eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.2هزار عکس
31.9هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 ‮از نامه‌ها امام عليه السلام به فرمانداران شهرها دربارۀ معناى نماز (و بخشى از احكام آن) است. چنان‌كه در عنوان نامه آمده است، مخاطب آن اميران بلادند؛ زيرا آنها ناظر به امور دينى و هم دنيوى مردم بودند، افزون بر اينكه امامت جمعه و جماعت را نيز بر عهده داشتند. محتواى نامه در واقع بيانگر دو چيز است: يكى اوقات دقيق نمازهاى پنج‌گانه كه هر كدام را بايد در چه وقتى ادا كرد و ديگر اينكه امام جماعت بايد ضعيف‌ترين مأمومين را در نظر بگيرد و متناسب با توان او نماز بخواند.
‮همان گونه كه در بالا اشاره شد، امام عليه السلام در اين نامه كه مخاطب آن اميران بلادند همان اميرانى كه امام جمعه و جماعت نيز بودند، اوقات نماز را براى آنها شرح مى‌دهد. ابتدا از نماز ظهر شروع مى‌كند و مى‌فرمايد: «اما بعد (از حمد و ثناى الهى) نماز ظهر را هنگامى با مردم بخوانيد (كه خورشيد از دايرۀ نصف النهار گذشته باشد) تا زمانى كه خورشيد به اندازۀ خوابگاه يك بز از آن دور شده باشد»؛ (أَمَّا بَعْدُ، فَصَلُّوا بِالنَّاسِ‌ الظُّهْرَ حَتَّى تَفِيءَ‌ الشَّمْسُ‌ مِنْ‌ مَرْبِضِ‌ الْعَنْزِ ). هر گاه «حتى» را اشاره به پايان وقت فضيلت ظهر بدانيم آن‌گونه كه ظاهر تعبير به «حتى» است مفهومش اين است كه امام عليه السلام تنها پايان وقت فضيلت ظهر را بيان فرموده كه در بعضى از روايات به اندازۀ ذراع تعيين شده و ذراع با محلى كه يك بز هنگام خوابيدن روى زمين اشغال مى‌كند (البته از عرض نه از طول) چندان تفاوتى ندارد و اگر «حتى» را به معناى حين كه ظاهر در آغاز وقت فضيلت است تفسير كنيم مفهومش اين مى‌شود كه از اوّل زوال تا هنگامى كه سايۀ شاخص (سايه‌اى كه از لحظۀ زوال ظهر حاصل مى‌شود) به اندازۀ يك ذراع شود نماز ظهر را مى‌توان تأخير انداخت يا براى خواندن نافله يا براى اجتماع مردم جهت نماز جماعت. البته ابتداى وقت نماز ظهر منهاى اين امور همان است كه قرآن مجيد با صراحت بيان كرده: ««أَقِمِ‌ اَلصَّلاٰةَ‌ لِدُلُوكِ‌ اَلشَّمْسِ‌» ؛ نماز را از زوال خورشيد (هنگام ظهر) بجاى آور». سپس امام عليه السلام به بيان آخر وقت فضيلت نماز عصر مى‌پردازد و مى‌فرمايد: «و نماز عصر را هنگامى براى آنها بجاى آوريد كه خورشيد هنوز در بخشى از روز روشن و زنده است (يعنى هنوز به زردى نگراييده) بگونه‌اى كه مى‌توان تا غروب آفتاب دو فرسخ راه را طى كرد»؛ (وَ صَلُّوا بِهِمُ‌ الْعَصْرَ وَ الشَّمْسُ‌ بَيْضَاءُ‌ حَيَّةٌ‌ فِي عُضْوٍ مِنَ‌ النَّهَارِ حِينَ‌ يُسَارُ فِيهَا فَرْسَخَانِ‌)
‮در مرحلۀ سوم اشاره به وقت نماز مغرب كرده مى‌فرمايد: «و نماز مغرب را براى آنها هنگامى بخوانيد كه روزه دار افطار مى‌كند و حاجى از عرفات (به سوى مشعر و سپس از آنجا) به سوى منىٰ‌ حركت مى‌كند»؛ (وَ صَلُّوا بِهِمُ‌ الْمَغْرِبَ‌ حِينَ‌ يُفْطِرُ الصَّائِمُ‌، وَ يَدْفَعُ‌ الْحَاجُّ‌ إِلَى مِنًىٰ‌). از آنجا كه افطار روزه دار و حركت حجاج از عرفات در نظر عامۀ مردم روشن بود كه با غروب آفتاب اين حركت شروع مى‌شده، امام