eitaa logo
مهدی عبداللهی
653 دنبال‌کننده
512 عکس
243 ویدیو
34 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 فلسفه‌ حجاب از منظر استاد مطهری(ره): 🔹«فلسفه‌ پوشش اسلامی به نظر ما چند چیز است، بعضی از آن‌ها جنبه‌ روانی دارد و بعضی جنبه‌ خانه و خانوادگی و بعضی دیگر جنبه‌ اجتماعی و بعضی مربوط است به بالا بردن احترام زن و جلوگیری از ابتذال او.» «حجاب در اسلام از یک مسئله‌ کلی‌تر ریشه می‌گیرد و آن این است که اسلام می‌خواهد انواع التذاذهای جنسی، چه بصری و لمسی و چه نوع دیگر به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج قانونی اختصاصی یابد و اجتماع منحصراً برای کار و فعالیت باشد. برخلاف سیستم غربی عصر حاضر که کار و فعالیت را با لذت‌جویی‌های جنسی به هم می‌آمیزد. اسلام می‌خواهد این دو محیط را کاملاً از هم تفکیک کند.» 📚 مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج19، ص433 ادامه دارد ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
✅فقیه عارف حضرت آیة الله حاج شیخ علی آقا سعادت پرور(ره): ✍️علت غايب بودن حجت خدا از ديدگان مردم و محروميت آنها از مشاهده وجود شريفش، كه از اين جمله [روایت که می فرماید]: «به واسطه ستمگرى و جهالت مردم خداوند ديدگانشان را از مشاهده او فرو خواهد بست.» ✍️ مقصود از ظلم و جهل، تمام اَشكال آن است، يعنى هم ظلم مردم به يكديگر و هم ظلم به خودشان به خاطر پيروى نكردن از حق و فطرت و حجت هاى الهى، هم جهل نسبت به حجت خدا و هم جهل نسبت به وظايف شرعى. 📖 الشموس المضیئه (ظهور نور) ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
✅ آفرین به رئیس جمهور و وزارت علوم 🔻این عکس رئیس جمهور و وزیر علوم جمهوری اسلامی با بانوان نخبه کشور در دانشگاه الزهراء سلام الله علیها، تابلویی زیباست که نگرش جمهوری اسلامی و رهبران آن به مسئله زن را به زیبایی و روشنی به تصویر کشیده است. 🔺این تصویر بیانگر عملکرد چهل ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی است که نه تنها با حضور بانوان در محیط اجتماعی و فعالیت های اجتماعی مخالف نیست، بلکه مقدمات و فضاهای لازم برای این حضور را فراهم آورده است. 🔶 حاکمیت اسلامی، به لحاظ نظری با نگرش ابزاری و جنسیتی به زن، و در عرصه عمل با فحشا، فساد و منکرات مخالف است، نه با دانش و دانشگاه و ورزشگاه و حضور بانوان در این عرصه ها. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
فلسفه‌ حجاب از منظر استاد مطهری (1) 1️⃣ آرامش روانى در اثر ججاب نبودن حريم ميان زن و مرد و آزادى معاشرتهاى بى‏بند و بار هيجانها و التهابهاى جنسى را فزونى مى‏بخشد و تقاضاى سكس را به صورت يك عطش روحى و يك خواست اشباع نشدنى درمى‏آورد. غريزه جنسى غريزه‏اى نيرومند، عميق و «دريا صفت» است، هرچه بيشتر اطاعت شود سركش‏تر مى‏گردد، همچون آتش كه هرچه به آن بيشتر خوراك بدهند شعله‏ورتر مى‏شود. براى درك اين مطلب به دو چيز بايد توجه داشت: 1️⃣ تاريخ همان طورى كه از آزمندان ثروت ياد مى‏كند كه با حرص و آزى حيرت‏آور در پى گرد آوردن پول و ثروت بوده‏اند و هرچه بيشتر جمع مى‏كرده‏اند حريص‏تر مى‏شده‏اند، همچنين از آزمندانى در زمينه مسائل جنسى ياد مى‏كند. اينها نيز به هيچ وجه از نظر حس تصرف و تملك زيبارويان در يك حدى متوقف نشده‏اند. صاحبان حرم‏سراها و در واقع همه كسانى كه قدرت استفاده داشته‏اند چنين بوده‏اند. كريستن سن نويسنده كتاب ايران در زمان ساسانيان در فصل نهم كتاب خويش مى‏نويسد: «در نقش شكار طاق بستان فقط چند تن از سه هزار زنى كه خسرو (پرويز) در حرم داشت مى‏بينيم. اين شهريار هيچ گاه از اين ميل سير نمى‏شد. دوشيزگان و بيوگان و زنان صاحب اولاد را در هر جا نشان مى‏دادند به حرم خود مى‏آورد. هر زمان كه ميل تجديد حرم مى‏كرد نامه‏اى چند به فرمانروايان اطراف مى‏فرستاد و در آن وصف زن كامل عيار را درج مى‏كرد. پس عمّال او هر جا زنى را با وصف نامه مناسب مى‏ديدند به خدمت مى‏بردند.». از اين گونه جريانها در تاريخ قديم بسيار مى‏توان يافت. در [دوران] جديد اين جريانها به شكل حرم‏سرا نيست، به شكل ديگر است، با اين تفاوت كه لزومى ندارد كسى به اندازه خسروپرويز و هارون الرشيد امكانات داشته باشد. در [دوران] جديد به بركت تجدد فرنگى، براى مردى كه يك‏صدهزارم پرويز و هارون امكانات داشته باشد ميسر است كه به اندازه آنها از جنس زن بهره‏كشى كند. 2️⃣ هيچ فكر كرده‏ايد كه حس «تغزّل» در بشر چه حسى است؟ قسمتى از ادبيات جهان عشق و غزل است. در اين بخش از ادبيات، مرد، محبوب و معشوق خود را ستايش مى‏كند، به پيشگاه او نياز مى‏برد، او را بزرگ و خود را كوچك جلوه مى‏دهد، خود را نيازمند كوچك‏ترين عنايت او مى‏داند، مدعى مى‏شود كه محبوب و معشوق «صد مُلك جان به نيم نظر مى‏تواند بخرد، پس چرا در اين معامله تقصير مى‏كند»، از فراق او دردمندانه مى‏نالد. اين چيست؟ چرا بشر در مورد ساير نيازهاى خود چنين نمى‏كند؟ آيا تاكنون ديده‏ايد كه يك آدم پول پرست براى پول، يك آدم جاه پرست براى جاه و مقام غزلسرايى كند؟! آيا تاكنون كسى براى نان غزلسرايى كرده است؟ چرا هر كسى از شعر و غزل ديگرى خوشش مى‏آيد؟ چرا همه از ديوان حافظ اين‏قدر لذت مى‏برند؟ آيا جز اين است كه همه كس آن را با زبان يك غريزه عميق كه سراپاى وجودش را گرفته است منطبق مى‏بيند؟ چقدر اشتباه مى‏كنند كسانى كه مى‏گويند يگانه عامل اساسى فعاليتهاى بشر عامل اقتصاد است!!. بشر براى عشقهاى جنسى خود موسيقى خاصى دارد، همچنان كه براى معنويات نيز موسيقى خاص دارد، در صورتى كه براى حاجتهاى صرفاً مادى از قبيل آب و نان موسيقى ندارد. من نمى‏خواهم ادعا كنم كه تمام عشقها جنسى است و هم هرگز نمى‏گويم كه حافظ و سعدى و ساير غزل‏سرايان صرفاً از زبان غريزه جنسى سخن گفته‏اند. اين مبحث، مبحث ديگرى است كه جداگانه بايد بحث شود. ولى قدر مسلّم اين است كه بسيارى از عشقها و غزلها عشق و غزل‏هايى است كه مرد براى زن داشته است. همين قدر كافى است كه بدانيم توجه مرد به زن از نوع توجه به نان و آب نيست كه با سير شدن شكم اقناع شود، بلكه يا به صورت حرص و آز و تنوع پرستى درمى‏آيد و يا به صورت عشق و غزل... ✳️ به هر حال اسلام به قدرت شگرف اين غريزه آتشين توجه كامل كرده است. روايات زيادى درباره خطرناك بودن «نگاه»، خطرناك بودن خلوت با زن، و بالأخره‏ خطرناك بودن غريزه‏اى كه مرد و زن را به يكديگر پيوند مى‏دهد وارد شده است. اسلام تدابيرى براى تعديل و رام كردن اين غريزه انديشيده است و در اين زمينه، هم براى زنان و هم براى مردان تكليف معين كرده است. يك وظيفه مشترك كه براى زن و مرد هر دو مقرر فرموده مربوط به نگاه كردن است: قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ... قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ..
