eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.3هزار عکس
32هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
مباحث
💠 بانویی که به خاطر #حجاب، امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را دید 🔸 یکى از علماء بزرگ (مرحوم
💬 مقاومت مردم در مقابل رضاخان 🔻 ما در چه زمان خوبی زندگی می‌کنیم و خدا را به این همه نعمت، شاکریم! گاهی این اواخر، خدمت آیت‌الله‌العظمی بهجت می‌رسیدیم و ایشان مکرّراً عمامه‌برداری و برداریِ زمان رضا شاه را یادآور می‌شدند. 🔸 گاهی می‌گفتند و می‌گفتند و ما احساس می‌کردیم این‌ها که گذشت [و چرا اینقدر یادآوری می‌کنند]؛ ولی گاهی می‌بینم که نه [این‌طور که احساس می‌کردم، نبوده است و] قسمتی از تاریخ، تکرار می‌شود. 🔹 مگر مردم مؤمن و اهل ایمان در همین اصفهان، [از دین دست برداشتند؟] یکی از تجّار بزرگ اصفهان که از بزرگان بود و سن بالایی داشت و فوت کرد می‌گفت که مادر من، سه سال از خانه‌اش بیرون نیامد که مبادا در راه، به یکی از سربازان رضاشاهی برخورد کند و از سرش بکشند. با اینکه زیر چادر هم کاملاً پوشیده بودند و حجابشان، انواعی داشته است [و فقط چادر نبوده است]. حاج شیخ جعفر ناصری @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علیه السلام 🎥 گزیده‌ای از سخنرانی حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر دام‌عـزّه در محرم ۱۴۴۵ @Nasery_ir ‌ ‌ ╭──────๛- - - - - ┅╮ │🏴 @Mabaheeth 🥀 ╰─────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 | شهید قاسم میرحسینی در بیانات رهبر انقلاب ✏️ شهید قاسم میرحسینی که از سرداران لشکر ۴۱ ثارالله است، او هم در میدان نبرد، در هنگام دفاع از آن شخصیتهای استثنائی و جالب است. من مردم سیستان را این‌جور شناختم. Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، یک نامه از ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
مباحث
#نهج_البلاغه | #نامه_ها ✉️ نامه ۵۱ - نامه به مأموران مالیاتی در مورد نحوه جمع آورى مالیات
| ✉️ نامه ۵۲ - نامه به فرمانداران در مورد وقت نماز های پنجگانه ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 🗞️ و من كتاب له عليه‌السلام إلى أمراء البلاد في معنى الصلاة (نامه به فرمانداران شهرها دربارۀ وقت نماز) 📜 أَمَّا بَعْدُ فَصَلُّوا بِالنَّاسِ اَلظُّهْرَ حَتَّى تَفِيءَ اَلشَّمْسُ مِنْ مَرْبِضِ اَلْعَنْزِ وَ صَلُّوا بِهِمُ اَلْعَصْرَ وَ اَلشَّمْسُ بَيْضَاءُ حَيَّةٌ فِي عُضْوٍ مِنَ اَلنَّهَارِ حِينَ يُسَارُ فِيهَا فَرْسَخَانِ پس از ياد خدا و درود! نماز ظهر را با مردم وقتى بخوانيد كه آفتاب به طرف مغرب رفته، سايۀ آن به اندازۀ ديوار آغل بز گسترده شود، و نماز عصر را با مردم هنگامى بخوانيد كه خورشيد سفيد است و جلوه دارد و پاره‌اى از روز مانده كه تا غروب مى‌توان دو فرسخ راه را پيمود وَ صَلُّوا بِهِمُ اَلْمَغْرِبَ حِينَ يُفْطِرُ اَلصَّائِمُ وَ يَدْفَعُ اَلْحَاجُّ إِلَى مِنًى وَ صَلُّوا بِهِمُ اَلْعِشَاءَ حِينَ يَتَوَارَى اَلشَّفَقُ إِلَى ثُلُثِ اَللَّيْلِ وَ صَلُّوا بِهِمُ اَلْغَدَاةَ وَ اَلرَّجُلُ يَعْرِفُ وَجْهَ صَاحِبِهِ و نماز مغرب را با مردم زمانى بخوانيد كه روزه دار افطار، و حاجى از عرفات به سوى منى كوچ مى‌كند. و نماز عشاء را با مردم وقتى بخوانيد كه شفق پنهان، و يك سوّم از شب بگذرد، و نماز صبح را با مردم هنگامى بخوانيد كه شخص چهرۀ همراه خويش را بشناسد وَ صَلُّوا بِهِمْ صَلاَةَ أَضْعَفِهِمْ وَ لاَ تَكُونُوا فَتَّانِينَ و نماز جماعت را در حد ناتوان آنان بگزاريد و فتنه‌گر مباشيد. ═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════ ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
📜 ترجمه فیض‌الاسلام: از نامه‌هاى آن حضرت عليه السّلام است به حاكم‌های شهرها دربارۀ (اوقات) نماز: 🗞️ (۱) پس از ستايش خداى تعالى و درود بر حضرت مصطفى، با مردم نماز ظهر گزاريد (از هنگام ميل خورشيد از وسط‍‌ آسمان بسمت مغرب) تا زمانيكه سايۀ آفتاب برگردد بقدر (ديوار) آغل بز (تا سايۀ هر چيز بقدر آن گردد، و اين وقت فضيلت آنست، و در چند نسخه از نهج البلاغه حين تفىء الشّمس مثل مربض العنز است يعنى آنگاه نماز گزاريد كه سايه بقدر ديوار آغل بز گردد) و با ايشان نماز عصر گزاريد هنگاميكه آفتاب سفيد و جلوه دار است (پژمرده نيست) در پاره‌اى از روز (نه پايان آن) وقتى كه در آن (تا غروب) دو فرسخ راه بتوان پيمود (اقوال و اختلاف فقهاء و مجتهدين در تحديد وقت ظهر و عصر بسيار و محلّ‌ آن كتب فقهيّه است، و گفته‌اند: جمعى بظاهر فرمايش امام عليه السّلام در اينجا استدلال كرده نماز ظهر و عصر را با هم خواندن جائز ندانسته‌اند، ولى روايات و فتاوى مجتهدين به درست بودنِ با هم خواندن گويا است). و با آنان نماز مغرب بخوانيد هنگاميكه روزه دار افطار ميكند، و حاجّ‌ (از عرفات) بمنى روانه ميشود، و با آنها نماز عشاء گزاريد هنگاميكه سرخى (از جانب مغرب) پنهان ميشود تا سه يك از شب، و با آنان نماز بامداد گزاريد هنگاميكه مرد روى رفيق و همراه خود را ببيند. (۲) و با ايشان نماز گزاريد مانند نماز ناتوانترين آنها (از مستحبّات بكاهيد) و سبب فتنه و فساد نباشيد (نماز را آنقدر طول نداده دراز نكنيد كه نمازگزاران با شما توانائى نداشته باشند و بر اثر آن به جماعت حاضر نشوند. علاّمۀ مجلسىّ‌، رحمه اللّه، در مجلّد هيجدهم كتاب بحار الأنوار از ارشاد القلوب ديلمىّ‌ نقل مى‌فرمايد كه علىّ‌ عليه السّلام روزى در جنگ صفّين كه مشغول زد و خورد بود در بين دو لشگر آفتاب را مى‌پاييد، ابن عبّاس عرض كرد يا اين چه كارى است‌؟ فرمود بزوال مى‌نگرم كه نماز گزاريم، ابن عبّاس گفت: آيا اين هنگام وقت نماز است در حاليكه جنگ، ما را از نماز باز داشته‌؟! حضرت فرمود: ما با ايشان نمى‌جنگيم مگر براى ، ابن عبّاس گفت: هرگز حضرت نماز شب را حتّى در ليلة الهرير ترك ننمود). ╭───๛- - - - - ┅╮ 📜 @Mabaheeth ╰──────────
📜 ‮از نامه‌ها امام عليه السلام به فرمانداران شهرها دربارۀ معناى نماز (و بخشى از احكام آن) است. چنان‌كه در عنوان نامه آمده است، مخاطب آن اميران بلادند؛ زيرا آنها ناظر به امور دينى و هم دنيوى مردم بودند، افزون بر اينكه امامت جمعه و جماعت را نيز بر عهده داشتند. محتواى نامه در واقع بيانگر دو چيز است: يكى اوقات دقيق نمازهاى پنج‌گانه كه هر كدام را بايد در چه وقتى ادا كرد و ديگر اينكه امام جماعت بايد ضعيف‌ترين مأمومين را در نظر بگيرد و متناسب با توان او نماز بخواند.
‮همان گونه كه در بالا اشاره شد، امام عليه السلام در اين نامه كه مخاطب آن اميران بلادند همان اميرانى كه امام جمعه و جماعت نيز بودند، اوقات نماز را براى آنها شرح مى‌دهد. ابتدا از نماز ظهر شروع مى‌كند و مى‌فرمايد: «اما بعد (از حمد و ثناى الهى) نماز ظهر را هنگامى با مردم بخوانيد (كه خورشيد از دايرۀ نصف النهار گذشته باشد) تا زمانى كه خورشيد به اندازۀ خوابگاه يك بز از آن دور شده باشد»؛ (أَمَّا بَعْدُ، فَصَلُّوا بِالنَّاسِ‌ الظُّهْرَ حَتَّى تَفِيءَ‌ الشَّمْسُ‌ مِنْ‌ مَرْبِضِ‌ الْعَنْزِ ). هر گاه «حتى» را اشاره به پايان وقت فضيلت ظهر بدانيم آن‌گونه كه ظاهر تعبير به «حتى» است مفهومش اين است كه امام عليه السلام تنها پايان وقت فضيلت ظهر را بيان فرموده كه در بعضى از روايات به اندازۀ ذراع تعيين شده و ذراع با محلى كه يك بز هنگام خوابيدن روى زمين اشغال مى‌كند (البته از عرض نه از طول) چندان تفاوتى ندارد و اگر «حتى» را به معناى حين كه ظاهر در آغاز وقت فضيلت است تفسير كنيم مفهومش اين مى‌شود كه از اوّل زوال تا هنگامى كه سايۀ شاخص (سايه‌اى كه از لحظۀ زوال ظهر حاصل مى‌شود) به اندازۀ يك ذراع شود نماز ظهر را مى‌توان تأخير انداخت يا براى خواندن نافله يا براى اجتماع مردم جهت نماز جماعت. البته ابتداى وقت نماز ظهر منهاى اين امور همان است كه قرآن مجيد با صراحت بيان كرده: ««أَقِمِ‌ اَلصَّلاٰةَ‌ لِدُلُوكِ‌ اَلشَّمْسِ‌» ؛ نماز را از زوال خورشيد (هنگام ظهر) بجاى آور». سپس امام عليه السلام به بيان آخر وقت فضيلت نماز عصر مى‌پردازد و مى‌فرمايد: «و نماز عصر را هنگامى براى آنها بجاى آوريد كه خورشيد هنوز در بخشى از روز روشن و زنده است (يعنى هنوز به زردى نگراييده) بگونه‌اى كه مى‌توان تا غروب آفتاب دو فرسخ راه را طى كرد»؛ (وَ صَلُّوا بِهِمُ‌ الْعَصْرَ وَ الشَّمْسُ‌ بَيْضَاءُ‌ حَيَّةٌ‌ فِي عُضْوٍ مِنَ‌ النَّهَارِ حِينَ‌ يُسَارُ فِيهَا فَرْسَخَانِ‌)
‮در مرحلۀ سوم اشاره به وقت نماز مغرب كرده مى‌فرمايد: «و نماز مغرب را براى آنها هنگامى بخوانيد كه روزه دار افطار مى‌كند و حاجى از عرفات (به سوى مشعر و سپس از آنجا) به سوى منىٰ‌ حركت مى‌كند»؛ (وَ صَلُّوا بِهِمُ‌ الْمَغْرِبَ‌ حِينَ‌ يُفْطِرُ الصَّائِمُ‌، وَ يَدْفَعُ‌ الْحَاجُّ‌ إِلَى مِنًىٰ‌). از آنجا كه افطار روزه دار و حركت حجاج از عرفات در نظر عامۀ مردم روشن بود كه با غروب آفتاب اين حركت شروع مى‌شده، امام عليه السلام همان را مقياس قرار داده است. تأخير انداختن نماز مغرب و افطار تا زمانى كه حمرۀ مشرقيه از بالاى سر بگذرد در واقع نوعى احتياط است و وقت، همان غروب آفتاب است. (البته به اعتقاد ما و جمعى از فقهاى اهل‌بيت). اينجا امام عليه السلام در واقع به آنچه ميان تودۀ مسلمانان معروف و مشهور بوده كه روزه دار چه زمانى افطار مى‌كند و حاجيان كى از عرفات كوچ مى‌كنند اكتفا فرموده است. در مرحلۀ چهارم اشاره به وقت عشا كرده مى‌فرمايد: «و نماز عشا را از وقتى كه شفق پنهان مى‌گردد تا ثلث شب با آنان (مردم) بجا آوريد»؛ (وَ صَلُّوا بِهِمُ‌ الْعِشَاءَ‌ حِينَ‌ يَتَوَارَى الشَّفَقُ‌ إِلَى ثُلُثِ‌ اللَّيْلِ‌). بايد ديد كه منظور از شفق در اينجا حمرۀ مغربيه (شعاع سرخ رنگى كه در طرف مغرب بعد از پنهان شدن خورشيد پيدا مى‌شود) است و يا سفيدى شفافى كه پس از پنهان شدن آن شعاع سرخ رنگ تا مدتى باقى مانده است. هر دو احتمال در تفسير كلام امام عليه السلام هست، زيرا شفق به هر دو گفته مى‌شود؛ ولى در ميان علماى شيعه معناى اوّل مشهورتر است و امروزه در ميان اهل سنّت، معناى دوم غالباً ملاك عمل است، هرچند فقهاى چهارگانۀ آنها با هم كاملاً اختلاف دارند. در مرحلۀ آخر و پنجم اشاره به آغاز وقت نماز صبح كرده مى‌فرمايد: «و نماز صبح را هنگامى با آنها بخوانيد كه انسان مى‌تواند صورت رفيقش را ببيند و او را بشناسد»؛ (وَ صَلُّوا بِهِمُ‌ الْغَدَاةَ‌ وَ الرَّجُلُ‌ يَعْرِفُ‌ وَجْهَ‌ صَاحِبِهِ‌) ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
| ۱۴ ❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ╭┅──────── ╰┅──────── 📖
.
╚═ ✧ ༅࿐✾ ‎‌‌‎‌‌‎✦ ‌‌✾࿐༅✧══ مطلب بعد؛ » ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
16_se_daghighe_dar_ghiamat_aminikhaah.ir.mp3
15.39M
🏷️ جلسه شانزدهم 🔊 شرح و بررسی کتاب ⏰ مدت زمان: ۵۰:۵۸ 📆1399/12/09 @Aminikhaah_Media 📖 متن کتاب https://eitaa.com/mabaheeth/78510 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روحیه انتظار عجل الله تعالی فرجه ╭──────๛- - - - - ┅╮ │🏴 @Mabaheeth 🥀 ╰─────────────
سلام‌امام‌زمانم یڪ دانـه نه صد دانــه ی تسبیح دعـایت هـر روز فــرج زمــزمــــه ڪردیم بــرایت شرمنده ی چشمان پر از اشڪ تو هستیم جــــان همـــه ی عــالــم و آدم بــه فدایت... علیه السلام ╭──────๛- - - - - ┅╮ │🏴 @Mabaheeth 🥀 ╰─────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 آزمونی که قبل از ظهور عجل الله تعالی فرجه الشریف و علیه السلام از همه می‌گیرند!! ╭────๛- - - - - ┅╮ │✨ @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا