بسم الله الرحمن الرحیم
کانال درسها و نوشته های استاد عبدالهی راه اندازی شد
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 👇🏻
@AbdulahiTeach
💐 بسم الله الرحمن الرحیم 💐
✊ پای درس #آمریکاستیزی_امام_خمینی
ملت شريف و مبارز ايران! جنايات شاه و امريكا چيزى نيست كه احتياج به اثبات داشته باشد. شاه و امريكا، ما را در تمام زمينهها وابسته نمودهاند. قتل و ضرب و شَتْم و زندان و تبعيد از امور رايج اين جانيان بوده است. ما تا آخر عمر، عليه دولت امريكا مبارزه مىكنيم، و تا آن را به جايش ننشانيم و دستش را از منطقه كوتاه نكنيم، و به تمام مبارزان راه آزادى كمك نكنيم تا آنها را شكست دهند و خود مردم ايران سرنوشت خويش را به دست گيرند، از پاى نمىنشينيم. براى ما شرق تجاوزگر و غرب جنايتكار فرقى نمىكند. ما مىجنگيم و چون حق پيروز است پيروزيم. سلطه امريكا تمام بدبختيهاى ملل مستضعف را به دنبال دارد، و تجاوز شرق متجاوز روى تاريخ را سياه نموده است.
ملت عزيز ايران! بيدار باشيد كه ساليان دراز مبارزه در پيش داريد، ابرقدرتها براى نابودى شما هر روز نقشه مىكشند؛ ولى انَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعيفاً «2» . . .
خواهران و برادران عزيزم! امروز روز اتحاد و اتفاق است. امروز روزى است كه اگر هماهنگ نباشيد، يا گرفتار شرق مىشويد و يا غرب. هر گز روى يك سخن نايستيد و هر چه صلاح اين مرز و بوم و ملت و اسلام است، انجام دهيد. نهضت ملت شريف ايران براى قطع ايادى دشمنان ادامه دارد؛ و تا امريكا و ساير ابرقدرتها به ستمكارى و جنايات خود ادامه مىدهند ملت ما به مقابله و مبارزه خود با آنان ادامه مىدهد، و استقلال همه جانبه خود را با تمام قوا حفظ مىكند. بر روشنفكران است كه هر چه بيشتر در رسوايى ابرقدرتها و قدرتها بكوشند. و اميدوارم كه خمينى از راه مستقيم اسلام كه مبارزه با قدرتهاى ستمگر است، هيچ گاه منحرف نشود، و براى به ثمر رساندن اهداف اسلام از پاى ننشيند؛ چنانكه اميدوارم ملتهاى مسلمان و خصوصاً ملت مبارز ايران، در اين هدف اسلامى كوشا باشند و مبارزه خود را عليه ستمگران شرق و غرب ادامه دهند. از خداوند متعال نصرت اسلام و مسلمين را خواستارم. و السلام عليكم.
🗓 20 اسفند ماه 1358
موضوع: امريكا و گروگانهاى جاسوس
مناسبت: تشكيل هيأت بررسى جنايات شاه و دولت امريكا
📚صحیفه امام، جلد۱۲، صفحه 175-176
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
#مرگ_بر_آمریکا
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
بسم الله قاصم الجبارین
اگر صدای انفجار موشکهای آمریکایی بیدارتان نکرد،
اگر سرخی خون شهید سردار سلیمانی چشمانتان را باز نکرد،
خوب گوش کنید! این پاسخ ملت ایران به #رفراندوم شماست:
#انتقام_سخت
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
بسم الله قاصم الجبارین
نمیگذاریم خون سرخت بر زمین بماند، #سردار_دلها
#انتقام_سخت
_________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
#خمینی_بت_شکن
تا مجتمع نشويد، تا دستتان را به هم ندهيد، تا اخوت اسلامى را حفظ نكنيد، نمىتوانيد در مقابل اين قدرتها بايستيد. تمام شيره جان شما را مىكشند و مىبرند و ملت شما را آن طور ضعيف و زبون و بيچاره مىكنند . . .
ما نشستهايم كه امريكا اگر بخواهد شيطنت كند جلويش را بگيريم، نشستهايم كه اگر شوروى بخواهد كارى بكند جلويش را بگيريم، دفاع بكنيم از خودمان.
#«ما_امريكا_را_زير_پا_مىگذاريم»
نمىگذاريم كه دخالت در امور ما بكند، نمىگذاريم كسى ديگر هم دخالت بر ما بكند.
📚 صحيفه امام، ج17، ص404
_________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
هدایت شده از M.Abd
#اولویت_شهوت_و_غضب_بر_عقل_در_تمدن_سکولار_آمریکایی
پس از حمله ناو آمريكايي #وينسنس در سال 1367 به هواپيماي #655 ايرباس جمهوري اسلامي ايران كه منجر به شهادت #290 سرنشين آن شد، جرج بوش پدر معاون رونالد ريگان رئيسجمهور وقت آمريكا در مرداد 1367 گفت:
«من هرگز از طرف آمريكا عذرخواهي نميكنم. من اهميتي نميدهم كه چه كاري انجام داده است. من اهميت نميدهم #حقيقت چيست»
تمامي پرسنل وينسنس مدال افتخار دريافت كردند. ناخدا يكم #ويليام_راجرز فرمانده ناو وينسنس نیز در مصاحبهاي مطبوعاتي به صراحت اعلام كرد:
«اگر صدها بار نيز آن اتفاق رخ دهد، باز هم دستور شليك خواهم داد.»
_________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
💐 بسم الله الرحمن الرحیم 💐
🔰#مجتهد_شبستری و #انکار_نزول_دین_از_سوی_خداوند (7)
⭐️ نقد دیدگاه شبستری در انکار نزول دین وحیانی (2)
دلایل و شواهد نزول دین از سوی خداوند متعال
مدعای شبستری مبنی بر عدم نزول دین از سوی خداوند را از دو منظر عقل و قرآن میتوان بررسی کرد. اندیشمندان اسلامی بهاستناد ادله عقلی اثبات میکنند که خداوند بر اساس صفات کمالی خود حتماً مسیر سعادت بشری را در قالب دین بر انسانها نازل فرموده است. متکلمان، فلاسفه و عرفا در بحث «نبوت عامه» و «وحی» استدلالهای فراوانی ارائه کردهاند که محتوای آنها لزوم ارسال دین و بعثت انبیاءست. متکلمان با استناد به قاعده لطف، فیلسوفان از راه تبیین نیاز جامعه انسانی به قوانین اجتماعی جهت اداره جامعه و عرفا با تبیین ضرورت وجود انسان کامل برای هدایت سالکان الی الله در مراتب عرفانی بر ضرورت وحی استدلال میکنند. اما شاید بتوان گفت متقنترین دلیل برای ضرورت نزول دین از جانب خداوند، کمبود ذاتی انسان در معرفت سعادت حقیقی و راه آن است که برخی از متکلمان و فیلسوفان آن را تبیین کردهاند. با توجه به تمرکز جناب شبستری بر آیات قرآن، مدعای نفی نزول دین از سوی خداوند را بر پایه قرآن بررسی خواهیم کرد.
آیاتی چند از قرآن کریم دلالت دارند که خداوند باید در راهنمایی انسانها به سعادت حقیقی دخالت کند، و در غیر این صورت، انسانها در عدم راهیابی به کمال و سعادت واقعی معذور خواهند بود. از سوی دیگر، آیات فراوانی نیز دلالت دارند که امر هدایت انسانها توسط خداوند صورت گرفته است. بدین ترتیب برخلاف مدعای آقای شبستری، بر اساس قرآن کریم، الف) خداوند باید با فرستادن دین انسانها را هدایت کند، و ب) خداوند این کار را انجام داده و ادیانی را به واسطه پیامبران فرو فرستاده است.
دسته نخست: آیات دال بر ضرورت ارسال پیامبران
بر اساس پارهای از آیات قرآن کریم، خداوند نهتنها پیامآورانی را به جانب مردم گسیل داشته است، بلکه چنین اقدامی از سوی حق تعالی ضروری است و خداوند باید پیامبران خود را به سوی مردم برانگیزد تا با بشارت و بیم حجت را بر ایشان تمام کنند. در واقع این دسته از آیات، اشاره به همان استدلال عقلی مبنی بر ضرورت راهنمایی انسانها توسط خداوند متعال دارند.
الف) «رُسُلاً مُبَشِّرينَ وَ مُنذِرينَ لِئَلايَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعدَ الرُّسُلِ وَ كانَ اللَّهُ عَزيزاً حَكيماً». (نساء، 165)
بنا بر این آیه خداوند پیامبران خود را به سوی انسانها فرستاده است تا بشارت و انذار دهند، در نتیجه مردم پس از این ارسال، دلیلی بر خداوند نداشته باشند. مقصود آن است که پیامبران با انجام مأموریت الهی خود که رساندن پیام الهی به مردمان است، حجت را بر مردم تمام میکنند؛ یعنی وقتی راه هدایت به مردم عرضه شد، چنان که کسی در این مسیر قرار نگرفت و سرانجام گرفتار عذاب ابدی شد، ناشی از انتخاب و کنشهای نادرست خودش بوده است. در حالی که اگر خداوند مسیر هدایت را به مردم نشان نمیداد، مردم در ناتوانی از دستیابی به سعادت مقصر نبودند؛ چرا که علت عدم سعادتشان این است که مسیر رسیدن به مقصد را نمیدانستند و خداوند آگاهی از این مسیر را در اختیار ایشان نگذاشته بود.
ب) «وَ لَو أَنَّا أَهْلَكناهُم بِعَذابٍ مِن قَبْلِهِ لَقالُوا رَبَّنا لَولا أَرْسَلْتَ إِلَيْنا رَسُولاً فَنَتَّبِعَ آياتِكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَذِلَّ وَ نَخْزى (طه، 134)
«مَنِ اهْتَدى فَإِنَّما يَهتَدي لِنَفْسِهِ وَ مَن ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها وَ لاتَزِرُ وازِرَةٌ وِزرَ أُخرى وَ ما كُنَّا مُعَذِّبينَ حَتَّى نَبعَثَ رَسُولاً» (اسراء، 15)
طبق برخی آیات قرآن کریم مثل دو آیه بالا، خداوند تنها در صورتی مردمان را عذاب میکند که فرستادگان خود را به سوی ایشان فرستاده باشد. بنابراین، عذاب الهی منوط به ارسال فرستادگان الهی است تا با ارائه مسیر سعادت حجت را بر مردمان تمام کنند. اگر خداوند پیامبران خویش را برای هدایت مردم به راه سعادت و بیراهه شقاوت به میان مردم نمیفرستاد، مردم بر خداوند متعال حجت داشتند که چرا بدون آن که آنها را هدایت کند، از آنها توقع یافتن راه درست و پیمودن آن را دارد. پس حال که راه را نشان نداده است، نباید مردم را به علت نپیمودن این راه مجازات کند. پس به حکم عقل خداوند باید مردم را بهوسیله پیامهایی که توسط پیامبران ارسال میکند، راهنمایی بفرماید.
ادامه دارد...
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
بسم الله الرحمن الرحیم
آدرس صفحه اینستاگرام مهدی عبدالهی:
https://www.instagram.com/mahdiabdullahi.ir/
در این صفحه سعی خواهم کرد نگاهی کوتاه به مسائل روز داشته باشم.
به زودی
📚 فلسفه الهیات بالمعنی الاخص: درآمدی بر خداشناسی فلسفی
کتاب حاضر حاصل پژوهشی چندین ساله درباره خداشناسی فلسفی است. این پژوهش فرانگرانه از نوع فلسفه های مضاف به علوم، خداشناسی فلسفی را به مثابه یک دانشواره تحلیل و بررسی عقلی کرده است.
این کتاب به زودی از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عرضه خواهد شد.
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
ان شاء الله در این همایش، مقاله «مشروعیت ولایت فقیه از منظر حضرت امام خمینی قدس سره» را در کمیسیون فلسفه مضاف ارائه خواهم کرد.
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
📜 بازخوانی منشور روحانیت؛ پیامی از امام راحل به حوزویان
🗓 سوم اسفندماه، سالروز پیام حضرت امام خمینی(ره) به روحانیان، مراجع، مدرسان، طلاب و ائمه جمعه و جماعات است که متن این پیام که با عنوان #منشور_روحانیت شناخته میشود.
🔻 برشهایی از منتشور روحانیت:
◽️ حوزه ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکسالعمل مناسب باشند. چه بسا شیوههای رایج اداره امور مردم در سالهای آینده تغییر کند و جوامع بشری برای حل مشکلات خود به مسائل جدید اسلام نیاز پیدا کند.
◽️ #روحانیتمتعهد، به خون سرمایهداران زالوصفت تشنه است و هرگز با آنان سر آشتی نداشته و نخواهد داشت. آنها با زهد و تقوا و ریاضت درس خواندهاند و پس از کسب مقامات علمی و معنوی نیز به همان شیوه زاهدانه و با فقر و تهیدستی و عدم تعلق به تجملات دنیا زندگی کردهاند و هرگز زیر بار منت و ذلت نرفتهاند.
◽️ تردیدی نیست که حوزههای علمیه و علمای متعهد در طول تاریخ اسلام و تشیع مهمترین پایگاه محکم اسلام در برابر حملات و انحرافات و کجرویها بودهاند.
◽️ افتخار و آفرین بر #شهدایحوزه و روحانیت که در هنگامه نبرد رشته تعلقات درس و بحث و مدرسه را بریدند و عقال تمنیات دنیا را از پای حقیقت علم برگرفتند و سبکبالان به میهمانی عرشیان رفتند و در مجمع ملکوتیان شعر حضور سرودهاند.
◽️ انقلاب به هیچ گروهی بدهکاری ندارد و ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان خود را به گروهها و #لیبرالها میخوریم، آغوش کشور و انقلاب همیشه برای پذیرفتن همه کسانی که قصد خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولی نه به قیمت طلبکاری آنان از همه اصول، که چرا #مرگ_بر_امریکا گفتید!
چرا جنگ کردید!
چرا نسبت به منافقین و ضد انقلابیون حکم خدا را جاری میکنید؟
چرا شعار نه شرقی و نه غربی دادهاید؟
چرا لانه جاسوسی را اشغال کردهایم و صدها چرای دیگر.
◽️ جنگ ما جنگ #حق و باطل بود و تمام شدنی نیست، جنگ ما #جنگ فقر و غنا بود، و این جنگ از آدم تا ختم زندگی وجود دارد.
◽️ مگر شما هر روز شاهد میدانهای با عظمت قتال با متجاوزین نیستید که به مرگ لبخند میزنند و معجزه میآفرینند. راستی این چه تحولی است که بر سراسر این کشور صاحب الزمان- روحی فداه- نور افشانی میکند و چه آتشفشانی است که منحرفان و کجاندیشان و بدخواهان را در خود فرو برده و ذوب میکند؟
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
💥 علل طبیعی یا ماوراءطبیعی؛ دوگانه پنداری کرونایی! (1)
ربزموجودی مرموز و به نسبت خطرناک به نام ویروس #کرونا سر از کشور عزیزمان ایران درآورده است. بسیاری از مردم احساس نگرانی میکنند. روال طبیعی زندگی اجتماعی به هم ریخته، برنامه عادی مراکز آموزشی و پژوهشی تقریبا تعطیل شده است. سازمان های فراوانی درگیر مبارزه با این ویروس هستند. در این میان، پزشکان و پرستاران عزیز و سایر کادر پزشکی که به حق #مدافعان_سلامت هستند، وظیفه دشواری بر دوش دارند و شواهد نشانگر آن است که از عهده این وظیفه سنگین در خدمت به خلق خدا برخواهند آمد.
اما نگرانی از این پدیده زمانی بیشتر می شود که درمی یابیم این پدیده تنها یک مسئله پزشکی و بهداشتی نیست، بلکه متأسفانه وجوه دیگری یافته است که گاه پررنگتر از وجهه پزشکی مسئله است.
با اندکی تأمل درمی یابیم در این عرصه، بیش از آن که کرونا سلامت_جسمانی ما را نشان رفته باشد، مسائل دیگری در پوشش کرونا بر #سلامت_ذهنی و روانی ما چنگ انداخته اند. خود کرونا توان ایجاد این آسیب روانی را ندارد، بلکه او در این میان ابزار دست عوامل دیگر شده است. فضای واقعاً آشفته مجازی که لبریز از آمارهای غیردقیق، بلکه ساختگی و سیاه نماییهای رسانه های دشمن و مزدور است، ذهنیت مردم عزیز ما را نشانه رفته است. رسالت دست اندرکاران اصلی و رسانه های مردمی اطلاع رسانی دقیق از ابعاد مسئله به خصوص راهکارهای پیشگیری و درمان است. #مدافعان_سلامت_ذهنی جامعه نباید رسالت خطیر و جهاد کبیر خود را فراموش کنند.
یکی دیگر از آسیبهای جدی که به بهانه کرونا بر جان مردم عزیز ما وارد میشود، #آسیب_ایمانی است که ناشی از دوگانه موهوم #علل_طبیعی_یا_علل_ماوراءطبیعی؟ است. این دوگانه دروغین در بستر کرونا در دو عرصه الف) ریشه یابی و ب) درمان خود را نشان میدهد. برخی با ژست علمی اندیشی بار پیدایش همه پدیده های طبیعی از جمله بیماریهایی چون کرونا را بر دوش عوامل طبیعی می گذارند و در پی آن، بهبود وضعیت و رهایی از شرایط ناگوار را نیز تنها در دستان طبیعت جستجو میکنند. برخی دیگر در جبهه مقابل، چنان بر امور معنوی تأکید میکنند که گویا امور مادی از دایره علیت و معلولیت خارج اند.
این دوگانه، امری نوپدید نیست. هنوز صدای #آگوست_کنت در تاریخ به گوش میرسد که تفکر الهیاتی و اندیشه فلسفی را پیشاعلم می انگاشت، یا #نیوتن که خدا را تنها در حد و قواره #خدای_رخنه_ پوش میشناخت، یا آنان که نقش و تأثیر خداوند در جهان آفرینش را تنها در کسوت آغازگر پیدایش مخلوقات و بسان #ساعت_ساز_لاهوتی می انگاشتند.
اما #جهان_بینی_توحیدی قرآن کریم و تفکر فلسفی نهفته در آن با آموزه نورانی #توحید_افعالی به روشنی نشان می دهد، نظام تأثیر و تأثر در کل هستی جریان دارد. خداوند در هرم هستی قرار دارد و همه موجودات لحظه به لحظه و در همه شؤون هستی خود، محتاج افاضه و وجودبخشی اویند و در عین حال، این موجودات بر یکدیگر تأثیر مینهند و در این میان تفاوتی میان موجود مادی و غیرمادی نیست. اساساً ماده و معنا دو قلمرو بریده و دو کشور مستقل از یکدیگر نیستند. خود این مرزکشی میان ماده و معنا نیز موهوم است. بر این اساس، هم چنان که امور مادی در پیدایش امور مادی تأثیر میگذارند، نوشیدن آب تشنگی را برطرف میکند، امور معنوی نیز بر امور مادی تأثیر مینهند، مثل این که گناه مؤمن موجب تنگی روزی او میشود، یا نماز شب به رزقش وسعت میدهد و . . .
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
💥 علل طبیعی یا ماوراءطبیعی؛ دوگانه پنداری کرونایی! (2)
در پدیده ویروس #کرونا نیز هم در سوی 1) ریشه یابی و علت شناسی و هم در جهت 2) پیشگیری و درمان باید از یک جانبه نگری پرهیز کرد:
1) نه می توان علل و زمینه های مادی کرونا را نادیده گرفت و نه رواست که چشم بر زمینه های معنوی این پدیده ببندیم. کرونا یک پدیده مادی است که به بدن ما آسیب جدی میرساند. همان طور که عوامل مادی و طییعی و یا حتی آزمایشگاهی!!! این پدیده مادی را باید بررسی کرد، نباید از نگاه کلان ایمانی به آن نیز غافل شد. بنا بر توحید افعالی هیچ موجودی در هستی بی اذن و اراده الهی وجود نمی یابد، باید در این مسئله اندیشید که ممکن است این بیماری و بلا ریشه در برخی رفتارهای نادرست ما داشته باشد. بلاها برای برخی مایه تعالی و عروج در مراتب معنوی اند و برای برخی دیگر، مجازات رفتارهای نادرستی که در زبان دین، «گناه» نامیده میشوند.
2) دوجانبه نگری در بعد ریشه یابی و پیدایش کرونا ما را به دوجانبه نگری در بعد پیشگیری و درمان رهنمون میشود:
الف) حاصل شناسایی علل مادی پیدایش و تشدید کرونا آن است که از این عوامل دوری کنیم و امید است دانشمندان تلاشگر کشورمان بتوانند داروی درمان آن را نیز کشف کنند. پس با رعایت مسائل بهداشتی باید از پیدایش کرونا جلوگیری کنیم، یا اگر بدان آلوده شدیم، یاید فرآیند طبیعی درمان را به درستی و دقیق دنبال کنیم. اما این بعد مادی مسئله منافاتی با رویه معنوی آن ندارد، بلکه
ب) عوامل ماوراطبیعی همچنان که در سایر موارد تأثیرگذارند، در این عرصه نیز بریده از قلمرو طبیعت نیستند. بر همین اساس، استغفار از گناهان خود، دعا و تضرع به درگاه پروردگار، توسل به اولیاء الهی، صدقه دادن و دیگر اموری که تأثیر معنوی آنها در جای خود اثبات شده است، بعد دیگر مسئله است که در کنار بعد مادی باید مورد توجه اهل ایمان باشد. از همین روست که اندیشمندان دینی ما همچون حضرت امام خمینی قدّس سرّه هم بر رعایت مسائل مادی و توصیه های پزشکی تأکید داشتند و هم بر امور معنوی.
وقتی تشنه می شویم، آب می خوریم. خدا به وسیله آب ما را سیراب میکند. در اینجا هم با رعایت توصیه های پزشکان عزیز و ارتباط معنوی با پروردگار جهانیان، از ابتلای به کرونا دور می مانیم، چنان که امیرمؤمنان علیه السلام از دیوار در حال سقوط فاصله گرفت، و فرمود: از قضای الهی به قدر او پناه بردم. (الصدوق، التوحید، ص369)
❇️ در این پدیده ناگوار کرونا نادیده گرفتن توصیه های پزشکی که برآمده از یافته های تجربی مستند به روشهای معتبر عقلایی و علمی است، به همان میزان غیرعقلانی است که انکار تأثیر امور معنوی از قبیل دعا و توسل. اصرار بر این قبیل #دوگانه_های_پنداری_کرونایی تنها فایده اش، ضرر و زیان مردمی است که در میانه مشکلات اقتصادی فراوان، گرفتار بیماری واگیرداری شده اند که برآورد دقیقی از آن ندارند.
علل طبیعی و علل ماوراءطبیعی هر دو در نظام هستی دخالت دارند، اما همگی به اراده الهی!
اَللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ . . . وَ طَهِّرْنى مِنْ دَنَسِ ما اَسْلَفْتُ، وَ اَوْجِدْنى حَلاوَةَ الْعافِيَةِ، وَاَذِقْنى بَرْدَ السَّلامَةِ. . .
بارخدایا بر محمد و آلش درود فرست . . و مرا از آلودگى اعمال گذشته پاک کن، و از لذّت عافیت کامیابم فرما، و گوارایى تندرستى را به من بچشان . . . (فرازی از دعای 15 صحیفه سجادیه امام زین العابدین علیه السلام)
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴دانشمند روس: کرونا سلاح بیولوژیک آمریکا علیه چین و ایران است.
ایگور نیکولین دانشمند و زیست شناس روس که قبلا در کمیته سلاح بیولوژیک روسیه فعالیت کرده, در مصاحبه با روسیا الیوم گفت:
ویروس کرونا, سلاح بیولوژیک آمریکاست که از آن برای کنار زدن دشمنان خود از جمله چین و ایران استفاده میکند.
🔹در ۲۰ سال اخیر این چهارمین شیوع ویروس در چین است. این مسئله تصادفی نیست بلکه یک طرح است.
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
بسم الله الرحمن الرحیم
♦️شیخ انصاری پای درس مثنوی مولوی♦️
مدت هاست عده ای گاه با قصد خیر و گاه . . . تلاش می کنند بزرگانی از فقه و اصول را مخالف #علوم_عقلی معرفی کنند، هر چند این مدعا نزد اهل فن چنان دور از آبادی است که ارزش بحث علمی ندارد، اما متأسفانه در برخی از افراد کم اطلاع کارگر می افتد. بی تردید یکی از راه های کشف حقیقت در این مسئله رجوع به شواهد تاریخی معتبر در خصوص این بزرگان است.
♦️ متن زیر عین سخنان یکی از اندیشمندان سرشناس معاصر حوزه درباره شیخ اعظم #مرتضی_انصاری قدس سره است:
«از شواهد تاریخی برمی آید که وی با مسائل فلسفی آشنا بوده است. در کتابهای مربوط به شرح حال #شیخ_انصاری، این نکته کمتر منعکس شده، اما ظاهراً اصل مطلب مسلّم است.
استاد بزرگوارمان مرحوم آیۀ الله آقای بجنوردی مطلبی را نقل فرمودند از مرحوم آقای شیخ اسدالله زنحانی که از علمای کاظمین و از شاگردهای مرحوم میرزای شیرازی بزرگ بودند. ایشان از استادشان مرحوم مجدد شیرازی، و ایشان نیز از استادشان مرحوم شیخ انصاری نقل میفرمودند که شیخ در جلسهای به ما توصیه میکردند که «شما یک دوره معقول را بخوانید و از مسائل معقول مطلع باشید»
و آن گاه شیخ فرمودند:
من در مدت اقامتم در کاشان، به خدمت مرحوم #ملااحمد_نراقی میرسیدم. یک بار از ایشان درخواست کردم که به من فلسفه درس بدهند. ایشان به جهت گرفتاریهای فراوان امتناع کردند، اما شخی را معرفی کردند که فلسفه را از او بیاموزم. و آدرس منزل او را داند. من به آن آدرس رفت و در زدم. شخصی بیرون آمد که هیأت دروایش را داشت. وقتی که چشمش به افتاد، تعجب کرد، من در لباس علما و ایشان با هیأت دراویش! من گفتم: آخوند ملااحمد من را فرستاند. اسم ایشان را که بردم، تعجب ایشان کم شد. گفتم: من از ایشان درس فلسفه خواستم، ولی ایشان به دلیل گرفتاریهایشان قبول نفرموند و گفتند نزد شما بیایم تا یک دوره فلسفه به من درس بدهید. گفت: من فعلاً حال این کارها را ندارم، لیکن چون آخوند فرمودهاند، یک دوره #مثنوی ملای روم را میگویم و در ضمن آن، یک دوره فلسفه و حکمت را هم میگویم. به این ترتیب، در مدتی که در کاشان بودم، نزد همان شخص یک دوره مثنوی را خواندم و ضمن آن، یک دوره مسائل حکمت و معقول را هم فراگرفتم.»
📚 حضرت آیۀ الله سید احمد مددی، نگاهی به دریا، قم: مؤسسه کتابشناسی شیعه، 1393، ج1، ص157-158
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
بسم الله الرحمن الرحیم
❄️❄️❄️ لزوم #تخصص_در_علوم_مختلف_اسلامی
💎 #شیخ_انصاری، وزیر داخله اسلام
💎 #حاجی_سبزواری، وزیر خارجه اسلام
مرحوم آیة الله حاج میرزا محمّد ثقفی (صاحب تفسیر روان جاوید و نوۀ مرحوم میرزا أبوالقاسم کلانتر مقرر شیخ انصاری ):
چندی بود میخواستم نکته را تذّکر دهم میترسیدم جسارت شود تا این زمان که عنان اختیار از دست رفت و ناچار شدم از حدّ خود تجاوز نمایم و آن آنست که علماء اعلام و فقهاء اسلام کثر الله أمثالهم تکلیف عوام را معلوم فرمودهاند چنانکه مرحوم سیّد در عروة الوثقی میفرماید مورد تقلید، احکام فرعیّه عملیّه است
و در اصول دین و فقه و علم نحو و صرف و لغت و موضوعات مستنبطه عرفیّه یا لغویّه و موضوعات صرفه تقلید راه ندارد.
و از این جا معلوم میشود وظیفه آن ها همان بیان أحکام شرعیّه فرعیّه است و این منصبی است که امام علیهالسّلام به آنها مرحمت فرمودهاست؛ لذا مناسب است خودشان هم از مقامشان تجاوز ننمایند؛ چون میدانند هرعلمی اهل و متخصّص و خُبره دارد و جاهل در مسئله باید به اهل ذکر آن رجوع نماید؛
خوب است در مسائل عقلیّه و ادبیّه و تاریخیّه آنچه را فن ایشان نیست وارد نشوند و اگر کسی از این قبیل مسائل سؤال نمود ارشاد به أهلش نمایند.
چنانچه شنیدهام بنای مرحوم شیخ انصاری قدّس سرّه که حقّاً باید أعمالش مانند اقوالش سرمشق علمائ متأخّرین باشد بر این بوده که هر وقت مسألة عقلیّه مشکلی از ایشان سؤال مینمودند جواب میفرمودند:
«من وزیر داخلة اسلامم و حاجی سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید.»
و اوقاتی که بنده در قم بودم از مرحوم شیخ استاد ما علیه الرحمه سؤال نموده بودند از ممالک اروپا که کیفیّت وحی بر پیغمبر چگونه است رجوع فرمودند به اساتید معقول جوابش را بنویسند و اگر مسائل ادبی یا تاریخی سؤال میشد مذاکره شده بود که به اهل فنّش مراجعه شود،
البته شأن فقیه نیست که همه چیز را بداند ولی باید بداند که سؤال از هر مسأله باید از اهل ذکرش بشود، اگر خود را اهل ذکر آن مسأله نمیداند ارشاد به أهلش فرماید.
بنده تعجّب میکنم از بعضی آقایان که هر چه هر که از آنها سؤال میکند جواب میدهند!
مگر مجبورید ندانسته جواب بگوئید؟!
شما میدانید طبیب نیستید، چرا معالجه میفرمائید؟! بلکه آن بیچاره دوای شما را خورد و مُرد با آنکه میگوئید طبیب ضامن است اگر چه حاذق باشد. مگر نمیدانید اهل شعر نیستید، چرا شعر میگوئید تا به ضرورت دچار شوید و معنی میکنید تا در نزد ادبا و اهل معنی موهون شوید؟! با آنکه میدانید به مقدّمات اجتهاد کسی ادیب نمیشود.
و از همه بدتر ورود در مسائل عقلیّه است، چون سرزمینی است که ایمان فلک رفته بباد؛ اگر خواسته باشید بر طبق اخبار جواب بفرمائید، ظواهر ادله در این باب شاید اختلافش بیش از اخبار فروع باشد و تا شخص احاطه به آن ها نداشته باشد و علاج تعارضش را نکرده باشد و وجه جمع میان آنها را نیافته باشد و با عقل صریح مطابقه ننموده باشد نمیتواند جواب بگوید؛ علاوه بر آنکه حجّیّت آنها معلوم نیست. و اگر خواسته باشید بر طبق قواعد عقلیه جواب بگوئید، وا حسرتا؛ علاوه بر استعداد و عقل کامل یک عمر زحمت و مجاهدت میخواهد تا اگر خداوند از این علم نصیبی برای او مقدر فرموده باشد به او واصل شود. لذا کمتر فقیهی است که در این رشته وارد شده باشد و سلامت خارج شده باشد
.
.
.
خلاصه آنكه در فنى كه تخصص در آن نداريد وارد نشويد كه خير دنيا و آخرت ندارد بدتر از همه حال بعضى اهل منبر است كه از جهات اربعه يا سته الفاظى از اصطلاحات عرفاء و فلاسفه جمعآورى و حفظ نمودهاند و اخبار آل محمد (ص) و مواعظ حسنه آنانرا كنار گذارده بوسيله آن منسوجات از مردم دلربائى مينمايند باز جاى شكرش باقى است كه گوينده و شنونده هيچكدام نميفهمند اگر نه مفاسدش بيش از اينها بود.
📚 روان جاوید در تفسیر قرآن مجید، ج۱، ص ۱۱۱-۱۱۳
#تخصص_در_علوم_اسلامی
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi