eitaa logo
« مهارت افزایی طلاب ناب»
1.7هزار دنبال‌کننده
16.1هزار عکس
9.9هزار ویدیو
1.8هزار فایل
کانال پشتیبان گروه نخبگان (طلاب ناب)استان اصفهان 📪ارتباط با خادم کانال 👈👈 📩 📨 @Shahideh_kanize_Hazrate_Yas —------------------------------------ کانال معنویت افزایی طلاب ناب👇👇 https://eitaa.com/TollabeNabe_EmameZaman
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ استاد بکان طالقانی ✍ خلاصه درس پنجم 🔻دو تکمیل و اصلاحیه: 🔹مراد از علم ادوات که بعض شارحین فرمودند، علم به معانی مفردات حرفیه و اسمیه است که در قطعه عاشره آمده است. 🔹گفتیم که علوم مختلفی اجمالا در نصاب هست. شارحین نام این علوم را مختلف ذکر کرده‌اند. با جمع بین اقوال، به این نتیجه می‌رسیم که بیش از ۱۰ علم در نصاب هست. 🔻فشرده مطالب درس امروز: 🔹مطلب اول: 🔸بعض نسخ، به جای «همی گوید» نوشته: «چنین گوید» که برای ما مهم نیست. کتابی که محور قرار دادیم،«همی گوید» دارد و ما درباره این بحث می‌کنیم. 🔹مطلب دوم: 🔸در بعض نسخ، یک بیت آمده: 🔸همی گوید ابونصر فراهی 🔸کتاب من بخوان گر علم خواهی مصرع دوم مقول قول است. با این بیت کار داریم. 🔹مطلب سوم: 🔸درباره «همی» اختلاف نظر است: 1⃣ شیخ عباس قمی، آن را موضوع برای دوام و استمرار دانسته و بسیاری دیگر مفید دوام و استمرار. (فرق است بینهما) 2⃣ بعضی نظر اول را نپذیرفته و «همی» را دال بر زمان حال دانستند. 3⃣ بعضی هم نسبت به دو قول فوق، بی تمایل یا کم تمایل شدند. 🔻کیف کان،پذیرش نظر مرحوم شیخ عباس مشکل است چون مدرکی برای آن، فعلا نداریم و ایشان هم در این زمینه تخصص نداشته است. 🔸شارح طالقانی، هاء در همی را مفید تنبیه دانسته لکن موافقی برای وی نیافتیم بلکه سیفکی شیرازی مخالف هم هست و گفته این هاء مفید معنایی نیست. 🔸بر فرض بودن «همی» برای استمرار و وجود مصراع دوم در کتاب، عبارت را دو جور معنا کردیم: 1⃣ استمرار مربوط به گفتن باشد 2⃣ استمرار مربوط به خواندن باشد (که توضیح فنی دادیم با ذکر شواهد). 🔸طبق پذیرش استمرار، و با فرض خلو نسخه از مصراع «کتاب من بخوان گر علم خواهی» عبارت کتاب معنای محصلی نخواهد داشت. 🔸طبق بودن «همی» برای دلالت بر زمان حال، معنای عبارت روشن است. 🔸بعض ثمرات بحث از «همی» را فردا بیان می‌کنیم إن شاء الله. 👉 @rabeshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #نصاب_الصبیان 006 #استاد_بکان_طالقانی جلسه: 6⃣ 👉 @raveshsonnati
✔️ استاد بکان طالقانی ✍ خلاصه درس ششم 🔹 مطلب اول: بیان یک مطلب پیش از درس از شرح ملا مصطفی خوئی درباره نصاب الصبیان: 🔸کتاب نصاب الصبیان مدخلیت تام در فهم کلام و الفاظ عرب دارد و از بسیاری کتب لغت، اسهل و اقرب به تذکر و حفظ است. 🔹مطلب دوم: 🔸در میان شارحین نصاب، بیشترین صحبت را درباره «همی» سیفکی شیرازی کرده و گفته: 🔸«بودن همی برای استمرار و دوام مناسب نیست، اما بودنش برای زمان حال، اندک موافقتی دارد.» 🔸این فقره را توضیح دادیم و حاشیه زدیم. 🔸وی ادامه داده: «لفظ هاء بر سر همی احداث معنایی نمی‌کند، مثل باء در برفت. آوردن این حروف گاهی برای درست شدن وزن شعر است.» 🔸این بخش را هم توضیح داده و حاشیه زدیم و از شرح چرخی تکمیل کردیم‌. 🔸سیفکی ادامه داده: «بعید نیست که مفید تاکید باشد» 🔸این قسمت را تایید کردیم. 🔸سپس گفته: «انصاف آن است که زیادتی هاء گاهی مشعر به استمرار نیز می‌باشد». 🔸گفتیم که در این فقره، متفرد است، علی ما اطلعنا. 🔹مطلب سوم: 🔸بیان ثمره بحث از «همی» در قالب نکته‌ای از فن ترجمه. 🔹مطلب چهارم: 🔸توضیح «همی گوید» از لحاظ دستور زبان فارسی. 🔹مطلب پنجم: 🔸بیان فرق میان موضوع بودن «همی» برای استمرار و مفید بودنش برای استمرار. 🔸و اینکه در اینجا ما کاری به موضوع له «همی» نداریم و دست به دامن استصحاب قهقرایی و اصل عدم نقل نمی‌شویم. 🔹مطلب ششم: 🔸بیان براعت استهلال یا براعت مطلع طبق نسخه‌ای که در ابتدایش یک بیت شعر دارد. 👉 @raveshsonnati
هدیه ایرانداك🌸🍃 ✍️(مهارت هاي سخنرانی و ارائه مؤثر در همایش هاي علمی و دفاع از پایان نامه ) (دکتر مهدي محمدي ) زمان : چهارشنبه 17مهرنیم روز .4 ساعت رایگان https://edu.irandoc.ac.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مداحی حماسی حاج میثم مطیعی برای وحدت ملت ایران و عراق 🏴 ز فتنه ها نهراسیم، که در امان حسینیم... #حب_الحسین_یجمعنا 🇮🇶بهم رسانده خدا عراق‌و ایران را🇮🇷 ╲\╭┓ ╭🇮🇷❤️🇮🇶 @modehamatan
هدایت شده از کانال
✨طلبه عزیز مقطع سطح 3: لطفا ،فرم «شناخت ظرفيتهای طلاب سطح3» را تکمیل فرمایید. ✍️روش: کليک بر روي لينک زير http://poll.whc.ir/index.php?r=survey/index&sid=179859&lang=fa 🔶برای اینکه دچار مشکل نشوید تیک گزینه ها را بزنید و به تناسب واقعیت بله یا خیر بنویسد. ⏰تمدید مهلت ارسال: آخرین لحظات 17 مهرماه 1398 ❇️مدیریت حوزه خواهران استان اصفهان
« مهارت افزایی طلاب ناب»
✨طلبه عزیز مقطع سطح 3: لطفا ،فرم «شناخت ظرفيتهای طلاب سطح3» را تکمیل فرمایید. ✍️روش: کليک بر روي
این پیام شامل کادر و اساتید و مدیران معزز خواهر استان اصفهان هم می شود . مدیریت حوزه عمیه خواهران استان اصفهان، ساماندهی طلابی که این فرم را تکمیل کنند در اولویت قرار خواهد داد.
#دروس_ادبیات_عرب #نصاب_الصبیان 007 #استاد_بکان_طالقانی جلسه: 7⃣ 👉 @raveshsonnati
✔️استاد بکان طالقانی 🔻خلاصه درس هفتم 🔹درس امروز مشتمل بر یک «تکمیل» و چهار مطلب است. 🔻تکمیل: 🔹با این که نسخه بعض شارحین فقط عبارت«همی گوید ابونصر فراهی» را دارد و خبری از بیت کامل در ابتدای آنها نیست،باز گفته‌اند: فراهی یک مصراع در ابتدای کتابش آورده تا براعت استهلال باشد. فتأمل. 🔹مطلب اول: 🔸در عبارت «همی گوید» صنعت التفات است طبق رأی مشهور، اگر متعلق بسمله را متکلم در نظر بگیریم ،و الا در آن التفات است طبق رأی سکاکی که اکتفا کرده در التفات به مخالفت تعبیر با مقتضای ظاهر. 🔹مطلب دوم: 🔸«همی گوید» من حیث هی هی مضارع اخباری است ،ولی با توجه و لحاظ مقام انشاء است، فتأمل. 🔹مطلب سوم: 🔸ابو نصر عَلَم است و کنیه می‌باشد. آوردن کنیه و نیاوردن اسم و لقب در اینجا نکته‌اش: الف: یا اشتهار فراهی است به کنیه. ب: یا برای تفأل و رجاء است به این که در این تصنیف نصرت کرده شود. 🔹مطلب چهارم : 🔸ابو نصر ،مسندإلیه(نهاد) است برای «همی گوید» . ❓سؤال: از نظر بلاغی نکته اسم ظاهر عَلَمی آوردن آن در اینجا چیست؟ 🔹جواب: 🔸اولا ذکر مسند إلیه اصل است 🔸ثانیا اگر ضمیر می‌آورد ،ضمیر مرجعی می‌خواست که سبق ذکر یافته باشد و لیس کذلک ههنا 🔸ثالثا اسم ظاهر علمی آوردن مسندإلیه در اینجا باعث تسجیل و تعیین مسندإلیه شده در ذهن سامع 🔸رابعا نکته‌ای که در مطلب سوم گفتیم در صورت عَلَمی (به صورت کنیه) آوردن مسندإلیه افاده می‌شود. 🔺صوت درس حتما استماع شود و به مطالعه خلاصه اکتفا نگردد. 👉 @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مهدیاران | mahdiaran
🔆 مولای من، تک تک قدم هایم در مسیر کربلا را نذر ظهورت می کنم... 📝 لطفا #انتشار_حداکثری دهید... 🖼 #پروفایل ویژه ی #اربعین کانال مهدویت مهدیاران @Mahdiaran
هدایت شده از خ.هادی
📌بزرگترین فقر مجموعه‌ها 🔹شهید بهشتی: 🔸ﻣﻦ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ رﻓﻘﺎ ﺑﺎ ﺻﺮاﺣﺖ ﻋﺮض ﻛﻨﻢ ﺣﺪود ﺳﻰوسه ‌ﺳﺎل اﺳﺖ ﺗﻼﺷﮕﺮى دارم و در اﻳﻦ ﺳﻰوسه ﺳﺎل ﺣﺪود ﺳﻰویک ﺳﺎﻟﺶ ﻛﺎر دسته‌ﺟﻤﻌﻰ داﺷﺘﻪام. 🔸ﻣﻰداﻧﻴﺪ ﺑﺰرﮔﺘﺮﻳﻦ ﻓﻘﺮ ﻛﺎرﻫﺎى ﻣﺎ ﭼﻪ ﺑﻮده؟ آﻳﺎ ﻓﻘﺮ ﭘﻮﻟﻰ ﺑﻮده؟ آﻳﺎ ﻓﻘﺮ اﻣﻜﺎﻧﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﺑﻮده؟ ﺑﻠﻪ، اﻳﻦ ﻓﻘﺮﻫﺎ ﺑﻮده، اذیت‌مان ﻫﻢ ﻛﺮده و ﻣﻰﻛﻨﺪ اﻣﺎ اﻳﻨﻬﺎ ﺑﺰرﮔﺘﺮﻳﻦ ﻓﻘﺮ ﻧﺒﻮده اﺳﺖ. 🔸ﺑﺰرﮔﺘﺮﻳﻦ ﻓﻘﺮ ﻣﺎ، ﻓﻘﺮ اﻧﺴﺎﻧﻰ ﺑﻮده اﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨﻰ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﻫﺮ ﻛﺎرى را ﺧﻮاﺳﺘﻴﻢ اﻧﺠﺎم ﺑﺪﻫﻴﻢ، آدم آن ﻛﺎر را ﻛﻢ داﺷتیم. 📗کتاب "سه گونه اسلام" 💠 مِضمار ؛ تشکیلات اسلامی 🆔 eitaa.com/Mezmar_ir
هدایت شده از ماون
#روزشمارتاریخ 🗓 مناسبت‌های امروز؛ سه‌شنبه 16 مهر 1398 هجری شمسی 🆔 @boordar
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 علم بدون فرهنگ صحیح به خطا خواهد رفت ⛔ با آنکه میتوانستیم، قاطعانه و شجاعانه در راه ساخت بمب اتم وارد نشدیم 🔻رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی: 🔹️ علم اگر از فرهنگ صحیح جدا شود، به خطا خواهد افتاد. علم نافعِ هسته‌ای چون با فرهنگِ انسان‌دوستی همراه نبود، به بمب هسته‌ای منجر شد و امروز همچنان تهدید دنیا است. 🔹️ ما قاطعانه و شجاعانه با آنکه میتوانستیم در این راه وارد شویم، وارد نشدیم؛ هم ساختن بمب اتم و هم نگهداشتن آن غلط است، چون به کار بردن آن حرام است. 🔹️ علم اگر با فرهنگ و مشی فکریِ درست همراه نباشد، خطرناک خواهد شد. برای همین معتقدیم در مجموعه‌های نخبگانی، «دین» و «ملیت» باید بجد دنبال شود. ما باید ایرانی زندگی کنیم و ایرانی فکر کنیم و پیشرفت را در زمینه‌ی علم هم دنبال کنیم. 🔺️ علم را میخواهیم و شاگردی هم میکنیم اما نمیخواهیم دانشگاهمان بازتولید و تکرار فلان دانشگاه آمریکایی باشد. در تقلید از فرهنگ دانشگاه‌های برتر دنیا، اگر بخواهیم آنها را تکرار کنیم، هم از بین خواهد رفت. ۹۸/۷/۱۷ 🏷 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی: 🔹️ نکته‌ی آخر، ایجاد است. من جداً در این زمینه اصرار دارم. هم شما، هم اساتید و هم پیشروان حرکت علمی، نگذارید امیدی که به وجود آمده اختلال پیدا کند. 🔺️ بعضی‌ها فکر میکنند ما مشکلات را نمیدانیم! میدانیم مشکلات هست ولی موفقیت‌ها را هم باید دید. وقتی دائم مرثیه‌خوانی میکنیم از مشکلات، امید در دل جوان، کم‌فروغ میشود. کشور امروز بحمدالله حرکت مهمی را ادامه میدهد. ۹۸/۷/۱۷ 🏷 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبرانقلاب امروز در #دیدار_نخبگان: نمیخواهیم دانشگاه ما تکرار و بازتولید فلان دانشگاه آمریکایی باشد. ۹۸/۷/۱۷ 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 رهبر انقلاب در دیدار امروز: باید ایرانی فکر و زندگی کنیم 🔹️ علم اگر با فرهنگ و مشی فکریِ درست همراه نباشد، خطرناک خواهد شد. برای همین معتقدیم در مجموعه‌های نخبگانی، «دین» و «ملیت» باید بجد دنبال شود. ما باید #ایرانی_زندگی_کنیم و #ایرانی_فکر_کنیم و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را در زمینه‌ی علم هم دنبال کنیم. ۹۸/۷/۱۷ 🏷 #دیدار_نخبگان 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبرانقلاب امروز در #دیدار_نخبگان: جامعه نخبگان میتواند در زمینه دیپلماسی عمومی نقش ایفا کند. ۹۸/۷/۱۷ 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبرانقلاب امروز در #دیدار_نخبگان: به برکت اسلام راه سومی را به دنیا پیشنهاد کردیم نه راه سوسیالیستی در اقتصاد، نه راه لیبرال دموکراسی غرب. ۹۸/۷/۱۷ 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 هم‌اکنون؛ #تیتر_یک سایت Khamenei.ir 🌸 نخبگان پاره تن کشور هستند 👈 در مجموعه‌های نخبگانی، «دین» و «ملیت» باید به‌جد دنبال شود. ۹۸/۷/۱۷ 🏷 #دیدار_نخبگان 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از مهدی بکان طالقانی
🔰 باید درس بخوانید، خوب درس بخوانید، عالم شوید، ملا شوید، قوی شوید، قدرت تجزیه و تحلیل افکار نو را پیدا کنید. مطالعات جنبی هم داشته باشید. ۱۳۹۱/۷/۱۹