eitaa logo
مصــــاف‌اقتصادی
3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
166 ویدیو
0 فایل
کارگروه اقتصاد و کسب و کار موسسه مصاف ایرانیان 💠در این نبرد نابرابر اقتصادی، با درفشی برافراشته، پیش به سوی ساختاری درون‌زا و برون‌گرا💠 🇮🇷 🖥 راه ارتباطی my.masaf.ir/r/eitaa 📞 02175098000
مشاهده در ایتا
دانلود
کپشن 💢زمین‌های بایر مشمول مالیات می‌شود 🔶 اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس، درباره طرح ساماندهی بازار اجاره مسکن اظهار کرد: در این طرح، سامانه‌ای پیشبینی شده که باید قیمت روزانه منصفانه هر پلاک در آن وارد شود. 🔷 همچنین در این سامانه اگر مردم نخواهند در مشاورین املاک و دفاتر ثبت اسناد هزینه کنند، می‌توانند در یک پلتفرم و سکویی که ایجاد خواهد شد ثبت قرارداد انجام دهند. 🔶براساس طرح ساماندهی بازار اجاره‌بهای مسکن، زمین‌های بایر مشمول مالیات می‌شوند. شهرداری‌ها می‌توانند این زمین‌ها را شناسایی و به مراجع مالیاتی گزارش کنند. 🔷خدماتی که نیاز به اطلاعات مکانی افراد دارد نیز صرفا منوط به دریافت اطلاعات از سامانه ثبت املاک می‌شود. 🔶 اما موضوع مهم این است که وعده‌های داده شده برای ساماندهی بازار اجاره مسکن تا چه زمانی اجرایی می‌شود؟ ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
💢نحوه دریافت وام ودیعه مسکن ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔻ASEAN enhances regional payment connectivity through the use of local currency for cross-border transaction and expands innovation to facilitate seamless and secure cross-border payment. ✍️The beginning of the end of dollar in ASEAN 🔻انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا اتصال پرداخت منطقه‌ای را از طریق استفاده از ارز محلی برای تراکنش‌های فرامرزی تقویت می‌کند و برای تسهیل پرداخت‌های بین مرزی یکپارچه و ایمن ابداعاتی ارائه می‌دهد ✍️آغاز پایان دلار در حوزه ASEAN ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
💥رای‌گیری برای وزارت واردات به زمان دیگری موکول شد 🔶 سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تشریح جلسه اخیر این کمیسیون اظهار کرد: درباره موضوعات مهمی مانند تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت صحبت شد ولی رای‌گیری درباره این موضوع به زمان دیگری موکول شد. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🎥 ماجرای عجیب تعطیلی داروگر 👤 سخنگوی سازمان مالیاتی: 🔺 مالک هلدینگ داروگر ۱۴۰۰میلیارد بدهی دارد. شرکت داروگر توسط سازمان امور مالیاتی تعطیل نشده و مالک این هلدینگ، کارگران را گروگان گرفته است. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰 نقش بانک‌ها در فرآیند ساخت مسکن 🔶 ساخت مسکن یک اقدام مولد است که می‌تواند به اقتصاد کشورها کمک کند. در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، سهم عمده‌ای از تولید ناخالص داخلی را حوزه مسکن تشکیل می‌دهد. عدم تناسب میان میزان تقاضا با میزان ساخت مسکن در کشورها از جمله ایران، یکی از دلایل جهش قیمت مسکن است. 🔶 برای ساخت مسکن نیز بدیهی است که نیاز به تامین مالی وجود دارد. از مهم‌ترین راه‌های تامین مالی می‌توان به مدل‌های تامین مالی از طریق شبکه بانکی، آورده شخصی و تامین مالی جمعی اشاره کرد. تامین مالی جمعی در خیلی از کشورها رتبه یک تامین مالی را دارد. در ایران اما تامین مالی از طریق بانک‌ها بیشتر از سایر مدل‌ها اتفاق میافتد. به این صورت که بانک‌ها موظف‌اند در سال مقدار مشخصی وام مسکن اعطا کنند. این رویه می‌تواند کارساز باشد ولی مشروط به این که شبکه بانکی از سلامت لازم برخوردار باشد. متاسفانه در ایران الگوی پرداخت وام ناکارآمد است. از وام‌های رفاقتی و بی‌حساب و کتاب گرفته تا وام‌های کلان برای مال سازی و ... 🔶 با وجود اینکه اعطای وام مسکن جزو کم ریسک‌ترین نوع تسهیلات برای بانک‌ها است، اما همچنان بانک‌ها ترجیح می‌دهند به سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی با بازدهی بالاتر و سررسیدهای زمانی بسیار کوتاه‌تر بپردازند. به همین دلیل در این فضا به صورت ناخودآگاه بازار مسکن جذابیتش را برای شبکه بانکی از دست می‌دهد و اگر فشار دولت نباشد تخصیص وام عملاً رخ نخواهد داد. بنابراین می‌توان با اتخاذ سیاست‌های مالیاتی کنترلی، جذابیت بازارهای غیر مولد را برای بانک‌ها کاهش داد تا سهم تسهیلات حوزه‌های غیر مولد را کاهش دهند و به تسهیلات مسکن بیافزایند. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🌟 بانکداری خودمانی 💢 اسناد منتشرشده نشان می‌دهد بانک‌ها ۱۶۴ هزار میلیارد تومان به اعضای خود وام داده‌اند! 🔷اگر همه به‌طور یکسان وام گرفته باشند، سهم هر کارمند و مدیر چقدر می‌شود؟ ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔺️وام اجاره ۲۰۰ میلیون تومان شد 🔹سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن که تا پیش از این ۱۰۰ میلیون تومان بود به ۲۰۰ میلیون تومان در تهران افزایش یافت. 🔹مجلس و دولت در قالب طرحی برای کنترل بازار مسکن و اجاره بها، هفت راهکار برای ساماندهی این بازار ارایه داده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به رفع تعارض منافع مشاوران املاک، افزایش وام ودیعه و افزایش ملک استیجاری اشاره کرد./ ایسنا ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰 ترکمنستان به دنبال گسترش ظرفیت ترانزیتی در مرزهای مشترک با ایران 🔶 در راسـتای اهـداف ژئواکونومیکی ترکمنستان ایران یکی از نزدیک‌ترین مسیرهای دسترسی ترکمنستان به آب‌های آزاد، آسـیای میانه و آسـیای جنوبی، حاشـیه خلیج‌فارس و حتی اروپا اسـت. ترکمنسـتان دارای چهار گذرگاه مرزی سرخس، لطف‌آباد، باجگیران و اینچه‌برون با ایران اسـت که عمده ترددهای تجاری ریلی و جاده‌ای به ترتیب از طریق سرخس، لطف‌آباد و اینچه‌برون انجام می‌شود. 🔶 خط‌آهن اترک-برکت-گرگان، یکی از در دسترس‌ترین مسیرهای فعال برای همکاری‌های دو کشور در حوزه حمل‌ونقل اسـت. بنادر امیرآباد و انزلی نیز گذرگاه‌های دریایی فعال برای همکاری‌های دو کشور در حوزه حمل‌ونقل است. 🔶بنادر امیرآباد و انزلی نیز از جمله گذرگاه‌های دریایی فعال میان ایران و ترکمنستان هستند. در همین حال ارائه ابتکارهای جدید برای تکمیل کریدورهای حمل‌ونقل می‌تواند به پیوند ژئواکونومیکی دو کشور کمک کند. 🔶 بین ایران و ترکمنستان یک موافقت‌نامه ایجاد کریدور حمل‌ونقل و ترانزیتی بین‌المللی موسوم به موافقت‌نامه عشق‌آباد نیز وجود دارد. عمان، قطر و جمهوری ازبکستان از اعضای دیگر این موافقت‌نامه مصوب ۱۳۹۰هستند. 🔶 ترکمنستان نسبت به استفاده از ظرفیت ژئواکونومیکی ایران ابراز تمایل می‌کند. در کنفرانس کریدورهای حمل‌ونقل و ترانزیتی بین‌المللی: اتصال و توسعه که جولای ۲۰۲۲ در عشق‌آباد برگزار شد، پیشنهاد ایجاد دو مسیر بین‌المللی ترانزیت کالا در چارچوب کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو ۲ شامل کریدور قزاقستان، ازبکستان، ایران و دیگری تاجیکستان، ترکمنستان، ترکمنستان، ایران، ترکیه را ارائه کرد. 🔶 رییس آژانس حمل‌ونقل و ارتباطات وابسته به کابینه وزرای ترکمنستان اخیرا در دیدار با وزیر راه و شهرسازی با اعلام علاقه‌مندی ترکمنستان بر تقویت همکاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف حمل‌و نقلی اظهار کرد: ایران و ترکمنستان مناسبات حمل و نقلی فراوانی دارند و اکنون در مرز سرخس روزانه ۴۰۰ واگن و از مرز اینچه برون روزانه ۲۰۰ واگن تردد دارند که امکان افزایش ظرفیت سه تا چهار برابر ظرفیت فعلی وجود دارد. 🔶 همچنین وزیر راه و شهرسازی و رئیس جمهور ایران نیز بر لزوم احیای موافقت‌نامه عشق‌آباد و تقویت نقش آفرینی ترکمنستان در کریدور شمال-جنوب تاکید کردند. 🔶 با توجه به تمایل هر دو کشور به توسعه روابط اقتصادی، به ویژه در حوزه حمل‌ونقل، انتظار می‌رود نقشه راه گسترش روابط با سرعت بیشتری تدوین شود. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰 خط ریلی رشت-آستارا گلوگاه شاخه غربی کریدور شمال-جنوب 🔶با توجه به اهمیت پروژه ریلی رشت-آستارا واحد اقتصاد موسسه مصاف مصاحبه‌ای با آقای محمدجواد شاهجویی، کارشناس حمل‌ونقل، ترتیب دید متن آن به شرح زیر است؛ 🔶 کریدور شمال-جنوب یا به اصطلاح INSTC در سال ۲۰۰۰ میلادی در توافقنامه‌ای که بین ایران، هند و روسیه به امضا رسید، ایجاد شد. بعدها دیگر کشورها از جمله جمهوری آذربایجان نیز به عنوان ناظر به این کریدور پیوستند. این شبکه هفت هزار و 200 کیلومتری، از مسیرهای دریایی، راه‌آهن و جاده‌ها برای حمل بار استفاده می‌کند. این کریدور می‌تواند هزینه حمل‌ونقل بین هند و روسیه را تا 30 درصد و زمان ترانزیت کالا را از 40 روز به بیش از نصف کاهش دهد. 🔶 کریدور شمال-جنوب سه‌شاخه اصلی دارد. شاخه شرقی این کریدور از خاک روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران می‌گذرد و در ادامه از طریق بنادر جنوبی ایران و از طریق خطوط دریایی به سمت کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا و هند ادامه پیدا می‌کند. 🔶 شاخه میانی کریدور شمال-جنوب؛ این شاخه ارتباط میان بنادر جنوب کشور با کشورهای شمال دریای خزر را برقرار کرده است. 🔶 شاخه غربی کریدور شمال-جنوب؛ این شاخه، کشورهای آسیای جنوب شرقی و هند را از طریق بنادر جنوبی به پایانه‌های مرزی غرب دریای خزر متصل می‌کند. خط ریلی رشت-آستارا را می‌توان حلقه مفقوده این شاخه برای اتصال ریلی به روسیه و از آنجا به اروپا به شمار آورد. 🔶 اسفند 97 قطعه ریلی قزوین به رشت تکمیل شد اما قطعه رشت-آستارا همچنان باقی مانده بود. نزدیک به ۲۰ سال است این پروژه مصوب شده و ردیف بودجه سنواتی دریافت می‌کند. اما به واسطه بروز مشکل در تامین مالی و تملک اراضی ساخت این پروژه به چالش تبدیل شد و تا به امروز به طور جدی به مرحله اجرایی نرسید. 🔶 با توجه به بروز جنگ میان روسیه و اوکراین اهمیت این پروژه ریلی دوچندان و به گلوگاه مهمی در کریدور شمال-جنوب تبدیل شد.
✨ موافقت بانک مرکزی با کاهش نرخ سود وام نهضت ملی مسکن 🔷 مهرداد بذرپاش با یادآوری این‌که در نهضت ملی مسکن تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی تصویب و ابلاغ شد، اظهار کرد: هدف‌گذاری بعدی ما کاهش نرخ سود و پلکانی کردن آن است که اکنون از سوی بانک مرکزی پذیرفته شده؛ اما هنوز کافی نیست و باید نرخ را کم کنیم. 🔶 بذرپاش یادآور شد:‌ نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن ۲۳ درصد است که با تاکید رییس جمهور و موافقت بانک مرکزی مبنی بر بالا بودن آن، این سود کاهش می یابد. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
قسمت اول 🔰 خط ریلی رشت-آستارا گلوگاه شاخه غربی کریدور شمال-جنوب 🔶با توجه به اهمیت پروژه ریلی رشت-آستارا واحد اقتصاد موسسه مصاف مصاحبه‌ای با آقای محمدجواد شاهجویی کارشناس حمل‌ونقل، ترتیب دید که متن آن به شرح زیر است: 🔷 آقای محمدجواد شاهجویی کارشناس حوزه حمل و نقل گفت: کریدور شمال-جنوب یا به اصطلاح INSTC در سال ۲۰۰۰ میلادی در توافقنامه‌ای که بین ایران، هند و روسیه به امضا رسید، ایجاد شد. بعدها دیگر کشورها از جمله جمهوری آذربایجان نیز به عنوان ناظر به این کریدور پیوستند. این شبکه هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتری، از مسیرهای دریایی، راه‌آهن و جاده‌ها برای حمل بار استفاده می‌کند. این کریدور می‌تواند هزینه حمل‌ونقل بین هند و روسیه را تا ۳۰ درصد و زمان ترانزیت کالا را از ۴۰ روز به بیش از نصف کاهش دهد. 🔶وی افزود: کریدور شمال-جنوب سه‌شاخه اصلی دارد. شاخه شرقی این کریدور از خاک روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران می‌گذرد و در ادامه از طریق بنادر جنوبی ایران و از طریق خطوط دریایی به سمت کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا و هند ادامه پیدا می‌کند. 🔷شاهجویی در ادامه بیان کرد: شاخه میانی کریدور شمال-جنوب؛ ارتباط میان بنادر جنوب کشور با کشورهای شمال دریای خزر را برقرار کرده است. همچنین شاهجویی در مورد شاخه غربی کریدور شمال-جنوب بیان داشت؛ این شاخه، کشورهای آسیای جنوب شرقی و هند را از طریق بنادر جنوبی به پایانه‌های مرزی غرب دریای خزر متصل می‌کند. 🔶همچنین وی در مورد پروژه ریلی رشت-آستارا افزود: خط ریلی رشت-آستارا را می‌توان حلقه مفقوده شاخه غربی کریدور بین‌المللی شمال-جنوب، برای اتصال ریلی به روسیه و از آنجا به اروپا به شمار آورد. 🔷شاهجویی ادامه داد: اسفند ۹۷ قطعه ریلی قزوین به رشت تکمیل شد اما قطعه رشت-آستارا همچنان باقی مانده بود. نزدیک به ۲۰ سال است این پروژه مصوب شده و ردیف بودجه سنواتی دریافت می‌کند. اما به واسطه بروز مشکل در تامین مالی و تملک اراضی ساخت این پروژه به چالش تبدیل شد و تا به امروز به طور جدی به مرحله اجرایی نرسید. با توجه به بروز جنگ میان روسیه و اوکراین اهمیت این پروژه ریلی دوچندان و به گلوگاه مهمی در کریدور شمال-جنوب تبدیل شد. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco