eitaa logo
مهدی عبداللهی
644 دنبال‌کننده
493 عکس
233 ویدیو
31 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
جهت مطالعة متن کامل این نشریه میتوانید فایل PDF آن را از آدرس زیر دریافت کنید: http://irip.ir/Home/Single/66246
: خون خود را بر زمین میزنم تا مگر وجدانی بیدار شود، ولی افسوس که منافع مادی و حب حیات همه را به زنجیر کشیده است. ۳۱ خرداد سالروز شهادت دکتر چمران گرامی باد.
دکتر سعید زاهد استاد جامعه شناسی دانشگاه شیراز: در جهان فقر و فساد و تبعیض وجود دارد زیرا تحول در علوم انسانی نداشته ایم و متکی به علوم انسانی غربی هستیم. ✍ کانال مهدی عبدالهی 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 💐🎗بسم الله‌ الرحمن الرحیم🎗💐 نوشته ای از دکتر فردین قریشی استاد دانشگاه تهران شبه دانشگاه؛ دوسه روز پیش، به قرار هر سال، مصاحبه ای با داوطلبان ورود به دوره دکتری داشتیم. در میان داوطلبان، افرادی بودند که سطح سوادشان فاجعه بود. مقاله های ساختگی داشتند، سابقه سخنرانی در کنفرانس هایی داشتند که به خاطر پول، هر نوشته ای را می پذیرند و جالب تر از همه، بعضا به مناصب مدیریتی بالایی اشاره می کردند که در گذشته و یا حال در اختیار داشته اند. هرچند تعداد این افراد نسبت به کل داوطلبان، چندان چشمگیر نبود، اما حضور آنها، حاکی از آن بود که در کشور ما در رابطه بین علم و قدرت تحولی رخ داده است. از قدیم الایام ، صاحبان پول و زور ، برای رسیدن به مقاصد نامشروع خویش، سراغ عالمان می رفتند و کم نبودند اهل علمی که دانش خویش را به پای آنان ریخته و مزد می گرفتند. اما ظاهرا در سالهای اخیر قضیه فرق کرده است. امروز ارباب ثروت و قدرت تلاش دارند راسا لباس علم بپوشند. ثروتمندان دکترا را برای تشخص و تمایز اجتماعی بیشتر می خواهند و قدرتمندان برای گرفتن فیگور سواد و تخصص ، تصرف عالی ترین درجه علمی دانشگاه را هدف گرفته اند. علاقمندی آنان برای مدارک دانشگاهی، فی نفسه هیچ اشکالی ندارد. اما مسئله این است که آنان می خواهند بدون اینکه کتابی بخوانند و دانشی بیاندوزند، چنین مدارکی را به چنگ آورند. انتظار این است که چنین افرادی جایی در دانشگاه ها نداشته باشند، اما بنیه ضعیف مالی دانشگاه ، سبب شده است که این نهاد به خود زنی رو آورده و به این جماعت طالب مدرک میدان دهد. طراحی مکانیزم تحصیل در پردیس های دانشگاه به وضوح در همین راستا قابل درک است. حاصل کار آن است که آرام آرام گروهی از دارندگان بالاترین مدارک دانشگاهی پا به عرصه می گذارند که از علم و هنر، صرفاً اتیکت آن را دارند و حضور آنان در جامعه، اسباب سردرگمی همگان در باب علم و کارآمدی آن است. باید به تلخی پذیرفت که امروز در دل دانشگاه یک شبه دانشگاه نیز پدید آمده است که محصول آن نه متخصص، بلکه شبه متخصص است. بر همین اساس، بعد از این ، همگان باید مراقب باشند که به کسی، صرفا به اعتبار مدرک دانشگاهی او، اعتماد نکرده و کاری نسپارند. 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ✍ کانال مهدی عبدالهی 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 💐🎗بسم الله‌ الرحمن الرحیم🎗💐 بخشی از سخنان در ۲۳ مرداد ۷۰ در مورد : شما چگونه میخواهید محبت و اطمینان مردم را جلب کنید؟ مردم باید به من و شما اعتماد داشته باشند. اگر ما دنبال مسایل خودمان رفتیم، به فکر زندگی شخصی خودمان افتادیم، دنبال تجملات و تشریفاتمان رفتیم، در خرج کردن بیت‌المال هیچ حدی برای خودمان قایل نشدیم - مگر حدی که دردسر قضایی درست بکند! - و هرچه توانستیم خرج کردیم، مگر اعتماد مردم باقی میماند؟ نمیشود ما در زندگی مادّی مثل حیوان بچریم و بغلتیم و بخواهیم مردم به ما به شکل یک اسوه نگاه کنند؛ مردمی که خیلیشان از اولیات زندگی محرومند. در این راه، از خیلی چیزها باید گذشت. نه فقط از شهوات حرام، از شهوات حلال نیز باید گذشت. من و شما همان طلبه یا معلم پیش از انقلابیم. یکی از شماها معلم بود، یکی دانشجو بود، یکی طلبه بود، یکی منبری بود، همه‌مان این‌طور بودیم؛ اما حالا مثل عروسی اشراف عروسی بگیریم، مثل خانه‌ی اشراف خانه درست کنیم، مثل حرکت اشراف در خیابانها حرکت کنیم! اشراف مگر چگونه بودند؟ چون آنها فقط ریششان تراشیده بود، ولی ما ریشمان را گذاشته‌ایم، همین کافی است!؟ نه، ما هم مترفین میشویم. والله در جامعه‌ی اسلامی هم ممکن است مترف به وجود بیاید. 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ✍ کانال مهدی عبدالهی 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 💎 نامه آیت الله العظمی به یک نشریه ی ضد فلسفی بسم الله الرحمن الرحيم هيئت محترم تحريريه .... سلام الله عليكم و رحمة الله توفيقات همگان را در تبليغ اسلام ناب، به شيوه ي تشيع واقعي از خداوند متعال خواهانم. نشريه ي عزيزان به دستم رسيد تا آنجا که وقت، اجازه مي داد مطالعه کردم. تمام مقالات، حاکي از نيت پاک نويسندگان آن است که واقعاً مي خواهند جامعه را از انديشه هاي خرافي برهانند و چهره ي واقعي اسلام را نشان دهند. 🔴 ولي اين نکته مانع از آن نيست که اموري را تذکر دهم: ⭕️ ۱. در يکي از مقالات، ... اين انديشه ي شاذّ بر خلاف اجماع تمام علماي اسلام است که يکي از جهات اعجاز را زيبايي الفاظ و شيوه ي بيان غير قابل معارضه ي آن مي دانند. گذشته از اين، سخن ياد شده بر خلاف فرمايش (عليه السلام) است که مرحوم کليني در کافي .... شکي نيست که معارف بلند قرآن يکي از جهات مهم اعجاز آن است، ولي اين جهت از اعجاز، از آن خواصّ است که فهم معارف بلند قرآن را دارند. در حالي که عموم مردم، از چنين فهمي برخوردار نيستند، در اين صورت، نتيجه اين مي شود که اعجاز قرآن تنها از آن گروه برتر باشد، نه توده ي مردم و عامه ي خلق. ⭕️ ۲. از مجموع مقالات به دست مي آيد که هدف، خط بطلان کشيدن بر است که گويا سراسر سراب و است!! چنين برخوردي با دانشي که هزاران روي آن کار کرده اند، نقد منصفانه نيست، بلکه تعصّب آميز است. شايسته است هيئت تحريريه، مسائل را از هم جدا سازد و سره را از ناسره تفکيک نمايد، آنگاه به نقد آنچه از نظر وي باطل است، بپردازد. در دنياي امروز که حکمت اسلامي مورد توجه بزرگان علمي است، نبايد با اين شيوه با آن مبارزه کرد. راه صحيح اين است که پس از جداسازي مسائل، حق و باطل را از هم جدا نمود. مثلاً تقرير برهان امکان در فلسفه ي اسلامي، باطل است؟ اثبات تجرّد روح که محقّق عينيّت بدن عنصري اخروي با بدن عنصري دنيوي است باطل است؟ ⭕️ ۳. دور از ادب است که بگويم آقايان بار ديگر برگردند و را مطالعه کنند. خطب ( عليه السلام) و کلمات و صادق (عليه السلام) سراسر و حکمت است، با اين تفاوت که آن حضرت، اين انديشه هاي بلند را از سرچشمه ي زلال، برگرفته اند. اما حکماي اسلام در پرتو و انديشه به آن رسيده اند. ⭕️ ۴. بزرگاني از شيعه مانند و علامه و و همچنين ديگر شخصيت ها، پي افکنان حکمت اسلامي بوده اند، و مرحوم علّامه، کتاب هاي متعددي در اين مورد نگاشته است. آيا اين حق شناسي است که ما مجموع معارف آن ها را سست و بي پايه و به تعبير بعضي از بزرگان «کشک» بخوانيم؟ ⭕️ ۵. هيچ مکتب انساني، مانند مکتب و دربست قابل قبول نيست، زيرا به حکم اينکه فاقد عصمتند، نمي توان در بست آن را پذيرفت. تنها مکتب است که در بست مورد پذيرش است، ولي با اين اعتراف در لابلاي مکتب آن ها حقايقي به دست مي آيد که مي تواند روشنگر باشد، مثلاً تعلّق عالم امکان به عالم بالا به سان تعلق معني حرفي به اسمي است. اين بحث گسترده روشنگر ي مبارکه است که مي فرمايد: ((وَ هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُم)) [آیه ۴ ] يا بيانگر گفتار است که فرمود: ((داخل في الأشياء لا بالممازجه عنها لا بالمباينه)) (قريب به اين مضمون). ⭕️ ۶. ساليان درازي با پيروي از ، آن را چهارمين دليل، در شريعت و عقيده دانسته و از مکتب و دوري جسته است. اين شيوه سخن گفتن دوستان و عزيزان يادآور مکتب حنابله است که حتي در به عمل مي کنند و براي خدا جهت و حرکت ثابت مي نمايند و را هر سال ميان زائران خانه ي خدا پخش مي کنند. ⭕️ ۷. ما به روان پاک کليه ي اساتيد خود درود فرستاده و همگان را تقدير مي کنيم، ولي اين مانع از آن نيست که در مسائلي اظهار نظر نماييم و اگر اساتيد ديرينه ي ما امروز در قيد حيات بودند، فشار قلم خود را روي ، ، و بي دينان متمرکز مي کردند. در اين مدت کم صدها هزار کتاب ضد ، از مرز کشور وارد شده و در خانه ها ايجاد تفرقه نموده است، شايسته ي همت والاي عزيزان اين است که به اين قسمت هم توجه کنند. کشور ما کشور ولايت است و حفظ ولايت براي ما اولويت دارد. باز در پايان توفيقات همگان را از خداوند متعال خواهانم. اميد است اين نامه در هيئت تحريريه قرائت شود تا آنجا که سخن را درست و پابرجا يافتند، در نشريه رعايت کنند. با تقديم احترام - جعفر سبحاني - ۱۳۸۸/۴/۷
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 💐🎗بسم الله‌ الرحمن الرحیم🎗💐 ❄️ دکتر مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در افتتاحیه سومین دوره مدرسه علوم انسانی اسلامی صدرای بسیج دانشجویی در جمع دانشجویان گفت: 💎 امروز من فقط و فقط به نسل جوان امید دارم و از سیستم دولتی امیدم بریده است زیرا هر چقدر تذکر می‌دهیم هیچ تأثیری ندارد. 💥خطری که امروز به شدت کشور ما را تهدید می‌کند نفوذ غرب است و کاملاً حواس آنها جمع است که چه کاری انجام می‌دهند. من الان نفوذ غرب را در دانشگاه‌ها می‌بینم و متأسفانه شاهد یک غفلت عمومی هستیم، نهادهایی که وجود دارند هم خواب هستند، مسئولان هم خواب هستند و در برخی جاها هم مدیران عوامل غرب هستند، نیروهای خوب را دفع می‌کنند و نیروهای خودشان را جذب می‌کنند. من در یک ملاقات خصوصی خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم که رئیس «ام‌آی‌ایکس» انگلیس که یک تشکیلات جاسوسی است در یک مصاحبه‌ای گفته بود که ما در 10 تا 15 سال آینده چنان فرهنگ مردم ایران را تغییر می‌دهیم که دیگر مشکلی با آنها نخواهیم داشت و امروز هم پیگیر این مسئله هستند. ما در یک موقعیت بسیار حساسی هستیم، بسیاری از مسلمانان یک روز روی ایران حساب می‌کردند متأسفانه ایران امروز حالت انقلابی خود را به اندازه گذشته ندارد. استاد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: تنها دلیلی که باعث شده در دانشگاه‌های خودمان بمانم وجود نیروهای باسواد، مؤمن و افراد است که مصالح کشور را تشخیص می‌دهند، ما در یک موقعیت حساس هستیم و آینده ایران بستگی به شناخت مسائل دارد. دشمنان ما از 2 راه وارد می‌شوند و یک راه سست کردن افکار و عقاید است و اینکه یک اسلام،‌ آمریکایی تحویل ما بدهند و خوب است که این مسائل روشنگری شود. در دانشگاه شریف اخیراً اعلام کردند که به ازای هر تابلوی فارسی یک تابلوی انگلیسی هم باید نصب شود، رسماً‌ دانشجویان را تشویق می‌کنند و به خارج کشور بروند و این تشویق‌ها خطرناک است. در دانشگاه ما یک آگهی زده بودند که فلان همایش برای اینکه چگونه در خارج ادامه تحصیل بدهید، زده بودند و من از طریق یک ایمیل به رئیس دانشگاه گفتم چرا اجازه چنین برگزاری همایش‌هایی را می‌دهید و قرار شد جلوی این‌ها گرفته شود که البته هیچ کاری هم نکردند. 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ✍ کانال مهدی عبدالهی 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
امبرتو اکو نویسنده و رمان نویس شهیر و فقید ایتالیایی که در 19 فوریه 2016 چشم از جهان فروبست درباره شبکه های اجتماعی و جریان آزاد اطلاعات نظرات جالبی دارد.
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 💐🎗بسم الله‌ الرحمن الرحیم🎗💐 ❄️ امبرتو اکو فیلسوف شهیر ایتالیایی: 💥 به گفته اکو بزرگ ترین مشکلی که [شبکه های اجتماعی] دارد، این است که به «دار و دسته احمق ها» هم حق صحبت می دهد. همان هایی که قبلا فقط در قهوه خانه ها بعد از دو سه لیوان نوشیدنی صحبت می کردند و نمی توانستند به جامعه آسیب بزنند، حالا به اندازه یک نوبلیست «حق اظهار نظر» دارند. در گذشته تلویزیون برای «احمق دهکده» تبلیغ می کرد، خب البته مردم هم در این سال ها باورش نمی کنند و مرعوبش نمی شوند. اما ظاهر امروز شبکه های اجتماعی «احمق دهکده» را حمل کننده صلیب واقعیت جلوه می دهند، تصفیه اطلاعات همین جا بغزنج می شود که چرا در این دایره المعارف این دو وزن یکسان دارند، حتی در شبکه های اجتماعی «داروذسته احمق ها» وزن بیشتری دارند. کافی است ببینید در شبکه های اجتماعی چه کسانی بیشتر تعقیب کننده (follower) دارند. این به جامعه آسیب می زند. این یک چالش برای گونه بشر است. اگر در گذشته بشر همیشه در تلاش بوده بیشترین طبقه بندی موجود ممکن را انجام دهد، اما حالا بیشترین اطلاعات را در اختیار دارد بدون کوچکترین طبقه بندی! این دانش یا ابراز طبقه بندی و اعتماد سازی هنوز اختراع نشده و انگار قرار هم نیست بشود. انگار همه خرسندند از این آشفتگی و سردرگمی زیر این حجم عظیم اطلاعات. الان اینترنت مثل قلاب ماهی گیری کار می کند که به لرزه در آمده و ماهی گیر فکر می کند ماهی بزرگی به چنگ آورده، در حالی که در نهایت یک قوطی کنسرو عایدش شده. بخشهای بیشتری از مصاحبه وی با یک روزنامه ایتالیایی را میتوانید در اینجا مطالعه بفرمایید: http://www.farhangnews.ir/content/187811 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ✍ کانال مهدی عبدالهی 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
🔹 جنایت به اسلام با نفی حکمت اسلامی ✍ کانال مهدی عبدالهی 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 💐🎗بسم الله‌ الرحمن الرحیم🎗💐 🔹سخنی از استاد حمید پارسانیا ⭕️پوپر و فوکو؛ پیامبران شبه لیبرال‌های ایرانی ✍ حمید پارسانیا اگر پیامبران برای تحقق رسالت و اجرای عدالت و قسط در یک دست کتاب و در دست دیگر آهن داشتند، شبه لیبرال‌های ایرانی نیز در یک دست خود آثار پوپر و یا هابرماس را دارند و دست دیگر خود را به سوی آثار فوکو، دریدا و دیگر اندیشمندان پُست مدرن دراز کرده‌اند. 🔸چشم و دل این جریان به سوی اموری است که در آثار دستهٔ اول تزئین می‌شوند، و اما مفاهیم و صورت‌پردازی‌های دستهٔ دوم در حکم شمشیر آخته‌ای هستند که در ستیز با فرهنگ دینی جامعه به کار می‌آیند. 🔸مفاهیمی که در چارچوب اندیشه‌های پُست مدرن تولید شده‌اند، در نخستین گام، حقایق و سنن دینی را در قطع قرائت‌های مختلف بشری بسته بندی می‌کنند. این قرائت‌ها همگی در بیرون از دروازهٔ متن، در چارچوب روابط تاریخی اقتدار باقی می‌مانند و دربارهٔ همه چیز و حتی اصل متن یا وجود متن داوری می‌کنند؛ 🔸بدین ترتیب است که همه امور حتی توحید نیز به قالب قرائت روایت می‌شود، بدون آنکه هیچ میزانی برای داوری پیرامون آنها پذیرفته شود، و یا حتی بدون آن که به حقیقتی برای سنجش روایت‌ها و قرائت‌ها اذعان شود. در اندیشهٔ پُست مدرن حقیقت چیزی است که با هر قرائت آفریده و خلق می‌شود. 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ✍ کانال مهدی عبدالهی 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 💐🎗بسم الله‌ الرحمن الرحیم🎗💐 ✳️: به مناسب سنایی غزنوی و برتری امیرالمؤمنین (ع) 🌹سلطان سنجر بعد از مرگ پدرش ملکشاه از سنایی غزنوی دین حق را جویا شد. وی با قصیدیه نونیه معروف خود پاسخ سلطان را داد. این قطعه قصیده شماره 143 در دیوان اشعار حکیم سنایی است. قصیده یادشده با حذف برخی از ابیاتش (به جهت طولانی بودن) از این قرار است: کار عاقل نیست در دل مهر دلبر داشتن جان نگین مهر مهر شاخ بی‌بر داشتن از پی سنگین دل نامهربانی روز و شب بر رخ چون زر نثار گنج گوهر داشتن .... تا دل عیسی مریم باشد اندر بند تو کی روا باشد دل اندر سم هر خر داشتن یوسف مصری نشسته با تو اندر انجمن زشت باشد چشم را در نقش آزر داشتن احمد مرسل نشسته کی روا دارد خرد دل اسیر سیرت بوجهل کافر داشتن ای به دریای ضلالت در، گرفتار آمده زین برادر یک سخت بایست باور داشتن بحر پر کشتی‌ست لیکن جمله در گرداب خوف بی‌سفینهٔ نوح نتوان چشم معبر داشتن گر نجات دین و دل خواهی همی تا چند ازین خویشتن چون دایره بی‌پا و بی سر داشتن من سلامت خانهٔ نوح نبی بنمایمت تا توانی خویشتن را ایمن از شر داشتن شو مدینهٔ علم را در جوی و پس در وی خرام تا کی آخر خویشتن چون حلقه بر در داشتن چون همی دانی که شهر علم را حیدر در است خوب نبود جز که حیدر میر و مهتر داشتن کی روا باشد به ناموس و حیل در راه دین دیو را بر مسند قاضی اکبر داشتن من چه گویم چون تو دانی مختصر عقلی بود قدر خاک افزونتر از گوگرد احمر داشتن از تو خود چون می‌پسندد عقل نابینای تو بارگین را قابل تسنیم و کوثر داشتن مر مرا باری نکو ناید ز روی اعتقاد حق زهرا بردن و دین پیمبر داشتن آنکه او را بر سر حیدر همی خوانی امیر کافرم گر می‌تواند کفش قنبر داشتن گر تن خاکی همی بر باد ندهی شرط نیست آب افیون خوردن و در دامن آذر داشتن تا سلیمان‌وار باشد حیدر اندر صدر ملک زشت باشد دیو را بر تارک افسر داشتن آفتاب اندر سما با صد هزاران نور و تاب زهره را کی زهره باشد چهره از هر داشتن خضر فرخ پی دلیلی رامیان بسته چو کلک جاهلی باشد ستور لنگ رهبر داشتن گر همی خواهی که چون مهرت بود مهرت قبول مهر حیدر بایدت با جان برابر داشتن چون درخت دین به باغ شرح حیدر در نشاند باغبانی زشت باشد جز که حیدر داشتن جز کتاب الله و عترت ز احمد مرسل نماند یادگاری کان توان تا روز محشر داشتن از گذشت مصطفای مجتبی جز مرتضی عالم دین را نیارد کس معمر داشتن از پس سلطان ملک شه چون نمی‌داری روا تاج و تخت پادشاهی جز که سنجر داشتن از پی سلطان دین پس چون روا داری هم جز علی و عترتش محراب و منبر داشتن هشت بستان را کجا هرگز توانی یافتن جز به حب حیدر و شبیر و شبر داشتن گر همی مومن شماری خویشتن را بایدت مهر زر جعفری بر دین جعفر داشتن ای سنابی وارهان خود را که نازیبا بود دایه را بر شیرخواره مهر مادر داشتن از پی آسایش این خویشتن دشمن خران تا کی آخر خویشتن حیران و مضطر داشتن بندگی کن آل یاسین را به جان تا روز حشر همچو بی‌دینان نباید روی اصفر داشتن زیور دیوان خودساز این مناقب را از آنک چاره نبود نو عروسان را ز زیور داشتن 📚 دیوان حکیم سنایی غزنوی، به همت: مدرس رضوی، تهران: انتشارات سنایی، ص467 به بعد 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ✍ کانال مهدی عبدالهی 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌷 💐🎗بسم الله‌ الرحمن الرحیم🎗💐 در کلام قدس سره سخنرانى در جمع دانشجويان مدرسه عالى مفيدى در 7 آبان 1358 مَثَل كشور ما مَثَل بيمارى است كه لا اقل پنجاه و چند سال بيمارى كشيده است، و همه قشرها به بيمارى او دامنزدند، و الآن از بار قشرهايى كه دامن به بيمارى او مىزدند فارغ شده است، لكن بيمار است. از بيمارى كه پنجاه و چند سال به بيمارى او كمك كردند و خائنين دامنزدند، نبايد متوقع بود كه به مجرد اينكه [اينها] دامنْزنها خارج شدند، بيمار فوراً صحيح بشود. اين بيمارى كه در جامعه ما از غرب پيدا شده است، از ممالك خارجى كه مىخواستند همه چيزمان را ببرند، اين بيمارى غربى را توقع نداشته باشيد كه با هشت ماه يا با هشت سال يا با بيست سال رفع بشود. اينهايى كه در دانشگاهها هستند بعضيشان البته- پنجاه سال اينها از غرب به مغزهاى آنها بيمارى تزريق شده و تربيت شدند اينها به همان تربيتهاى غربى؛ و آنها اينها را هم آماده كردند براى اينكه جوانهاى ما را آن طورى بار بياورند. شما بخواهيد كه فوراً اين بيمارها سالم بشوند، يا اين بيمارها را كنار بگذاريد و سالم پيدا بكنيد، اين توقع غير معقولى است. من مىدانم كه در همه قشرها، و خصوصاً در مراكز تعليم و تربيت كه بيشتر خارجيها عنايت داشتند به نگهدارى آنها در يك سطح معينى، يا منحرف كردن آنها از آن راهى كه بايد بروند. آن قدرى كه به دانشگاهها آنها عنايت داشتند كه نگذارند رشد بكنند، بلكه آنها را به مسير ديگرى ببرند، به راه ديگرى ببرند، شايد به جاهاى ديگر اين قدرها عنايت نداشتند. در يك همچو مسيرى كه آنها عمال خودشان را وادار كردند و جوانهاى ما را به مسير ديگرى بردند، شما متوقع نباشيد كه فوراً آنها از آن مسير برگردند و به مسير ملت بيايند. ☀️لكن مأيوس نباشيد. ملت راه خودش را پيدا كرده است، شما جوانها راه خودتان را پيدا كرديد. اگر امروز نشود تصفيه، فردا تصفيه مىشود. ناچار از اين تصفيه است. 🔥با آن تبليغات دامنه دارشان به ما اين طور حالى كرده بودند كه شما بايد هر چه كه مىخواهيد، هر تمدنى كه مىخواهيد، هر فرهنگى مىخواهيد، از غرب بايد براى شما بيايد، خودتان نداريد. اين افكار پوسيده اى كه اينها تزريق كردند به وسيله قلمهاى فاسد و به وسيله گفتارهاى منحرف كننده، ما را همچو بار آوردند و جوانهاى ما را همچو بار آوردند كه آنكه زهر مُهلِك براى جامعه ما بود خيال كند دواى دردش است! 🔥🔥🔥 الآن هم همين فاسدها، بعضى از همين فاسدها، در جامعه ما هستند، در همه جا هستند، در دانشگاه هم هست، در همه جاى مملكت ما هست. 📚 صحیفه امام، ج10، ص388-389 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌹 ✍ کانال مهدی عبدالهی 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
🔶فلسفه‌ورزی فیلسوفان برای علوم انسانی اسلامی ✅نشست «نسبت فلسفه اسلامی و علوم انسانی اسلامی» پنج شنبه ۱۵ شهریورماه در بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی در مشهد مقدس برپا و در آن اساتید مطرح فلسفه که اهتمام پژوهشی و آموزشی در قلمرو فلسفه و علوم انسانی داشتند، حضور دارند. 🌐http://l1l.ir/5cot
✅✅✅ مهدی عبدالهی عضو هئیت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در نشست فلسفه اسلامی و علوم انسانی اسلامی: مبانی فلسفی نقطه آغاز دست‌یابی به علوم انسانی بایسته است 🌐http://l1l.ir/5crl
💐🎗بسم الله‌ الرحمن الرحیم🎗💐 در کلام قدس سره شايد به ما مىگويند كه «ملت گريه» و شايد خوديها نمىتوانند تحمل كنند كه يك قطره اشك مقابل چقدر ثواب است. يك چقدر ثواب دارد. نتوانند هضم كنند . . . مجلس عزا نه براى اين است كه گريه كنند براى و اجر ببرند- البته اين هم هست و ديگران را اجر اخروى نصيب كند- بلكه مهم، آن جنبه سياسى است كه ائمه ما در صدر اسلام نقشه اش را كشيده اند كه تا آخر باشد و آن، اين [كه] اجتماع تحت يك بيرق، اجتماع تحت يك ايده و هيچ چيز نمىتواند اين كار را به مقدارى كه عزاى حضرت سيد الشهدا در او تأثير دارد، تأثير بكند. شما گمان نكنيد كه اگر اين مجالس عزا نبود و اگر اين دستجات سينه زنى و نوحه سرايى نبود، 15 خرداد پيش مى آمد. هيچ قدرتى نمىتوانست 15 خرداد را آن طور كند، مگر قدرت خون سيدالشهدا. و هيچ قدرتى نمىتواند اين ملتى كه از همه جوانب به او هجوم شده است و از همه قدرتهاى بزرگ براى او توطئه چيده اند، اين توطئه ها را خنثى كند، الّا همين . . . اين مجالس عزاى سيد الشهداست و مجالس دعا و دعاى كميل و ساير ادعيه است كه مىسازد اين جمعيت را اين طور، و اساس را اسلام از اول بنا كرده است به طورى كه با همين ايده و با همين برنامه به پيش برود. و چنانچه، واقعاً بفهمند و بفهمانند كه مسأله چه هست و اين عزادارى براى چه هست و اين گريه براى چه اين قدر ارج پيدا كرده و اجر پيش خدا دارد، آن وقت ما را «ملت گريه» نمىگويند، ما را «ملت حماسه» مىخوانند. 📕 صحيفه امام، ج16، ص345-346 الآن بيشتر ما احتياج داريم به اين مجالس. تو گوش شما نخوانند به اينكه اين مجلسها [را] بگذاريم حالا و مجالس روضه را. . . امروز ما به مجالس تعزيه و روضه بيشتر احتياج داريم از سابق. اين اجتماع سرتاسرى كشور، اين دسته جات سرتاسرى كشور، امروز ديگر يك رنگ سياسى پيدا كرده است و حق هم همين است. اگر ما سى و چند ميليون جمعيت در اين دهه محرّم، كه وسيله شان را خدا براى ما فراهم كرده است و آن قدر ائمه اطهار راجع به اين طور امور سفارش فرموده اند و آن طور ثوابها را خداى تبارك و تعالى برايش مرتب فرموده است، اگر 35 ميليون جمعيت در اين ماه محرّم، در اين دهه محرّم، اجتماعات داشته باشند، خطبا هم بروند مسائل روز را برايشان بگويند و تعزيه بگويند و گريه بكنند براى سيد الشهدا، اين يك شعارى است؛ يك شعار الهى است... انقلاب كرديم كه شعائر اسلام را زنده كنيم، نه انقلاب كرديم كه شعاير اسلام را بميرانيم. زنده نگه داشتن عاشورا يك مسئله بسيار مهم سياسى- عبادى است. عزادارى كردن براى شهيدى كه همه چيز را در راه اسلام داد [ه]، يك مسئله سياسى است؛ يك مسئله اى است كه در پيشبرد انقلاب اثر بسزا دارد. ما از اين اجتماعات استفاده مىكنيم. ما از آن «اللَّه اكبر» ها، ملت ما از آن «اللَّه اكبر» ها استفاده كرد. آن «اللَّه اكبر» ها را بايد حفظ بكنيم. اين مظاهر و شعائر و امورى كه در اسلام در آن سفارش شده بايد فكر كنيد كه اينها يك مسأله سطحى نبوده است كه مىخواستند جمع بشوند و گريه كنند، خير. ما ملت گريه سياسى هستيم، ما ملتى هستيم كه با همين اشكها سيل جريان مىدهيم و خرد مىكنيم سدهايى را كه در مقابل اسلام ايستاده است. 📕 صحيفه امام، ج13، ص326-327 ✍ کانال مهدی عبدالهی 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
🔴حقه جدید غربزدگان و یزیدیان سالها حرمت شکنی وشبهه افکنی و تخریبشان برای تعطیلی هیئتهای عزاداری امام حسین ع کارساز نبود به ترفند جدید روی آورده اند.
💐🎗بسم الله‌ الرحمن الرحیم🎗💐 در کلام قدس سره الآن بيشتر ما احتياج داريم به اين مجالس. تو گوش شما نخوانند به اينكه اين مجلسها [را] بگذاريم حالا و مجالس روضه را؛ خرجهايى كه مىكنيم حالا نكنيم و خرج- مثلًا- اين جنگ زده ها بكنيم؛ نه، مسأله اين طور نيست. خرج جنگ زده ها را بايد بكنيم. ملت ما بايد كسانى كه در جنگ آن طور لطمه ها را ديدند، جوانهايى كه در جنگ آن طور فداكارى مىكنند، قدردانى كنند، و كسانى كه از منزلهاى خودشان دور شدند، بايد پذيرايى از آنها بكنيم. يك وظيفه انسانى، وظيفه الهى است، نه به معناى اينكه ما حالا كارهاى ديگرمان را رها كنيم، به اين كار فقط بچسبيم. همه را بايد ما بگيريم. امروز ما به مجالس تعزيه و روضه بيشتر احتياج داريم از سابق. اين اجتماع سرتاسرى كشور، اين دسته جات سرتاسرى كشور، امروز ديگر يك رنگ سياسى پيدا كرده است و حق هم همين است. اگر ما سى و چند ميليون جمعيت در اين دهه محرّم، كه وسيله شان را خدا براى ما فراهم كرده است و آن قدر ائمه اطهار راجع به اين طور امور سفارش فرموده اند و آن طور ثوابها را خداى تبارك و تعالى برايش مرتب فرموده است، اگر 35 ميليون جمعيت در اين ماه محرّم، در اين دهه محرّم، اجتماعات داشته باشند، خطبا هم بروند مسائل روز را برايشان بگويند و تعزيه بگويند و گريه بكنند براى سيد الشهدا، اين يك شعارى است؛ يك شعار الهى است. 📕 صحيفه امام، ج13، ص326 ✍ کانال مهدی عبدالهی 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
💐🎗بسم الله‌ الرحمن الرحیم🎗💐 ✍️ کاش گاهی اوقات از خیر نوشتن بگذریم !!! مجتبی عبدالله نژاد در مقاله ای نقدی بر یکی از نویسندگان معاصر وارد کرده است. من به آن نقد کاری ندارم و خوانندگان مشتاق میتوانند به اصل مقاله (در این آدرس: http://raahak.com/?p=1883) رجوع کنند. اما در ضمن مقاله داستانی را از علامه قزوینی نقل کرده است که برای اهل فضل و قلم آموزنده است. «یک وقتی مرحوم تقی‌زاده از خواسته بود برای جشنواره راجع به مقاله‌ای بنویسد. علامه قزوینی در ابتدا پذیرفت که این کار را انجام بدهد، ولی بعد از چند ماه در نامه‌ای خطاب به مرحوم تقی‌زاده نوشت: «بنده از همان روز ورود مرقومۀ دو ماه پیش سرکار شروع کردم به تتبع در مظان این موضوع و رجوع به جمیع مآخذ و کتبی که از دور یا نزدیک ربط مائی به این مسئله داشته باشد و از آن روز تاکنون بلااتقطاع کارم همین بوده است و تقریباً غالب مظان راجع به این موضوع را از فرنگی و مسلمان خواندم و حتی نصف اول شاهنامه را (که فقط قسمت مهم و اساطیری آن است) منظماً خواندم و بسیار یادداشت‌ها و استخراجات از جمیع جاها جمع کردم. ولی پس از همه این زحمات این روزها که خواستم این یادداشت‌ها و استخراجات را به هم بدوزم و یک چیزی ولو مختصر از آن درست کنم، دیدم جمیع چیزهایی که من یادداشت و استنباط یا کشف یا اجتهاد کرده‌ام، همه یا در مقالات مفصل سرکار یا در رسالۀ نفیسه نولدکه یا در مقدمه مبسوط مُهل بر شاهنامه به نحو اشباع و با آب‌و‌تاب هر چه تمام‌تر مندرج است و هیچ هیچ مطلب تازه‌ای بنده کشف نکرده‌ام… هر چه این یادداشت‌های خود را در مدت یکی دو هفته شب و روز پیش و پس کردم و سنجیدم و کشیدم و با یکدیگر موازنه نمودم، دیدم فی‌الواقع یک کلمه تازه‌ای من پیدا نکرده‌ام… حالا بفرمایید تکلیف من بیچاره چیست؟ گمان نکنید که این حرف‌ها تواضع یا هضم نفس و فروتنی و این جور چیزهاست. خیر، تأسف خود بنده بر بی‌نتیجه ماندن دو ماه زحمات و تتبعات خودم به مراتب بیش از تأسف سرکار است بر عدم امتثال قهری بنده امر سرکار را. بلی، یک کار می‌توان کرد و آن این است که به رسم ، بنده از مجموع زحمات این سه نفر مذکور و غیرهم با قدری جرح و تعدیل و زیاد و نقصان و باز به قول عوام «کفروا فکروا» کردن یک مقاله‌ای تلفیق نمایم و برای قرّاء ایرانی که عموماً از مأخذ مذکوره بی‌اطلاع‌اند سوغات بفرستم. این را صریحاً عرض می‌کنم که از دست بنده برنمی‌آید. من برای اختلاس ثمره زحمات سایرین و اندود کردن زر و سیم دیگران و یک درهم ناسره‌ای از آن ساختن و رواج دادن به هیچ وجه حاضر نیستم، و اصلاً اگر هم بخواهم، نمی‌توانم این کار را بکنم.» این علامه قزوینی بود که دو ماه شبانه‌روز زحمت کشید و یادداشت جمع کرد و نصف شاهنامه و جمیع کتب و مآخذ فارسی و عربی و فرنگی را با دقت خواند که راجع به شاهنامه مقاله‌ای بنویسد و چون دید نکته تازه‌ای کشف نکرده، با وجود آن همه رودربایستی که با مرحوم تقی‌زاده داشت، از خیر نوشتن مقاله گذشت.» 🌺 کاش ما نیز گاهی اوقات از خیر نوشتن بگذریم ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
برنامه نیمسال اول سال تحصیلی98-1397دوره‌های آزاد آموزشی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران اعلام شد. http://www.irip.ir/Home/Single/66288 ✍ کانال مهدی عبدالهی 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وقتی شیطان به گمان باطل خود به گمراهی انبیاء طمع بسته، به سراغ ایشان میرود، عجب نیست که شمر و عمرو سعد نیز سراغ علمدار حسین بروند. عباس هم که باشی، دشمن طمع در تو میکند، اما بصیرت است که امان نامه شیطان را در آتش غضب الهی می افکند. «أشهد أَنَّکَ مَضَیْتَ عَلَی بَصِیرَةٍ مِنْ أَمْرِکَ مُقْتَدِیا بِالصَّالِحِینَ وَ مُتَّبِعا لِلنَّبِیِّینَ»