عليه السلام همان را مقياس قرار داده است. تأخير انداختن نماز مغرب و افطار تا زمانى كه حمرۀ مشرقيه از بالاى سر بگذرد در واقع نوعى احتياط است و وقت، همان غروب آفتاب است. (البته به اعتقاد ما و جمعى از فقهاى اهل‌بيت). اينجا امام عليه السلام در واقع به آنچه ميان تودۀ مسلمانان معروف و مشهور بوده كه روزه دار چه زمانى افطار مى‌كند و حاجيان كى از عرفات كوچ مى‌كنند اكتفا فرموده است. در مرحلۀ چهارم اشاره به وقت عشا كرده مى‌فرمايد: «و نماز عشا را از وقتى كه شفق پنهان مى‌گردد تا ثلث شب با آنان (مردم) بجا آوريد»؛ (وَ صَلُّوا بِهِمُ‌ الْعِشَاءَ‌ حِينَ‌ يَتَوَارَى الشَّفَقُ‌ إِلَى ثُلُثِ‌ اللَّيْلِ‌). بايد ديد كه منظور از شفق در اينجا حمرۀ مغربيه (شعاع سرخ رنگى كه در طرف مغرب بعد از پنهان شدن خورشيد پيدا مى‌شود) است و يا سفيدى شفافى كه پس از پنهان شدن آن شعاع سرخ رنگ تا مدتى باقى مانده است. هر دو احتمال در تفسير كلام امام عليه السلام هست، زيرا شفق به هر دو گفته مى‌شود؛ ولى در ميان علماى شيعه معناى اوّل مشهورتر است و امروزه در ميان اهل سنّت، معناى دوم غالباً ملاك عمل است، هرچند فقهاى چهارگانۀ آنها با هم كاملاً اختلاف دارند. در مرحلۀ آخر و پنجم اشاره به آغاز وقت نماز صبح كرده مى‌فرمايد: «و نماز صبح را هنگامى با آنها بخوانيد كه انسان مى‌تواند صورت رفيقش را ببيند و او را بشناسد»؛ (وَ صَلُّوا بِهِمُ‌ الْغَدَاةَ‌ وَ الرَّجُلُ‌ يَعْرِفُ‌ وَجْهَ‌ صَاحِبِهِ‌) ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
| ۱۴ ❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ╭┅──────── ╰┅──────── 📖
.
╚═ ✧ ༅࿐✾ ‎‌‌‎‌‌‎✦ ‌‌✾࿐༅✧══ مطلب بعد؛ » ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
16_se_daghighe_dar_ghiamat_aminikhaah.ir.mp3
15.39M
🏷️ جلسه شانزدهم 🔊 شرح و بررسی کتاب ⏰ مدت زمان: ۵۰:۵۸ 📆1399/12/09 @Aminikhaah_Media 📖 متن کتاب https://eitaa.com/mabaheeth/78510 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روحیه انتظار عجل الله تعالی فرجه ╭──────๛- - - - - ┅╮ │🏴 @Mabaheeth 🥀 ╰─────────────
سلام‌امام‌زمانم یڪ دانـه نه صد دانــه ی تسبیح دعـایت هـر روز فــرج زمــزمــــه ڪردیم بــرایت شرمنده ی چشمان پر از اشڪ تو هستیم جــــان همـــه ی عــالــم و آدم بــه فدایت... علیه السلام ╭──────๛- - - - - ┅╮ │🏴 @Mabaheeth 🥀 ╰─────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 آزمونی که قبل از ظهور عجل الله تعالی فرجه الشریف و علیه السلام از همه می‌گیرند!! ╭────๛- - - - - ┅╮ │✨ @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ ختـــم صـــلـوات 📿 در برای تعجیل در فرج (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و سلامتی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) مشارکت بفرمایید. 📿 برای شرکت در این ختم، اینجا را کلیـ🖱️ـک نمائید. https://EitaaBot.ir/counter/8ceg تعداد تا الان : ۷۱۰ صلوات ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 گفتگوی با میثم مطیعی پس از عزاداری و اشتیاق دانشجویان برای شنیدن بیانات معظم له ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈       ╭──────๛- - - - - ┅╮ │🏴 @Mabaheeth 🥀 ╰─────────────
30.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
"صلی‌الله علی ساکن کربلا" مجلس‌ العزا فی کربلا هیئة الروضتین، خیمة الحورا زينب الاثنین ٩/٠٤ مجلس عزای امام حسین در کربلای معلی دوشنبه ۱۳ شهریورماه ۱۴۰۲، هیئت الروضتین ╭──────๛- - - - - ┅╮ │🏴 @Mabaheeth 🥀 ╰─────────────
هدایت شده از مباحث
29.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | آیت الله العظمی سید علی خامنه ای مدظله العالی چگونه فتنه ها را خنثی می کند؟ رهبر ایران را نشناخته ایم!! کلیپ و مطالب مرتبط را هم ببینید : https://eitaa.com/mabaheeth/87908 https://eitaa.com/mabaheeth/62994 https://eitaa.com/mabaheeth/87907 https://eitaa.com/mabaheeth/62990 https://eitaa.com/mabaheeth/62992 https://eitaa.com/mabaheeth/62986 https://eitaa.com/mabaheeth/85370 ╭──────๛- - - - - ┅╮ │🏴 @Mabaheeth 🥀 ╰─────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 "هدیه به قلب مجروح جُنا" 🧡 روایتی از سرگذشت مهمانان سوریه‌ای برنامه معلی و دیدار أخیر مادر و دختر اهل فوعه و کفریا با رهبر انقلاب ➕ درخواست مادری که دو دخترش توسط تکفیری‌ها در فوعه و کفریای سوریه ربوده شدند 🌷 هدیه‌ به Farsi.Khamenei.ir ╭──────๛- - - - - ┅╮ │🏴 @Mabaheeth 🥀 ╰─────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۴۷۶ 🏷️ رعایت عدالت در گرفتن مالیات ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام لِزِيَادِ اِبْنِ أَبِيهِ وَ قَدِ اِسْتَخْلَفَهُ لِعَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْعَبَّاسِ عَلَى فَارِسَ وَ أَعْمَالِهَا فِي كَلاَمٍ طَوِيلٍ كَانَ بَيْنَهُمَا نَهَاهُ فِيهِ عَنْ تَقَدُّمِ اَلْخَرَاجِ اِسْتَعْمِلِ اَلْعَدْلَ وَ اِحْذَرِ اَلْعَسْفَ وَ اَلْحَيْفَ فَإِنَّ اَلْعَسْفَ يَعُودُ بِالْجَلاَءِ وَ اَلْحَيْفَ يَدْعُو إِلَى اَلسَّيْفِ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: چون زياد بن ابيه را به جاى عبد اللّٰه بن عباس، به فارس و شهرهاى پيرامون آن حكومت داد، او را در دستور العمل طولانى از گرفتن ماليات تا به هنگام نهى فرمود) عدالت را بگستران، و از ستمكارى پرهيز كن، كه ستم رعيّت را به آوارگى كشاند، و بيدادگرى به مبارزه و شمشير مى‌انجامد. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام بزياد ابن ابيه فرمود هنگاميكه او را بر فارس و جاهايى كه در قلمرو آن بود جانشين عبد اللّه ابن عبّاس گردانيد در ضمن سخن درازى كه بين ايشان بود و او را در آن سخن از پيش گرفتن ماليات (از رعيّت) نهى نمود: عدل و انصاف را (با رعيّت) بكار بر، و از بيراهه رفتن و ستم بترس؛ زيرا بيراهه رفتن (بى‌انصافى) منجرّ به آوارگى (آنان) ميشود، و ظلم و ستم به شمشير (نزاع و زد و خورد بين رعيّت و والى) مى‌كشاند (يا ستم سبب ميشود كه والى بدست رعيّت كشته شود). 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا