◀️جنابت زن▶️
⁉️سوال:
❓ راه تشخیص منی و احتلام در زن چیست؟
پاسخ:
📝آیات عظام: امام، رهبری، وحید، زنجانی، صافی، مکارم، فاضل، اراکی: اگر خروج ترشحات همراه با شهوت باشد - در زمانی که زن به اوج لذت جنسی می رسد - حکم به جنابت آنان می شود و لازم نیست با جستن بیرون آید و بدن سست شود.
📝آیت الله سیستانی: اگر ترشح با شهوت خارج شود و به حدی باشد که صدق انزال کند و لباسها را آلوده نماید - و معمولا این رطوبت در موقعی خارج می شود که زن به اوج شهوت جنسی برسد - نجس و موجب جنابت است و بنابر احتیاط واجب اگر به اوج لذت هم نرسد، ولی آب زیاد باشد - نظیر آنچه در حال ارضای کامل خارج می شود - همین حکم را دارد.
📝آیت الله نوری: بنابر احتیاط واجب خروج ترشحات اگر همراه با شهوت باشد و بدن سست شود، موجب جنابت است.
📝آیت الله بهجت: خروج ترشحات اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) و جستن باشد، باعث جنب شدن است.
--------------
منبع: امام: تحریر الوسیله، غسل، جنابت، م 1؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، ص 32، س 171؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، اراکی: عروه الوثقی، فصل فی الاغسال، غسل الجنابه، الاول؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، غسل الجنابه، الاول، خروج المنی، قبل از م 169؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، غسل، م 175؛ بهجت: وسیله النجاه، الغسل، م 177؛ تبریزی: استفتائات جدید، ج 1، س 248؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 346.
>>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ وضو، غسل، تیمم»، اسماعیل زارعی، ص 49-48.
#احکام_جنابت
#احکام_بانوان
#احتلام
➖➖➖➖➖
👉 @ahkame_banovan 🌹
➖➖➖➖➖
🌺 حکم فرد #وسواسی 🌺
⁉️ پرسش: 👇👇
🛁 در خانه فکر می کنم همه چیز #نجس است یا مثلا #حمام می روم یک غسل را چند بار انجام می دهم اما باز فکر می کنم غسل ام صحیح نیست و درهنگام #شستن لباس فکر می کنم تمیز نمی شوند. الان دیگر مریض شده ام . من را راهنمایی کنید و راهی به من نشان دهید.
✅ پاسخ اجمالی: 👇👇
‼️ شما دچار بیماری وسواس شده اید و همه مراجع معتقدند، افراد #وسواسی باید به حدی که دیگران به پاک شدن یقین پیدا می کنند اکتفا کنند حتی اگر خود به پاک شدن #یقین پیدا نکنند. یعنی اگر فرد وسواسی با نیم دقیقه شستن لباس زیر شیر آب یقین به پاک شدن نمی کند چون فرد عادی به این مقدار اکتفا می کند و آن را پاک می داند . جسم نجس فرد وسواسی نیز با همین مقدار شستن پاک می گردد و نیاز به تکرار شستن و دقت بیشتر نیست.(۱)
همچنین امام خمینی ره می فرمایند: وسواسی نباید به شک خود #اعتنا کند و اگر اعتنا کند کار حرامی مرتکب شده است.(۲)
از سوی دیگر بعضی از کارهایی که وسواس ها خود را ملزم به رعایت آن می دانند به حرام می انجامد؛ معصیت های بزرگی مثل اسراف، وهن دین ، قطع رحم و قطع ارتباط با دیگران و متهم کردن آنان به فسق.
✳️چند نکته 👌
✔️ ۱. #وسواس از القائات #شیطانی است و تشدید پذیر است و باید سریعا درمان گردد.
✔️ ۲. از لحاظ شرعي هر چيزي كه قبلا پاك بوده، تا يقين به نجاست آن نداشته باشيم، پاك است و نبايد آن را نجس فرض كرد، زيرا مخالف شريعت است.
✔️ ۳. به خدا توكل كنيد و از او استعانت بجوييد تا هر چه زودتر بر مشكل وسواس فايق آييد.
✔️ ۴. (لا اله الاالله) و ( لاحول و لا قوة الابا الله) اذکاری هستند که با تکرار آنها انشاءالله وسواستان خاتمه می یابد.
____________________
📚 منبع 👇👇
۱. توضیح المسائل (المحشى) [همراه با رساله های دیگر مراجع]، ج1، ص: 134، موسسة النشر الاسلامی التابعة لجامعة المدرسین، قم، چاپ هشتم، 1424 ه.ق .
۲. استفتائات امام خمینی، گرفته شده از سایت درگاه پاسخگویی به مسائل دینی
www.porsojoo.com/fa/node/71741
➖➖➖➖➖
👉 @ahkame_banovan 🌹
➖➖➖➖➖
❓سوال : آیا لازم است رابطه نامشروع یک زن شوهر دار را، به شوهرش اطلاع داد ؟🔞
📝آیت الله خامنه ای: اگر در جلو گيري از حرام تأثيري داشته باشد بايد از باب نهي از منکر اطلاع دهيد. و صرف آنچه که به عنوان دردسر مطرح مي شود مانع از اين نمي تواند باشد.
📝 آیت الله وحید: اگر برای زن ،خطر جانی ندارد باید اطلاع دهید.
📝 آیت الله مکارم شیرازی: از بازگو کردن آن نزد دیگران خوداری کنید ولازم است با زبان خوش توأم با ادب و احترام او را ارشاد کرد. در صورت ضرورت ایشان را تهدید لفظی نمائید (مثلا بگوئید به والدین و یا به شوهرت اطلاع می دهم و...) ..
📝 آیت الله فاضل لنکرانی: در صورت امکان اول با روش خوب، خود زن را از گناه و ارتباط نامشروع منع کنید و اگر اثر نکرد در صورتی که صد در صد یقین دارید و می توانید برای شوهرش اثبات کنید، از باب اجرای مراتب امر به معروف و نهی از منکر و جلوگیری از فساد اجتماعی، لازم است شوهر او را در جریان بگذارید، اما اگر نمی توانید اثبات کنید نباید چیزی به شوهرش بگوئید.
📝 آیت الله شبیری زنجانی: اگر برای جلوگیری از منکر و گناه راه دیگری نباشد و برای شما حرجی نباشد باید به وی بگویید مگر اینکه موجب مفسده بزرگتری باشد.
📝 آیت سیستانی" - واجب نيست مگر اين كه نتواند مانع ادامه منكر شود كه در اين صورت اگر خطر قتل نباشد بايد بگويد
#رابطه_نا_مشروع_زن_شوهر_دار
#اطلاع_دادن_رابطه_نامشروع_زن_شوهر_دار
➖➖➖➖➖
👉 @ahkame_banovan 🌹
➖➖➖➖➖
🌟⭐️🌟⭐️🌟⭐️🌟⭐️🌟⭐️🌟⭐️
❓سوال :
آیا می توان فطریه را به اعضای خانواده مثل مادر یا پدر یا خواهر و برادر بدهیم؟
✅پاسخ👇
طبق نظر همه مراجع عظام نمی توان زکات فطره را به پدر و مادر داد، زیرا پدر و مادر از جمله افرادی هستند، که واجب النفقه انسان هستند.
اما زکات فطره را می توانید به خواهر و برادرتان بدهید، زیرا واجب النفقه شما نیستند.
تبصره:
واجب النفقه به افرادی گفته می شود، که مخارج آن ها شرعا بر شخص واجب است، مانند پدر، مادر، فرزندان، زن دائم، اجداد پدری، اجداد مادری، نوه ها، نتیجه ها.[1]
📚منابع:
امام، تحریرالوسیله، زکات، مستحقین زکات، سوم. بهجت، استفتائات، ج ۲، س۳۳۰۱.
〰〰〰〰〰〰
🔅کانال تخصصی احکام بانوان 🔅
http://eitaa.com/joinchat/1773338626C6ef479346a
💕وقتي مرد خسته از کار به خانه برمیگردد
به آرامش نیاز دارد و ممکن است برای فراموش كردن مشکلات، اخبار گوش کند یا روزنامه بخواند!
این کار را بی اعتنایی به خود تلقی نکنید!!
🍃 @ahkame_banovan 🍃
#بهترین_زنان
👌بهترین زنان شما زنی است که مطیع شوهر باشد. برای او آرایش کند، ولی زینتش را برای بیگانگان ظاهر نسازد و بدترین زنان شما زنی است که در غیاب شوهر زینت کند.
#آرایش #زن
🍃❤ @ahkame_banovan
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💠#جماع_درحال_روزه💠
در مورد جماع در حال روزه
🔸1- اگر مردی به اجبار با زنش جماع کند آیا روزه زن باطل می شود؟
🔸2-کفاره زن بر عهده کیست ؟
🔸3-آیا اکراه و اجبار با هم فرق دارند ؟ اگر فرق دارند حکم بطلان روزه زن و کفاره زن که بر عهده کیست ؟
✅پاسخ:
❇️حضرت امام خامنه ای:
🔅1) اگر با اجباری که زن را بی اراده کرده جماع انجام گیرد روزه زن باطل نمی شود.
🔅2) بر عهده زوج است.
🔅3)در اجبار سلب اختیار است اما در اکراه گاهی سلب اختیار است و گاهی سلب اختیار نیست یعنی زن مکره است اما با اختیار تسلیم می شود در این صورت که با اختیار تسلیم می شود روزه اش باطل می شود اما گناه ندارد بله از جهت حکم که کفاره بر عهده مرد است فرقی بین دو صورت اکراه نیست بنابراین در صورت اجبار و دو صورت اکراه کفاره به عهده مرد است.
❇️آیت الله مکارم شیرازی:
▫️ 1و2- هرگاه روزه دار در ماه رمضان با همسر خود که روزه دار است جماع کند چنانچه او را اکراه کرده باشد باید کفاره روزة خود و همسرش، هر دو را بدهد و قضا بر هر دو واجب است؛ و اگر او راضی شده، بر هر کدام یک کفاره واجب می شود، ولی اگر اکراه به مفطرات دیگر کند گناه کرده، اما کفاره بر هیچ کدام واجب نیست، اما آن کسی که روزه اش را خورده باید قضا کند
▫️3- در فرض سوال تفاوتی در حکم ایجاد نمی کند اما اِكراه به معنای واداشتن كسی با تهدید و زور به كاری می باشد و اجبار عبارتست از اینکه کس دیگری را وادار کند بدون اراده و اختیار مبادرت به انجام عمل یا ترک عمل نماید. در حالی که در اکراه دیگری وادار به فعلی میشود که از آن کراهت دارد، بنابراین در اکراه شخص مُکره فاقد رضا است ولی در اجبار، شخص مجبور فاقد رضا و اراده میباشد. گر چه معمولا این دو، اغلب مترادف به کار می رود.
🔳استفتاء موجود در واحد پاسخ به سوالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه
➖➖➖➖➖➖➖
❤️کانال تخصصی احکام بانوان❤️
http://eitaa.com/joinchat/1773338626C6ef479346a