#عکس_نوشت
🔰 وامهای تورمزا
🔶 تسهیلات پرداختی بانکها از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۱، از ۱۸۹۹ همت به ۴۴۴۹ همت افزایش یافته است. یعنی سالانه بیش از ۵۰ درصد. مشکل اصلی این است که با تقریبا دوبرابر شدن نقدینگی پرداختی تسهیلات، رشد اقتصادی نزدیک به صفر را شاهد بودیم؛ که نشان از عدم ورود تسهیلات به تولید است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#توییت
⭕تراکم نفر در هکتار تهران ۱۵۱ در مقابل لندن ۶۰ یا توکیو ۲۷!!
🔶چرا دور شهرها کمربند بستن و مجبوریم تو آپارتمان زندگی کنیم؟!
اگر اون کشورها تونستن خانه یک طبقه ویلایی بسازند ما با این وسعت از کشور چرا نتونیم؟
در نهضت ملی مسکن حتما به این موضوع مهم توجه شود تا دچار مشکلات بعدیش نشیم.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#مصاحبه
💢چرا شاخه غربی کریدور ریلی شمال-جنوب برای روسیه اهمیت دارد؟
⭕بخش دوم
✨مصاحبه واحد اقتصاد مصاف با آقای شاهجویی کارشناس حملونقل، پیرامون موضوع ترانزیت ریلی
🔶 آقای شاهجویی کارشناس حمل و نقل گفت: پیش از این تامین مالی پروژه ریلی رشت-آستارا با بودجه سنواتی صورت میگرفت. اما این خطآهن به واسطه مشخصات خاص، نسبت به دیگر پروژههای ریلی سرمایه بیشتری نیاز دارد. به همین بودجه سنواتی به تنهایی نمیتوانست تکمیل این خط را سرعت ببخشد. طبق نظر کارشناسان سرمایهگذاری مستقیم روسیه مطلوبترین روش برای تامین مالی این پروژه بود. چرا که روسیه انگیزه زیادی برای تکمیل هر چه سریعتر این پروژه دارد.
🔶 وی در مورد سرمایهگذاری روسیه در پروژه ریلی رشت-آستارا اضافه کرد: آمد و رفتهای بسیاری بین دو کشور صورت گرفت. در نهایت مدل سرمایهگذاری فاینانس یعنی استفاده از وام، خط اعتباری پنج میلیارد دلاری روسیه، مورد تایید دو طرف قرار گرفت. بنابراین این شد تا با مشارکت روسیه این خط ریلی تکمیل شود و از محل دریافت عوارض خط و یا با تضمین دولت بازپرداخت وام صورت گیرد.
🔶 همچنین شاهجویی افزود: در حال حاضر اتصال به روسیه از طریق شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب برقرار است. از طریق دو مرز اینچهبرون و سرخس به واسطه عبور از کشورهای ترکمنستان و قزاقستان اتصال ریلی به شرق روسیه نیز برقرار است. تقویت مسیر اینچهبرون-گرمسار و یا ایجاد محور ریلی اینچهبرون-شاهرود-طبس نمیتواند نیاز روسها را تامین کند. زیرا تمرکز جمعیت روس در غرب این کشور قرار دارد. این موضوع سبب میشود شاخه غربی کریدور شمال-جنوب اهمیت بیشتری برای روسیه داشته باشد.
🔶شاهجویی در مورد تغییر برنامه توسعه کریدوری جمهوری آذربایجان که تا قبل از آن قراربود این کشور ۵۰۰ میلیون دلار از یک میلیارد سرمایه لازم رو تامین کند که البته با تغییر برنامه توسعه آذربایجان این طرح به مرحله اجرا نرسید، گفت:
💢جمهوری آذربایجان به جای کریدور شمال-جنوب، روی توسعه کریدور شرقی-غربی، به ویژه ترانس-کاسپین تمرکز کرد. نکته مهم این است، درگیر شدن منافع روسیه در خط ریلی رشت-آستارا موجب میشود؛ تمایل روسیه برای کنترل اوضاع قفقاز جنوبی و زیادهخواهیهای علیاف افزایش یابد. همچنین مشارکت روسها در تکمیل این خط ریلی، موضعگیری آنها را به نفع ایران تحت تاثیر قرار خواهد داد.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت_کوتاه
⭕تعمیق روابط ایران و عمان فرصتی ویژه برای اجرای طرح های راهبردی
🔷حجم تجارت ایران و عمان در دو دهه اخیر افزایش چشمگیری داشته است. فولاد، قیر و دام زنده بیشترین میزان صادرات ایران به عمان را تشکیل میدهند. بخش بزرگی از این صادرات از طریق دریا انجام میشود که بنادر صُحار و السویق بیشترین تبادلات تجاری را با ایران فراهم کردهاند.
🔶ایران میتواند با شناخت بخشهای پیشران سند ۲۰۴۰ عمان، افزایش صادرات غیرنفتی به عمان را در دستور کار قرار دهد و با اجرایی کردن طرحهای راهبردی، مانند احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان، مناسبات اقتصادی خود را با این کشور عمق ببخشد.
🔷همچنین با توجه به اینکه نیروهای عمانی از مهارتها و آموزشهای کافی برخوردار نیستند و ۷۷ درصد نیروی کار آنها را خارجیها تشکیل میدهند. با توجه به قوت ایران در پرورش نیروی تحصیلکرده و صادرات خدمات فنی مهندسی، شایسته است از این فرصت نیز برای افزایش صادرات خدمات علمی و فنی به عمان بهره کافی برده شود.
🔴 امیدواریم مسئولان اینبار به موقع به فکر عملیاتی کردن این برنامه باشند.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#اینفوگرافیک
⭕کلید حل مشکلات
🔷راهحل شرایط فعلی اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی جامعه، افزایش تولید است. با افزایش تولید کالا و خدمات، نقدینگی کنترل شده و تورم کاهش مییابد.
🔷اشتغالزایی، کاهش شکاف طبقاتی، حفظ ارزش پول ملی، افزایش صادرات و بهبود معیشت عمومی تنها بخشی از پیامد افزایش تولید در کشور خواهد بود.
🔶برای حل مشکلات همه باید تولیدکننده باشیم و همگی کالای ایرانی مصرف کنیم، کشتی اقتصاد ایران بدون همافزایی همه مردم به ساحل آرامش نخواهد رسید.
#اقتصاد_توسعه
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
🏦بانک جهانی: اقتصاد ایران دو درصد در سال ۲۰۲۳ رشد می کند.
🔷بانک جهانی در آخرین گزارش خود پیشبینی کرده است که اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ رشد ۲.۲ درصدی داشته باشد که با وجود تداوم تحریمها، بالاتر از نرخ رشد پیش بینی شده برای اقتصاد جهانی در سال جاری خواهد بود.
🔶طبق پیشبینی بانک جهانی، ایران جزو کشورهایی است که کمترین افت را در رشد اقتصادی خود طی سال ۲۰۲۳ تجربه خواهد کرد. بانک جهانی پیشبینی کرده است رشد اقتصادی ایران در این سال به ۲ درصد برسد. ایران در سال قبل از آن رشد ۲.۷ درصدی را در اقتصاد خود تجربه کرده است.
🔷همچنین بانک جهانی در گزارشی با عنوان «چشم انداز اقتصاد جهانی» هشدار داد که سیاستهای ضد تورمی بانکهای مرکزی جهان در سال ۲۰۲۳ منجر به کاهش چشمگیر رشد اقتصادی کشورها در سال جاری خواهد شد.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#مصاحبه
🔰ترانزیت ریلی؛ چالشها و راهکارها
قسمت سوم
⭕بخش سوم و پایانی مصاحبه واحد اقتصاد مصاف با آقای شاهجویی کارشناس حملونقل، پیرامون موضوع ترانزیت ریلی
🔷شاهجویی دربارهی چالشهای ترانزیت ریلی گفت: به طور کلی میتوان این چالشها را به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم نمود. در بخش خارجی، از عدم بازاریابی میتوان به عنوان یکی از مهمترین چالشها نام برد. شرکای خارجی نسبت به امکانات و شبکه ریلی راهآهن ایران آگاهی ندارند این موضوع انتخاب کریدور ایران را برای حمل بار توسط شرکای خارجی با مشکل مواجه میکند.
🔶 وی در ادامه بیان کرد: موضوع دوم کمبود ناوگان است. واگنهای ایرانی مجوز ورود به کشورهای CIS را ندارند. البته واگنهای ایرانی در حال حاضر امکان کسب استانداردهای لازم را دارند، این امر نیازمند مذاکره و دیپلماسی است. متاسفانه تاکنون شرکت راهآهن موفق نشده این چالش را رفع کند.
🔷شاهجویی در مورد چالشهای داخلی ترانزیت ریلی گفت: در بخش داخلی، ناکارآمدی شبکه ریلی چالش جدی است. این ناکارآمدی را از دو وجه میتوان بررسی کرد. اول اینکه بخش ریلی با نظام بهرهبرداری سنتی و غیربهرهور اداره میشود. این موضوع سرعت سیر قطارهای باری را کاهش داده است. سرعت سیر پایین، با افزایش زمان و هزینه حمل بار از جذابیت کریدورهای ایران کاسته است.
🔶 موضوع دوم، غیرقابل پیشبینی بودن برخی پارامترها است که برنامهریزی را برای فورواردها سخت میکند. برای مثال وقتی مالک بار خارجی، محمولهاش را به راهآهن ایران تحویل میدهد ممکن است یکبار محموله دو الی سه روزه به بندرعباس برسد، بار دیگر احتمال دارد که حمل بار تا بندرعباس ۲۵ تا ۳۰ روز طول بکشد.
🔷 وی در ادامه بیان داشت: برنامه هفتم توسعه نسبت به برنامه ششم و برنامههای قبلی، دید واقعبینانهتری به مشکلات حوزه ترانزیت دارد و راهکارهای خوبی نیز ارائه شده است. اما باز هم همه مشکلات ترانزیت ریلی مورد توجه قرار نگرفته است. اما یکی، دو بند لایحه برنامه هفتم توسعه ویژه است. از جمله آنها واگذاری لکوموتیو به بخش خصوصی است. اگر این اتفاق رخ دهد تا حد خوبی گره از کار ترانزیت ریلی باز میشود.
🔶 شاهجویی در مورد چالش موجود در ساختار راهآهن اظهار کرد: در نهایت، نکته مهم این است که ساختار راهآهن به شیوه سنتی اداره میشود. این در حالی است که دیگر کشورها اصلاح ساختار حکمرانی شبکههای ریلی و افزایش بهرهوری را در دستور کار خود قرار دادهاند. کشور اگر میخواهد با استفاده از موقعیت جغرافیای و ترانزیت نفعی ببرد، باید برای افزایش بهرهوری ناوگان ریلی اقداماتی انجام داد. این اقدامات در سه دسته کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت قرار میگیرند.
🔷راهکارهای کوتاهمدت هماکنون نیز قابل اجرا است. اقداماتی مانند؛ به کارگیری قطارهای کامل و برنامهای باری یا محدود کردن بخش مسافری.
🔶 راهکارهای میانمدت و بلندمدت از جنس ایجاد اصلاحات ساختاری هستند. اقداماتی مانند؛ واگذاری لکوموتیوها به بخش خصوصی و تشکیل کمیته داوری ریلی.
💢وی درپایان بیان درباره بهرهوری شبکه ریلی ایران گفت: این شاخص در ایران حدود یک سوم میانگین جهانی است. اگر بتوانیم بهرهوری شبکه ریلی در حمل بار را به حداقل میانگین جهانی برسانیم، امیدواریم که اهداف ترانزیتی کشور محقق شود.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
💢 وام ودیعه، ابزاری ناکارآمد برای کنترل بازار اجارهبها
⭕ مجلس شورای اسلامی اخیرا با افزایش وام ودیعه مسکن موافقت کرد؛ به این ترتیب سقف وام ودیعه مسکن در شهر تهران به ۲۰۰ میلیون تومان رسید اما با توجه به شرایط بازار به نظر نمیرسد این تسهیلات برای مستاجران گرهگشا باشد.
⭕ به گفته فرشید ایلاتی، کارشناس بازار مسکن وام ودیعه چند سالی است که به مستأجران داده میشود اما یک سیاست ناکارآمدی است که هر ساله دولت آن را تکرار میکند؛ چراکه افزایش وام ودیعه باعث انتظارات تورمی است و تاثیری معکوس بر بازار اجارهبها دارد.
⭕ همچنین علیرضا مهدیزاده، کارشناس مسکن معتقد است افزایش وام ودیعه قدرت خرید مردم را را افزایش نمیدهد. راهکار کاهش قیمت خانه را باید در گسترش افقی و ساخت خانههای یک طبقه جستجو کرد. /عصرایرانیان
#حق_زمین
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#اینفوگرافیک
💢آخرین اطلاعات از نهضت ملی مسکن
⭕براساس اظهارات هادی عباسی، معاون وزیر راهوشهرسازی، آخرین اطلاعات از روند پیشروی طرح نهضت ملی مسکن اعم از تعداد واحدهای نوسازی شده در بافتهای فرسوده، واحدهای خودمالکین اجرایی شده، واحدهای اجرایی شده مسکن روستایی و مجموع واحدهای اجرایی شده، مطابق جدول بالاست.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰 صدور دستورالعمل بهرهگیری از ظرفیت تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتی
🔶 طبق اعلام معاون وزیر اقتصاد: مالیات بیش از نیمی از اصناف صفر شده است.
🔶 طبق تبصره ماده ۱۰۰قانون مالیاتهای مستقیم، سازمان امور مالیاتی میتواند برخی از مشاغل را که میزان درآمد فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف مانند نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند. مالیات مؤدیان مذکور به صورت مقطوع تعیین و وصول میگردد.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#خبر
حذف دلار و سوئیفت در اتحادیه پایاپای آسیایی
🔹دبیر اتحادیه پایاپای آسیایی: از ماه آینده امکان مبادله با ارزهای روپیه، روبل و یوان برای اعضای این اتحادیه فراهم میشود و هر کشوری که مایل باشد میتواند در این اتحادیه عضو شود.
🔹تا زمان آمادهشدن پیامرسان مشترک اتحادیه، از پیامرسان ایرانیِ «سپام» استفاده میشود؛ استفاده از سپام توسط اعضای اتحادیه، برای ایران درآمد ارزی دارد.
🔹با فعالشدن این پیامرسان، اعضای اتحادیه از «سوئیفت» که پیشتر از آن استفاده میشد و تحت تحریمهای آمریکا قرار گرفته بینیاز میشوند.
#مصاحبه
📌طبق قانون تمرکز همه موارد. حوزه بازرگانی و تولید باید در یک وزارتخانه مستقر باشند
👤 خانم سمیه رفیعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مصاحبهای با واحد اقتصاد مصاف پیرامون لایحه تشکیل وزارت بازرگانی گفت:
🔷 واقعیت این هست که درواقع لایحۀ ایجاد وزارت بازرگانی، یک موضوع پُربحثی است. این موضوع تقریباً برای همۀ دولتها بحثبرانگیز شده. چه در ایجادش، که درواقع وجود داشته باشد یک اینچنین وزارتخانهای، چه در انحلالش.
🔶وی درباره زنجیره تامین امنیت غذایی بیان کرد: یک زمانی رسیدند به اینکه مثلاً در حوزۀ کشاورزی و بحث تأمین امنیت غذایی، اینکه کُل زنجیره در اختیار دستگاه مسئول حوزۀ امنیت غذایی نباشد، خلأها و کاستیهایی را دارد و درست هم بود. اینکه مشخص نبود درواقع نیاز به تولید چقدر است. نیاز به خرید چقدر است. این باید در یک دستگاه تعیین میشد. نه اینکه دستگاههای متفاوت درواقع بخواهند این زنجیره را کامل کنند. این حتماً نقصان است.
🔷خانم رفیعی درباره قانون تمرکز گفت: در همین اثنا یک مسائلی هم به وجود آمد. حالا بحث مونوپولیشدن/monopoly واردات است، بحث نهادههای کشاورزی و همهی اینها دلایلی هستن که این تصمیم گرفته شد. این موضوع ایدۀ مراکز پژوهشی هم بود که بخواهند درواقع قانون تمرکز را بگویند. قانون تمرکز میگوید که بازرگانی و همۀ موارد مربوط به حوزۀ بازرگانی و تولید در یک وزارتخانه مستقر بشوند. در قانون تمرکز کُل زنجیره مستقر شده به هر شکل.
🔶خانم رفیعی درباره نظر موافقین تشکیل وزارت بازرگانی گفت: اما نواقصی هم در بُعد تبادل اقتصادی با دنیا، دیپلماسی اقتصادی و... از مشکلاتی است که الان مطرح است که به همین دلایل بعضاً موافقین لایحه میگویند که ما نیاز به یک وزارتخانۀ مستقلی داریم که بتواند درواقع موضوع تبادل اقتصادی را دنبال بکند. و کارش فقط این باشد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که مطرح است این است که شاید مثلاً دوستان در دستگاههای تخصصی مثل صمت و جهاد و اینها، آنقدری که باید اطلاع تجاریسازی محصولاتشان را و یا اصولاً مختصات و چهارچوب تجارت را نمیدانند. چه در واردات چه در صادرات. این حرف هم قابل اعتنا است و نمیشود بهراحتی از کنارش بگذریم. اما من خودم به شخصه با توجه به اینکه خیلی عمر زیادی نیست که قانون تمرکز تصویب شده و اختیارات به وزارتخانههای متولی داده شده، فکر میکنم باید یک مقداری بیشتر به قانون تمرکز فرصت بدهیم.
💢 خانم رفیعی در پایان بیان کرد: سهچهار سال فرصت زیادی نیست که ما بخواهیم تصمیمگیری کنیم که درواقع تصمیم مهم و قوی را بخواهیم لغو کنیم یا مُلغا کنیم. میشود برای خلأها و کاستیها با نکاتی که دوستان دارند و درست هم هست در امر تجارت و بحث مبادلۀ اقتصادی، میشود خلأها را با راهکارهای دیگری جبران کرد و سریع نرویم سراغ ایجاد وزارتخانه. من خودم به شخصه نظرم این است که بهتر است که سریع دنبال ایجاد وزارت بازرگانی نرویم.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰 پلمب املاکیهای متخلف و بدون مجوز در پردیس
🔶 طبق اظهارات مدیرعامل شرکت عمران این شهر برخی دفاتر املاک متخلف و بدون مجوز اقدام به نرخگذاری صوری میکردند، برخورد با این دفاتر در حال انجام است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
📌 فوربس: پیگیری ایران برای حذف دلار از تجارت آسیایی
🔹بر اساس گزارش تارنمای آمریکایی «فوربس» ایران به دنبال حذف دلار از مبادلات تجاری خود با کشورهای آسیایی و استفاده از نظام جایگزین سوئیفت در مبادلات اتحادیه پایاپای آسیایی است.
🔹رابطه ایران و روسیه نمونه موفقی در همکاریهای پولی و بانکی بوده است، به طوری که اکنون ۸۰ درصد تجارت روسیه و ایران با پول ملی دو کشور، ریال و روبل، انجام میشود.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
⭕ مخالفت مرکز پژوهشهای مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی
🔹 مرکز پژوهشهای مجلس در گزارش کارشناسی منتشر شده خود پیرامون تشکیل وزارت بازرگانی اقدام به ارزیابی سیر تطور تفکیک و ادغام این وزارتخانه در وزارتها دیگر کرده است.
🔹در ادامه این گزارش، تغییر ساختار وزارتخانهها در ایران و جهان ارزیابی تطبیقی شده است. طبق این ارزیابیها کشورهایی از جمله آلمان، ژاپن، چین، فرانسه، ایتالیا، آمریکا و انگلستان که بزرگترین و موفقترین اقتصادهای جهان محسوب میشوند، بین ۱۵ تا ۲۰ وزارتخانه دارند. علاوه بر این، بررسی ساختار تولید و تجارت (بازار) در این کشورها نشان میدهد که ساختار مدیریت تولید و تجارت به طور متمرکز انجام میشود و این دو بخش از یکدیگر تفکیک نشدهاند.
▪️ ایرادات تشکیل وزارت بازرگانی
🔹مرکز پژوهشهای مجلس با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی ایران و تجارب پیشین اقدام به بررسی ایرادات تفکیک وزارت بازرگانی از صنعت و معدن کرده است.
1️⃣ لزوم اتخاذ سیاستهای یکپارچه در حداکثر شدن ایجاد ارزش افزوده در زنجیره ارزش
2️⃣ تداخلات نهادی و تشتت در حوزههای تصمیمگیری
3️⃣ مسئله شناسی اشتباه از افزایش قیمتها در بازار
4️⃣ عدم امکان هماهنگی میان تولید و بازرگانی از طریق ساختارهای شورایی
5️⃣ غفلت از اهداف در نظر گرفته شده در ادغام وزارتخانهها
6️⃣ غلبه پیدا کردن سیاستهای واردات بی رویه و سرکوب قیمت براي تنظیم بازار داخلی
7️⃣ لزوم اتخاذ سیاستهای رشد تولید به عنوان نقطه کانونی سیاستهای اقتصادی کشور
🌐 لینک گزارش کامل مرکز پژوهشهای مجلس
#وزارت_واردات
#ذبح_تولید
📢 کانال واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف
🆔 @masaf_foods
⭕ مخالفت مرکز پژوهشهای مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی
🔹 مرکز پژوهشهای مجلس در گزارش کارشناسی منتشر شده خود پیرامون تشکیل وزارت بازرگانی اقدام به ارزیابی سیر تطور تفکیک و ادغام این وزارتخانه در وزارتها دیگر کرده است.
🔹در ادامه این گزارش، تغییر ساختار وزارتخانهها در ایران و جهان ارزیابی تطبیقی شده است. طبق این ارزیابیها کشورهایی از جمله آلمان، ژاپن، چین، فرانسه، ایتالیا، آمریکا و انگلستان که بزرگترین و موفقترین اقتصادهای جهان محسوب میشوند، بین ۱۵ تا ۲۰ وزارتخانه دارند. علاوه بر این، بررسی ساختار تولید و تجارت (بازار) در این کشورها نشان میدهد که ساختار مدیریت تولید و تجارت به طور متمرکز انجام میشود و این دو بخش از یکدیگر تفکیک نشدهاند.
▪️ ایرادات تشکیل وزارت بازرگانی
🔹مرکز پژوهشهای مجلس با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی ایران و تجارب پیشین اقدام به بررسی ایرادات تفکیک وزارت بازرگانی از صنعت و معدن کرده است.
1️⃣ لزوم اتخاذ سیاستهای یکپارچه در حداکثر شدن ایجاد ارزش افزوده در زنجیره ارزش
2️⃣ تداخلات نهادی و تشتت در حوزههای تصمیمگیری
3️⃣ مسئله شناسی اشتباه از افزایش قیمتها در بازار
4️⃣ عدم امکان هماهنگی میان تولید و بازرگانی از طریق ساختارهای شورایی
5️⃣ غفلت از اهداف در نظر گرفته شده در ادغام وزارتخانهها
6️⃣ غلبه پیدا کردن سیاستهای واردات بی رویه و سرکوب قیمت براي تنظیم بازار داخلی
7️⃣ لزوم اتخاذ سیاستهای رشد تولید به عنوان نقطه کانونی سیاستهای اقتصادی کشور
🌐 لینک گزارش کامل مرکز پژوهشهای مجلس
#وزارت_واردات
#ذبح_تولید
📢 کانال واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف
🆔 @masaf_foods
⭕️ رشد ۳.۸ درصدی تولید صنایع بورسی در فروردین
🔶در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ شاخص تولید و فروش شرکتهای صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش ۳.۸ و ۴.۷ درصدی مواجه شده، اما نسبت به ماه قبل شاخص تولید و فروش رشد منفی ۱۴.۲ و ۳۴.۹ درصدی داشته است.
🔷این کاهش، مطابق انتظارات حاکی از کاهش فعالیتهای بخش صنعت در تعطیلات فروردین ماه است. طبق روال دورهای در فروردین ماه اکثر رشته فعالیتهای بخش صنعت با کاهش شاخص روبرو بوده اند. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین ۱۵ گروه صنعتی بورسی، ۱۱ گروه، افزایش در شاخص تولید و ۴ گروه، کاهش در شاخص تولید را تجربه کردهاند.
⭕گروه های «خودرو و قطعات»، «لاستیک و پلاستیک» و «محصولات فلزی بجز ماشینآلات و تجهیزات» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشتهفعالیتهای «چوب و کاغذ» و «فلزات پایه» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشتهاند.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco.
#توییت
💢اولین طرح ذیل قانون تنفس خوراک پتروپالایشگاهها با ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی آماده بهرهبرداری است؛ اما هنوز دو سال از تصویب این قانون نگذشته تیم جدید مدیریتی #صندوق_توسعهملی حاضر به دادن تنفس خوراک به این طرح نشدهاند و بهانه میتراشند.
آقای مدیر!
صندوق توسعه، نباید مانع توسعه باشد.
لینک توییت
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
🔴طلسم واردات خودرو با ۲۱۳ رای موافق ۲۱۳ شکسته شد
🔻ولی اسماعیلی نایب رییس کمیسیون اجتماعی: مجلس شورای اسلامی امروز با تصویب لایحه الحاقی به قانون ساماندهی خودرو، قفل #وارادت_خودرو را شکست که مطالبه اصلی مردم بود. امید داریم شورای نگهبان و مجمع مصلحت هم درک واقعی از نگرانی مردم عزیز ایران داشته باشند انشاالله
مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه واردات #خودرو های کارکرده را تصویب کرد
👈مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو موافقت کرد. مواد جدید در این لایحه «دو فوریتی» به واردات خودروهای کار کرده مربوط است.
این لایحه ۲۱۲ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۳ رای ممتنع داشت.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته: «با واردات خودرو، خودروساز داخلی دیگر نمی تواند خودروی بی کیفیت ارائه کند و در رقابت با خودروی خارجی نسبت به ارتقاء کیفیت و کاهش قیمت توجه خواهد داشت.»
شرایط غیررقابتی و استانداردهای نه چندان مطلوب خودروهای داخلی بهمراه گرانی خودروهای ساخت داخل باعث نارضایتی بسیاری شده است. مشتریان امیدوارند با نهایی شدن این لایحه بازار خودرو به سمت ثبات و کیفیت حرکت کند.
#خبر
🔴طلسم واردات خودرو با ۲۱۲ رای موافق نمایندگان مجلس شکسته شد
⭕مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو موافقت کرد. مواد جدید در این لایحه «دو فوریتی» به واردات خودروهای کار کرده مربوط است.
این لایحه ۲۱۲ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۳ رای ممتنع داشت.
👤سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته: «با واردات خودرو، خودروساز داخلی دیگر نمی تواند خودروی بی کیفیت ارائه کند و در رقابت با خودروی خارجی نسبت به ارتقاء کیفیت و کاهش قیمت توجه خواهد داشت.»
🔶شرایط غیررقابتی و استانداردهای نه چندان مطلوب خودروهای داخلی بهمراه گرانی خودروهای ساخت داخل باعث نارضایتی بسیاری شده است. مشتریان امیدوارند با نهایی شدن این لایحه بازار خودرو به سمت ثبات و کیفیت حرکت کند.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#فراخوان_جذب
📣توجه
⭕ از مخاطبان محترم موسسه مصاف دعوت بهعمل میآید که درصورت تمایل به همکاری با واحد اقتصاد و کسبوکار این مؤسسه *در قالب خبرنگار تحلیلی* و با احراز شرایط گفته شده، فرم زیر را تکمیل نمایند .
1️⃣ _ علاقمند به حوزه اقتصاد.
2️⃣ _ دانشجو و یا دارای تحصیلات دانشگاهی.
3️⃣ _ متولدین سال ۱۳۷۷ به بعد.
4️⃣ _ امکان حضور در واحد حداقل سه روز در هفته از ساعت ٨ الی ١٦.
📩تکمیل فرم تنها راه ارسال تقاضا برای همکاری در واحد اقتصاد است. لطفا فرم را با دقت تکمیل و رزومه (قالب pdf) خود را در آن ارسال کنید.
🌐لینک فرم همکاری:
http://t.masaf.ir/24266
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#مصاحبه
🔰 بررسی عوامل بروز تورم در ایران
⭕با توجه به اهمیت بسیار زیاد موضوع مهار تورم در اقتصاد ایران، واحد اقتصاد موسسه مصاف مصاحبهای با آقای احمد قدسی کارشناس پول و بانک ترتیب داده و به بررسی علل این موضوع پرداخته است.
🔶 دکتر احمد قدسی، کارشناس ارشد مسائل پول و بانک درباره علل تورم در ایران گفت: از نظر بنده عامل اول تورم در ایران، رشد نقدینگی ناشی از فعالیت سیستم بانکی است. بانکها مصارف مختلفی دارند. مصارفی در قالب تسهیلات، پرداخت نرخ بهره به سپردهها، و موارد دیگر که اینها اقدامات تورمزایی به شمار میروند. زیرا این عوامل در رشد نقدینگی تاثیر قابل توجهی دارند.
🔶 وی با اشاره به اینکه اعتبارات توسط بانکها به سمت فعالیتهای مولد هدایت نمیشود و این مسئله باعث تشدید تورم میشود. افزود: علاوه بر این بخشی از مصارف بانکها صرف خروج سرمایه میشود، به عنوان مثال صرف ورود به بازار ارز و خرید ارز میشود. چون این از محل ایجاد قدرت خرید جدید هم هست، ورود بانک به این بازار میتواند تلاطم ایجاد کند و نرخها را افزایش دهد و باعث تورم شود.
🔶 آقای قدسی در ادامه بیان کرد: در بازار زمین، نیز به همین شکل است. مداخلاتی که بانکها انجام میدهند نرخها را در این بازار تحتتأثیر قرار میدهد. واقعیت این است که سفتهبازی بانک روی سطح قیمتها اثرگذار است.
🔶 وی اظهار کرد: علت دوم، کسری بودجۀ دولت و یک سری نهادهای حاکمیتی است. این نهادها میتوانند شرکتهای دولتی، صندوقهای بازنشستگی، یا خود دولت باشند، اینها وقتی دریافت اعتبارات از بانکها را برای رفع کسریهایشان آغاز میکنند. چون این اعتبارات دائماً رشد میکند و ما به ازای آن تولیدی در اقتصاد شکل نمیگیرد و بعضاً حتی بازپرداخت اعتبارات انجام نمیشود، این خودش باعث رشد بیشتر نقدینگی و ایجاد تورم میشود.
🔶 قدسی ادامه داد: عوامل غیرپولی نیز بر روی تورم اثر دارد. به نظر من در درجه بعدی، میزان دسترسی کشور به ارز و ارزهای نفتی عاملی موثر بر تورم است. همچنین امکان استفاده از سیستم تسویهحساب و پرداخت بینالمللی، باعث میشود تورم کاهش پیدا کند. هر گشایشی که در حوزۀ سیاست خارجی و دسترسی ما به تجارت آزاد خارجی اتفاق بیفتد، روی تورم اثرگذار خواهد بود.
🔶 وی در مورد علت چهارم تورم در ایران گفت: در کشور بخش عرضه یعنی تولید به وسیله برخی سیاستها تضعیف میشود. از مهمترین این سیاستها به توزیع رانت میتوان اشاره کرد. اقداماتی مانند: ارز ترجیحی، اعطای خودرو زیر قیمت بازار به یک عدۀ خاص. این دست اقدامات باعث میشود توجه فعالان اقتصادی و مردم به کسب رانت معطوف میشود.
🔶 قدسی بیان داشت: در این شرایط افرادی که سرمایه مازاد دارند، سرمایهشان را وارد فعالیتهای تولیدی و طرحهای توسعهای نمیکنند. فرد منتظر میشود تا با اخذ ارز ترجیحی، سود قابل توجهی کسب کند. زیرا کسب سود از طریق تولید هم دشوار است و هم حاشیه سود محدودی دارد. اما کسب سود از طریق رانت، ریسک کمتر و سود بیشتری خواهد داشت. علاوه بر این برخی مداخلات دولت کار را برای بخش مولد سختتر میکند.
🔶 قدسی دربارهی راه حل این مشکلات گفت: درباره این موارد باید اصلاح شود تا وضعیت تورم بهبود یابد، نظام تامین مالی باید در خدمت تولید قرار گیرد. همچنین باید اقدامات ضدتولیدی و رانتی را کنار بگذاریم.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#اینفوگرافیک
💢نگاهی به وضعیت صادرات صنعت و لوازم خانگی در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#خبر
⭕ عباس علی آبادی از مجلس رأی اعتماد گرفت
🔹«عباس علیآبادی» با ۱۸۷ رای موافق، ۵۸ رای مخالف بعنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت از نمایندگان مجلس رای اعتماد گرفت.
📌امیدواریم اینبار با برنامهریزی دقیق مشکلاتی که در وزارتخانه صمت وجود دارد حل شود
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
⁉️صندوق توسعه ملی، مانع توسعه میشود؟
🔶قانون حمایت از صنایع پاییندستی نفت یا همان قانون پتروپالایشگاهها، یک قانون با تکیه بر ابزار «تنفس خوراک» است که با هدف جذب سرمایهگذاری در احداث پروژههای پتروپالایشی و رهایی از خامفروشی نفت در سال ۹۸ به تصویب رسید.
🔷این قانون تاکنون سه بار مورد تاکید و حمایت رهبر انقلاب قرار گرفته و ۸ طرح پتروپالایشگاهی و ۱۲ طرح بهینهسازی پالایشگاههای موجود ذیل آن مجوز ساخت گرفتهاند.
🔶در میان این طرحها، طرح ارتقای کیفی بنزین پالایشگاه شیراز با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد و سرمایهگذاری ۴۴.۵ میلیون دلار از لحاظ پیشرفت، پیشروترین طرح بوده که تا دو ماه آینده به بهرهبرداری میرسد.
🔷افتتاح این طرح بیش از ۲.۵ میلیون لیتر به تولید بنزین در وضعیت ناترازی کمک میکند و تنفس خوراک دریافتی منجر به تکمیل پروژه شیرینسازی گازوئیل این پالایشگاه نیز خواهد شد.
🔶با این وجود صندوق توسعه ملی همچنان در صدور مجوز تنفس خوراک این واحد بهانهتراشی میکند که این اتفاق، علاوه بر ضربه به پروژه شیراز، سیگنال ناامیدکنندهای برای سرمایهگذاران سایر طرحها است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#فراخوان_جذب
📣توجه
⭕ از مخاطبان محترم موسسه مصاف دعوت بهعمل میآید که درصورت تمایل به همکاری با واحد اقتصاد و کسبوکار این مؤسسه *در قالب خبرنگار تحلیلی* و با احراز شرایط گفته شده، فرم زیر را تکمیل نمایند .
1️⃣ _ علاقمند به حوزه اقتصاد.
2️⃣ _ دانشجو و یا دارای تحصیلات دانشگاهی.
3️⃣ _ متولدین سال ۱۳۷۷ به بعد.
4️⃣ _ امکان حضور در واحد حداقل سه روز در هفته از ساعت ٨ الی ١٦.
📩تکمیل فرم تنها راه ارسال تقاضا برای همکاری در واحد اقتصاد است. لطفا فرم را با دقت تکمیل و رزومه (قالب pdf) خود را در آن ارسال کنید.
🌐لینک فرم همکاری: http://t.masaf.ir/24266
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یاداشت_کوتاه
📌کارمندان، اول صف در پرداخت مالیات!
🔷 به طور کلی در ساختار فعلی حاکم بر مالیاتستانی کشور، مالیات بر درآمد شامل دو گروه حقوقبگیر و مشاغل میشود. بررسی عملکرد مالیاتی در ۹ ماهه سال گذشته نشان میدهد که همچنان بیش از ۶۴ درصد از مجموع مالیات بر درآمد را قشر حقوقبگیر یعنی کارمندان دولت و کارکنان بخش خصوصی پرداختهاند.
🔶مالیاتستانی از قشر کارمند به این دلیل که درآمدهایشان روشن است. بسیار دقیق انجام میشود اما مالیاتستانی از مشاغل خاص به این دقت و ظرافت نیست. درنهایت عادلانه نیست که برخی از مشاغل کامل مالیات خود را بپردازند ولی مشاغل خاص با درآمدهای کلان از پرداخت مالیات طفره بروند.
🔷 آمارها نشان میدهد که در سال ۱۴۰۰، پزشکان ۲۱میلیون، دندانپزشکان ۱۷/۵میلیون، آهنفروشان، وکلا و مشاورین املاک ۲ تا ۳میلیون مالیات دادند.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#اینفوگرافیک
بازسازی فرصت صادراتی ایران در سرزمین نفت!
⭕با وجود روابط سیاسی خوب با ونزوئلا اما آمارهای اقتصادی بیانگر سهم تقریبا هیچ اقتصاد ایران از سرزمین نفت است. سفر دکتر رئیسی به ونزوئلا فرصتی مهم برای تنظیم تفاهمنامه و توافقنامههای اقتصادی و احیای ظرفیتهای صادراتی در ونزوئلا است.
#یادداشت_کوتاه
⭕ توسعه افقی شهر مطلوبتر از توسعه عمودی
🔶️ طیق بررسی که توسط کارشناسان حوزه مسکن انجام شده است، توسعه شهرها با سرنوشت ساخت و ساز مسکن عجین است. به همین دلیل اگر در این خصوص برنامه ریزی درستی صورت نگیرد می تواند به التهابات بازار مسکن منجر شود.
🔷در شهری مانند تهران ایجاد یک حریم برای ساخت و ساز باعث شده است که بخشی از قیمت ها در بازار مسکن ناشی از مدیریت در این بخش باشد. ایران یک کشور پهناور است و داشتن حریم در شهری مانند تهران و یا بسیاری از شهر های کشور بی معناست.
🔶توسعه شهری چه به صورت عمودی انجام شود و بلند مرتبه سازی شکل گیرد و چه به صورت افقی صورت بپذیرد در نهایت هزینه های توسعه ای تفاوت چندانی نمی کند. هر کشوری می بایست بر اساس وسعت و شرایط خود برنامه ریزی برای توسعه انجام دهد.
🔷با بکارگیری سیستم حمل و نقل گسترده می توان در بسیاری موارد در شهرهایی که به صورت افقی توسعه پیدا کرده است مشکلات رفت و آمد را حل کرد. اما در شهرهایی که تراکم فروشی صورت گرفته مشکلات قابل حل نیست.
#حق_زمین
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#فراخوان_جذب
📣توجه
⭕ از مخاطبان محترم موسسه مصاف دعوت بهعمل میآید که درصورت تمایل به همکاری با واحد اقتصاد و کسبوکار این مؤسسه *در قالب خبرنگار تحلیلی* و با احراز شرایط گفته شده، فرم زیر را تکمیل نمایند .
1️⃣ _ علاقمند به حوزه اقتصاد.
2️⃣ _ دانشجو و یا دارای تحصیلات دانشگاهی.
3️⃣ _ متولدین سال ۱۳۷۷ به بعد.
4️⃣ _ امکان حضور در واحد حداقل سه روز در هفته از ساعت ٨ الی ١٦.
📩تکمیل فرم تنها راه ارسال تقاضا برای همکاری در واحد اقتصاد است. لطفا فرم را با دقت تکمیل و رزومه (قالب pdf) خود را در آن ارسال کنید.
🌐لینک فرم همکاری: http://t.masaf.ir/24266
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco