مباحث
#صحیفه_سجادیه 20
دعای بیستم.pdf
5.34M
دعای مکارم الاخلاق یکی از دعاهای معروف #امام_سجاد علیه السلام که به عنوان دعای بیستم صحیفه سجادیه ثبت شده است. این دعا، دارای مضامین و ابعاد تربیتی بسیاری است.
هر فراز از این دعا با درود بر محمد و آل محمد شروع میشود و امام علیه السلام در ضمن هر فراز با درخواستِ آراستگی به برخی از اخلاق پسندیده یا طلب دوری از بعضی رذائل اخلاقی، ارزشها و ضدارزشهای اخلاقی را معرفی کرده است.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
جهانبینیِ دعای #مکارم_الاخلاق
مبنای خواستههایی که در این دعا آمده است، بیانگر نوعی نگرش و نگاه کلی به این عالم است که بر مبنای تعلیماتِ اعتقادی شکل میگیرد.
✅ برخی از این موارد که از جهان بینی دینی ناشی میشوند عبارتند از:
✔️ این جهان هدفمند است و ما در این جهان بیهوده آفریده نشدهایم: وَ اسْتَفْرِغْ أَیامِی فِیمَا خَلَقْتَنِی لَهُ.
✔️ درخواست اینکه در مال و مقام دیگران با حسرت نگاه نکند؛ وَ لاَ تَفْتِنِّی بِالنَّظَرِ.
✔️ مغرورانه نبودن دعا و عبادت: وَ لاَ تُفْسِدْ عِبَادَتِی بِالْعُجْبِ.
✔️ تلقینِ این اصل که باید زندگی ما الهی و در مسیر صفات کمالی حضرت حق بشود: وَ عَمِّرْنِی مَا کانَ عُمُرِی بِذْلَةً فِی طَاعَتِک.
👉 @Mabaheeth
مباحث
#ابوحمزه_ثمالی #شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی 1 #آیت_الله_جوادی_آملی حفظه الله تعالی گرچه همواره راه نیایش
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی 2
#آیت_الله_جوادی_آملی حفظه الله تعالی
بحث در شرح دعای نورانی و مناجات امام سجاد سلام الله علیه در سحرهای ماه رمضان بود. چون انسانِ تبهكار تا طاهر نشود راه قُرب الهی به سوی او گشوده نخواهد شد. در طلیعه این دعا به ما آموخت كه از ذات أقدس إله طلب عفو و بخشایش كنیم . وجود مبارك امام سجاد سلام الله علیه به ذات أقدس إله عرض كرد:
***الهی! لا تُؤدِّبنِی بِعُقُوبَتِكْ وَلا تَمْكُرْ بِی فِی حِیلَتِكْ. مِن إیْنٍ لِیَ الخِیرُ وَلا یُوجَدُ إلا مِنْ عِندِكْ. وَ مِنْ إیْنٍ لِیَ النَجاهُ یا رَبّی وَلا تَستَطاعُ إلا بِكْ . لَا الَّذِی أحسَنَ استَغْنی عَنْ عُونِكَ وَ رَحمَتِكْ. وَ لَا الَّذِی أسآءَ وَاجتَرَأ عَلَیْكَ وَ لَمْ یُرضِكَ خَرَجَ عَنْ قُدرَتِكْ***
یعنی خدایا! گرچه ما در اثر گناه استحقاق داریم كه به عقب و به دنبال گناه عقوبت بشویم. آن تنبیه و كیفر را میگویند: (عقوبت) . چون تُعاقِب و در عقب گناه پدید میآید. عرض میكند كه ما در اثر گناه گرچه استحقاق تأدیب داریم كه ما را اَدب بكنی و گرچه در اثر كارهای ناروا كه كردیم استحقاق داریم كه شما با آن حیلت الهی و مكر الهی كه وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ الله وَ اللهُ خِیرُ المَاكِرین، مكر كنی و با حیلتی كه داری نگذاری ما به مقصد مشئوم مان برسیم . چون خداوند حائل خوبی است.
نمیگذارد افراد به آن مقصد مشئوم شان برسند. و مكر هم استفاده كردن از وسائل مرموز است. خدا تمام وسائل را در اختیار دارد وَ عِندَاللهِ مَكرُهُمْ وَ إنْ كَانَ مَكرُهُمْ لَتَزُولُ مِنْهُ الجِبال. چون این چنین است خداوند توان آن را دارد كه مكر ماكران را به خود آنها برگرداند. و نگذارد با ایجاد آن حائل كه آن حائل را و ایجاد حائل را حیلوله و حیله میگویند، نگذارد با ایجاد حائل كسی به مقصد برسد. امام سجاد سلام الله علیه عرض میكند: خدایا! ما را در اثر گناهانمان عقوبت نكن! در اثر مكر و بدرفتاریمان مبتلا به مكر و حیله خود قرار نده! هیچ كس به هیچ مقصدی نرسیده است، مگر به فیض و فوز تو! و هیچ كسی از شرّ نرهیده است، به خیر نرسیده است، مگر به عنایت تو .
***مِنْ إینٍ لِیَ الخِیرُ یا رَبِّ وَ لا یُوجَدُ إلا مِنْ عِندِك***
اگر خیر به دست توست و در غیر تو، در نزد غیر تو خیری نیست، ما از كجا خیر را فراهم بكنیم ؟
***مِنْ إینٍ لِیَ الخِیرُ یا رَبِّ وَ لا یُوجَدُ إلا مِنْ عِندِك***
نه پیش ماست، نه پیش دیگران. و اگر كسی گناه كرد و خواست نجات پیدا كند، راه نجات نه پیش خود گنه كار است، نه پیش دیگران.
***وَ مِنْ إینٍ لِیَ النِجاهُ یا رَبّی وَ لا تُستَطاعُ إلا بِكْ ***
هیچ كسی توان رهائی از عذاب را ندارد، مگر به فیض خاص تو ! نه آنها كه راه خیر را طی كردند از تو بینیاز بودند، نه آنها كه راه تباهی و تیرگی را طی كردند، از قلمرو قدرت تو بیرون بودند.
بر اساس كریمه: مَا بِكُمْ مِنْ نِعمَهٍ فَمِنَ الله هر كه هر چه دارد در كنار سفره تو دارد. بر اساس آیاتی كه وَ لا یَحسَبَنَّ الَّذِینَ كَفَرُوا سَبَقُوا و آیاتی از قبیل "وَ مَا أنْتُمْ بِمُعجِزینَ فِی الأرض" و مانند آن هیچ كس نمیتواند قدرت إله را جلو بزند و قدرت إله را عاجز كند. هیچ كس مُعجز خدا نیست كه قدرت خدا را عاجز كند. هیچ كسی سابق نیست كه قدرت خدا را لاحِق كند. در این آیات قرائت شده ذات أقدس إله فرمود: لا یَحسَبَنَّ الَّذینَ كَفَرُوا سَبَقُوا . آنها خیال نكنند جلو زدند. یا فرمود: وَ مَا أنْتُمْ بِمُعجِزِینَ فِی الأرض . بعد از این كه این جملهها گفته شد و روشن شد هیچ كسی قدرتی در قبال ذات أقدس إله ندارد و هیچ كسی بینیاز از ذات أقدس إله نیست . هم پرهیزكاران به او نیازمندند، هم وارستگان از عذاب به او نیازمندند. آنگاه دستور داد چند بار كلمه (یا رَبِّ) را بگوئید. آن كلمه یا رَبِّ را با یك نفس انسان بگوید . حالا سه بار ، چهار بار ، پنج بار این كلمه نورانی را گفتن عیب ندارد .
آنگاه به آن جمله حسّاس و كلیدی این دعای نورانی ابوحمزه ثمالی میرسیم كه
***بِكَ عَرَفتُكَ وَ أنْتَ دَلَلْتَنِی عَلِیكَ وَ دَعوتَنِی إلَیكَ وَ لَولا أنْتَ لم أدْرِ مَا أنْت ***
در نوبت قبل اشاره شد كه برخی از جملههای این دعای نورانی ابوحمزه، در حدّ كلید درهای دیگر است. یكی از آن جملههای كلیدی همین است كه بِكَ عَرَفتُكَ وَ أنْتَ دَلَلْتَنِی عَلَیْك . این بِكَ عَرَفتُكَ را همه داعیان عرض میكنند: خدایا! به وسیله تو ما تو را شناختیم .
آنها كه از آیات آفاقی مدد میگیرند، چون آیات آفاقی مخلوق خداست، دلالت انسان متفكّر به آیات آفاقی مخلوق خداست، لذا به خدا عرض میكنند: ما به وسیله تو، تو را شناختیم . آنها كه از آیات أنفسی طرفی میبندند نشانههای روح و آیاتی كه در جان انسان موجود است، مخلوق خداست، دلالت انسان به استفاده از آیات انفسی مخلوق خداست و آنها هم از راه عنایتهای الهی به خدا رسیدهاند. آنها كه جامع بین آیات آفاقی و آیات انفسیاند به شرح ایضاً . آنها هم میگویند: بِكَ عَرَفتُكَ وَ أنْتَ دَلَلْتَنِی عَلَیْك . آنها كه از این سه گروه كه یا به خصوص آیات آفاقی بسنده كنند، یا به خصوص آیات انفسی بسنده كنند، یا به جمع آیتین بسنده كنند بالاترند، بلكه میخواهند خدا را با خود خدا بشناسند. آنها هم میگویند :بِكَ عَرَفتُكَ وَ أنْتَ دَلَلْتَنِی عَلَیكْ. این أوَلَمْ یَكْفِ بِربكَ أنَّهُ عَلی كُلِّ شِیءٍ شَهِید، یعنی خداوند برای این كه روشن بشود، برای این كه دیگران به خوبی درك بكنند خداوند حقّ است، خود را به آنها نشان میدهد . آنها با مشاهده خداوند، خداوند را میشناسند. نیازی به آیات آفاقی و انفسی نیست. در اینجا راه و هدف یكی است.
مَسلك و مَسلوكٌ إلیه یكی است. و چون سالك از خود خبری ندارد و خود را نمیبیند، خود را نمیبیند، سلوك خود را نمیبیند . فقط هدف را میبیند، در حقیقت مسلك و هدف یكی خواهد بود. در بعضی از روایاتی كه ذیل این بخش از آیات سوره مباركه یوسف علیع السلام آمده است كه أأنْتَ یُوسُف، آنجا وجود مبارك امام صادق سلام الله علیه طبق نقل صاحب تُحَف العقول این بیان نورانی را در شناخت خدا ذكر كرد كه معرفت شاهد قبل از معرفت وصف اوست. یعنی ما شاهد را اوّل میشناسیم ، بعد صفات او را میشناسیم . ولی اگر موجودی غائب بود، اوّل وصفش را میشناسیم ، بعد ذاتش را میشناسیم . خلاصه آن حدیث این است كه: شناخت ذات شاهد قبل از وصف اوست.
شناخت ذات غائب بعد از وصف اوست . بعد استشهاد میكند كه برادران یوسف اوّل او را دیدند، بعد به یوسف بودن او پی بردند. أأنْتَ یُوسُف. نگفتند: یوسف توئی! گفتند: تو یوسفی؟ وجود مبارك امام صادق سلام الله علیه هم میفرماید به این كه: خدا مشهود همه ماست. ما اوّل او را میشناسیم، بعد اوصاف او را میشناسیم . بعد آیات آفاقی و انفسی او را میشناسیم . چون این چنین است
این گروه چهارم كه برترین گروه معرفتیاند، خدا را با خود خدا میشناسند.
این بِكَ عَرَفتُكَ وَ أنْتَ دَلَلتَنِی عَلَیك وَ لُولا أنْتَ لَمْ أدْرِ مَا أنْت
برای این چهار گروه چهار مصداق مشخّص دارد. جامع همه یكی است كه انسان خدا را به وسیله خدا بشناسد. خدا راهنمای انسان است و اگر خدا كسی را راهنمائی نكند نمیتواند خدا را بشناسد . و خدا راهنمائیهای فراوانی را اِعمال كرده است . منتها این سالك مُتطرّق است كه باید از این راهها استفاده بكند و به مقصد برسد. پس همگان، همه این طوائف أربعه این جمله را میخوانند، منتها هر كس در حدّ خاصّ خود.
غَفَرَ اللهُ لَنَا وَ لَكُمْ وَالسَّلامُ عَلِیكُمْ وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرِكاتُه.
🌐 @Mabaheeth
مباحث
دعای مکارم الاخلاق یکی از دعاهای معروف #امام_سجاد علیه السلام که به عنوان دعای بیستم صحیفه سجادیه ثب
فرازی از دعای #مکارم_اخلاق
حضرت #آیت_الله_خامنه_ای (دام ظله العالی) ؛
📣 در دعای مکارمالاخلاق، انسان از خدا میخواهد: «وَ استَعمِلنی لِما تَسأَلُنی غَدًا عَنه». من را به کار بگیر در آن چیزی که فردا در قیامت دربارهی آن از من سؤال خواهی کرد. مسئولیم ما؛ همه مسئولند.
🗓 ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
🌐 @Mabaheeth
مباحث
#صحیفه_سجادیه 20
🙏 شاید بتوان درخواستهایی که در این دعا از خدایِ متعال شده است را در دو محور قرار داد :
1️⃣ ) اخلاق فردی
2️⃣ ) اخلاق اجتماعی
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
✅ محورهای اخلاق فردی
🌸🌸🌸🌸🌸
👈 ایمان کامل: وَبَلِّغْ بِایمانی اَکمَلَ الْایمانِ.
👈 بهترین عمل: و بِعَمَلی اِلی اَحْسَنِ الْاَعْمالِ.
👈 تکمیل نیت: وَانْتَهِ بِنِیتی اِلی اَحْسَنِ النِّیاتِ.
👈 وسعت رزق: وَ اَوْسِعْ عَلَی فی رِزْقِک.
👈 درخواست طول عمر مشروط: وَ عَمِّرْنی ما کانَ عُمْری بِذْلَةً فی طاعَتِک،فَاِذا کانَ عُمْری مَرْتَعاً لِلشَّیطانِ فَاقْبِضْنی اِلَیک قَبْلَ اَنْ یسْبِقَ مَقْتُک اِلَی، اَوْ یسْتَحْکمَ غَضَبُک عَلَی.
👈 اصلاح خصلت ناپسند: اَللَّهُمَّ لاتَدَعْ خَصْلَةً تُعابُ مِنّی اِلاّ اَصْلَحْتَها، وَلا عآئِبَةً اُوَنَّبُ بِها اِلاّ حَسَّنْتَها، وَلا اُکرُومَةً فِی ناقِصَةً اِلاّ اَتْمَمْتَها.
👈 درخواست رزق در پیری: وَاجْعَلْ اَوْسَعَ رِزْقِک عَلَی اِذا کبِرْتُ
👈 درخواست لیاقت وگشایش مالی:وَ مَتِّعْنی بِالْاِقْتِصادِ، وَاجْعَلْنی مِنْ اَهْلِ السَّدادِ، وَ مِنْ اَدِلَّةِ الرَّشادِ، وَ مِنْ صالِحِ الْعِبادِ، وَارْزُقْنی فَوْزَ الْمَعادِ، وَ سَلامَةَ الْمِرْصادِ.
👈 درخواست پایان عمر با عفو الهی:اَللَّهُمَّ اخْتِمْ بِعَفْوِک اَجَلی، وَ حَقِّقْ فی رَجآءِ رَحْمَتِک اَمَلی، وَ سَهِّلْ اِلی بُلُوغِ رِضاک سُبُلی، وَ حَسِّنْ فی جَمیعِ اَحْوالی عَمَلی.
👈 به یاد خدا بودن در تمام مواقع: وَ نَبِّهْنی لِذِکرِک فی اَوْقاتِ الْغَفْلَةِ.
👈 درخواست مصونیت از عذاب: وَ قِنی بِرَحْمَتِک عَذابَ النَّارِ.
🌐 @Mabaheeth
✅ محورهای اخلاق اجتماعی
🌸🌸🌸🌸🌸
💡درخواست تبدیل حسد به مودت: وَ مِنْ حَسَدِ أَهْلِ الْبَغْی الْمَوَدَّةَ.
💡ترک عیبجویی از دیگران و عیب زدایی ازخود: وَ تَرْک التَّعْییرِ.
💡نفی قدرت طلبی و برتری جویی و تجاوز به حقوق دیگران: وَ لاَ أَطْغَینَّ وَ مِنْ عِنْدِک وُجْدِی.
💡رعایت ادب اجتماعی و اخلاق عمومی: وَ مَا أَجْرَی عَلَی لِسَانِی مِنْ لَفْظَةِ فُحْشٍ أَوْ هُجْرٍ أَوْ شَتْمِ عِرْضٍ أَوْ شَهَادَةِ بَاطِلٍ أَوِ اغْتِیابِ مُؤْمِنٍ غَائِبٍ أَوْ سَبِّ حَاضِرٍ وَ مَا أَشْبَهَ ذَلِک.
💡دوری از اسرافکاری: وَ امْنَعْنِی مِنَ السَّرَفِ.
💡پاسخ خوب در برابر کار بد: وَ سَدِّدْنِی لِأَنْ أُعَارِضَ مَنْ غَشَّنِی بِالنُّصْحِ.
💡مسئولیت پذیری و مدیریت درست: وَ سُمْنِی حُسْنَ الْوِلاَیةِ.
💡تبدیل دشمنی نزدیکان به دوستی: وَ مِنْ عَدَاوَةِ الْأَدْنَینَ الْوَلاَیةَ.
💡رفع بدگمانی و بیاعتمادی دیگران به خود: وَ مِنْ ظِنَّةِ أَهْلِ الصَّلاَحِ الثِّقَةَ.
💡درخواست رفع خدعه مکاران؛ وَ أَبْدِلْنِی مِنْ بِغْضَةِ أَهْلِ الشَّنَآنِ الْمَحَبَّةَ".
💡همکاری با دیگران و خدمت به جامعه: وَ مِنْ رَدِّ الْمُلاَبِسِینَ کرَمَ الْعِشْرَةِ.
💡معاشرت خوب با دیگران و خوش رفتاری: وَ أَجْزِی مَنْ هَجَرَنِی بِالْبِرِّ.
💡توجه به کرامت و حیثیت انسانها؛ وَ اکفِنِی مَئُونَةَ مَعَرَّةِ الْعِبَادِ.
💡داشتن الگو و اسوه و تعیین جهت گیری؛ وَ حَلِّنِی بِحِلْیةِ الصَّالِحِینَ.
💡ایجاد آرامش و مبارزه با خشونت؛ وَ إِطْفَاءِ النَّائِرَةِ و وَ إِصْلاَحِ ذَاتِ الْبَینِ.
💡اهمیت مسابقه اجتماعی در خوبیها : وَ السَّبْقِ إِلَی الْفَضِیلَةِ وَ إِیثَارِ التَّفَضُّلِ.
💡نفی ستمگری و ظلم: وَ لاَ أَظْلِمَنَّ وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَی الْقَبْضِ مِنِّی.
💡مسئولیت پذیری و مدیریت درست: وَ سُمْنِی حُسْنَ الْوِلاَیةِ.
💡درخواست کفایت از عیبجویی مردم؛ وَ اکفِنِی مَئُونَةَ مَعَرَّةِ الْعِبَادِ.
💡دفع عوامل ضرر و زیان؛ و ادرَأ عَنّی بلُطفِکَ.
💡ترک احسان نابجا: و الافضَال علی غیرِ المُستَحَق.
💡درخواست دستی توانا در مقابل ظالم و زبانی گویا در برابر دشمنان: و اجعَلنی یَداً علی مَن ظَلَمَنی و لِسَاناً علی مَن عانَدَنی.
💡بیاعتنایی به ثروت مال اندوزان: وَ لا تَفتنّی بالنَّظَر.
💡سخن گفتن برای هدایت مردم و پیمودن راه برتر: انطِقنی بِالهُدی.
💡دوستیِ مدارا کنندگان به محبت واقعی: و مِن حُبِّ المُدارِینَ تَصحیحَ المقة.
🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#متفرقه
🔴 #سند_2030 دارای 17 بخش میباشد که یکی از بخش های آن مدیریت شهری است.
⚠️ مدیریت شهری 2030 در اصفهان با حذف عکس و آثار شهدا از شهر در حال اجراست و در تهران با حیات شبانه پیگیری میگردد.
🆔 رسانه مردمی ثائر : @saeer_ir
🌐 @Mabaheeth
مباحث
#متفرقه 🔴 #سند_2030 دارای 17 بخش میباشد که یکی از بخش های آن مدیریت شهری است. ⚠️ مدیریت شهری 2030 د
✍️از طرح حيات شبانه تا طرح احياي بين الطلوعين
یادداشت #سيدمحمدحسين_متولي_امامي
1️⃣ بارها در كلاسهاي مطالعات تمدني عرض كردهام كه تمدنها و نظام فرهنگ، يك شبكه منسجم به هم پيوسته است. فرهنگهايي كه تمدنساز هستند، ناظر به شكلگيري اين شبكه تمدني و منسجم برنامهريزي ميكنند. جريانهاي سياسي و ديني امروز در جمهوري اسلامي، اگر به مسأله تمدنسازي اسلامي با روش شبكهسازي توجه نكنند، مسيري را طي خواهند كرد كه در اين چهل ساله، در بخشهاي مختلف سياستگذاري اين كشور طي شده است.
⚠️اين تصور كه تمدن غربي را بايد اصلاح كرد تا اسلامي شود، فرهنگ ما را بيچاره كرده است. مثلا فكر كرديم كه اگر بخشهايي از روانشناسي كه به عشق آزاد توصيه ميكند و يا به زنان حقوق بيشتر از حقوق شرعي ميدهد و... را حذف كنيم، مابقياش علمي و البته اسلامي ميشود! يا فكر كرديم اگر در بانكها سعي كنيم قراردادهاي شرعي را وارد كنيم و اسم حساب جاري را قرض الحسنه بگذاريم، بانكداري اسلامي تأسيس كردهايم.
⭕️با اين درك سطحي، برخي مسئولين فكر ميكنند ميتوان به راحتي همه تمدن غرب را اصلاح كرد. بنابراين تنها دغدغه برخي انقلابيها اين ميشود كه اگر با بدحجابي و زنا و شرابخواري مبارزه شود و كسي ضدولايت فقيه نباشد و همگان سخنان حضرت آقا را تأييد كنند!! مسير تمدنسازي اسلامي باز است!
2️⃣ وقتي به يك جامعه، تهاجم فرهنگي صورت ميگيرد، معنايش اين است كه سبك زندگي بهصورت شبكهاي در حال تغيير است. ما نميتوانيم با اين شبكه، با نگاه اتميك و خرد مواجه شويم.
3️⃣ سالها پيش طرحي را براي تغيير ساعات كار، به برخي از مسئولين كشور دادم. در آنجا عرض كردم كه با تأكيد فراوان قرآن و روايات به بيداري سحر و بين الطلوعين، ميتوان ساعت ادارات را به گونهاي تنظيم كرد كه اخلاق شهروندان، سحرخيزي شود. مثلاً ساعت اداري از شش صبح آغاز شود. (تفصيل آن در كتاب بحران آمده است) اين ايده، مبتني بر مباني و اهدافي است. اگر تمدنسازي اسلامي، اقامه حق و تجلي توحيد در جامعه است، بايد امكانهاي بندگي افزايش يابد.
4️⃣ طرح حيات شبانه كه شهرداري تهران از ماه رمضان آغاز كرده، نشان دهنده اوج بحران تمدني ماست. در ماه رمضان كه ماه بندگي و توجه است، اين طرح كه بخشي از سند 2030 است، كليد ميخورد. سندي كه هر بخش آن، بخشهاي ديگر اين شبكه فرهنگي را به دنبال ميآورد و بهصورت نرم، تمامي هويت فرهنگي ما را تسخير خواهد كرد. خواهش ميكنم توجه شود كه اين طرح، در تكميل ديگر بخشهاي سبك زندگي مدرن است و بهصورت طبيعي لوازم خودش را به دنبال ميآورد: افزايش گردش پول و افزايش GDP، مصرفگرايي، لذتجويي، آزاديهاي غيرقابل كنترل و... .
5️⃣ در طرح حيات شبانه، فعاليتهاي روز تا نيمههاي شب (ساعت 3) ادامه مييابد و دقيقاً در آستانه بين الطلوعين و هنگامه عبادت، شهر از حركت ميايستد و همه شهروندان به خواب ميروند. اميرالمؤمنين (ع) ميفرمايند: خواب پيش از طلوع خورشيد و نيز خواب قبل از نماز عشاء، باعث فقر و پريشاني امور ميشود.(مستدركالوسائل، ج 5، ص 110)
6️⃣ گاهي سادهلوحان ميگويند اين طرحها اجباري نيست. همگان را به بيداري در شب اجبار نميكند. هر كس ميخواهد ميخوابد و هر كس ميخواهد بيدار ميماند. اين نگاه نشان از نفهميدن تمدن است.
7️⃣تمدن -بسترسازي زندگي- ذائقه شهروندان را تغيير ميدهد. همانطور كه در طرح كنترل جمعيت، ذائقه زنان ما تغيير كرد، ذائقه مردم در آينده بسيار نزديك به شبنشيني و شبگردي عادت خواهد كرد. البته اين، كوچكترين و سادهترين اثر طرح حيات شبانه است. از دست رفتن كنترل رفت و آمد فرزندان، زنان و دختران و افزايش جرايم اجتماعي و سست شدن بنيان خانواده، آثار ديگري است كه راه تحقق 2030 را بيش از پيش باز ميكند.
🆔 رسانه مردمی ثائر : @saeer_ir
🌐 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱#مسابقه
✨ #ترنم_وحی
🌙 روز یازدهم ماه مبارک رمضان
🎧 برگرفته از نکات تفسیری ارائه شده 👇
🔗 https://eitaa.com/astanqom/6106
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
موضوع :
🌐 @Mabaheeth
HazratZeinab[S].mp3
6.95M
روزهای ماه خوب خدا و ماه فرصت ها به سرعت از دست می رود .
ان شاءالله به برکتِ أهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام ،توفیق بهره برداری هر چه بیشتر از باقیمانده این ماه مبارک داشته باشیم.
🌐 @Mabaheeth
42.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مداحی
روز یازدهم ماه رمضان
🎤 حاج محمود #کریمی
تو خیمه هنوز من سرلشکرتم
#توسل به حضرت زینب علیهاالسلام
🌐 @Mabaheeth
#دعای_روز دوازدهم
✨ اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ و العَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والكَفافِ و احْمِلنی فیهِ على العَدْلِ و الإنْصافِ و آمِنّی فیهِ من كلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِكَ یا عِصْمَةَ الخائِفین.
🙏 خدایا؛ در این روز مرا به زیور پوشش و عفت بیارای و به جامهیِ قناعت و کفاف بپوشان و به کار عدل و انصاف بدار و از هر چه ترسانم مرا ایمن ساز به نگهداری خود ای نگهدارنده آنان که میترسند.
🌐 @Mabaheeth
12.mp3
4.09M
مباحث
🎧 استاد #میرباقری حفظه الله تعالی 🎙 قرائتِ کاملِ #دعای #ابوحمزه_ثمالی 📜 إلَهِي لا تُؤَدِّبْنِي بِعُ
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی 3
#آیت_الله_جوادی_آملی حفظه الله تعالی
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
فرازهای مطرح شده:
اَلحَمْدُ للهِ الَّذِی یُجِیبُنِی إذا دَعَوتُهُ وَ إنْ كُنْتُ بَطِیئاً حِینَ یَدعُونَی؛
اَلحَمدُ للهِ الَّذِی أسئَلُهُ فَیُعْطِیَنِی وَ إنْ كُنْتُ بَخِیلاً حِینَ یَسْتَقْرِضُنِی؛
وَالحَمدُ للهِ الَّذِی اَدعُوهُ وَلا اَدعُوا غِیرَهُ وَ لُو دَعَوتُ غِیرَهُ لَمْ یَستَجِب لِی دعائی؛
وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لاَ أَرْجُو غَيْرَهُ ؛
وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي تَحَبَّبَ إِلَيَّ وَ هُوَ غَنِيٌّ عَنِّي وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي يَحْلُمُ عَنِّي حَتَّى كَأَنِّي لاَ ذَنْبَ لِي فَرَبِّي أَحْمَدُ شَيْءٍ عِنْدِي وَ أَحَقُّ بِحَمْدِي.
🌐 @Mabaheeth
أعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجِیم .
بِسْمِ الله الرَّحمنِ الرَّحِیم .
قُلْ مَا یَعْبِأَ بِكُمْ رَبّی لُولا دُعاكُمْ
یكی از آداب و سنن دعا همین است. وجود مبارك امام سجاد سلام الله علیه در سحرهای ماه مبارك رمضان ذات أقدس إله را حمد میكند و او را شایسته حمد و ثناء میداند و همین را زمینه اجابت دعا میشمارد . عرض میكند:
***اَلحَمْدُ للهِ الَّذِی یُجِیبُنِی إذا دَعَوتُهُ وَ إنْ كُنْتُ بَطِیئاً حِینَ یَدعُونَی***
خدا را من حمد میكنم كه وقتی او را میخواهم و میخوانم ، مرا اجابت میكند. گرچه هر وقت او مرا خواست، من با كُندی به طرف او حركت میكنم و گاهی هم ممكن است این راه را طی نكنم.
و خدای را حمد میكنم كه هر وقت چیزی خواستم به من عطا میكند، گرچه هر وقت او دستور انفاق مالی داد من بُخل میورزم . و خدای را حمد میكنم كه هر وقت خواستم با او ندائی در میان بگذارم، بدون واسطه و بدون شفیعی كه از من شفاعت بكند او مرا میپذیرد. قبلاً به عرضتان رسید كه همانطوری كه آیات قرآن یكدیگر را شرح و تفسیر میكنند، احادیث و ادعیه و مناجات هم به شرح ایضا.ً
این دعای ابوحمزه ثمالی را باید با سائر ادعیه امام سجاد سلام الله علیه شرح كرد. وجود مبارك امام سجاد سلام الله علیه در صحیفه سجادیه دارد كه: خدایا! سه چیز مانع دعا كردن من است و یك چیز من را به دعا كردن تشویق میكند.
اما آن سه چیزی كه حاجِب است، نمیگذارد من دعا بكنم؛ یكی این كه شما مرا امر كردی به واجبات و مستحبات، امر كردی و من در اطاعتِ امر كُندی كردم و انجام ندادم . دوم این كه مرا از بعضی از امور نهی كردی و من متأسفانه مرتكب مَنهیّ عنه تو شدم. سوم این كه نعمتهای فراوانی به من دادی، من به جای شكر نعمت، كُفران نعمت كردم و حقّ شناسی نكردم . این سه امر حاجب و مانع نیایش و دعای من است كه من به خودم اجازه نیایش نمیدهم و آنها جلوی نیایش من را هم میگیرد.
اما یك چیز است كه من را وادار به نیایش میكند و دعای من را هم مستجاب میكند و آن تفضّل و بزرگواری و احسان ابتدائی توست. خدایا ! تو در برابر كار، پاداش نمیدهی! تمام لطفهای تو احسان است و تمام منّتهای تو ابتدا . مِنَنُكَ ابْتِداء . مسبوق به استحقاق نیست . چون روی لطف رفتار میكنی، بنابراین من هم به خودم اجازه نیایش و دعا میدهم.
در همین دعای ابوحمزه ثمالی عرض میكند:
***اَلحَمدُ للهِ الَّذِی أسئَلُهُ فَیُعْطِیَنِی وَ إنْ كُنْتُ بَخِیلاً حِینَ یَسْتَقْرِضُنِی***
خدای را حمد میكنم كه هر چه از او خواستم به من میدهد و اگر خود خدا از من استقراض كند به عنوان قرض الحسنه من كُندی میكنم و بُخل میورزم . در قرآن هم فرمود: هآ أنْتُمْ هؤلآءِ تُدعَونَ لِتُنْفِقُوا وَ مِنْكُمْ مَنْ یَبْخَل وَ مَنْ یَبْخَل فَإنَّمَا یَبْخَلُ عَلی نَفسه. فرمود: شما كسانی هستید كه دعوت میشوید در راه خدا انفاق كنید، ولی برخی از شما بُخل میورزند باید مستحضر باشند كه علیه خود بُخل میورزند.
بعد عرض میكند: خدای را شكر میكنم كه هر وقت من خواستم با او تنها باشم و كسی مرا همراهی نكند، خدا مرا راه میدهد. گاهی انسان میخواهد شفیع بیاورد، ولی شفیع ندارد و خداوند هم آخَرُ مَنْ یَشفَع است و آخَرُ مَنْ یَشفَع أرحَمُ الرَّاحِمین.
شفیع جناح طائر است. جناح سائل است كه با وسیله شفیع انسان توان پرواز دارد. ولی گاهی انسان بی پر است. شفیعی ندارد. قدرت استشفاء ندارد و اگر هم استشفاء كرد كسی از او شفاعتی را به عمل نمیآورد.
خدای را حمد میكنم كه هر وقت چیزی خواستم به من عطا میكند، گرچه هر وقت او دستور انفاق مالی داد من بُخل میورزم .
آنگاه وجود مبارك امام سجاد وصف دیگری كه برای داعیان لازم است ذكر میكند. داعی باید در خوف و رجاء موحّد باشد. عرض میكند:
***وَالحَمدُ للهِ الَّذِی اَدعُوهُ وَلا اَدعُوا غِیرَهُ وَ لُو دَعُوتُ غِیرَهُ لَمْ یَستَجِب لِی دعائی***
خدای را شكر میكنم كه من فقط او را میخوانم . غیر او را نمیخوانم . اگر غیر او را بخوانم ، استجابت نمیكنم . چون كار از غیر او ساخته نیست . چنین كه در طلیعه امر هم گذشت مِنْ إینٍ لِیَ الخِیرُ یا رَبِّی وَ لا یُوجَدُ إلا مِنْ عِندِكْ.
در امید انسان، باید موحّد باشد. چنین كه در خوف هم باید موحّد باشد. یك موحّد در تمام شئون موحّد است. میگوید: "إنِّ صَلاتِی وَ نُسُكِی وَ مَحیایَ وَ مَماتِی للهِ رَبِّ العالَمِین. ممكن نیست كسی موحّد ناب باشد، توحیدش صحیح باشد، از غیر خدا بترسد. یا ممكن نیست كسی توحیدش تامّ باشد و به غیر خدا تكیّه كند و امیدوار باشد. لذا عرض میكند:
***وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لاَ أَرْجُو غَيْرَهُ ***
به غیر خدا امیدوار نیستم . چرا ؟ برای این كه: وَ لَو رَجُوتُ غِیرَهُ لَأخْلَفَ رَجائی . اگر من به غیر خدا امیدوار باشم یا كار از دست آنها ساخته نیست، یا اگر ساخته باشد خُلف رجاء میكنند؛ یعنی به امید من بها نمیدهند. در حقیقت از غیر خدا كاری ساخته نیست.
چون هر چه در جهان امكان، یافت میشود مظاهر قدرت خدایند وَللهِ جُنُودُ السَّمواتِ وَالأرض است، للهِ خَزائِنُ السَّمواتِ وَالأرض است وَ مَا یَعلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إلا هُو و مانند آن است. بنابراین یك موحّد در خوف و رجاء موحّد خواهد بود. بعد عرض میكند: خدا را شكر میكنم كه ما را به خودش واگذار كرده است.
و با واگذاری به خود مایه كرامت ما را تأمین كرده است. و ما به غیر خودش واگذار نكرده است كه مایه اهانت ما باشد. خدا اگر ما را به خودمان واگذار كند یا به غیرمان واگذار كند مورد وهن ما و سستی ما و اهانت ما خواهد بود. ما میشویم موهون و خار و ذلیل. چرا ؟ چون اگر اَلعِزَّةُ للهِ جَمِیعاً، اگر تمام عزّت مال خداست، اگر خدا انسان را به غیر خدا واگذار كند، چه به خودش واگذار كند، چه به افراد دیگر چنین كسی ذلیل خواهد بود.
برای این كه عزّت فقط از ناحیه ذات أقدس إله است . و خداوند با این كار كه ما را به خودش واگذار كرده ، به غیر خودش واگذار نكرده، ما را از ذلیل و فرومایه شدن رهائی بخشید و عزیز و گرامی قرار داد.
***وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي تَحَبَّبَ إِلَيَّ وَ هُوَ غَنِيٌّ عَنِّي وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي يَحْلُمُ عَنِّي حَتَّى كَأَنِّي لاَ ذَنْبَ لِي فَرَبِّي أَحْمَدُ شَيْءٍ عِنْدِي وَ أَحَقُّ بِحَمْدِي***
خدا از هر موجودی حمیدتر، محبوبتر و شایستهتر برای حمد است . چرا؟ برای این كه خدا خود را دوست ما معرفی كرده است . فرمود: إنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونِی یُحبِبْكُمُ الله. خدا بندگانش را دوست دارد. مؤمنین را دوست دارد و مانند آن. تَحبُّب كرده، اظهار محبّت كرده. نسبت به ما دوستی میكند با این كه از ما بینیاز است كاملاً، این یك. خدا از زشتیهای ما صرف نظر كرده، حلیمانه با ما برخورد كرده كه گویا اصلاً گناهی از ما سر نزده، دو . وَ هُوَ یَحلُم . از این جهت خدا محمودترین اشیاء و شایستهترین اشیاء به حمد است. برای این كه در كمال بزرگواری و بینیازی خود را نسبت به ما محبّ نشان میدهد. و در كمال حلیم و صبور و بردبار بودن از همه گناهان ما میگذرد كه گویا اصلاً گناهی از ما صادر نشده است. خوب چنین موجودی دارای بهترین نعمت است و نعمت او هم به ما میرسد، لذا شایسته بهترین نعمت است و نعمت او هم به ما میرسد، لذا شایسته بهترین حمد است. غیر خدا نه از ما بی نیازند، نه نسبت به ما تَحبُّب دارند، اظهار محبّت میكنند. نه از لغزشهای ما میگذرند. پس شایسته حمد نیستند. در اینگونه از موارد احمد بودن و أحقّ به حمد بودن أفعَل تعیینی است نه تفضیلی. یعنی تنها كسی كه شایسته حمد است خدای سبحان است. امیدواریم خدای سبحان حمد و ثنای همگان را بپذیرد.
🌐 @Nafaahat