eitaa logo
مجمع ناشران انقلاب اسلامی
718 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
392 ویدیو
204 فایل
ارتباط با روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی: @ketab_nashr
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻کتاب «ملداش» در رشت نقد و بررسی شد 🔹دومین جلسه نقد کتابخانه جوانه به همت گروهی از دانشجویان دانشگاه گیلان با نقد و بررسی کتاب «ملداش» با حضور زینب سادات میرپور کارشناس، مهدی کرد فیروزجایی نویسنده اثر، سعیده شبرنگ نویسنده و منتقد و جمعی از دانشجویان، برگزار شد. 🔹رمان «ملداش» که به گواهی نویسنده‌اش پیش از انتشار حدود پانزده بار بازنویسی شده، به زندگی یک طلبه در سفر تبلیغی‌اش به روستایی در مازندران و چالش‌هایی که با آن مواجه می‌شود می‌پردازد. این اثر سال ۱۳۹۹ توسط نشر معارف و سال ۱۴۰۲ به اهتمام نشر بین الملل به چاپ رسیده است. 🔹زینب سادات میرپور مجری و کارشناس در این جلسه نقد و بررسی به طراحی زیبای جلد اشاره کرد و آن را تصویری زنده و پویا دانست. 🔹سعیده شبرنگ نویسنده و منتقد نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در این تصویر، نعلین روحانی در بالاترین پله و جلوتر از بقیه کفش‌ها قرار گرفته و باقی کفش‌ها پشت سر آن ردیف شده‌اند، گفت: این تصویر، صف‌های نماز جماعت را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند. 🔹شبرنگ به ویژگی خاص آثار مهدی فیروزجایی یعنی اقلیمی‌نویسی اشاره کرد و افزود: امروزه بسیاری از آثار ما در فضای به اصطلاح آپارتمانی روایت می‌شود و این ویژگی ممتاز آثار آقای فیروزجایی است که خارج از فضای شهری و کلانشهری می‌گذرد. 📌گزارش تفصیلی این نشست را اینجا بخوانید. http://eitaa.com/MajmaNasheran
🔻«تصویری در بند» خاطرات جاویدالاثر کاظم اخوان منتشر شد 🔹«تصویری در بند» خاطرات جاویدالاثر کاظم اخوان، از اولین عکاس خبرنگاران جنگ تحمیلی که توسط مونس عبدی‌زاده به رشته تحریر درآمده، به همت انتشارات شهید کاظمی منتشر شد. 🔹 کاظم ته‌تغاری خانواده اخوان، در گروه دوستان نقش مرکزی و رهبری داشت. دوستانی که تا آغاز زمزمه‌های انقلاب در مشهد همپای همدیگر بودند. نقطه برجسته زندگی او، آَشنایی با ستاد جنگ‌های نامنظم و دکتر چمران بود. به گفته دوستان و همرزمان، این دیدار تا آنجا پیش رفت که ابتدا کاظم به عنوان رزمنده و در ادامه به عنوان همه کاره ستاد؛ هر جا دکتر چمران بود، کاظم هم حضور داشت. گل خاطرات کاظم مربوط می‌شود به آشنایی وی با دوربین عکاسی، آن هم به درخواست پدر معنوی‌اش یعنی دکتر چمران. به گونه‌ای که در یک دستش اسلحه و در دست دیگرش دوربین عکاسی بود. اغلب تصاویر زیبایی که از دکتر چمران به یادگار مانده است توسط دوربین عکاسی اهدایی ایشان به کاظم ضبط و ثبت شده است. با شهادت دکتر چمران و انحلال ستاد جنگ های نامنظم، دامنه فعالیت کاظم تغییر شکل می‌یابد. اما دوربین عکاسی همچنان نقش اول خاطرات او را در سال های ۵۹، ۶۰ و ۶۱ بازی می کند. 🔹«تصویری در بند» خاطرات جاویدالاثر کاظم اخوان، در ۲۱۶ صفحه توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار نشر شده است. http://eitaa.com/MajmaNasheran
‍ 🔻خاستگاه انقلابیون، صرفا دغدغه‌های اجتماعی نبود 🔹نشست معرفی نامزدهای بخش داستان و رمان بزرگسال سومین دورۀ جایزۀ ادبی شهید سیدعلی اندرزگو، ظهر روز یکشنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۲ در سرای خانۀ کتاب و ادبیات و با حضور داوران این بخش برگزار شد. 🔹مهدی کردفیروزجایی سرداور بخش رمان بزرگسال سومین دورۀ جایزه ادبی شهید اندرزگو با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی سال ۵۷ با اعتراضات مردم که نشأت‌گرفته از مبانی فکری و اعتقادی بود آغاز شد و با رهبری مرجعیت دین و شیعه همراه شد گفت: انقلاب اساساً به معنای شورش و هرج‌و‌مرج کردن نیست، بلکه یعنی مردم نسبت به بهم ریختگی‌ها معترضند و می‌خواهند آن را به سامان رسانند. وقتی مردم و رهبری نسبت به وضعیت موجود ناراضی هستند و دست به اقدام می‌زنند و به پیروزی می‌رسند، یک تعادلی به جامعه منتقل می‌شود و اساساً داستان و رمان در این‌جا شکل می‌گیرد. ایران ما باتوجه به انقلابی که در آن صورت گرفته و با توجه به عدم تعادل‌هایی که در دوران پهلوی‌ها بوده و مردم به ستیز با آن‌ها پرداخته‌اند، سرشار بحران‌هایی است که مردم با آن به ستیز پرداختند و سرشار از فرصت‌هایی است برای خلق آثار داستانی و رمان. در سال‌های گذشته روایت‌هایی از انقلاب داشتیم که به لحاظ فرم و ساختار آثار قابل توجه بودند، اما نسبت به آن‌چیزی که منجربه انقلاب شد اجحاف صورت گرفت. ما با توجه به اینکه مردم ما با آن مبانی و رهبری به پیروزی رسیدند، آثار این دوره را مورد بررسی قرار دادیم. اگرچه در طول این‌سال‌ها کارهای خوبی تولید شده و باتوجه به مقوله ظلم با توجه به عدالت‌خواهی و مبانی دینی شیعی به آن‌ها پرداخته شده و قابل توجه است؛ اما به لحاظ کمی، رضایت‌بخش نیست. وضعیت ادبیات داستانی باتوجه به زمینه‌ای که انقلاب اسلامی بر مبنای آن شکل گرفته است، خوب است؛ اما می‌تواند عالی باشد. 🔹مهدی کرد‌فیروزجایی در بخش معرفی کتاب «داشی» گفت: این کتاب که به قلم محمدعلی گودینی است و توسط انتشارات سیب‌سرخ‌نیکان به چاپ رسیده است. دغدغۀ یکتاپرستی و توحیدیِ شخصیت داشی را دارد و این اوج داستان و کشمکش این کتاب است که واکنش این شخصیت اصلی، موجب شکل‌گیری عنصر داستانی و تعلیق می‌شود. نکته‌ای که این اثر را از دیگر آثار انقلاب اسلامی متمایز می‌کند، عقبه اعتقادی است که اقدام شخصیت دراماتیک کتاب را در بردارد. متن کتاب از محتوایی برخوردار است که حق مطلب و شخصیت‌های انقلابی را ادا می‌کند و در معرفی شخصیت‌های انقلابی اجحاف صورت نمی‌گیرد. خاستگاه انقلابیون ما صرفا دغدغه‌های اجتماعی نبود؛ بلکه آن‌ها دغدغه‌های اعتقادی و دینی نیز داشتند. یکی از عناصر قابل‌توجه آثار که در ادبیات داستانی وجود دارد، بی‌توجهی به مکان و یا اقلیم داستان است؛ چرا که وقتی این کتاب، در کنار یک کتاب ترجمه‌ قرار می‌گیرد،‌ متفاوت بودن آن به‌لحاظ مکان و گویش‌ها و اصطلاحات خاص، نسبت به یک اثر ترجمه‌ مشخص می‌شود. 📌گزارش تفصیلی این نشست را در سایت مجمع ناشران انقلاب اسلامی بخوانید. http://eitaa.com/MajmaNasheran
‍ 📌یادداشت حسام آبنوس در شیرازه کتاب «راویان حقیقت»: 🔻پستوی تاریک تاریخ، تک‌صدایی و انحصار! 🔹انتشار یک اثر، یک مرحله از مراحلی است که در زنجیرۀ نشر به آن اشاره می‌شود و بی‌شک مرحلۀ مهمی است؛ ولی اغلب از حلقۀ مهم رسیدن اثر به دست مخاطب و خوانده شدن آن غفلت می‌شود. در واقع، بسیاری بر این باورند که انتشار یک اثر پایان راه است و بقیۀ ماجرا به خود کتاب و عوامل نامشخص مربوط است. برای همین تلاشی برای رسیدن یک کتاب به دست مخاطب نمی‌کنند. ولی نباید فراموش کرد که اثر تولیدشده باید به دست مخاطب برسد تا آغاز گفت‌وگو با آن آغاز شود. اگر متنی خوانده نشود و مخاطب با آن وارد گفت‌وگو نشود، اثر به مقصودی که در ذهن نویسنده و ناشر بوده، نرسیده و موفق نبوده است. در این مقطع، اغلب این سؤال را مطرح می‌کنند که چه راهکارهایی برای اینکه مخاطبان با آثار روبه‌رو شوند و آن‌ها را بخوانند پیشنهاد می‌کنید. این سؤال محور این یادداشت است. در واقع می‌خواهم دربارۀ راهکارهایی برای استقبال مردم از آثار منتشرشده در زمینۀ تاریخ معاصر چند خط بنویسم. 🔹قبل از اینکه به راهکار یا روشی اشاره کنم، باید نکته‌ای را توضیح بدهم. آنچه مهم است و به نظر می‌رسد در میزان استقبال مردم مؤثر باشد، نبود اعتماد به برخی روایت‌های منتشرشده از تاریخ است. به‌دلیل سیطرۀ شبکه‌های اجتماعی بر افکار عمومی، بی‌اعتمادی دامنه‌داری به روایت‌های مکتوب تاریخ، به‌ویژه دوران معاصر، ایجاد شده که برای اصلاح این ذهنیت تلاش بسیاری باید کرد. حال، اگر بخواهیم تلاش بسیار را با راهکارهای مختلف همراه کنیم، اولین راه ایجاد اعتماد با قرار دادن روایت‌های مختلف از طیف‌های متنوع فکری است. در واقع، آنچه موجب می‌شود افکار عمومی در برابر روایت‌ها گشودگی و پذیرش نداشته باشند، تک‌صدایی در ارائۀ روایت‌هاست. اولین راهکاری که در این موقعیت به ذهن می‌رسد، این است که مخاطبان را با روایت‌های مشابه جریان‌های مختلف از یک رویداد تاریخی مواجه کنیم تا ببینند تاریخ و روایت تاریخی از سوی جریان‌ها یکسان روایت شده و تفاوتش در زاویه‌دید آن‌ها در پرداختن به برخی جزئیات است که ربطی به اصل روایت واقعۀ تاریخی ندارد. 🔹راهکار بعدی، معرفی منابع تاریخی مختلف است. منابعی که روایت‌هایشان به صحت نزدیک‌تر است، می‌توانند خواننده را با تاریخ بیشتر آشنا کنند و او را به سمت منابع بیشتر حرکت دهند. در واقع، تا زمانی که یک منبع یا منابع محدود به‌عنوان منابع موجود و اصیل تاریخی معرفی می‌شود، طبیعی است که مردم در برابر روایت‌های تاریخی پذیرش نداشته باشند و دست به انکار بزنند. 🔹آنچه می‌توان و باید گفت، این است که اغلب راهکارهایی که به ذهن می‌آید، حول محور شکستن انحصار روایت و از بین رفتن تک‌صدایی در روایت تاریخ است. رسانه‌ها و فعالان این عرصه در صورتی که مروج تک‌صدایی نبوده و مؤسسات پژوهشی انحصار در روایت نداشته باشند، اعتماد کم‌رنگ‌شدۀ مخاطبان به روایت‌های تاریخی نیز باز می‌گردد. به همین دلیل، بازمی‌گردیم به اینکه انتشار کتاب و تولید اثر مرحلۀ مهمی است؛ ولی برای رساندن آن به‌خصوص در حوزۀ تاریخ معاصر، باید تلاش‌هایی کرد که به نظر می‌رسد از بین رفتن تک‌صدایی مهم‌ترین راهکاری است که در ایجاد استقبال می‌تواند نقش داشته باشد. http://eitaa.com/MajmaNasheran
❗️ما کی هستیم؟ 📌ما خیلی وقته، یعنی بیشتر از ۱۰ ساله دنبال راه هایی هستیم تا شما رو با کتاب‌های خوب آشنا کنیم؛ تلویزیون، رادیو، تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر و مترو، نشریات و شبکه اجتماعی ... خلاصه هر جا فکرش رو بکنید داریم کتاب خوب برای هوادارای کتاب معرفی می کنیم و سعی در رسوندن این یار مهربون به دستشون. 📚مرکز رسانه ای شیرازه ،سال ۹۲ راه افتاد و تا به امروز با همراهی عزیزان و رفقای کتابخونش تونسته سازوکارهای مناسبی در رسانه های فارسی زبان و اخیرا غیرفارسی پیدا کنه و چراغ راهی برای کتابخوارانی(ببخشید کتابخوانانی!🤭) باشه که تشنه آگاهی و دانش تو زندگی شون هستن. حالا چرا کتاب؟ تا حالا از خودتون پرسیدین چرا از برنامه کتاب باز گرفته، تا خندوانه و دورهمی یا هر محفل دیگری مثل همین صفحه مجازی شیرازه که میزبان نگاه شماست، همگی ما رو به خوندن کتاب تشویق می‌کنن؟ جوابشو می دونید یا نه ؟ شاید بعضیا فکر کنن کتاب خوندن راهی برای گذروندن اوقات فراغت باشه به همین دلیلم اگه از دستش بدن، خیلی هم افسوس نمی‌خورن اما حقیقت اینه که فواید کتابخوانی خیلی بیشتر از اون چیزیه که اونا تصور می‌کنند. کتابخوانی نه تنها بر روی عملکرد مغز ما تاثیر مثبتی میذاره، بلکه باعث بهبود زندگی ما می‌شه. به همین دلیل هم مطالعه کردن در بیشتر جوامع پیشرفته و بین افراد موفق تا این اندازه رواج داره. الانم که این متن رو میخونید یعنی اهل کتاب هستید و ما اینجاییم تا بهتون کمک کنیم تا از این به بعد بیشتر کتاب خوندن رو در برنامه روزانه زندگی تون قرار بدید و از خوندن کتابای خوب لذت ببرید. امیدواریم سهم کوچیکی در موفقیت عظیمِ شما عزیزان داشته باشیم و شما هم سهمی در موفقیت و سربلندی کشورمون داشته باشین. ما فقط به کمک همدیگه میتونیم تغییرات بزرگی ایجاد کنیم؛ در ضمن… شما اجازه ندارین رویاهایی که در سر دارید رو فراموش کنید❌️ اگر رویایی دارید، یعنی توان بدست آوردن اونا رو هم خدا به شما داده ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم اونا رو با خوندن کتاب و افزایش دانایی بدست بیارید. 🆔https://ble.ir/shiraazeh_ir 🌐http://www.shirazeh.ir
‍ 🔻جریان خلق آثار ادبی دربارۀ انقلاب دوباره زنده شد 🔹نشست معرفی نامزدهای بخش داستان و رمان بزرگسال سومین دورۀ جایزۀ ادبی شهید سیدعلی اندرزگو، ظهر روز یکشنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۲ در سرای خانۀ کتاب و ادبیات و با حضور داوران این بخش برگزار شد. 🔹در این نشست وجیهه سامانی، داور بخش رمان و داستان بزرگسال سومین دورۀ جایزه شهید اندرزگو در راستای ارزیابی وضعیت ادبیات انقلاب اسلامی اظهار داشت: ثبت و ضبط هر واقعۀ تاریخی، نیازمند این است که از آن فاصله بگیریم تا آثار ادبی و هنری را به درستی بتوان واکاوی کرد. در رابطه با جریان انقلاب، این یک حقیقتی است که اگرچه این رخداد عظیم قرن و تنها انقلاب مبتنی بر مذهب، ایدئولوژی و همراهی مردم موفق شد؛ اما ما بلافاصله زیر سایه جنگ تحمیلی رفتیم و هشت سال، تمام توان و استعداد و ظرفیت‌های کلی کشور از جمله هنر و ادبیات معطوف به جنگ شد و متاسفانه آن‌طور که باید و شاید نتوانستیم به ادبیات انقلاب بپردازیم. جایزه ادبی شهید اندرزگو که جایزه‌ای دوسالانه است به خلق آثار ادبی در زمینه ادبیات انقلاب کمک کرد. باتوجه به واکاوی این دهه و بررسی آثاری که از اوایل دهه نود تاکنون داشتیم و با یک نگاه جریان‌شناسانه متوجه می‌شویم که آثار خوبی در حال خلق شدن است و این جریان دوباره زنده شده است. از نظر اولویت کمیت از نظر من مهم نیست و باید به کیفیت آثار توجه بیشتری داشت. فکر می‌کنم در نقطه‌ای هستیم که اگرچه نمی‌توان گفت ایده‌آل است، اما می‌توان گفت اغلب آثار خلق شده، قابل قبول و قابل اعتنا هستند. باتوجه به زمان بسیار زیادی که توسط داورها و دبیرخانه این جایزه گذاشته شده، خوب نیست که کتاب ها رها شوند؛ از نظر من، تازه شروع این حلقه اتصال است که بار اصلی آن بر دوش اهالی رسانه خواهد بود که این آثار را معرفی کنند و جلسات نقد و بررسی برگزار کنند. 🔹داور بخش رمان جایزه اندرزگو در ادامه با معرفی کتاب «چینی بندزن» گفت: این کتاب اولین اثر این بانوی نویسنده بوده که توسط انتشارات قدرولایت در ۲۹۰ صفحه به چاپ رسیده است. اگرچه از لحاظ نگاه فنی، سر و شکل و کتاب‌سازی نیاز به کار دارد، اما طرح و عنوان کتاب بسیار مناسب بود. کتاب «چینی بندزن» به خوبی توانسته دوران پهلوی اول را به تصویر بکشد و فارغ از مباحث سیاسی و مسائل مربوط به بسیاری از کتاب‌های دیگر تمرکز و سمت و سوی خود را بر روی مردم بگذارد. این داستان کشش لازم برای جذب مخاطب دارد و به نظر من نویسنده انتخاب هوشمندانه‌ای در انتخاب برشی از تاریخ معاصر داشته است. تکنیک و فرم خیلی مهم است که متاسفانه در بسیاری از کارهای با محتوای انقلابی به آن دو توجه نمی‌شود ولی در این اثر با این موضوع مواجه نیستیم. 🔹در ادامه وجیهه سامانی با معرفی کتاب «فصل بی‌هراسی» که به قلم محمدحسین فاضل و در انتشارات چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شده است، افزود: این اثر اطلاعات خوبی درباره گروهک‌های نزدیک انقلاب ارائه می‌دهد. کمتر کتابی وجود دارد که با زبان ساده بتواند این موضوعات را توضیح دهد. نویسنده برای نوشتن این کار پژوهش‌های بسیاری نیز انجام داده است. داستان تک خطی و ساده این کتاب ماجرای یک دانشجو است که فارق از جریان‌های سیاسی وارد یکی از این گروهک‌های انقلابی می‌شود و اتفاقاتی برای آن می‌افتد که ناگزیر است تا ته قصه را برود. یک شباهتی هم به شهید اندرزگو دارد که به دست ساواک هم دستگیر می‌شود و بعد آزاد می‌گردد. داستان با ضرب آهنگ خوبی شروع می‌شود. از همان ابتدا مخاطب را وسط یک ماجرا می‌اندازد. نثر محکم و خوبی دارد. شخصیت‌های داستان محکم هستند. شخصیت‌ها خیلی حساب شده تعریف شده‌اند. این رمان به‌صورت گذری یک نگاهی هم به انقلاب سفید شاه داشته است. من فکر می‌کنم این کتاب برای آشنایی و جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های قبل از انقلاب مخصوصا سال‌های منتهی به انقلاب مناسب باشد. 📌گزارش تفصیلی این نشست را در سایت مجمع ناشران انقلاب اسلامی بخوانید. http://eitaa.com/MajmaNasheran
🔻بسته پیشنهادی کتاب فلسطین 🔹مجمع ناشران انقلاب اسلامی دست‌چینی از کتاب‌های مهم حوزۀ نهضت مقاومت فلسطین را برای آشنایی با ابعاد مختلف این موضوع گردآوری کرده و به مخاطبان ارائه می‌کند. 📚از غزه تا قدس؛ جلوه‌های کارآمدی گفتمان مقاومت اسلامی در فلسطین 📚سادیسم اسرائیلی؛ تبیین ریشه‌ها و بررسی ابعاد بین‌المللی ‏جنایات صهیونیست‌ها در غزه 📚حقیقت سمیر 📚کمپ دیوید؛ خیانت به آرمان فلسطین 📚نهضت فلسطین؛ چالش‌ها و راهبرد‌ها، آیندۀ پیش‌رو 📚فلسطین از منظر حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) 📚غزه، جامعۀ جهانی و حقوق بین‌الملل؛ بررسی ابعاد حملۀ اسرائیل به کاروان آزادی 📚فلسطینِ همیشه در اشغال؛ فلسطین از درون و بیرون 📚اخراج فلسطینی‌ها؛ افشای طرح‌ها و برنامه‌های سازمان‌یافتۀ صهیونیست‌ها در اجبار ساکنان اولیۀ فلسطین به ترک سرزمین‌های خود 📚غزه از بازگشت می‌نویسد؛ مجموعه داستان‌های کوتاه از پانزده نویسندۀ فلسطینی 📌معرفی کتاب‌های این بسته پیشنهادی را در سایت مجمع ناشران انقلاب اسلامی بخوانید. http://eitaa.com/MajmaNasheran
‍ 🔻بانوان پیشتازان ادبیات انقلاب هستند 🔹نشست معرفی نامزدهای بخش داستان و رمان بزرگسال سومین دورۀ جایزۀ ادبی شهید سیدعلی اندرزگو، ظهر روز یکشنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۲ در سرای خانۀ کتاب و ادبیات و با حضور داوران این بخش برگزار شد. 🔹حامد اشتری سومین داور بخش رمان بزرگسال جایزه شهیداندرزگو نیز در ابتدا با بیان اینکه ادبیات به معنای عام پس از انقلاب اسلامی، دارای بالندگی و شکوه خاصی بوده و روزبه‌روز پویاتر شده است گفت: بسیاری از عناوین و موضوعات مختلفی که پس از انقلاب تولید شده، می‌تواند ذیل عنوان ادبیات انقلاب اسلامی بیاید. اما ادبیات به معنای رمان و داستانی که موضوع و محتوای آن متمرکز بر پیشینه و اتفاقات حین انقلاب و زمانۀ مردمی باشد که این انقلاب را رقم زده‌اند، مقولۀ خاص‌تر خواهد بود. از نظر بنده، راهی که در این زمینه آمده‌ایم و تا حرکتی که مردم انجام داده‌اند‌ تا رسیدن به قله فاصلۀ بسیاری دارد. یکی از نشانه‌هایی که ادبیات حق مطلب را نسبت به بزرگترین اتفاق تاریخی ملت شیعی ادا کرده است این است که باید در گونه‌ها و در سبک‌های مختلف، درام خلق کند و ماجرا بیافریند و هنر خود را متجلی کند. در ایران برخی افراد، کشور را به نادیده‌گرفتن بانوان و حقوق آن‌ها متهم می‌کنند، اما در این جایزه بیشتر آثاری که بررسی کردیم متعلق نویسندگان خانم بود و امروزه بانوان نویسنده ما بالغ بر هفت‌هزار نفر هستند. بنده امیدوارم جشنواره اندرزگو بتواند به دیده شدن آثار نویسندگانی که به سختی در این مسیر قدم می‌گذارند و سختی پژوهش را بر خود تحمل می‌کنند، کمک کند و ضریب بدهد. آ‌ن‌ها بی‌مهری‌های ناشران و رسانه‌ها را تاب می‌آوردند و اثری با موضوع انقلاب تولید محتوا می‌کنند. ان‌شاءالله جایزه اندرزگو بتواند این جاده سخت را هموار کند. 🔹اشتری در معرفی کتاب «فصل توت‌های سفید» گفت: نکته مهمی که در اثر خانم موسوی برجسته است، مبارزه با یک باور دروغ و غلط است. عده‌ای به اشتباه یا دروغ دهه ۴۰ و ۵۰ را که دور شده و از حافظه مردم پاک شده را یک دوره طلایی و ویژه معرفی می‌کنند و این مسئله را در مقابل دهه ۶۰ که جنگ‌های داخلی بود مقایسه می‌کنند و به دهه ۶۰ لقب دهه نکبتی می‌دهند. خانم موسوی با این درام به جنگ این مسئله رفته است و دهه ۴۰ و ۵۰ که شأن زن را از بین برده است توصیف می‌کند. دهه‌ای که زن نمی‌تواند شخصیت خودش را نگه دارد. فقر چنان پنجه در انداخته بر گلوی مردم که بزهکاری را تولید می‌کند. فصل توت‌های سفید، اتفاق را در یک عمل نمایشی و در پیرنگ گم ‌شدن یک آدم به نمایش گذاشته. آدمی که در اعتراضات گم می‌شود. نقطه قوت دیگر نویسنده، تحقیق بسیار در تاریخ‌شفاهی و معاصر دهه ۴۰ و ۵۰ است. نویسنده سرگذشت‌ها و موقعیت‌ها و مکان‌های بسیاری را مورد بررسی و پژوهش قرار داده و ما امروز از محصول این پژوهش‌ها استفاده می‌کنیم. 🔹این نویسنده در ادامه به معرفی کتاب «گلوله‌‌های فیروزه‌ای» پرداخت و گفت: اتفاق خوبی که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که این اثر نوشته خانمی است که متولد سال ۱۳۷۷ است. این هم از آن دست رمان‌هایی است که به سمت اقلیم رفته. البته به اندازه کتاب داشی به سمت اقلیم نزدیک نشده ولی مرکز روایت این رمان جایی غیر از پایتخت و تهران قرار داده و سراغ مناسباتی رفته که در بیرجند آن روز اتفاق افتاده بود. در این داستان نوعی از استکبار را به نمایش گذاشته است. افراد جامعه وقتی می‌خواهند به سمت انتخاب‌های خودشان حرکت کنند با یک سد محکم روبرو می‌شوند. آدم‌هایی را نشان می‌دهند که دارند زیر چکمه‌های ارباب و رعیتی لِه می‌شوند. مردمی را به نمایش گذاشته که حاکم زمان به آن‌ها توجه ندارد و یا اگر هم توجه دارد، آمده که عکس بگیرد و رد شود. 📌گزارش تفصیلی این نشست را در سایت مجمع ناشران انقلاب اسلامی بخوانید. http://eitaa.com/MajmaNasheran
‍ 📌یادداشت زهرا پیوندی در شیرازه کتاب «راویان حقیقت»: 🔻تاریخ انقلاب باید در قالب سلیقه و تقاضای هر نسل عرضه شود 🔹معرفی الگوها و قهرمانانی که در دوران قبل از انقلاب سختی‌های فراوانی را متحمل شدند، ضروری است. این الگوها باید به کودکان و نوجوانان معرفی شوند که شاید بهترین راه برای این کار، به تصویر کشیدن کودکی‌های این قهرمانان است؛ چراکه این اتفاق موجب همذات‌پنداری می‌شود و مخاطب کودک یا نوجوان ما می‌تواند ارتباط مؤثر و قوی‌تری برقرار کند. رهبر معظم انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب سال ۱۴۰۲ فرمودند: «در مسئلۀ کودکان هرچه می‌توانید کار کنید؛ هم از لحاظ کمیت، هم از لحاظ کیفیتِ کار؛ یعنی بتوانید کودکان و نوجوانان را واقعاً جذب کنید. هنوز که هنوز است، داستان‌های خارجی مربوط به کودک بر مجموعه‌کارها غلبه دارد. این خیلی عیب بزرگی است.» بر همین اساس، برای درک بیشتر و بهتر نسل نوجوان باید در کنار کمیت تولید آثار حوزۀ تاریخ انقلاب، به کیفیت آثار نیز توجه ویژه‌ای شود و زمان بیشتری صرف این موضوع گردد. آن‌ها آیینۀ امروز و چشم‌انداز آیندۀ جامعۀ ما هستند. تمام قوا و انرژی و دغدغه را باید پای کار گذاشت و به میدان آمد. 🔹تاریخ انقلاب و مبارزات عصر پهلوی مصادیق بسیاری از فداکاری‌ها و ایثار و از‌خودگذشتگی اقشار مختلف است. تاریخ معاصر به‌دلیل شناختی که به نسل جدید می‌دهد، اهمیت فراوانی دارد؛ اما بی‌توجهی برخی دستگاه‌های متولی به این موضوع که مسئول این کار هستند و همچنین ناکارآمدی برخی نهادها در شناخت و آشنایی میان گذشتگان و جوانان امروزی جامعۀ ما، موجب ایجاد شکاف و فاصلۀ زیادی شده و امروزه این مسئله، جایگاه نامناسبی را در ادبیات کودک و نوجوان پدید آورده است. دستگاه‌های متولی می‌توانند با سیاست‌گذاری درست و با حمایت راهبردی از اهل قلم، ادبیات انقلاب را رونق بخشند. در چند سال گذشته، با اینکه کتاب‌های خوب و قابل‌توجهی در این حوزه تولید شده، هنوز آن‌طور که باید و شاید، حقایق گذشته برای نسل جدید تبیین نشده است. تاریخ انقلاب باید در قالب سلیقه و تقاضای هر نسل عرضه شود؛ برای مثال، برای کودکان باید در قالب شعر و قصه بیان شود و برای نوجوانان رمان‌های هیجان‌انگیز و با محتوای غنی تولید کرد تا بتوان آن‌ها را به سوی خواندن کتاب کشاند. 🔹خلأ مهمی که به‌وضوح حس می‌شود، تبدیل نشدن محتواهای خوب کتاب‌‌ها به فیلم است. فیلم‌های اقتباس‌شده از کتاب، هم جذابیت و تأثیرگذاری بیشتری دارد و هم دایرۀ مخاطب بیشتری را در بر‌ می‌گیرد و تولید کارهای هنری و رسانه‌ای خوب، موجب ترغیب این نسل به پژوهش و مطالعه در این باب خواهد شد. باید برای ترغیب مردم به خواندن کتب تاریخی معاصر و به‌خصوص تاریخ پهلوی‌ها انگیزه ایجاد کرد. برای مثال، اگر یک سریال یا فیلم قوی و جذاب در تلویزیون یا سینما تولید شده بود و مردم جذب آن می‌شدند، افزایش فروش کتاب‌ها نیز در این زمینه مشاهده می‌شد. از دیگر روش‌های مؤثر در آشنایی نسل جدید با تاریخ معاصر، داستان و رمان است که نویسندگان باید اسناد و مدارک مهم را به داستان‌های اثربخش و دل‌نواز تبدیل نمایند. 🔹ژانر وحشت‌ و ادبیات تخیلی، رقبای جدی در بازار ادبیات کودک و نوجوان هستند. ادبیات داستانی کودک و نوجوان باید پویاتر از تولیدات امروزی عمل کند تا اجازه ندهد ژانر وحشت و تخیل که ذائقۀ نسل جدید را در بر گرفته، فراگیر شود. ازاین‌رو ژانر هیجانی، وحشت و خون‌آشام‌ها که چندان با فرهنگ ما سازگار نیستند، نباید در راستای بیان حقایق تاریخ انقلاب قرار بگیرد. نسل جوان و نوجوان با چرایی و چگونگی انقلاب اسلامی به‌طور کامل آشنا نیستند که می‌توان آن‌ها را از طریق مواجه کردن با کتاب‌های داستان و رمان که باب طبعشان است، به این آگاهی رساند. البته کمبود نویسنده‌هایی با تسلط بر ادبیات کودک و نوجوان نیز مشهود است. 🔹اگرچه فرهنگ‌سازی یک کشور، نیازمند کتاب‌‌خوانی است اما گسترش رسانه و فضای مجازی نیز یکی از علت‌های فاصله افتادن میان افراد و دنیای کتاب و مطالعه شده است. شاید یکی دیگر از علل بی‌میلی نسل جدید به خواندن کتاب‌‌هایی با این موضوع، کمبود پرداختن به سوژه‌های قوی و جذاب و ناب است. 🔹از دیگر دلایل علاقه نشان ندادن یک جوان و نوجوان به کتاب، کم‌توجهی به آثار خوب و ارزشمند است. جوایز ادبی می‌توانند معرف آثار خوب باشند. ‌معرفی و تبلیغ آثار خوب در رسانه و سطح شهر، برگزاری گعده‌های کتاب‌خوانی و مانند ‌آن‌ها نیز می‌تواند موجب ترویج یک کتاب و انگیزه‌ای برای ترغیب نسل جدید به حوزۀ کتابخوانی شود. در این‌ صورت موجب جلوگیری از رشد آثار ترجمه‌ای شده و آثار تألیفی بیشتر در معرض دید قرار خواهد گرفت. http://eitaa.com/MajmaNasheran
‍ 🔻در‍ شمارهٔ جدید «شیرازه کتاب» چه می‌خوانیم؟ 🔹همان‌طور که می‌دانید مجلۀ شیرازه کتاب چهار بخش دارد. بخش اول: خانواده نشر، بخش دوم: پرونده ویژه، بخش سوم طعم کتاب و بخش چهارم هم کافه شیرازه. 🔹در بخش «خانواده نشر» این شماره، پس از گردآوری آخرین اخبار و تازه‌‌های حوزهٔ کتاب، به ارائه گزارشی از نشست هم‌اندیشی نویسندگان ادبیات داستانی با محققان و پژوهشگران تاریخ معاصر پرداخته و در پایان این بخش گزارش سلسله نشست‌های علمی و تخصصی تاریخ معاصر ایران که در حاشیه دومین نمایشگاه مجازی تخصصی کتب تاریخ معاصر برگزار شده بود، نیز منتشر شده است. 🔹در «پرونده ویژه» این شماره شیرازه کتاب به موضوع سومین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو پرداخته است. در این بخش، گفت‌وگویی با دکتر محسن پرویز دبیر علمی سومین دوره این جایزه، گزارشی تفصیلی از آیین اختتامیه سومین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو و همچنین نشست‌های معرفی آثار منتخب و نامزدشده این دوره را به انضمام گفت‌وگو با داوران این جایزه را می‌خوانید. همچنین در این بخش، ده کتاب راه‌یافته به مرحله نهایی معرفی شده و گفت‌و‌گو با نویسندگان این آثار را شاهد خواهید بود. 🔹در بخش «طعم کتاب» نیز، علاوه بر نکاتی برای نوشتن» که فاطمه سلیمانی ازندریانی آن را تنظیم کرده است، نگاهی به مجموعه دوجلدی کتاب «دانشنامه زندان سیاسی دوره پهلوی» شده است. در این بخش یادداشت‌هایی در راستای معرفی کتاب «یاس کبود» آورده شده و گفت‌وگویی با راضیه تجار نویسنده این کتاب، در اختیار مخاطبان قرار داده شده است. 🔹در «کافه کتاب» نیز یادداشت‌هایی از حسام آبنوس، محمدرضا اسماعیلی، زهرا پیوندی، سیده فهیمه جعفری، میثم رشیدی، مرضیه کیان، مجتبی مومنی و شیما ناصری دربارۀ موضوع روایت تاریخ معاصر در ادبیات گردآوری شده است. 📌مخاطبان برای تهیه نسخه الکترونیک مجلۀ «شیرازه کتاب» از طریق نرم‌افزار فراکتاب و برای خرید فیزیکی با پیام به شمارۀ ۰۹۰۵۳۵۹۷۴۹۵ اقدام نمایند. https://t.me/shirazemag
🔻چاپیدشاه یکی از نمونه‌های بارز جهاد تبیین است 🔹نشست معرفی نامزدهای بخش داستان کودک و نوجوان سومین دورۀ جایزۀ ادبی شهید سیدعلی اندرزگو ظهر روز سه‌شنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۲ با حضور داوران این بخش جایزه، در سرای خانۀ کتاب و ادبیات برگزار شد. نفیسه‌سادات موسوی، داور بخش کودک و نوجوان جایزه شهید اندرزگو در ارزیابی کلی از فضای ادبیات کودک نوجوان بیان کرد: وضعیت ادبیات کودک و نوجوان امروز ما وضعیت کژدار و مریز، سهل و ممتنع است. از لحاظ تعداد آثار و گرایش خانواده‌ها به خریدن آثار و قراردادن کتاب در سبد فرهنگی بچه‌هایشان اوضاع خوبی داریم اما اگر به آثاری که منتشر و خریداری می‌شود دقیق‌تر نگاه کنیم متاسفانه در چند سال اخیر شاهد کمترین تناسب آن‌ها با فرهنگ ایرانی اسلامی‌مان بودیم. در حال حاضر کتاب‌هایی برای نوجوانان خریداری می‌شود که متاسفانه از فضای ایرانی ما دور است و متاسفانه در بسترهایی اتفاق می‌افتد که فرهنگ ایرانی با آن فاصله دارد. بنده بخشی از این تقصیر را متوجه مولفان و ناشران می‌دانم چرا که آثار تالیفی ما کم است و کتب تالیفی هم که وجود دارد موانعی پیش روی آن‌هاست. 🔹موسوی افزود: اما اگر بخواهم در کنار این هشدار یا تلنگر، به یک اتفاق خوب اشاره کنم باید بگویم که کیفیت کتاب‌های تالیفی در این چند سال خیلی بهتر شده است و مبنای پژوهشی در این کتاب‌ها بیشتر نمایان است و تکرار و عامه‌پسند بودن کنار رفته و یک سری مباحث ایدئولوژیک که گنجاندن آن در کتاب برای قشر کودک و نوجوان واقعا سخت است به شیوه‌های هنرمندانه‌تری وارد ادبیات داستانی کودک و نوجوان شده است. این‌ها اتفاقات خوبی است که در حال اتفاق افتادن است و به نظر من باید این اتفاقات خوب را شناسایی، گلچین، تقویت و به شیوه‌های مختلف حمایت کرد که از آنجایی که قشر نوجوان با مدیا پیوند دارد و به رسانه انقدر نزدیک هستنند ما باید حتما پیوست‌های رسانه‌ای،پویانمایی، و... برای این قشر در نظر بگیریم. 🔹نفیسه‌سادات موسوی در معرفی کتاب «چاپید شاه» به قلم سپیده انوشه که به عنوان نامزد این جایزه انتخاب شده است، گفت: جلد کتاب اولین نکته‌ای است که توجه افراد را برای خریدن و یا نخریدن جلب می‌کند. تصویرسازی استفاده شده بر روی جلد کتاب برای نوجوانان به‌خودی خود جذاب است و فارغ از محتوایی که در حال نمایش است، تصاویر مختلفی را بر روی طرح جلد شاهد هستیم که حس طنز بودن را به مخاطب منتقل و توجه او را به خود جلب می‌‌کند. شیوۀ کتاب «چاپید شاه» مستندروایی است. پرداختن به تاریخ برای قشر بزرگسال هم کار چندان آسانی نیست؛ چراکه مسئلۀ تاریخ یک تیغ دو لبه است؛ افراد یا به تاریخ علاقمند هستند یا نمی‌توانند این کتاب‌‌ها را بخوانند و پس می‌زنند و روی خوش نشان نمی‌دهند. این ‌که برای نوجوان بخواهیم تاریخ را به شیوۀ مستند‌نگاری بخواهیم بنویسیم، حتما کار دوچندان سختی است. شاید نوجوان نسل امروز حوصله چندانی برای تاریخ و مستند خواندن نداشته باشد؛ از این رو این کتاب محتوا را برایش لقمه‌لقمه کرده و به صورت مصداقی به آن پرداخته شده است. این کتاب از محتواهای بصری و مدیای موردعلاقه نوجوانان در کنار متن بهره گرفته است. در کتاب اطلاع‌نگاشت‌ها و تصویرسازی‌های بسیاری را شاهد هستیم که به نوجوان کمک می‌کند در کنار هر چند صفحه‌ای که مطالعه می‌کند، اطلاعات هوشمندانه‌ای و مطابق با سلیقه‌‌اش را به‌دست بیاورد. 🔹در پایان نفیسه سادات موسوی با گریزی به بیانات اخیر مقام معظم رهبری درخصوص جنگ روایت‌ها و جهاد تبیین گفت: این کتاب یکی از نمونه‌های بارز جهاد تبیین به نظر می‌رسد و در زمینۀ پهلوی یک جنگ روایت‌ها است. در جنگ روایت‌ها این مهم است که چه چیزی، به چه شیوه‌ای و توسط چه کسی روایت می‌شود. وقتی یک تاریخ‌پژوه روایت کند، تفاوت بارزی نسبت به روایت یک معلم دینی برای نوجوان دارد و قابل تامل‌تر است. شیوۀ پرداختن به این روایت‌ها، اختصار و کوتاه بودن، ترکیب شدن تصویرسازی‌ها و اطلاع‌نگاشت‌ها و همچنین قلم طنز نویسنده باوجود این‌که در حال نگارش تاریخ است و این اثر را به شکل داستانی درآورده، موجب شده که این کتاب را به داستانک نمک‌دار درباره اتفاقات واقعی و تاریخ تبدیل کند. این کتاب با زبان و بیان موردقبول یک نوجوان نگاشته شده است. 📌گزارش تفصیلی این نشست را در سایت مجمع ناشران انقلاب اسلامی بخوانید. http://eitaa.com/MajmaNasheran
🔻بسته پیشنهادی کتاب‌های رمان اجتماعی 🔹مجمع ناشران انقلاب اسلامی به منظور آشنایی بیشتر خواننده با عمق جامعۀ ایران، دست‌چینی از کتاب‌های رمان اجتماعی را گردآوری کرده و به مخاطبان ارائه می‌کند. 📚سنگی که نیفتاد/ نویسنده: محمدعلی رکنی/ انتشارات: کتابستان معرفت 📚منِ او / نویسنده: رضا امیرخانی/ انتشارات: افق 📚برکت / نویسنده: ابراهیم اکبری‌دیزگاه/ انتشارات: کتابستان معرفت 📚خوش‌نشین / نویسنده:علی موذنی/ انتشارات: علمی و فرهنگی 📚خرمالوها را به گنجشک‌ها بفروش / نویسنده: محمد حنیف/ انتشارات:‌ کتاب جمکران 📚اسماعیل / نویسنده: امیرحسین فردی/ انتشارات:‌ سوره مهر 📚آواز، بچه، آتش / نویسنده: اکبر صحرایی/ انتشارات: کتاب جمکران 📚مسافر جمعه / نویسنده: سمیه عالمی / انتشارات: کتابستان معرفت 📌معرفی کتاب‌های این بسته پیشنهادی را در سایت مجمع ناشران انقلاب اسلامی (B2n.ir/u14589) بخوانید. http://eitaa.com/MajmaNasheran