📣 سلسلهنشستهای مجازی حسینیه حکمت به مناسبت دهه محرم و به همت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به صورت مجازی برگزار میشود.
سخنرانان:
🔹غلامحسین ابراهیمی دینانی
«عشق و عقل در مکتب عاشورا» (شنبه، 8 مرداد، ساعت 12)
🔹حمید پارسانیا
«نقش عاشورا در فلسفة اجتماعی شیعیان» (یکشنبه، 9 مرداد، ساعت 12)
🔹شهرام پازوکی
«امام حسین و عاشورا به روایت مثنوی» (دوشنبه، 10 مرداد، ساعت 11:30)
🔹قاسم کاکایی
«امام حسین و عاشورا به روایت عارفان» (دوشنبه، 10 مرداد، ساعت 12:15)
🔹احمدحسین شریفی
«تحلیل چرایی «تعدد قرائتها» از واقعه عاشورا» (سهشنبه، 11 مرداد، ساعت 12)
🔹منوچهر صدوقی سها
«جایگاه حکمت در ادعیه حسینی» (چهارشنبه، 12 مرداد، ساعت 12)
🔹محمد جعفری هرندی
«علم امام و واقعة عاشورا» (پنجشنبه، 13 مرداد، ساعت 12)
🔹احمد شهگلی
«اشارات و تنبیهات انسانشناختی در مکتب عاشورا» (جمعه، 14 مرداد، ساعت 12)
🔹مهدی عبداللهی
«جایگاه «معرفت» در حماسه عاشورا» (شنبه، 15 مرداد، ساعت 12)
لینک ورود:
https://www.irip.ac.ir/u/136
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
YEKNET.IR - zamine - hafteghi - 1400.09.04 - rasouli.mp3
6.53M
السلام علیک یا أباعبدالله و علی الأرواح التی حلّت بفناءک
باید رفت، باید دنبال پرچمت تا ابد رفت
باید موند، باید پای این مکتبت تا ابد موند...
درود خدا بر نفس گرم مادحان مخلص و بابصیرت که شور و شعور حسینی را به هم آمیزند؛
هم در ذهن بصیرت می افزایند،
هم در دل شور می افکنند.
#مهدی_رسولی
التماس دعا
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
7.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علیکم یا أباعبدالله و علی الأرواح التی حلت بفنائک
رجزخوانی حاج میثم مطیعی با عنوان:
الله اکبر،خامنه ای رهبر
اینستاگرام صهیونیستی تحمل این رجزخوانی را نداشت و صفحات حاج میثم مطیعی را بست.
مداحی که بتواند با خواندن اشعار انقلابی دشمنان نظام و امام زمانش را به ستوه آورد، بی تردید جهادگر در راه خدا و مدافع حرم است!
خداقوت حاج مطیعی گرانقدر
#ما_صدای_حاج_مطیعی_هستیم 🍃
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
❌ دادگاه اظهارات فاطمه شجاعی درجهان آرا را تائید کرد!
در خرداد ماه 1401 برنامه جهان آرا در شبکه افق به «بررسی عملکرد دولتهای اصلاحات و اعتدال در حوزه زنان و خانواده» با حضور:
زهرا شجاعی (رییس مرکز امور مشارکت زنان دولت خاتمی) و
دکتر شهیندخت مولاوردی (معاون سابق امور زنان و خانواده رئیسجمهوری ایران در دولت یازدهم و دستیار سابق رئیسجمهور ایران در امور حقوق شهروندی و معاون امور زنان و خانواده دولت روحانی) پرداخت.
حضور این دو فعال مسائل زنان در واکنش به سخنان یکی از کارشناسان همین برنامه، یعنی خانم فاطمه شجاعی بود. خانم فاطمه شجاعی انتقاداتی را نسبت به سیاستهای دولتهای پس از انقلاب در مورد زنان مطرح کرده بودند.
یکی از مباحث مطرح شده در این برنامه که در فضای مجازی بازتاب زیادی داشت صحبتهای خانم فاطمه شجاعی بود که گفت در زمان خانم مولاوردی در معاونت امور زنان ریاست جمهوری نشستی برگزار شده که در آن نشست زنان تنفروش به رسمیت شناخته شدند.
این موضوع در فضای مجازی بازتاب زیادی داشت و خانمها معصومه ابتکار، زهرا شجاعی و شهیندخت مولاوردی بیانیه مشترکی صادر کردند و با حمله به برنامه، خواستار حضور در برنامه شدند.
خانمها زهرا شجاعی و مولاوردی با حضور در برنامه، توضیحات خود را ارائه فرمودند و با اشاره به سخنان کارشناس قبلی او را تهدید به شکایت کردند.
در ادامه برنامه قرار شد خانم فاطمه شجاعی کارشناس برنامه قبلی، به صورت تلفنی در برنامه صحبت کند، اما خانم مولاوردی و خانم زهرا شجاعی بسیار عصبانی شدند و گفتند ما اجازه نمیدهیم کسی غیر از ما در این برنامه صحبت کند و در نهایت به نشانه اعتراض برنامه را ترک کردند.
خانمهای مسؤول نامبرده در ادامه از خانم فاطمه شجاعی نسبت به ادعاهایی که در برنامه مطرح کرده بود، شکایت کردند،
اما در نهایت، دادگاه اظهارات فاطمه شجاعی درجهان آرا را تائید کرد!
اکنون پرسش قابل طرح این است که آیا دادگاهی برای رسیدگی به اتهامات تأییدشده این به اصطلاح مسؤلان عرصه حقوق زنان تشکیل خواهد شد؟
آیا حقوق پایمال شده زنان و جوانان وطن در اثر تصمیمات نادرست این مسؤولان در پیروی از سند 2030 استیفا خواهد شد؟
تا کی باید نظاره گر آن باشیم که عده ای واداده در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و مهمتر از همه عرصه فرهنگی کشور بر اساس نسخه ها و دستورالعملهای دشمنان قسم خورده این نظام مقدس برای ملت مظلوم ما تصمیم بگیرند؟
یادمان باشد فریاد خمینی کبیر که فرمود:
«ما از شرّ رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم، لکن از شرّ تربیتیافتگان غرب و شرق به این زودیها نجات نخواهیم یافت. اینان برپادارندگان سلطه ابرقدرتها هستند و سر سپردگانی میباشند که با هیچ منطقی خلع سلاح نمیشوند.»
#نفوذ_فرهنگی
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
نقش معرفت در نهضت عاشورای حسینی (1)
نهضت سرخ حسینی که در عاشورای سال 61ق رخ داد، همواره محل گفتگو میان عوام و خواص بوده است. در کنار گزارشهای تاریخی و مقتلنگاریهای بسیار متعدد، تفسیرهای فراوانی پیرامون این حادثه و تجزیه و تحلیل عوامل شکلدهنده آن، بهویژه هدف کنشگر اصلی این صحنه یعنی اباعبدالله الحسین علیه السلام پدید آمده است. این تحلیلها گاه تا پای نفی یکدیگر نیز پیش رفتهاند، به گونهای که برخی مفسران از هدفی برای این قیام سخن گفتهاند که دیگران نفیش میکنند. این نوشتار درصدد است اندکی در این وادی سخن گوید.
پیش از ورود به اصل مسئله، تذکر دو نکته کلیدی بسیار مهم است:
الف) ضرورت استناد تحلیلها به متن واقعه؛
ب) ضرورت کلاننگری در تحلیل پدیدههای انسانی؛
چرا که علت بسیاری از این تضادهای موجود میان تفاسیر مختلف واقعه عاشورا ریشه در عدم مراعات این دو مسئله کلیدی دارد.
1. ضرورت استناد تحلیلها به متن واقعه
یکی از الزامات تحلیل معتبر یک پدیده انسانی و اجتماعی عدم دخالت دادن پیشفرضهای تحلیلگر و مفسر است. مسئله هرمنوتیک و عدم/دخالت پیشفرضها در ادراک یکی از مسائل کلیدی معرفتشناسی است که در جای خود به تفصیل از آن بحث شده است. بنا بر دیدگاه صحیح، برخی پیشفرضها و پیشدانستهها مانند معانی واژگان و قوانین دستور زبان برای فهم صحیح متن زبانی یا غیرزبانی ضرورت دارند، اما دخالت دادن برخی از پیشفرضهای مفسر نتیجهای جز تفسیر به رأی نخواهد داشت. فهم و تفسیر واقعگرایانه از یک پدیده در گرو آن است که تحلیلگر پیشفرضهای غلط، سلایق، انتظارات و خواستههای خود را از دخالت در فرآیند فهم بازداشته، درصدد فهم واقع آن گونه که هست، برآید. اعتبار معرفتشناختی یک تحلیل بدان است که از بند پیشفرضهای مخرّب مفسر آزاد بوده، به دادههای معتبر و شواهد مستخرج از متن پدیده استناد داشته باشد.
یکی از مهمترین و دقیقترین مستندات در تحلیل یک واقعه اجتماعی، سخنان کنشگران حاضر در صحنه است. مفسر یک رویداد تاریخی باید به جای تفسیر دلبخواهی آن، از زبان خود پدیدآورندگان رخداد بشنود که چرا به چنان کنشی اقدام کردهاند. یک تحلیل معتبر باید به گفته های خود پدیدآورندگان واقعه استشهاد کند و بر پایه اظهارات مورد اعتماد ایشان به تفسیر و واکاوی پدیده روی آورد.
بر همین اساس، در تحلیل واقعه عاشورا نیز باید به جای تحلیلهای دل بخواهی و تفسیرهای مبتنی بر پیشفرضهای غلط، بر اساس شواهد و مستندات موجود در متن خود واقعه به ویژه سخنان بازیگران این صحنه دست به تحلیل ببریم.
هر تفسیری از واقعه عاشورا که چشم بر خصوصیات عینی این واقعه و ویژگیهای بازیگران آن ببندد و تنها بر پایه نگرشهای از پیش پذیرفته مفسر به تحلیل این قیام بنشیند، چیزی نیست جز تحریف آگاهانه واقعه عاشورا و تخریب قیام اباعبدالله علیه السلام.
متأسفانه در طول تاریخ، نه تنها عده ای از سر دشمنی با این قیام، تصاویر وارونه از آن به دست داده اند، عده ای دیگر بدون استناد به مستندات محکم و شواهد روشن یا به عناوین گوناگون چون نواندیشی دینی، تفسیرهایی نامتعبر از این واقعه درخشان ارائه کردهاند.
ادامه دارد...
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
#لعن_یزید (1)
عالمان اهل سنت در کفر و جواز لعن یزید بن معاویه دیدگاههای مختلفی دارند. یکی از طرفداران لعن یزید، ابوالفرج جمالالدین عبدالرحمان بن علی قرشی بغدادی معروف به اِبْنِ جَوزی (۵۱۱ -۵۹۷ق)، مورخ، واعظ، مفسر و فقیه حنبلی قرن ششم هجری قمری بود.
وی این کتاب را در رد کتاب فضائل یزید متعلق به عبدالمغیث بن زهیر حربی (م ۵۸۳ق)، که معاصر و هم مذهبش بود، نوشت. ابن جوزی در آغاز کتاب می گوید که در یکی از مجالس موعظه از من درباره جواز لعن یزید سؤال شد. گفتم عالمان پرهیزگار، از جمله، امام احمد بن حنبل، لعن او را جایز دانسته اند. آنگاه این سخن به شیخ عبد المغیث رسید و آن را نادرست شمرد و کتابی درباره یزید نوشت تا او را یاری کند! پس آن کتاب را به من رساند تا اگر بتوانم ردش کنم.
به گفته وی، هیچکس، حتى عوام، راضی به بیعت با یزید نبودند؛ اما مردم از ترس جانشان سکوت کردند. (ص ۶۸ و ۷۱). همچنین وی می گوید: «ویژگیهای امام و شرطهای امامت در حسین - علیه السلام - جمع بود و در این باره هیچکس از معاصرانش به پایه او نمی رسید. (ص ۶۹).
خلاصه این کتاب، سخنی از ابوالفرج به نقل نوه اوست.
فقد سُئل الإمام الجوزي هل يجوز لعن يزيد ؟ قال: ما تقولون في رجل ولي أمر المسلمين ثلاث سنين .. في السنة الأولى قتل الحسين .. في السنة الثانية استباح مدينة رسول الله ، في السنة الثالثة رمى الكعبة بالمنجنيق ؟.. قالوا: نلعنه .. قال: ” فالعنوه ” ولعنه على المنبر! (سبط إبن الجوزی، تذکرۀ الخواص، ص291-292)
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
نقش معرفت در نهضت عاشورای حسینی (2)
2. ضرورت کلاننگری در تحلیل پدیدههای انسانی
واقعیات هستی و به ویژه امور انسانی دارای وجوه و زوایای متعددند. به همین جهت، یکی از لغزشگاههای معرفت انسانی این است که با تمرکز بر یک جنبه از جوانب مختلف یک موضوع، جهات دیگر آن را به دست فراموشی بسپاریم. حاصل چنین نگرشی، ارائه تصویری کاریکاتوری یا شیر بدون یال و دم از واقعیت خواهد بود.
ناکامی یک دانشآموز در آزمون نهایی سال تحصیلی میتواند علل متعددی داشته باشد: ضعف معلم، کم استعدادی ذاتی دانشآموز، تلاش اندک، فضای نامطلوب کلاس به علت وجود عناصر مزاحم، ناآرامی روحی و...
این چندضلعی بودن واقعیت هنگامی که به امور اجتماعی میرسد، پیچیدهتر میشود و ابعاد متعدد و تودرتو پیدا میکند و ارائه تصویری درست از آنچه رخ داده و تحلیل و تبیین عوامل شکلدهنده آن در گرو آن است که با پیش گرفتن رویکرد همه جانبهنگری، به شناسایی همه عوامل تأثیرگذار و میزان اثرگذاری هر یک بپردازیم. تشخیص میزان اثرگذاری نیز بسیار مهم است، گاه برخی عوامل در وقوع یک پدیده مؤثرند، اما این گونه نیست که اگر آن عامل در صحنه حاضر نبود، پدیده مزبور بهکلی رخ نمیداد، بلکه غیبت آن عامل از صحنه موجب تغییر در برخی ویژگیهای آن پدیده میشد.
برای نمونه، در همان مثال ناکامی تحصیلی یک دانشآموز، شاید عوامل مخرب دیگر آن چنان قوی باشند که نبود عامل الف در اصل کامیابی تأثیر نداشته باشد، بلکه شکل و سطح ناکامی را اندکی تغییر دهد.
برای یک مثال عینی از موضوع بحث، یکی از عوامل شکل گیری واقعه جانسوز کربلا، دعوت شیعیان کوفی است. اما آیا اگر این دعوت و خلف وعده کوفیان نبود، واقعه عاشورا به کلی رخ نمیداد؟ بله اگر حضرت تنها و تنها به علت آن دعوت راهی کربلا شده بود، در فرض انتفای آن علت، معلول هم پای به صحنه نمیگذاشت و عاشورایی در کربلا اتفاق نمیافتاد، اما اگر پای علل و عوامل دیگر در قیام عاشورا در میان باشد که این گونه است، در فرض نبود دعوت کوفیان، عاشورا باز هم رخ میداد، اما شاید در سرزمینی دیگر. عاشواری کربلا رخ نمیداد، اما شاید عاشورایی در مکه و حتی کعبه اتفاق میافتاد.
عدم جامعنگری به پدیدههای اجتماعی حتی گاه موجب آن میشود که یک تحلیلگر علل و عوامل مختلفی را که در واقع در تحقق آن واقعه نقش داشته اند، به غلط مقابل هم مینهد و در واقع به جای آنکه به همه عوامل توجه داشته، در صورت امکان میزان تأثیرگذاری هر یک را تاحدودی برآورد کند، با تأکید بر یک عامل، عوامل دیگر را نفی میکند، گویا هر معلول و هر واقعه اجتماعی تنها یک علت میتواند داشته باشد و اگر چند امر احتمال نقشآفرینی در آن را داشتند، باید تأثیر یکی را تثبیت و دیگران را نفی کرد.
پس تحلیل درست پدیدههای انسانی به ویژه اجتماعی مرهون جامعنگری در عین دقت در جزئیات است. غرق شدن در جزئیات موجب مغالطه کنه و وجه یا جمع المسائل فی مسألۀ واحدۀ یا فروکاست پارهای از جوانب مسئله به یک یا چند بعد آن میشود.
ادامه دارد...
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
🔴نقد و آسیبشناسی تنجیم طبی و طبابت فلکی
🔹متاسفانه در سالهای اخیر شاهد اوجگیری جریانهای شبهعلمی و خرافی در بین برخی طلاب و پژوهشگران عرصه طب سنتی - اسلامی هستیم، این جریانها با چنگاندازی به میراث خرافی یونان باستان، و با استنادهای بیضابطه به مرویات طبی، و با روشهای غیر علمی و اثبات نشده، مدعی درمان امراض جسمی و روحی شدهاند و از همین طریق مبالغ هنگفتی را بابت آموزش و درمان از مردم اخذ کردهاند و به نام اهل بیت(ع)، خرافات یونان باستان را ترویج و به آن رنگ اسلامی زدهاند.
متن پیش رو سلسله یادداشتها و نقدهای استاد احمدحسین شریفی در موضوع تنجیم طبی میباشد که در کانال وزین ایشان ( Ahmadhoseinsharifi@ ) در شهریور ماه ۱۴۰۰ در قالب چند یادداشت منتشر شده است. واحد پژوهشی موسسه طبنا با توجه به ارزشمند بودن این نقدها و ضرورت مقابله با جریانات خرافی و شبهعلمی، تمام یادداشتها را در قالب یک متن واحد گردآوری و منتشر کرده است. برای آگاهی بیشتر به سایت موسسه طبنا مراجعه:
http://tebona.ir/1557
#تنجیم
#تنجیم_طبی
#نجوم
🆔 @MAbdullahi
✅ گفتوگوی جالب رهبر انقلاب با امام خمینی درباره #معاویه!
🔷 بعضیها خیال میکنند که اگر بخواهند راجع به دورهی خلفا تحلیل کنند، حتماً باید با طعن به آنها همراه باشد؛ نه، طعن به خلفا در رادیو جایز نیست. اگر تاکنون این نکته را در جلسات قبل نگفتهام، الآن عرض میکنم که طعن به خلفا در رادیو مطلقاً جایز نیست؛ الآن حرام شرعی است...ما الآن در حال ادارهی جامعهی اسلامی هستیم؛ نباید به مقدسات سایر مسلمین اهانت بشود.
🔷 بد نیست من خاطرهای را برای شما نقل کنم؛ هرچند که به خیلی از دوستان هم این را گفتهام. امام یکوقت در اوایل انقلاب در سخنرانیهایشان از معاویه به صورت طعنآمیزی اسم میآورند.
🔷 شما میدانید که من مدتی را در بلوچستان بودم و با خیلی از علمای آنجا دوست نزدیک هستم. مردم و علمای سنی آن منطقه، معاویه را مقدس میدانند.
🔷 به امام عرض کردم که در طرف شرق کشورمان، چند صد میلیون نفر معاویه را محترم میشمارند و او را خال المؤمنین میدانند البته بحق یا بهناحق آن، مربوط به جلسهی بحث است یعنی مسلمانان هند، پاکستان، بنگلادش و افغانستان اغلب سنی حنفیاند؛ اینها معاویه را محترم میشمارند.
🔷 امام گفتند عجب، من نمیدانستم! من بعد از آن در طول این ده، یازده سال یک جمله طعنآمیز از امام راجع به معاویه نشنیدم.
🔷 من خودم در نماز جمعه راجع به جنگ صفین و سایر جنگهای امیر المؤمنین صحبت میکنم؛ اما اهانت نمیکنم. تاریخگویی، یک حرف است؛ اهانت، حرف دیگری است. تاریخ بیست و سهسالهی بعد از رحلت پیامبر تا خلافت امیر المؤمنین، یک تاریخِ قابل بررسی است؛ باید بررسی شود؛ اما در آن اهانت و جسارت به خلفا بههیچوجه نباید باشد.
🌀 ۱۳۷۰/۱۲/۱۳ - بیانات در دیدار اعضای گروه ویژه و گروه معارف اسلامی صدای جمهوری اسلامی ایران
🆔 @MAbdullahi
محمود بن احمد بدرالدین عینی (762-855ق)، مورخ، فقیه، ادیب، از اساتید عسقلانی و صاحب کتاب «عمدة القاري في شرح الجامع الصحيح للبخاري» است.
وی در این شرح می نویسد:
هیچ فضیلتی برای معاویه وجود ندارد.
اگر کسی بگوید که در فضیلت معاویه، روایات فراوانی وجود دارد، در پاسخ می گوییم: بله، روایات فراوانی وارد شده است، اما در هیچ یک از آنها، حتی یک روایت با سند صحیح وجود ندارد. اسحاق بن راهویه، نسائی و دیگران بر این مطلب تصریح نموده اند.
📚عمدۀ القاری شرح صحیح البخاری، ج۱۶، ص۲۴۹
#معاویه
#گرگیج
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi