#یادداشت
🔰مردمیسازی اقتصاد با بخش تعاون
🔷در اصل ۴۴ قانون اساسی، بخش خصوصی، دولتی و تعاونی در کنار یکدیگر در اقتصاد کشور دیده شده است. هماکنون حدود ۸۰ درصد اقتصاد دولتی بوده و حدود ۱۵ درصد سهم بخش خصوصی و ۵ درصد نیز در دست بخش تعاون است. در سالیان گذشته همواره کمترین استفاده و توجه به این اصل مهم شده است. دولت و مجلس باید برای جبران این مسئله تلاش بیشتری کنند.
🔶بخش تعاون از بهترین ابزارهای مردمیسازی اقتصاد است. این بخش توان این را دارد که نیازهای مردم را با پولهای خودشان رفع کرده و سرمایههای خرد را برای رسیدن به اهداف بزرگ، به حرکت و همکاری در آورد. لازم است علاوه بر خصوصیسازی، بر رشد و توسعه بخش تعاون نیز توجه جدی شود.
🔷از مجموع ۸۸۸ طرح به بهربرداری رسیده امسال در بخش تعاون کشور ۶۴ درصد در حوزه تولید، ۳۰ درصد در بخشهای خدمات و ۶ درصد نیز در بخش مسکن قرار داشت. همچنین از مجموع ۵ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری صورتگرفته در حدود ۴۰ درصد در طرحهای تعاونیهای تولیدی، ۳۳ درصد در طرحهای خدماتی و ۲۷ درصد در طرحهای مسکن سرمایهگذاری شده است.
🔶مجموع این تعاونیها ۱۶ هزار فرصت شغلی ایجاد کردهاند. هر طرح به طور متوسط ۱۸ شغل ایجاد کرده که متوسط ایجاد شغل به ازای هر طرح در تعاونیهای تولیدی ۱۶ نفر، مسکن ۶۷ نفر و خدمات ۴۷ نفر بوده است.
#اقتصاد_تعاون
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#خبر
🔰فاطمی امین: به تمام افرادی که ثبتنام کردهاند خودرو تحویل داده خواهد شد
وزیر صمت:
🔹در سال ۱۴۰۲ هدف تولید خودرو حداقل یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
🔰موانع هوشمندسازی دولت
🔷شکلگیری دولت هوشمند، از الزامات عصر فعلی است. به خدمتی هوشمند گفته میشود که بدون مراجعه حضوری، به صورت برخط و بدون ارسال هر گونه مدرکی قابل دریافت باشد. عدم نیاز به ارسال مدرک (چه حضوری چه غیرحضوری) چالش جدی دولت هوشمند است. چراکه نیازمند اتصال بانکهای اطلاعاتی دستگاههای دولتی به یکدیگر است تا اطلاعات خود را با هم به اشتراک بگذارند.
🔶اطلاعات، یکی از منابع قدرت دستگاههای دولتی است. همانطور که هیچ سازمانی دوست ندارد منابع قدرت خود را به اشتراک بگذارد، ارگانهای دولتی نیز دربرابر اشتراکگذاری اطلاعاتشان مقاومت میکنند. طبق قانون بودجه 1401، تمام دستگاههای اجرایی کشور که دارای خدمات عمومی هستند مکلف شدند به پنجره واحد خدمات هوشمند وصل شوند و حداقل یکسوم از خدمات پرکاربرد خود را از این طریق ارائه دهند.
🔷چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطاعات، از اتصال حدود ۹۳ درصد دستگاه ها به پنجره ملی خدمات هوشمند خبر داد. راه اندازی پنجره ملی خدمات هوشمند آرزویی بود که در قدم اول راه اندازی شده و حدود ۳۰۰۰ خدمت از این طریق به مردم ارائه میشود. ۱۱ میلیون کاربر رجیستر شده نیز از شهریورماه تاکنون از خدمات این پنجره استفاده میکنند.
#معیشت_مردم
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#خبر
🔰اتلاف سالانه ۵۰۰ میلیون بشکه نفت خام در کشور
🔹محمدرضا اکبری مدیر گروه نفت اندیشکده تحلیلگران انرژی گفت: میزان اتلاف انرژی در کشور سالانه ۵۰۰ میلیون بشکه معادل نفت خام است که با نفت ۵۰ دلاری سالانه ۲۵ میلیارد دلار اتلاف انرژی در کشور اتفاق میافتد.
🔹وی افزود: در کشور مصرف انرژی متولی ندارد؛ وزارت نفت و نیرو متولی تولید حاملهای انرژی هستند. سازمان بهینهسازی مصرف سوخت و ساتبا نیز به دلیل تعارض ساختاری که وجود دارد بیشتر اسیر بحثهای تولید خواهد شد.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
🔰 ۲۷۱ شهر کشور غیرصنعتی هستند
🔷در حوزه گسترش صنعتی، دولت نباید خود متولی، برنامه ریز و اجراکننده برنامههای صنعتی باشد. بلکه باید زمینه را برای بخش خصوصی فراهم کند. در این راستا در وزارت صمت، طرح توازن سرمایهگذاری تعریف شده است. در این طرح دو موضوع توازن منطقهای و توازن در زنجیرههای تولیدی مورد توجه قرار گرفته است.
🔶شهرستانهای کشور بر اساس اشتغال صنعتی، تعداد واحدهای صنعتی و... به ۴ دسته تقسیم شدهاند. منطقه یک واحد صنعتی ندارد، منطقه دو واحد صنعتی کمتر از هدف گذاری دارد، منطقه سه شرایط نرمال دارد و در منطقه چهار بیش از ظرفیت شهرستان، سرمایهگذاری شده است.
🔷باید سرمایههای مازاد منطقه چهار بین مناطق یک، دو و سه تقسیم شود. از ۴۶۵ شهرستانی که ارزیابی شدند ۲۷۱ شهرستان مناطق یک و دو با جمعیت ۱۸ میلیون نفر و ۲۰۴ شهرستان هم مناطق سه و چهار با ۶۱ میلیون نفر جمعیت هستند. یعنی 271 شهرستان با 18 میلیون جمعیت یا واحد صنعتی ندارند یا تعداد آنها کمتر از هدفگذاریها است.
🔶بنای وزارت صمت بر این است که به سرمایهگذاران در مناطق یک و دو مشوقهایی چون اعطای زمین در شهرک صنعتی با هزینه کمتر، طولانیتر کردن مهلت بازپرداخت پول زمین و... بدهد. البته ضرورتی بر صنعتی شدن همه شهرستانها وجود ندارد. برنامهریزیها باید بر اساس ظرفیتهای هر منطقه باشد.
#صنعت
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#توئيت
🔰بفرمایید افتخارات مهندسان ایرانی را خودتحقیری کنید!
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰 زمین ابزار توليد است نه کالای سرمایهگذاري
📌 رئیس سازمان امور اراضی کشور: نوع نگاه مردم به زمین غلط است. ما جزو معدود کشورهایی هستیم که زمین را به عنوان کالای سرمایهای تلقی میکنیم و این موضوع اشتباه است. باید حتما زمین را از حالت سرمایهای خارج کنیم و به عنوان ابزار تولید در اختیار تولید کننده و بهره برداران بخش اقتصادی قرار دهیم.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
🔰کارنامه صنعت خودرو در سال ۱۴۰۱
🔷مهمترین اتفاق سال ۱۴۰۱، حذف قرعهکشی فروش خودرو صفر داخلی بود. بالاخره پس از ۳ سال، ابتدا با روش بورس و سپس با سیستم نوبتدهی، قرعهکشی خودرو به پایان رسید. در سیستم نوبتدهی، افراد ۱۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی مسدود میکنند، سپس در سامانه خودرو را انتخاب کرده و با پرداخت مابه التفاوت، به فاصله ۳ ماه خودرو را دریافت میکنند.
🔶اتفاق مهم دیگر، افزایش قیمت کارخانهای خودرو توسط شورای رقابت بود. این تصمیم برای خروج خودروسازان از زیاندهی است. دلیل اصلی این زیاندهی، قیمتگذاری دستوری است. در مدتی که خودرو در بورس فروخته میشد، هم خودروساز توانست سود را تجربه کند و هم مصرفکننده فرصت یافت با قیمتی پایینتر از بازار صاحب خودرو شود؛ اما با بازگشت شورای رقابت به سیاستگذاری صنعت خودرو، به وضعیت قبل برگشتهایم.
🔷پس از چندین سال مداوم تولید زیر یک میلیون دستگاه در سال، این طلسم نیز در ۱۴۰۱ با تولید ۱.۳۵ میلیون دستگاه شکسته شد. واردات نیز قرار است پس از ۵ سال ممنوعیت، آزاد شود. البته متاسفانه مثل قبل کیفیت تولید خودرو از سیاستگذاریها جا مانده و روز به روز بدتر میشود.
🔶قیمتها نیز امسال رکورد شکستند تاجایی که خانواده پراید و تیبا از ۳۰۰ میلیون تومان عبور کرده و به سقف ۳۷۰ میلیون تومان رسیدند. مونتاژکاران خودروهای خارجی نیز خودروهای خود را ۲ تا ۴ برابر بالاتر از قیمت جهانی فروختند. واگذاری خودروسازهای بزرگ به بخش خصوصی نیز هنوز معطل بازی سیاستمداران است.
#خودرو
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#اینفوگرافیک
🔰نوسانات پنج سال اخیر سکه
🔷نوسانات پنج سال اخیر سکه تمام بهار آزادی، به عنوان یکی از اصلیترین کالاهای سرمایهای برای مردم، به این شرح میباشد.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت
🔰حداقل دستمزد باید منطقهای تعیین شود
🔷برای حمایت از معیشت نیروی کار و همزمان حفظ اشتغال، ضروری است که حداقل دستمزد به صورت منطقهای تعیین شود. برای مثال قیمت مسکن در کشور یکسان نیست، چرا باید در دستمزد یکسان در نظر گرفته شود؟ در سند تحول دولت که سال پیش ابلاغ شد، بر استانی شدن حداقل دستمزد بر مبنای محاسبه هزینه بومی سبد معیشت و میزان درآمد خانوار تاکید شده است.
🔶ماده ۴۱ قانون کار نیز شورای عالی کار را موظف به تعیین میزان حداقل مزد کارگران برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف کرده است. تفاوت هزینه زندگی در مناطق مختلف کشور کاملا معنادار است. در این میان تاثیر مسکن بر افزایش هزینه زندگی در استانهای برخودارتر بسیار زیاد است.
🔷یکسان بودن حداقل دستمزد در همه کشور باعث شده نرخ بیکاری در استانهای محروم افزایش یابد و بازار کار غیر رسمی در این مناطق رونق بگیرد. کارفرمایان انگیزهای برای بیمه کردن کارگران ندارند؛ چرا که با نیروی کار ارزانی مواجه هستند که مطالبه بیمه و حداقل حقوق مصوب را ندارند.
🔶با تعیین منطقهای دستمزد، کسب و کارها تشویق میشوند به مناطق محروم بروند تا دستمزد کمتری بپردازند. به این ترتیب مناطق محروم نیز بدون صرف هزینههای گزاف دولتی حمایت میشوند. بازارهای غیر رسمی نیروی کار نیز وارد حمایت قانون شده و از حداقلهایی چون بیمه و بازنشستگی برخوردار میشوند.
#معیشت_مردم
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#خبر
🔰ارز سهمیهای فقط به حساب ارزی متقاضیان واریز میشود
🔹️پیش از این مردم با پرداخت وجه میتوانستند نسبت به خرید سهمیه پنجهزار یورویی خود (یا معادل آن نسبت به سایر ارزها) با کارت ملی، از طریق صرافیها و شعب بانکی منتخب و مجاز اقدام کنند.
🔹️از این به بعد، مردم برای خرید ارز سهمیهای باید ابتدا حساب ارزی باز کنند و این مبلغ به صورت ارزی به حساب آنها واریز خواهد شد.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#اینفوگرافیک
🔰نقشهای چهارگانه سواحل مکران در ایجاد بازدارندگی کشور
📌در محتوای حاضر، نقشهای چهارگانه سواحل مکران که در ايجاد بازدارندگي کشور نقش بسزايي را ايفا ميکنند، معرفي شده است. اين نقشها براساس بررسي ادبیات موضوع، کتب و مقالات علمي مرتبط و در نهايت از طريق پرسشنامه استخراج شده است.
#مکران
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco