هدایت شده از ندای تهذیب
✍️درباره اثر نظریهی پشتیبان و ایدهی محوری تربیت طلاب در حوزههای علمیه
◻️پیش از ورود به عرصهها و ساحتهای تربیت باید نظریهی فراساحتی تربیت اسلامی را بیان کنیم. این نگاه یکپارچه و کلان، اندیشهی پشتیبان و ایدهی محوری در «تربیت طلبهی عصر انقلاب اسلامی» است که از آیات و احادیث اهل بیت: و فرهنگ اسلام ناب اخذ شده و عمدتاً توسط معمار کبیر انقلاب اسلامی و احیاگر اسلام ناب، امام خمینی و ناخدای کنونی نهضت اسلامی حضرت آیتالله خامنهای تبیین شده است. این نظریه، پیرنگ فعالیتهای تربیتی و چتر شاملی برای همهی اقدامات در همهی ساحتها و ابعاد است.
◻️راز پرداختن به چنین موضوعی تکثر اهداف تربیتی و دشواری دستیابی به آنها در ساحتهای مختلف است. از آنجا که امر تربیت، یکباره، دفعی و در لحظه اتفاق نمیافتد؛ تکاقدامِ مربی یا متربی برای تربیت کافی نیست؛ بلکه زنجیرهای از اقدامات متعدد، متوالی و هدفمند در زمانی نسبتاً دراز نیاز است تا اهداف تربیتی حاصل شود. بدین ترتیب اگر این اقدامات در میانهی راه متوقف و رها شود کار تربیت به سرانجام نمیرسد؛ بنابراین اگر بخواهیم کسی را تحول بخشیم نباید یک فهرست بلندبالا از خوبیها و بدیها پیش روی او قرار دهیم و ذهن او را به همهی آن فضایل و رذایل معطوف سازیم؛ بلکه باید همّ و غمّ او را روی یک موضوع متمرکز سازیم. مربی نیز باید در زمان نسبتاً درازی برای جا انداختن یک صفت، درونیسازیِ یک ویژگی یا عادی ساختن یک رفتار بر آن اهتمام کند و به صورتهای مختلف یا در قالبهای گوناگون بدان حساسیت نشان دهد. به تعبیر دیگر شخص باید مدت زمان قابل توجهی در حال و هوای آن موضوع اقامت کند و منزل گزیند تا از آن بهره برد؛ زیرا اگر این فرآیندِ چند مرحلهایِ مستمر، کامل نشود اثر پایداری پدید نخواهد آمد.
◻️اکنون بهصورت طبیعی این پرسش طرح میشود که اگر بخواهیم عملیات تربیت، موفقتر پیش رود و بازده و بهرهی بیشتری داشته باشد این تمرکز، تأکید و اهتمام، خرج چه موضوعی گردد؟ ضروری است که فعالیتهای سازندهی تربیتی بر مداری متمرکز شود که جایگاه ویژهای در وجود انسان داشته باشد و با تحول و تغییر آن، جابجایی عظیمی در شخصیت او رخ دهد. این نقطهی کانونی و کلیدی و مرکز ثقل فعالیتهای تربیتی کجاست؟ به بیان دیگر اگر بخواهیم یک تحول مؤثر در جان کسی ایجاد کنیم اقدام راهبردی یعنی مهمترین و مقرون بهصرفهترین اقدام چیست؟
◻️اگر این راهبرد و نقطهی محوری را معلوم نکرده باشیم هر کاری که در عرصهی تربیت میکنیم خوب است و برای ما امتیازی را ثبت میکند. به این ترتیب معیاری برای قضاوت کامل نسبت به فعالیتهای تربیتی نداریم. از هرگونه تلاش خود لذت میبریم و رضایت داریم؛ اما اگر راهبرد حرکت معلوم باشد فعالیتهای تربیتی حد خواهد خورد و هر تلاشی مطلوب یا مبارک نیست.
◻️به شکل خلاصه و فشرده، آنچه به عنوان راهبرد یا الگوی حاکم تربیت عرضه میشود «ارایهی آرمان و افق معنایی در ساحت فردی و جمعی» است
که «انسان مؤمن مجاهد ولایی» را تحویل میدهد
و وظیفهی متربی در این افق معنایی «سلوک ایمانی مجاهدانه در بستر ولایت و اخوت» است؛
طبعاً صورت حوزوی این الگو، عالم اسلامشناسی است که این ویژگیها را داشته باشد. این موضوع در ادامه توضیح خواهد یافت.
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
جدول ساحات تربیت و نظام موضوعات.docx
30K
📙جدول ساحات تربیت و نظام موضوعات
▫️این جدول از لحاظ نظام موضوعات و مصادیق نهایی نیست و در حال تکمیل است.
✍️مدیریت مطالعات و برنامه ریزی معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه
#ساحات_تربیت
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
5.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛
امام کاظم علیه السلام میفرمایند:
به خدا قسم خیر دنیا و آخرت را به مؤمنى ندهند مگر به سبب
حسن ظن و امیدوارى او به خدا و خوش اخلاقى اش و خوددارى از غیبت مؤمنان.
بحارالأنوار، ج. ۶، ص. ۲۸، ح. ۲۹
▪️شهادت امام کاظم (علیهالسلام) را تسلیت عرض می نماییم .
#اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَجبعلی
#اللهماشفکلمریض
🌿ششمین نمایشگاه کتاب دین در قم
🌿 بن خرید کتاب با تخفیف ۲۰ درصد نمایشگاه و ۲۰ درصد ناشران
🌿بن ویژه خرید کتاب ویژه اساتید و پژوهشگران
🌿۲۶ بهمن تا اول اسفند
صبحها ساعت ۱۰ تا ۱۳
عصرها ساعت ۱۶ تا ۲۱
🌿 مکان: محل نمایشگاه دائمی
🌿ارزش بن کتاب:
1⃣ همه بازدیدکنندگان به ارزش ۵ میلیون ریال
2⃣ طلاب و دانشجویان به ارزش ۷ میلیون ریال
3⃣ کتابخانهها به ارزش ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال
#اطلاعیه
#معاونت_آموزش
🔰نشستهای تخصصی آشنایی با رشته های سطح سه حوزه های علمیه خواهران
🎤مدرس: خانم دکتر برادران
با موضوع "آشنایی با رشته کلام اسلامی"
🗓زمان: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
⏱️ساعت ۱۱ تا ۱۲
🌐لینک حضور مجازی:
https://vcm.whc.ir/b/fat-dxz-hul-lzj
🏬مکان: قم، خاکفرج، محل دائمی نمایشگاه های استان قم
@hawzah_khaharan_qom
مدیریت حوزه علمیه خواهران قم
#اطلاعیه
#معاونت_آموزش
🔰سلسله وبینارهای تخصصی آشنایی با رشته های سطح سه حوزه های علمیه خواهران
🎤مدرس: حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با موضوع "آشنایی با رشته تفسیر"
🗓زمان: ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
⏱️ساعت ۱۱ تا ۱۲
🌐لینک حضور مجازی:
https://vcm.whc.ir/b/fat-dxz-hul-lzj
🏬مکان: قم، خاکفرج، محل دائمی نمایشگاه های استان قم
@hawzah_khaharan_qom
مدیریت حوزه علمیه خواهران قم
#اطلاعیه
#معاونت_آموزش
🔰سلسله وبینارهای تخصصی آشنایی با رشتههای سطوح عالی حوزه علمیه خواهران
🎤مدرس: حجت الاسلام و المسلمین مقیمی حاجی با موضوع "آشنایی با رشته فقه و اصول"
🗓زمان: ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
⏱️ساعت ۱۱ تا ۱۲
🌐لینک حضور مجازی:
https://vcm.whc.ir/b/fat-dxz-hul-lzj
🏬مکان: قم، خاکفرج، محل دائمی نمایشگاه های استان قم
@hawzah_khaharan_qom
مدیریت حوزه علمیه خواهران قم
#اطلاعیه
#معاونت_آموزش
🔰سلسله وبینارهای تخصصی آشنایی با رشته های سطح سه حوزه های علمیه خواهران
🎤مدرس: خانم دکتر حاجی اسماعیلی با موضوع "آشنایی با رشته مطالعات زنان"
🗓زمان: ۱ اسفند ۱۴۰۱
⏱️ساعت ۱۱ تا ۱۲
🌐لینک حضور مجازی:
https://vcm.whc.ir/b/fat-dxz-hul-lzj
🏬مکان: قم، خاکفرج، محل دائمی نمایشگاه های استان قم
@hawzah_khaharan_qom
مدیریت حوزه علمیه خواهران قم
هدایت شده از مهارتهای فناوری حوزه خواهران
#توجه_فرمایید
اگر پیامی از طرف اساتید یا طلاب یا آشنا دریافت کردید که برای دریافت سهام عدالت روی فلان آدرس کلیک کنید اقدام نفرمایید . چون هرگوشی هک شود پیام خود به خود برای مخاطبان خواهد رفت .
به احتمال قوی گوشی ایشان هک شده است .
هدایت شده از مرکز ارتباطات دولت و روحانیت
7.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷
🎥 دستاوردهای سفر رئیس جمهور به چین
✓ مرکز ارتباطات دولت و روحانیت
🆔 @ertebatatehowzavi