خلاصه اين دستور اين است كه زن و مرد نبايد به يكديگر خيره شوند، نبايد چشم‏چرانى كنند، نبايد نگاههاى مملوّ از شهوت به يكديگر بدوزند، نبايد به قصد لذت بردن به يكديگر نگاه كنند. يك وظيفه هم خاص زنان مقرر فرموده است و آن اين است كه بدن خود را از مردان بيگانه پوشيده دارند و در اجتماع به جلوه‏گرى و دلربايى نپردازند، به هيچ وجه و هيچ صورت و با هيچ شكل و رنگ و بهانه‏اى كارى نكنند كه موجبات تحريك مردان بيگانه را فراهم كنند. روح بشر فوق‏العاده تحريك پذير است. اشتباه است كه گمان كنيم تحريك پذيرى روح بشر محدود به حد خاصى است و از آن پس آرام مى‏گيرد. همان‏طور كه بشر- اعمّ از مرد و زن- در ناحيه ثروت و مقام از تصاحب ثروت و از تملك جاه و مقام سير نمى‏شود و اشباع نمى‏گردد، در ناحيه جنسى نيز چنين است. هيچ مردى از تصاحب زيبارويان و هيچ زنى از متوجه كردن مردان و تصاحب قلب آنان و بالأخره هيچ دلى از هوس سير نمى‏شود. و از طرفى تقاضاى نامحدود خواه ناخواه انجام ناشدنى است و هميشه مقرون است به نوعى احساس محروميت. دست نيافتن به آرزوها به نوبه خود منجر به اختلالات روحى و بيماريهاى روانى مى‏گردد. 💥 چرا در دنياى غرب اين‏همه بيمارى روانى زياد شده است؟ علتش آزادى اخلاقى جنسى و تحريكات فراوان سكسى است كه به وسيله جرايد و مجلات و سينماها و تئاترها و محافل و مجالس رسمى و غير رسمى و حتى خيابانها و كوچه‏ها انجام مى‏شود. ✅ اما علت اينكه در اسلام دستور پوشش اختصاص به زنان يافته است اين است كه‏ ميل به خودنمايى و خودآرايى مخصوص زنان است. از نظر تصاحب قلبها و دلها مرد شكار است و زن شكارچى، همچنان كه از نظر تصاحب جسم و تن، زن شكار است و مرد شكارچى. ميل زن به خودآرايى از اين نوع حس شكارچيگرى او ناشى مى‏شود. در هيچ جاى دنيا سابقه ندارد كه مردان لباسهاى بدن نما و آرايشهاى تحريك كننده به كار برند. اين زن است كه به حكم طبيعت خاص خود مى‏خواهد دلبرى كند و مرد را دلباخته و در دام علاقه به خود اسير سازد. لهذا انحراف تبرّج و برهنگى از انحرافهاى مخصوص زنان است و دستور پوشش هم براى آنان مقرر گرديده است. 📚 مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج19، ص434-437 ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
بسم رب الشهداء و الصدیقین همچنان در این اندیشه ام آن دسته از خواصی که ادعای دانش و دیانت دارند و گاه لباس دین بر تن کرده اند، هنگام درگذشت دختر خانمی پیش از روشن شدن حقیقت ماجرا دست به موضعگیری و صدور بیانیه بردند، اما اکنون که پیش چشمانشان به تیر کین دشمن در خون خود می غلطند و اشک یتیمی بر چشمان فرزندان وطن می نشیند، چگونه زبان و قلمشان بسته است؟! ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
استغاثه به امام زمان علیه‌السلام حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد بارها و با بیان‌های مختلف فرموده‌اند که در طول شبانه‌روز یک‌بار به زیر آسمان بروید، دست بر سر گذاشته و این‌چنین به حضرت حجت عجل‌الله‌فرجه سلام دهید: «السّلام علیکَ یا بقیة‌َ الله یا اَبا صالح و رحمة الله و برکاته المُستَغاثُ بِکَ یا صاحبَ الزمان المُستَعانُ بِکَ یا صاحبَ الزمان» این‌چنین حضرت را خطاب کنید! به‌ویژه در زمانی که مشکلات معنوی و مادی انسان را به محاصره خود در آورده و خون به دل او کرده است. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
✅ ما دو وظیفه داریم: 1️⃣ یک وظیفه، وظیفه علمی است که باید در فضای علمی و تحقیقی مبانی تشیع را اثبات کنیم؛ چون معتقدیم اسلام حقیقی تشیع است و آنچه که اهل بیت علیهم‌ السلام پذیرفته و عمل کرده‌اند همان چیزی است که پیغمبر اسلام فرموده‌اند. 2️⃣ وظیفه دوم رفتار مناسب داشتن است. پرخاشگری، بی‌ادبی، بی‌احترامی کردن، کار صحیحی نیست. این کارها باعث می‌شود که هدف ما به تاخیر بیافتد یا نقض شود. این راهی است که شیطان به انسان نشان می‌دهد و او گمان می‌کند که چنین رفتاری شجاعت است. 🔺 مجموعه بیانات آیت الله مصباح یزدی قدّس سرّه پیرامون وحدت ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
فلسفه حجاب از منظر استاد مطهری (2) 2️⃣ استحکام پیوند خانوادگی هر چيزى كه موجب تحكيم پيوند خانوادگى و سبب صميميت رابطه زوجين گردد براى كانون خانواده مفيد است و در ايجاد آن بايد حداكثر كوشش مبذول شود، و بالعكس هر چيزى كه باعث سستى روابط زوجين و دلسردى آنان گردد به حال زندگى خانوادگى زيانمند است و بايد با آن مبارزه كرد. اختصاص يافتن استمتاعات و التذاذهاى جنسى به محيط خانوادگى و در كادر ازدواج مشروع، پيوند زن و شوهرى را محكم مى‏سازد و موجب اتصال بيشتر زوجين به يكديگر مى‏شود. فلسفه پوشش و منع كاميابى جنسى از غير همسر مشروع، از نظر اجتماع خانوادگى اين است كه همسر قانونى شخص از لحاظ روانى عامل خوشبخت كردن او به شمار برود؛ در حالى كه در سيستم آزادى كاميابى، همسر قانونى از لحاظ روانى يك نفر رقيب و مزاحم و زندانبان به شمار مى‏رود و در نتيجه كانون خانوادگى براساس دشمنى و نفرت پايه گذارى مى‏شود. علت اينكه جوانان امروز از ازدواج گريزانند و هر وقت به آنان پيشنهاد مى‏شود، جواب مى‏دهند كه حالا زود است، ما هنوز بچه‏ايم، و يا به عناوين ديگر از زير بار آن شانه خالى مى‏كنند همين است؛ و حال آنكه در قديم يكى از شيرين‏ترين آرزوهاى‏ جوانان ازدواج بود. جوانان پيش از آنكه به بركت دنياى اروپا كالاى زن اين‏همه ارزان و فراوان گردد «شب زفاف را كم از تخت پادشاهى» نمى‏دانستند. ازدواج در قديم پس از يك دوران انتظار و آرزومندى انجام مى‏گرفت و به همين دليل زوجين يكديگر را عامل نيكبختى و سعادت خود مى‏دانستند، ولى امروز كام‏جوييهاى جنسى در غير كادر ازدواج به حد اعلى فراهم است و دليلى براى آن اشتياقها وجود ندارد. معاشرتهاى آزاد و بى‏بند و بار پسران و دختران ازدواج را به صورت يك وظيفه و تكليف و محدوديت درآورده است كه بايد آن را با توصيه‏هاى اخلاقى و يا احياناً- چنانكه برخى از جرايد پيشنهاد مى‏كنند- با اعمال زور بر جوانان تحميل كرد. تفاوت آن جامعه كه روابط جنسى را محدود مى‏كند به محيط خانوادگى و كادر ازدواج قانونى، با اجتماعى كه روابط آزاد در آن اجازه داده مى‏شود اين است كه ازدواج در اجتماع اول پايان انتظار و محروميت، و در اجتماع دوم آغاز محروميت و محدوديت است. در سيستم روابط آزاد جنسى پيمان ازدواج به دوران آزادى دختر و پسر خاتمه مى‏دهد و آنها را ملزم مى‏سازد كه به يكديگر وفادار باشند و در سيستم اسلامى به محروميت و انتظار آنان پايان مى‏بخشد. سيستم روابط آزاد اولًا موجب مى‏شود كه پسران تا جايى كه ممكن است از ازدواج و تشكيل خانواده سر باز زنند و فقط هنگامى كه نيروهاى جوانى و شور و نشاط آنها رو به ضعف و سستى مى‏نهد اقدام به ازدواج كنند و در اين موقع زن را فقط براى فرزند زادن و احياناً براى خدمتكارى و كلفتى بخواهند، و ثانياً پيوند ازدواجهاى موجود را سست مى‏كند و سبب مى‏گردد به جاى اينكه خانواده بر پايه يك عشق خالص و محبت عميق استوار باشد و هر يك از زن و شوهر همسر خود را عامل سعادت خود بداند برعكس به چشم رقيب و عامل سلب آزادى و محدوديت ببيند و چنانكه اصطلاح شده است يكديگر را «زندانبان» بنامند... 💥 بعضيها مانند برتراند راسل پنداشته‏اند كه جلوگيرى از معاشرتهاى آزاد صرفاً به خاطر اطمينان مرد نسبت به نسل است؛ براى حل اشكال، استفاده از وسائل ضد آبستنى را پيشنهاد كرده‏اند؛ در صورتى كه مسأله، تنها پاكى نسل نيست؛ مسأله مهم ديگر ايجاد پاكترين و صميمى‏ترين عواطف بين زوجين و برقرار ساختن يگانگى و اتحاد كامل در كانون خانواده است. تأمين اين هدف وقتى ممكن است كه زوجين از هرگونه استمتاع از غير همسر يا همسران قانونى چشم بپوشند، مرد چشم به زن ديگر نداشته باشد و زن نيز درصدد تحريك و جلب توجه كسى جز شوهر خود نباشد و اصل ممنوعيت هر نوع كاميابى جنسى در غير كادر خانواده حتى قبل از ازدواج هم رعايت گردد.
به علاوه، زنى كه تا اينجا پيش رفته است كه به پيروى از امثال راسل و تقليد از صاحبان مكتب «اخلاق نوين جنسى» با داشتن همسر قانونى عشق خود را در جاى ديگر جستجو مى‏كند و با مرد مورد عشق و علاقه خود همبستر مى‏شود، چه اطمينانى هست كه به خاطر همسر قانونى كه چندان مورد علاقه‏اش نيست وسائل ضد آبستنى به كار برد و از مرد مورد عشق و علاقه خود آبستن نشود و فرزند را به ريش همسر قانونى نبندد؟ قطعاً چنين زنى مايل است كه فرزندى كه به دنيا مى‏آورد از مرد مورد علاقه‏اش باشد نه از مردى كه فقط به حكم قانون همسر اوست و الزاماً به حكم قانون نبايد از غير او آبستن شود. همچنان مرد نيز طبعاً علاقه‏مند است كه از زن مورد عشق و علاقه‏اش فرزند داشته باشد نه از زنى كه با زور قانون به او پيوند كرده‏اند. دنياى اروپا عملًا نشان داده است كه با وجود وسائل ضد آبستنى آمار فرزندان غير مشروع وحشت‏آور است. 📚 مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج19، ص437-439 ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi