📌رئیس جمهور لایحه وزارت بازرگانی را پس بگیرد
⭕قسمت دوم
🔷 خانم پاشایی درباره بررسی این موضوع در کشورهای صنعتی گفت: ۲۴ کشور از ۳۰ کشور صنعتی جهان تولید و تجارت خودشان را به صورت یک پارچه مدیریت میکنند. این نشان می دهد که این موضوع قبلا آزموده شده و خارج کردن مدیریت تولید و تجارت از یک پارچگی خطاست. در کشور خودمان هم خیلی چوب آن را خوردیم.
🔶 وی ادامه داد: یک جاهایی دوستان احساساتی و نسنجیده تصمیم میگیرند و یک جایی هم انگار از طرف مافیای واردات در این افراد نفوذ صورت میگیرد که بروید و یک کاری بکنید که بازرگانی جدا شود و ما به خط واردات بی رویه بازگردیم. تا بتوانیم روی کشتی معامله کنیم .
🔷خانم پاشایی گفت: بالاخره راحت ترین روش پول درآوردن واردات و تجارت است ولی تولید سخت است. بالاخره برخی میخواهند تولید را زمین بزنند. به نظر من این کار اشتباه است و بهتر است آقای رئیس جمهور به سمت استراداد این لایحه بیاید و آن را پس بگیرد. این لایحه کارشاسی نشده فرستاده شده است.
🔶من اصلا نمیخواهم به استیضاح وزیر قبلی رجوع کنم. این کار در یک فضای سیاسی به دور از منطق گرفته شد. ولی هر موقع جلوی ضرر را بگیریم سود دارد. من خطاب به آقای رئیس جمهور میگویم: یکی از نشانههای دولتمردان و انسانهای بزرگ این است که وقتی اشتباه میکند بگوید اشتباه کردم. نمیآیند ملت و سرزمینشان را فدای اشتباهشان بکنند که از آن برنگردند.
💢خانم پاشایی در خاتمه بیان نمود: دولت هم فهمیده که اشتباه کرده ولی نمی فهمم که چرا از این اشتباه برنمیگردد. به عنوان یک جوان درک نمیکنم که چرا سیاسیون یک چیز منطقی را فدای سیاست خودشان میکنند.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یاداشت
🔰ضرورت توجه به افزایش فعالیتهای تولیدی آفریقا
🔶میانگین رشد اقتصادی کشورهای آفریقایی در چند سال متوالی نرخ ثابتی در حدود سه درصد را تجربه کرد. رشد اقتصادی در قاره آفریقا یکپارچه نیست. شرق آفریقا سریعترین نرخ رشد و شمال آفریقا بیشترین رشد تولید ناخالص داخلی را از آن خود کرده است.
🔶افزایش اشتغالزایی و فعالیتهای تولیدی در قاره آفریقا یکی از مهمترین دغدغه کشورهای این قاره است. این موضوع توجه قدرتهای خارجی را نیز جلب کرده است. به طوری که چین با سرمایهگذاری بیش از ۷۲ میلیارد دلار، فرانسه با سرمایهگذاری ۳۴ میلیارد دلار و امارات با سرمایهگذاری بیش از ۲۵ میلیارد دلار سعی در افزایش رشد اقتصادی این کشورها دارند.
🔶ایران در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۳ صادرات به ارزش ۱۵۲.۴ میلیون دلار به ۳۸ کشور آفریقایی داشته است. در عوض از این کشورها ۲۳.۵ میلیون دلار واردات انجام داده است. کشور برای استفاده از بازار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری کشورهای آفریقایی باید در تقویت اقتصاد این کشورها مشارکت نماید.
🔶طبق اظهارات سرپرست دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت؛ خدمات فنی و مهندسی یکی از شاخههای تجاری است که ایران میتواند با صدور آن به تقویت بخشهای تولیدی قاره آفریقا بپردازد. استخراج منابع نفت و گاز تازه کشف شده در قاره آفریقا و استفاده از ظرفیت این قاره در کشاورزی از دیگر فرصتهای اقتصادی قاره آفریقا برای سرمایهگذاری و یا صدور خدمات فنی و مهندسی است.
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco
💥۳۵ هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن در حال آماده سازی است
⭕ روح الله اکبری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: حدود ۷۰ درصد اراضی مورد نیاز از طریق الحاق زمین جدید به محدوده شهرها تامین می شود که تامین زیرساخت ها و روند قانونی آن زمان بر و دشوار بوده است.
⭕ اکنون ۳۵ هزار هکتار زمین برای اجرای طرح ملی نهضت مسکن در کشور تامین شده که فرآیند آماده سازی این اراضی در حال اجرا است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یادداشت_کوتاه
📌 گزارش وزارت اقتصاد از عملکرد یکساله درگاه ملی مجوزها
⭕️ نصف متقاضیان مجوز نگرفتند
🔹 یک سال از شروع فعالیت درگاه ملی مجوزها گذشته و در این مدت، همواره انتقاداتی به زیرساختهای فنی این سامانه مطرح شده است.
🔸 در این زمینه، وزارت اقتصاد بهتازگی گزارش عملکرد یکساله درگاه ملی مجوزها را منتشر کرده است. طبق این گزارش، فقط ۵۰ درصد از درخواستهای صدور مجوز به دریافت مجوز منجر شده و چهار نهاد و دستگاه همچون «سازمان نظاممهندسی ساختمان»، «کارشناسان رسمی دادگستری»، «سازمان نظام روانشناسی» و «سازمان برنامهوبودجه» هنوز به درگاه ملی مجوزها متصل نشدهاند.
🔹 در ادامه گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی آمده است: «معادل ۴۹۶ هزار و ۳۵۹ درخواست مجوز از ۱۵ مردادماه سال گذشته تا ۱۴ مردادماه امسال در درگاه ملی مجوزها ثبت و بهصورت برخط، بدون حضور و بدون کاغذ صادر شده است. تعداد کل درخواستها در این مدت زمانی یک میلیون و ۹۵ هزار و ۷۶۹ درخواست بوده است که حاکی از صدور برخط بیش از ۴۵ درصد مجوزها بهصورت برخط است.»
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰 ظرفیت ۱۰ میلیون تنی ترانزیتی مسیر هند-ایران-روسیه
🔶طبق اعلام معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، ۸۲ میلیون تن کالا از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا مرداد ماه در بنادر تخلیه و بارگیری شده است که رشد پنج درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یاداشت_کوتاه
💥بندر جبل علی امارات، الگویی برای توسعه مکران
🔷بندر جبل علی امارات به عنوان برترین بندر خاورمیانه و یازدهمین بندر موفق جهان، الگوی توسعه موفقی برای توسعه بنادر مکران میباشد. بنادر سواحل مکران با توجه به دسترسیهایی که به کشورهای آسیای میانه، آسیای صغیر قفقاز و اروپای شرقی دارند میتوانند به صورت بالقوه چندین برابر بندر جبل علی در جابجایی کالا و تجارت بینالملل نقش داشته باشند.
🔶همچنین توسعه بنادر ایرانی با کمک و سرمایههای خارجی نه تنها خطری به حاکمیت ملی کشور وارد نخواهد کرد بلکه با رونق اقتصادی که ایجاد خواهد شد باعث توسعه مناطق جنوبی کشور و بهبود اقتصاد ملی خواهد شد. با سرمایهگذاری در بنادر منطقه مکران و توجه به اقتصاد دریامحور، میتوان به رفع محرومیت از مناطق ساحلی، افزایش تولید ناخالص ملی، بیاثر نمودن تحریمها و تنوع اقتصاد در کشور کمک کرد.
🔷 از جمله مواردی که بندر جبل علی را در خاور میانه متمایز کرده است عواملی چون کارآمدی مدیران، اعطای تسهیلات به سرمایهگذاران، تنظیم سیاستهای ترجیحی آزاد، مشارکت بخش خصوصی و استفاده بهینه از موقعیت جغرافیایی این منطقه میباشند.
با بررسی دقیق عملکرد موفق بندر جبل علی و بومیسازی با قوانین و ملاحظات اسلامی-ایرانی و ویژگیهای منطقهای سواحل مکران، میتوان این منطقه را در آیندهای نزدیک به یکی از برترین بنادر خاورمیانه تبدیل کرد.
#مکران
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco
#عکس_نوشت
💢رشد ۱۳ درصدی سپردههای ایرانی در بانکهای خارجی
🔶میزان سپردههای ایران نزد بانکها و موسسات خارجی در سه ماهه اول ۲۰۲۳، نسبت به سه ماهه اول ۲۰۲۲، رشد ۱۲ درصدی داشته است.
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco
#خبر
🔰رشد نقدینگی کاهش یافت
🔹 بانک مرکزی اعلام کرد که رشد نقدینگی در یک سال گذشته حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است. کنترل خلق پول، افزایش نسبت سپرده قانونی و اصلاح نرخ سود بین بانکی از جمله عوامل موثر بر مدیریت نقدینگی در سال گذشته بوده است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_نوشت
🔰افزایش ریسک کشتیرانی در دریای سیاه با پایان توافق غلات
🔶 با آغاز جنگ اوکراین و روسیه صادرات غلات از بنادر اوکراین با اختلال شدید همراه شد. اما با امضای توافق صادرات غلات، یک مرکز فرماندهی مشترک با حضور روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد برای عبور دادن کشتیهای حامل غلات و عدم حمل سلاح در کشتیهای مذکور شکل گرفت.
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco
#یاداشت
🔰بد عهدی پاکستان در احداث خط لوله صلح
🔶 ترکمنستان و روسیه دارای ذخایر مازاد گاز طبیعی هستند. از این رو همکاری با این دو کشور برای سوآپ و صادرات گاز اهمیت دارد. در راستای همکاری گازی کشورهای ایران، روسیه، هند، افغانستان، پاکستان و ترکمنستان دو طرح برای احداث خط لوله ارائه شد.
🔶خط لوله ایران-پاکستان-هند معروف به خط لوله صلح و خط لوله ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند معروف به خط لوله تاپی این دو طرح هستند. تکمیل و بهرهبرداری از خط لوله تاپی به دلیل ناآرامیهای افغانستان با مشکل مواجه شد. احداث خط لوله صلح نیز با ایران و پاکستان پیگیری شد.
🔶ساخت این خط لوله از سال ۲۰۰۲ آغاز شد و قرار بود تا سال ۲۰۱۴ به بهرهبرداری برسد. اما به دلیل گرایش پاکستان به غرب، تشدید تحریمها علیه ایران به معنای تضعیف اراده پاکستان برای انجام تعهداتش بود. علاوه بر این اقتصاد این کشور با چالشهایی مواجه است که تامین مالی این پروژه را با مشکل همراه کرد.
🔶 ایران پیشنهاد وام ۵۰۰ میلیون دلاری برای احداث خط لوله مذکور را به طرف پاکستانی ارائه کرد، اما مورد استقبال قرار نگرفت. در تازهترین اخبار اسلامآباد با اشاره به تحریمهای ضدایرانی آمریکا، از ایران خواسته مادامی که تحریمها ادامه دارد از اقدام حقوقی درخصوص قرارداد خط لوله گاز خودداری کند.
🔶برخی کارشناسان این ادعا را به معنای توقف پروژه خط لوله صلح میدانند. اما سرگی تیخونوف تحلیلگر روس در گزارشی ادعا کرد اعلام پایان احداث این خط لوله دشوار است. در این گزارش با اشاره به تحریم روسیه و درگیر بودن منافع چند کشور در منافع سوآپ و صادرات گاز از طریق خط لوله صلح، اظهار شد هنوز فرصت همکاری میان کشورها وجود دارد.
🔶در هر صورت به نظر میرسد کشور نیاز دارد در مورد کاهش ریسک توافقها دوجانبه برنامهریزی کند.
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco
#عکس_استوری
🔰ارز بریکس، پاشنه آشیل دلار
🔸 بریکس (به انگلیسی: BRICS) نام گروهی به رهبری قدرتهای اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حرف اول برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده است.
#اقتصادبینالملل
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
💥سازمان ثبت یک کشور را سر کار گذاشت!
🔹سازمان ثبت با گرفتن رای از دیوان عدالت اداری، خود را از اتصال به درگاه ملی مجوزها معاف کرد!
🔹با این حکم قضایی، عملا ۱۰ مجوز مهمی که توسط این سازمان صادر میشود، از جمله سردفتری، ثبت برند، ثبت شرکت و دفتر ازدواج و طلاق، از دسترس متقاضیان مجوز کسب و کار به صورت بر خط و غیر حضوری خارج شد.
🔹سازمان ثبت و چند دستگاه معدود دیگر، طی یک سال و نیم گذشته قانون را زیر پا گذشته و مجوزهای خود را به درگاه ملی مجوزها متصل نکردند.
🔹نکته قابل تامل اینکه در واکنش به پیگیریهای متعدد رسانهها، سازمان ثبت در یک سال و نیم اخیر دائما اتصال مجوزهایش به درگاه ملی را با وعدههای یک ماهه عقب میانداخت.
🔹اما اکنون اینگونه به نظر میرسد که این سازمان در پی دریافت حکم قضایی برای عدم اتصال مجوزهایش بوده است و عملا این سازمان متقاضیان مجوز را یک سال و نیم سر کار گذاشته بود!
🔹در صورت تایید این فرضیه، زیبنده سازمان ثبت به عنوان یکی از دستگاههای زیر مجموعه قوه قضائیه نیست که مجوزهای خود را «خلاف قانون» و رویه تمام دستگاههای کشور، به درگاه ملی مجوزها متصل نکند.
🔹از بهار ۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۹۸ درصد مجوزهای کسب و کار به درگاه ملی مجوزها متصل شده است و صرفا ۵ دستگاه از جمله سازمان ثبت با بیتوجهی به قانون و دستور رئیس جمهور، مجوزهای خود را از طریق درگاه ارائه نمیکنند.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#یاداشت
🔰زنگ خطر وابستگی به جمهوری آذربایجان در ترانزیت کالا!/ضرورت توجه به شاخه شرقی و میانی کریدور شمال-جنوب
🔶 به دلیل اهمیت موضوع تکمیل قطعه ریلی رشت-آستارا به سرمایهگذاری روسیه؛ واحد اقتصاد مصاف مصاحبهای را با دکتر سبحان نظری ترتیب دید.
🔶 دکتر سبحان نظری دانشآموخته دکتری مهندسی عمران گرایش برنامهریزی حملونقل از دانشگاه علم و صنعت تهران هستند. همچنین ایشان مسئولیت دبیری انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی و خدمات وابسته را نیز بر عهده دارند.
🔶 وی در مورد خط ریلی رشت-آستارا اظهار کرد؛ در حال حاضر جریان جابجایی کالا از طریق شاخه غربی کریدور شمال-جنوب بهصورت حملونقل ترکیبی برقرار است. با راهاندازی این خط هزینه ترانزیت کالا کاهش و سرعت حملونقل کالا در آن افزایش پیدا میکند. در حال حاضر برای جابجایی کالا در مسیر بندرعباس-آستارا لازم است تخلیه کالا از ناوگان ریلی و بارگیری به ناوگان جادهای و بالعکس در رشت و آستارا صورت پذیرد. این یعنی باید دو بار تخلیه و بارگیری در این مسیر انجام شود، اما اگر قطعه ریلی رشت-آستارا تکمیل شود دیگر نیازی به تخلیه و بارگیری کالا وجود ندارد. (کالا به وسیله ناوگان ریلی به آستارا میرسد.)
🔶نظری ادامه داد؛ باید توجه داشت، کشور در کنار فراهم آوردن زیرساختها و بستر سختافزاری باید تسهیلگریهای فرآیندی و نرمافزاری لازم را نیز تدارک ببیند، تا بتواند بهرهبرداری مناسبی از زیرساختها و سختافزارها به عمل آورد.
🔶 وی افزود؛ به عنوان کارشناس حملونقل ضروری میدانم که به نکته مهمی در خصوص این خط ریلی اشاره کنم، به فرضِ تکمیلِ این پروژه ریلی و آغاز بهرهبرداری از آن، این مسیر برای موفقیتش نیازمند عبور از کشور جمهوری آذربایجان است. بنابراین باید مراقب متغیرهای ژئوپلیتیک مرتبط با این کشور بود. البته فرض من این است که مقامات مرتبط با این موضوع، راهکاری جدی برای مدیریت این ریسک سیاسی در زمان بهرهبرداری پروژه اندیشیدهاند و این مشکل را حل شده میدانند.
🔶 در واقع باید مراقب بود که این گونه نشود که خط ریلی رشت-آستارا با صرف سرمایه هنگفت تکمیل شود اما هنگام بهرهبرداری از آن با گروکشی از سمت جمهوری آذربایجان مواجه شویم. بهعنوان مثال؛ جمهوری آذربایجان میتواند کریدور زنگزور را بهانه قرار دهد و فقط در صورت موافقت ایران با ایجاد این کریدور، اجازه اتصال ریلی ایران به روسیه از طریق خاک جمهوری آذربایجان را صادر کند.
🔶همچنین تاکید کرد؛ کشور نباید بهشکل افراطی و بیش از اندازه روی بهرهبرداری از خط ریلی رشت-آستارا تمرکز و تاکید داشته باشد. باید از شاخههای میانی و شرقی کریدور شمال-جنوب نیز به خوبی استفاده کنیم تا به جمهوری آذربایجان در حوزه حملونقل وابسته نشویم چرا که در این صورت جمهوری آذربایجان نمیتواند از حملونقل بهعنوان اهرم فشار علیه ایران استفاده کند.
#ترانزیت
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco
#عکس_نوشت
💥شدت انرژی بالاست...
🔷بهینهسازی مصرف انرژی یکی از اولویتهای جدی کشور است که پیشبرد آن نیازمند یک عزم ملی است اما تاکنون عملکرد مطلوبی در این زمینه صورت نگرفته است.
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco
#عکس_استوری
🔰ارز بریکس، پاشنه آشیل دلار
🔸 بریکس (به انگلیسی: BRICS) نام گروهی به رهبری قدرتهای اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حرف اول برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده است.
#اقتصادبینالملل
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
#یاداشت
🔴تخلفات وزارت بهداشت در تعیین ظرفیت پزشکی و دندان پزشکی در کمیسیون اصل نودم مجلس بررسی می شود
🔷اقدامات معاونت آموزشی وزارت بهداشت برخلاف رویکرد تحولی دولت در راستای افزایش ظرفیت پزشکی است و امتداد مدیریت مطبگونه و فاقد نگاه توسعهای بر این بخش، در شرایطی که دولت مجاهدانه و شبانهروزی در تلاش برای ایجاد تحول در کشور است، اعتبار دولت را خدشهدار میکند.
خضریان با تأکید بر ضرورت افزایش تربیت پزشک و دندانپزشک:
⭕مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم الاجراست ، شکایاتی در کمیسیون اصل نود مبنی بر عدم اجرای مصوبه توسط وزارت بهداشت واصل شده است. موارد تخلفات وزارت بهداشت در تعیین ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی طی نامههایی به این وزارتخانه ابلاغ شد و اصلاح آن در دفترچه انتخاب رشته پیش از انتشار دفترچه درخواست شده است.
🟠 موضوع ظرفیت کل پزشکی عمومی و دندانپزشکی عمومی در سال ۱۴۰۲ طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی میبایست ۱۱ هزار و ۵۲۰ نفر برای رشته پزشکی و ۲ هزار ۲۱۵ نفر برای رشته دندانپزشکی اعلام شود. لذا بر اساس قانون وزارت بهداشت مکلف است این ظرفیت را در دفترچه انتخاب رشته اعمال کند.
⭕ مطابق قانون عدالت آموزشی، وزارت بهداشت موظف است ۳۰ درصد از ظرفیت پذیرش روزانه را به جذب با تعهد خدمت در مناطق محروم با اولویت بومیگزینی اختصاص دهد.
⛔ آقای دکتر عیناللهی در ابتدای امسال خبر از افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت پذیرش آزمون تخصص پزشکی دادند. اما در اقدامی تعجبآور هنگامی که دفترچه منتشر شد میزان افزایش ظرفیت کمتر از ۷ درصد بود.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#اینفوگرافیک
🔰ارزش صادرات ایران به ۷ کشور آفریقایی
🔶 در چهار ماه نخست امسال، مجموع ارزش صادرات ایران به کشورهای آفریقایی ۱۵۲.۴ میلیون دلار و مجموع ارزش واردات از کشورهای آفریقایی برابر ۲۳.۵ میلیون دلار بود.
🔴 در این میان، غنا با خرید ۵۴.۴ میلیون دلار، بزرگترین خریدار محصولات ایرانی و آفریقای جنوبی با فروش ۹ میلیون دلار، بزرگترین تامین کننده کالا برای ایران در بین کشورهای آفریقایی به شمار میروند.
🔷البته که همچنان سهم ایران از بازار آفریقا ناچیز است و برای افزایش تجارت باید به موضوعاتی چون معرفی کالاهای ایرانی، شناخت قوانین و بازار طرفین، رفع موانع حمل کالا و جابجایی پول، مورد مطالعه قرار گیرد.
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco
#عکس_نوشت
🔰رشد دو برابری صادرات نفت
🔸 شرکت نفت اعلام کرد: تولید نفت ایران در پایان تابستان به ۳.۵ میلیون بشکه در روز میرسد.
#اقتصاد_انرژی
✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@Masaf_Eco
#یاداشت
💢حکمرانی ناصحیح، یکی از اصلیترین دلایل عقبماندگی مکران
🔷نیل به توسعه سواحل مکران نمیتواند بدون در نظر گرفتن سطح و کیفیت توسعه ملی و غفلت از ملاحظات نهادی کشور به دست آید. حال با توجه به وضعیت منطقه، ظرفیتهای توسعهای، مزیتهای منطقه و آسیبها و چالشهای توسعه سواحل مکران، نیاز است توسعه سواحل این سواحل به مثابه یک هدف نظام حکمرانی کشور در نظر گرفته شود و محورهای مهم تصمیمگیری برای تحقق این هدف، متناسب و سازگار با توسعه ملی کشور، تبیین گردد.
🔶از این رو، به دلیل عدم دسترسی جامع به اطلاعات ارزیابیپذیر، مهمتر از ارائه راهکارهای کلی و بعضاً غیرقابل دفاع، اقدام به تبیین محور تصمیمگیری با رویکرد حل مسأله است.
پذیرش تعاریف امروزی از توسعه ایجاب میکند که توسعه به معنای دقیق و جامع آن پیگیری شود؛ لذا توسعه سواحل مکران را باید در طول توسعه ملی و توسعه منطقهای دنبال نمود.
🔷بنابراین لازم است نظام حکمرانی کشور در آستانه برنامه هفتم توسعه، تصمیم بگیرد که دقیقاً چه برنامهای برای توسعه ملی دارد و توسعه مکران در پازل سیاستگذاری برنامه توسعه کشور چه جایگاه و نقشی دارد؟ اغلب شنیده میشود که بالغ بر ۲۰ دستگاه اجرایی در قبال مکران وظیفه مشخص دارند. اولاً نیاز است که مشخص شود استراتژی توسعهای کشور و مناطق و مکران چیست؟ سپس برای آن استراتژی چه برنامه عملیاتی مشخص و زمانبندی شده است.
🔶در آخر لازم به ذکر موردی دیگر نیز هست، آن هم اینکه تجربه توسعه جوامع، مؤید این مطلب است که نمیتوان اهداف متعدد را به طور موازی جلو برد. نظام حکمرانی کشور باید تصمیم بگیرد که در مکران دقیقا روی چه موضوع کلانی میخواهد سرمایهگذاری کند. یعنی اگرچه میپذیریم که توسعه یک مفهوم جامع است، اما اولویتبندی لازم و حیاتی است.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco
#عکس_استوری
🔰 بانکهای ورشکسته اما گردن کلفت
🔶 به گفته رئیس بانک مرکزی، بانکهای ایران ناتراز هستند اما ورشکسته نیستند و دلیل ناترازی بانکها کسری نقدینگی است.
درست است که در حال حاضر مشکل ناترازی اكثر بانکها كمبود (كسری) نقدينگی است اما تصور اينكه بانکها دارایی كافی برای بازپرداخت بدهیهای خود دارند و اگر اين داراییها فروخته شود مشكل ناترازیها برطرف میشود، اشتباه است.
🔷با توجه به سود سازی صوری بانکها، اگر کیفیت واقعی داراییهای هر بانک بررسی شود، مشخص میشود که بسیاری از بانکها عملا ورشکسته هستند اما بازی با ارقام این مسئله را فعلا پنهان میکند.
✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
@masaf_eco