🔸گفتم: در دلم #امید نیست؟
▪️گفت: هرگز از رحمتم ناامید نباش🌸
(زمر آیه ۵۳)
🔸گفتم: احساس #تنهایی میکنم؟
▪️گفت: از رگ گردن به تو نزدیک ترم🌸
(قاف آیه ۱۶)
🔸گفتم: انگار مرا از یاد برده ای؟
▪️گفت: مرا یاد کن تا به یادت باشم🌸
(بقره آیه ۱۵۲)
🔸گفتم: در دلم #شادی نیست؟
▪️گفت: باید به فضل و رحمتم شادمان گردی🌸
(یونس آیه ۵۸)
🔸گفتم: تا کی باید #صبر کنم؟
▪️گفت: همانا یاری من نزدیک است🌸
(بقره آیه ۲۱۴)
💠و خدا هیچگاه از وعده اش تخلف نمیکند
(آل عمران 9)
🔹چه کسی از او راستگوتر🙂
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
💕 @ahkame_banovan👈👈
✅همسر خوب، بهترین آرامش
✍امام رضا(علیه السلام):
بنده مؤمن، هیچ بهره ای نبرده است ڪه بهتر از همسر خوب و شایسته ای باشد ڪه هنگام حضور شوهر، مایهی خوشحالے او و در غیاب شوهر، نگهدار ناموس و مال او باشد.
امام علی(علیه السلام):
وقتی به خانه مے آمدم و به زهرا نگاه مے ڪردم، همه ے غم و اندوهم برطرف مے شد. هرگز ڪاری نڪردم ڪه فاطمه از من خشمناک شود، فاطمه نیز هرگز مرا خشمناک نساخت.
📚مسند الامام الرضا(ع)، ج۲،ص۵۲۶
💟 @ahkame_banovan
هدایت شده از درس اخلاق
✨﷽✨
#پای_درس_استاد
👆به این کوزه خوب دقت کنید...
⁉️ در این کوزه چه مقدار آب می توان ریخت؟!
🥶 فرض کنید این کوزه پر از آب آلوده است...
⁉️ آیا فضای خالی برای آب پاک و تمیز دارد؟
😌 جواب این سؤال را به وضوح می دانیم
❌ خیر، هیچ خالی وجود ندارد
‼️ ذهن و فکر من و شما نیز مانند همین کوزه است...
🤯 ما از صبح، با تلفن زدن به این و آن، رفتن به جاهای مختلف، وارد شدن به فضای مجازی و...
💯 🤯ذهن را پُر از آلودگی می کنیم...
🤔 به راستی آیا در این ذهن و فکر آلوده جایی برای ارتباط باخدا، حضورقلب در عبادت و آرامش وجود دارد؟!
🆔 @dars_akhlaq
#محرمات_آميزش
🙋♀محرمات آميزش چيست؟
👈موارد و زمانهايي كه نزديكي در آنها حرام است، عبارت است از:
🔻1. در حال احرام،
🔻2. زمان نفاس
🔻3. در حال اعتكاف
🔻4. دوران قاعدگي
🔻5. در حال روزه واجب
🔻6. زماني كه زن كمتر از نه سال داشته باشد.
🔻7. جايي كه طواف و نماز نساء در حج را به جا نياورده باشد.
📖العروة الوثقي، ج 1، احكام الحائض، السابع و احكام النفاس، م 10، ج 2، المفطرات، الثالث، و اقسام الصوم، السابع و احكام الاعتكاف و احكام النكاح، فصل 2، م 1 ؛ توضيحالمسائل مراجع، م 450 و 513 و 1584 ؛ نوري، توضيحالمسائل، م 452 و 515 و 1581 ؛ وحيد، توضيحالمسائل، م 456 و 520 و 1592 ؛ العروه الوثقي، احكام الاعتكاف ؛
📝(احكام زن و شوهر، سيدمجتبي حسيني، كد: 116/500033)
•┈┈••✾❀✿❤️✿❀✾••┈┈•
🕊مرکز تخصصی احکام بانوان
🕊eitaa.com/ahkame_banovan
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
⭕️ پنج نکته درباره #آبرو
💠 ۱. آبروی مسلمان هم چون #جان او احترام ویژه دارد و دفاع از آبروی مسلمان #واجب است
💠 ۲. ترک مهمترین واجبات همچون رفتن به حج، امر به معروف و شکستن نماز برای حفظ آبرو #جایز است.
💠 ۳. حرمت بسیاری از گناهان کبیره برای جلوگیری از ریختن آبروی مسلمانان است. همچون سوءظن ، غیبت، تهمت افشاگری و .... و بیشترین شاهد در احکام فقهی، مربوط به مسائل #عِرضی و #آبروی است.
💠 ۴. آبروریزی مسلمان به هر گونه ای که باشد #حرام است، چه با زبان، چه قلم، چه پیامک، چه فیلم و سی دی ، چه در مورد #بستگان یا #غریبه ها.
💠 ۵. اگر کسی آبروی مومن را ببرد علاوه بر #ندامت باید طلب #حلالیت و جبران کند.
#احکام_دو_دقیقه_ای
➖➖➖➖➖➖
🚺 @ahkame_banovan
🚺 @ahkame_banovan
مداحی آنلاین - وای دلم واسه دیدنت تنگه رضا - نریمانی.mp3
4.99M
🔳 #وفات_حضرت_فاطمه_معصومه
🌴وای دلم واسه دیدنت تنگه رضا
🌴به دل من افتاده بیام، دلو بزنم جاده بیام
🎤 #سید_رضا_نریمانی
👌فوق زیبا
💟 @ahkame_banovan
#وسواس_در_وضو
🙋♂ در كارهاى وضو بسيار شك مى كنم، وظيفه ام چيست؟
✍همه مراجع (به جز تبريزى و وحيد):
نبايد به شك خود اعتنا كنيد (و مطابق متعارف مردم انجام دهيد).[1]
👌آيات عظام تبريزى و وحيد:
اگر به حد وسواس برسيد، نبايد به شك خود اعتنا كنيد (و مطابق متعارف مردم انجام دهيد).[2]
📖2]. توضيح المسائل مراجع، م 299؛ نورى، توضيح المسائل، م 300؛ دفتر: امام خامنه اى.
[1]. وحيد، توضيح المسائل، م 305 و تبريزى، توضيح المسائل مراجع، م 299.(احكام وضو، غسل.
•┈┈••✾❀✿🖤✿❀✾••┈┈•
🕊مرکز تخصصی احکام بانوان
🕊eitaa.com/ahkame_banovan
🌺〰🌺🌺〰🌺🌺〰🌺
#احکام_حيض
#نماز_آیات
⁉️پرسش:
اگر زن در گرفتگى خورشيد و ماه، حائض باشد، آيا پس از پاك شدن، بايد نماز آيات را قضا كند؟
✍پاسخ:
🌺همه مراجع (به جز فاضل و وحيد):
قضاى آن واجب نيست.
🌺آيت اللّه فاضل:
بنابر احتياط واجب، بايد قضا كند.[2]
🌺آيت اللّه وحيد:
اگر در هنگام گرفتگى خورشيد و ماه حائض بوده، قضاى آن واجب نيست؛ ولى اگر در هنگام زلزله بوده، بايد پس از پاك شدن آن را بدون نيت ادا و قضا به جا آورد.[3]
💻منبع:
_سایت هدانا
[1]. امام، صافى، مكارم و نورى، توضيح المسائل مراجع، م 1506 و تبريزى و سيستانى، منهاج الصالحين، احكام الحائض، م 232 و بهجت، وسيلة النجاة، ج 1، م 283 و دفتر: امام خامنه اى.
[2]. تعليقات على العروه، ج 1، احكام الحائض، الحادى عشر.
[3]. وحيد، منهاج الصالحين، احكام الحائض، م 232 و صلاة الآيات المبحث الثانى.احكام بانوان،پرسمان.
•┈┈••✾❀✿🖤✿❀✾••┈┈•
🕊مرکز تخصصی احکام بانوان
🕊eitaa.com/ahkame_banovan
☘🍃☘🍃
⁉️آيا وضو گرفتن قبل از وقت براي نماز واجب جايز است ؟
📚همه مراجع:
✏️ اگر به قصد باطهارت بودن باشد اشكال ندارد.
💟 @ahkame_banovan
🍃☘🍃☘
⁉️یعنی اگر بریم دسشویی و لباس زیرمون خیس بشه و خونیم نباشه رطوبت لباسمون پاکه.
📚همه مراجع:
✏️بله پاکه
تا یقین صددرصد به سرایت نجاست ندارید، اعتنا نکنید.
💟 @ahkame_banovan
🍃☘🍃☘
⁉️به تازگى فهميدم كه يكى از دوستانم دو جنسى مىباشد. حكم داشتن رابطه دوستى با اين فرد را از نظر شرعى و عرفى بگوييد.
📚 امام خامنه ای
✏️ اگر محرز باشد واقعاً دو جنسى است اصل ارتباط و معاشرت با وى اشكال ندارد ولكن بايد از آنچه كه در معاشرت مرد با زن و زن با مرد شرعاً حرام است از قبيل لمس و نظر حرام و مانند آن اجتناب نمايد.
💟 @ahkame_banovan
🌹
#سیاستهای_زنانه
هیچوقت خواستهای که مطمئنید شوهرتون توان برآوردنش رو نداره، ازش نخواهید! اینکار فایدهای نداره و فقط باعث دلزدگی و ناراحتی مرد از زندگیش میشه!!!
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
💕 @ahkame_banovan👈👈
💠آیت الله مجتهدی تهرانی(ره):
💟✨اگر فامیلی دارید ڪه وضع مالی
خوبی ندارد، شما هروقت به دیدارش مےروید یه گونی برنج و دو ڪیلو روغن و ... برایش ببرید
💟✨اینها صله رحِم است، نه اینڪه بروی تو خونش بنشینی و میوهات را هم بخوری، اونو تو قرض بندازی! بعد بگی الحمدلله صله رحم بجا آوردم.
👌🏻این صله رحم ثواب ندارد، ڪباب دارد!
💟 @ahkame_banovan
#حیاء_احکام
🙋♂دو نکته درباره ی حیاء در احکام
👌1. ارتکاب اعمالی که موجب از بین رفتن حیاء در میان برادران دینی نسبت به یکدیگر می شود مکروه است .
👌2. در انجام تکالیف شرعی حیاء معنا ندارد وحیاء عذر شرعی برای ترک واجب نیست .(مثلا شخصی درمهمانی جنب شده است وبه خاطر حیاء وخجالت غسل نکند .)
📖برگرفته از احکام دو دقیقه ای
💟 @ahkame_banovan
﷽
موضوع: خروج #حدث_اصغر بعد از غسل مستحبی
⁉️سؤال :
اگر بعد از غسل مستحبی از انسان حدث أصغری [1]خارج شود وظیفه چیست ؟
✅جواب:
معروف مراجع شیعه:
غسل صحیح است ولى بعد از غسل براى نماز وضو بگيرد. ولی در اغسال فعلیه[2]، اگر در بعد آن حدث اصغر سر بزند،غسل باطل است.
💠آیت الله مكارم شیرازی :
غسل صحیح است ولى بعد از غسل براى نماز وضو بگيرد. ولی در اغسال فعلیه، اگر بعد از آن حدث اصغر سر بزند، بنابراحتياط واجب غسل باطل است.
💠آیت الله بهجت:
در صورتی که آن غسل جزء اغسال زمانیه(مثل غسل جمعه) یا جزء قسم دوم از اغسال فعلیه (قسم دوم یعنی غسل برای کاری که انجام داده ) باشد، باطل نمی شود اما اگر خروج حدث بعد از اغسال مکانیه باشد(مثل غسل ورود به حرم) و یا بعد از قسم اول از فعلیه (قسم اول یعنی غسل برای کاری که می خواهد انجام دهد) باشد، غسل باطل است. (برای توضیح اغسال فعلیه به پاورقی 2 مراجعه نمایید.) [3]
مثلاً شخصی غسل زیارت کرده و بعد به خواب فرو میرود یا تخلی میکند یا کاری که باعث بطلان وضو است از وی سر میزند، در این حال غسل زیارتش باطل می شود.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
پاورقی ها:
[1]چیزهایی که وضو را باطل میکند، مثل خروج بول (ادرار)، غائط (مدفوع)، باد از معده، و...
[2]مثل غسل احرام عمره یا حج، غسل زیارت، غسل طواف، غسل وقوف به عرفات، غسل سفر (مثلا برای زیارت اباعبدالله الحسین_علیه السلام_)، غسل برای خواندن نماز استسقاء، غسل برای دیدن کسی که به دار آویخته شده، غسل برای مسّ میّت پس از غسل دادن آن و...
[3]العروة الوثقی، ج1، فصل فی مستحبات الغسل الجنابه، ص 239، م 10 و اغسال المندوبه، فصل فی الاغسال الزمانیه، ص 368 و 369 ، م 12 و 18 و اغسال المندوبه، فصل فی الاغسال الفعلیه، ص 376، م 3 - استفتائات آیت الله سیستانی، ویژه نمایندگان، دفتر قم، ص 69 - وسیلة النجاة، ج1، الاغسال المندوبه، ص69 و 70، انتقاض الاغسال المستحبه، م233
#غسل_مستحبی
#حدث_اصغر
#الاغسال_الفعلیه
#الاغسال_الزمانیه
#الاغسال_المکانیه
💟 @ahkame_banovan
🍁🍂🍁🍂
⁉️با چند مرتبه تمکین نکردن، زن ناشزه می شود؟
📚 آیت الله بهجت
✏️ هر وقتی که تمکین نکند، ناشزه است.
💟 @ahkame_banovan
💟 @ahkame_banovan
🔻 طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي🔻
شرحي پيرامون آیه نشوز
◻️درباره «زنان ناشزه» نیز حکمى در قرآن مجید دیده مى شود که آن نیز یکى از مصداق هاى تعزیرات است; هر چند در اینجا به شوهران اجازه توصیه شده که با مراعات احتیاط این حکم را اجرا کنند; مى فرماید: (وَاللاَّتِی تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَکُمْ فَلاَ تَبْغُوا عَلَیْهِنَّ سَبِیلا): «و زنانى را که از سرکشى و مخالفتشان بیم دارید، پند و اندرز دهید; و (اگر مؤثر واقع نشد،) در بستر از آنها دورى نمایید; و (اگر راهى جز شدت عمل نبود) آنها را تنبیه کنید. اگر از شما پیروى کردند، راهى براى تعدّى بر آنها نجویید».(۱)
منظور از زنان ناشزه آنهایى هستند که: از انجام وظایف زناشویى سرباز مى زنند و نشانه هاى مختلف ناسازگارى در آنها ظاهر مى شود.(۲)
در آیه فوق سه نوع تعزیر براى چنین زنانى در نظر گرفته شده است: نخست پند و اندرز، ـ فراموش نکنیم که اندرز در همه جا یکى از مراحل تعزیرات است; زیرا اثر بازدارنده دارد ـ دوّم کناره گیرى از آنان، سوّم تنبیه بدنى و هر یک از این مراحل سه گانه در صورتى است که مرحله قبل مؤثّر واقع نشود.
و اگر سؤال شود که اگر مردان راه نشوز و طغیان را پیش گرفتند، نیز مشمول چنین مجازات هایى هستند؟
در پاسخ خواهیم گفت: آرى! ولى چون انجام این گونه مجازات ها در مورد مردان از عهده زنان خارج است به عهده حاکم شرع گذارده شده، و او موظّف است مردان متخلّف را از طرق گوناگون و در صورت لزوم تنبیه بدنى به وظایف خود آشنا سازد. (دقّت کنید)
در همین زمینه داستان مردى که به همسرش اجحاف کرده بود و به هیچ قیمت حاضر به تسلیم در برابر حق نبود و على(علیه السلام) او را با شدّت عمل و حتّى تهدید به شمشیر وادار به تسلیم کرد، معروف است.
و از اینجا جواب سؤالى که هنگام طرح این آیه در اذهان بسیارى مطرح مى شود و آن اینکه: چگونه ممکن است اسلام به مردان اجازه دهد که در مورد زنان متوسّل به تنبیه بدنى شوند و آنان را بزنند، در حالى که این امر با کرامت انسان، مخصوصاً انسانى که شریک زندگى او است هماهنگ نیست؟ روشن مى شود زیرا:
اوّلا: منظور از ضرب و تنبیه بدنى در اینجا این نیست که شلاّق بر دارد و گوشت و پوست او را با هم مخلوط کند و یا سیلى بر صورتش بنوازد و سیاه و کبود کند; چرا که هیچ یک از اینها در شرع اسلام جایز نیست و حتّى دیه دارد.
منظور تنبیه ملایمى است که نه سبب جراحت گردد و نه سرخ و سیاه و کبود کند; تا آنجا که جمعى از مفسّران در توضیح آیه گفته اند: « چیزى مانند زدن روى دست ها با چوب مسواک!» و یا تنبیهى شبیه آن که او را کمى ناراحت سازد; ولى شدید نباشد و مجروح نکند.
ثانیاً: نباید فراموش کرد که زنان بر چهار گونه اند:
گروهى زنان مؤمن و صالح اند که بر اثر شایستگى ذاتى و تربیت هاى اکتسابى به مسئولیت هاى خود در محیط خانواده کاملا آشنا هستند; آنها باید کاملا مورد احترام همسرانشان باشند، و دستور (وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ): «با آنها به طور شایسته رفتار کنید»(۳)در مورد آنهااست.
گروه دیگر آنهایى هستند که از وظایف خود در خانواده سر باز مى زنند و مایه آزار همسر خود مى شوند; ولى تخلف هاى آنها عمیق نیست و با پند و اندرز متوجّه اشتباه خود شده، و به خاطر خوف از خدا و داشتن تقوى به راه حق باز مى گردند، اینها مشمول جمله «فَعِظُوهُنَّ» در آیه فوق مى باشند.
گروهى سومّى که نشوزشان عمیق تر است با بى اعتنایى و به اصطلاح قهر کردن متوجّه اشتباه خود مى شوند، و به خاطر لطافت روحى که دارند این واکنش خفیف در روحشان اثر مى گذارد و از در صلح و صفا و آشتى در مى آیند، و جمله (وَاهْجُرُوهُنَّ فِى الْمَضاجِعِ) در آیه فوق درباره آنهااست.
تنها گروه چهارمى هستند که سرکشى و پشت پا زدن به وظایف و مسئولیت هاى خود در برابر همسرشان را از حد مى گذرانند; و در طریق قانون شکنى با لجاجت و سرسختى گام بر مى دارند; نه تقواى چندانى دارند که آنها را از این کار باز دارد، و نه اندرز و نصیحت در آنها سودى مى بخشد، و نه جدا شدن در بستر و کم اعتنایى در روحشان اثر مى گذارد، و راهى جز شدّت عمل در مورد آنها باقى نمى ماند، تنها در اینجااست که اسلام به همسر اجازه تنبیه بدنى و تعزیر به وسیله ضرب را داده است، و این کارى است که در جوامع شرقى و غربى وجود دارد و حتّى ایرادکنندگان نیز در چنین شرایطى از آن استفاده مى کنند، و با شرایطى که گفته شد مطلب عجیبى نیست و هرگز با کرامت انسانى ناسازگار نمى باشد.
ثالثاً: این موضوع منحصر به زنان نیست اگر مردان نیز از وظایف خود سرباز زنند با همین مراحل چهارگانه روبرو خواهند شد، نخست باید آنها را پند و اندرز داد، سپس از طریق تعزیزات معنوى مانند: بى اعتنایى در اجتماع آنها را از کار خلاف بازداشت، و اگر اینها مفید واقع نشود باید.. ادامه👇
از طریق ضرب و امثال آنها مجازات شوند، منتهى چون این کار معمولا از دست زنان بر نمى آید و سلطه مردان مانع اجراى این امور است، حاکم شرع موظّف است که این مردان سرکش و متخلّف را به وظیفه خود آشنا سازد; و در جاى خود بنشاند.
با توجّه به نکات سه گانه بالا گمان نمى کنیم هیچ فرد منصفى این دستور را زیر سؤال برد و آن را بر خلاف شئون انسانى بشمرد.
قابل توجّه اینکه در ادامه این دستورات سه گانه بلافاصله مى فرماید: (فَاِنْ اَطَعْنَکُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَیّهِنَّ سَبیلا): «و اگر از شما پیروى کردند، راهى براى تعدّى بر آن ها نجوئید».(۴)
۱-سوره نساء، آیه ۳۴.
۲. «نشور» از مادّه «نشز» بر وزن (نذر) در اصل به معنى زمین مرتفع است، و هنگامى که در مورد یکى از دو همسر به کار مى رود به معنى طغیان و سرکشى از انجام وظایف زناشویى است.
۳. سوره نساء، آیه ۱۹.
۴. سوره نساء، آیه۳۴. پیام قرآن جلد ۱۰ > د ـ آیه نشوز، آيت الله مكارم شيرازي.
💟 @ahkame_banovan