eitaa logo
مصــــاف‌اقتصادی
3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
166 ویدیو
0 فایل
کارگروه اقتصاد و کسب و کار موسسه مصاف ایرانیان 💠در این نبرد نابرابر اقتصادی، با درفشی برافراشته، پیش به سوی ساختاری درون‌زا و برون‌گرا💠 🇮🇷 🖥 راه ارتباطی my.masaf.ir/r/eitaa 📞 02175098000
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰بد عهدی پاکستان در احداث خط لوله صلح 🔶 ترکمنستان و روسیه دارای ذخایر مازاد گاز طبیعی هستند. از این رو همکاری با این دو کشور برای سوآپ و صادرات گاز اهمیت دارد. در راستای همکاری گازی کشورهای ایران، روسیه، هند، افغانستان، پاکستان و ترکمنستان دو طرح برای احداث خط لوله ارائه شد. 🔶خط لوله ایران-پاکستان-هند معروف به خط لوله صلح و خط لوله ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند معروف به خط لوله تاپی این دو طرح هستند. تکمیل و بهره‌برداری از خط لوله تاپی به دلیل ناآرامی‌های افغانستان با مشکل مواجه شد. احداث خط لوله صلح نیز با ایران و پاکستان پیگیری شد. 🔶ساخت این خط لوله از سال ۲۰۰۲ آغاز شد و قرار بود تا سال ۲۰۱۴ به بهره‌برداری برسد. اما به دلیل گرایش پاکستان به غرب، تشدید تحریم‌ها علیه ایران به معنای تضعیف اراده پاکستان برای انجام تعهداتش بود. علاوه بر این اقتصاد این کشور با چالش‌هایی مواجه است که تامین مالی این پروژه را با مشکل همراه کرد. 🔶 ایران پیشنهاد وام ۵۰۰ میلیون دلاری برای احداث خط لوله مذکور را به طرف پاکستانی ارائه کرد، اما مورد استقبال قرار نگرفت. در تازه‌ترین اخبار اسلام‌آباد با اشاره به تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، از ایران خواسته مادامی که تحریم‌ها ادامه دارد از اقدام حقوقی درخصوص قرارداد خط لوله گاز خودداری کند. 🔶برخی کارشناسان این ادعا را به معنای توقف پروژه خط لوله صلح می‌دانند. اما سرگی تیخونوف تحلیلگر روس در گزارشی ادعا کرد اعلام پایان احداث این خط لوله دشوار است. در این گزارش با اشاره به تحریم روسیه و درگیر بودن منافع چند کشور در منافع سوآپ و صادرات گاز از طریق خط لوله صلح، اظهار شد هنوز فرصت همکاری میان کشورها وجود دارد. 🔶در هر صورت به نظر می‌رسد کشور نیاز دارد در مورد کاهش ریسک توافق‌ها دوجانبه برنامه‌ریزی کند. ✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @Masaf_Eco
🔰ارز بریکس، پاشنه آشیل دلار 🔸 بریکس (به انگلیسی: BRICS) نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حرف اول برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده است. ✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
💥سازمان ثبت یک کشور را سر کار گذاشت! 🔹سازمان ثبت با گرفتن رای از دیوان عدالت اداری، خود را از اتصال به درگاه ملی مجوزها معاف کرد! 🔹با این حکم قضایی، عملا ۱۰ مجوز مهمی که توسط این سازمان صادر می‌شود، از جمله سردفتری، ثبت برند، ثبت شرکت و دفتر ازدواج و طلاق، از دسترس متقاضیان مجوز کسب و کار به صورت بر خط و غیر حضوری خارج شد. 🔹سازمان ثبت و چند دستگاه معدود دیگر، طی یک سال و نیم گذشته قانون را زیر پا گذشته و مجوزهای خود را به درگاه ملی مجوزها متصل نکردند. 🔹نکته قابل تامل اینکه در واکنش به پیگیری‌های متعدد رسانه‌ها، سازمان ثبت در یک سال و نیم اخیر دائما اتصال مجوزهایش به درگاه ملی را با وعده‌های یک ماهه عقب می‌انداخت. 🔹اما اکنون اینگونه به نظر می‌رسد که این سازمان در پی دریافت حکم قضایی برای عدم اتصال مجوزهایش بوده است و عملا این سازمان متقاضیان مجوز را یک سال و نیم سر کار گذاشته بود! 🔹در صورت تایید این فرضیه، زیبنده سازمان ثبت به عنوان یکی از دستگاه‌های زیر مجموعه قوه قضائیه نیست که مجوزهای خود را «خلاف قانون» و رویه تمام دستگاه‌های کشور، به درگاه ملی مجوزها متصل نکند. 🔹از بهار ۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۹۸ درصد مجوزهای کسب و کار به درگاه ملی مجوزها متصل شده است و صرفا ۵ دستگاه از جمله سازمان ثبت با بی‌توجهی به قانون و دستور رئیس جمهور، مجوزهای خود را از طریق درگاه ارائه نمی‌کنند. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰زنگ خطر وابستگی به جمهوری آذربایجان در ترانزیت کالا!/ضرورت توجه به شاخه شرقی و میانی کریدور شمال-جنوب 🔶 به دلیل اهمیت موضوع تکمیل قطعه ریلی رشت-آستارا به سرمایه‌گذاری روسیه؛ واحد اقتصاد مصاف مصاحبه‌ای را با دکتر سبحان نظری ترتیب دید. 🔶 دکتر سبحان نظری دانش‌آموخته دکتری مهندسی عمران گرایش برنامه‌ریزی حمل‌ونقل از دانشگاه علم و صنعت تهران هستند. همچنین ایشان مسئولیت دبیری انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته را نیز بر عهده دارند. 🔶 وی در مورد خط ریلی رشت-آستارا اظهار کرد؛ در حال حاضر جریان جابجایی کالا از طریق شاخه غربی کریدور شمال-جنوب به‌صورت حمل‌ونقل ترکیبی برقرار است. با راه‌اندازی این خط هزینه ترانزیت کالا کاهش و سرعت حمل‌ونقل کالا در آن افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر برای جابجایی کالا در مسیر بندرعباس-آستارا لازم است تخلیه کالا از ناوگان ریلی و بارگیری به ناوگان جاده‌ای و بالعکس در رشت و آستارا صورت پذیرد. این یعنی باید دو بار تخلیه و بارگیری در این مسیر انجام شود، اما اگر قطعه ریلی رشت-آستارا تکمیل شود دیگر نیازی به تخلیه و بارگیری کالا وجود ندارد. (کالا به وسیله ناوگان ریلی به آستارا می‌رسد.) 🔶نظری ادامه داد؛ باید توجه داشت، کشور در کنار فراهم آوردن زیرساخت‌ها و بستر سخت‌افزاری باید تسهیل‌گری‌های فرآیندی و نرم‌افزاری لازم را نیز تدارک ببیند، تا بتواند بهره‌برداری مناسبی از زیرساخت‌ها و سخت‌افزارها به عمل آورد. 🔶 وی افزود؛ به عنوان کارشناس حمل‌ونقل ضروری می‌دانم که به نکته مهمی در خصوص این خط ریلی اشاره کنم، به فرضِ تکمیلِ این پروژه ریلی و آغاز بهره‌برداری از آن، این مسیر برای موفقیتش نیازمند عبور از کشور جمهوری آذربایجان است. بنابراین باید مراقب متغیرهای ژئوپلیتیک مرتبط با این کشور بود. البته فرض من این است که مقامات مرتبط با این موضوع، راهکاری جدی برای مدیریت این ریسک سیاسی در زمان بهره‌برداری پروژه اندیشیده‌اند و این مشکل را حل شده می‌دانند. 🔶 در واقع باید مراقب بود که این گونه نشود که خط ریلی رشت-آستارا با صرف سرمایه هنگفت تکمیل شود اما هنگام بهره‌برداری از آن با گروکشی از سمت جمهوری آذربایجان مواجه شویم. به‌عنوان مثال؛ جمهوری آذربایجان می‌تواند کریدور زنگزور را بهانه قرار دهد و فقط در صورت موافقت ایران با ایجاد این کریدور، اجازه اتصال ریلی ایران به روسیه از طریق خاک جمهوری آذربایجان را صادر کند. 🔶همچنین تاکید کرد؛ کشور نباید به‌شکل افراطی و بیش از اندازه روی بهره‌برداری از خط ریلی رشت-آستارا تمرکز و تاکید داشته باشد. باید از شاخه‌های میانی و شرقی کریدور شمال-جنوب نیز به خوبی استفاده کنیم تا به جمهوری آذربایجان در حوزه حمل‌ونقل وابسته نشویم چرا که در این صورت جمهوری آذربایجان نمی‌تواند از حمل‌ونقل به‌عنوان اهرم فشار علیه ایران استفاده کند. ✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @Masaf_Eco
💥شدت انرژی بالاست... 🔷بهینه‌سازی مصرف انرژی یکی از اولویت‌های جدی کشور است که پیش‌برد آن نیازمند یک عزم ملی است اما تاکنون عملکرد مطلوبی در این زمینه صورت نگرفته است. ✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @Masaf_Eco
🔰ارز بریکس، پاشنه آشیل دلار 🔸 بریکس (به انگلیسی: BRICS) نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حرف اول برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده است. ✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف
🔴تخلفات وزارت بهداشت در تعیین ظرفیت پزشکی و دندان پزشکی در کمیسیون اصل نودم مجلس بررسی می شود 🔷اقدامات معاونت آموزشی وزارت بهداشت برخلاف رویکرد تحولی دولت در راستای افزایش ظرفیت پزشکی است و امتداد مدیریت مطب‌گونه و فاقد نگاه توسعه‌ای بر این بخش، در شرایطی که دولت مجاهدانه و شبانه‌روزی در تلاش برای ایجاد تحول در کشور است، اعتبار دولت را خدشه‌دار می‌‌کند. خضریان با تأکید بر ضرورت افزایش تربیت پزشک و دندانپزشک: ⭕مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم الاجراست ، شکایاتی در کمیسیون اصل نود مبنی بر عدم اجرای مصوبه توسط وزارت بهداشت واصل شده است. موارد تخلفات وزارت بهداشت در تعیین ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی طی نامه‌هایی به این وزارتخانه ابلاغ شد و اصلاح آن در دفترچه انتخاب رشته پیش از انتشار دفترچه درخواست شده است. 🟠 موضوع ظرفیت کل پزشکی عمومی و دندانپزشکی عمومی در سال ۱۴۰۲ طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌‌بایست ۱۱ هزار و ۵۲۰ نفر برای رشته پزشکی و ۲ هزار ۲۱۵ نفر برای رشته دندانپزشکی اعلام شود. لذا بر اساس قانون وزارت بهداشت مکلف است این ظرفیت را در دفترچه انتخاب رشته اعمال کند. ⭕ مطابق قانون عدالت آموزشی، وزارت بهداشت موظف است ۳۰ درصد از ظرفیت پذیرش روزانه را به جذب با تعهد خدمت در مناطق محروم با اولویت بومی‌گزینی اختصاص دهد. ⛔ آقای دکتر عین‌اللهی در ابتدای امسال خبر از افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت پذیرش آزمون تخصص پزشکی دادند. اما در اقدامی تعجب‌آور هنگامی که دفترچه منتشر شد میزان افزایش ظرفیت کمتر از ۷ درصد بود. ✅کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @masaf_eco
🔰ارزش صادرات ایران به ۷ کشور آفریقایی 🔶 در چهار ماه نخست امسال، مجموع ارزش صادرات ایران به کشورهای آفریقایی ۱۵۲.۴ میلیون دلار و مجموع ارزش واردات از کشورهای آفریقایی برابر ۲۳.۵ میلیون دلار بود. 🔴 در این میان، غنا با خرید ۵۴.۴ میلیون دلار، بزرگ‌ترین خریدار محصولات ایرانی و آفریقای جنوبی با فروش ۹ میلیون دلار، بزرگ‌ترین تامین کننده کالا برای ایران در بین کشورهای آفریقایی به شمار می‌روند. 🔷البته که همچنان سهم ایران از بازار آفریقا ناچیز است و برای افزایش تجارت باید به موضوعاتی چون معرفی کالاهای ایرانی، شناخت قوانین و بازار طرفین، رفع موانع حمل کالا و جابجایی پول، مورد مطالعه قرار گیرد‌. ✅ کانال واحد اقتصاد مؤسسه مصاف @Masaf_Eco