امام عليه السلام پس از بيان يك سلسله كليات در بخش پيشين اين نامه، در اين بخش انگشت روى جزئيات مسائل گذارده و اوامر و نواهى خاصى براى كارگزاران خراج صادر مىفرمايد. در آغاز چنين مىگويد: «حال كه چنين است انصاف را از سوى خود نسبت به مردم رعايت كنيد و در برابر نيازمندىهايشان (كه پاسخ گفتن به آن مشكلاتى دارد) صبر و شكيبايى به خرج دهيد، زيرا شما خزانهداران رعيّت و وكلاى امّت و سفيران ائمه و پيشوايان هستيد»؛ (فَأَنْصِفُوا النَّاسَ مِنْ أَنْفُسِكُمْ، وَ اصْبِرُوا لِحَوَائِجِهِمْ، فَإِنَّكُمْ خُزَّانُ الرَّعِيَّةِ، وَ وُكَلَاءُ الْأُمَّةِ، وَ سُفَرَاءُ الْأَئِمَّةِ). منظور از انصاف از سوى خود - همانگونه كه در روايات وارد شده است - اين است كه آنچه براى خود مىپسندند براى آنها بپسندند و آنچه براى خويش ناخوش مىدارند براى آنها ناخوش دارند. يا به تعبير ديگر همانگونه كه حق خود را از آنها مىگيرند، حقوق آنها را نيز به آنها بپردازند. در حديثى مىخوانيم مردى اعرابى خدمت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله آمد در حالى كه پيامبر سوار بر مركب به سوى يكى از غزوات در حركت بود. آن مرد عرب ركاب پيغمبر را گرفت و عرض كرد: «يَا رَسُولَ اللّٰهِ عَلِّمْنِي عَمَلاً أَدْخُلُ بِهِ الْجَنَّةَ؛ اى رسول خدا! عملى به من ياد ده كه اگر انجام دهم داخل بهشت شوم». پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: «مَا أَحْبَبْتَ أَنْ يَأْتِيَهُ النَّاسُ إِلَيْكَ فَأْتِهِ إِلَيْهِمْ وَمَا كَرِهْتَ أَنْ يَأْتِيَهُ النَّاسُ إِلَيْكَ فَلَا تَأْتِهِ إِلَيْهِمْ؛ آنچه دوست دارى مردم براى تو انجام دهند براى آنان انجام ده و آنچه دوست ندارى كه مردم دربارۀ تو انجام دهند دربارۀ آنها انجام نده». اين را فرمود و اضافه كرد: «خَلِّ سَبِيلَ الرَّاحِلَةِ؛ دست از مركب بردار و آن را به حال خود واگذار» (يعنى تمام خواستۀ تو در اين دو جمله بود). امام عليه السلام در جملههاى بالا سه منصب براى عاملان خراج بيان فرمود كه اشاره به سه مسئوليت مهم آنهاست
در سومين نهى، آنها را از گرفتن وسايل ضرورى زندگى (و به اصطلاح مستثنيات دين) باز مىدارد و مىفرمايد: «و هرگز براى گرفتن خراج از بدهكار، لباس تابستانى يا زمستانى و يا مركبى كه با آن به كارهايشان مىرسند و يا بردهاى را (كه از كمك او براى زندگى بهره مىگيرند) به فروش نرسانيد»؛ (وَ لَا تَبِيعُنَّ لِلنَّاسِ فِي الْخَرَاجِ كِسْوَةَ شِتَاءٍ وَ لَا صَيْفٍ، وَ لَا دَابَّةً يَعْتَمِلُونَ عَلَيْهَا وَ لَا عَبْداً). اين دستور يكى از احكام كاملاً انسانى اسلام است كه اجازه نمىدهد حتى از بدهكاران، ضروريات زندگى آنها را براى اداى دين بستانند، بلكه اگر مال ديگرى دارد از آن بايد بهره گرفت و اگر ندارد بايد به او مهلت داد تا زمانى كه قدرت بر اداى دين خود پيدا كند
در چهارمين نهى مىفرمايد: «كسى را براى گرفتن درهمى تازيانه نزنيد»؛ (وَ لَا تَضْرِبُنَّ أَحَداً سَوْطاً لِمَكَانِ دِرْهَمٍ). به بيان ديگر به هنگام اخذ حق بيتالمال هر گونه خشونتى ممنوع است و تجربه نشان داده كه خشونتها نتيجۀ منفى در اداى ديون دارد و به عكس محبّت و ملاطفت، درآمد بيتالمال را فزونتر مىسازد. تعبير به «درهم» ممكن است اشاره به اموال كم باشد؛ يعنى در جزئيات به مردم سختگيرى نكنيد. بعضى از شارحان احتمال دادهاند كه درهم در اينجا به معناى جنس مال است يعنى براى اخذ اموال مردم را در فشار قرار ندهيد.
امام عليه السلام در پنجمين نهى مىفرمايد: «هرگز به مال احدى از مردم چه مسلمان باشد و چه غير مسلمانى كه در پناه اسلام است، دست نزنيد (و آن را به تملك بيتالمال در نياوريد) مگر اينكه اسب يا سلاحى باشد كه براى تجاوز به مسلمانان بهكار گرفته مىشود (در اين صورت مىتوانيد آن وسايل را مصادره كنيد) زيرا براى مسلمان سزاوار نيست كه چنين وسايلى را در دست دشمنان اسلام باقى بگذارد تا سبب نيرومندى آنها بر ضد مسلمانان گردد»؛ (وَ لَا تَمَسُّنَّ مَالَ أَحَدٍ مِنَ النَّاسِ، مُصَلٍّ وَ لَا مُعَاهَدٍ ، إِلَّا أَنْ تَجِدُوا فَرَساً أَوْ سِلَاحاً يُعْدَى بِهِ عَلَى أَهْلِ الْإِسْلَامِ، فَإِنَّهُ لَا يَنْبَغِي لِلْمُسْلِمِ أَنْ يَدَعَ ذَلِكَ فِي أَيْدِي أَعْدَاءِ الْإِسْلَامِ، فَيَكُونَ شَوْكَةً عَلَيْهِ). اين جمله اشاره به منافقان و افراد نفوذى است كه مركب سوارى و سلاحى دارند و آن را در اختيار دشمنان اسلام قرار مىدهند در اين موارد مىتوان اين وسايل را از آنان گرفت بى آنكه قيمت آنها پرداخته شود، چرا كه پرداخت قيمت باز هم آنها را بر تجديد همان برنامه قوّت و قدرت مىدهد. در واقع اين دستور نوعى مصادرۀ مشروع است كه امام عليه السلام دربارۀ افراد استثنايى اجازه داده است؛ ولى اموال ساير مسلمانان و غير مسلمانانى كه اهل ذمه هستند بايد محترم شمرده شود
سرانجام در ششمين نهى مىفرمايد: «هرگز از نصيحت و اندرز به خويشتن (و به يكديگر) و از خوشرفتارى با سپاهيان و كمك به رعيّت و تقويت دين خدا خوددارى مكنيد»؛ (وَ لَا تَدَّخِرُوا أَنْفُسَكُمْ نَصِيحَةً، وَ لَا الْجُنْدَ حُسْنَ سِيرَةٍ وَ لَا الرَّعِيَّةَ مَعُونَةً، وَ لَا دِينَ اللّٰهِ قُوَّةً). در اينجا امام عليه السلام در يك جمله بهصورت نهى آنها را به چهار امر دستور مىدهد. نصيحت و خيرخواهى به يكديگر، خوشرفتارى با سپاه اسلام، كوشش در راه كمك به رعايا و تلاش در طريق تقويت دين مبين اسلام. با توجّه به اينكه مخاطب در اين جمله كارگزاران خراجند روشن مىشود كه آنها در مسير انجام مأموريت خود بايد مراقب تكاليف ديگرى كه بر عهده دارند نيز باشند. بعضى از شارحان در جملۀ «لَا تَدَّخِرُوا أَنْفُسَكُمْ نَصِيحَةً» انفس را به معناى خويشتن و بعضى به معناى يكديگر تفسير كردهاند و معناى دوم مناسبتر بهنظر مىرسد. به يقين اگر كارگزاران خراج اين وظايف چهارگانه را انجام دهند يعنى هم يكديگر را به وظيفه شناسى توصيه كنند و هم برخورد آنها با لشكر اسلام و با رعايا خوب باشد و هم تمام نيّتشان بر تقويت دين خدا استوار گردد، جامعۀ اسلامى شاهد پيشرفتهاى مهمى خواهد بود
آنگاه امام عليه السلام در پايان اين نامه آخرين دستور خويش را به اين صورت بيان مىكند و مىفرمايد: «در راه خدا آنچه را بر شما واجب است انجام دهيد، زيرا خداوندِ سبحان، از ما و شما خواسته است با تمام توان شكر او را بجا بياوريم و آيين او را تا آنجا كه در قدرت داريم يارى كنيم و هيچ قدرتى (براى انجام اين امور) جز به كمك خداوند بزرگ نيست»؛ (وَ أَبْلُوا فِي سَبِيلِ اللّٰهِ مَا اسْتَوْجَبَ عَلَيْكُمْ، فَإِنَّ اللّٰهَ سُبْحَانَهُ قَدِ اصْطَنَعَ عِنْدَنَا وَ عِنْدَكُمْ أَنْ نَشْكُرَهُ بِجُهْدِنَا، وَ أَنْ نَنْصُرَهُ بِمَا بَلَغَتْ قُوَّتُنَا، وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللّٰهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ). اشاره به اينكه براى موفقيّت در انجام همۀ اين دستورات تكيه بر خدا كنيد و از ذات پاكش يارى بطلبيد. تعبير به «فان اللّٰه»؛ (با فاء تفريع) اشاره به اين است كه انجام اين امور همه نوعى شكر نعمتهاى خداست و ما در برابر الطاف پروردگار مديون هستيم كه اين وظايف را انجام دهيم. ***
#نهج_البلاغه_بخوانیم
#نهج_البلاغه
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
📌 در همین مکان بود که گمان کردند حسین بن علی(علیهماالسلام) رو گیر میندازن و صداش رو برای همیشه خاموش میکنن 🏴
امروز اما پس از ۱۴۰۰ سال صدای مولایمان بلندترین صدای عالَم است... 🚩
#صَلَّى_اللَّهُ_عَلَیْکَ_یَا_أَبَاعَبْدِاللَّهِ
#امام_حسین علیهالسلام
#اربعین
╭──────๛- - - - - ┅╮
│🏴 @Mabaheeth 🥀
╰─────────────
11.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #تماشایی | یک عاشقانۀ مومنانه
❤️ #اربعین، حرکت عشق و ایمان است
😢 گر چه دوریم به یاد تو سخن میگوییم
#صَلَّى_اللَّهُ_عَلَیْکَ_یَا_أَبَاعَبْدِاللَّهِ
#امام_حسین علیهالسلام
╭──────๛- - - - - ┅╮
│🏴 @Mabaheeth 🥀
╰─────────────
30.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 نکات درمانی و اورژانسی برای #پیاده_روی #اربعین_حسینی علیه السلام
✍ عناوین:
۱: درمان و کاهش فوری دندان درد
۲،۳: درمان سریع یبوست و اسهال
۴: جلوگیری از تاول پاها
۵: کاهش سردرد، تقویت خواب 😴
۶:کاهش سریع فشارخون و درد قلب 🫀
۷: راهکار برای جلوگیری از تاول پاها 👣
۸: و...
#اربعین
╭──────๛- - - - - ┅╮
│🏴 @Mabaheeth 🥀
╰─────────────