💠 #دعوایی_بهارزش_سبزی_پلاسیده
🌀 همسرم آمد. سریع خریدها را گذاشت خانه و رفت که به کارش برسد. وسایل را که باز کردم سبزیها را دیدم. یک کیلو و نیم نبود از این بستههای کوچک آماده سوپری بود که مهمانی من را جواب نمیداد. جا خوردم! بعد با خودم حرف زدم که بیخیال کمتر میذارم سر سفره. سلفونش را باز کردم بوی سبزی پلاسیده آمد. از دستش عصبانی شدم یک لحظه خواستم به شوهرم زنگ بزنم و یک دعوا راه بیاندازم. ولی بیخیال شدم. گفتم شب که آمد یک تذکر درست وحسابی بهش میدم. بعد با خودم گفتم: خوب شد زنگ نزدم! شب که آمد نرمتر صحبت میکنم. رفتم سراغ بقیه کارها و نیم ساعت بعد به این نتیجه رسیدم که اصلا اتفاق مهمی نیفتاده و ارزش ندارد همسرم را به خاطرش سرزنش کنم. حالا! مگر چه شده؟!
🔹 نتیجهی صبرم این شد که دم غروب، به شوهرم آرام گفتم: راستی سبزیها پلاسیده بود، فکرکنم عجله داشتی حواست نبوده! همسرم هم در ادامه گفت: آره عزیزم میخواستم از سبزی فروشی بخرم، گفتم تو امروز خیلی کار داری و خسته میشی، دیگه نخوای سبزی پاک کنی.
🔹آن شب سر سفره، سبزی نگذاشتم و هیچ اتفاق عجیب و غریبی هم نیفتاد. اگر اون موقع زنگ میزدم امکان داشت روز قشنگم تبدیل به یک هفته قهر شود.
✅ مکث کردن و صبوری را تمرین کنیم. گاهی زندگی سخت است اما با بیصبری، سخت ترش میکنیم. گاهی آرامش داریم، ولی با دست خودمان ناآرامی را وارد زندگی میکنیم.
#همسرانه
https://chat.whatsapp.com/GAO1jYgx2U9D3MV3UUt1mM
جوانان ما افسران جنگ نرم ما هستند
🔺فضای مجازی را دشمنان به گونهی دیگری از ان استفاده میکنند اما شما جوانهای عزیز از فضای مجازی جور دیگری استفاده کنید:
💠 برای امیدآفرینی
💠برای توصیه به صبر
💠 برای توصیه به حق
💠 برای بصیرتآفرینی
💠 برای توصیه به خسته نشدن
💠 تنبلی نکردن
💠 بیکار نماندن.
https://chat.whatsapp.com/GAO1jYgx2U9D3MV3UUt1mM
#سبک_زندگی
#مبارزه_با_هوای_نفس
#حدیث_زندگی
#راهکار
#توصیه_عارفان
🌸 مراحل عملی تهذیب نفس
🍃 مربیان اخلاق و ارباب سلوك، برای تهذیب نفس و حركت از نقص به سوی كمال، هفت مرحله را ذكر كرده اند. این مراحل بنابر آنچه در كتاب چهل حدیث حضرت امام خمینی رحمة الله علیه آمده است، عبارتند از: یقظه، تفكر، عزم، مشارطه، مراقبه، محاسبه و تذكر.
👈 مرحله اول گذشت.
🔸 مرحله دوم: تفكّر
🔹 دومین مرحله تهذیب، تفكر است. تفكر «سیر باطن انسان از مبادی به مقاصد است» و هیچ كس از مرتبه نقصان به مرتبه كمال جز به تفكر نتواند رسید.
مبادی تفكر، یعنی نقطه آغازین اندیشه، عبارت است از نظر در آیات «آفاق و انفس»، تفكر در آثار خدا و نعمت های بیكران او كه توجه به آنها نفس را به خضوع و سپاس وا می دارد، و نیز اندیشیدن انسان به سرنوشت خویش و وظیفه ای كه در برابر آفریدگار خود دارد و اینكه هدف از این زندگی دنیوی چیست؟ مقصد نهایی حیات كجاست و برای وصول به آن مقصد چه باید كرد.
💠 آیات بسیاری از قرآن كریم به تفكر و تدبر، نظر و پذیرش عبرت توصیه می كند؛ از جمله:
🌿 آیا با خود نمی اندیشند كه خداوند آسمان و زمین و آنچه را در میان آنهاست، جز به حق نیافریده است. [1]
💠 در روایات نیز از تفكر به عنوان بهترین عبادت و طریق علم و عمل و نیل به سعادت و درجات عالی یاد شده است.
💠 حضرت علی علیه السلام می فرماید:
🌿 «لا عِلْمَ كالتَّفَكُّر» [2]
💠 در برخی روایات یك ساعت تفكر معادل هفتاد سال عبادت به شمار آمده [3] كه فلسفه آن سرنوشت ساز بودن تفكر است. بسا یك ساعت فكر كردن كه سرنوشت انسانی را تغییر داده و بسا عبادت های چندین ساله كه با غفلتی به بی حاصلی انجامیده است.
💠 حضرت امام رحمه الله در این باره می گوید:
🌿 «اگر انسان عاقل لحظه ای فكر كند، می فهمد كه مقصود از این بساط چیز دیگری است و منظور از این خلقت، عالم بالا و بزرگتری است و این حیات حیوانی مقصود بالذات نیست. و انسان عاقل باید در فكر خودش باشد و به حال بیچارگی خودش رحم كند و با خود خطاب كند: ای نفس شقی! كه سالهای دراز در پی شهوات، عمر خود را صرف كردی و چیزی جز حسرت، نصیبت نشد، خوب است قدری به حال خود رحم كنی، از مالك الملوك حیا كن و قدری در راه مقصود اصلّی، قدم زن كه آن موجب حیات همیشگی و سعادت دائمی است و سعادت همیشگی را مفروش به شهوات چند روزه فانی كه حتی با زحمت های طاقت فرسا هم به دست نمی آید، نکن.» [4]
👈 ادامه دارد...
📚 [1]. سوره روم آیه 8
[2]. نهج البلاغه، قصار 113
[3]. سفینة البحار؛ ذیل «فكر»
[4]. چهل حدیث؛ ص 6
🆔 https://chat.whatsapp.com/GAO1jYgx2U9D3MV3UUt1mM
هدایت شده از قران
💠 هر روزخود را با قرآن شروع کنیم.
💮 قرائت صفحه ۸۲. قرآن کریم
💠 هدیه به ارواح انبیا ؛ اولیا ؛ ائمه اطهار ؛ شهدا وصالحین ومومنین مومنات
🌷🌀🌷🌀🌷
🕌 کانال افق امامزاده حلیمه خاتون ( س)
کرکوند
واتساپ :
https://chat.whatsapp.com/GAO1jYgx2U9D3MV3UUt1mM
ایتا :
https://eitaa.com/joinchat/3503030331C272e9e9108
هدایت شده از کانون تخصصی مهدویت اراک
082-nesa-ar.mp3
3.1M
ترتیل صفحه ۸۲، سوره مبارکه نساء
@mahdaviat_arak
🌷 حلول ماه شعبان و فرخنده ایام ولادت با سعادت امام حسین علیه السلام، حضرت ابالفضل علیه السلام و امام سجاد علیه السلام بر عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت مبارک باد.
┈┈•✾🌸✾•┈┈
🆔 :https://eitaa.com/joinchat/3503030331C272e9e9108
💠 امام عصر(عج): دوستان ما باید در فراز و نشیب ها شکیبا و بردبار باشند.
دو شنبه
25 اسفندماه ۱۳۹۹
1 شعبان ۱۴۴۲
15 مارس ۲۰۲۱
🌀14 روز تا میلاد منجی دلها
#روزشمار
https://eitaa.com/joinchat/3503030331C272e9e9108
اعمال ماه مبارک شعبان
آستان مقدس امامزاده حلیمه خاتون کرکوند
https://eitaa.com/joinchat/3503030331C272e9e9108
#سبک_زندگی
#اینگونه_باشیم
#آداب_معاشرت
#حقوق_مسلمان
#حریم_زندگی
🌸 استیذان
🍃 استیذان یعنی «اذن طلبیدن»، اجازه گرفتن و رخصت خواستن هنگام ورود به خانه یا اتاق کسی دیگر.
خداوند خانه ها را محل آسایش افراد قرار داده و برای آنها احکام ویژه ای مقرر کرده است. چه بسا کسی خسته یا بیمار یا بی حال است و آمادگی پذیرش کسی را ندارد.
یا در خانه اش کسی است که با وجود او، نمی خواهد دیگری را پذیرا باشد.
یا اوضاع خانه به نحوی است که دوست ندارد دیگران، آن حالت و وضع را ببینند.
یا از نظر لباس و وضع پوشش در شرایطی است که آماده آمدن کسی نیست، یا وقت و هنگامی است که لباس ها را در آورده و به استراحت نیم روز یا شبانه پرداخته و مایل یا مهیای آن نیست که کسی مزاحم یا وارد شود یا... یا...
به هر دلیلی، گاهی شرایط به گونه ای است که بی اذن وارد شدن، صاحبخانه را ناراحت می کند. در چنین مواقعی باید «اجازه» گرفت.
📚 (برشی از کتاب اخلاق معاشرت استاد جواد محدثی)
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3503030331C272e9e9108
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
💠« روزبرگ شیعه »💠
موضوع امروز: «پروین، شاعر انقلابی!»
روز دوشنبه، ١٣٩٩/١٢/٢۵
✍️ مناسبت روز: امروز اولین روز ماه شعبان المعظم است، ماهی که با بزرگترین و زیباترین رویدادهای امیدبخش و شادی آفرین همراه شده و میتوان آن را ماه دریای فیوضات و برکات آسمانی نامید، لذا حلول این ماه معظم را تبریک و تهنیت عرض مینمایم؛ اما امروز در تقویم ملی به عنوان روز بزرگداشت «پروین اعتصامی» مشهورترین زن شاعر قرن معاصر در ایران است لذا سخن امروز را با گرامیداشت این شاعر انقلابی آغاز مینمائیم؛
با آنکه پروین اعتصامی در قرن معاصر ما بوده، اما متأسفانه آگاهی ما از خصوصیات فردی و شخصیت و حوادث زندگانی او در حد شگفتآوری اندک و محدود است! تنها راوی دست اول و مطمئن احوال شخصی او، ابوالفتح اعتصامی است که شرححالی بسیار فشرده و مجمل از او نوشته است!
از مجموع گزارشهای کسانی که پروین را از نزدیک دیده و یا با او سابقه دوستی و آشنایی داشتهاند، چنین معلوم میشود که او زنی باوقار و متین و کمسخن و صاحب عزت نفس و مناعت طبع بوده و صداقت و صراحت و تواضع و پاکی طینت و عقیده، و خوشرفتاری و پاکدامنی را همراه با گوشهگیری و بیعلاقگی به حضور در محافل و مجامع در وجود خویش جمع داشته است!
اشعار پروین نیز اکثراً «تعلیمی» و «اخلاقی» است و دیوان او مجموعاً مشتمل بر ۵۶۰۶ بیت شعر در قالب ۲۰۹ قصیده و قطعه و مثنوی و ۵ قطعه کوتاه دو سه بیتی و یازده تک بیتی است و در آن جز پنج شش غزل دیده نمیشود!
آنچه از مضامین و معانی اشعار پروین میتوان درباره خلقیات و روحیات او استنباط کرد، احترام عمیق وی نسبت به پدر و استعداد وافر و شوق فراوان او به آموختن علم و دانش و همچنین پاکی و پاکدامنی و روحیه ظلمستیزی و مخالفت با ستم و ستمگران و حمایت و ابراز همدلی و همدردی با محرومان و ستمدیدگان است! شاید همین روحیه سبب شده تا وی دعوت رضاشاه را برای تعلیم ملکه نپذیرد و لذا شاه از او و اشعارش خشمگین بوده، چنانکه تکریم و تقدیر بی سروصدای دولت وقت از پروین از سطح اعطای نشان درجه سوم علمی به او فراتر نرفت و پروین نیز آن نشان را که توهین به خود میدانست، پس فرستاد! و همچنین پس از درگذشت پروین نیز اجازه هیچگونه مراسم رسمی به مناسبت وفات و بزرگداشت وی داده نشد!
پروین اعتصامی با هنرمندی و قوت فکر و صفای طبع توانسته است در عین استفاده از واژگان و مفاهیم ساده و ملموسی مانند باد و باران، مور و مار، گل و خار، دزد و قاضی، دیوانه و زنجیر، نخ و سوزن، سگ و گربه و... حقایق آسمانی و عُلْوی و عرفانی را در کنار مسائل اساسی اجتماعی با زبانی فصیح و استوار و همهکس فهم بیان کند!
لذا نه پروین را میتوان شاعری مطلقاً آسمانی و نه مطلقاً زمینی دانست، بلکه شاعری است که میخواهد حضور آسمان را در زمین و عروج اهل زمین را به آسمان ممکن سازد!
تعداد اشعاری که پروین در آنها سختترین انتقادها را بر شاهان وارد میکند و از ظلم و ستم اغنیاء و قدرتمندان و درد و رنج محرومان یاد میکند، بهاندازهای زیاد است که مایه حیرت آدمی میشود!
پروین در «صاعقه ما ستم اغنیاست» به تقبیح ظلم میپردازد، در شعر «ای رنجبر» زحمتکشان را به انقلاب در برابر ظالمان فرا میخواند، در شعر «تیره بخت» فقر را به تصویر میکشد و در شعر «شکایت پیرزن» مشروعیت سیاسی دولت رضاشاه را زیر سؤال میبرد!
رنگ سیاسی شعر پروین بهاندازهای محسوس است که بعضی از منتقدان، شعر او را، شعر «سیاست و اخلاق» نامیدهاند!
حساسیت ویژه پروین به سرنوشت ستمدیدگان و خشم و نفرت او نسبت به زورمندان و زراندوزان، به شعر او معنای اجتماعی و سیاسی خاصی میبخشد، چنانچه میتوان او را شاعری به تمام معنا «انقلابی» نامید!
شجاعت و آزادمنشی پروین وقتی بیشتر قابل درک میگردد که به یادآوریم این اشعار در چه محیطی سروده شده و حکومت ارعاب و خفقان و فشار و استبداد رضاشاه با شاعران آزادیخواه چه رفتاری را در آن زمان داشته است!
و بالاخره پروین در فروردین ۱۳۲۰ شمسی، در آستانه سی و پنج سالگی، در اثر بیماری حصبه درگذشت و در حرم حضرت معصومه (س) در شهر مقدس قم به خاک سپرده شد.
و روزبرگ امروز را با شعری پرمعنا از پروین اعتصامی در این ایام کرونا و بلا، به پایان میبریم:
هر بلائی کز تو آید، رحمتی است
هر که را فقری دهی، آن دولتی است
تو بسی ز اندیشه برتر بوده ای
هر چه فرمان است، خود فرموده ای
زان به تاریکی گذاری بنده را
تا ببیند آن رخ تابنده را
تیشه، زان بر هر رگ و بندم زنند
تا که با لطف تو، پیوندم زنند
گر کسی را از تو دردی شد نصیب
هم، سرانجامش تو گردیدی طبیب
هر که مسکین و پریشان تو بود
خود نمیدانست و مهمان تو بود
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/350303
هدایت شده از کانون تخصصی مهدویت اراک
083-nesa-ar.mp3
3.42M
ترتیل صفحه ۸۳، سوره مبارکه نساء
@mahdaviat_arak