أَدْرَكْتَ مَا طَلَبْتَ
تو در پى او مىروى، و چونان سگى گرسنه به دنبال پس ماندۀ شكار شير هستى، به بخشش او نظر دوختى كه قسمتهاى اضافى شكارش را به سوى تو افكند؛ پس دنيا و آخرت خود را تباه كردى، در حالى كه اگر به حق مىپيوستى به خواستههاى خود مىرسيدى.
فَإِنْ يُمَكِّنِّي اَللَّهُ مِنْكَ وَ مِنِ اِبْنِ أَبِي سُفْيَانَ أَجْزِكُمَا بِمَا قَدَّمْتُمَا وَ إِنْ تُعْجِزَا وَ تَبْقَيَا فَمَا أَمَامَكُمَا شَرٌّ لَكُمَا وَ اَلسَّلاَمُ
اگر خدا مرا بر تو و پسر ابو سفيان مسلّط گرداند، سزاى زشتىهاى شما را خواهم داد؛ اما اگر قدرت آن را نيافتم و باقى مانديد آنچه در پيش روى داريد براى شما بدتر است. با درود.
═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════
#کلام_امیر علیه السلام
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
♻️ ترجمه فیض الإسلام: از نامههاى آن حضرت عليه السّلام است بعمرو ابن عاص (كه بر اثر گمراهى و پيروى از معاويه او را سرزنش فرموده):
(۱) پس (از درود بر هدايت يافتگان رستگار شده، بدان كه) تو دين خود را تابع دنياى كسى (معاويه) قرار دادى كه گمراهى او آشكار است، پردۀ او دريده (گفتهاند: معاويه هر گونه كار غير مشروع و زشتى مرتكب مىشد: شراب مىنوشيده، جامۀ حرير مىپوشيده، ظروف طلا و نقره بكار مىبرده، ولى از خوف عمر در زمان خلافت او بسيارى از آنها را در پنهانى مىنمود، و در عهد عثمان پروايى نداشت، و چون بر دعوى خلافت تصميم گرفت بعضى را آشكار و بعضى را پنهان مىنمود) در مجلس خود شخص بزرگوار را عيب دار و سر افكنده مىنمايد، و با آميزش خويش دانا را نادان مىگرداند (هر كه با او نشيند اگر پاكست ناپاك و اگر بزرگوار است ننگين گردد، و اگر با عقل و دانا است بىخرد و نادان ميشود، يا آنكه در مجلس خود از بزرگوار خرده گرفته و دانا را نادان مىپندارد، و ابن ابى الحديد در اينجا مىنويسد: معاويه در مجلس خود به بنى هاشم ناسزا مىگفت)پس از پى چنين كسى رفتى، و بخشش او را خواستى مانند پيروى سگ از شير كه (بطمع خوردن لقمه) به چنگالهايش نگريسته انتظار دارد كه از پس ماندۀ شكارش به سويش افكند؛ پس دنيا و آخرت خويش را به باد دادى (در دنيا خود را ننگين و در آخرت بعذاب الهىّ گرفتار نمودى)! و اگر بحقّ چنگ مىزدى (رو بما مىآوردى) آنچه (از دنيا و آخرت) مىخواستى مىيافتى.
(۲) پس (اكنون كه از حقّ رو گردانده در گمراهى افتادى) اگر خدا مرا بر تو و پسر ابى سفيان مسلّط ساخت شما را به كيفر مىرسانم، و اگر مرا ناتوان ساختيد و (بعد از من) مانديد آنچه جلو روى شما است (عذاب و كيفر الهىّ) براى شما بدتر است (چنانكه در #قرآن_كريم س ۲۰ ى ۱۲۷ مىفرمايد: «وَ لَعَذٰابُ اَلْآخِرَةِ أَشَدُّ وَ أَبْقىٰ» يعنى عذاب و كيفر آخرت سختتر و پايندهتر است «از عذاب دنيا») و درود بر شايستۀ آن .
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
📜 امام عليه السلام در آغاز نامه سرزنش خود را نسبت به عمرو بن عاص از اينجا آغاز مىكند كه مىفرمايد: «تو (اى عمرو بن عاص) دين خود را تابع كسى قرار دادهاى كه گمراهيش آشكار و پردۀ حيايش دريده است و به افراد با شخصيت در مجلسش توهين مىكند و عاقل را با معاشرت خود سفيه مىسازد»؛ (فَإِنَّكَ قَدْ جَعَلْتَ دِينَكَ تَبَعاً لِدُنْيَا امْرِئٍ ظَاهِرٍ غَيُّهُ، مَهْتُوكٍ سِتْرُهُ ، يَشِينُ الْكَرِيمَ بِمَجْلِسِهِ، وَ يُسَفِّهُ الْحَلِيمَ بِخِلْطَتِهِ ).
بعضى از شارحان نهجالبلاغه جملۀ «يَشِينُ الْكَرِيمَ بِمَجْلِسِهِ» را اشاره به سبّ و لعن شدن مولا على عليه السلام و بنى هاشم در مجلس معاويه دانستهاند كه اين بزرگواران همواره و طى ساليان دراز در مجلس او و سپس مجالس ديگر مورد هتك و بىاحترامى واقع مىشدند؛ ولى ظاهراً منحصر به اين نيست؛ بلكه او افزون بر اين كار بسيار زشت، پيوسته حاضران را كه داراى شخصيت و مقامى نزد على عليه السلام بودند به باد سُخريه مىگرفت و با كلمات زشت و ركيك به آنها اهانت مىكرد و بسيارى از آنها نيز پاسخ كوبنده به او مىدادند بى آنكه به خطرات ناشى از آن اعتنا كنند. روى هم رفته معاويه مردى بدزبان و هتّاك بود. از جمله «جارية بن قدامة» كه مرد با شخصيتى بود - به گفتۀ العقد الفريد - روزى وارد بر معاويه شد. معاويه به او گفت چقدر آدم پستى بودى كه تو را جاريه (يكى از معانى جاريه كنيز است) نام نهادند و او در جواب گفت: و تو اى معاويه نيز چه آدم پستى بودى كه نامت را معاويه گذاشتند كه يكى از معانى آن سگ ماده است. معاويه گفت: اى بىمادر چرا چنين سخن مىگويى؟ جاريه گفت: مادرم مرا براى گرفتن شمشيرهايى⚔️ زاده است كه با آن در برابر تو در ميدانهاى نبرد حاضر شديم و آن نيز هم اكنون در دست ماست....
و جملۀ «يُسَفِّهُ الْحَلِيمَ بِخِلْطَتِهِ» اشاره به اين است كه آنقدر سخنان بىارزش و ناموزون در مجلس او گفته مىشد كه آدم عاقل در آن مجلس، سفيه شمرده مىشد و اين است نتيجۀ مجلسى كه معاويه و هم رديفان او در آن شركت دارند.
[ ادامه دارد ... ]
📜 امام عليه السلام در ادامه خطاب به عمرو عاص مىفرمايد: «تو قدم در جاى قدمهاى او گذاشتى و بخشش او را خواستار شدى همچون سگى 🐕 كه به دنبال شير🦁 درندهاى برود و به چنگال او متوسل شود و منتظر پسماندههاى شكار او باشد كه به سويش افكنده شود. تو با اين كار دنيا و آخرتت را تباه كردى»؛ (فَاتَّبَعْتَ أَثَرَهُ، وَ طَلَبْتَ فَضْلَهُ، اتِّبَاعَ الْكَلْبِ لِلضِّرْغَامِ يَلُوذُ بِمَخَالِبِهِ ، وَ يَنْتَظِرُ مَا يُلْقَىٰ إِلَيْهِ مِنْ فَضْلِ فَرِيسَتِهِ ، فَأَذْهَبْتَ دُنْيَاكَ وَ آخِرَتَكَ).
معمولاً در اين گونه موارد تشبيه به روباهى مىشود كه به دنبال شير درندهاى مىرود تا از پسماندۀ شكار او استفاده كند و اينكه امام عليه السلام واژۀ كلب (سگ) را به جاى ثعلب (روباه) به كار مىبرد براى نشان دادن شدت پستى عمرو بن عاص است و مىدانيم عمرو عاص خودش كسى نبود كه بتواند حكومتى به چنگ آورد ولى با نيرنگهايى كه براى پيشرفت كار معاويه به كار بست سرانجام زمامدارى مصر را از طرف او در اختيار گرفت. دنياى او تباه شد، چرا كه آبرويى براى او باقى نماند و تباهى آخرتش نياز به بحث ندارد.
📖 در كتاب تاريخ يعقوبى آمده است هنگامى كه عمرو بن عاص در آستانۀ مرگ قرار گرفت، نگاهى به اموال فراوان خود كرد (و از اينكه مىخواهد از آنها چشم بپوشد و همه را رها سازد سخت ناراحت بود) گفت: ′ اى كاش به جاى اين، فضولات شتران بود. اى كاش سى سال قبل چشم از دنيا فرو بسته بودم. دنياى معاويه را سر و سامان دادم و دين خودم را فاسد كردم. دنيا را مقدم داشتم و آخرت را به فراموشى سپردم. راه راست را رها كردم تا مرگم فرا رسيد. مىبينم معاويه تمام اموال مرا در اختيار خود مىگيرد و با شما (بستگان و نزديكانم) بد رفتارى خواهد كرد. ′
سپس امام عليه السلام اضافه مىفرمايد كه: «اگر طرفدار حق بودى، به آنچه مىخواستى مىرسيدى»؛ (وَ لَوْ بِالْحَقِّ أَخَذْتَ أَدْرَكْتَ مَا طَلَبْتَ)
[ ادامه دارد ... ]
📜 در پايان اين نامه، امام عليه السلام او و معاويه را تهديد مىكند و مىفرمايد: «و اگر خداوند مرا بر تو و پسر ابوسفيان (معاويه) مسلّط سازد، كيفر همۀ آنچه را در گذشته انجام داديد به شما خواهم داد و اگر من به شما دست نيابم و (بعد از من) باقى بمانيد، آنچه را (از عذاب الهى در آخرت) در پيش داريد براى شما بدتر است. والسلام»؛ (فَإِنْ يُمَكِّنِّي اللّٰهُ مِنْكَ وَ مِنِ ابْنِ أَبِي سُفْيَانَ أَجْزِكُمَا بِمَا قَدَّمْتُمَا، وَإِنْ تُعْجِزَا تَبْقَيَا فَمَا أَمَامَكُمَا شَرٌّ لَكُمَا، وَ السَّلَامُ).
بعضى از شارحان نهجالبلاغه در اينجا بحثى را عنوان كردهاند كه اگر امام عليه السلام بر آنها پيروز مىشد آيا آنها را به قتل مىرساند يا مشمول عفو مىساخت يا مجازاتى در ميان اين دو. گرچه سخن دربارۀ مسألهاى كه هرگز روى نداد چندان فايدهاى ندارد، ولى به يقين اگر امام عليه السلام از حق خود مىگذشت از حق مردم نمىگذشت و نتيجۀ جنايات آنها را به آنها مىداد.
شاهد اين سخن چيزى است كه ذيل اين نامه در روايات ديگر آمده است: «فَإِنْ يُمَكِّنِّي اللّٰهُ مِنْكَ وَ مِنِ ابْنِ أَبي سُفْيَانَ أَجْزِكُمَا بِمَا قَدَّمْتُمَا وَ أُلْحِقْكُمَا بِمَنْ قَتَلَهُ اللّٰهُ مِنْ ظَلَمَةِ قُرَيْشٍ عَلٰى عَهْدِ رَسُولِ اللّٰهِ صلى الله عليه و آله؛ اگر خداوند مرا بر تو و پسر ابوسفيان مسلّط سازد شما را به آنچه از پيش انجام دادهايد كيفر مىدهم و شما را به ظالمان قريش كه خداوند آنها را در عصر رسول خدا صلى الله عليه و آله كُشت ملحق مىسازم»
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
◽ دیدار پرمعنای #سید_مقاومت با رهبران مقاومت فلسطین
📸 #سیدحسن_نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و رهبران گروه های مقاومت فلسطینی در لبنان دیدار کردند.
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«عَلییالبُعدإنتصر»
بر من، دوری پیروز شد !
حاجی این روزها برای مقاومت دعا کن...
#حاج_قاسم | #جان_فدا
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
مباحث
🔖 قسمت دوم 🏷️ #دوره_آموزشی_امر_به_معروف 🎙️ دکتر #علی_تقوی 🎧 امر به معروف از نگاه دین و علما... #
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1123741233.mp3
7.95M
🔖 قسمت سوّم
🎧 تعریف امر به معروف و نهی از منکر
•┈┈••••••┈┈•
🏷️ #دوره_آموزشی_امر_به_معروف
🎙️ دکتر #علی_تقوی
#امر_به_معروف
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
1_1109418583.pdf
1.64M
📃 متن | تعریف امر به معروف و #نهی_از_منکر
🤲 خدا ان شاءالله همه ی ما رو آمر به معروف و ناهی از منكر و اِحياگر اين دو فريضه ی بزرگ قرار بده به برکت صلوات بر محمَد و آل محمَد
#امر_به_معروف
#تذکر_لسانی
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میخواید امر به معروف کنید اینجوری باشه...
نرید به طرف بگید هوووی روزتو نخور😡
هووووی حجابت کو😤
هوووووی...🤬
اینطوری بگید ☝️😁
خیلی نرم ولی در عین حال محکم😅
البته هر جا دیدیم داره کار اشتباهی انجام میشه وظیفه شرعی ما تذکر دادنه!
وظیفه ای که خیلیامون یادمون رفته
#امر_به_معروف | #تذکر_لسانی
#طنز | عیدتون مبارک
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💅💄 مسئله آرایش و #حجاب
🎬🎙 #استاد_قرائتی
👏
#حق_الناس
کلیپ | صحبت های یک تجربه گر نزدیک به مرگ (شنود) درباره مشاهده عواقب سنگین بدحجابی در برزخ
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰───────────
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥 مشاهده وضعیت برزخی یک #بدحجاب توسط تجربه گر مرگ
😱 حق الناسی که بخاطر عدم رعایت #حجاب، به گردن زن بیحجاب هست رو نمیشه جبران کرد...
#حق_الناس
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
مباحث
🔴 قرار بود شما بر روی آنها فرهنگ سازی کنید، نه آنها بر روی شما❗️ 🔰 مدتی است که صدا و سیمای جمهوری ا
اختلال مهم ترین پایگاه تبیینی کشور در اوج فتنه تمام عیار فرهنگی❗️
💢 سردمداران جنگ أخیر #حجاب؛ برخی #سلبریتی های تربیت شده #صداوسیما هستند...
♻️ باید در سیاست ها کلا تجدید نظر بشه...
•┈┈••••••┈┈•
@talangorasemani
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────