MasafTourism
#بوموسو_ارث_پدری_ماست
✍️ابوموسی یا بوموسو؟
🔷پيش از حضور انگليسيها، نام اين جزيره «گپ سبزو» به معني جزيرهي بزرگ خرم بوده است. در واقع، مردم بندر لنگه، كنگ و ساكنان سواحل در جزاير خليج فارس، «گپ» را به معني بزرگ ميدانستند و هر آنچه را كه بزرگ بود، گپ ميگفتند. سبزو نيز در زبان جنوبي يعني سبز و خرم، اين جزيره نيز گپ سبزو نام داشت، زيرا وقتي مردم كنار ساحل ميايستادند و اين جزيره را از دور تماشا ميكردند به نظرشان جزيرهاي سبز و خرم و بزرگ ميرسيد.
🔶در دورهاي از تاريخ، آباديها براساس نام افرادي كه آنجا را آباد كرده بودند، نامگذاري ميشدند، مانند عليآباد يا حسنآباد. گاهي نيز از پيشوندهايي مانند «بابا» استفاده ميشد، يعني اسم خود را همراه با پيشوند «بابا» بر آن محل ميگذاشتند، مانند باباامان يا باباكوهي. نام اين جزيره نيز به همين ترتيب تغيير كرده است.
🔷پيش از ورود انگليسيها، فردي به نام موسي سبب رونق و آباداني اين جزيره شد و پس از مدتي، نام «بابا موسي» بر جزيره گذاشته شد. «بابا موسي» در زبان محلي جنوبي به «بابو موسي» تغيير پيدا كرد و بهتدريج با تغييرات ديگر، به آن «بوموسي» ميگفتند. سپس اعرابي كه در زمان انگليسيها به اين جزيره آمدند، بهدليل متجانس بودن واژه «بو» و «ابو» نام «بوموسي» را به «ابوموسي» تغيير دادند و كمكم استفاده از اين واژه رواج يافت و جزيره حتا پس از رفتن انگليسيها نيز به همين نام باقي ماند.
🔶نام اصلي اين جزيره «گپ سبزو» است كه يك واژه كاملا فارسي است. به همين دليل، شايسته است نام فارسي اين جزيره را دوباره به آن بازگردانيم تا جزيره با نام ايراني آن شناخته شود.
⭕با تمام این تفاسیر سوالات متعددی در ذهن متواتر میشود که مهمترین آنها را بیان میکنیم:
🔷اول/ چرا در هیچکدام از کتب درسی ما هرگز در مورد تاریخ کشورمان بدرستی با دانشآموزان صحبت نکردهایم تا جایی که دانشآموز ما در برابر پذیرش ارائه نام واقعی یکی از جزایر مقاومت میکند!!!؟؟
چرا هرگز در کتب درسی صحبتی از جنایات انگلیس و خباثتهایش مانند قحطی بزرگ سال ۱۲۹۶ مطلبی نگاشته نشده که وقتی امروز آن را بیان میکنیم نوجوان ما آن را داستانی ساختگی توسط جمهوری اسلامی میداند؟
چرا برای نوجوانان و کودکانمان در صداوسیما برنامه مستمری جهت آشنایی بافرهنگ و تمدن کشورمان نداریم در عوض برنامههای بسیاری بدون آموزش نکات فرهنگی ساخته میشود؟
🔶دوم/ چرا در دوران تحصیل به جای سفرهای و اردوهای متعددی که شاید جز وقتگذرانی برای دانشآموز دستاوردی نداشته باشد سفرهای موضوعی با رویکرد آشنایی با تاریخ و فرهنگ برای اثبات عینی عزمت ایران اجرا نمیشود؟
🔷امروز روی صحبت با دو وزیر بزرگوار آموزشوپرورش و میراث فرهنگی و رئیس صدا و سیما میباشد که برای رسیدن به این اهداف باید دوشادوش و در کنار هم گام بردارند.
🔶جناب آقای سیدرضا صالحیامیری وزیر محترم سازمان میراث فرهنگی وگردشگری و صنایع دستی و جناب آقای علیرضا کاظمی وزیر محترم آموزشوپرورش در دولت چهاردهم و همچنین جناب آقای پیمان جبلی رئیسمحترم سازمان صداوسیما از شما تقاضا داریم در دولتی که با شعار وفاق بر سر مسند نشستهاید در ابتدای امر نسل جدیدی که همزمان با حضور شما وارد عرصه آموزش شدهاند را دریابید تا هرگز دشمنی نتواند هویت آنها را به بازی بگیرند.
همانطور که میدانید حضرت محمد صلي الله عليه و آله: حكايت كسى كه در كودكى مىآموزد ، همانند نقش كَندن بر سنگ است و حكايت كسى كه در بزرگ سالى مىآموزد، همانند كسى است كه بر آب مىنويسد.چرا همیشه ما در مقام پاسخگویی هستیم نه توضیح؟
🔷در مرحله دوم تقاضا میشود بر سر شعار وفاق خود بایستید و برای رسیدن به این مقصود و آموزش کودکان، دستیاری دلسوزان عرصه فرهنگ و تاریخ و گردشگری را که میتوانند در این زمینه بال کمکی برای شما باشند ولو حزب مخالف و رقیب انتخاباتی شما باشند را به گرمی پذیرا باشید تا ده سال دیگر ادعای مالکیت بر پایتخت کشور ایران از سوی اجانب زمزمه نشود. این گوی و این میدان...
#بوموسو_ارث_پدری_ماست
#ایران
#سازمان_میراث_فرهنگی
#وزارت_آموزش_وپرورش
#صداو_سیما
✅کانال واحد گردشگری و محیط زیست مؤسسه مصاف
@masaftourism
🦘کانگوروی درختی و بچهاش
✍️کانگوری رختی، کیسهداری از تیره درازپایان، سرده کانگوروهای درختی است که در گینه نو، شمالشرقی کوئینزلند و در مناطق کوهستانی یافت میشوند. این جانور در وضعیت «در معرض خطر» طبقهبندی شده است.
وزن این کانگوروها میان ۴ تا ۱۳ کیلوگرم است و طولشان ۴۰ تا ۸۷ سانتیمتر است. آنها دم به نسبت بلندی دارند که به آنها در نگهداری تعادلشان کمک میکند.
نحوه ردهبندی علمی:
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
فرورده: کیسهداران
راسته: کیسهداران علفخوار
تیره: درازپایان
زیرخانواده: درازپایان
سرده: کانگوروهای درختی Dendrolagus
#محیط_زیست
#حیات_وحش
✅ کانال گردشگری و محیط زیست مؤسسه مصاف
@masaftourism
⭕نمایشگاه تبریز نمونهای کمنظیر از تعامل حوزه صنایعدستی با گردشگری بود/ بهرهبرداری از ظرفیتهای تازه کشف شده تپههای تاریخی لیلان
🔷رئیس فراکسیون گردشگری مجلس و نماینده مردم ملکان و لیلان در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به یازدهمین نمایشگاه ملی صنایعدستی و سومین نمایشگاه بینالمللی گردشگری تبریز بهعنوان نمونهای کمنظیر از تعامل حوزه صنایعدستی با گردشگری، بر ضرورت هماهنگی بین حوزههای مختلف اقتصادی و فرهنگی تأکید کرد و بهرهگیری از ظرفیتهای سه حوزه میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی را راهحل توسعه و شکوفایی صنعت گردشگری دانست.
#نمایشگاه_تبریز
#فراکسیون_گردشگری_مجلس
#گردشگری
✅کانال واحد گردشگری و محیط زیست مؤسسه مصاف
@masaftourism
13.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زیباترین خورهای جهان بندرماهشهر/خوزستان🤩
#طبیعت_گردی
#iraninreality
✅کانال واحد گردشگری و محیطزیست مؤسسه مصاف
@masaftourism
7.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍لوکیشنی زیبا در خوزستان
#طبیعت_گردی
#iraninreality
✅کانال واحد گردشگری و محیطزیست مؤسسه مصاف
@masaftourism
📍مدرسه و مسجد حیدریه
تاریخ را ورق بزنید، از پهلوی، قاجار، زندیه، افشار، صفوی، تیموری، خوارزمشاهی تا به دوره سلجوقی برسید.
شاید تصور اینکه هنوز بنایی از این دوره روی زمین ما باقی مانده باشد شبیه به خیالی خام باشد ولی در واقع در شهر قزوین بنایی وجود دارد که قدمتش را به این دوران نسبت می دهند.
مسجد حیدریه تا دوران حکومت صفویان دایر بوده و در دوران قاجار نیز با گسترش بنا رونقی دوباره گرفته ولی در سال ۱۳۴۷ حجره های اطراف مسجد تخریب شده اند. امروزه به جز شبستان مسجد اثری از بقیه قسمت های آن نمانده، حتی گنبد مسجد حیدریه به کل از بین رفته و طی مرمت های اخیر، سقفی آهنی به منظور حفاظت از بنا تعبیه شده است.
#گردشگری_تاریخی
#iraninreality
✅کانال واحد گردشگری و محیطزیست مؤسسه مصاف
@masaftourism
1.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شگفتی یخچالهای قطبی
✍🏻 برف در موقع بارش، تركيباتی را كه در آن لحظه در هوا وجود دارد را با خود
حمل میكند، اين تركيبات شامل يونهای مختلف مثل سولفات، گرد و غبار، ذرات راديواكتيو و فلزات ناچيز و همچنین گازهای موجود در جو میباشد.
در مناطق قطبی و عرضهای جغرافیایی بالا، برف هر سال بوسيله بارش برف بعدی دفن میشود، بدین ترتیب تركيبات آن نيز با آن دفن میشود.
🔹با حفاری از سطح صفحات يخ و آناليز برف از عمقهای بيشتر و بيشتر، تاريخ و گذشته تركيبات موجود در هوا را میتوان بدست آورد.
🔹صفحات يخ علاوه بر حبس تركيبات هوا، نمونه كوچكی از هوای خود را نيز حبس میكنند. به عنوان مثال، دیاكسيدكربن واكسيژن به همان نسبتیكه آن زمان در جو بودهاند، در حبابها وجود دارند و قابل مطالعه هستند.
با مطالعهی این هوا میتوان به آب و هوا و ترکیبات هوای زمین در دوران باستان پی برد.
🔹گاهی شگفتی فراتر میرود و در این یخچالهایِ قطبیِ چند میلیون ساله، باکتریها و موجودات باستانی پیدا میشود که بعضا در میان آنها میتوان برخی را پس از گرم کردن زنده کرد!
#محیط_زیست
#تغییر_اقلیم
✅ کانال گردشگری و محیط زیست مؤسسه مصاف
@masaftourism